Silmiini osui TM:n numero 20/2007 ja siinä vertailu "Alemman keskiluokan dieselfarmarit". Meinasin pudota tuolilta, kun Opel Astra sai kehuja vertailun hiljaisimpana autona.
Itse ajan vm. 2006 farmari-Astralla. Mainio auto meidän perheemme tarpeisiin, mutta sitä hankkiessa jouduin hyväksymään, että minun budjetillani ei saa kaikkea. Tällä kertaa jouduin tinkimään melutasosta, joka oli vielä pahempi kuin aiemmin omistamassani Focuksessa, joka sekin oli maineeltaan melkoinen kaikukoppa. Ihan sama, onko alla nastat vai kesärenkaat tai mitkä tahansa rengaspaineet: sama korviahuumaava rallatus aina karheilla tiepinnoilla. Muissa testeissä TM:ssä ja muissa suomalaisissa autolehdissä on muistaakseni tullut Astralle moitteita juuri melutasosta.
Eli mitä ihmettä on tapahtunut yhdessä vuodessa, kun TM 20/2007 kehuukin samaa autoa tämän kertaisen vertailuryhmän hiljaisimmaksi? Voivatko esim. ensiasennusrenkaat vaikuttaa meluun niin paljon, että laittamalla alle kunnon kumit maahantuojat saavat hiljettyä auton testejä varten?
Uskomattomalta tosiaan kuulostaa, tosin mikään testin autoista ei kovin hiljainen ole.
Jos en väärin muista astraanhan tehtiin vuoden alussa facelift,joten jos ne samalla paransi äänieristystä.
Auto on ollut muuten ok paitsi vilkkuviiksien ja vakionopuden säätimen kiukuttelua lukuun ottamatta.
Varustelutaso vaikuttaa myös melutasoon.. mitä enempi maksat sitä hiljasemman saat.Hyvin yleistä käytöstä nykyään
Ei ainakaan oma ole meluisa. Talvellakaan ei nastat ropise ja alla on continentalin uudet nastat
Olen silloin tällöin saanut Astran sijaisautoksi, kun oma autoni on ollut huollossa.
Ensimmäinen kokemus Astrasta oli karu. Rengasmelu porautui selkäytimeen asti jo siinä vaiheessa, kun peruutin autoa pois pysäköintiruudusta. Pikakierros auton ulkopuolella kertoi syyn: tämä oli latteilla teinikumeilla varustettu nuorisomalli!
Seuraavalla kerralla sain alleni normaaleilla 15" pyörillä varustetun uudemman Astran. Nyt melutaso ei ollut ollenkaan paha, sanoisin jopa, että auto oli selvästi keskitasoa hiljaisempi.
Kiinnostaisi muuten tietää, missä autossa varustelutaso vaikuttaa melutasoon, kuten Tietäjä tuossa edellä arveli. Sen tiedän kokemuksesta, että isommalla ja painavammalla moottorilla varustettu auto saattaa olla rengasmelun puolesta hiljaisempi kuin pienimoottorinen.
Facelift Astraa on useissa kotimaisissakin kehuttu hiljaiseksi luokassaan, ilmeisesti äänieristystä on parannettu facelifitssä.
Astrassa on aina vakiona 16" pyörät, joka vaikuttaa melutasoon. Useissa kilpailijoissa on käsittääkseni 15" rengastus.
Farkuissa ääntä on tyypillisesti aika paljon, mutta Opelin suhteellinen hiljaisuus verrokkeihin nähden ei yllättänyt. Opelit ovat tyypillisesti olleet hiljaisemmasta päästä. Itselläni juuri tuo matalampi äänitaso on vaikuttanut siihen, että muuten tasaisissa valintatilanteissa volsun ja fordin kanssa, vaakakuppi on kääntynyt opelin puolelle.
kokemusta astra farkusta -07. Oli minusta aivan älyttömän meluisa auto.
rengasäänet jyrisi häiritsevänä jo heti kuudenkympin nopeudessa.
Auto oli vuokra-auto jossa oli alkuperäinen rengaistus.
Kokemus oli muutenkin hyvin ankea ja epämielyttävä
Astra on vähän vaikea tapaus mitä meluisuuteen tulee.
Duunikaverilla on -07 1,6 farkku, niine typerine OPC-levikkeineen. Autosta voi todeta sen, että ensiasennuskesärenkaat (pitäisi olla meluttomat Michelin Energyt) ovat todella äänekäät verrattuna vaikka jopa omaan Civic 5D Sportiin (225/45-17) mutta kun alle tuli talvikitkat, putosi melutaso dramaattisesti. Voisi jopa kutsua hljaiseksi, jos toisaalta vajaatehoisen moottorin kierrosten tarve sitten korostuukin havaittavana äänennousuna ja vuodenajasta riippumatta, tuskallisena suorituskyvyn puutteena.