Uusi kuusi

112 kommenttia
24
  • Lainaus:
    16.11.2007 klo 19:44 Vackraste kirjoitti
    Lainaus:
    16.11.2007 klo 19:27 MatLog kirjoitti
    Aktiiviset "nettisurffaajat" lienevät löytäneet jo tämän Tuulilasi-lehden nettisivujen Mazda6-jutun:

    http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?article=145533&print=true



    Oli ajatuksissa linkittää tuo tänne tänään aikaisemmin, en kuitenkaan jaksanut kaivaa tätä topicia esille. Saa nähdä millainen peli tuo uusi kuusi on, koskahan pääsee koeajamaan?

    Ennen Fordin apuja Mazdahan oli korkeintaan keskinkertainen ajettava, toivottavasti markkinointimiesten puheille on katetta.


    Eiköhän tuota uutta kuutosta jo loppuvuodesta pääse koeajamaan. Hinnat julkistetaan Helsinki MotorShowssa marraskuun lopussa. Edellinen kuutonen oli hyvä ajettava ohjauksen tarkkuuden puolesta, mutta suuntavakavuudessa oli pientä sanomista ja autolla oli ikävä taipumus puoltaa tien kallistusten mukaan ja etenkin auto tuntui puoltavan aina vähän oikealle päin. Toinen huono puoli oli äänieristys ja muuten kuutonen oli kaikin puolin mainio auto ja ei kai niitä lukuisia testivoittoja ihan tyhjästä olisi saatukaan.

    Tuo Tuulilasin juttu on ensimmäinen kunnon koeajoraportti uudesta kuutosesta ja siinä on mielenkiintoinen kommentti, että uusi kuutonen on kokoluokkansa hiljaisin auto ja hiljaisempi kuin Avensis ja Passat. Aika näyttää onko pelkkää mainostekstiä, mutta voihan tuo hyvinkin pitää paikkaansa. Tosin epäilen, että uusi Laguna tai C5 tulee olemaan hiljaisempia. Kuvien perusteella näyttää kuitenkin kaikin puolin tyylikkäälle tuo uusi kuutonen. Varsinkin farmari näyttää erittäin tyylikkäälle, eikä ole valittamista muissakaan korimalleissa. Hienoa, että Japanissakin osataan nykyään muotoilu, eikä aina sorruta Toyotan perinteiseen harmauteen ja mitäänsanomattomuuteen muotoilussa. Jos tuon luokan autoa olisin nyt ostamassa, niin uusi kuutonen olisi erittäin varteenotettava vaihtoehto 2,5 l koneella, harmi vaan ettei siihen saa automaattia ainakaan heti.

    [A-utoilija muokkasi tätä viestiä 17.11.2007 klo 00:32]
      
  • Mahtaakos tuosta tulla MPS-mallli ja minkälaisella koneella?

      
  • Tuossa Tuulilasin jutussa kävi selväksi se, mitä jo osasin epäillä, eli ei ole dieselautomaattia eikä varmaan ihan vähään aikaan tule. Valitettavasti. No, ensi vuonna tulevaan uuteen Accordiin tulee, se on jo varmaa. Mikähän siinä on niin vaikeaa ?

    :smile:

      
  • Ei kelvannut Mondeon alusta, outoa? :innocent:

      
  • Lainaus:
    17.11.2007 klo 20:36 Ammattilainen kirjoitti
    Mikähän siinä on niin vaikeaa ?




    Diesel. Ja automaatti. siinä on kaksi karmaisevinta asiaa autossa, vieläpä samalla kertaa. Loistavaa jos kumpaakaan ei ole :grin:


    ei vaiskaan, jokaiselle jotakin :wink:

    [petos muokkasi tätä viestiä 17.11.2007 klo 22:57]
      
  • Molemmat olen vielä onnistunut välttämään, mutta ehkä joskus ostan tiisselin kun ovat jo kehittyneet lähes pensa-auton tasolle, eläkkeellä, siis jos elän siihen asti, voisi jo ostaa automaatinkin kun motoriikka heikkenee! :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    17.11.2007 klo 22:57 petos kirjoitti
    Lainaus:
    17.11.2007 klo 20:36 Ammattilainen kirjoitti
    Mikähän siinä on niin vaikeaa ?


    Diesel. Ja automaatti. siinä on kaksi karmaisevinta asiaa autossa, vieläpä samalla kertaa. Loistavaa jos kumpaakaan ei ole :grin:

    ei vaiskaan, jokaiselle jotakin :wink:


    Kyllähän se on niin, että kun automaatin makuun pääsee, niin paluuta käsivaihteiseen ei enää ole. Nykyaikainen 6-vaihteinen automaatti on todella vaivaton ja sen turhan kytkimen polkemisen ja vaihdekepin hämmentämisen unohtaa ihan mielellään. Itsekin kuvittelin vielä jokin aika sitten, etten ikinä ota automaattivaihteista autoa, mutta enää en sellaisesta luopuisi, kun siihen olen tottunut.
    Mazdan automaatti ei ole niitä ihan nykyaikaisimpia ja on vain 5 vaihteinen ja ilmeisesti dieselin vääntö on sille liikaa, joten siksi sitä ei toistaiseksi dieseleihin saa.

    Uuden kuutosen moottorivalikoima on vähän turhan rajallinen ja tehokkaampaa bensakonetta kaivattaisi, esim. noin +200 hv turboversio 2,5 l moottorista. Edellinenkin kuutonen olisi kaivannut GT ja MPS-mallin väliin noin 200 hv moottorin. Eiköhän myös se MPS-malli tule vielä uuteenkin kuutoseen, todennäköisesti 2,5 l moottorista tehdään siihen turboversio +270 hv.

      
  • Lainaus:
    17.11.2007 klo 23:29 A-utoilija kirjoitti

    Kyllähän se on niin, että kun automaatin makuun pääsee, niin paluuta käsivaihteiseen ei enää ole. Nykyaikainen 6-vaihteinen automaatti on todella vaivaton ja sen turhan kytkimen polkemisen ja vaihdekepin hämmentämisen unohtaa ihan mielellään.



    turhaan julistat tuollaista ikäänkuin kaikkien suulla. minä ja moni muukaan ei kelpuuta automaattia, koska se vie kaiken sporttisen fiiliksen ajamisesta. Sporttinen ja kuljettajan nautiskeluun tarkoitettu ajaminen tapahtuu ilman muuta manuaalilla! ja sitä on ihan turha jonkun kertoa että toinen on parempi, meitä on kahteen junaan tässä asiassa!

      
  • Lainaus:
    17.11.2007 klo 23:48 petos kirjoitti
    Lainaus:
    17.11.2007 klo 23:29 A-utoilija kirjoitti

    Kyllähän se on niin, että kun automaatin makuun pääsee, niin paluuta käsivaihteiseen ei enää ole. Nykyaikainen 6-vaihteinen automaatti on todella vaivaton ja sen turhan kytkimen polkemisen ja vaihdekepin hämmentämisen unohtaa ihan mielellään.


    turhaan julistat tuollaista ikäänkuin kaikkien suulla. minä ja moni muukaan ei kelpuuta automaattia, koska se vie kaiken sporttisen fiiliksen ajamisesta. Sporttinen ja kuljettajan nautiskeluun tarkoitettu ajaminen tapahtuu ilman muuta manuaalilla! ja sitä on ihan turha jonkun kertoa että toinen on parempi, meitä on kahteen junaan tässä asiassa!


    Taidat unohtaa sen, että nykyaikaisia automaatteja voi myös vaihtaa käsin halutessaan. Vain se kytkimen polkeminen jää silloin pois. Onko siis F1-autot ja muutkin nykyajan kilpa-autot täysin vailla sporttista fiilistä, kun niissä ei nykyään enää poljeta kytkintä, vaan vaihteet vaihdetaan nappia painamalla ratista? Se kytkimen polkeminenko sen ajamisen nautinnon tuo? Myös tehokkaammat automallit esim. Mersulla, Bemarilla tai Audilla on nykyään automaatilla eli ei niissä enää nykyään kytkintä poljeta.

    Automaatin edut tulee esiin varsinkin kaupungissa tai ruuhkissa ajaessa. En tiedä missä päin asut, mutta menepä pk-seudulla vaikka Kehä I:n iltapäiväruuhkaan ryöminään ja vertaa automaattia ja käsivaihteista, kumpi onkaan miellyttävämpi? Sitä sporttista kiihdyttelyä voi kokea liikenteessä niin kovin harvoin ja kun lähdetään liikennevaloistakin liikkeelle, niin yhtä ripeäksi ilmoitettu automaatti jättää lähes aina käsivaihteisen taakseen, koska se kiihtyy aina samalla tavoin riippumatta miten vaihtaminen onnistuu.

    Onhan siinä käsin vaihtamisessa tietysti tiettyä nostalgista fiilistä ja olen toki käsivaihteisellakin ajellut viime aikoina, mutta en silti kaipaa sitä kepin hämmentämistä ja kytkimen polkemista enää tippaakaan.

      
  • [quote title="18.11.2007 klo 00:14 A-utoilija kirjoitti"]
    Taidat unohtaa sen, että nykyaikaisia automaatteja voi myös vaihtaa käsin halutessaan. Vain se kytkimen polkeminen jää silloin pois. Onko siis F1-autot ja muutkin nykyajan kilpa-autot täysin vailla sporttista fiilistä, kun niissä ei nykyään enää poljeta kytkintä, vaan vaihteet vaihdetaan nappia painamalla ratista? Se kytkimen polkeminenko sen ajamisen nautinnon tuo? Myös tehokkaammat automallit esim. Mersulla, Bemarilla tai Audilla on nykyään automaatilla eli ei niissä enää nykyään kytkintä poljeta.


    -en unohda. kytkimen polkeminen ei ole se ''juttu'', ainakaan minulle vaan se että kuljettaja päättää mikä pykälä on milloinkin silmässä. tarvitseeko tuota edes perustella.
    rattivaihteet tai ''kytkinpolkimettomat manuaalit'' ovat minulle ok.


    Automaatin edut tulee esiin varsinkin kaupungissa tai ruuhkissa ajaessa. En tiedä missä päin asut, mutta menepä pk-seudulla vaikka Kehä I:n iltapäiväruuhkaan ryöminään ja vertaa automaattia ja käsivaihteista, kumpi onkaan miellyttävämpi?


    -kyllä tulee tuotakin harjoitettua, ja toki automaatti on parempi tuossa.
    sanoinkin tuolla aiemmin että ''jokaiselle jotakin''...


    Sitä sporttista kiihdyttelyä voi kokea liikenteessä niin kovin harvoin ja kun lähdetään liikennevaloistakin liikkeelle, niin yhtä ripeäksi ilmoitettu automaatti jättää lähes aina käsivaihteisen taakseen, koska se kiihtyy aina samalla tavoin riippumatta miten vaihtaminen onnistuu.


    -kuten jo sanoin jokaiselle jotakin ja jokaiselle sopiva auto (manuaali/automaatti) kuhunkin liikennetilanteeseen.

    ja mistäs sinä tiedät kuinka sporttista minun liikennöintini on ja missä ympäristössä sitä teen =)


    Onhan siinä käsin vaihtamisessa tietysti tiettyä nostalgista fiilistä ja olen toki käsivaihteisellakin ajellut viime aikoina, mutta en silti kaipaa sitä kepin hämmentämistä ja kytkimen polkemista enää tippaakaan.


    -ei voisi vähempää kiinnostaa, kuten ei sinuakaan varmaan minun automaattifobiat, joten ajellaan tyytyväisinä omilla voimansiirroillamme :grin: ?


    :innocent:

    [petos muokkasi tätä viestiä 18.11.2007 klo 00:34]
      
  • Toki juuri näin. On meilläkin joitakin vanhoja partoja pirssissä, jotka vannovat manuaalin nimeen. Mutta yksi tykkää tyttärestä, yksi äidistä, joku hullu molemmista.

    Kun automaatista kuitenkin löytyy mm. multitronicissa se tavallinen D, sporttinen SPORT sekä itsevaihtomahdollisuus, en todellakaan nää mitään hohtoa kytkimen polkemiselle. Mutta kukin ajaa sillä millä tykkää, ja kunnioittakaamme sitä.

    :tongue:

      
  • Lainaus:
    18.11.2007 klo 09:27 Ammattilainen kirjoitti
    ...... en todellakaan nää mitään hohtoa kytkimen polkemiselle. Mutta kukin ajaa sillä millä tykkää, ja kunnioittakaamme sitä.

    :tongue:


    en ole muuten mikään ''vanha parta joka nostalgian takia vannoo manuaaliin''.
    vaan kuten ja painotin tuolla aiemmin, ei minustakaan siinä kytkimen polkemisessa mitään kivaa ole, vaan siinä että saa itse konkreettisesti vaihtaa noita vaihteita ja esim mennä mutkaan sillä vaihteella kun itse katsoo parhaimmaksi (hauskaksi) :grin:

    sellaiset automaatit joissa voi itse vaihtaa (ja se myös toimii), puhumattakkaan rattivaihteista, ovat kyllä mieleeni!

    :smile:

      
  • Se ero nykyajan käsivalinta-automaateissa on manuun,että jos urheilullisesti tosi rallikuskin tyyliin ulvotat moottoria koville kierroksille, se vaihtaa isommalle halusit tai et.Manun saa pahimmillaan rikottua ylikierroksilla,mutta onhan se urheilullista.

    [salo-m muokkasi tätä viestiä 18.11.2007 klo 13:15]
      
  • Lainaus:
    18.11.2007 klo 13:14 salo-m kirjoitti
    Se ero nykyajan käsivalinta-automaateissa on manuun,että jos urheilullisesti tosi rallikuskin tyyliin ulvotat moottoria koville kierroksille, se vaihtaa isommalle halusit tai et.Manun saa pahimmillaan rikottua ylikierroksilla,mutta onhan se urheilullista.


    Niin ja myös matalilla kierroksilla automaatti vahtii, ettei moottori pääse sammumaan ja vaihtaa hyvissä ajoin pienemmälle. Onhan se tietysti harmi, ettei enää saa edes sammuttaa autoaan liikennevaloissa tai ylämäkilähdössä, jos sattui unohtamaan liian ison vaihteen päälle. Ja se ylämäkilähtöjen kytkimen luistattamisen tai käsijarrulähdön hauskuuskin poistuu automaatilla kokonaan. Ajamisesta tulee siis vain pelkän kaasun annostelua ja vasenta pohjelihastakaan ei enää saa kätevästi treenattua ajaessa. Mahtaakohan tuo vasen pohje nyt pahastikin surkastua käytön puutteessa.

    Mutta en minä silti noista pienistä ajamisen hauskuuden menettämisistä huolimatta enää vaihtaisi manuaaliin. :sleepy:

      
  • Lainaus:
    18.11.2007 klo 13:14 salo-m kirjoitti
    Se ero nykyajan käsivalinta-automaateissa on manuun,että jos urheilullisesti tosi rallikuskin tyyliin ulvotat moottoria koville kierroksille, se vaihtaa isommalle halusit tai et.Manun saa pahimmillaan rikottua ylikierroksilla,mutta onhan se urheilullista.


    Ei muuten välttämättä vaihda. Ainakin nykyinen ZF:n tomaatti antaa kierrättää mielinmäärin, samoin kuin edellisen auton Aisinin 6-pykäläinen ei vaihtanut ylöspäin.

      
  • Lainaus:
    16.11.2007 klo 21:55 Simppa- kirjoitti
    Noniin, mites nyt suu pannaan XWD? Sinun piti ihan useamman viestin voimin väittää, vängätä ja kitistä Mazdan olevan samalla pohjalevyllä kuin S80 ja Mondeo. Todellinen besserwisser!


    Niin, Fordia otti kuulemma päähän ettei Mazdalle KELVANNUT Mondeon ja Volvojen pohjalevy...

      
  • Lainaus:
    18.11.2007 klo 19:22 Simppa- kirjoitti
    Lainaus:
    18.11.2007 klo 13:14 salo-m kirjoitti
    Se ero nykyajan käsivalinta-automaateissa on manuun,että jos urheilullisesti tosi rallikuskin tyyliin ulvotat moottoria koville kierroksille, se vaihtaa isommalle halusit tai et.Manun saa pahimmillaan rikottua ylikierroksilla,mutta onhan se urheilullista.


    Ei muuten välttämättä vaihda. Ainakin nykyinen ZF:n tomaatti antaa kierrättää mielinmäärin, samoin kuin edellisen auton Aisinin 6-pykäläinen ei vaihtanut ylöspäin.


    Tässä aiheessa on NIIN paljon enemmän asioita joita pitää huomioida kuin mitä tässä keskustelussa on otettu esiin.

    Vaihtonopeus, sekä hieman erillinen asia eli se kuinka nopeasti vaihteisto ALKAA vaihtamaan kuskin annettua napista/vivusta käskyn. Tämä jos ei ole VAIN MUUTAMAN nykyisen automaatin tapaan aivan huippua niin monelle ajettavuutta hakevalle se EI kelpaa.

    Tärkeä ja erittäin suuri pointti: Kuten sanottu niin HYVIN MONI mainostettu 'manuaalitoiminto' automaattivaihteisessa EI ole LÄHIMAINKAAN oikea 'manuaalitoiminto', vaan kuskin käskyistä huolimatta itse arpoo vaihteita. Sellaiset eivät juuri kenellekään ajettavuutta hakevalle kelpaa.

    Vaihteiston välitykset ovat usein automaateissa erilaiset ja voivat tehdä ajettavuudesta hyvin erilaisen.

    Automaattivaihteisto voi huonontaa kaasupolkimen käskyjen tarkkuutta sillä erilaiset ratkaisut helposti puuttuvat siihen kaasupolkimen ja moottorin välittämän tehon väliin. Esim. kokeilkaa nostaa kaasua ja painaa uudestaan, usein voi olla selvä ero automaatin ja manuaalin välilä (A-utoilijan tapaiset hattupääkuskit tuskin osaa tuollaisia edes tunnistaa) siinä mitä tapahtuu. Eikä ainoastaan momentinmuunnin tee tätä.

    Moni pitää manuaalin kontrollin lisäksi tunnelmasta eli siitä että kuski on enemmän osa ajosuoritusta. Kytkin on usein mukavakin asia kontrollin vuoksi (erityisesti talvella), ja harvalla terveellä ihmisellä (puhumattakaan urheilullisesta, viriilistä MIEHESTÄ) kytkimen käyttö on mikään negatiivinen tai vaivalloinen asia. Samalla tekosyyllä voisivat automaattikuskit jättää kävelyn 'vaivalloisena' väliin ja kulkea sähköisellä pyörätuolilla. Useimmat eivät edes ajattele kytkintä vaan ajavat vain autoa...

    Lisäisin vielä tuosta tunnelmasta että vaikka on muutamia erinomaisesti toteutettuja automaatteja pääasiassa URHEILUAUTOISSA, ja eräässä (911 turbo) tomaatti on todettu jopa nipin napin nopeammaksi niin SILTI harva ajettavuutta hakeva valitsee automaattia vaan TÄYSIN ITSESTÄÄNSELVÄSTI valitsee manuaalin.

    Ehdotan että joko olette tyytyväisiä automaattienne kanssa ja olette puuttumatta teille täysin vieraaseen autoilun puoleen tai kokeilette oikein hyvää manuaaliautoa ja YRITÄTTE edes ymmärtää sen erinomaisuutta ja hyvä puolia. Minä ymmärrän että moni haluaa vain istua autossaan ja antaa tomaatin hoitaa työn (haluaisihan moni jättää ajamisen kokonaan ja istua takapenkillä), se ei tarkoita etteikö manuaali olisi edelleen korvaamaton ja edelleen useimmiten TÄYSIN SUVEREENI ja vain muutamassa HARVASSA tapauksessa on automaatti niin hyvä ja toteutettu niin hyvin että se on ajettavuutta hakevalle edes oikeasti kelvollinen vaihtoehto.

    Huomauttaisin että jopa automatisoidut manuaalit jotka on saatu toimimaan erittäin hyvin ja kaksoiskytkinvaihteistotkaan jotka ovat erittäin tarkkoja ja nopeita toimimaan eivät kelpaa hyvin monelle ajettavuutta hakevalle sillä nekin usein etäännyttävät kuskin ajokokemuksesta.

      
  • No tätä Putputin paatosta manuaalin puolesta jo osasi odottaakin, onhan samaa juttua luettu jo muistakin aihetta käsittelevistä topiceista. Eikä siitä sen enempää, koska minulle on sama millä kukakin ajaa ja itse asiassahan tämä topic on Mazda kuutosesta eli mennään jo aiheen vierestä.

    Yksi asia vaan pisti ihmetyttämään. Mikä on hattupääkuski? Onkohan Putput sitten pipopääkuski vaiko Bemari-lippiskuski?
    :sleepy:

    [A-utoilija muokkasi tätä viestiä 18.11.2007 klo 21:36]
      
  • se on vaan niin että tietynlaisille kuskeilla ja tiettyihin autoihin manuaali on se ainoa oikea.
    ihan sama mitä joku automaattiin ja sen helppouteen hurahtanut tulee lässyttämään.

    Jossain volvo lahnassa jossa ajaminen on silkkaa puudutusta muutenkin, automaatti onkin omiaan :grin:

      
  • Lainaus:
    18.11.2007 klo 13:39 A-utoilija kirjoitti
    Niin ja myös matalilla kierroksilla automaatti vahtii, ettei moottori pääse sammumaan ja vaihtaa hyvissä ajoin pienemmälle. Onhan se tietysti harmi, ettei enää saa edes sammuttaa autoaan liikennevaloissa tai ylämäkilähdössä, jos sattui unohtamaan liian ison vaihteen päälle. Ja se ylämäkilähtöjen kytkimen luistattamisen tai käsijarrulähdön hauskuuskin poistuu automaatilla kokonaan. Ajamisesta tulee siis vain pelkän kaasun annostelua ja vasenta pohjelihastakaan ei enää saa kätevästi treenattua ajaessa. Mahtaakohan tuo vasen pohje nyt pahastikin surkastua käytön puutteessa.

    Mutta en minä silti noista pienistä ajamisen hauskuuden menettämisistä huolimatta enää vaihtaisi manuaaliin. :sleepy:


    Vaikuttaakin enemmän siltä että A-utoilijalle on ollut poikkeuksellisen vaikeata ajaa manuaalilla...

    Etkö tiennyt että hyvin useassa autossa on ylämäkitoiminto käsijarrussa, ja muutenkin monien motoriikkaa riittää helposti selviämään tuollaisista arkitilanteista? Todella harvalla on mitään vaikeuksia ajaa autollaan sammuttamatta, ja täytyy tosiaa olla täysin surkastunut pohjelihas tai ikivanha supertehokas urheiluauto alla jos kytkimen käyttö aiheuttaa ongelmia.

    Mitä tulee A-utoilijan uusimpaan viestiin niin sanon että listasin asioita jotka vaikuttavat hyvää ajettavuutta hakevien tapauksissa, kumma että se ottaa sinua niin kovasti päähän. Jos siinä on yksikin asia väärin niin siitä vaan kertomaan että mikä.

    Näköjään nuo asiat ovat sinulle täysin vieraita joten ihmettelen miksi sinun täytyy julistaa automaattia maailman parhaaksi kaikille, yleensä jos haluaa tehdä yleistuomion jostain niin pitäisi olla edes pientä hajua muusta kuin omista lähtökohdista. Minä kirjoitin noista asioista ajettavuutta arvostavien näkökulmasta mutta sinusta autosi onkin kaikissa tapauksissa universaalisti ylivertainen ja kehityksen kulminaation päätepiste johon joka ikisen tulisi pyrkiä?

    Miten minusta tuntuu että A-utoilija on saanut (turhan kovasti budjettia venyttämällä) vihdoin hankittua my-first-automaattivaihteiston ja nyt on niin hurmiossa että...

      
  • Lainaus:
    18.11.2007 klo 22:17 Putput kirjoitti

    Vaikuttaakin enemmän siltä että A-utoilijalle on ollut poikkeuksellisen vaikeata ajaa manuaalilla...

    Etkö tiennyt että hyvin useassa autossa on ylämäkitoiminto käsijarrussa, ja muutenkin monien motoriikkaa riittää helposti selviämään tuollaisista arkitilanteista? Todella harvalla on mitään vaikeuksia ajaa autollaan sammuttamatta, ja täytyy tosiaa olla täysin surkastunut pohjelihas tai ikivanha supertehokas urheiluauto alla jos kytkimen käyttö aiheuttaa ongelmia.

    Mitä tulee A-utoilijan uusimpaan viestiin niin sanon että listasin asioita jotka vaikuttavat hyvää ajettavuutta hakevien tapauksissa, kumma että se ottaa sinua niin kovasti päähän. Jos siinä on yksikin asia väärin niin siitä vaan kertomaan että mikä.

    Näköjään nuo asiat ovat sinulle täysin vieraita joten ihmettelen miksi sinun täytyy julistaa automaattia maailman parhaaksi kaikille, yleensä jos haluaa tehdä yleistuomion jostain niin pitäisi olla edes pientä hajua muusta kuin omista lähtökohdista. Minä kirjoitin noista asioista ajettavuutta arvostavien näkökulmasta mutta sinusta autosi onkin kaikissa tapauksissa universaalisti ylivertainen ja kehityksen kulminaation päätepiste johon joka ikisen tulisi pyrkiä?

    Miten minusta tuntuu että A-utoilija on saanut (turhan kovasti budjettia venyttämällä) vihdoin hankittua my-first-automaattivaihteiston ja nyt on niin hurmiossa että...


    Minusta aika turhan tosikkomaista paatosta tuo Putputin kirjoittelu ja aina lopuksi pitää heittää joku henkilökohtaisuus. Mikähän siinä on, ettet osaa yhtään suhtautua huumorilla asioihin, vaan aina alkaa se paatos ja henkilökohtaisuudet. Minä en tällä palstalla ole kovin tosissani jaksanut enää pitkään aikaan kirjoitella, kun tämä palsta on mikä on, vaan lähinnä pienellä huumorilla sävytettyjä heittoja, kuten tässä automaatti-asiassakin, jonka jotkut tuntuu ottavan niin tosissaan että ... :sleepy:

    Tämä aiheen otsikko on muuten uusi kuusi, joka tarkoittaa suomennettuna Mazda6:n uutta mallia. Miksei tuohon aiheeseen riitä kommentoitavaa?

      
  • aijaa, kovin tosissasi tuolla aiemmin tuota automaattia hehkutit ja tekstissäsi huokui sellainen ''manuaalilla ajavat ja kytkintä polkevat ovat urpoja, itse en palaisi siihen hommaan mistään hinnasta'' -asenne.

    nyt kun saat kakkaa niskaasi väität että muut ovat tosikkoja :grin:

    voisi olla paras jos menet driftaamaan sillä etuveto-automaatti-lullallasi, ja annat muiden nauttia urheilullisesta MANUAALIVAIHTEISESTA autosta :grin:

      
  • Lähinnä vaan kysyn, ovatko Putput tai Petos koskaan ajaneet automaateilla? Hieman vaikuttaa teinimäisiltä heidän kommenttinsa! Hieman kuulostavat tuunaajilta noin yleensäkin mielipiteiltään! Kova alusta , matalat renkaat ja korkealla kiertävä kone! Kuka muu kuin amatööri kaipaa sellaista?

      
  • Lainaus:
    18.11.2007 klo 23:45 Rampe2 kirjoitti
    Lähinnä vaan kysyn, ovatko Putput tai Petos koskaan ajaneet automaateilla? Hieman vaikuttaa teinimäisiltä heidän kommenttinsa! Hieman kuulostavat tuunaajilta noin yleensäkin mielipiteiltään! Kova alusta , matalat renkaat ja korkealla kiertävä kone! Kuka muu kuin amatööri kaipaa sellaista?



    parahin rampe2, itse vaikutat virkamiesmäiseltä papalta :innocent: :grin:

    olen kyllä ajanut automaateilla, ja ne ovat leppoisassa kaupunkiajossa ja varsinkin ruuhkassa mukavia.
    huomaatko muuten että MINÄ en ole niitä aloittanut haukkumaan, vaan olen koko ajan vaan todennut että jokainen saa valita kummasta tykkää.

    silti ajotyylilläni ja henk. koht. mieltymyksilläni valitsen manuaalin mm. FIILIKSEN takia, ja en usko että kellään kellä on omat asiat ok, on siihen valittamista? :grin:

      
  • Lainaus:
    18.11.2007 klo 23:11 petos kirjoitti
    aijaa, kovin tosissasi tuolla aiemmin tuota automaattia hehkutit ja tekstissäsi huokui sellainen ''manuaalilla ajavat ja kytkintä polkevat ovat urpoja, itse en palaisi siihen hommaan mistään hinnasta'' -asenne.

    nyt kun saat kakkaa niskaasi väität että muut ovat tosikkoja :grin:

    voisi olla paras jos menet driftaamaan sillä etuveto-automaatti-lullallasi, ja annat muiden nauttia urheilullisesta MANUAALIVAIHTEISESTA autosta :grin:


    Hyvä, hyvä, Volvo-ässä pöytään! Tuo onkin aina hyvä keino keskustelussa kuin keskustelussa heittää pöytään, oli aihe sitten mikä tahansa. Oletkin tuossa asiassa kunnostautunut ihan kiitettävästi. Ihan kiitettävästi myös olet sitä Subarua muistanut kehua joka välissä. Tosin en kyllä ymmärrä mitä siinä on niin paljon kehumista, koska sehän on sieltä harmaimmasta päästä japanilais-tuotoksia. Olkoonkin rallissa mukana ja siinä menestynyt. Tämän keskustelun aihe eli Mazdahan tekee nykyään monin verroin kiinnostavampia ja paremmin muotoiltuja autoja.

    Minusta tämä tosikkomainen väittely automaatista ja manuaalista on lähinnä huvittavaa ja miten nämä kaksi manuaalia niin rakastavaa jaksavatkin aiheesta kinata, josta minua nyt ei voisi vähempää kiinnostaa tosissani kinata. Totesin vaan, että kun automaatin makuun pääsee, niin eipä sitä enää viitsi palata takaisin manuaaliin. Polkekoon sitä kytkintä ihan rauhassa ken haluaa, ei se minua häiritse.

      
  • Jotenkin tuntuu nämä manuaalit sellaisilta kehitysmaavaihteistoilta. Nyt automaatit yleistyvät kovaa vauhtia taallä ryssän kainalossakin ja ku viiskin vuotta kuluu niin eiköhän tomaatti ole jo vähintään puolessa myydyistä uusista autoista. Ajakoon nuo lippalakkihemmot ja muut taito tuunaset sitten manuaalilla japsiruoskalla.

      




  • Hyvä, hyvä, Volvo-ässä pöytään! Tuo onkin aina hyvä keino keskustelussa kuin keskustelussa heittää pöytään, oli aihe sitten mikä tahansa. Oletkin tuossa asiassa kunnostautunut ihan kiitettävästi. Ihan kiitettävästi myös olet sitä Subarua muistanut kehua joka välissä. Tosin en kyllä ymmärrä mitä siinä on niin paljon kehumista, koska sehän on sieltä harmaimmasta päästä japanilais-tuotoksia. Olkoonkin rallissa mukana ja siinä menestynyt. Tämän keskustelun aihe eli Mazdahan tekee nykyään monin verroin kiinnostavampia ja paremmin muotoiltuja autoja.







    -joo. kun heittää kiven, kannattaa valmistautua että saa kourallisen takaisin :innocent:



    -sanon sadannen kerran, että painotin alkujaankin että jokainen saa valita kummasta itse tykkää, ja kerroin etten itse tykkää tomaateista; mutta en myöskään hyökännyt niistä pitävien kimppuun!



    -subarua olen joo kehunut, pienissä määrin enkä liian tosissaan.

    Kävin kyllä ihan mukavan vaikkakin kiivaan mutta silti asiallisen keskustelun subarusta kenties palstan parhaan keskustelijan kanssa. tuossa ei kai ole valittamista.



    Omat subaru juttuni eivät ole kuitenkaan kuin promille tuosta sinun elämäntyöstäsi Volvon maineen hyväksi; sen hyvyyden todisteluista, vakuutteluista, tuputtamisesta kaikille hyväksi valinnaksi, todistelusta ''yhtä hyväksi'' kuin suunnilleen mikä vaan kulkine. sekä huonojen puolien maton alle lakaiseminen.





    -vai on subaru harmaimmasta päästä?! kaikkea sitä kuuleekin!

    kyllä kritiikkiä välillä kuulee, mutta tuo oli jo ensimmäinen laatuaan...



    .. subaru kun sattuu olemaan erittäin persoonallinen ja kaikkea muuta kuin tavallinen harmaa massa auto, kaikinpuolin.



    olisit edes haukkunut automaattien ystävänä vanhahtavaa automaattia tai bensankulutusta tai jotain merkin heikkoa puolta! nyt paljastit ettet tiedä näemmä subaruista yhtään mitään :lol:

      
  • petos:




    -subarua olen joo kehunut, pienissä määrin enkä liian tosissaan.

    Kävin kyllä ihan mukavan vaikkakin kiivaan mutta silti asiallisen keskustelun subarusta kenties palstan parhaan keskustelijan kanssa. tuossa ei kai ole valittamista.



    Omat subaru juttuni eivät ole kuitenkaan kuin promille tuosta sinun elämäntyöstäsi Volvon maineen hyväksi; sen hyvyyden todisteluista, vakuutteluista, tuputtamisesta kaikille hyväksi valinnaksi, todistelusta ''yhtä hyväksi'' kuin suunnilleen mikä vaan kulkine. sekä huonojen puolien maton alle lakaiseminen.



    -vai on subaru harmaimmasta päästä?! kaikkea sitä kuuleekin!

    kyllä kritiikkiä välillä kuulee, mutta tuo oli jo ensimmäinen laatuaan...



    .. subaru kun sattuu olemaan erittäin persoonallinen ja kaikkea muuta kuin tavallinen harmaa massa auto, kaikinpuolin.



    olisit edes haukkunut automaattien ystävänä vanhahtavaa automaattia tai bensankulutusta tai jotain merkin heikkoa puolta! nyt paljastit ettet tiedä näemmä subaruista yhtään mitään :lol:



    Heh, tiedät aivan hyvin itsekin etten ole tällä palstalla Volvoa tuputtanut kenellekään, vaan olen hyvinkin maltilliseen ja asialliseen sävyyn vastaillut Volvoa kohtaan heitettyihin provoihin, joista iso osa on sinunkin aikaansaannostasi. Ehkä noista Volvo-provoiluistasi sait sitten maksaa hieman samalla mitalla oman autosi kohdalla, koska provoilusihan kohdistuivat myös mainitsemasi erään keskustelijan ex-autoon. Antoipahan sinulle samalla mitalla takaisin.



    Huomaat siis itsekin, että kun tarpeeksi provosoidaan, niin saattaa provosoitua ja joskus vastata turhankin jyrkkään sävyyn, eihän tämän palstan keskusteluissa muusta ole kyse. Eikä näitä tämän palstan keskusteluja kannata aina ottaa muutenkaan turhan tosissaan, ajanvietettähän tämä vaan on ja täällä on joskus jopa hauska väitellä, kuten itsekin sen tiedät.



    Se ero meillä nyt kuitenkin on, että itse en ole mitään autoa mollannut järjestelmällisesti. Subarua pidän harmaana sen muotoilun takia, joka on menneiltä vuosikymmeniltä ja uudistusta ei ole aikoihin tapahtunut. Ei asiaa pelasta nelivedot tai erikoiset moottorit tai kenties hyvät ajo-ominaisuudet, kun ei auto yksinkertaisesti ole kiinnostava ja muotoilu on mitä on eli perinteisen harmaata japanilaista ja ainut persoonallisuus taitaa olla isot aluvanteet ja "lintulautakyhäelmät" tavaratilan päällä. Autonhan pitää myös uudistua tietyin väliajoin ja tuossa ei Subaru ole pysynyt enää mukana aikoihin. Ennen niin tavattoman harmaa Mazda taas on pessyt kasvonsa muutamien vuosien aikana täydellisesti ja suoltaa markkinoille toinen toistaa tyylikkäämpiä ja ominaisuuksiltaan parempia autoja. Eli Subaru voisi ottaa vaikka oppia Mazdalta mallistonsa uusimisessa ja muotoilussa. Subaru nyt on auto joka ei minua jaksa kiinnostaa, joten eipä siitä sen enempää ja minua ei haittaa tippaakaan jos joku siitä pitää, koska jokainen saa ajaa juuri sellaisella autolla kuin haluaa.

      
  • A-utoilija:



    Ei asiaa pelasta nelivedot tai erikoiset moottorit tai kenties hyvät ajo-ominaisuudet, kun ei auto yksinkertaisesti ole kiinnostava ja muotoilu on mitä on eli perinteisen harmaata japanilaista ja ainut persoonallisuus taitaa olla isot aluvanteet ja "lintulautakyhäelmät" tavaratilan päällä.

    Minusta Subaru on kärsinyt ennenkaikkea jälleenmyyntiverkostosta ja ajoittain myös valuuttojen heittelyistä. Onhan ne mallit olleet välillä harmaan oloisia, mutta auto ei ole kaikkien mielestä olleenkaan tylsä, päinvastoin. Ja aito made in Japan myy varmasti.

    Autonhan pitää myös uudistua tietyin väliajoin ja tuossa ei Subaru ole pysynyt enää mukana aikoihin.

    Minusta se on uudistunut melko paljonkin. Esim. uusi Impreza on ihan Ok, samoin maastureista tykkääville Tribeca. Nykyiset Legacy ja Outback eivät nekään huonoja autoja ole olleet. Dieselkin on tulossa. Uusi verotusmalli ei tosin ainakaan palkitse Subarua, ehkä diesel auttaa siinä. Itse en ko. autoa ole koskaan ostanut, syynä juuri polttoaineenkulutus.

    Ennen niin tavattoman harmaa Mazda taas on pessyt kasvonsa muutamien vuosien aikana täydellisesti ja suoltaa markkinoille toinen toistaa tyylikkäämpiä ja ominaisuuksiltaan parempia autoja.

    Tarkoitat siis sitä, että se on siirtynyt osaksi Ford-konsernin maailmanlaajuista malliohjelmaa. Uudistunut se kyllä on ja onnistuneita mallejakin löytyy.

    Eli Subaru voisi ottaa vaikka oppia Mazdalta mallistonsa uusimisessa

    Subaru on linjansa valinnut, se tekee vähän erilaisia autoja eikä edes käsittääkseni pyri massavalmistajaksi. Minusta uudet Mazdat ovat (en puhu nyt tulevasta kuutosesta viel&#228:wink: ihan hienoja, mutta mikä niissä on se juttu mikä ne erottaa muista??? Esim. Mazda 3 ei ole käsittääkseni kummoisesti myynyt. Pidän tuon uuden kutosen ulkonäöstä, sisustujen värivalot eivät niinkään säväytä. En ehkä sittenkään tiedä miksi minun kannattaisi vaihtaa tulevaisuudessa nykyinen Honda uuden Accordin tai vaikkapa tulevan Vectran (joka on kuvien perusteella aika makea) sijaan uuteen Mazda kutoseen?

    Diesel-automaateista: ainakin nyt on Mazdan dieselit olleet sellaisissa hinnoissa, ettei niitä ole kannattanut harkita. Saa nähdä miten jatkossa. Hondalle on tulossa uuden Accordin ja uusiutuvan 2.2 i-ctdi:n yhteyteen automaatti. Tosin nuo automaatit on moneen autoon uuden verotuksen myötä sen verran kalliimpia kuin manuaalit, että tuskin niistä perheautoluokassa mitään myyntimenestystä on nytkään tulossa. Itse en ainakaan viitsi maksaa lähes neljää tonnia + litran kulutuslisää ja sen myötä 2010 korkeampaa käyttömaksua automaattilaatikosta, niin mukava kuin se onkin. Tonni-pari ja pieni kulutuslisä vielä menisi.



      
  • akik:

    A-utoilija:


    Minusta Subaru on kärsinyt ennenkaikkea jälleenmyyntiverkostosta ja ajoittain myös valuuttojen heittelyistä. Onhan ne mallit olleet välillä harmaan oloisia, mutta auto ei ole kaikkien mielestä olleenkaan tylsä, päinvastoin. Ja aito made in Japan myy varmasti.

    Minusta se on uudistunut melko paljonkin. Esim. uusi Impreza on ihan Ok, samoin maastureista tykkääville Tribeca. Nykyiset Legacy ja Outback eivät nekään huonoja autoja ole olleet. Dieselkin on tulossa. Uusi verotusmalli ei tosin ainakaan palkitse Subarua, ehkä diesel auttaa siinä. Itse en ko. autoa ole koskaan ostanut, syynä juuri polttoaineenkulutus.

    Tarkoitat siis sitä, että se on siirtynyt osaksi Ford-konsernin maailmanlaajuista malliohjelmaa. Uudistunut se kyllä on ja onnistuneita mallejakin löytyy.

    Subaru on linjansa valinnut, se tekee vähän erilaisia autoja eikä edes käsittääkseni pyri massavalmistajaksi. Minusta uudet Mazdat ovat (en puhu nyt tulevasta kuutosesta viel&#228:wink: ihan hienoja, mutta mikä niissä on se juttu mikä ne erottaa muista??? Esim. Mazda 3 ei ole käsittääkseni kummoisesti myynyt. Pidän tuon uuden kutosen ulkonäöstä, sisustujen värivalot eivät niinkään säväytä. En ehkä sittenkään tiedä miksi minun kannattaisi vaihtaa tulevaisuudessa nykyinen Honda uuden Accordin tai vaikkapa tulevan Vectran (joka on kuvien perusteella aika makea) sijaan uuteen Mazda kutoseen?

    Diesel-automaateista: ainakin nyt on Mazdan dieselit olleet sellaisissa hinnoissa, ettei niitä ole kannattanut harkita. Saa nähdä miten jatkossa. Hondalle on tulossa uuden Accordin ja uusiutuvan 2.2 i-ctdi:n yhteyteen automaatti. Tosin nuo automaatit on moneen autoon uuden verotuksen myötä sen verran kalliimpia kuin manuaalit, että tuskin niistä perheautoluokassa mitään myyntimenestystä on nytkään tulossa. Itse en ainakaan viitsi maksaa lähes neljää tonnia + litran kulutuslisää ja sen myötä 2010 korkeampaa käyttömaksua automaattilaatikosta, niin mukava kuin se onkin. Tonni-pari ja pieni kulutuslisä vielä menisi.



    Mazda kulkee aika lailla omia polkujaan autojensa kehittelyssä, jopa enemmän mitä Ford haluaisi. Esimerkkinä siitä Mazdahan ei halunnut käyttää uudessa kuutosessa Fordin alustaa. Kyllähän Ford-yhteistyö on ollut enemmänkin Mazdalle hyödyksi kuin minkäänlaiseksi rasitteeksi. Ajo-ominaisuudet on saatu eurooppalaiselle tasolle, mutta oma hyvä luotettavuus on silti säilytetty Japanissa valmistetuilla autoilla, Amerikassa valmistettavat autot on sitten oma lukunsa.

    Honda ja Mazdahan nyt ovat ilmiselvät kilpailijat ja eipä minunkaan olisi tullut kuutosen omistaessani mieleen vaihtaa sitä Accordiin, koska ne oli turhankin samanlaisia niin hyviltä kuin huonoiltakin puoliltaan. Muotoilussa Honda on vähän ampunut jo ylikin mm. uuden Civicin kanssa, Mazda on pysytellyt enemmän perinteisessä muotoilussa, eikä ole liikaa tavoitellut erikoisuuksia. Mazda ja Hondahan nyt ovat sellaisia perusperheautoja, mutta kovasti jo pistävät kampoihin saksalaisillekin joka suhteessa.

    Subarusta sen verran, että Legacy on oikea harmaan ja mitäänsanomattoman japanilaisen muotoilun perikuva ja ominaisuuksissakin jää jo lähes kaikessa kilpailijoista ainakin TM:n testin mukaan. Tuossa kuvassa vielä värinäkin sopivasti harmaa:
    http://www.km77.com/marcas/subaru/2005/legacy/20r/gra/01.asp
    Varsin mitäänsanomattomia ovat muutkin Subarun mallit uusi Impreza mukaan lukien.
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit