Automaattisten ilmastointilaitteiden toiminta

4 kommenttia

Ajattelin kysellä kokemuksia eri merkkien automaattisista ilmastointilaitteista. Kokemukseni mukaan eroja on nimenomaan Suomen talvessa. Joidenkin merkkien laitteet ovat automaattisia myös talvella, toiset taas eivät selviä talvesta oman keinoälynsä avulla vaan niitä on säädettävä itse.



Mitä kokemuksia teillä on ja mistä automalleista?



(Toivottavasti tämä herättää jonkinlaista keskustelua vaikka en tässä avausviestissä haukkunutkaan yhtään automerkki&#228:wink: :wink:

  
  • Dieselmallisen xsara picasson automaattiilmastointi pärjää ainakin eteläsuomen talvessa ja kesässä ilman mitään ongelmia.Lämpötila on ollut säädettynä 21 asteeseen kesät talvet ja matkustamo on mukavan tuntunen lämpötilaltaan.Talvella lämpenemistä edesauttaa tietenkin webasto.Nollakelin tuntumassa joutuu käyttämään välillä huurteenpoistotoimintoa joka on yhden napin painallus ja kun huurre on kadonnut niin kuitataan automaatista tuo huurretoiminto pois päältä.Voihan tuota huurtumista pitää tuon automaatinkin vikana mutta ottaen huomioon auton suuret lasipinnat pidän silti tuota automaattia onnistuneena tekeleenä ja sama automaattiilmastointi löytyy myös 307 pösöstä mutta en tiedä kuinka hyvin se siinä pitää lämpötilat tasaisina.

      
  • Yllättävän hyvin laite osaa tunnistaa esimerkiksi huurteen tuulilasissa ja suunnata puhalluksen sinne. Omssani sivulasit joskus helpoissakin tilanteissa huurtuu. Muuten on oiken miellytävä laite, lämpö pysyy tasaisena. Manuaalikäyttöön verrattuna tietysti puhallusnopeudet ovat kovempia eli melua riittää. Se on kai tasaisen lämpötilan hinta.



    Sen olen huomannut, että käsisäätö on hankalaa, kun automaattiin ei normaalisti tarvitse koskea. Tietokoneajan kytkiä ei osaa ilman katseen tarkkaa kohdistamista käyttää. Vanhanaikaisia säätimiä osasi käyttää sokkona.

      
  • Itsellä kokemusta oman A4 sekä porukoiden C Vectran automaatti-ilmastoinneista. Kummassakin on mielestäni sama ongelma, eli haluavat puhaltaa liikaa ilmaa jalkotilaan. Varsinkin Audissa tuulilasille loppuu ilman tulo lähes kokonaan. Ei ole ainakaan minusta mukavaa, kun jalat ovat kuin saunassa. Ja sitten jalkotilan sulanut vesi tiivistyy kylmille lasipinnoille.

    Eli itse käytän talvella aina manuaalisäätöä kummassakin autossa. Lämpötilan annan olla koko ajan 22 astessa, mutta ilman suuntauksia muutan käsin. Aluksi annan ilman tulla kaikista suuttimista ja sitten, kun jalkatila on kunnolla lämmennyt, niin otan sen pois. Kovemmilla pakkasilla pitää sitten välillä laskea ilmaa taas jalkotilaan. Myös puhallinnopeutta säädän käsin, kun se tahtoo muuten pudota pienimmälle. Vectrassa saa säätää automaattipuhaltimen voimakkuutta ja sen kun pitää talvella voimakkaalla, niin ei tarvitse puuttua siihen.

    Ihanteellinen ilmastointi olisi sellainen, että alussa puhaltaisi tasaisesti jokaisesta suuttimesta ja auton lämmittyä vähentyisi jalkatilan puhallus reilusti. Ei tarvitsisi, kuin hieman ilmaa alas ja reilummin tuulilasille ja sivuikkunoille.

      
  • Herbert:

    Omssani sivulasit joskus helpoissakin tilanteissa huurtuu. Muuten on oiken miellytävä laite, lämpö pysyy tasaisena.


    Samat havainnot mulla Bemarissa. Ei tosin ole läheskään uusi auto enää.



    Herbert:

    Manuaalikäyttöön verrattuna tietysti puhallusnopeudet ovat kovempia eli melua riittää.


    Ei tuo mulla hirveästi melua automaatillakaan, vaan puhaltaa aika järkevillä nopeuksilla, mutta meluallergisena ja paljon sisätilanlämmitintä käyttävänä annan puhalluksen olla yleensä aika pienellä manuaalisesti säädettynä niin ei käytännössä kuulu koskaan paljon mitään lämmityslaitteesta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit