Sumuvalot

8 kommenttia

Miksi uusiin autoihin laitetaan sumuvalot, joilla ei tee sumussakaan mitään. Onneksi osassa autoja käytetään sumuvaloja kääntymisvaloina. Tämän olen huomannut hyväksi, esim. parkkipaikoilla, piha-alueilla ajettaessa, missä pitää varoa muunmuassa lapsia, kuoppia tiessä yms.



Toinen ihmeteltävä asia on syksyinen lehtien pastoilla tuleva narina sumuvalojen käytöstä. Minä en ole vielä tavannut sumuvaloja, jotka häikäisevät. Sitä vastoin olen kymmenisen vuotta sitten välttänyt hirvikolarin vastaantulijan sumuvalojen ansiosta. Olen täysin varma, että sitä hirveä en olisi havainnut ajoissa ellei vastaantulijan valot olisi valaisseet metsänreunaa.



Itse en käytä sumuvaloja, koska eihän niistä itselle ajettaessa mitään hyötyä ole, jos valot ovat muuten kunnossa. Edellä mainittu tilannekin onnistuu ainoastaan, jos niissä sumareissa on tehoa (tarvikevalot).



Väitän, että sumuvaloista on hyötyä silloin, kun niissä on edes jonkin verran tehoa ja auton omat valot ovat huonot. En tarkoita, että valojen kantama kasvaa, vaan tällaisen auton ajaja ei häikäisty niin paljoa vastaantulijoiden xenoneista, koska myös oman auton edessä on valoa. Nyt tietenkin tulee äkäisiä kommentteja, joissa väitetään, että sumuvalojen kantama on korkeintaan 20-30 metriä, eikä ennätä edes reagoida ennen törmäystä. Mutta eipä sitä ennätä huonoilla valoilla muutoinkaan reagoida etenkin, kun vastaan tulee kirkkaat valot. Toisaalta onhan sekin parempi, että tämä huonoilla varustettu autoilija pysyy edes tiellä eikä ajaudu tieltä ulos. Kyllä se pienikin valon lisäys on parempi kuin ei mitään.



Lisäksi monien autojen H7 halogeenit ovat läheltä niin kirkkaat, että niitä voisi verrata sumuvaloihin. Miksi tällaisten valojen käyttö pitäisi sitten sallia, jos toisten sumuvalojen käyttö kielletään. Pitäkää sumuvalot päällä jos niistä on teille apua. Minulle ne eivät ainakaan haittaa. Ja etenkin hitaissa nopeuksissa, esim. kaupungissa niistä on hyötyä kaikille. Ennättää jopa reagoida..

  
  • Monilla tuntuu olevan sellainen asenne, että kun kerran ne sumuvalot on autossa, niin käytetään niitä aina ja myös keskellä kirkasta päivää. Eihän niistä ole mitään hyötyä kuin korkeintaan nimenomaan siinä sumussa ja kyseenalaista onko hyötyä edes siinä, kun niiden kantama on niin lyhyt. Jotenkin tuntuu, että joillakin on jopa joku näyttämisen halu, että katsokaa nyt, kun minun autossa on sumuvalot!



    Xenoneiden kanssa sumuvalot on täysin tarpeettomat oikeastaan kaikilla keleillä, koska xenoneista ei tule hajavaloa juuri yhtään, joten valokeila näyttää myös sumussa hyvin. Itselläni on bi-xenonit, jotka on erittäin hyvät ja on myös sumuvalot, joita en ole kertaakaan tarvinnut ja vain kokeeksi olen niitä muutaman kerran käyttänyt. Xenoneiden valokeila on niin leveä ja valaisee tien reunat, ettei siihenkään tarkoitukseen ole sumuvaloista mitään hyötyä. Sumuvalojen käytössä on se vaara, että ne tekee kirkkaan valokeilan juuri auton eteen, jolloin kauas näkeminen entisestään vaikeutuu. Silmä toimii nimittäin niin, että sen sopeutuminen hämärään kestää jonkin aikaa ja kirkas valo auton edessä estää silmän sopeutumisen hämärään ja tarkkaan näkemiseen kauas ja siksi niiden käyttö onkin lain mukaan sallittua vain tietyissä olosuhteissa.



    Käyttäköön kukin niitä sumuvaloja milloin tarpeelliseksi näkee, mutta minusta ne on vaan lähinnä turhakkeet. Siihen kannattaa myöskin varautua, että niiden tarpeeton käyttö myös ärsyttää joitain kanssa-autoilijoita.

      
  • Henkilökohtaisesti ärsyttävät ne henkilöt jotka hämärässäkin käyttävät sumuvaloja ajovaloina ja ajovaloissa palaa pelkät parkit. Itseäni ei sumuvalot häikäise eikös se jo autokoulussa opeteta että seurataan sitä oman puolen penkkaa eikä vastaan tulevan valoja.

      
  • Niissä sumareissa on kyllä suuria eroja, joissakin autoissa on tosiaan ihan se ja sama onko ne siinä koristeena vaiko ei. Onpahan saatu vakiovarustelistaa pidemmäksi...



    Sen sijaan bi-xenon-valoilla varustetussa autossa ne ovat tarpeettomat... :wave:

      
  • Eipä ne sumuvalot minua häiritse. Jos on niin hölmö, että pimeässä ajaa sumarit + muut valot päällä, niin oman näkymänsä siinä vain pilaa. En ole vielä törmännyt sellaisiin sumareihin, jotka häikäisisivät. Tuskin sellaisia edes on.



    En ole myöskään törmännyt tehdassumareihin, joista oikeasti olisi jotain hyötyä. Samanlaisia tuikkuja ovat kaikki olleet. S80:sen sumareista ei valehtelematta edes nähnyt lyhyillä valoilla olivatko ne päällä!



    ot:



    valoasiaa vielä sen verran, että Suomessa käytetään mielestäni luvattoman vähän pitkiä valoja. Nuorimmaisen ollessa autokoulussa teroittivat, että esimerkiksi motarilla saa ajaa pitkät päällä vaikka vastaan tulisi autojakin. Valot eivät varmasti häikäise sen keskikaistaleen yli jos niitä ei ehdoin tahdoin tuijota.



    Lisäksi Suomessa pitkät vaihdetaan aivan liian nopeasti lyhyille vastaantulijan kohdalla. Valot tulisi vaihtaa vasta, kun autojen valokeilat kohtaavat.

      
  • Hieman olen erimieltä autokoulun kanssa valojen vaihtamisesta. Kyllä moottoritiellä kaukovalot häikäisevät tai ainakin häiritsevät vastaantulijoita, jos ne ovat hiemankin tehokkaat. Samoin, jos valot vaihdetaan vasta valokeilojen kohdatessa. Tosin mistä tietää milloin ne valokeilat kohtaavat... Yksi mikä minusta autokouluissa opetetaan väärin on valojen vaihtaminen takaisin kaukovaloille hieman ennen kohtaamista. Useissa, etenkin uusissa, autoissa kaukovaloista lähtee paljon hajavaloa sivulle ja se voi häikäistä vastaantulijan todella ikävästi muutamaa metriä ennen kohtaamista.



    Itsellä ei tosin häikäisy ole ollut ongelma, mutta tuleehan sitä oltua välillä muidenkin kyydissä ja heiltä kuulee kommentteja. Ja jos aina ei varsinaisesti häikäisekään, niin väärään aikaan vaihdetut valot voivat heikentää näkyvyyttä.

      
  • Suuntaatko katsettasi sitten liikaa vastaantulevan valoihin? Itse en vieläkään jaksa uskoa, että suoralla motarilla pitkät xenonitkaan häikäisisivät ketään, jolla on terveet silmät. Poikkeuksena toki kaarteet, joissa valot voivat tosiaankin osua vastaantulijoita silmään.



    Suomalaiset varovat ihan liikaa käyttämästä pitkiä valoja. Lyhyillekin vaihdetaan heti, kun vastaantulija vaan näkyy. Valokeilat luonnollisesti kohtaavat, kun autojen välille ei jää "pimeätä" kohtaa.

      
  • simppa:

    Suuntaatko katsettasi sitten liikaa vastaantulevan valoihin? Itse en vieläkään jaksa uskoa, että suoralla motarilla pitkät xenonitkaan häikäisisivät ketään, jolla on terveet silmät. Poikkeuksena toki kaarteet, joissa valot voivat tosiaankin osua vastaantulijoita silmään.

    Suomalaiset varovat ihan liikaa käyttämästä pitkiä valoja. Lyhyillekin vaihdetaan heti, kun vastaantulija vaan näkyy. Valokeilat luonnollisesti kohtaavat, kun autojen välille ei jää "pimeätä" kohtaa.




    Aivan, niinhän se kai menee että moottoritiellä suorilla ja kaarteissa vasemmalle saa käyttää pitkiä, mutta kaarteissa oikealle vain jos kukaan ei tule vastaan. Muutoinkin aika usein välissä on kaide tai jokin muu joka estää suoran valon pääsyn vastaantulijoille.



    Olen huomannut saman pitkien käytöstä. Jos vastaantulija edes käyttää pitkiä (!) hän vaihtaa todella usein lyhyille heti kun joku näkyy tulevan vastaan.



    No, onpahan vain yksi asia pitkässä listassa asioista joita autoilijat eivät osaa, tiedä tai hallitse vaikka sääntöjen mukaan pitäisi. Mutta kunhan ajavat nopeusrajoituksen mukaan niin kaikki hyvin...

      
  • Etusumuvaloja voi minun puolestani polttaa miten paljon vaan, takasumuvalo on ärsyttävän kirkas joissakin autoissa hyvällä kelillä poltettavaksi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit