PALAUTTAKAA RIKKINÄISET UUDET VOLVOT!

19 kommenttia

Volvon henkilöautotuotanto on pyytänyt palauttamaan 18 000 kappaletta sen uusimpia V 70 ja XC 70 -malleja valmistajalle turvatyynyissä ilmitulleen vian takia. Sivussa olevat turvatyynyt voivat laueta liian myöhään auton törmätessä johonkin kapeaan kuten pylvääseen.



Ja Volvoa pidetään turvallisena? Salli mun :lol:

  
  • Niin, johan Avensiskin on jo todettu Svedujen kotona turvallisimmaksi..

    http://www.hs.fi/autot/

    http://www.folksam.se/

    Tyynyjäkin enempi kuin monessa "turvallisessa" autossa...

      
  • Jos pitäisi valita laukeaako turvatyyny vai jarrut, otan turvatyynyn - tosin sama ongelma löytyy bemaristakin. Näitä provoja on ihan turha jakaa, kaikilla merkeillä on ongelmia.



    Release:

    BMW OF NORTH AMERICA, LLC 20070829

    Component:

    SERVICE BRAKES, HYDRAULIC

    Summary:

    CERTAIN PASSENGER VEHICLES FAIL TO COMPLY WITH THE REQUIREMENTS OF FEDERAL MOTOR VEHICLE SAFETY STANDARD NO. 135, "PASSENGER CAR BRAKE SYSTEMS." THE CAP OF THE BRAKE FLUID RESERVOIR HAS BEEN DESIGNED IN ORDERTO RECOGNIZE A LOW FLUID LEVEL OF THE HYDRAULIC BRAKE SYSTEM BY TRIGGERING A RED WARNING LAMP IN THE INSTRUMENT CLUSTER. A SWITCH THAT IS ATTACHED TO THIS CAP COULD MALFUNCTION AT HIGH TEMPERATURES.

    Consequences:

    IF THIS HAPPENED, THE RED WARNING LAMP IN THE INSTRUMENT CLUSTER WOULD NOT BE ACTIVATED. LOSS OF THE HYDRAULIC BRAKE SYSTEM MAY CAUSE INCREASED STOPPING DISTANCES WHICH COULD RESULT IN A CRASH.



    Release:

    BMW OF NORTH AMERICA, LLC 20070425

    Component:

    AIR BAGS:FRONTAL:SENSOR/CONTROL MODULE

    Summary:

    CERTAIN PASSENGER VEHICLES FAIL TO CONFORM TO THE REQUIREMENTS OF FEDERAL MOTOR VEHICLE SAFETY STANDARD NO. 208, 'OCCUPANT CRASH PROTECTION.' THE FRONT PASSENGER SEAT HAS A SENSING SYSTEM TO DETECT IF THE SEAT IS OCCUPIED. THIS SENSING IS PROGRAMMED TO DETECT IF THE SEAT IS OCCUPIED BY A SMALL ADULT OR CERTAIN CHILD RESTRAINT SEATS. PLACING CERTAIN CHILD SEATS ON THE FRONT PASSENGER SEAT IS DESIGNED TO RESULT IN THE AUTOMATIC DEACTIVATION OF THE FRONT SEAT PASSENGER'S AIR BAG.

    Consequences:

    IN SOME CASES, THE SENSING SYSTEM MAY MISINTERPRET A PROPERLY SEATED SMALL ADULT AS ONE OF THESE SPECIFIC CHILD SEATS, RESULTING IN DEACTIVATION OF THE FRONT PASSENGER AIR BAG WHEN THE AIR BAG MIGHT BE BENEFICIAL FOR THE ADULT, INCREASING THE RISK OF INJURY IN A CRASH.

    :warning:

      
  • Diiselinpöläyttäjä: "Tyynyjäkin enempi kuin monessa "turvallisessa" autossa..."



    Totta. Avensiksen mainoksissa tyynyjä on jopa kaksi enemmän kuin autoissa, joissa niitä on saman verran. (Toyotan mielestä turvaverhon etu- ja takaosa ovat erillisiä tyynyjä )

      
  • Folksamin sivuilla Ave ohitti Volvot, Saabikin meni Volvoista ohi...

      
  • Biimeri530:

    Volvon henkilöautotuotanto on pyytänyt palauttamaan 18 000 kappaletta sen uusimpia V 70 ja XC 70 -malleja valmistajalle turvatyynyissä ilmitulleen vian takia. Sivussa olevat turvatyynyt voivat laueta liian myöhään auton törmätessä johonkin kapeaan kuten pylvääseen.

    Ja Volvoa pidetään turvallisena? Salli mun :lol:




    Niin ja kyseessä on siis noin puolen tunnin operaatio huoltamolla. Tuolla taulukossa on kaikkien automerkkien takaisinkutsukamjanjat lähivuosilta, jotka on ilmoitettu ajoneuvohallintakeskukselle. Löytyyhän noita joka merkille, eniten varmaan Toyotalle. Eihän noista muuta vaivaa juuri ole kuin, että auto pitää käyttää huoltamolla ja omallekin kohdalle noita takaisinkutsuja osui Mazdan omistuksen aikoina pari kappaletta.

    http://www.ake.fi/ake/akerecall/RecallList.aspx?&kohde=0

      
  • Folksamin sivuilla Ave ohitti Volvot, Saabikin meni Volvoista ohi...




    Saab on ollut Aina Volvon edellä turvallisuudessa. Höh.

      
  • Aeronautti:

    Folksamin sivuilla Ave ohitti Volvot, Saabikin meni Volvoista ohi...


    Saab on ollut Aina Volvon edellä turvallisuudessa. Höh.




    IIHS:n sivuilta löytyy ajantasaisimmat törmäystestit. Saabin huippumalli 9-5 ei enää oikein pärjää noissa testeissä. Saabilta top safety pick arvosanan on saaneet 9-3 ja 9-3 convertible. Volvolta saman arvosanan ovat saaneet S80, C70 ja XC90. Kyllähän malli-ikä näkyy törmäystuloksissa Saabin 9-5:n osalta ja tietysti myös Volvo S60:n osalta. Noiden testien perusteella ei voi kyllä sanoa, että Saab olisi millään tavoin Volvon edellä turvallisuudessa, pikemminkin päinvastoin. EuroNCAP-testithän on joillakin Volvon malleilla ihan muinaisajoilta, eli S80:n osalta vuodelta 2000 ja S60:n osalta vuodelta 2001, joten niitä ei kannata paljon tuijotella.



    http://www.iihs.org/ratings/summary.aspx?class=10

    http://www.iihs.org/ratings/summary.aspx?class=15

    http://www.iihs.org/ratings/summary.aspx?class=100



    Mielenkiintoisia on myös nuo vanhemmat testitulokset:

    http://www.iihs.org/ratings/earliermodels.aspx?class=15

    http://www.iihs.org/ratings/earliermodels.aspx?class=10

      
  • Nimittäin jos haluatte turvallisen auton, niin ostakaa ranskalainen. Renaultilla taisi olla koko mallisto 5 tähden arvoinen ennenkuin Volvo sai yhtään mallia sille tasolle. :open_mouth:

      
  • Minusta on paljon mielenkiintoisempaa että JO ajetuista kolareista saadaan oikeita tuloksia. Nähdään se että kuinka on onnistuttu tai ei ole onnistuttu OIKEASTI suojaamaan ihmisiä vahingoilta.

    Olihan aikanaan 700 sarjan Volvo hyvä säilyttämään muotonsa kolarissa mutta kun se ei vaan riitä. Auton rakenne ei vaimentanut tarpeeksi törmäysiskua ihmisen kannalta niin seuraksena on esim. isojen verisuonien räjähtäminen ja sisäelimien irtoaminen ja repeäminen paikoiltaan. Auto pysyi kasassa mutta matkustaja kuoli..

    Niinhän se on että pyhän Volvon häpäisy lähentelee aina kunnianloukkausta.. Avekin saanut aikoja sitten viisi tähteä ja siitä ei vaan puhuta. Monilla valmistajilla ei vieläkään suojata esim. kuskin jalkoja törmäyksiä vastaan tyynyllä kuten Avessa. En ole jaksanut tutkia sitä, että kuinka monesta automallista löytyy polvityynyt nykyään?

    Folksam antaa Volvolle sinänsä ihan hyviä arvosanoja "bra säkerhet", mutta Avelle ja mm. Saabille "SÄKRAST" ("Turvallisin" Suomeksi tässä niille jotka ei osaa Ruotsia..)

      
  • Niin jo Tuo IIHS on Jenkkiläinen instanssi ja Euroopassa on kuitenkin erilainen autokanta jne. Itse nostan Ruotsalaiset korkeammalle tutkimuksissa koska kulttuuri ja olosuhteet (autokanta, nopeusrajoitukset, kelit..) yms. liikenteelle lähempänä meikäläistä liikennekulttuuria.

      
  • Jos en ihan väärin muista niin tuossa ruotsalaisten vertailussa oli mukana vain automallit jotka ovat olleet liikenteessä 3 vuotta tai enemmän. Eli moni v. 2004 jälkeen uudistunut malli ei ollut mukana.



    Kyllä niitä polvityynyjä löytyy aika monelta nykyään.

      
  • AkiK:

    Nimittäin jos haluatte turvallisen auton, niin ostakaa ranskalainen. Renaultilla taisi olla koko mallisto 5 tähden arvoinen ennenkuin Volvo sai yhtään mallia sille tasolle. :open_mouth:




    Sehän tuossa EuroNCAP-testissä on, että se ei tunnu Volvoa kiinnostavan. Tätähän hyvin osoittaa S60:n ja S80:n testausajankohdat ja se ettei Volvo ole halunnut niitä uusia edes uuden S80 mallin osalta. Jostain muistan lukeneeni, että tuossa on Volvolla jotain tarkoituksellista boikotointia testin nykymuodon takia.



    Volvo testauttaa autonsa mieluummin IIHS:n testeissä, jotka on vaativampia. Monihan Suomessa ei edes tiedä noita IIHS:n testejä, vaan EuroNCAP on se mitä täällä seurataan.



    "The Insurance Institute for Highway Safety is an independent, nonprofit, scientific and educational organization dedicated to reducing the losses — deaths, injuries, and property damage — from crashes on the nation's highways."

    http://www.iihs.org/default.html

      
  • Tässä hesarin autosivuilta sattumalta silmään osunutta:

    http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Selvitys+Japanilaiset+merkit+k%C3%A4ytetyist%C3%A4+autoista+luotettavimpia/1135232047303



    Kymmenen luotettavinta autoa tutkituista. Mallin perässä valmistusvuosi ja vikojen lukumäärä sataa autoa kohti.



    Kymmenen epäluottevinta:







    1) Alfa Romeo GTV, 1996–2003, 97



    2) Renault Espace, 1997–2002, 77



    3) Jaguar XK8, 1996–2006, 62



    4) Renault Laguna, 2000–2007, 55



    5) Fiat Multipla, 1999–2007, 52



    6) Volvo S80, 1998–2006, 51



    7) Land Rover Freelander, 2000–2006, 48



    Land Rover Range Rover, 1995–2002, 48



    Audi Allroad, 2000–2005, 48



    10) Seat Alhambra, 2000–2007, 47





    1) Toyota Corolla, 2000–2002, 3 vikaa



    2) Honda CR–V, 1997–2002, 5



    3) Honda HR–V, 1999–2005, 6



    Toyota Celica, 2000–2006, 6



    Honda S2000, 1999–2007, 7



    6) BMW 3 Series Compact, 1994–2001, 9



    Honda Civic, 1996–2001, 9



    Honda Accord, 1999–2003, 9



    9) Honda Civic, 2001–2005, 10



    10) Nissan Micra, 1998–2002, 11

      
  • Tuo jalkaturvatyynyhän ei kerro turvallisuudesta yhtään mitään. Tyynystä huolimatta avessa jalat ovat kovimmilla törmäyksessä. Esimerkiksi Alfa Romeo 159 suojaa jalat paremmin ilman tyynyä.



    EuroNCAP ei testaa peräänajoturvallisuutta. Siinä Saab ja Volvo loistavat. Toyota ei peräänajoturvallisuuteen liiemmin panosta, kun sitä ei EuroNCAP-testissä testata:



    http://www.thatcham.org/ncwr/index.jsp?page=147&year=2007&rating=All&manufacturer=49&model=0&display=s



    http://www.thatcham.org/ncwr/index.jsp?page=147&year=2007&rating=All&manufacturer=52&model=0&display=s



    ja vielä Lexus:



    http://www.thatcham.org/ncwr/index.jsp?page=147&year=2007&rating=All&manufacturer=23&model=0&display=s



    Peräänajossa loukkaantuminenhan on yksi yleisimmistä tavoista loukkaantua liikenteessä. Siksi onkin käsittämätöntä, ettei peräänajotestiä ole sisällytetty EuroNCAP-testiin.

      
  • simppa:

    Tuo jalkaturvatyynyhän ei kerro turvallisuudesta yhtään mitään. Tyynystä huolimatta avessa jalat ovat kovimmilla törmäyksessä. Esimerkiksi Alfa Romeo 159 suojaa jalat paremmin ilman tyynyä.




    Alfa 159:ssä on polvityyny kuin myös itselleni tutummassa Fiat Cromassa. Näin ainakin Suomen mallistossa.



      
  • Siis tuo whatcarin luotettavuustutkimusko oli kyseessä ? No ei pärjännyt Volvo hyvin, Ford sentään oli 7. luotettavin.



    http://www.whatcar.com/news-special-report.aspx?NA=229285&EL=3223736

      
  • Alfassa polviturvatyyny on lisävaruste, ja auto on testattu EuroNCAP:n toimesta ilman polviturvatyynyä.

      
  • A-utoilija:



    Sehän tuossa EuroNCAP-testissä on, että se ei tunnu Volvoa kiinnostavan.

    EuroNCAPissa on puutteensa, mutta sen tuloksilla on selkeä yhteys turvallisuuteen. EuroNcap luokitusta on verrattu tosielämän onnettomuuksiin ja laskettu, että 1 tähti on tilastoihin verraten noin 12,5% parannus oikeassa turvallisuudessa. Aineistoa löytyy myös Ruotsalaisilta, eurotesteissä pärjänneet automallit (erityisesti ranskalaiset) ovat pärjänneet erinomaisesti myös niissä oikeissa kolaritilanteissa. Teknillinen korkeakoulu selvitti Suomen osalta näitä, niissä V70 oli meillä luokkansa keskitasoa käytännön turvallisuudeltaan. Turvallisimpia Laguna, C5, Mondeo, Avensis jos oikein muistan.

    Ongelmana noissa tosielämän onnettomuuksiin pohjautuvissa selvityksissä on, että ne koskevat yleensä vanhempia automalleja. Niillä ei suurta relevanssia ole uuden auton ostajalle.

    Volvo testauttaa autonsa mieluummin IIHS:n testeissä, jotka on vaativampia.

    IIHS:n testit ovat erilaisia, mutta eivät suinkaan kiistattomia. IIHS on USA:n markkinoille ja heidän varusteilleen tehty testi, joten ihan suoria johtopäätöksiä ei aina voi vetää. Volvon osalta peräänajoturvallisuus lienee aika hyvä, sen vahvistavat myös brittien selvitykset. Tosin siinäkin moni valmistaja on uudemmissa malleissaan suht samalla tasolla.

    Monihan Suomessa ei edes tiedä noita IIHS:n testejä, vaan EuroNCAP on se mitä täällä seurataan.

    Emmepä me seuraa Japaninkaan testejä, vaikka epäilemättä sielläkin on oma testauksensa olemassa. Tuskin Toyotat ja muut pelkästään euroopassa / USA:ssa mallejaan testauttaa.


      
  • Diiselinpöläyttäjä:

    En ole jaksanut tutkia sitä, että kuinka monesta automallista löytyy polvityynyt nykyään?




    Pösöstäni sellainen löytyi jo kolmisen vuotta sitten.



    Polviturvatyynyn tarve riippuu paljolti auton ohjaamon rakenteista ja siitä miten se käyttäytyy onnettomuustilanteessa. Mikään yksiselitteinen turvallisuuslisä se ei ole. Jos ohjauspilari on sellainen mihin kuljettaja ei murskaa polviaan onnettomuudessa, ei tyynyäkään tarvita.



    Samasta syystä Volvo ei ensi alkuun käyttänyt etumatkustajan turvatyynyä lainkaan, eikä senkään turvallisuusvaikutus kait kiistaton ole vieläkään.



    Toyota mainostaa useita turvatyynyjään minusta harhaanjohtavasti ("9 turvatyynyä&quot:wink:. Eli tyynyjä olisi kaksi enemmän kuin kilpailijoissa. Näin ei ole, vaan kyseessä on ymmärtääkseni kaksiosainen matkustajien päitä suojaava sivuverho. Ihan vastaavana, mutta yksiosaisena koko matkustamon mittaisena se löytyy kilpailijoistakin. Varsinaiset oviin sijoitetut takamatkustajan sivuturvatyynyt on asia erikseen.







      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit