Mondeon tankkausongelma

4 kommenttia

Minulla on ollut ongelmia uuden diesel Mondeon tankkaamisessa. Tankin korkin avaaminen ei onnistu ihan vähällä eikä ilman työkaluja. Tankkausaukon suulla, sen sisäpuolella, on läppä, jonka pitäisi kääntyä automaattisesti sivuun, kun tankkauspistooli työnnetään aukkoon. Minun autossani nimenomaan tämän kanssa on ollut koko ajan ongelmia - joskus läppä toimii aivan kuin unelma, joskus taas ei millään ilveellä.



Autoni oli viime viikolla ensimmäisessä huollossa Rovaniemen Wetterillä. Pyysin silloin korjaamaan tankkaussysteemin. Autoa hakiessani kysyin asiasta ja työnjohtaja vakuutti asian olevan nyt kunnossa ja tankkausputken vaihdetun. Kuitenkin jouduin viikonloppuna autoni kanssa taas vaikeuksiin. Aikani korkin kanssa pelattuani ja Fordin puhelinpalvelun kanssa keskusteluani hain huoltoasemalta lekan ja meisselin, joilla sain tankin loputa auki.



Onko kyseessä tyyppivika vai kusettiko huoltoliike minua? Väittivät korjanneensa, vaikka eivät ilmeisestikään olleet tehneet asialle yhtään mitään?

  
  • En ole kuullut/lukenut, että tällaista tyyppivikaa olisi autossa ollut. Itselläni ei n. 10 kk käytön aikana ole ollut tankkausongelmia (bensakone, eli aukossa vähän eri kokoinen läpp&#228:wink:, mutta sen olen huomannut, että läpän aukeamiseen vaikuttaa se missä kulmassa tankkauspistoolin aukkoon työntää. Jos ei ensimmäisellä yrittämisellä onnistu, pitää muuttaa pistoolin asentoa. Mutta luultavasti olet tuotakin useamman kerran kokeillut.

      
  • Urbaanien tositarinoiden mukaan bensan liruttaminen dieselauton tankkiin on niin hidasta puuhaa, että joku ehtii puuttumaan siihen ennen motikan käynnistystä, mikä alentaa touhun kustannuksia. Tässä tapauksessa en kuitenkaan usko tämän ilmiön jatkumoon.



    Ehkä Fordin suunnittelun putki/läppätoleranssit ovat hieman pielessä jos tätä ongelmaa todetaan laajemmalti.

      
  • Ongelman syy näyttää vihdoin selvinneen. Autoa korjattiin taas uudelleen, minkä jälkeen etelään ajaessani pysähdyin testaamaan uudestaan samalla tankilla, joka oli aiheuttanut viimeksi ongelmia. Eipä pelittänyt edelleenkään!



    Mondeota ei pysty tankkaamaan kaikilla mittareilla, mikä on auton ominaisuus eikä vika! Nyt tarkastamassani pistoolissa oli pieni uloke, joka esti sovittamasta putkea niin tarkasti tankkausaukon suulle, jotta läppä olisi auennut!



    Olisin säästynyt melkoiselta revohkalta, jos Fordin tiepalvelunumerosta olisi saanut heti asiallista tietoa. Lekan ja meisselin sijasta auto oli kannattanut vain ajaa viereiselle tankille, jonka pistooli todennäköisesti olisi ollut asiallisessa kunnossa ja auto tankattavissa.

      
  • No, hyvä, että ongelma lienee selvinnyt, luultavasti tosin Fordin tiepalvelukaan ei ole ollut tietoinen ongelman syystä. Itselläni ei tosiaan ole moista ongelmaa bensantäytössä ollut, ja varmaan ainakin parikymmentä eri pistoolia olen täyttöaukkoon lykännyt.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit