Bensa vai diesel?

4 kommenttia

Kannattaako uuden auton ostajan maksaa pikkaisen ekstraa dieselistä nykyään? Ennen laskutoimitus oli suht helppo: jos autolla ajoi vuosittain sellaiset 30.000 km niin diesel maksoi itsensä takaisin, ja saattoi jäädä vähän plussan päälle. Sen jälkeen bensan ja dieselin hinta on lähentynyt toisiaan (pitää kai ajaa enemmän dieselillä ennen kuin päästään break-eveniin) .

Nyt taas signaalit ovat vastakkaiset. Oliko se Toyotan markkinajohtaja vai kuka joka kehui uutta mallia ja sanoi että nyt myydään paljon nakuja, niitä menee Euroopassakin paljon enemmän, eikä tarvitse ajaa kuin 10.000 km niin diesel maksaa itsensä takaisin.

Mikä on totta? Ja onko bensa/dieselillä vaikutusta jälleenmyyntiarvoon?

[ajjh muokkasi tätä viestiä 05.03.2007 klo 20:27]
  
  • Diesel kannattaa hankkia jo sen takia, että sen CO2-päästöt ovat huomattavasti pienemmät kuin bensiinikäyttöisellä autolla. Ilmasto kuormittuu vähemmän ja on odotettavissa, että lähivuosina päästöihin perustuvat käyttömaksut eivät kirpaise dieselautoilijaa aivan yhtä paljoa kuin bensiiniautoilijaa.

    Dieselin ja "vastaavan" bensakäyttöisen auton hintaero vaihtelee merkistä ja mallista riippuen paljonkin. Siksi yleispätevää kilometrimäärää, jossa dieselautoilu muuttuu nykyisillä polttoaineen hinnoilla ja verotuskäytännöllä kannattavaksi, ei voi suoraan sanoa.

    Dieselautojen suosio kasvoi Suomessa huomattavasti viime vuonna. Trendistä voi päätellä, että myös käytettyjen dieselautojen haluttavuus kasvaa. Omakohtaiset kokemukseni tukevat tätä. Vajaat 100 000 km ajettu dieselini vietiin käsistä hyvään hintaan, eikä hinnasta tarvinnut tinkiä.

    [Stallman muokkasi tätä viestiä 05.03.2007 klo 21:26]
      
  • Kyllä,

    Dieselin hiilidioksidipäästöt ovat pienemmät kuin vastaavan ottomoottoriauton dieselin pienemmän polttoaineenkulutuksen vuoksi. Tämä on nykytiedon mukaan ympäristölle pitkän päälle ystävällisempää ja muodikasta.

    Toisaalta dieselin hiilivety- häkä- ja hiukkaspäästöt ovat vastaavaa ottomoottoriautoa suuremmat. Tämä on ihmisille vaarallista nyt. Tosin tästä puolesta puhuminen ei ole muodikasta.

    Käytettyjen dieselien markkinat ovat kuumat, koska valtiovalta on Suomessa ja muuallakin Euroopassa niin halunnut. Toistaiseksi. Esimerkiksi Belgiassa ja Ranskassa hiukkaspäästöt alkavat karata käsistä ja ääni mieli alkaa muuttua.

    Siirrän puheenvuoron hiukkassuodattimista huomauttaville.

    [PropJock muokkasi tätä viestiä 06.03.2007 klo 09:47]
      
  • Itellä kans toinen pirssi on naku, siihen tulee noin 35t/vuosi, kannattaa just ja just, mutta ku on tottunut ajelemaan dieselillä, niin ei siitä väännöstä ja mukavuudesta hevillä luovu. Mä ainakin oon tykästynyt, naftaa palaa jotain 5 litraa sadalla, eipä tartte ikinä laskeskella mitä matka maksaa, antaa mennä vain, ku tankillisella mennään reippaasti yli tuhat kilsaa.

      
  • Tässä pitää muistaa, että ns. kuolettamiseen lasketaan yleensä
    sekä
    - "dieselvero"
    - dieselauton korkeampi hinta (yleensä premiumeista alaspäin ainakin)

    Näistä dieselvero on helpoiten kuitattu ja lasketaan polttoaineiden hintaerosta. Sitten jää tuo korkeampi auton hinta, jonka laskemisessa käytetään korkoja sun muita rahoitushommia.

    Laskureita uusille autoille on olemassa ainakin pari:
    http://www.tuulilasi.fi/hankkiminen/?subarea=bdlaskuri
    (vaatii rekisteröitymisen ensin

    ja

    http://www.mainio.net/calculator.asp?path=1;13195;13199;13204;14387

    Ei muuta kuin räknäämään, kannattaako diesel vai ei!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit