Toyota- mikä mättää?

122 kommenttia
245
  • Meillä tosiaan ollut kaksi Tojoa, Carina ja Corolla, kummassakaan en huomannut mitään "ajettavuusongelmaa". Tosin olen opetellut ajamisen traktorilla joskus termospullon kokoisena ja ei kait osaa vaatia liikoja? :sunglasses:

      
  • [quote title="24.02.2007 klo 22:00 Peri Arvo kirjoitti"]

    Itsekin olen ihmetellyt, miten esimerkksi MTV3 ja Nelostv ovat äärettömän suosittuja, vaikka sieltä roskaa tulee suurimman osan ajasta. Laadulla ja suosiolla ei välttämättä ole mitään tekemistä keskennän.

    -tuo että ohjelma on sinusta roskaa, on vain sinun henkilökohtainen mielipide. kai se ohjelma jotenkin on hyvää kun niin paljon ihmiset katsoo? olen kyllä samaa mieltä kanssasi että telkasta tulee hyvin pitkälti pelkkää tuubaa, mutta hyvin nuo uppoaa enemmistöön?

    kyllähän suosio kertoo jotain mielestäni laadusta, vaikkei se mikään absoluuttinen mittari olekkaan. uskoisin että jos joku menee ostamaan yli 40t € avensista kyllä häntä kiinnostaa jo autot siinä määrin että ei se ajettavuuskaan voi mikään katastrofi olla, niinkun nämä inhoajat väittävät.

    onhan se kyllä niin että jos on itsensä totuttanut autoon jonka ohjaus ja suuntavakuus on hyvä, vähänkin vaelteleva auto sen jälkeen tuntuu ikävältä. se ei silti tarkoita että se ikävä auto on mikään katastrofi ajettava. jos ajaa paljon ja on vertailukohtia, pienetkin erot ovat merkittäviä, mutta suurelle osalle toyotalla ajo on ihan mukavaa.
    sama juttu jos on totuttanut itsensä ilmastointiin, on vaikeaa lähteä ajelee sellasella missä ei ole.



    Sinä luotat enenmmän itseesi, varsinkaan jos ei tulokset miellytä. Minä en taas luota itseeniniin paljon, jos näin tekisin vaihtaisin ehkä nimimerkikseni "ItsePetos".

    -ei ole kyse mielyttääkö tulokset minua vai ei, minä vaan hankin tuon tiedon jostain muualta kuin mediasta, sattuneesta syystä.
    kyllä minä voisin turvallisin mielin mennä toyotan ostamaan vaikka jossain ruostetutkimuksessa menisikin vähän heikommin. luottaisin että toyota ei mätäne käsiin parissa vuodessa.
    sekään kun ei ole itsestään selvää, että uusi auto on laadukaskestoinen, ei rikkoudu, eikä ruostu vaihtokuntoon parissa vuodessa.



    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

    [petos muokkasi tätä viestiä 25.02.2007 klo 00:27]
      
  • Mitä väliä noilla polttimoiden palamisella on, niissä on takuu. Käyttävät Osramin polttimoita nykyään ja sitä mukaan kun ne palaa vaihtavat täysin maksutta, tämä on testattu jo moneen kertaan ja hyvin pelaa palvelu. Ajaa vaan pikahuoltoon ja max.5min niin taas on toimivat valot.

    Jos se 1.6 avesis vaeltelee, käy ajamassa 2l tai diesel. Niissä ei ole sähköistä tehostinta joka on mielestäni aivan liian köykäiseksi tehtostettu.

    Eipä noissa muu vituta kuin se että joka toisella on ko.merkki. Hyvää on kattava varustelu ja jälleenmyyntiarvo.

      
  • Lainaus:
    25.02.2007 klo 00:14 petos kirjoitti
    [quote title="24.02.2007 klo 22:00 Peri Arvo kirjoitti"]

    Itsekin olen ihmetellyt, miten esimerkksi MTV3 ja Nelostv ovat äärettömän suosittuja, vaikka sieltä roskaa tulee suurimman osan ajasta. Laadulla ja suosiolla ei välttämättä ole mitään tekemistä keskennän.

    -tuo että ohjelma on sinusta roskaa, on vain sinun henkilökohtainen mielipide. kai se ohjelma jotenkin on hyvää kun niin paljon ihmiset katsoo? olen kyllä samaa mieltä kanssasi että telkasta tulee hyvin pitkälti pelkkää tuubaa, mutta hyvin nuo uppoaa enemmistöön?

    kyllähän suosio kertoo jotain mielestäni laadusta, vaikkei se mikään absoluuttinen mittari olekkaan. uskoisin että jos joku menee ostamaan yli 40t € avensista kyllä häntä kiinnostaa jo autot siinä määrin että ei se ajettavuuskaan voi mikään katastrofi olla, niinkun nämä inhoajat väittävät.

    onhan se kyllä niin että jos on itsensä totuttanut autoon jonka ohjaus ja suuntavakuus on hyvä, vähänkin vaelteleva auto sen jälkeen tuntuu ikävältä. se ei silti tarkoita että se ikävä auto on mikään katastrofi ajettava. jos ajaa paljon ja on vertailukohtia, pienetkin erot ovat merkittäviä, mutta suurelle osalle toyotalla ajo on ihan mukavaa.
    sama juttu jos on totuttanut itsensä ilmastointiin, on vaikeaa lähteä ajelee sellasella missä ei ole.



    Sinä luotat enenmmän itseesi, varsinkaan jos ei tulokset miellytä. Minä en taas luota itseeniniin paljon, jos näin tekisin vaihtaisin ehkä nimimerkikseni "ItsePetos".

    -ei ole kyse mielyttääkö tulokset minua vai ei, minä vaan hankin tuon tiedon jostain muualta kuin mediasta, sattuneesta syystä.
    kyllä minä voisin turvallisin mielin mennä toyotan ostamaan vaikka jossain ruostetutkimuksessa menisikin vähän heikommin. luottaisin että toyota ei mätäne käsiin parissa vuodessa.
    sekään kun ei ole itsestään selvää, että uusi auto on laadukaskestoinen, ei rikkoudu, eikä ruostu vaihtokuntoon parissa vuodessa.



    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:


    Kysit:
    "mikä sinua vituttaa toyotassa???
    asiallisia kommentteja, ettei homma mene jollekkin suomi24-tasolle.
    "

    Haluatko vastauksen kysymykseen vai et ? Vastasin kysymykseesi että: ohjaus. Sinulle se ei kelvannut, oli provo ? Tuo katasrofi oli oma keksintösi, minusta se oli vain huono ja työläs,kun auto luikerteli koko ajan maantieajossa.

    Toinen oli tuo A.Tapion ruostejuttu, en ole mistään kuullut enkä lukenut, että esim. WW ruostuu Toyotaa herkemmin

    Jos joku aloittaa ketjun, jossa kysytään: mistä seikoista pidät Toyotissa eniten, vastaan kyllä siihenkin ketjuun mielelläni, sillä vaatimattomalla 1600 km kokemuksella.



    [Peri Arvo muokkasi tätä viestiä 25.02.2007 klo 01:16]
      
  • Lainaus:
    25.02.2007 klo 01:03 Ryne kirjoitti
    Mitä väliä noilla polttimoiden palamisella on, niissä on takuu. Käyttävät Osramin polttimoita nykyään ja sitä mukaan kun ne palaa vaihtavat täysin maksutta, tämä on testattu jo moneen kertaan ja hyvin pelaa palvelu. Ajaa vaan pikahuoltoon ja max.5min niin taas on toimivat valot.

    Jos se 1.6 avesis vaeltelee, käy ajamassa 2l tai diesel. Niissä ei ole sähköistä tehostinta joka on mielestäni aivan liian köykäiseksi tehtostettu.

    Eipä noissa muu vituta kuin se että joka toisella on ko.merkki. Hyvää on kattava varustelu ja jälleenmyyntiarvo.

    Onhan näillä se merkitys, tulee euroautojen tapaan A.Tapion kammoama ylimääräinen pajalla käynti :smile:

    Todellisuudessa siitä on vaiva, jos se pikakorjaamo on pitemmän matkan päässä.

    Mutta jos palvelu on noin hyvää ja maksutonta, siitä pisteet kotiin.

    Kaksilitraista tekee mieli kokeilla, ja varmaan kokeilenkin joskus. En ole todellakaan mikään Toyota-antifani, vaikka täällä sitä viittaa minulle on tarjottukin.

      
  • [quote title="25.02.2007 klo 01:15 Peri Arvo kirjoitti"]

    Haluatko vastauksen kysymykseen vai et ? Vastasin kysymykseesi että: ohjaus. Sinulle se ei kelvannut, oli provo ? Tuo katasrofi oli oma keksintösi, minusta se oli vain huono ja työläs,kun auto luikerteli koko ajan maantieajossa.


    -kysyin kysymyksen ja sain vastauksen ja se kelpasi, mutta kommentoin sitä myös. ei liene kiellettyä.




    :smile:

      
  • Lainaus:
    25.02.2007 klo 00:14 petos kirjoitti
    .. kyllähän suosio kertoo jotain mielestäni laadusta, vaikkei se mikään absoluuttinen mittari olekkaan. uskoisin että jos joku menee ostamaan yli 40t € avensista kyllä häntä kiinnostaa jo autot siinä määrin että ei se ajettavuuskaan voi mikään katastrofi olla, niinkun nämä inhoajat väittävät...


    Kuinkahan suosittu tuo Avensis todellisuudessa on tuossa 40 k€ hintaluokassa suhteessa muihin merkkeihin, minulla on sellainen mielikuva että ne Avensiksen myyntiluvut pohjautuvat noihin karvalakkiversioihin... Löytyisikö tuosta jotain faktaakin, kuinka moni valitsee esim. Avensiksen tuossa 40 k€ hintaluokassa?

    [RÖM muokkasi tätä viestiä 25.02.2007 klo 09:24]
      
  • Lainaus:
    25.02.2007 klo 09:19 RÖM kirjoitti

    Kuinkahan suosittu tuo Avensis todellisuudessa on tuossa 40 k€ hintaluokassa suhteessa muihin merkkeihin, minulla on sellainen mielikuva että ne Avensiksen myyntiluvut pohjautuvat noihin karvalakkiversioihin... Löytyisikö tuosta jotain faktaakin, kuinka moni valitsee esim. Avensiksen tuossa 40 k€ hintaluokassa?

    Itse olen miettinyt myös samaa. Avensiksen saa starttimoottorilla varustettuna 25k€:llä ja vertailun vuoksi VW:ltä saa samaan rahaan starttimoottorilla varustetun Jetan. Tuskin 40k€ luokassa Avensiksia myydään kovinkaan paljoa vaan sillä rahalla kansa ostaa Passatin. Tästä voi vetää johtopäätöksen, että äveriäämpi ihminen valitsee VW:n, joka näkyy sitten myynnissä. Jos Avensiksen hinnat alkaen mallit alkaisivat tyyliin 32k€ niin tuskin sitä myytäisiin puoliakaan nykyisestä.

      
  • Totta kai Avensista myydään yli 40k€:n luokassa vähemmän kuin Passattia. Avensis-mallistosta löytyy tässä hintaluokassa 8 versiota, Passatista taas käsittämättömät 67 versiota! Avensis-versioita on kaiken kaikkiaan 40, Passatteja puolestaan 90.

    Toisin sanoen: Passatin mallisto painottuu huomattavasti enemmän yli 40 000 € luokkaan kuin Avensis-mallisto. Avensiksen kalliimmat versiot ovat lisäksi kaikki dieseleitä, vain yksi bensaversio menee yli tuon 40k€:n hintarajan.

    Oikeastaan tämä on se asia, jota minä en meinaa ymmärtää nykyisessä Volkkarin toiminnassa: hinnoittelu ja sitä myötä profiloituminen premium-luokkaan. Passatinkaan laatuvaikutelma ei vaan yllä Audin tasolle.

      
  • juu, onhan nuo kalleimmat avet hieman harvinaisempia. mutujutuiksi tämä pohdintani menee, mutta ei nuo avensikset järjestään ole halvimpia 1.6.
    käytetyissä on ainaskin kakslitrasia ihan reilusti mukana ja 1.8. niin ja dieseleitä.


    tuoltahan nuita voi vähän katsella:
    http://www.toyota.fi/Images/Avensis2_07_tcm304-360434.pdf


    no mutta oli se 40 tonnia tai 27 tonnia, itse en ostaisi tuollakaan rahalla autoa jonka ajettavuus on surkea.
    parempia varmasti on, mutta kysymys kuuluukin, kuinkahan huono se nyt oikeastaan on?

    :sunglasses:

      
  • Ei se kauhean huono ole, mutta painotus on aika erilainen kuin Passatissa. Toyota tarjoaa harmitonta liikkumista, eikä houkuttele "urheilullisiin" suorituksiin. Passatissa on suorempi tuntuma tapahtumiin, joten se sopii paremmin aktiivisille kuskeille, jotka eivät halua vain liikkua paikasta toiseen.

      
  • Liikuttavaa lukea näistä elämyksistä, mitä Passat tarjoaa. Pitääkö tähän ultimate nautiskeluun ajaa uusimmalla korimallilla, vai kelpaako vanhempikin vuosikerta? Vai kenties paraneeko Passat vielä vanhetessaankin, kuten viinit? Samallahan pääsee nauttimaan vielä omistajiensa mukaan todella yksilöllisestä valinnasta...yeah.

    Ainakin mulla on eri käsitys (ajo)nautinnosta kuin saksalaisten kansanvaunun perhepainos, oli siinä sitten mikä merkki tahansa nokalla. Ja koska oikeaa ajonautintoa tuottaviin autoihin ei ole varaa, täytyy ajaa autolla jolla päivittäiset työmatka-kärsimykset sujuvat mahdollisimman varmasti ja kokonaisedullisesti, tähän yhtälöön eivät eurooppalaiset autot kokemuksen mukaan valitettavasti sovellu.

      
  • No, Toyotalla se minäkin päivittäiset ajoni ajan. Volkkarin ohjaus on kuitenkin pieni askel elämyksellisempään suuntaan, jos joku katsoo sen tärkeämmäksi kuin ns. järkisyyt.

      
  • Niin no, järkisyiksi Passatin paremman ajokokemuksenkin kai voi laskea, käyttöönhän se auto ostetaan eli sillä ajetaan. Ja jos vielä ajaa paljon niinkuin allekirjoittanut niin sen haluaa tehdä mahd. kivuttomasti (käytettyyn rahasummaan nähden, ei se nyt mikään Porsche ole, tai edes 500 sarjan BMW). Lisäksi kun kyydissä monesti on 4 aikuista (ei sentään 100 kg porvareita, mutta 80 kiloisia ituhippejä kuitenkin), harrastusvälineet ja viikon reissukamppeet + olutta niin kantavuuttakin tarvitaan tilan lisäksi. Turha kai tässä tapauksessa olisi hankkia autoa johon ko. määrää kavereita ja kampetta ei voi lastata, olkoon se sitten tilastojen mukaan kuinka luotettava tahansa?

    Ekat 10 kk ovat olleet täysin viattomia, jos meno jatkuu samanlaisena niin ei ole hirveästi valittamista. Varmaan Avensiskin olisi ollut viaton saman ajan (polttimoita olisi joutunut ehkä vaihtamaan?), mutta kaikki eivät olisi mahtuneet kyytiin,,, :cry:

      
  • Itsekin ajelen Toyolla, mutta Avensis ei miellytä pätkääkään, ulkonäkö jo on niin aikansa elänyt, etten haluaisi moiseen rahojani haaskata. Tänä vuonna taitaa mennä tilaukseen Corilla Sol Plus..

      
  • Ei kait tuo avensiskaan tuosta 4aikuisesta ja tavaroista poikki mene!

    Ollaan tungettu 11aikuista vm.83 LB corollaan jonka kantavuus on varmaan joku 200kg, eikä ollut moksiskaan auto. Hivenen epämukavaa vaan oli tuo kyyti tuolla määrällä.

      
  • Lainaus:
    26.02.2007 klo 01:02 Ilwagen kirjoitti
    Niin no, järkisyiksi Passatin paremman ajokokemuksenkin kai voi laskea, käyttöönhän se auto ostetaan eli sillä ajetaan. Ja jos vielä ajaa paljon niinkuin allekirjoittanut niin sen haluaa tehdä mahd. kivuttomasti (käytettyyn rahasummaan nähden, ei se nyt mikään Porsche ole, tai edes 500 sarjan BMW). Lisäksi kun kyydissä monesti on 4 aikuista (ei sentään 100 kg porvareita, mutta 80 kiloisia ituhippejä kuitenkin), harrastusvälineet ja viikon reissukamppeet + olutta niin kantavuuttakin tarvitaan tilan lisäksi. Turha kai tässä tapauksessa olisi hankkia autoa johon ko. määrää kavereita ja kampetta ei voi lastata, olkoon se sitten tilastojen mukaan kuinka luotettava tahansa?

    Ekat 10 kk ovat olleet täysin viattomia, jos meno jatkuu samanlaisena niin ei ole hirveästi valittamista. Varmaan Avensiskin olisi ollut viaton saman ajan (polttimoita olisi joutunut ehkä vaihtamaan?), mutta kaikki eivät olisi mahtuneet kyytiin,,, :cry:


    En tarkoittanut, etteikö ohjaustuntoakin voi pitää järkisyynä, siksi sanoin "ns. järkisyyt". Kylmiä ja puhtaita järkisyitä ovat mielestäni käyttökustannukset ja odotusarvoinen luotettavuus. Ohjaustunto on kuitenkin enemmän tottumis- ja makuasia.

    Minuakaan ei kauheasti huoleta ne pari kolme ylimääräistä huoltovisiittiä, jotka Volkkarin normiyksilö aiheuttanee. Syy, miksi itse suosin japanilaisia on se, että niistä pääsee maailmalle paljon vähemmän ns. maanantaikappaleita, joiden kanssa jokapäiväinen elämä muuttuu todella vaikeaksi. Japanilaisuus on minulle takuu: tiedän mitä tulen saamaan.

      
  • Joxalle vois vastata että taitaa traktori kuitenkin olla suuntavakaampi kuin e-carina, mutta äänieristykseltään yhtä "hyviä" siis jos siinä traktorissa ei ole hyttiä.. :grin:

      
  • Nimimerkki Kari na:lla tuskin on ollut -97 Carinaa (se vanhempi E-malli 92-96 oli huonompi ohjauksen osalta, mutta ääritilanteissa sekin harvinaisen looginen auto ajaa), sillä tuo uudempi on kyllä erittäin vakaa ajettava. Melua on kyllä karkeilla tienpinnoilla nykymittapuun mukaan paljon ja oli tuolloinkin. Palautteen perusteella seuraajasta Avensiksesta tehtiinkin sitten luokkansa hiljaisin ja ero edeltäjjän on selvä. Itselläni on helppo verrata Carinaa aiempaan AudiA4:n ja ajettavuudessa ei ole isoja eroja. Audissa ehkä hitusen tunnokkaampi ohjaus, mutta alusta ei yhtään Carinaa parempi. Carina on esim. suurissa heitoissa paljon mukavampi. Toyotassa on parempi ergonomia ja istuimet sekä vaihteiston ja kytkimen toiminta paljon A4:a parempaa. Melun suhteen Audi oli parempi, mutta tiloissa ja kestävyydessä Carina pesee Audin selvästi.

    Jos suuntavakavuutta ei meinaa Carinasta löytyä niin kannattanee siirtyä pykälää suurempiin tai uudempiin autoihin - esim. Avensis 2,0 on erittäin hyvä auto ajaa. Fiksuinta voisi olla istua junassa, sillä se etenee melko varmasti suoraan - menee jopa vakaammin kuin kehutut premiumit MB, BMW tai Lexus. :tongue:

      

  • Kuka sanoikaan: "Tavoitteenamme on päästä Toyotan laatutasolle."

    http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=47099

      
  • AIKA PAHA veto tähän, Matlog :sunglasses:

      
  • Mitäs pahaa tuossa on? Laatutasolla kaiketi tarkoitetaan kestävyyttä ja siinä Toyotan tason tavoittelu ei ole ollenkaan huono asia. Toivottavasti samalla paranee huoltotoimintakin. Muutenhan volkkarin ominaisuudet ovat enemmän kuin hyvät verrattuna Toyotaan :wink:

      
  • Lainaus:
    26.02.2007 klo 20:09 Kalle Kehveli 5 kirjoitti
    Mitäs pahaa tuossa on? Laatutasolla kaiketi tarkoitetaan kestävyyttä ja siinä Toyotan tason tavoittelu ei ole ollenkaan huono asia. Toivottavasti samalla paranee huoltotoimintakin. Muutenhan volkkarin ominaisuudet ovat enemmän kuin hyvät verrattuna Toyotaan :wink:



    eli BACK TO SQUARE ONE? ''japsi kestävä mutta rimpula, saksalainen jumalainen ajettava'' ?

    :smile:

      
  • Jos ajattelen miten itse kuvailisin Toyotaa, lainaan tekstiä TM-lehdestä jossa esiteltiin viime sukupolven Corollaa. Eli juttu menee näin:

    Toyotan vahvuutena on harvoin ollut yllätyksellisyys, innovatiivisuus tai muotoilun edistyksellisyys. Muutamat urheilumallit ovat onneksi maustaneet muutoin niin harmaata valikoimaa.

    Merkin vahvuutena onkin ollut luotetavuus ja todennäköisesti maailman paras tuotantotekniikka. Kun bostonilainen MIT julkaisi koko automaailmaa kuohuttaneen tutkimuksen ”The Machine That Changed The World” , oli nimenomaan Toyota se automerkki, johon kaikkia muita verrattiin. Imartelun huippuna voisi pitää sitä, että jopa itseensä tyytyväinen Porsche otti opikseen juuri Toyotan tuotantomenetelmistä ja lopputuloksena Porsche nyt myy tätä tuotantotietoutta muille.




    [vernon vili muokkasi tätä viestiä 26.02.2007 klo 22:10]
      
  • Toisaalta esimerkiksi corolla on muuttunut yllättävänkin paljon ulkoisesti suurempien malliuudistusten yhteydessä. Jos vertaa vaikka mulkosilmää (-9:sunglasses: seuraavaan (-02), ovat ne aika eri näköisiä. Golffissa taasen ainut ulkoinen ominaisuus on mikä tuntuu muuttuvan, on kulmissä käytettyjen pyöristysten säde. Toinen esimerkki on mielestäni 300-sarjan bemari, 90-luvun puolivälistä nuo ovat näyttäneet minusta lähes samalta, ehkä uusinta lukuunottamatta.

      
  • Jotenkin tuntuu A tapion kommentit uskomattomalta carinan suhteen: kehuu justiinsa noita carinan kaikista heikkoimpia osa-alueita: jousitus + ajettavuus + äänieristys, 1. jousitus on onneton, kierrejouset lyhyet ja epäloogiset. esim jousenpuristajia ei tarvitse takapäässä kun iskareita vaihtaa ei edes uusilla kierrejousilla ja ajettavuus lähtee alustasta jos se on pers.. ei tule hyvää, jotku väittävät että vanhempi carina vielä huonompi ajolleen itse ajattelen että voiko huonompaa ollakaan? niin ja tällä hetkellä e carina elegance 1.6 -97 ja ~136tkm mittarissa ja vikalista on pitkä mitä noille kilometreille on mahtunut.., sehän se tympii että vikoja ollut enempi kuin naapurin opelissa joka huhu puheiden mukaan on oikea vikapommi..

      
  • kyllä taidat kari na olla vaan nähnyt unta tuosta carinasta tai sitten oot oikeesti idiootti. Kuka täysi järkinen ajaa 136 tkm autolla joka on ajettavuudelta sanomasi mukaan todella surkea ja noille kilometreille vikoja täynnä.

      
  • joo on siitä painajaisia nähty.., kyllä se emäntä on nuo kilometrit lähes tulkoon ajanut = itse saa kärsiä kun tuon aikoinaan halusi.. ja vioista: eipä järkeä lähteä vaihtamaan / myydä kun rahnaa mennyt sen verran korjauksiin, ja kohtuullinen määrä osia vaihdettiin takuuaikana että ei ne kaikki omaan piikkin: jokuhan se kerran tojo palstalla kysyi että "pieksäskö akan vai ostasko tojotan kumpi pahempi rangaistus?"

      
  • BULLSHITTIÄ toi Kari nan narina E-Carinoiden suuntavakavuudesta, Ihan skeidaa!!
    Itsellä oli -96 D Turbo XL sedan, Ilmastointi, sähköpeilit, sähkölasit edessä, lämmitettävä tuulilasi, Webasto jne.
    Ilmeisesti E-Carinan bensamallit tuolloin olleet heppoisia ajaa, mutta sillon puhutaan Skeidaa kun yleistetään se koskemaan kaikkiin viimeisiin Carinoihin ennen Avensiksia. Ei pidä paikkaansa!!
    Annoin auton pois avioerossa exälle 375tkm ajettuna (joka omistaessaan mälläsi sen myöh., harmi), tuolla autolla ajoin usein väliä Helsinki-Pohjois-Karjala-Itä-Suomi 2001-2004 kesään asti kaikki asiakaskäynnit.
    Vuonna 2003 mittariin tuli 77tkm. Tämä auto kyllä kulki suoraan vetelemättä, tälläautolla olen saanut viimeiset ylinopeussakotkin...
    Kaikki lukuisat lisävarusteetkin toimi loppuun asti. Okei sen myönnän että jos auto olisi jäänyt huusholliin, olisin nyt varmaan vaihtamassa iskareita. Tuulilaseja meni matkalla parikin kappaletta.
    Ihmettelen minkälaisia Toyota Carina E yksilöitä muille on sattunut eteen?.
    Olen ajanut myös -2000-01 Golfeja TDItä, -05-06 Skoda Octaviaa, - 96Opel Vectra Voyagea (2,5V6 Sport Voyage) (niin ja S60 Volvoja) ja voin sanoa ettei ne nyt niin ihmeellisen parempia ole ajaa mitä täällä annetaan ymmärtää!! Tai Jumalaisia ajettavia!!, Skeidapuhetta sanon minä!!
    Juuri kaverin Vectrassa tuolla Sportvirityksellä järjetön jyrinä ja Asfalttimelu jo kaupunkinopeuksissa. Tässä Opelissa ollut mm. tietokone ongelmia, öljyvuotoa ja alustavikoja takana jotka nyttemmin korjautuneet huolloissa.
    Saksalaisten kytkinviritykset on olleet aina ihan kamalia, pitkä polkimen liike ja sitten hyvin pienellä alueella se tarraa rajusti kiinni. Juuri tästä syystä ihmettelekään että miksi kaikki saksafanit itkee aina automaatin perään.
    Tuollaista autoahan on rasittava ajaa ruuhkissa ja liukkaalla, hirveää nytkytystä.. (Onko muuten BMW:ssä paremmat kytkimet manuaaleissa??)
    Syynä tuon E-Carinan pitoon oli sen luotettavuus ja ajettavuus kelissä kuin kelissä. Koskaan siihen ei lisätty vaihtoväleillä öljyä tai muita litkuja pissapoikaa lukuunottamatta, kaikki toimi hyvin vuoteen 2004 saakka(ero..).
    Kone ja voimansiirto oli myös kuivia altapäin 375tkm ajettuina, tätä ihmettelin aina, olin tottunut jo "euroautojen" kanssa että 100tkm jälkeen vuotaa jostain aina jotain.
    Ostin aikanaan auton 150tkm ajettuna työkaverilta ja esim jarrupaloja(??!!!) en ikinä tarvinut siihen vaihtaa tuolla 150-375tkm matkalla. Nimenomaan tämä auto rakensi luottamuksen Toyotaan ja siihen että pääset perille ongelmitta sovittuna aikana sovittuun paikkaan. Aika noloa on odotuttaa esim 15 henkeä jossain neukkarissa, kun auto ei kestä perille.

    Sitten en ymmärrä kun joku väittää Dieseleitä kalliiksi huollettaviksi? Tähän autoon teetin kaksi jakohihnan vaihtoa, Naftan suodin kerranvuodessa vaihdettiin syksyllä, muut putsarit vaihdettiin huolto-ohjelman mukaan, tuohon autoon vaihdoin itse aina öljyt ja suotimen.
    Sitten yksi Dieselin paras puoli!!!, Ainakaan Toyotan Dieseliin ei ikinä tarvi ostaa pakoputkea!! Bensakoneissa niitähän menee kuin näkkileipää merkissä kuin merkissä.
    Nykydieselit on onneksi jo ketjukoneita joten nämä jakohihnarumbakin on onneksi jo Historiaa.
    Luotettavin peli mitä koskaan ollut ja vielä hemmetin kovassa ajossa.
    Kyllä varmaan voisin ajaa jollain muullakin kun Tojolla, jos se joku muu pystyy rakentamaan saman luottamuksen, mutta siihen nähden mihin on varaa, ei näytä vaan olevan vaihtoehtoja joiden kanssa ei ole pienintäkääm ongelmaa. Tojo opettaa ihmisen laiskaksi auton korjaajaksi...

      
  • Itsellä ollut Carina E Elegance 1,6 sedan ilmastoinnilla nyt noin 70tkm ajan ja kaikkiaan mittarissa 251tkm. Auto on säännöllisesti huollettu. Omana aikana vikoja vain yksi, sillä vesipumppu piti uusia tuossa 200tkm korvilla. Huoltohistorian mukaan yksi koiranluu vaihdettu takuuaikana ja jarrupalat uusittu tuolla 150tkm korvilla. Myös akku on jossain vaiheessa uusittu. Polttimoita on muutamia varmaan vaihdettu vuosien varrella, mutta kyllä kestävyydestä pitää kymppi autolla antaa. Ajettavuudesta se ei saa kun ysin :wink: ...eli jos Carina on huono ajaa, niin sitten on kyllä Audi A4:kin ja itse en paremmista satu tietämään. Kumma kyllä koeajamani uudemmatkaan autot eivät ole saaneet Carinaa tuntumaan erityisen huonolle - ei edes kehuttu Mazda6, joka toki on parempi. Pakoputki on ruostumatonta, joten se on alkuperäinen kuten iskaritkin. Tuulilasi yhä alkuperäinen jne. Kori ruosteeton, vaikka ei ole suojauksessa käynytkään. Voisi kyllä olla aiheellista jossain vaiheessa.

    Auton ajattelin vaihtaa uudempaan tai uuteen tänävuonna, joten uusikorinen Avensis on kyllä vahvoilla. Mutta toki katselen muitakin esim. uudempi 316, A4, Accord, Mazda6 ja MB C-sarja ovat ainakin vaihtoehtoja. Kakkosautona olevan 97 Corolla saa jatkaa yhä toimissaan. Siinä ei muuten ole mennyt vesipumppuakaan. Eikä liioin iskareita, pakoputkea tai mitään muutakaan. Kilsoja vielä alle 100tkm joten voisi sanoa että täydellinen auto kestävyydeltään. Ajettavuus selvästi Carinaa heikompi, mutta tuo korimalli silti voitti suurvertailuja (tosin ei ajettavuutensa, vaan kokonaisuutensa vuoksi), joten ei ominaisuuksia kannata alkaa ruotimaan uudempiin tai isompiin verraten.

    Sen verran vielä Carinasta, että vanhassa E-mallissa ohjaustehostin on selvästi tahmeampi ja tunnottomampi. Ja se ei suuria ylistyksiä saanut, mutta hyvin silläkin toimeen tulee. Itseasissa ei pahemmin moitteita saanut, kun Tuulilasilla oli viime vuonna sellainen käytetyllä 10tkm raportissa. Taisi muuten olla se reilusti yli 300tkm ajettu Carina vähävikaisin ko. raporttisarjan historiassa.

    [A Tapio muokkasi tätä viestiä 27.02.2007 klo 12:01]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit