.

24 kommenttia
  • Jos poimin tuolta ylemmän keskiluokan autojen indeksit vertailuun, malli/karkea-/sileäasvaltti:



    C5/ 42/43

    VW Passat/ 48/38

    Saab 9-3/54/45

    Mazda6/54/49

    MB C/56/47

    A4/61/48

    Mondeo/63/56

    BMW3/64/58



    Kaikista pienin ero karkean ja sileän asvaltin välillä on C5:llä, joka on myös joukon hiljaisin karkealla asvaltilla.

    Sileällä asvaltilla hiljaisin on VW Passat.

    Yllättävintä on että BMW3 jää joukon huonoimmaksi sekä karkealla että sileällä asvaltilla.

    Vaikka Mazda6:sta on sanottu meluisaksi, pärjää se tässä joukossa hyvin.

    A4 taas tiedetäänkin meluisaksi.



    Tiedä sitten miten luotettava tämä raportti on, yllättävä raportti on joka tapauksessa.

      
  • Oikeastaa tuossa ei itselleni ollut kovinkaan suuria yllätyksiä.. Ainoastaan olisin odottanut bmw kolmosen pärjäävän edes hieman paremmin ja kieltämättä Mazda6 tulos yllätti positiivisesti..

      
  • Tiguan oli minulle yllätys sillä en sitä mieltänyt kovinkaan hiljaiseksi koeajon jälkeen. Toki alla oli ruotsalaisilla 18 tuuman Goodyear Eagle F1 kumit jotka ovat melko hiljaiset kun vakio on 16 tuumainen, merkkiä en katsonut. Kesällä kun vaihdoin Eaglet P Zerojen tilalle niin tuntui että olisi ajanut tulpat korvissa, niin iso oli ero.

      
  • Tuo taulukko on ilmeisesti laadittu ihan pelkän dB-mittauksen perusteella ja huomioimatta mitenkään melun määrää tai sävyä korvakuulolta. Tuohan ei ole siten täysin oikea tapa vertailla autojen melua, koska myös melun sävy vaikuttaa paljon ja se että melu vaihtelee kovasti tien pinnan mukaan on myös häiritsevää. Sitten vielä, jotta vertailu olisi täysin tasavertainen, niin kaikissa autoissa pitäisi olla samanlaiset renkaat. Renkaiden leveys ja matalaprofiilisuus, korkea nopeusluokka ja renkaiden kuluminen lisäävät huomattavastikin rengasmelua.



    Mitä itse olen lukenut autojen koeajoja viime aikoina Suomen lehdistöstä, niin järjestään on moitittu nimenomaan rengasmelua suureksi. Uuden Accordin rengasmelu on edelleen suuri ja uusi Mazda6 on todettu turhan meluisaksi karkealla asvaltilla ja sai vain arvosanan 7 TM:n testissä. Citroen C5 sai samassa testissä arvosanan 10 eli se taitaa olla tämän hetken hiljaisin auto ylemmässä keskiluokassa. Myös pienemmät Audit, Bemarit, Mersut kaipaisivat parannusta rengasmeluun.



    Mitä sitten jää vaihtoehdoiksi oikeasti hiljaista autoa haluavalle? On lähes pakko ostaa isomman luokan premiumeja ellei Citroen kiinnosta tai sitten pitää yrittää tehdä jotain halvempien autojen melulle mm. ruostefirmojen äänieristyskäsittelyillä, ovien lisäeristyksillä, renkaiden vaihtamisilla yms. Sehän on tutkittu juttu, että melu väsyttää ja hiljaisessa autossa tekee siten pitkän ajomatkan virkeämpänä kuin meluisassa.

      
  • On lähes pakko ostaa isomman luokan premiumeja ellei Citroen kiinnosta tai sitten pitää yrittää tehdä jotain halvempien autojen melulle mm. ruostefirmojen äänieristyskäsittelyillä, ovien lisäeristyksillä, renkaiden vaihtamisilla yms.




    Tämä on hyvä juttu kun nostit esille. Jos hieman viitsii, tai maksaa ammattimiehelle niin pikkurahalla voi tehdä ihmeitä. Ei tarvi kun autosta mattoja nostella, kontin pohjalle katsella, penkkien alle katsella. Sieltä löytyy useita äänilähteitä. Rengasmelulle ei paljoa toki voi, mutta kaikki vaimennus vaikuttaa.



    Biltemasta kun ostaa eristyshuopaa, kontaktiliimaa, bitumimattoa ja alustamassaa niin niillä saa nimenomaan säyvä muuttumaan miellyttävämmäksi aika helposti. En ole kahteen uusimpaan ole kajonnut, mutta sitä ennen tuli aina uhrattua pari päivää per auto eristystä varten. Ja täytyy sanoa, että se kannattaa. Varmasti sais tästä nykyisestäkin pois jotain hälyääniä kun viitsis vaivautua. Ainakin vararengaskolo on lähes paljasta peltiä. Ja vaikka lattian alla onkin, niin kyllä sieltä osansa tulee.



    "Tuokaa huopia, tuokaa huopia", huokaa Aeronautti!

      
  • Miksi kukaan ei puhu Volvo V70:stä yhtään mitään ??

      
  • Tässä testissä Volvoissa näyttää olevan varsin meluystävälliset renkaat, vai mitä olette mieltä?



    Alla TM:n melumittausten koontaa vuosien varrelta. Harmi, että varsinainen sivu näytti olevan alhaalla.

    http://web.archive.org/web/20070323013042/http://kotisivu.suomi.net/kekkonen/files/melut.html

      
  • autolehdet sais luvan kehittää siis melumittauksiaan.aika pieni kulu olis ajaa testatattavat aina täysin samanlaisilla renkailla.

      
  • asl2:

    Miksi kukaan ei puhu Volvo V70:stä yhtään mitään ??




    Otetaanpa tuosta TM:n melumittauksesta nuo Volvo V70:set vertailuun:



    Volvo V70 2.4T A (2001) 251

    Volvo V70 T5 (2000) 255

    Volvo V70 2.4 Chromium (103kW, 2006) 256

    Volvo V70 2.5D (2000) 258

    Volvo V70 2.4D (2002) 267



    Yllättävää että bensamoottorinen 2,4:n vuosimalli 2001 on hiljaisempi kuin vm. 2006.

      
  • AXE:

    autolehdet sais luvan kehittää siis melumittauksiaan.aika pieni kulu olis ajaa testatattavat aina täysin samanlaisilla renkailla.




    Mikä on samanlainen rengas? Sama merkki ja malli? Entä kun seuraavana vuonna malli muuttuu?



    Rengastus epäilemättä vaikuttaa autojen melutasoon. Luulen, että enemmän kuin rengaskoolla on vaikutusta renkaan nopeusluokalla. Lähes kaikissa uusissa keskiluokan ja siitä ylöspäin olevissa autoissa on vähintään V-luokan renkaat. Vanhassa Volvossa todennäköisesti on alla T-sarjan rengas, jonka runko on löysempi ja siten luultavasti hiljaisempi.

      
  • Laitan tuohon Tuulilasin arvojen perään TM:n meluindeksit vertaitaviksi:

    malli/karkea-/sileäasvaltti/TM indeksi (suluissa vuosimalli):



    C5/ 42/43 /258 (2001)

    VW Passat/ 48/38 /261

    Saab 9-3/54/45 /268

    Mazda6/54/49 /269 (2002)

    MB C/56/47 /256 (C200K T)

    A4/61/48 /259 (2000)

    Mondeo/63/56 /269 (2000)

    BMW3/64/58 /252 (2000)



    TM:n mittaustulokset ovat pääasiallisesti 6-8 vuotta sitten tehdyistä autoista joissa meluntorjunta oli lähinnä ilmanvirtauksissa, mutta toisaalta renkaat olivat pehmeämpiä, kapeampia ja profiililtaan parempia melua ajatellen. Ymmärtääkseni TM:n mittaukset on tehty sileällä asvaltilla.



    TM:n indeksien mukaan BMW3 on selvästi hiljaisin, Mazda ja Mondeo äänekkäimmät.

      
  • taisi olla auto bild missä testattiin miten melu vaihtelee

    ajaako urissa vai ei ero oli jopa 5db mikä on valtaisa määrä.



    monilla merkeillä parempi varusteso tuo mukanaan isommat vanteet ja matalammat renkaat mitkä nostavat melutasoa



    autostereoissa 3db äänenpaineen kasvattaminen vaatii tehon 2 kertaistamisen jos oikein muistan

      
  • finman:



    autostereoissa 3db äänenpaineen kasvattaminen vaatii tehon 2 kertaistamisen jos oikein muistan




    3 dB tarkoittaa tosiaan äänenpaineen kaksinkertaistumista, mutta ei suinkaan ihmisen korvalla kuultavan äänen kaksinkertaistumista. Noin 10 dB vastaa sitä, että ääni kaksinkertaistuu korvin kuultuna. 1 dB eroja äänessä harva pystyy edes erottamaan ja vielä 3 dB on ero, jonka juuri ja juuri pystyy erottamaan. Eli autoista puhuttaessa ei 3 dB erokaan äänessä ole paljon mitään käytännössä ja enemmänkin erot tulee äänensävyn aistimuksista.



    http://koti.netplaza.fi/~mikaa/rami/tietoboxi/korva.html

      
  • finman:

    taisi olla auto bild missä testattiin miten melu vaihtelee
    ajaako urissa vai ei ero oli jopa 5db mikä on valtaisa määrä.

    monilla merkeillä parempi varusteso tuo mukanaan isommat vanteet ja matalammat renkaat mitkä nostavat melutasoa




    Nokian puhelimessa on db-mittari. Se ei tosiaankaan ole mikään hyvä mittalaite, en edes tiedä mitä asteikkoa käyttää. Mutta jotain suhteellista melutasoa sekin kai jollain tarkkuudella kertoo. Urissa tai sivussa ajamalla tosiaan melu vaihtelee 3-5 db.



    Jossain TM:n rengastestissä oli erikokoisia renkaita, mutta melutaso ei kasvanut johdonmukaisesi matalammilla ja leveämmillä renkailla. Nopeusluokista en muista.

      
  • Niin kauan kuin rengasääni, "jyrinä", kuuluu niin rengas pitää, kun ääni häipyy, niin pito katoaa, varsinkin talvella? :xmas:

      
  • Minulla ei ole Focusta jos sitä tarkoitit?

      
  • Herbert:



    Mikä on samanlainen rengas? Sama merkki ja malli? Entä kun seuraavana vuonna malli muuttuu?

    Rengastus epäilemättä vaikuttaa autojen melutasoon. Luulen, että enemmän kuin rengaskoolla on vaikutusta renkaan nopeusluokalla.




    On rengastyypilläkin vaikutusta. Runflat tai ei-runflat tekee eroa.



      
  • Kiitos tästä threadista. Olinkin etsinyt vertailuja melutasoista.



    Voisko kokeneemmat tuunaajat kertoa miten tuota äänieristystä kannattaisi ruveta parantamaan. Mistä paikoista aletaan ja miten se käytännössä kannattaa tehdä? Vai olisko fiksumpaa teetättää jollain jolla peukalo ei ole keskellä kämmentä, niinkuin minulla?

    Omassa polossa ei ole varmaankaan muuta eristettä kuin earit korvissa.

      
  • Omat huomiot saattavat joskus olla hyvinkin erilaisia tuloksien kanssa. Ainakin omasta mielestäni octavia on hiljaisempi kuin golf ja varmasti hiljaisempi kuin koeajamani volvo v50. Tosin octaviassa 17 tuumaiset renkaat ja muissa pienemmät. Renault megane on ollut minusta yksi hiljaisemmista koeajamistani autoista, reilusti hiljaisempi kuin esim. seat leon, joka on vw-konsernin autoista ylivoimaisesti äänekkäin. Oma kohtaisista kokemuksista puhuttaessa, v50 volvo oli huomattavasti äänekkäämpi kuin audi a4. Eikä ne volkkareiden pumppusuuttinet niin äänekkäitä ole kuin mitä niiden maine on.



    Kia ceed tuntuu jotenkin ohuelta, vaikka ääntä ei hurjasti olekaan, subaru jotenkin jurisee, c-sarjan mersu on laadukkaan ääninen, samoin bemari, joka on yksi hiljaisimpia jne...



    Uusi auto on usein äänekkäämpi kuin vanha. Näin esim. uuden passatin ja vanhan välillä tai vaikka 90-luvun audi a4:n ja 2000-luvun a4:n välillä. Jopa 80-luvun lopun audi 80 oli hiljaisempi kuin 2000-luvun a4. Tosin rengaskoko oli ennen pienempi ja mallikohtaiset erot huimia. Ennen kalliimpi malli saattoi olla paljonkin äänekkäämpi kuin edullisimmasta päästä valittu perusauto. Nykyään rahalla saa hiljaisempaa ellei liian suurilla renkailla sitä pilää.



      
  • Herbert:

    AXE:
    autolehdet sais luvan kehittää siis melumittauksiaan.aika pieni kulu olis ajaa testatattavat aina täysin samanlaisilla renkailla.


    Mikä on samanlainen rengas? Sama merkki ja malli? Entä kun seuraavana vuonna malli muuttuu?

    Rengastus epäilemättä vaikuttaa autojen melutasoon. Luulen, että enemmän kuin rengaskoolla on vaikutusta renkaan nopeusluokalla. Lähes kaikissa uusissa keskiluokan ja siitä ylöspäin olevissa autoissa on vähintään V-luokan renkaat. Vanhassa Volvossa todennäköisesti on alla T-sarjan rengas, jonka runko on löysempi ja siten luultavasti hiljaisempi.




    Mulla oli vuokralla S80 16" vanteilla sekä pirellin renkailla. Oli huomattavasti äänekkäämpi kuin omistamani S80 17" vanteilla ja misukan renkailla, joissa oli korkeampi nopeusluokitus. Tiedä sitten mistä tuo johtui.



      
  • simppa:



    Mulla oli vuokralla S80 16" vanteilla sekä pirellin renkailla. Oli huomattavasti äänekkäämpi kuin omistamani S80 17" vanteilla ja misukan renkailla, joissa oli korkeampi nopeusluokitus. Tiedä sitten mistä tuo johtui.




    Se johtuu siitä että kun on sinun autostasi kyse niin se on aina huomattavasti parempi kuin muut... :tongue:

      
  • Tai sitten toisen auton renkaat oli kuluneet, toisen uudet.

      
  • Vuokra-auto oli uudenkarhea, haisikin vielä uudelta. Kilsoja en muista.



    Omani misukat eivät missään vaiheessa pitäneet moista jyrinää.



    Lähinnä tulee mieleen, että omani varustetaso oli Summum ja vuokra-auton ilmeisesti Momentum. Voisiko noissa olla äänieristyksessä jotain eroa?

      
  • Näyttää olevan yleinen käsitys, että matalaprofiiliset renkaat ovat aina äänekkämmät kuin korkeaprofiiliset. Näin varmaan pääsääntöisesti onkin, mutta renkaan merkki ja malli vaikuttaa monissa nykyautoissa meluun vähintään yhtä paljon kuin koko. Suosituissa saksalaisen koulukunnan autoissa näyttää usein olevan ensiasennusrenkaat, jotka ovat suomalaisilla teillä tavattoman meluisat. Olen vaihdattanut sellaisia autoni alta pois jo uutena, hyvin tuloksin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit