Valitaan surkein talviauto

45 kommenttia
2»
  • Mä voisin liittyä tähän keskusteluun sillai että mulla tai perheellä ei ole koskaan ollut surkeata talviautoa. Nykyinenkin kalustus toimii moitteetta. Mutta joitakin aikoja sitten oli autoja joissa oli jokin häiritsevä tekijä juuri talvella.



    Mulla oli liisarina ensimmäisen sykupolven uusi Peogeot 307 joka toimi muuten pikkuvioista huolimatta hienosti ja ajo oli mukavaa. Mutta yli 15 asteen pakkasella ei uskaltanut avata takaluukkua koska sitä ei saannut enään kiinni. Luukku vääntyi pakkasessa. Aluksi se oli raivostuttavaa mutta siihen tottui varsinkin kun Automaan huollossa sanoivat lopulta etteivät olleet varmoja vääntykö pakkasessa koko auton runko vai vain luukku. Muilla vioilla ei ollut talven kanssa mitään tekemistä. Mutta 307 oli paras sen kokoluokan auto jolla olin siihen saakka ajanut.



    Tätä edellinen auto oli ensimmäinen uusi passat liisarina silloin 90 luvun loppupuolella. Autoa sain jonottaa 10 kk?? Siitä jääty lukot pakkasella aina. Mutta tämäkin auto oli upea ajaa, silloin kuin ei ollut pajalla.





      
  • Sinulla ei ole siis ollut vielä yhtään hyvää talviautoa.

      
  • Peri:

    Jos sinulle esim.tuottaa tuskaa näprätä tuon viimasuojan kanssa pari kertaa vuodessa, niin kuinka paljon tuottaa tuskaa kaikki muu toiminta, vaikkapa tankkaaminen talvella tai peräti talvirenkaiden vaihto ja säilöön nostaminen, voisiko huono talviauto olla vaikkapa sellainen jossa painavat renkaat?

    Onneksi se ei vain sinun kokemusten varassa

    Ehkä kannattaa harkita maasturia tai nelivetoa jos ajaa tuollaisissa olosuhteissa ettei mäkiä ylös pääse.

    Hienoa, ettei se sinulle tuota vaikeuksia, maailma tarvitsee esikuvia.




    Kuten huomaat Wiking, ei kannata kertoa edes oman autosi heikoista puolista, koska joku, jolla on samanmerkkinen auto loukkaantuu ja alkaa ivata sinua, sekä etsiä vikaa henkilöstä. Puhumattakaan että vaivautuisivat lukemaan koko viestiketjun. Idea oli hyvä, mutta mönkään meni. Eihän täällä sovi huumoria viljellä. PS. En tiennytkään että vielä nykyisinkin auton nokkaan joutuu virittelemään pahveja. Hehe!





      
  • Meeri:

    Peri:
    PS. En tiennytkään että vielä nykyisinkin auton nokkaan joutuu virittelemään pahveja. Hehe!






    Heh, heh toi on jo liikaa, meikäläinen luuli että tuo oli jo huippu kun joutui väkertämään tuon naurettavan muovisen viimasuojan omaan kiesiin, mutta oikein pahvistä, voiko olla totta?



    Mutta tuo huumorin viljely on tosiaan herkkä laji, joku voi tuollaisestakin loukkaantua, täällä on porukkaa joka lähtöön.

      
  • Peri Arvo:


    Heh, heh toi on jo liikaa, meikäläinen luuli että tuo oli jo huippu kun joutui väkertämään tuon naurettavan muovisen viimasuojan omaan kiesiin, mutta oikein pahvistä, voiko olla totta?




    Ei kai se väkeretely pakollista olekaan, mutta jopa pahvisesta suojasta voi olla hyötyä. Mitäs ihmeellistä siinä on? Harvassa autossa on automaattisesti sulkeutuvaa keulaa.

      
  • Wikingboat 880:

    Vaikea uskoa että Accord pärjäisi näille meriiteille.




    Talviauto -09 testistäkin voi päätellä, etteivät talviominaisuudet ole mikään suuri vahvuus Accordille. Ei se silti nyt mikään ihan huono ole. Näköjään uudessa mallissa on aika samoja ongelmia kuin edeltäjässäkin, etenkin jarrut.



    Etenemiskykyä mittaan itse sillä, miten hyvin auto lähtee liikkeelle liukkaalla ja miten sillä pääsee mäen päälle. Pösöstä ei jäänyt mieleen, että se olisi ollut mitenkään lipsu lähtemään liikkeelle, vaikka alla oli kitkarenkaat. Etuveto-Audille (jossa on etuvetoisista mielestäni paras vetopito) se ei toki pärjännyt, mutta kohtuutasoa oli silti.



    Accord on jotenkin aika kova sutimaan, tuntuu noin tuntuman perusteella ettei takaveto-Mersuni ole monissa oloissa juurikaan heikompi. Osittain tämä johtuu siitä, että Accordin kaasu on jotenkin hankalammin säädeltävissä.



    ESP:stä ja vauhdin varaamisesta: järjestelmän saa pois alle 35-50 km/h vauhdeissa, millaista vauhtia mäkeen pitäisi varata että päälle pääsisi jos tuo ei riitä?



      
  • ddr5:

    Sinulla ei ole siis ollut vielä yhtään hyvää talviautoa.




    Jos on liian hyvä talviauto, ei välttämättä ole enää hyvä kesäauto... :wink:



      
  • Ammattilainen:

    Mutta se ibiza kulki kyllä lujaa, varsinkin sillä isommalla, olikosenyt 1,5-litraisella myllyllä. Taisi olla SYSTEM PORSCHE jos en väärin muista. Laatu kyllä oli aika kuraa.... :lol:




    Kyllä tuo Ibiza rupesi liikkumaan kun otti tuon Porschen sxi koneen keulilta ja josta teki kannen paremin hengittäväksi ja varusti koneen vielä tupla kaasareilla. Ikävä puoli oli että pito ei enää talvella noin raisua menoa sietänyt vaan kytkin pohjassa mentiin kaarteet läpi.

    Tuulilasin sai kylminä talviaamuina sulaksi isoprobanolilla pesten. Ongelmana saatoi olla höyryt joita joutui hengittelemään mutta eipähän lasi huurtunut.

    Jotta lämmityslaitteen teho olisi riittänyt edes plussan puolelle, oli maahantuoja asentanut jäähdytysjärjestelmän paisuntasäiliön paluuletkuun pop-niitin. Johan alkoi lämmetä paremmin kunnes jäähdyttimen kennon kupariset rivat oksidoituivat talven tiesuojasta ja kennoston putket repesivät.

    Tässä vaiheessa katosi ohjaamosta lämpö jäähdytysvesien mukana kadulle.

    Kauppareissuilla tuli onneksi lämmin jumpatessa takaluukun kanssa josta kaasujouset hajosivat aina talvella.

    Kaupalta kotiin paluu olikin sitten tuuripeliä löytääkseen tie kuraantuneiden valojen ja jäätyneiden ajovalopyyhkimien ansiosta. Eipä ollut herkkua hämärässä parkkihallissakaan peruutella kun tuo takalasin pyyhin koki saman kohtalon.

    Yksi positiivinen piirre oli korin ruostumattomuus kun ajeli talven hiekoitetuilla teillä. Tuo hiekoitushiekka piti helmapellit ruosteettomina tosin myös maalittominakin.

    Kun kevät koitti niin sulalla asfaltilla ajamisen hauskuus kultasi talviset muistot

      
  • AkiK:


    Jos on liian hyvä talviauto, ei välttämättä ole enää hyvä kesäauto... :wink:




    Onkos tuollaisesta esimerkkiä?

      
  • Nuo pyyhkijät olivat kyllä ibizassa täysi vitsi, lampunpesimet ja takalasin pyyhkiä olivat hajonneet ensimmäisenä talvena ja etulasinpyyhkijän akseli oli jotain tinasta seuraavaa josta meni boorit ensimmäisellä kerralla kun pyyhkijä oli jäänyt ON-asentoon ja sulka jäätynyt kiinni lasiin.



    Yksi herkullinen piirre jäi Ibizasta vielä kertomatta. Jos sen jollain konstilla sai käyntiin alle -25asteen pakkasessa (vaati kyllä vetoapua tai lämmintä tallia), niin vaihdettaessa pitkiltä valoilta lyhyiksi katosivat joskus kaikki valot. Erittäin hauska piirre johtui siitä että epsanjalaiset olivat katsoneet valojen releet turhiksi ja katkaisijoissa kulki suoraan valojen virrat. Väittäisin että yhtäkään niin huonoa talviautoa ei ole valmistettu -70, 80, 90 tai 2000 luvulla kuin nuo olivat.

      
  • Kaiken kerrotun perusteella System Porsche-Seat Ibiza (ja varmaan myös Malaga) on ehdottomasti tämän kisan finaalissa. Vaikuttaa vahvasti siltä, ettei Accord, Pösö 407 tai edes Passat tarjoa kunnon vastusta.

      
  • Herbert:



    Onkos tuollaisesta esimerkkiä?




    Näitähän olisi vaikka kuinka, jos olisi olemassa autoja jotka on tehty talviolosuhteisiin. Niitähän ei oikeasti ole. Ei mitään maailmanmarkkinoille tehtyä tuotetta ole suunniteltu Lappia varten. Joidenkin ominaisuudet toki vähän paremmin sattuvat talveen, mutta siinä kaikki. Kaikki talviominaisuudet eivät ole hyviä / tarpeellisia ominaisuuksia.



    Käytännön esimerkki tuohon suuntaan minulla on ollut, Audi Quattro. Tuohon aikaan kun sen omistin, väittäisin että se oli aika mainio talviauto suhteessa moneen muuhun. Vakaa ajettava (ennen elektroniikkaa ero nelivedon hyväksi oli aika suuri), mahtava etenemiskyky, lämmin jne. Bensa oli tuolloin halpaa ja ilmastonmuutoksesta ei paljon puheltu, joten kylmäkulutukset eivät paljon kiinnostaneet. Sen voin vakuuttaa, että V6 vei ihan riittävästi "soppaa" jo lämpimänäkin, saati kylmänä. Nyt periaatteeessa kaikki talvitestissä olleet autot on parempia ja ajo-ominaisuuksiltaankin turvallisempia kuin tuo oli, ainakin jos Fiatiinkin ostaa ESC:n lisävarusteena.



    Valitettavasti vaan tuolloisen nelivedon hyviin puoliin eivät kuuluneet ketteryys, luokassaan pieni kulutus jne jotka minusta tekevät autosta hyvän ns. normaaliin käyttöön. Hyvä talviauto oli toki hyvä kesäautokin, jos ei välittänyt siitä että talviominaisuuksista sai maksaa konkreettista rahaa kulutuksena ympäri vuoden, auto oli kallis ylläpitää ja aina oli kankea kääntyä parkkiruutuihin. Nykyinen vastine tälle lienee perustelu ostaa nelivetomaasturi, koska Suomessa on talvi. Tämän talviominaisuusperustelun näkee lehtien testeissäkin usein. "En ois muute ostanu, mutku sitä tarttee Suomen talvessa". :wink: Siinä tuo talvitesti on aivan mainio, että se kumoaa monia turhia uskomuksia siitä millä autoilla ei mukamas pärjää Suomen (Lapin) talvessa.

      
  • AkiK:

    Käytännön esimerkki tuohon suuntaan minulla on ollut, Audi Quattro...

    Valitettavasti vaan tuolloisen nelivedon hyviin puoliin eivät kuuluneet ketteryys, ...ja aina oli kankea kääntyä parkkiruutuihin.


    Johan vitsin murjaisit :lol: Tai jos tuollaista väität ihan vakavissasi, niin voin paljastaa, että jos sen Audin kääntösäde ei ollut markkinoiden pienimpiä, se johtui etupäästä, ei siitä mitä takapäässä tapahtuu vai tapahtuuko mitään.

      
  • mikahe :


    Johan vitsin murjaisit :lol: Tai jos tuollaista väität ihan vakavissasi, niin voin paljastaa, että jos sen Audin kääntösäde ei ollut markkinoiden pienimpiä, se johtui etupäästä, ei siitä mitä takapäässä tapahtuu vai tapahtuuko mitään.




    Tuskinpa se joo takapäästä johtui, mutta auto oli kuitenkin vaikeasti vekslailtavissa. Nykyisillä etupäiden rakenteilla vastaavaa eroa ei niin paljon ole. Ei minua joidenkin Volvojenkaan kohdalla kiinnosta mistä ilmiö johtuu, olennaista on se kääntyykö auto vaiko ei. Uusi V70 on Fordin opeilla jo saatu kääntymäänkin.



    Yleisestikin: vakaa ja hyvin rauhallinen ajettavuus urissa ei yleensä korreloi kovin hyvin ketteryyden ja tunnokkuuden kanssa.



      
  • Citroën C5 vm. 2008. (Ei tää uus hieno, vaan se edellinen ruma naamanpesumalli). Viisiluukkuinen bensa-automaatti. Lähdetään keulasta liikkeelle. Viimasuoja pitää virittää aina kesä- ja talvirenkaita vaihdettaessa, vielä tällä vuosituhannella! Ja se voi irrota jossain kevyessä lumikosketuksessa, uusi maksaa oliko se 140 ekuu (kantsii varmistaa nippusiteellä kiinnitys). Ylimukava jousitus tekee ohjauksesta täysin tunnottoman liukkaalla, ESPi vaan vilkkuu joka kurvissa.



    Kitkarenkaita ei tämän auton alle kannata lyödä, niillä mennään pöpelikköön ennen kuin ehtii sanoa ”merde”. (Kitkoilla ajaessa olematon tukkani nousi pystyyn jo edellisellä C5:llä, horreur!). Ajovalot sais olla paremmat, kaiken lisäksi ne himmenevät välillä ilmeisesti jousituksen hydraulipumpun käynnistyessä, välkkyvät ikävästi. Lumi pakkautuu kattokaiteitten alle, kiusaa tällaista minun kaltaista pedanttia persoonaa.



    Tuulilasinpyyhkijöiden putsaus vaatii alkemistista tietoa miten ne saa yläasentoon, sitä eivät ole joskus edes moottoritoimittajat ole löytäneet, enkä paljasta sitä nytkään. Sähkövermeet kummittelevat: milloin ajonesto kieltäytyy starttaamasta, peruutusvaihteen kytkeytyessä farmarin takalasi aukeaa raolleen (nämä molemmat näyttäytyivät kerran, luoden epävarmuutta ja levottomuutta).



    Sisustus on harmaata norsunpersusta, muutenkin ankea Suomen talvi ankeutuu entisestään kun avaa auton oven astuakseen apeana sisään. Lisääkin varmaan löytyy, kunhan hieman mietin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit