Neliovinen perhesedan on kyllä onneton autolaji

26 kommenttia

En ymmärrä sitä mikä näissä kalliissa neliovisissa perhesedaneissa oikein ihmisiä kiinnostaa. Vertasin tänään Honda CRV:tä ja Audi A6:sta liikennevaloissa ja kyllä tuo Audi näytti aika onnettoman matalalta Hondaan verrattuna, toki olihan se hieman laadukkaamman oloinen. Yksi BMW M5 tuplaputkilla ja aivan hillittömillä renkailla säväytti jo pikkasen enemmän kuin tuo Audi, mutta kuitenkin tuosta perhe-autosta jäi vähän pliisu olo.



Ihmettelenkin noita kalliilla ja urheilullisilla sedaneilla ajavia ihmisiä. Hirveän kallis paketti, mutta tilat ovat ahtaat ja auto on pelkkä matalalattia-auto. Huono näkyvyys ulos.



Cittari sentään on fyysisesti isompi ja cittari tarjoaa paremman näkyvyyden ulos kuin perhesedan. Cittarilla ei jää satimeen talvella, päinvastoin kuin matalalla matalalattia-autolla. Lisäksi cittaria kunnioitetaan enemmän liikenteessä kaupungissa.



En yhtään ihmettele tuota Keski-Euroopassa vallitsevaa cittaribuumia. Minunkin mielestäni cittari tarjoaa rahalle enemmän vastinetta kuin tuommoinen perinteinen perhesedan-auto.

  
  • Buahhaaaahhaaa.....provo?



    :hug:

      
  • Do dii, ja mihin Andertz tarvitsee sitä cittaria? Tuskin pelkkä läyhistely kauaa kannattaa? Kuka tarvitsee epätaloudellista peltikasaa, jossa käytännössä ei ole tilaa enemmän kuin perussedanissa?

      
  • Tämä on kyllä hauska provo, vaikka periaatteessa samansuuntainen ajattelutapa minullakin on. Eli miksi ostetaan valtavan iso sedan, jonka käyttökelpoisuus tilojen suhteen kuitenkin on kyseenalainen.



    andertz: "Vertasin tänään Honda CRV:tä ja Audi A6:sta liikennevaloissa..."



    Kyllähän tuo aina yhden TM:n koeajon voittaa...

      
  • Ihan samaa mieltä Andertzin kanssa. Ajan mielummin SUV:llä kuin perussedanilla. SUV on mielestäni mukavampi ja käytännöllisempi. Ja ennen kuin kukaan rupeaa selvittämään miten huonoja ne ovat ajaa sekä tuhlaavat polttoainetta niin totean että ajo-ominaisuudet riittävät mainiosti päivittäiseen siirtymiseen A:sta B:hen eikä kulutus ole niin paljoa suurempi että sillä olisi merkitystä. Ja miksi aina kysellään mihin sitä citymaasturia tarvitaan? Eihän kukaan kysy mihin sitä sedania tarvitaan. Saman tehtävän ne täyttää eli siirtyminen A.sta B:hen :sunglasses:

      
  • Kyllä kunnon Auton näköisessä autossa pitää olla neljä ovea ja iso takakontti... :smile:

      
  • Sedanissa - on se iso tai pieni - ei ole muuta kuin hukattua tilaa. Ainoa hyvä puoli on hiljaisuus verrattuna monikäyttökoriin, farkkuun ja tila-autoon.



    Cittari on taas onneton risteytys - ei pärjää maastossa maasturin tavoin, kuluttaa ja on kolho kaupungissa eikä tarjoa tila-automaisia tilojakaan. Ainoastaan huonot mökkitiet tai matkailuvaunun vetäminen voivat olla järkisyitä sellaisen hankkimiseen.



    No, jokainen ostaa sellaisen auton kun haluaa ja johon rahat riittävät (ei auton takia kannata mennä velkavankeuteen).

    :smile:

      
  • andertz:



    Ihmettelenkin noita kalliilla ja urheilullisilla sedaneilla ajavia ihmisiä. Hirveän kallis paketti, mutta tilat ovat ahtaat ja auto on pelkkä matalalattia-auto. Huono näkyvyys ulos.

    Varmaan joku provo. Näiden speksien antiteesinä esittäisin, että hankit tila-auton. Saat auton ulkoiseen kokoon nähden maksimaaliset ominaisuudet ilman turhia maasturin haittoja tai muotilisää hinnassa.

    Lisäksi cittaria kunnioitetaan enemmän liikenteessä kaupungissa.

    Jos omaani "kunnioitettaisiin" liikenteessä, alkaisin kyllä miettiämään valintaani ja sitä mihin porukkaan haluan kuulua. :wink:

    Minunkin mielestäni cittari tarjoaa rahalle enemmän vastinetta kuin tuommoinen perinteinen perhesedan-auto.

    Hatchback on aika toimiva korimalli vaikka eniten sedanilta näyttääkin. Niille jotka eivät siis halua farmaria tai tila-autoa. Tilankäytön suhteen tila-auto on ylivoimainen, aivan kuten nimikin sanoo.

      
  • Minä ajelen paljon myös maalla ja silloin ei cittaria kannata hankkia? :xmas:

    Riittää kunhan 5 mahtuu hyvin kyytiin ja takakontti on yli 500 litraa! :sunglasses:

    Isommissa tarpeissa käytän vaimon farkkua! :xmas:

      
  • Metsähaka:

    Minä ajelen paljon myös maalla ja silloin ei cittaria kannata hankkia?




    Citymaasturihan on tarkoitettu kaupunkiin, ei maalle. Maaseudulla pärjää hienosti henkilöautolla.

      
  • "Sedanissa - on se iso tai pieni - ei ole muuta kuin hukattua tilaa. Ainoa hyvä puoli on hiljaisuus verrattuna monikäyttökoriin, farkkuun ja tila-autoon."



    Kukin katsoo omista lähtökohdistaan! Mielestäni ns."tila-autoista" osa on huijausta, sillä kuka tarvitsee tilaa kattokorkeuden suhteen? Myöskin tavaratilat ovat monissa varsin pieniä pohja-alaltaan! Varmaan joku, mutta moni ei! Muutoin ne ovat mitoiltaan kuin sedanit, ilmanvastus on vain suurempi ja epävakaampi ajaa! Tarpeet ovat moninaiset ja itselläni mm. koirat sanelevat paljon, millä ajaa! Ilman niitä en näkisi esteitä sedanille! Onhan myös autoja jotka ovat kombinaatioita, eli sedanin näköisiä, mutta tavaratilojen ominaisuudet lähenevät jopa farmareita!

      
  • Minä pyrin aina väisteleen irtokoirat ja siksi eivät vaikuta auton valintaan! :xmas:

      
  • andertz:



    Ihmettelenkin noita kalliilla ja urheilullisilla sedaneilla ajavia ihmisiä. Hirveän kallis paketti, mutta tilat ovat ahtaat ja auto on pelkkä matalalattia-auto. Huono näkyvyys ulos.

    Cittari sentään on fyysisesti isompi ja cittari tarjoaa paremman näkyvyyden ulos kuin perhesedan. Cittarilla ei jää satimeen talvella, päinvastoin kuin matalalla matalalattia-autolla. Lisäksi cittaria kunnioitetaan enemmän liikenteessä kaupungissa.



    -minä en henkilöautollani jää ikinä satimeen talvella.
    En ole toki mikään superhessu kuljettajana, mutta ajotaitoni/ja silmäni on sen verran hyvä etten tarvitse mitään korkeaa autoa josta nähdä ''hyvin'', eikä tarvitse suurin osa muista kuljettajistakaan.

    Autossani istutaan erittäin matalalla, ja auton kattolinja on matalalla, mutta aina olen nähnyt ihan hyvin.

    Tuo maasturin oleminen jotenkin ''must'' tietyllä ihmistyypillä kertoo minusta jonkinlaisesta piittaamattomuudesta ja uusavuttomuudesta liikenteen saralla.

    ''Pitää'' olla korkea ajoneuvo että näkee tarpeeksi, tai pitää istua korkeammalla kuin kaveri, suojassa jos vaikka kylkikolari rysähtää.

    Säälittävää.

    Mitä tiloihin tulee, keskikokoluokan autossani joka on farmarimallinen ( mutta voisi olla myös sedan ) on kai keskinkertaiset tilat, mutta silti takapenkilläkin matkustaa kaksi aikuista tai kolme kersaa ihan mukavasti, ja matkatavarat myös.

    Ja kilpailijoissa joissa on vielä paremmin tila-asiat, vielä mukavammin.

      
  • Eiköhän se ole niin, että jokainen valitsee autonsa ihan omien tarpeidensa mukaan. Itse katson asian niin, että tämä cittari-buumi on jonninjoutavaa, ajo-ominaisuuksissa eivät pärjää kunnolliselle henkilöautolle, eivät pärjää maastossa (osahan on jopa pelkästään etu- tai takavetoisia !), kuluttavat vastaavaa henkilöautoa enemmän, eivätkä ainakaan minun silmissäni herätä kunnioitusta. Päinvastoin, tulee mieleen että taas on yksi mennyt joukon jatkoksi, kun on niin cool ostaa cittari....



    Mutta kukin ajattelee tavallaan.



    Aika huvittavaa muuten, että mm. Audi A6 on mukamas ahdas....



    :lol:

      
  • Ei ole väitettykään, että A6 olisi ahdas, päinvastoin eikö siinä olekin aika iso tavaratila kun se on niin pitkä auto, yli viisi metriä.

      
  • Kukin katsoo omista lähtökohdistaan! Mielestäni ns."tila-autoista" osa on huijausta, sillä kuka tarvitsee tilaa kattokorkeuden suhteen? Myöskin tavaratilat ovat monissa varsin pieniä pohja-alaltaan! Varmaan joku, mutta moni ei! Muutoin ne ovat mitoiltaan kuin sedanit, ilmanvastus on vain suurempi ja epävakaampi ajaa! Tarpeet ovat moninaiset ja itselläni mm. koirat sanelevat paljon, millä ajaa! Ilman niitä en näkisi esteitä sedanille! Onhan myös autoja jotka ovat kombinaatioita, eli sedanin näköisiä, mutta tavaratilojen ominaisuudet lähenevät jopa farmareita!




    Kun auton osaa tehdä kunnolla, niin kyllä tila-autokin on vakaa ajettava - vaikka tuulet sitä väistämättä hiukan heilutteleekin. Tilaa kyllä kunnolla suunnitellussa (siis ei kaikissa) tila-autossa on aivan eri tavalla kuin samoilla mitoilla varustetussa sedanissa, kokemusta on - korkeampi istuma-asento nimittäin tuo yllättävän paljon väljyyttä. Ja ainakin minä tykkään istua ryhdikkäästi sohvassa enkä tunkeutua sedanin ahtaalle penkille, joka varsinkin takaosassa on nykyään jokseenkin mission impossible keskimääräistä pitemmälle niin kuin minä. Tavaratila on tietysti pohjapinta-alaltaan pienehkö, mutta jos tavarat voi latoa päällekkäin, niin sitten kyllä mahtuu. Ja takapenkit poistettuna ainakin meidän Berlingolla tekee vaikka pienen muuton.

    :wave:

      
  • Tosin täytyy sanoa, että Berlingo ei ole ominaisuuksiltaan lähelläkään varsinaisia tila-autoja, lähinnä vastaa pientä pakettiautoa suuremmalla matkustajamäärällä....



    Täälläkin oli taksissa muutama jokunen vuosi sitten, mutta totesivat, että kun paljon ajaa, niin autolta vaaditaan muutakin kuin pääntilaa... :sunglasses:

      
  • Berlingo aika työkalumainen paketti. Onneksi edellinen auto oli 1988-mallinen VW Jetta, joka muistutti traktoria Berlingoonkin verrattuna eli vertailukohta aiheuttaa ainakin osittain sen, että ollaan Blinkoonkin tyytyväisiä, Varmasti varsinaiset tila-autot on mukavampia, hiljaisempia ja parempia ajaa. Meille lingon ajo-ominaisuudet riittävät hyvin, tilaa on ja penkitkin sopivat meille pitkillekin matkoille.

      
  • Ammattilainen:

    Eiköhän se ole niin, että jokainen valitsee autonsa ihan omien tarpeidensa mukaan. Itse katson asian niin, että tämä cittari-buumi on jonninjoutavaa...




    Siis mitä oikein haluat sanoa?

      
  • Ammattilainen:

    Itse katson asian niin, että tämä cittari-buumi on jonninjoutavaa...




    Se nyt on miten sen ottaa. Auto tarpeiden mukaan. Läheltä piti, ettei tullut ostettua Nissan Xtrailia kun käyttötarpeet on mitä on. Konttitilaa on (2*koira) ja vielä käytännöllisen halvalla muovilla päällystettynä ois ollut helppoa pitää puhtaana. Menee hieman huonommallekkin tielle ja ajettavuus kohtalainen huomioonottaen kuinka korkea auto on kyseessä. Mulla vei ajo-ominaisuudet silti voiton ja cittari jäi kauppaan. Joskus tulevaisuudessa kun kilometrit vähenee ja harrastus aika (toivottavasti) lisääntyy niin todennäköisesti tuonne cittaripuolelle mennään.



    X-trailissa mua siis houkutti käytännöllinen takatila mun tarpeisiin. Matala kuormauskynnys, leveä-korkea-jatkettava (penkit siirtyy/kaatuu) ja sopivalla materiaalilla päälystetty, sekä vielä pisteenä i-n päälle ois ollut kontin pohjan alla kätevät laatikot harrastuskamoille, kun koirat on pääasiassa valtaamassa itse kontti tilan.



    Joten tähän vedoten väittäisin, että hyvinkin moneen hommaan juuri esim X-Trail ois fiksumpi vaihtoehto kuin esimerkiksi saman hintaluokan farmari, saatikka sedan. Vai oletko erimieltä?

      
  • Yksi asia cittareissa on kuitenkin toteutettu paremmin kuin henkilöautossa. Etupuskuri.



    Henkilöautoissa on sen alareuna viety pitkälle eteen ja alas. On kai urheilullisemman näköinen ilman konkreettista hyötyä. Ja osuu maahan yllättävän helpoissakin paikoissa kuten eräään huoltoaseman pikapesuun johtavalla rampilla uudehko Avensis osoitti äskettäin. Itse en siinä kohdassa edes olisi osannut varoa, nyt osaan.



    Citymaastureissa puskurin alareuna on vedetty sisäänpäin, vaikka maavarassa muuten ei suurta eroa olekaan. On kuitenkin paremmin suojassa lähempänä etupyöriä.

      
  • Nasse:



    Kukin katsoo omista lähtökohdistaan! Mielestäni ns."tila-autoista" osa on huijausta, sillä kuka tarvitsee tilaa kattokorkeuden suhteen?

    Ymmärtääkseni idea ole kattokorkeuden kasvattaminen, vaan tilan helpompi käytettävyys ja pystympi istuma-asento joka mahdollistaa enemmän käyttötilaa samanpituiseen autoon. Lisäksi usein yritetään vähentää moottorin, voimansiirron, pyöränkoteloiden ym. viemää tilaa toisin kuin esimerkiksi pitkittäiskoneellisessa taka/nelivetoisessa sedanissa jossa nuo vievät merkittävän osan tilasta.

    Muutoin ne ovat mitoiltaan kuin sedanit, ilmanvastus on vain suurempi ja epävakaampi ajaa.

    Ei ne sisämitoiltaan periaatteessa voi olla samoja kuin sedanit, kyllä samankokoisessa tila-autossa on väistämättä enemmän käyttötilaa koska sisätilat on koko suunnittelun lähtökohtana.

    Jos tilaa ei tarvitse, niin ok. Itselleni riittävät suht pienetkin tilat, joten en osta tila-autoa. Farmarin olen yleensä hankkinut, koska sedanien konttien käytettävyys on niin heikko. Kaikissa farmareissa kontti itsessään ei ole sedania kummempi litroiltaan.

    Ilmanvastus on tila-autossa suurempi. Yleensä ei kuitenkaan niin suuri kuin cittareissa, koska tila-autot on tehty virtaviivaisiksi, niissä ei ole korkeaa maavaraa eikä pohjaa ole tarvinnut suunnitella maastoa ajatellen.

    Epävakaa ajettavuus - eiköhän se ole niin että epävakaita sedaneita ja vakaita tila-autoja ja toisinpäin. Jos rakentaa huonolle alustalle ja ohjaukselle korkean kopin, niin eihän siitä hyvä tule vaan huonot ominaisuudet korostuvat. Hyvä alusta ja ohjaus taas mahdollistavat vakaan menon myös tila-autossa.


      
  • Fordin S-max on hyvä esimerkki tila-autosta, joka on kelvollinen ajaa. Tila-autoksi peräti hämmästyttävän hyvä.

      
  • Aivan uskomattoman hieno auto tuo S-Max. Mitkä vanteet ! Jos tuo ei ole premiumia niin mikä on.



    https://www.youtube.com/watch?v=_mN9aHFT1xw&feature=related



    Ja Fifth Gearkin on testannut, Vicky Butler-Henderson.



    https://www.youtube.com/watch?v=0U0PMVpxygQ

      
  • jos sedan on huono niin mitä pidätte uuden

    skoda suberbin takaluukku ratkaisusta????

    omasta mielestä aika mahtava idea...

      
  • Jos kaikki nyt uskoisivat puhettasi citymaasturin hyödyistä ja siirtyisivät sellaiseen, olisi näkynyys jälleen yhtä huono, koska kaikki istuisivat taas samalla korkeudella.



    Citymaasturi on maastossa heikko, siinä on siis turhaan korkeahko rakenne, jota ei kuitenkaan maastossa voi käyttää edukseen. Sama ostaa nelivetoinen henkilöauto tai sitten oikea maasturi jos haluaa talvella liikkua tai nähdä ulos. Citymaasturi ei ole missään nimessä ylivertainen, ja minusta näyttää että sitä ei kyllä kunnioiteta pätkän vertaa enempää, jopa päin vastoin joissain tapauksissa.

      
  • simppa:

    Fordin S-max on hyvä esimerkki tila-autosta, joka on kelvollinen ajaa. Tila-autoksi peräti hämmästyttävän hyvä.




    No joo, onko se kovinkaan tilava silti, vain korkea.



    Mitsubishi Grandis on myös saanut kehuja ajettavuudestaan ja taitaapa olla vielä s maxia tilavampi/monipuolisempi sisätiloiltaankin.



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit