Citroen C5 THP 150?

8 kommenttia

Tullaankohan näkemään PSA:n ja BMW:n 1,6l THP yhteismoottoria C5:sen nokalla?



Moottorihan on aika hyvä pieneksi moottoriksi: 150 hv, vääntö 240 Nm/1400-4000 r/min, CO2=173 g/km.



Moottori on nyt saatavana 7 hengen Grand C4 picassoon, jossa on myös BMP automatisoitu vaihteisto.



Nykyisen C5:n bensaversion automaatti on vanhanaikainen 4-vaihteinen, CO2=212g/km.

En tiedä mitä suunnitelmia PSA:lla on suorakytkentävaihteiston valmistamiseksi/hankkimiseksi, mutta sellaisen se tarvitsisi.

BMP robottivaihteistokin alkaa olla vanhanaikainen.



  
  • Miksipä ei, C4:n nokalla se on ja varmasti jaksaa myös C5:sta liikuttaa mainiosti.

    Ihmeen suuret päästöt vaan noin pienelle koneelle.

      
  • alfred100:

    Miksipä ei, C4:n nokalla se on ja varmasti jaksaa myös C5:sta liikuttaa mainiosti.
    Ihmeen suuret päästöt vaan noin pienelle koneelle.




    Niin, C4:ssa moottorin CO2 päästöt ovat pienemmät 164 g/km.

      
  • alfred100:

    Ihmeen suuret päästöt vaan noin pienelle koneelle.


    Huono automaatti?

      
  • No jos tuo lukema 173 on sitten C5:lle, niin sittenhän se on sen nokalla jo ?



    Korkeat lukemat silti, olkoot C4 tai C5 kyseessä.

      
  • alfred100:

    No jos tuo lukema 173 on sitten C5:lle, niin sittenhän se on sen nokalla jo ?

    Korkeat lukemat silti, olkoot C4 tai C5 kyseessä.




    CO2 lukema 173 g/km on Grand C4 picassolle.

      
  • C5:n ja THP-koneiden naittamiselle voi toivottaa onnea, mutta nopeammin THP+BMP/2Tronic -yhdistelmä saadaan todennäköisesti 308:iin (tuulilasissa jo lupailtiinkin) ja C4:n normaalimalliin. Ovat varmasti koeajolistallani jahka tulevat saataville. BMP:stä voi olla montaa mieltä, mutta vanhanaikainen se ei voi olla, kun edes sen kumppaniksi alunperin tarkoitetut hybridit eivät ole vielä ehtineet markkinoille! BMP oli jo aikaisemmin parhaimpia automatisoituja manuaaleja (ehkä Easytronicien kanssa) ja puheet vielä paremmasta yhteistyöstä laajavääntöisen bensaturbon kanssa on helppo perustella maalaisjärjellä. Ehkä vaihtomukavuus hipoo jo keskitason alapuolelle jääviä perinteisiä automaatteja, sillä erotuksella, että nämä harvemmin ovat kuusivaihteisia. BMP:n/ 2Tronicin etuihin kuuluu lisäksi käytännössä manuaalin huollettavuus ja samat, suht' yksinkertaiset vikakohteet (pl. pari hydrauliikkasylinteri&#228:wink:. Pienempien mallien robottivaihteistothan edustavat vanhempaa suunnittelua kuin BMP/uusin 2tronic, joten niihin näitä ei välttämättä kannata vertailla.

      
  • Mikä ero on Citroenin BMP/ Sensodrive ja Peugeotin 2Tronicilla?

      
  • BMP on Citroenin (ei kovin onnistunut) nimitys tälle uusimmalle robotille, Sensodrive taas pienemmissä malleissa käytetty vanhempi laatikko, jolla ei kai tämän kanssa juurikaan muuta yhteistä kuin toimintaperiaate. Eri laatikoita siis. Pösö taas ei jaksanut tuota uutta laatikkoa nimetä uudestaan, vaan se on 2tronic kuten vanhemmat Sensodriven vastineetkin.



    Teknisistä eroista paha mennä sanomaan muuta absoluuttista kuin ilmeisin, eli Sensodriven 5 ja BMP:n 6 vaihdetta. Pienemmät hyppäykset vaihteiden välillä ainakin ovat omiaan nopeuttamaan vaihtoja ja vähentämään nykäyksiä. Mekatroniikka (eli kytkimen ja siirtohaarukoiden käyttölaitteet) ainakin ovat nopeammat, ohjauselektroniikka samoin älykkäämpi. Tod.näk vaihtoja on helpotettu/nopeutettu kaksois/kolmoiskartiosynkroinoinneilla, ainakin pikkuvaihteilla.



    Laajasti vääntävä ja jokseenkin tehokas moottori helpottaa vaihteiston työtä huomattavasti ainakin kahta kautta: 1. jotkin vaihdot mahdollista jättää kokonaan tekemättä ja 2. haluttu kiihtyvyys saavutetaan pienemmillä kierroksilla ennen vaihtoajankohtaa, jolloin se sujuu mopeammin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit