Saab laajentaa nelivetomallistoaan

23 kommenttia
  • Onko kyseessä uutinen v. 2005?



    General Motors vill ändå hålla skenet uppe under bilsalongen i Genève som inleds på söndag. Då visar Saab upp sin nya 9-3 Sportcombi för speciellt inbjudna journalister. Men 9-3-kombin kommer för sent för att rädda Saab.



    Eikös tuossa puhuta 9-3 farkun lanseerauksesta Genevessä ? Nopea googlaus kertoi tämän tapahtuneen 2005 keväällä? Jutun yhteydessä muutkin uutiset ovat vuodelta 2005 ???

      
  • Muutetaan sitten aiheeksi "Saab laajentaa nelivetomallistoaan".



    Kohta joka Saabiin saa nelivedon.



    http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=153318

      
  • Kaikille ei näköjään tuota tuskaa saavuttaa eu:n vaatimia päästörajoja.

      
  • Sinänsä vaikka oli 2005 uutinen, olisi voinut aivan hyvin olla tuore, hyvinkin joutaisivat kiinalaisten käsiin..



    Tässä nelivedossa taas hyvä esimerkki kompromissiratkaisuista. Alle heitetään yleisneliveto Haldexilta, eli ihan samat rensselit kuin missä tahansa Golfissa yms. tai vaikka Volvoissa. Saksalaiset premiumit taas rakentaa nämäkin itse, esim BMW:llä on elektroniikkaan rakennettu paljon 'ennakoivaa' älyä sallien urheilullisemman ajotyylin. Lisäksi painonjakautumat on 50%-50% tasapainottamassa ajo-ominaisuuksia. Siis aivan eri lähtökohta kuin että vaan heitetään etuvetoiseen kardaani alle ja siinä meillä neliveto. :open_mouth:

      
  • Kohta joka SAABiin saa nelivedon, miksi ? Kuka niitä ostaa ? SAAB on menettänyt pelin jo aikoja sitten kun ajautui GM:n hoteisiin... Nyt tietysti SAABistit hermostuvat, mutta en oikein ymmärrä GM:n politiikkaa. SAABista tehdään ns. premium autoa väen vängällä, mutta kun ei rahkeet riitä esim. saksalaisten tai vaikkapa Ford/Volvonkaan kanssa kilpailemiseen. Mallisto vain on aivan liian kapea ja uutta mallia tulee niin harvakseen, että muilla tulee 3 uutta mallia sillä välin kun SAAB ehostaa ja faceliftaa omituisesti vanhojaan...



    ps. tämä siis vain minun henk.koht. mielipiteeni... :ashamed:

      
  • Samalla voisi kysyä että miksi Subaru tekee dieseliä? miksi? Kuka niitä ostaa???? :lol: Tämä nyt oli vitsi ja rautalankamalli että FlatOutikin ymmärtäisi että malliston kasvattaminen kosiskelee isompaa joukkoa...



    Mutta asiaan. Ainakin minä odotan Saabin XWD malleja mielenkiinnolla. Vaikuttaisi että neliveto on tehty turvallisuuden, ei hauskuuden ehdoilla. Tästähän uutta XWD'tä on joissakin teiniautolehdissä moitittukkin, kun ei "perä lähde luisuun". Perää heittelevät autot saavat olla minun puolestani lippalakkimiehille, itseäni kiinnostaa turvallisuutta ja käytännöllisyyttä lisäävät ratkaisut, vaikken nelivetofanboy olekaan.



    En myöskään näe että Saabia yritettäisiin väkisellä "Premium luokkaan", mikä tätä indikoi? Neliveto? Pliis.



    Mallimerkkien uudistumisen, malliston laajuuden kommentit kyllä allekirjoitan FlatOutin mukaan. Toistaiseksi kuitenkin esim 9-3 pärjää ominaisuuksiltaan kilpailijoitaan vastaan, joten sen suhteen ei pitäisi olla hätää. 9-5 nyt alkaa olla kivikautinen, vanhentununt ja ominaisuuksiltaan altavastaaja useaa kilpailijaa vastaan. Uusi malli ei Saabille varmasti voi tulla liian pian :neutral:

      
  • Kyllä tuossa Saabin (ja monen muun) käyttämässä Haldexissa on hyvääkin: se vastaa niihin tarpeisiin joita useimmilla normaalikäyttäjillä nelivedolle on. Järjestelmä kehittyy koko ajan ja tämä Saabin käyttämä versio on jo hyvin edistyksellinen.



    Itse pidän koko nelivetojuttua suurelta osin turhana, etuveto-Saabikin on riittävä normaaliajoon. Neliveto varmasti parantaa joitakin ajo-ominaisuuksia, ei siinä mitään. Jollainhan Saabin pitää pyrkiä erottumaan joukosta, ja varmaan GM:n markkinamiesten osastolla on pohdittu että USA:ssa ja monessa muussakin paikassa neliveto on nyt pop. :neutral:



    9-3 ajaa nyt asiansa, kokonaan uuden pitäisi kuitenkin tulla parin vuoden sisällä jos aiotaan pysyä matkassa mukana. Uusi 9-5 tarvittaisiin pian, viime vuonna tai edellisenä olisi ollut jo aika. Jos mallisto ei pysy ajan tasalla on nelivedot aika lailla kosmetiikkaa. Katumaasturibuumiin Saab näyttää ehtivän siinä vaiheessa, kun se todennäköisesti jo alkaa mennä ohi? :wave:

      
  • Samalla voisi kysyä että miksi Subaru tekee dieseliä? miksi? Kuka niitä ostaa???? Tämä nyt oli vitsi ja rautalankamalli että FlatOutikin ymmärtäisi että malliston kasvattaminen kosiskelee isompaa joukkoa...



    Niin tuo kommenttisi taisi olla itsestään selvyys kaikille, myös minulle - rautalankaa ei siis tarvita, mutta kun kilpailijoita on vastassa aikamoinen joukko: Audi, BMW, Mersu, Volvo joilla tätä kokemusta premium-nelivedosta on about 100 kertaa enemmän kuin SAABilla (tai GM:ll&#228:wink:...



    Toisekseen SAABien uudistumistahti on aivan sikahidas. Kuka haluaa ostaa uutta nelivetotekniikkaa about 10 vuotta vanhassa korissa ? Siis SAABin olisi aika esitellä jotakin ulospäin näkyvää uudistusta (ei pelkästään näitä huvittavia kromilistojen lisäyksi&#228:wink:...

    :sleepy:

      
  • Bugracer tänään:



    Samalla voisi kysyä että miksi Subaru tekee dieseliä? miksi? Kuka niitä ostaa???? Tämä nyt oli vitsi ja rautalankamalli että FlatOutikin ymmärtäisi että malliston kasvattaminen kosiskelee isompaa joukkoa...



    Bugracer kirjoitti toiseen keskusteluun:



    Itse ajelin Subben dieselin tällä viikolla, ja minullekin jäi hyvä kuva. Moottori kuulostaa hyvältä (dieseliksi)mutta kun olin ajanut TTiD'n ensin samana päivänä - mopoltahan subbe tuntui. Oikeasti tuolla kuitenkin ehtii vallan mainiosti. Olisi vain ollut niiin mukava testata tomaattina, käsivaihteiseen en palaa enää kovin hevillä.



    Muutenkin tuo Legacy on aika kiva auto nintendosisustusta lukuunottamatta. Nelivedosta nyt ei huomaa kesäkuivalla mitään etua, mutta pitää ottaa tyypit joskus liukkaalla. Itseä tosin kiinnostaa tuo uusi Forester paljon enemmän, ja sen hankinta voisi olla harkinnassa jos 2009 syksyllä siinä on diesel ja tomaatti.



    Niitä odotellessa ...




    Eli ilmeisesti itse kuulut siihen Subaru dieselin potentiaaliseen ostajakuntaa - kovasti on häilyväinen tuo mieli...







    :grin:

      
  • Andero



    Minun käsittääkseni Saabin neliveto on tällä hetkellä paras, tuo Haldex XWD vai oliko se AWD. Esimerkiksi tässä video Saabista.



    https://www.youtube.com/watch?v=N2RXbXmkfmY&feature=related



    Joten jos suorituskyky on samaa tasoa kuin vaikkapa Subarulla, niin mitä merkitystä sillä on mistä osista autot on kasattu.



    Voisiko joku selventää tuota konsernikyljys-asiaa, nimittäin voihan se auto olla paska vaikka merkki olisi itsenäinenkin. Esimerkiksi Mersun ruosteongelmat A-B-sarjassa.



    Ja miksi internet on pullollaan tietoa Saabin Haldex AWD:stä ?



    Mikä esimerkiksi tuossa ratakierroksessa erottaa Saabin Subarusta ? BMW:llä tuskin edes pääsisi eteenpäin noissa oloissa kun se on asfalttiauto.



    Ja tässä asfaltilla.



    https://www.youtube.com/watch?v=Q0ckv3fbg44&feature=related

      
  • Flat Out ?:


    Bugracer kirjoitti toiseen keskusteluun:

    Itse ajelin Subben dieselin tällä viikolla, ja minullekin jäi hyvä kuva. Moottori kuulostaa hyvältä (dieseliksi)mutta kun olin ajanut TTiD'n ensin samana päivänä - mopoltahan subbe tuntui. Oikeasti tuolla kuitenkin ehtii vallan mainiosti. Olisi vain ollut niiin mukava testata tomaattina, käsivaihteiseen en palaa enää kovin hevillä.

    Muutenkin tuo Legacy on aika kiva auto nintendosisustusta lukuunottamatta. Nelivedosta nyt ei huomaa kesäkuivalla mitään etua, mutta pitää ottaa tyypit joskus liukkaalla. Itseä tosin kiinnostaa tuo uusi Forester paljon enemmän, ja sen hankinta voisi olla harkinnassa jos 2009 syksyllä siinä on diesel ja tomaatti.

    Niitä odotellessa ...


    Eli ilmeisesti itse kuulut siihen Subaru dieselin potentiaaliseen ostajakuntaa - kovasti on häilyväinen tuo mieli...

    :grin:

    Toisekseen SAABien uudistumistahti on aivan sikahidas. Kuka haluaa ostaa uutta nelivetotekniikkaa about 10 vuotta vanhassa korissa ? Siis SAABin olisi aika esitellä jotakin ulospäin näkyvää uudistusta (ei pelkästään näitä huvittavia kromilistojen lisäyksiä...




    Totta turiset. Kirjoitinhan myös että en kuulu merkkifaaattisiin ihmisiin ja totta mooses kokeilen kaikki merkit auton vaihtoajankohtana jotka kiinnostavat.Jos ensi vuoden lopulla Subarulla on tarjoata sopiva paketti tarpeisiini, niin why not. Eli miten se mieli siis on ailahtelevainen? :open_mouth:



    Auton ulkonäön uudistumisesta voi tietty olla montaa mieltä, mutta viimeisin 93'n facelift oli minusta onnistunut IMHO. Parempi muuttaa pari kromilistaa kuin ylläpitää pokemon sisustusta vai mitä? :grin:

      
  • andertz:

    Andero

    Minun käsittääkseni Saabin neliveto on tällä hetkellä paras, tuo Haldex XWD vai oliko se AWD. Esimerkiksi tässä video Saabista.

    https://www.youtube.com/watch?v=N2RXbXmkfmY&feature=related

    Joten jos suorituskyky on samaa tasoa kuin vaikkapa Subarulla, niin mitä merkitystä sillä on mistä osista autot on kasattu.

    Voisiko joku selventää tuota konsernikyljys-asiaa, nimittäin voihan se auto olla paska vaikka merkki olisi itsenäinenkin. Esimerkiksi Mersun ruosteongelmat A-B-sarjassa.

    Ja miksi internet on pullollaan tietoa Saabin Haldex AWD:stä ?

    Mikä esimerkiksi tuossa ratakierroksessa erottaa Saabin Subarusta ? BMW:llä tuskin edes pääsisi eteenpäin noissa oloissa kun se on asfalttiauto.

    Ja tässä asfaltilla.

    https://www.youtube.com/watch?v=Q0ckv3fbg44&feature=related




    Ihan sama miten testataan, koetaan tai vakuutellaan. Tiettyyn leiiriin ei voi upota että "joku muu kuin mun merkki" voisi esitellä jotain edistyksellistä. Itse ainakin käyn kokoilemassa auton vuosihuollon yhteydessä ja teen johtopäätkset vasta sen jälkeen.



      
  • Tuollaisia videoita on youtube pullollaan - ei noissa ole mitään uutta.



    Tuo autohan voi olla vaikka kuinka hyvä tahansa - ei siinä mitään. Nyt vain on niin, että SAABin laatutaso laski huomattavasti GM:n leiriin siirtymisen jälkeen ja vaikealta tuntuu kilpailla Audin, BMW:n ja Mesen kanssa samoista ostajista... vielä kun tähän soppaan tuodaan täysin uutta tekniikkaa niin ei kuullosta kovin luotettavalta... saattaa olla uutena tosi hieno ja viimeisen päälle, mutta entäpä jokapäiväisessä käytössä...



    Ostopäätöstä tehtäessä ei kaikkia maailman autoja kannata koeajaa... kyllä pari-kolme riittää...



    :sunglasses:

      
  • Kun katsoo etenkin business-hinnoiteltuja 2.0 TS XWD-malleja, voisi kuvitella aika monen käyvän kaupaksi. Varustetaso on mainio, luotettavuus ilmeisen hyvä ja neliveto taitanee olla yhdessä X6:en kanssa tämän hetken markkinoiden edistyksellisin. Jos vertaa vaikka A4:een tai 3-sarjaan, jää aika paljon rahaa säästöön :wink:

      
  • Kovasti tässä odotellaan kieli pitkällä, että pääsee 2.0TS XWD:n kokeilemaan. Saisivat vain pian ympätä myös uuden dieselin siihen kaveriksi. Hieno paketti mun mielestä. Mutta ei nyt hirveästi kehuta ennenkuin itse on kokeillut. BMW ja Mesekin laajentaa nelivedon pienempiin koneisiin. Saatavilla 2-litraiseen dieseliinkin, hintaan n.6000€ about. Kiinnostavia autoja kaikki tyynni.

      
  • andertz:

    Andero

    Minun käsittääkseni Saabin neliveto on tällä hetkellä paras, tuo Haldex XWD vai oliko se AWD. Esimerkiksi tässä video Saabista.

    https://www.youtube.com/watch?v=N2RXbXmkfmY&feature=related

    Joten jos suorituskyky on samaa tasoa kuin vaikkapa Subarulla, niin mitä merkitystä sillä on mistä osista autot on kasattu.

    Voisiko joku selventää tuota konsernikyljys-asiaa, nimittäin voihan se auto olla paska vaikka merkki olisi itsenäinenkin. Esimerkiksi Mersun ruosteongelmat A-B-sarjassa.

    Ja miksi internet on pullollaan tietoa Saabin Haldex AWD:stä ?

    Mikä esimerkiksi tuossa ratakierroksessa erottaa Saabin Subarusta ? BMW:llä tuskin edes pääsisi eteenpäin noissa oloissa kun se on asfalttiauto.

    Ja tässä asfaltilla.

    https://www.youtube.com/watch?v=Q0ckv3fbg44&feature=related




    No ei noista videoista kyllä saa kauheasti käsitystä, auto voisi olla yhtä hyvin vaikkapa pelkkä etu- tai takavetoinen! :wave:

      
  • Bugracer:




    Mutta asiaan. Ainakin minä odotan Saabin XWD malleja mielenkiinnolla. Vaikuttaisi että neliveto on tehty turvallisuuden, ei hauskuuden ehdoilla. Tästähän uutta XWD'tä on joissakin teiniautolehdissä moitittukkin, kun ei "perä lähde luisuun". Perää heittelevät autot saavat olla minun puolestani lippalakkimiehille, itseäni kiinnostaa turvallisuutta ja käytännöllisyyttä lisäävät ratkaisut, vaikken nelivetofanboy olekaan.






    -Kerran katselin Fifth gearia, siinä oli Lamborgini gallardo.



    Jason Plato testasi sitä ja näytti konkreettisesti kuinka ajonvakautus ( joita ei tuossa autossa saanut pois päältä ), tappoi tietyn hauskuuden ja kuljettajan mahdollisuuden ''viedä'' auton taka -ja etupäätä.



    Itseasiassa vaikka hän painotti kuinka hienosta ja mahtavasta autosta on kyse, se ei ollut lainkaan niin hauska ajaa, kun voisi kuvitella -taisipa sanoa ihan suoraan että ''p*rseestä, en ostaisi''.



    Sama ilmiö tuntuu olevan tämän saban nelikon kanssa, mitä nyt on tihkunut mediasta. EI siis se että se olisi perseestä, vaan se että systeemi puuttuu hanakasti pieneenkin luisutteluun.



    Perän haluttu ja kohtuullinen saaminen/lähteminen luisuun ei ole vain lippispäiden mielipuuhaa, vaan merkki siitä että auto voi olla nopea, ja äärimmäisesti kuljettajan käskyvallassa.



    Saabi ei ole muutenkaan mikään erityisen sporttinen auto, vaikka tehoja ja turboperinteitä löytyykin, joten tuo systeemi turvallisuuden ja etenemiskyvyn painotuksella on varmasti mainio, enkä halua sitä tästä ominaisuudesta huolimatta mollata -hyvä vaan että neliveto yleistyy, moni saabisti saa näin nelikon, eikä tarvitse rakasta merkkiä vaihtaa sen puuttumisen takia.





    PS. Jason Plato on varmaan myös ''lippalakkimies''. ( jos joku ei tiedä, hän asuu monacossa ja on kokenut rata-automestari )

      
  • Eikös Jarmo Sukavakin ole ajanut kilpaa radalla SM-tasolla? Muistaakseni Saab 900-merkkiluokassa.

      
  • Andrea:



    No ei noista videoista kyllä saa kauheasti käsitystä, auto voisi olla yhtä hyvin vaikkapa pelkkä etu- tai takavetoinen! :wave:










    -tota, mites saisko näistä? :lol:





    https://www.youtube.com/watch?v=KIn31bvhGLo&feature=related





    https://www.youtube.com/watch?v=-hRXTvCQv_s





    :xmas:

      
  • petos:


    Perän haluttu ja kohtuullinen saaminen/lähteminen luisuun ei ole vain lippispäiden mielipuuhaa, vaan merkki siitä että auto voi olla nopea, ja äärimmäisesti kuljettajan käskyvallassa.

    Saabi ei ole muutenkaan mikään erityisen sporttinen auto, vaikka tehoja ja turboperinteitä löytyykin, joten tuo systeemi turvallisuuden ja etenemiskyvyn painotuksella on varmasti mainio, enkä halua sitä tästä ominaisuudesta huolimatta mollata -hyvä vaan että neliveto yleistyy, moni saabisti saa näin nelikon, eikä tarvitse rakasta merkkiä vaihtaa sen puuttumisen takia.




    Aika paljon samaa mieltä, paitsi että jos tarve on turvallisuus ja etenemiskyky, niin mihin ihmeeseen siviilikäytössä tarvitaan mutkanopeutta ja hallittua perän irtoamista? Fakta on että juuri nuo "lippispäät" tuolla liikenteessä luistelevat, eivät lakia kunnioittavat kansalaiset.



    Asia on eri Fifth Gearin testissä radalla jossa VARMASTI perämyyryssä ajaminen on hauskaa, mutta miten tämä liittyy siviiliajoon?? Tämä ei ole minulle koskaan auennut.



    Btw, minä ottaisin lambon ennemmin kuin Saabin tai Subben ihan sama mitä joku plato sanoo.... Vaimo voisi kävellä kaupasta kotiin kauppakassien kanssa niin me pojan kanssa gruisailtais... :grin:

      
  • Aika paljon samaa mieltä, paitsi että jos tarve on turvallisuus ja etenemiskyky, niin mihin ihmeeseen siviilikäytössä tarvitaan mutkanopeutta ja hallittua perän irtoamista? Fakta on että juuri nuo "lippispäät" tuolla liikenteessä luistelevat, eivät lakia kunnioittavat kansalaiset.

    Asia on eri Fifth Gearin testissä radalla jossa VARMASTI perämyyryssä ajaminen on hauskaa, mutta miten tämä liittyy siviiliajoon?? Tämä ei ole minulle koskaan auennut.

    Btw, minä ottaisin lambon ennemmin kuin Saabin tai Subben ihan sama mitä joku plato sanoo.... Vaimo voisi kävellä kaupasta kotiin kauppakassien kanssa niin me pojan kanssa gruisailtais... :grin:




    No joo, itse asiassa tällä hetkellä Gallardo LP560-4 on "se unelma-auto". Tavan autoista tuossa XWD-saabissa voisi olla ihan kivasti ainesta. Tehoa kohtuullisesti, tyyliä riittämiin, ominaisuuksia roppakaupalla eikä se ole bemari tai audi :wink:

      
  • Hyvä olisi jos dieselinäkin tulisi.Saab selvästi matkii Volvoa, Audia ja Mercedestä, valitettavasti aika myöhään...Luulen, että Saabin nelivetodiesel voisi myydä ihan hyvin ainakin Pohjoismaissa.Mutta eihän XWD vedä vertoja esim. Quattrolle :smile: .

      
  • Flat Out ?:

    Tuollaisia videoita on youtube pullollaan - ei noissa ole mitään uutta.

    Tuo autohan voi olla vaikka kuinka hyvä tahansa - ei siinä mitään. Nyt vain on niin, että SAABin laatutaso laski huomattavasti GM:n leiriin siirtymisen jälkeen ja vaikealta tuntuu kilpailla Audin, BMW:n ja Mesen kanssa samoista ostajista... vielä kun tähän soppaan tuodaan täysin uutta tekniikkaa niin ei kuullosta kovin luotettavalta... saattaa olla uutena tosi hieno ja viimeisen päälle, mutta entäpä jokapäiväisessä käytössä...

    Ostopäätöstä tehtäessä ei kaikkia maailman autoja kannata koeajaa... kyllä pari-kolme riittää...

    :sunglasses:






    Huonoa näyttää laatu olevan:



    http://www.tectyl.fi/uploads/g37c1.pdf



    http://www.hs.fi/autot/artikkeli/1-3-vuotiaat+autot/1135239918972



    http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Yli+9-vuotiaat+autot/1135239919131

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit