Lexus IS 250:n koeajo

15 kommenttia

Täältä löytyy uuden IS:n suomessa tehty koeajo:www.ajovalo.net

Siinä moititaan auton sisätiloja todella ahtaiksi.Sen sijaan moottoria ja vaihteistoa kehutaan, samoin ajettavuutta. Myös varustelu on runsas, tosin monet varusteet saa vain valmiissa paketeissa, ei juurikaan yksittäin niin kuin saksalaisissa.

Uusimmissa TM:ssa ja Tuulilasissa on myös autosta ensimmäiset ajokokemukset.

On varmasti paljon parempi auto kuin edeltäjänsä joka suhteessa.

  
  • Itsekin kävin tutustumassa tuohon pikku-Lexukseen ja muuten vaikutti sangen mainiolta peliltä, mutta nuo takatilat olivat kyllä luokattoman pienet. Hyvin tukalaa oli minulla istua siellä takana ja sai tosissaan pujotella. Ei siis sovellu kovinkaan hyvin kuljetusautoksi. Muuten autona varmasti lähes parasta mitä autoteollisuus pystyy tällä hetkellä tarjoamaan. Ei häviä kilpailijoilleen muuta kuin noissa takatiloissa. Mut ehkä mä kumminkin jään odottelemaan sitä uutta LS-sarjaa ja sen tehokkainta versiota. Todettakoon vielä, että harmin paikka kun se IS350 ei Suomeen tule.

      
  • En nyt ole mikään Lexus fani, mutta kyllä tässä IS mallissa on, juuri sellaiset tilat mitä auton koko luokka edellyttää (4,5 metriä pitkä sedan, ei tila auto). Lyhyellä koeajolla ohjaus ei ole takavetoisten autojen huippua ja istuin on ahtaan oloinen. Moottori käy kauniisti, mutta karismaattista ääni maailmaa ei tarjoa. Esim. Alfan ja BMW:n omistajat tietävät mitä tarkoitan.

    Työn laatu on hyvä ja muotoilussa on onnistuttu minusta hyvin. Rengasäänet kuuluu todella hyvin sisälle ja uraherkkyyttä on selvästi havaittavissa. Materiaaleissa, rakenteissa ei minusta huomautettavaa, kyllä tämä selvästi eroaa Toyotasta edukseen, eli on selvää Premium ainesta. Tätä autoa myydään varmasti paljon enemmän kuin edeltäjäänsä, joka oli nolo kopio BMW:stä.

      
  • Nyt kävin itsekkin tuota kokeilemassa ja auto oli oikeastaan juuri sellainen kuin siitä odotinkin. Auto oli todella paljon isoveljensä GS:n oloinen, eli ei tarjoa varsinaisesti mitään ihmeellisen erinomaista, muttei siinä nyt hirveän suuria puutteitakaan ole muutamaa pienempää kohtaa ja todella ankeaa malli- ja varustelupolitiikkaa lukuunottamatta.

    Tiloista sen verran, että takapenkki tuntuu vielä vähän pienemmältä kuin muissa saman kokoluokan autoissa, mutta sillä ei minulle henk koht ole oikeastaan mitään väliä, kunhan sinne nyt joku mahtuu väliaikaisesti istumaan.

    Auton ulkonäöstä tykkään, varsinkin edestä auto on todella komea, takaa taas ei niin mukavan näköinen, ihan sama on mielestäni uudessa 3-sarjassa. Sisällä viimeisetely on taas erittäin ristiriitaista, osa on todella hyvän näköistä, osa taas suoraan 80-luvun Corollasta, esim vihreä digitaalikello, jolla on varmasti sama varaosanumerokin kuin jossain vanhassa japanilaisessa ritsassa. Nahka taas oli erittäin laadukkaan oloista ja nätisti ommeltu.

    Ajoltaan auto on ok, ohjaus on mielestäni parhaimpia sähköisistä ohjaustehostimista mitä olen kokeillut, mutta jää silti jonkinverran parhaille perinteisille ohjaukselle, mutta ei niin paljoa, että se häiritsisi. Tuo ei ole ajoltaan niin dynaaminen kuin parhaat kilpailijansa, mutta osalle voi tuollainen letkeämpi tyyli maistuakkin, mutta ei tuolla nyt varsinaisesti mitään ajamisen iloa saa aikaan. Auto oli rengasääniltään hiljaisempi kuin isoveljensä, mutta tuohon vaikutti paljon alla olleet kitkat. Ei tuokaan kuitenkaan moottoritie nopeuksissa ollut niin hiljainen kuin olisi odottanut.

    Ajonvakautus toimi aika töksähdellen liukkaalla, se pitäisi ehdottomasti olla poiskytkettävissä. Nyt se päästää ensin luisun alkamaan ja sen jälkeen jarruttaa tavallaan myöhässä ihan liikaa jolloin meno tyssää tarpeettoman paljon, kun tilanne on tavallaan jo ohi. Tuo oli ilman muuta negatiivinen yllätys. Tuo toimii niinkuin vanhat ensimmäisen sukupolven järjestelmät. Moottorin äänistä olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, siitä puuttuu luonne kokokaan, tämä on ainut kohta, missä täysin epäonnistunut edeltäjänsä oli parempi.

    Suorituskyvyltään tuo ei tuntunut yhtä hyvin liikkuvan kuin vaikka n. 200 hv Audi A4, Volvo S60 ja Bmw 325, aika ylävireinen kone tuossa.

    Varustelupolitiikka on ihan naurettavaa, jos haluaisit esim jalopuuta, ainoa vaihtoehto on maksaa 8.900 euroa ja silloinkin saat naurettavan pienen luikun kiiltävän muovin näköistä tavaraa ja tietysti sitten oheen paljon muuta, kun kyse on varustepaketista. Tai jos haluat nahkaiset sport penkit, et saakkaan enää millään rahalla sitä jalomuovia tai puuta, kumpaa lienee? Täysin käsittämätöntä varustelupolitiikkaa!! Itselläni on ollut nyt kolmessa viimeisessä autossa nahkaiset sport penkit ja jalopuuta, joten ei tuon nyt luulisi niin vaikea yhdistelmä olevan japanilaisellekkaan.

    Jos olisi tiukka budjetti ja ostaisin noin 200 hv auton tuosta luokasta ilman ainuttakaan lisävarustetta, voisin harkita Lexusta, siinä on hyvät varusteet vakiona, sopivan erilainen merkki, ihan ok ominaisuudet ja kilpailukykyinen hinta. Eipä joku esim 3-sarja tai S60 Volvokaan perusvarusteilla hirveän arvokkaan näköinen ole, mutta niihin sitä saa lisähintaan. Kuitenkaan auto ei minusta kaikilta ominaisuuksiltaan ole luokkansa kärkiautojen tasalla, joten itseltä jää ainakin hankkimatta. Voin miettiä uudestaan, jos IS350:stä ruetaan tuomaan Suomeen ja hinta on halvempi kuin kilpailijoissa.

    [individual muokkasi tätä viestiä 16.12.2005 klo 13:18]
      
  • Luin tuoreen Auto Strassenverkehr-lehden koeajoselostuksen Lexus IS 220d -mallista.
    Jutun otsikko on : "Der Bayernschreck" eli "baijerilaisten kauhu"

    Alussa kerrotaan Audi-johtaja Winterkornin sanoneen: "Meidän ei tule tähyillä Stuttgartin ja Münchenin suuntaan, vaan on seurattava mitä Lexus tekee". BMW-johtaja Pankella on myös Lexus kiikarissa.

    Koeajoselostus on erittäin positiivinen Lexuksen kannalta - auto on todella jämäkkä (painaa 1,65 tonnia), kulkee kuitenkin rajusti, ajokäytös on BMW-tyyppinen. Varusteita on todella runsaasti, moottorit (myös bensa-) saavat paljon kiitosta, samoin vaihteistot.

    225/45 R17 -renkaiden melua moititaan ja takatilat todetaan suht ahtaiksi. Dieseliin toivotaan automaattivaihdetta, tosin vaihtamistarve todetaan vähäiseksi manuaalilla.

    "Mit dem neuen IS bringt Lexus ein Auto, das in vielerlei Hinsicht DEUTSCHER ALS DIE DEUTSCHEN ist." Eli saksalaisempi kuin saksalaiset. Nuo isot kirjaimet on lehden valinta.

    Näin siis saksalaisten mielestä.


    [MatLog muokkasi tätä viestiä 16.12.2005 klo 15:02]
      
  • Tuo on hyvä, että tulee varteenotettavia kilpailijoita lisää tuohon luokkaan, se on aina parempi, mitä enemmän on valinnanvaraa ja kilpailua, pitääpähän saksalaisetkin hereillä. Tähän asti ainoat koko maailmassa, ketkä ovat edes jollain lailla kyenneet kilpailemaan pienten premiumien joukossa ovat olleet ruattalaiset ja ehkä Alffa, nyt on hyvä että sinne tulee lisää osaanottajia. Kuka tietää, voihan se olla että seuraavan sukupolven IS on jo parempi kuin esikuvansa, mutta se vaatii Lexukselta aika paljon lisää vaihtoehtoja ja ehkä vielä pientä hiomista ominaisuuksiin. Lähtökohdat ovat jo kieltämättä hyvät.

      
  • Tietääkö muuten kukaan, tuodaanko Saksaan IS350:stä? Yksi vaihtoehto voisi olla hakea sellainen sieltä, kai ne nyt kuitenkin niitä Suomessa huoltaa?

    Toinen mitä olen miettinyt, jos hakisi vm 2004 tai 2005 Nissanin 350Z:n. Ne on yllättävän edullisia Saksassa kaikilla herkuilla ja auton ajo-ominaisuudet ovat fantastiset. Vaikka tuossakin on V6 kone, siinä on sitä samaa fiilistä, mitä esim Bemarissa ja Alffassa. Sisustakin on ainakin Pack varusteilla ihan siedettävä.

      
  • Itsellä on ollut sen verran terveysongelmia viime viikkoina etten ole päässyt vielä koeajolle, mutta eiköhän senkin aika koita tuossa ensi vuoden alkupuolella.

    IS 350 mallia ei myydä Euroopassa ainakaan vielä. Tammikuussa Detroitissa julkistettaneen tuleva noin 450 hevosvoimainen versio joka tulee myös Eurooppaan.

    IS 250-mallin varustevaihtoehdot ovat sellaiset että kannattaa joko tyytyä perusmalliin tai ostaa kaikilla herkuilla. Siihen välimaastoon jääminen ei tunnu mielekkäältä.

    Noin yleisesti voisi todeta, että Toyota lähtee täysin haastajana tuohon luokkaan. Markkinaosuus on olematon. Tämähän ei päde kalliimissa luxusautoissa. Esim. Lexus LS on maailmanlaajuisessa markkinaosuudessa lähes tasoissa BMW 7-sarjan kanssa ja jos Japanissa myydyt Toyota Celsiorit lasketaan mukaan niin saattaa olla jopa edellä.

    [olmi muokkasi tätä viestiä 16.12.2005 klo 16:57]
      
  • Se jonka luin Suomen AutoBild lehden ajotuntemuksista minkä varressa olen, näyttä ainakin hinta-varustelusuhteen on kova luu tulossa markkinoille. Jokin miettii mihin SixPack on lyönet päähänsä, mutta osaa kyllä Wokkipannutkin tarvittaessa jotain tehdäkin.
    Muotoilu rupeaa olemaan kohdallaan, voi olla, että sillä eurooppalaisella muotoilulla on osaa asiaan, muttei paha mitenkään. Dieselinä on erittäin houkutteleva, ja kaikki varusteet. Etäisyydenvalvontaa ei saa dieseliin (ACC, maksaa tautisesti € 4900) en tarvitse sellaista. Hmmm...? Yksikkään enimmäkkseen ajelen. Kaikki muut vermeet on. Seurataan tilannetta. € 42900 ei ollenkaan paha, mitä käyttis-Quattro:sta nyt ensi vuonna saa?

    :sunglasses: :innocent:

      
  • Lainaus:
    16.12.2005 klo 12:56 individual kirjoitti
    Ajonvakautus toimi aika töksähdellen liukkaalla, se pitäisi ehdottomasti olla poiskytkettävissä.


    Tähän pitää lisätä sen verran, että kaikki Lexuksen aktiiviset turvajärjestelmät on kytkettävissä pois "huijauskoodien" avulla. Ajatusmaailma saattaa periytyä japanilaisesta tietokonepeli-kulttuurista.
    Kännistyksen jälkeen tarvitaan muutama oikeaoppinen toimenpide ja sekä VSC että TRC kytkeytyvät pois. Myös ABS:n poiskytkeminen onnistuu. Myös multimediajärjestelmän turvasysteemit voi ohittaa muutamalla näppäinsarjalla, eli DVD:tä voi katsoa auton liikkuessa.

    Autoa voi siis ajaa DVD:tä katsellen ja kokonaan ilman turvajärjestelmiä. Kiinnostuneet löytävät varmasti ohjeet internetin hakupalveluiden kautta.

      
  • Onko tietoa mitä nämä näppäinyhdistelmät ovat joilla saisi multimedia ohitukset toimimaan? Itse olen löytänyt vain keskustelufoorumeilta ohjeita, joissa pitää purkaa koko keskikonsoli osiin ja katkoa johtoja.

      
  • Eiköhän ajovalo.net -jutut voi jättää sille huomiolle jonka 'harrastajan' kotisivut ansaitsevat.

      
  • Nyt täytyy sen verran omia sivuja puffata, että sivuillani on juttu tuosta IS:n "huijauskoodista", mutta itse en ole kuullut tuosta medialaitteiston ohituskoodista...

    FinLexus.comin artikkeli

      
  • Asian vierestä...

    En tuollaisia sivuja tiennyt olevankaan. Pikavilkaisulla hatun nosto tekijälle.

    Ilmeisen Lexus tuntija kun olet, olisin kysynyt tiedätkö tai tietääkö joku muu miten huolto on järjestetty kyseiselle autolle? Jos hankin sen tänne pohjoisempaan maanosaan, huoltaako niitä Toyotan organisaatio vai pitääkö painelle sinne etelän kaupunkiin asti?

      
  • Toyota hoitaa ainakin useimmilla paikkakunnilla. En ole aivan varma, hoitaako kaikkialla.

      
  • Olipas kyseisellä palstalla hyvä kirjoitus:

    "En kuitenkaan kuulu siihen fanaatikko-ryhmään, joka rynnii foorumeille mesoamaan Lexuksen virheettömyydestä ja ylivoimaisuudesta, koska se olisi tyhmää. Lexus ei ole virheetön eikä ylivoimainen, mutta se on laadukas merkki, joka satsaa niihin asioihin joita itse arvostan autossa; ajomukavuus on loistava, työn ja viimeistelyn laatu on ensiluokkaista, tekniikka on luotettavaa, autot ovat turvallisia, ja asiakaspalvelu on kiitettävää. En kuulu niihin hupsuihin, jotka kaipaavat kärryltään rata-auton ominaisuuksia, vaikka en niitä osaisikaan hyödyntää. Lexus kuuluu ehdottomasti edustusautojen kärkiluokkaan, josta löytyy kovia kilpailijoita, ja näistä taatusti jokainen löytää oman suosikkinsa. Ei siis kinastella turhista."

    Tämä kun tuppaa aina unohtumaan..

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit