Toyota 2.2 diesel ongelmat

9 kommenttia

Tuli tilattua uusi corolla verso 2.2 diesel, ihmettelin miksi koeajoautossa syttyi koetauluun moottori ja trc-ctl merkki ja auto ei kulkenut kuten piti.
Nyt luettuani Tuulilasit jutut koskien 2.2 dieseliä selvisi mitä merkkivalot moottori ongelmaa egr pakokaasukierrätys ei toimi.

Kuulin että softa päivityksellä ollaan saatu huijattua moottoria menemästä safe modeiin, mutta ongelmaa ei olla vieläkään ratkaistu vaikka ongelma on ollut tiedossa jo vuoden. Koskee 136hv ja 177hv dieseliä.

Onko kellään tietoa? Tuliko ostettua sika säkissä:(

  
  • Suosittelen kaupan peruuttamista tai ainakin kirjallisesti maahantuojalta lupaa ottaa vuokra-auto tilalle jos ongelma tulee toimistoajan ulkopuolella, muuten maksat kaiken itse ja yrität karhuta maahantuojalta jälkikäteen. Toyotan 24H palvelu kun ei käytännössä kata muuta kuin hinauksen ja senkin varauksella "mahdollisesti" maahantuojan piikkiin.

    Ongelmaahan ei ole vielä korjattu ja se koskee ainakin Toyotan mallisarjoja: Avensis, RAV4, Verso ja ilmeisesti muitakin missä on tuo D-4D kone.

    Maahantuojan vakuuttelut yli vuosi sitten kun autoa olin tilaamassa, että asia korjataan ja jos ongelmia tulee Toyota kyllä vastaa kuluista ja tarjoaa auton tilalle. Alkaa olla jo mitta täysi vaikka korvaava auto on tilalle annettukin. Se kun vie aina sen pari tuntia ennen kuin olet taas jatkamassa matkaa. Eikä tuollaisella autolla voi liikkua joka kulkee vain noin 100km korjaus yritysten välillä.

    Tehdas ja maahantuoja ovat vasta tänä keväänä reagoineet ongelmaan ja yrittäneet löytää ratkaisua tähän ongelmaan.
    On kokeiltu vaikka mitä, mutta lopullista korjausta ei vieläkään ole. aikaa on kulunut yli vuosi kun ongelma on ilmennyt. Se siitä nopeasta reagoinnista asiakkaan ongelmiin.

    Mainos "Toyota on Suomen luotetuin automerkki" ei kyllä pidä
    paikkaansa, pitäisi varmaan lukea "Toyota oli Suomen luotetuin automerkki, ennen D-4D:tä".


      
  • Jostain syystä ongelmaa ei esiinny läheskään kaikissa autoissa, tarkkoja osuuksia en uskalla mennä arvaamaan. Jossain määrin esiintyy kuitenkin sekä 2.0-, että kaikissa 2.2-versioissa.

    Tuo ECU-päivitys on tähdätty poistamaan safe-moodiin meneminen, tai ainakin vähentämään herkkyyttä siihen. Käsittääkseni juuri safe-moodi on se ongelma, joka käyttäjälle päin näkyy: voimaa ei löydy eikä lisälaitteet toimi. Itse EGR-venttiilin toiminnalla ei pitäisi olla kauhean dramaattisia vaikutuksia auton ominaisuuksiin (paitsi päästöihin).

    Meneekö auto safe-moodiin päivityksestä huolimatta?

      
  • Lainaus:
    05.03.2007 klo 11:14 kenesis kirjoitti
    Jostain syystä ongelmaa ei esiinny läheskään kaikissa autoissa, tarkkoja osuuksia en uskalla mennä arvaamaan. Jossain määrin esiintyy kuitenkin sekä 2.0-, että kaikissa 2.2-versioissa.


    Autojen viat ovat yleensäkin sellaisia, etteivät ne esiinny läheskään kaikissa saman mallin autoissa. Eivät myöskään eurooppalaisissa autoissa. Vaikka luulisi toki, että Toyota erityisen tasalaatuisena valmistajana olisi rakentanut myös saman vian kaikkiin autoihin :wink: :grin:

      
  • Lainaus:
    05.03.2007 klo 13:19 AkiK kirjoitti




    Autojen viat ovat yleensäkin sellaisia, etteivät ne esiinny läheskään kaikissa saman mallin autoissa. Eivät myöskään eurooppalaisissa autoissa. Vaikka luulisi toki, että Toyota erityisen tasalaatuisena valmistajana olisi rakentanut myös saman vian kaikkiin autoihin :wink: :grin:


    Itse asiassa tämä oli nimenomaan se, mitä minä ajoin takaa. Kun kyseessä ei mitä ilmeisimmin ole jokin viallinen komponenttierä (joista tällaiset ongelmat yleensä eurooppalaisissa autoissa johtuvat), pitäisi ongelman esiintyä omasta mielestäni kaikissa ko. moottoreilla varustetuissa autoissa. Jos joissakin autoissa on olemassa toimivat EGR-venttiilit, niin ei pitäisi olla liian vaikeaa selvittää, miten ne eroavat toimimattomista. Kyse ei käsittääkseni ole myöskään siitä, etteikö Toyota ainakin puolivakavissaan olisi yrittänyt keksiä ratkaisua.

    Erikoinen tapaus, kaiken kaikkiaan.

      
  • Eli tuo softa päivitys ei auttanut, ei myöskään EGR:n alapuolelle asennettu nestekiertoinen lämmitys. Nyt ovat kuulemma tällä viikolla viritellet tehtaan ihmisten kanssa uudelleen ilmaoton moottorille, saapas nähdä auttaako sekään....

      
  • Kyllä ne kaikkea kokeilee...

    Pidä ihmeessä meidät ajan tasalla. Tämän ongelman korjaaminen on ollut niin hurja vääntö, että kiinnostaa kovasti saadaanko moottorit loppujen lopuksi toimimaan.

      
  • Jo on ihme että vasta nyt ongelmat korjataan, jos korjataan ollenkaan. Joo ilmoittele kun aelvii oma auto tulee kuukauden päästä.

      

  • Uusimmassa 4x4 magazinessa oli juttu uudesta Hiluxista varustettuna sillä tehokkaammalla 120 hv koneella. Kun autoa oltiin palauttamassa Rovaniemeltä etelään, öljyvalo syttyi. Ajoa jatkettiin, mutta öljyä jouduttiin lisäämään välillä Rovaniemi-Jyväskylä yhteensä 5l.
    Maahantuojan kommentti oli ollut, että huohotinputki jäässä!
    No tämä (perusranskalainen) vika ei välttämättä liity noihin 4D4:n ongelmiin mitenkään, mutta melkein kaikkea voi näköjään uusissa autoissa tulla vastaan.

      
  • Huohotinputki jäätyy monissa muissakin kuin ranskalaisissa, mutta se on yleensä suhteellisen helposti estettävissä ilmanottoaukkojen peittämisellä tai itse putken eristämisellä.

    Mielestäni aika uhkarohkeaa toimintaa jatkaa ajoa, kun moottori sylkee koko ajan öljyä pihalle. Jos kyseessä olisi ollut ajajan oma auto, niin olisi saattanut jäädä tekemättä.

    [kenesis muokkasi tätä viestiä 13.03.2007 klo 09:47]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit