Corollan multimode

28 kommenttia

Onko jo kokemuksia uuden Corollan multimode-vaihteistosta? Ilmeisesti aiempia versioita on ainakin ulkomaisissa lähteissä kritisoitu vikaherkiksi.

  
  • Kävin viime viikolla koeajamassa uuden 1,6-litraisen, Multimode vaihteistolla varustetun Corollan. Kokonaisuutena autosta jäi erittäin positiivinen vaikutelma. Ennen koeajoa suhtauduin robottivaihteistoon suurella varauksella, olihan kyseistä laatikkoa moitittu lehdistössä aiemmin. Ennakkoluulot romuttuivat nopeasti ajoon päästyäni. Mikäli haluaa silkinpehmeitä vaihtoja ja mukavuutta, on syytä unohtaa kyseinen vaihteisto. Toisaalta jos hyväksyy hieman normaalia automaattia nykivämmän toiminnan, on robottivaihteisto varteenotettava vaihtoehto. Parhaiten vaihteisto toimii, kun keventää kaasua manuaalien tapaan ennen vaihtamista. Tällä tavoin vaihteistollle ikäänkuin vihjaistaan, että olisi aika vaihtaa isommalle. Näin toimien vaihteisto on varsin mukava. Eniten minua yllätti vaihteiston manuaalitoiminta. Se toimi aikaisemmin ajamiini perinteisiin automaatteihin verrattuna nopeammin. Varsinkin ohjauspyörän viiksistä vaihteen valinta sujui näppärästi. Esimerkiksi ohituksen päätteeksi saatttoi vaihtaa kolmoselta vitoselle kahdella nopealla viiksen vedolla. Positiivista oli myös se, että manuaaliasetuksella vaihteisto ei vaihtanut kiihdytettäessä alaspäin, niinkuin useimmat perinteiset automaatit tekevät. Automaattiasetuksella kick down-toiminto puolestaan toimi normaaliin tapaan ja vieläpä sangen ripeästi ja turhia rykimättä. Kaiken kaikkiaan vaihteisto toimi vallan mainiosti. Myös 1,6-litrainen moottori tuntui kokoistaan isommalta ollen sitkeä ja yläkierroksilla suorastaan ripeä. Auton ajettavuuskin tuntui aivan kelvolliselta, vaikka sää oli todella huono. Kaiken kukkuraksi auton keskikulutus oli raskaalla kaasujalalla ajetun tunnin mittaisen koeajon aikana vain 7,3 l/100 km. Suosittelen lämpimästi koeajoa, jotta voit muodostaa autosta käsityksen omien mieltymyksiesi pohjalta.

      
  • Ehkä tyhmä kysymys, mutta kysyn silti: Mitä eroa on tavallisella automaatilla ja robottiautomaatilla? Kaikkialla missä olen lukenut, on robottiautomaattien kerrottu olevan nykivämpiä kuin perinteinen automaatti. Mitä hyötyä robottiautomaatista on verrattuna perinteiseen? Itse pitäisin ainakin nykimistä väärään suuntaan kehityksenä, miksei sitä ole robotista pystytty karsimaan?

      
  • Koneinssille: jos olisit tilanteessa, jossa 5 vuotta Corollan oikeaa automaattia (vm -99) (ja vähän) ajaneelle jo 60 v ohittaneelle vaimolle pitäisi tarjota tuo multimode - mitä luulisit tapahtuvan koeajosi perusteella?

      
  • Eiköhän se automatisoitu vaihteisto toimi sitä paremmin mitä rauhallisemmin ajaa.

    Vaihteiston etu tavalliseen automaattiin verrattuna lienee pari litraa pienempi kaupunkikulutus.

      
  • Itse ajoin multimodea 1,4d4d-koneen yhteydessä ja olen samaa mieltä Koneinssin kanssa. Erittäin näppärä vaihteisto - etenkin ratista vaihdettaessa. Laatikkoa suuremman kiitoksen annan kuitenkin moottorille, joka vääntää ja jaksaa kiskoa tosi tehokkaasti, mutta äänettömästi. Noin nätisti käyvää dieseliä en ole vielä missään tavannut. Uskallan suositella multimodea, vaikka ei vaihdakaan kovinkaan nopeasti ja silkin pehmeästi nopeassa kiihdytyksessä. On silti parempi kuin huonommat aidot automaatit. Multimodehan pohjautuu tavalliseen laatikkoon, joka on robootilla ohjattu automaattiseksi. Kestävyysongelmista en ole kuullut ja uskon, että ei Toyotan kohdalla kuullakaan. Sen sijaan VAG:n DSG:ssä lie ollut murhetta enemmänkin...

      
  • "Sen sijaan VAG:n DSG:ssä lie ollut murhetta enemmänkin..."

    :D

    No niinpä tietenkin. Voisitko kertoa lisää, laittaa esim. jotain linkkiä? Kyllähän nyt netistä varmasti löytyy jos ongelmia on paljon ollut. Muutenhan moisella arvauksella ei ole mitään arvoa.

    Nimim. Huolestunut DSG-Passatin omistaja (20 000 viatonta (ja hemmetin mukavaa) kilometriä takana mutta eiköhän se nyt jo kohta laukea).

    [Edit: No mie hain itse netistä. Esim: http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=147504 :ssa väki rekisteröi DSG:nsä ja ilmoittaa ongelmista. Tilanne tähän mennessä:

    DSG STATS

    Total Registered Total Problems Percentage Failures

    88
    ~~ 0 ~~~ 0 % ~~~~ 0 %

    Eli 88 rekisteröityä DSG:tä, 0 (= ei yhtään) ongelmaa. En jaksa nyt surffailla enempää.]

    Niin ja sori off-topic.

    [Ilwagen muokkasi tätä viestiä 22.03.2007 klo 00:52]
      
  • Ilmeisesti DSG:t on saatu aika nopeasti kehitettyä kohtuullisen kestäviksi, mutta laitan nyt kuitenkin linkit pariin ketjuun ultimatevw:llä:

    http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=6837
    http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=7191

    Keskustelua on käyty monessa muussakin ketjussa. Tätä sivustoa muuten suosittelen kaikille vähänkin VAG-tuotteista kiinnostuneille. Olisi lievästi sanottuna oppimista muidenkin merkkien keskustelupalstoille.

      
  • Lainaus:
    21.03.2007 klo 23:48 A Tapio kirjoitti
    Sen sijaan VAG:n DSG:ssä lie ollut murhetta enemmänkin...


    Tämä on kyllä hassua, miten joka ikiseen Toyotaa käsittelevään tekstiin pitää tuoda jokin VAG:n laatua hakkuva teksti mukaan, onko se siitä sitten kiinni, että siitä puhe mistä puute, eli DSG on niin ylivoimainen vaikkapa tuohon multimodeen nähden?

    Meillä on töissä nuita DSG:tä nyt neljässä autossa (kolme Skodillaccia ja yksi VW) ja toimineet täysin moitteetta, eniten ajetulla yksilöllä on jo 260 tkm takanaan (Octavia 2.0 TDI DSG). Samaa ei valitettavasti voida sanoa Toyotan manuaalilaatikoista, niitä kun on jo kolme vaihdettu tähän mennessä (vanhempaa Avensista kaikki), lisäksi yhteen Corollaan on tehty 230 tkm:ssä kytkin remontti.

    En siis yritä sanoa, että Toyotan laatikot olisivat susia, mutta huonolla tuurilla nissä on samalla lailla vikoja, eikä DSG todellakaan ole mitenkään erityisen vikaherkkä, vaan yksi parhaista laatikoista, mitä autoon saa ja täysin ylivoimainen vaikkapa Corollan vastaavaan! Tämä voi olla hankalaa Toyota miehen vaan myöntää, joten sitä pitää yrittää sitten haukkua maanrakoon..

      
  • Niin itselläni ei DSG:tä ole ja toivottavasti ei tulekaan. On niissä ainakin alussa niitä vikoja ollut kun tehdas oikein mainosti jossain vaiheessa niitä vahvistaneensa. Tiedäppä sitten noista uusimmista. Ongelmat kai olleet lähinnä Saksassa, jossa autot ovat huonommalla huollolla ja kovemmassa rääkissä esim. kaupungeissa. Suomessahan pihit volkkaristit köröttelee viittäkymppiä karvahattupäässä joten mitenkäs laatikon siinä rikki saisi - korkeintaan kahvat jää pakkasella käteen.

    p.s. jälkimmäisen lauseen voi sitten ottaa ihan provokaationa tai kevennyksenä kuinka itse tykkää :grin:

      
  • Idividual, jos DSG on todellakin kestävä, miksi maahantuoja ei edelleenkään suosittele sitä takseihin? Voit itse vaikka rimpauttaa VV-autoon kysyä. Itse en keksi mitään muuta kuin kyseisen laatikon huono kestävyys.

      
  • Lainaus:
    22.03.2007 klo 13:20 Simppa- kirjoitti
    Idividual, jos DSG on todellakin kestävä, miksi maahantuoja ei edelleenkään suosittele sitä takseihin? Voit itse vaikka rimpauttaa VV-autoon kysyä. Itse en keksi mitään muuta kuin kyseisen laatikon huono kestävyys.


    Tai kääntäen, miksi taksikuskit eivät suosittele VW:n maahantuojaa :smile:

      
  • Lainaus:
    22.03.2007 klo 13:20 Simppa- kirjoitti
    Idividual, jos DSG on todellakin kestävä, miksi maahantuoja ei edelleenkään suosittele sitä takseihin? Voit itse vaikka rimpauttaa VV-autoon kysyä. Itse en keksi mitään muuta kuin kyseisen laatikon huono kestävyys.


    Penn & Tellerin sanoin : Bullshit. Niin volkkareita kuin Skodiakin myydään tällääkin päin taksiin mukavasti, ja vielä kertaakaan eivät ole suositelleet, ettei kannata ostaa. Ongelmia ei ole ollut sitäkään vähää mitä mm. mersun ja volvon ns. normaaliautomaateissa.

      
  • No rimpauttakaapa sille maahantuojalle ja kysykää. Olen lukenut tuosta taksihommasta yhden version jollain keskustelupalstalla, silloin kyseessä oli Norja. Suomesta en ole kuullut, paitsi nyt täällä TM- tietotoimistossa. Täällä Espanjassa niitä kyllä takseina pyörii, etenkin SEAT ja Skoda - versioina. Ei tosin varmaan kauaa kun ne kaikki kohta hajoaa.

      
  • Lainaus:
    22.03.2007 klo 13:09 A Tapio kirjoitti
    Niin itselläni ei DSG:tä ole ja toivottavasti ei tulekaan. On niissä ainakin alussa niitä vikoja ollut kun tehdas oikein mainosti jossain vaiheessa niitä vahvistaneensa.


    Kun kerran tiedät noin hyvin, niin kiinnostaisi tietää, mitä vikoja tuossa DSG:ssä on ollut kun se kerran noin vikainen on.

    Laatikkohan on kahdella kytkimellä varustettu suorakytkentälaatikko. Perusrakenteeltaan siis manuaalilaatikko, ei automaatti. Mikä siinä menee rikki, miksi se ei kestäisi?

    Voitko kertoa, onko DSG vikaisempi kun vastaava manuaalilaatikko? Eikö manuaaleistakin mene kytkimet jossain vaiheessa remonttiin, vai ovatko ne ikuisia?

    Minusta DSG ja vastaavat muut laitteet (taitavat olla BorgWarnereita melkein kaikki) ovat nimenomaan tulevaisuuden laatikoita. Niissä yhdistyvät manuaalin ja automaatin hyvät puolet, melko vähäisin haitoin vieläpä.

      
  • Lainaus:
    22.03.2007 klo 11:07 individual kirjoitti




    En siis yritä sanoa, että Toyotan laatikot olisivat susia, mutta huonolla tuurilla nissä on samalla lailla vikoja, eikä DSG todellakaan ole mitenkään erityisen vikaherkkä, vaan yksi parhaista laatikoista, mitä autoon saa ja täysin ylivoimainen vaikkapa Corollan vastaavaan! Tämä voi olla hankalaa Toyota miehen vaan myöntää, joten sitä pitää yrittää sitten haukkua maanrakoon..


    Corollassa ei ole mitään DSG:tä vastaavaa. Toyota-miehenä myönnän auliisti, että Multimodea ja DSG:tä ei ole syytä verrata toisiinsa alkuunkaan. Mutta että Toyotan manuaalilaatikko olisi yhtä vikaherkkä kuin DSG... Saattaa olla, jos vertailukuski hämmentää Toyotaa ihan miten sattuu. Jos osaa ajaa manuaalilootalla, niin Toyotan laatikko kestää pidempään kuin Toyotan pellit, ja se ei ole ihan vähän :grin:

      
  • Lainaus:
    22.03.2007 klo 13:54 kenesis kirjoitti
    Corollassa ei ole mitään DSG:tä vastaavaa. Toyota-miehenä myönnän auliisti, että Multimodea ja DSG:tä ei ole syytä verrata toisiinsa alkuunkaan. Mutta että Toyotan manuaalilaatikko olisi yhtä vikaherkkä kuin DSG... Saattaa olla, jos vertailukuski hämmentää Toyotaa ihan miten sattuu. Jos osaa ajaa manuaalilootalla, niin Toyotan laatikko kestää pidempään kuin Toyotan pellit, ja se ei ole ihan vähän :grin:


    Näin vahvassa ne uskomukset istuu. Vaikka Toyotan tekniikka onkin vahvaa, niin hajoamisia sattuu ja vielä valitettavan paljon, ihmisen rakentamaa tekniikkaa sekin on. Nuo Avensikset ja Corolla tuli sen verran kalliiksi firmalle, että aina kun joku huutaa suureen ääneen Toyotan ylivoimaista laatua, en tiedä itkeäkkö vaiko nauraa. Näissä tapauksissa pellit siis kestivät kauemmin kuin laatikko, en tiedä kummissa on siis vika, laatikoissa vai pelleissä?

    Kyllä Corollassa on vastaavaa, molemmissa siis on tarjolla automatisoitu manuaali, mutta siinä mielessä olet oikeassa, että VW:n ratkaisu on vain ylivoimaisen hyvä.

    [individual muokkasi tätä viestiä 22.03.2007 klo 14:26]
      
  • Lainaus:
    22.03.2007 klo 13:20 Simppa- kirjoitti
    Idividual, jos DSG on todellakin kestävä, miksi maahantuoja ei edelleenkään suosittele sitä takseihin? Voit itse vaikka rimpauttaa VV-autoon kysyä. Itse en keksi mitään muuta kuin kyseisen laatikon huono kestävyys.


    Kyllä ainakin meidän Metroauton (Skoda) yhteyshenkilö sanoo myyneensä noita taksikäyttöön erittäin paljon, tosin on ymmärrettävää ettei hän ongelmista minulle kerro, jos niitä on/olisi?

    Ensimmäistä yksilöä ostettaessa yritin ottaa selvää tuon ongelmista, mutten törmännyt kuin muutamaan tapaukseen, jotka olivat ihan ensimmäisiä tuotantoversioita. Sen jälkeen en ole vielä kuullut Suomessa ongelmista, itse asiassa joka kerran kuin satun kulkemaan DSG laatikkoisella taksilla, kyselen mahdollisista ongelmista mielenkiinnosta, tuo laatikko kun on ainakin muuten niin loistava. Firman autoissa niitä ei ole ollut, eikä ole sattunut alle taksiakaan (yleensä Touraneita, mitä ainakin Helsingissä on paljon), missä laatikkoa olisi korjattu. Noh tuo ei ole tilastollinen otos, kuten ei täällä muutenkaan höpötetyt kommentit, mutta kertoo aika päinvastaista kuin täällä olevat tuulesta temmatut väitteet. Itse olen tietoinen VAG:n laatikkoongelmista ainoastaan edellisen korimallin Golffin laatikon suhteen, niitä tiedän korjatun useampaakin yksilöä, osaan vaihdettukkin koko laatikko. Varmasti maailmalta löytyy myös hajonnut DSG, mutta niin löytyy mikä tahansa laatikko, jos haluaa.

    Voisiko joku nyt sitten valaista, että mitä vikoja noissa on ja onko vikaa saatu korjattua? Tuo olisi oikeasti erittäin hyödyllinen tieto. Tuntuu vähän hevosmiestentietotoimistolta, kun on kuulemma älyttömästi vikoja, mutta kukaan ei tiedä minkälaisia ja missä? Koskeeko nuo ongelmat kaikkia kyseisellä laatikolla olevia, vaiko jotain tiettyä mallia vaiko jotain tiettyä moottoriyhdistelmää? Miten maahantuoja suhtautuu mahdolliseen ongelmaan ja meneekö korjaus takuuseen vielä takuuajan jälkeen?

    Eipä taida näihinkään tulla muuta vastausta, kuin että Toyota on paras ja siinä ei ole vikoja.. :ashamed: Ikävää tämän palstan kannalta, siitä hyötyisivät kaikki, jos täältä saisi käyttökelpoista tietoa, eikä pelkästään faanaatikkojen höpinää ja provoja.

      
  • Lainaus:
    22.03.2007 klo 14:21 individual kirjoitti
    Voisiko joku nyt sitten valaista, että mitä vikoja noissa on ja onko vikaa saatu korjattua? Tuo olisi oikeasti erittäin hyödyllinen tieto. Tuntuu vähän hevosmiestentietotoimistolta, kun on kuulemma älyttömästi vikoja, mutta kukaan ei tiedä minkälaisia ja missä? Koskeeko nuo ongelmat kaikkia kyseisellä laatikolla olevia, vaiko jotain tiettyä mallia vaiko jotain tiettyä moottoriyhdistelmää? Miten maahantuoja suhtautuu mahdolliseen ongelmaan ja meneekö korjaus takuuseen vielä takuuajan jälkeen?

    Eipä taida näihinkään tulla muuta vastausta, kuin että Toyota on paras ja siinä ei ole vikoja.. :ashamed: Ikävää tämän palstan kannalta, siitä hyötyisivät kaikki, jos täältä saisi käyttökelpoista tietoa, eikä pelkästään faanaatikkojen höpinää ja provoja.



    Olisi todella mielenkiintoista todella tietää, mitä vikoja DSG:ssä on. Mekaniikan luulisi kestävän, onhan näitä "esivalintavaihteistoja" ollut markkinoilla iät ja ajat. Uutta on elektroninen vaihteiston ohjaus; jos vikoja on, niiden täytyy liittyä jotenkin tähän vaihteensiirtojärjestelmään.

    Autolehdistä olen lukenut vain yhden koeajon, jossa havaittiin jotain ongelmia DSG-vaihteiston kanssa. Kyseessä oli muistaakseni Skoda, jonka DSG "paukkui" kovalla pakkasella. Olisiko niin, että kylmässä vaihteistoöljyt tai vaihteensiirtokoneiston osat jäykistyisivät niin, että vaihtaminen ei enää sujukaan kunnolla??? Silloin saattaisi olla jopa vaihteiston vikaantumisen mahdollisuuskin olemassa.

    Uskoisin, että DSG:n tyyppiset vaihteistot tulevat yleistymään hyvän hyötysuhteensa ja nopean vaihtamistapahtuman ansiosta. Ihmettelen, että DSG ei vielä ole saanut seuraajia, vaihtoehtoja toteuttaa mekaaninen ratkaisu kun on lukuisia. Onko elektroniikan toimintalogiikan rakentaminen niin vaikeaa???



    [MatLog muokkasi tätä viestiä 22.03.2007 klo 16:16]
      
  • Minä en tiedä DSG:n ongelmista muuta kuin nuo keskustelut ultimateVW:stä, jotka jo mainitsin. Tuskin niitä kauheasti on, mutta ihan varmasti alkupään yksilöissä joitain ongelmatapauksia kuitenkin.

    Toyota-ihmisiä sen sijaan tunnen paljon (niinkuin kaikki muutkin), enkä tunne yhtäkään joka olisi joutunut vaihdelaatikkoa remppaamaan. Myöskään itselläni ei ole sattunut edes satunnaisesti alle yksilöä, jonka vaihdelaatikko olisi oikutellut. Jos nuo Indyn firmaan sattuneet ongelmayksilöt olivat asiallisesti ajettuja autoja, niin arpaonni on saanut sattua ihan kunnolla kohdalleen.

    Manuaaliloota (ja kytkin) on varmasti herkempi virheellisestä käytöstä johtuville ongelmille kuin DSG. Sen sijaan DSG:hen liittyy paljon ohjauselektroniikkaa, joka pettää varmasti useammin kuin varsinaiset mekaaniset osat. Vikakohteita on siis enemmän kuin manuaalissa, mikä ei suoraan tarkoita että DSG:t hajoavat useammin, mutta pelkään silti näin olevan.

    EDIT: MatLog ehtikin jo edelle elektroniikkaepäilyissä. Maailman nopein kansa...

    [kenesis muokkasi tätä viestiä 22.03.2007 klo 16:21]
      
  • Salapoliisina pengoin Corollan ja Multimodelaatikon ongelmia.
    Tämmöinen löytyi: http://www.whatcar.co.uk/car-review-readers.aspx?RT=382

    Kyseessä siis WhatCar? -lehden lukijoiden palsta jossa lukijat arvioivat Corolliansa, tässä tapauksessa Versomallia. Kannattaa lukea. Jaksoin vähän alusta, tässä lainauksia (oletan että MMT on tämä Multimode):

    "I had problems with the MMT gearbox after only 6000 miles from new"

    "Do Not Buy The MMT gearbox. "

    "DO NOT BUY THIS CAR WITH THE MMT GEARBOX, YOU HAVE BEEN WARNED"

    "My car is now 12 months old. Massive problems with the MMT gearbox. Now broken 7 times. The car has spent as much time with Toyota as it has with me. The cat is currently off the road again with the same problem and this time I DO NOT WANT IT BACK!!!"

    "The MMT problem first started in 2005 with the car stalling while we were on a busy dual carriageway. The problem was supposedly fixed, but the problem soon recurred, initially starting off as jerky gear changes culminating in the car stalling again, thankfully this time occuring on a quiet lane. I was told there was a fault with the clutch."

    "I have had major problems with the MMT gearbox. Last year when the car was less than one year old, the car went into neutral while being driven. We were lucky that the there was nothing travelling behind us on the road and we pulled over."

    Jne...Ei ehkä kovin luotettava lähde tämäkään, autoa omistamattomat kun voivat käydä laittamassa satunnaisia mielipiteitään, mutta konsensus MMT:tä kohtaan on kyllä aika rankkaa.

    [Ilwagen muokkasi tätä viestiä 22.03.2007 klo 16:38]
      
  • Lainaus:
    22.03.2007 klo 16:20 kenesis kirjoitti
    Minä en tiedä DSG:n ongelmista muuta kuin nuo keskustelut ultimateVW:stä, jotka jo mainitsin. Tuskin niitä kauheasti on, mutta ihan varmasti alkupään yksilöissä joitain ongelmatapauksia kuitenkin.

    Toyota-ihmisiä sen sijaan tunnen paljon (niinkuin kaikki muutkin), enkä tunne yhtäkään joka olisi joutunut vaihdelaatikkoa remppaamaan. Myöskään itselläni ei ole sattunut edes satunnaisesti alle yksilöä, jonka vaihdelaatikko olisi oikutellut. Jos nuo Indyn firmaan sattuneet ongelmayksilöt olivat asiallisesti ajettuja autoja, niin arpaonni on saanut sattua ihan kunnolla kohdalleen.

    Manuaaliloota (ja kytkin) on varmasti herkempi virheellisestä käytöstä johtuville ongelmille kuin DSG. Sen sijaan DSG:hen liittyy paljon ohjauselektroniikkaa, joka pettää varmasti useammin kuin varsinaiset mekaaniset osat. Vikakohteita on siis enemmän kuin manuaalissa, mikä ei suoraan tarkoita että DSG:t hajoavat useammin, mutta pelkään silti näin olevan.

    EDIT: MatLog ehtikin jo edelle elektroniikkaepäilyissä. Maailman nopein kansa...


    Koska noita yksilöitä oli kolme ja kyseisten henkilöiden muissa autoissa ei ole vastaavaa ollut, en kyllä kuljettajia syyttäisi tuosta ensimmäisenä. Noin montaa vikaista yksilöä voisi selittää se, että autot olivat identtisiä ja kaikki kolme samaan aikaan hankittuja, en itsekkään ole kuullut laajamittaisista ongelmista Aven laatikkojen suhteen. Enemmän halusinkin TAAS tuoda esiin sen, että vikoja on myös tässä merkissä, niinkuin kaikissa muissakin, toisin kuin täällä tunnutaan ajattelevan. Vaikka minulla ei ole ollut nykyisessä autossani mitään vikaa, ei se tarkoita, ettei kyseisessä mallissa/merkissä voisi silti vikaa olla.

    Corolla on sitten eri aikaan hankittu ja sen kytkimen kuluminen voi olla myös kuljettajan vika, mene ja tiedä, työnantajan tappioksi se kuitenkin jää.

    Itse uskon myös, että DSG:ssä voi olla/tulla joitain elektroniikkavikoja, mutta ihan samalla lailla Multimodeen ja muihin vastaaviin niitä saattaa ilmetä, niinkuin nyt ylläolevakin kirjoitus viittaa.

    Jos noilta potentiaalisita vikakohteilta haluaa välttyä, paras vaihtoehto on ostaa 80-luvun alun Toyota tai 123/124 mersu, jos ei ole mitään varustetta tai tekniikkaa, mikä voisi hajota, eipä ole paljoakaan potentiaalisia vikakohteitakaan.

      
  • Kyllä se aina mahdollista on, että Toyotastakin jotain hajoaa. Itse valitsisin sekä Toyotan että Volkkarin perinteisellä manuaalilla, mutta ymmärrän kyllä jos joku haluaa päästä vaihteiden hämmentämisestä eroon. Siinä tapauksessa vaihtoehdoista Multimode/DSG suosittelen ilman muuta DSG:tä.

      
  • Meni näköjään melkoiseksi tappeluksi tämäkin keskustelu. Tarkoitus oli ilmeisesti arvioida Toyotan MMT-vaihteistoa, eikä Toyotan ja Volkswagenin luotettavuutta..

    Koeajoni perusteella tiivistän vielä, että Corollassa robottivaihteisto toimi kokonaisuutena hyvin. Ainakin koeajolla mukanani ollut velipoika harkitsee kyseisellä vaihteistolla varustetun auton hankkimista. Vaihteisto sopinee mainiosti myös iäkkäämmille autoilijoille, jotka usein pyrkivät ajamaan rauhallisesti. Rauhallisesti ajaessa vaihteisto toimii riittävän sivistyneesti. Asiasta tietämättömille todettakoon vielä, että robottivaihteisto on muuten sama laatikko kuin manuaali, mutta kytkin on automaattinen ja vaihteet vaihtuvat sähkömoottoreiden avulla. Suosittelen edelleen kaikille vaihteistosta kiinnostuneille ja epäilijöille perusteellista koeajoa!!

      
  • Lainaus:
    22.03.2007 klo 16:50 individual kirjoitti

    Jos noilta potentiaalisita vikakohteilta haluaa välttyä, paras vaihtoehto on ostaa 80-luvun alun Toyota tai 123/124 mersu, jos ei ole mitään varustetta tai tekniikkaa, mikä voisi hajota, eipä ole paljoakaan potentiaalisia vikakohteitakaan.


    heh, tottahan tuo on, mutta eikös esim. vaihteisto ole aika vanha keksintö autossa, mutta on huvittavaa että se voi särkyä 100tkm välein yli 50t € maksavassa ''autojen esikuvassa''.... ja se on ihan ok.

    :kiss:

      
  • Tässä keskustelussa on se puutos, että mukana ei taida olla vielä ketään, jolla olisi omassa autossa uusi multimode = enemmälti kokemusta. Mielipiteet, joissa mukana ei ole oman rahan laittamista likoon, ovat aina vahvimpia.

    Täällä maalla ei vielä pariin viikkoon pääse MM edes kokeilemaan. Koko uteliaisuuteni alunperin heräsi, kun törmäsin myös edellä lainattuun brittisivustoon kooklaamalla 'corolla multimode problem'. Tarjous vanhasta on tingittynä, mutta vain tuo vaihteistoasia jarruttelee nimenkirjoitusta. Ja keppivaihdetta emäntä ei enää ota parempaan totuttuaan.

      
  • Lainaus:
    22.03.2007 klo 21:39 petos kirjoitti
    heh, tottahan tuo on, mutta eikös esim. vaihteisto ole aika vanha keksintö autossa, mutta on huvittavaa että se voi särkyä 100tkm välein yli 50t € maksavassa ''autojen esikuvassa''.... ja se on ihan ok.


    Ei kai laatikon hajoaminen ole missään autossa ok, kyllä se ärsyttää niin Toyotassa, Mb:ssä kuin Volkkarissakin, laatikon pitäisi kestää kuitenkin se reilusti yli 500.000 km, mutta eipä vaan aina kestä, oli merkki mikä tahansa, valitettavasti. Lisäksi sillä, mitä auto maksaa, ei ole tuon kanssa mitään tekemistä, jopa päinvastoin.

    Kun nyt vissiin tuolla yllä mainitulla tarkoitat Mb:tä, niin siinä on myös suuri ero, miten asiat hoidetaan. Firmamme Avensiksien korjaus oli noin 2500 eur per auto, eikä maahantuoja tullut yhtään vastaan. Mitä olen joidenkin väyrysten automaattilaatikko-ongelmista kuullut, tehdas on maksanut ne joko kokonaan tai puolet niistä reilusti takuuajan jälkeen.

      
  • Täytyypä osallistua keskusteluun, kun näyttää olevan ihan asiallista...

    Olen omistanut Corolla Verso M-MT:n vuoden verran ja ajokilometrejä takana on 25000. Vaihteisto on tämän ajan toiminut hyvin. Liihheellelähdöt ovat pehmeitä, eikä nykimisiä normaalisti esiinny ja siihenkin on tottunut, että vaihteen vaihtuessa veto katkeaa hetkeksi, vaikkei itse tee mitään (automaattiasennossa).

    Huono puoli vaihteistossa on se, että aivan kylmällä moottorilla nopeasti kiihdytettäessä (yli puoli kaasulla) vaihteisto nykäisee vaihtaessaan isommalle hyvin selvästi. Eli kylmästä tallista ajoon lähtiessä ensimmäinen kilometri on syytä ajaa rauhallisesti, ellei lähde ajamaan aivan hellesäässä. Noin kilometrin ajon jälkeen vaihteisto toimii hyvin kovallakin pakkasella. Ilmeisesti vaihtamisohjelmisto ei osaa säätää vaihteiston toimintaa kylmän moottorin ominaisuuksille sopivaksi.

    Kiihdytettäessä pidän kaasupoljinta "paikoillaan" enkä yritä vihjata vaihteistolle vaihtamishetkeä keventämällä kaasua, sillä olen todennut sen turhaksi. Jos kaasu pohjassa kiihdytettäessä ei halua vetää aivan punarajalle saakka voi kaasua hieman keventää, jolloin vaihteisto vaihtaa suuremmalle vähän pienemmillä kierroksilla.

    Vaihteisto pitää normaaliasennossa tasamaalla hitaassa vauhdissa kierrokset melko pienenä (5 viidestäkympistä ylöspäin, 4 neljästäkympistä ylöspäin) jolloin nopeasti kiihdytettäessä vaihteiston täytyy tietenkin vaihtaa pienemmälle. Talvella hyvin mäkisellä mökkitiellä tästä on haittaa sillä ensin tuntuu, että voima rupeaa jo loppumaan ylämäessä ja kun painaa lisää kaasua vaihteisto vaihtaa pienemmälle ja renkaat pyrkivät jo luistamaan. Silloin eS asento on hyvä: Kierrokset pysyvät korkeammalla jolloin voimaa on käytössä ilman pienemmälle vaihtoa. Samoin moottorijarrutus pysyy voimakkaana jyrkissä alamäissä. Tietysti eS-asento on pääasiassa tarkoitettu käytettävästi urheilullisesti ajettaessa.

    Vaihteisto vaihtaa pehmeästi normaaliasennossa ja eS-tilassa napakammin. Käsivaihteita käytettäessä vaihteisto vaihtaa aivan samoin kuin normaalissa automaattitilassa, mutta koska vaihtamiskäskyn antaa itse, niin vedon katkeamista ei oikein huomaakkaan. (asian voi todeta istumalla matkustajana)

    Corolla Versossa ei ole vielä rattivaihteita, joten manuaalisesti ajaessa joutuu käyttämään vaihdekeppiä. Vaihteiston parhaana puolena pidän taloudellisuuden lisäksi sitä, että auto tuntuu kiihtyvän hyvin kevyesti ja iloisesti vaikka koneessa ei hirveästi tehoa olekkaan. Usein perinteisellä automaatilla ajettaessa moottorin teho tuntuu katoavan johonkin, mitä se ei M-MT:ssä tee.

    Jos erilaisia vaihteistoja pitäisi asettaa järjestykseen pelkän ajomukavuuden ja tuntuman kannalta järjestys ehkä voisi olla seuraava (niistä joita itse olen kokeillut):

    1. Toyota Priuksen hybridijärjestelmä
    2. Audin Multitronic
    3. VW:n DSG (ei 1,4 tsi)
    4. Verson M-MT
    3-5. Perinteiset automaatit, joita olen ajanut useita

      
  • No se Multimode on nyt pikaisesti koeajettu. Suosittelen jokaista koeajamaan, jos harkitsee hankkimista. Multimoden automaatilla ajaessa on todella hölmö tunne, kun veto häviää ja kone miettii 1-2 sekuntia ennen seuraavan vaihteen kytkeytymistä. Risteyksessä lähtiessä tuollainen antaa pelottavan tunteen - jäätkö toisten jalkoihin.
    Ajoin samana päivänä taas vaimon vanhaa oikea-automaatti Corollaa. Miksi hyvä automaatti on pilattu tuollaisella viritelmällä? Kuulemma ei ole tulossa oikeaa automaattia, vaan tuolla aikovat jatkaa. Ei tullut kauppoja.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit