UUSI VOLVO S80 JUMBO AMS:n TESTISSÄ !!!

610 kommenttia
1235721
  • Varsin mielenkiintoista miten herkkä asia tämä on monelle. Muutamia faktoja kannattaisi kuitenkin huomioida ennen kuin hirveästi uhoaa. Luultavasti monet Volvoa kehuvat ovat amiksen käyneitä finninaamoja ja iskällä on Volvo tallissa. Rohkenen epäillä, että näistä varsin harva on koskaan edes istunut Audissa, BMW:ssä, jne.

    Tämän keskustelun avaavana kommenttina on Auto, Motor & Sportin (ruotsi) kattava vertailutesti. Lopputulos

    1. BMW 5-sarja
    2. Audi A6
    3. Lexus GS
    4. Volvo S80

    Tämä on hyvin pitkälle se mikä tuntuma on itsellänikin näistä autoista. Jos vielä MB olisi mukana se sijoittuisi kärkiryhmään BMW:een ja Audin kanssa. Näillä kouluarvosana olisi haarukassa 9 - 10. Lexus GS ja Volvo S80 sekä muutamat muut Citroen C6, Jaguarin halvin (=Ford) pää, Saab 9-5 ovat vastaavasti 8 - 9 -luokassa. Eroa on toki hinnoissa, kyllä tuo kärkiryhmän hintataso on selkeästi korkeampi.

    No mistä ero muodostuu, verrataan esim. s80 kärkiryhmään:
    - kärkiryhmän suunnittelu tehdään hyvin pitkälle vain ko. automallin ehdoilla, ei kuten s80 joka jakaa suuren osan perustekniikkaa Mondeon, Ford S-Maxin ym. halpamallien kanssa.
    - erot em. näkyvät esim. melutasossa (renkaat), kärkiryhmässä se viiimeinen dB on juuri sitä täydellisyyden tavoittelua. AMS:n testissä S80 D5 ja 525d, melutasossa jopa 4dB ero!
    - ajettavuus, Volvossa ym. ihan ok mutta ei yllä MB/BMW-tasoon (vetotapa ratkaisee, etuveto halpa toteuttaa, ESP takavedon yhteydessä ja 50/50 painonjakautumalla optimaalinen yhdistelmä)
    - materiaalit ja laatuvaikutelma
    - Volvon kojelauta on halpa nappulasirkus (monet näkymättömät komponentit samoja kuin Fordissa?), ei mitään nykyaikaisia käyttöliittymiä.
    - lisää hintaan vaikuttavia asioita on esim. LED-takavalot, S80 on aivan tuore malli ja takavaloissa käytetään halpoja hehkulamppuja ???
    - monet näkymättömät komponentit ovat yhteisiä Fordin kanssa
    - imagoasiat, varmasti jatkossa tullaan moneen kertaan vertailemaan tulevaa v70 ja mondeo -farkkua, perusrakenne sama, koneetkin pitkälle samat, mitat samat, Mondeo 10.000 eur halvempi. Mutta tuskin montaa vertailua tulee Mondeon ja BMW/MB välillä.

    Eli olisiko aika hyväksyä faktat: Volvo on ihan ok ja hintakin edullisempi. Missään tapauksesssa S80 ei kuitenkaan ole tuon kärjen tasolla. Ja jos parasta haluaa niin rahaa on laitettava lisää. Kannattaa myös muistaa että jos ottaa S80:stä kalliimman mallin, on perusta edelleen Ford Mondeo -taso, eli vaikka teho kasvaa, rengasmelut, ym. säilyy ennallaan. Siinä mielessä varmempi valinta on kärkiryhmän auto perusversiona. Todennäköisesti myös arvo säilyy paremmin kärkiryhmän perusversiolla kuin himmelein varustetulla Volvolla.

      
  • Lainaus:
    03.01.2007 klo 12:15 Arcus kirjoitti

    - erot em. näkyvät esim. melutasossa (renkaat), kärkiryhmässä se viiimeinen dB on juuri sitä täydellisyyden tavoittelua. AMS:n testissä S80 D5 ja 525d, melutasossa jopa 4dB ero!
    - ajettavuus, Volvossa ym. ihan ok mutta ei yllä MB/BMW-tasoon (vetotapa ratkaisee, etuveto halpa toteuttaa, ESP takavedon yhteydessä ja 50/50 painonjakautumalla optimaalinen yhdistelmä)
    - materiaalit ja laatuvaikutelma
    - Volvon kojelauta on halpa nappulasirkus (monet näkymättömät komponentit samoja kuin Fordissa?), ei mitään nykyaikaisia käyttöliittymiä.
    - lisää hintaan vaikuttavia asioita on esim. LED-takavalot, S80 on aivan tuore malli ja takavaloissa käytetään halpoja hehkulamppuja ???
    - monet näkymättömät komponentit ovat yhteisiä Fordin kanssa
    - imagoasiat, varmasti jatkossa tullaan moneen kertaan vertailemaan tulevaa v70 ja mondeo -farkkua, perusrakenne sama, koneetkin pitkälle samat, mitat samat, Mondeo 10.000 eur halvempi. Mutta tuskin montaa vertailua tulee Mondeon ja BMW/MB välillä.

    Eli olisiko aika hyväksyä faktat: Volvo on ihan ok ja hintakin edullisempi. Missään tapauksesssa S80 ei kuitenkaan ole tuon kärjen tasolla. Ja jos parasta haluaa niin rahaa on laitettava lisää. Kannattaa myös muistaa että jos ottaa S80:stä kalliimman mallin, on perusta edelleen Ford Mondeo -taso, eli vaikka teho kasvaa, rengasmelut, ym. säilyy ennallaan. Siinä mielessä varmempi valinta on kärkiryhmän auto perusversiona. Todennäköisesti myös arvo säilyy paremmin kärkiryhmän perusversiolla kuin himmelein varustetulla Volvolla.


    Tuossahan se asian ydin tulikin hyvin ilmi eli miten vaikeaa on muuttaa käsitystä, kun on jonkin ennakkoluulon omaksunut.

    Uuden Volvo S80 melutaso on Suomen teillä TM:n koeajojen mukaan noin 2 dB BMW 5-sarjaa suurempi ja suunnilleen samaa tasoa kuin Mersun E-sarjassa ja Audi A6 on jo Volvoa meluisampi. Omakin kokemus tukee, että Audi on selvästi Volvoa meluisampi auto ja koeajamassani Volvossa oli vielä selvästi leveämmät renkaat.

    Volvon nappulat on erittäin ergonomisesti ja käytännöllisesti muotoiltu ja helpot käyttää. Itse en pitänyt yhtään Audin säätöpyörylästä, joka matkii BMW:n vielä hankalampaa iDrive:a, joten tuon suuntainen kehitys ei ole kaikkien mieleen, eikä siihen ole vielä muut kuin Bemari ja Audi kalliimmilla malleilla lähteneetkään. Bemarin kojelaudasta en pidä ja en ymmärrä mikä tarkoitus on yrittää tehdä kojelaudasta mahdollisimman karu ja siirtää toiminnot jonkin säätöpyörylän taakse.

    Myös ihmettelen sitä, miten vaikeaa joidenkin on uskoa, että uusi S80 on ihan oikeasti hyvä ajettava ja ajettavuus on täysin saksalaisten kilpailijoiden tasolla. Yksi selitys Volvon parantuneelle ajettavuudelle on juuri tuo Ford yhteistyö, koska Ford on aina osannut tehdä autoja, joissa on hyvä ajettavuus. Ford Mondeon ohjaustakin pidetään yleisesti yhtenä parhaista nykyautoissa. Ei tuo Ford yhteistyö ole Volvolle mikään rasite, vaan pikemminkin etu. Mersua ja Bemaria en ole ajanut, mutta suomalaisissa testeissä Mersun ohjausta on aina haukuttu, koska se ei palauta kunnolla ja Bemarin ohjaus taas on aina todettu erittäin tunnokkaaksi, mutta samalla auton suuntavakaus ei ole kovin hyvä ja ajettavuus on osittain pilattu myös runflat-renkaiden takia. Nuo runflat renkaat on varmaan hyvät Saksan vapaan nopeuden moottoriteitä ajatellen, mutta ei ne oikein sovellu Suomen huonoille teille.

    Kun mennään tehokkaisiin nelivetomalleihin, niin Volvolla ei ole tarjota Audien, Bemarien tai Mersujen kaltaisia tehomalleja. Volvon 2,5 turbo sen sijaan on 200 hv teholuokassa erittäin kilpailukykyinen ja 3,2 V6 on suorituskyvyltään samaa luokkaa. Myös Volvon D5 diesel on kilpailukykyinen teholuokassaan, mutta kilpailijat tarjoaa vielä tehokkaampia malleja. Eli minun mielipide on, että perusmalleissa Volvo on kärkisijoilla ominaisuuksiltaan, mutta kun mennään noihin hinnakkaisiin tehomalleihin, niin Volvo ei enää pärjää kilpailussa tehosta, edustavuudesta tai lisävarusteisesta huipputeknologiasta. Jos itselläkin olisi rahaa tolkuttomasti, niin todennäköisesti ostaisin Audi RS6:n tai BMW M5:n ja Volvon V8 tuskin tulisi itselleni kysymykseenkään. Mutta kun rahaa ei noihin malleihin ole, niin enpä oman vertailuni perusteella löytänyt uutta Volvo S80 parempaa autoa alle 60 t€ hintaluokassa. Parin viikon päästä minulle on tuo uusi auto luvattu, joten sitten voin kommentoida lisää vastaako Volvo odotuksiani.

      
  • [quote title="03.01.2007 klo 12:15 Arcus kirjoitti"]

    No mistä ero muodostuu, verrataan esim. s80 kärkiryhmään:
    - kärkiryhmän suunnittelu tehdään hyvin pitkälle vain ko. automallin ehdoilla, ei kuten s80 joka jakaa suuren osan perustekniikkaa Mondeon, Ford S-Maxin ym. halpamallien kanssa.


    Audi perustuu täysin muuhun VAG-tekniikkaan aivan huippumalleja lukuunottamatta joissa niissäkin lähinnä kone vaihtuu, ja kyllä Bemaritkin samaa sukua keskenään ovat. Käsittääkseni "Fordin halpamallien" tekniikka on alustojen ym osalta aika hyväksi koettua, onhan Mondeon ohjaus ja alusta selvästi parempi kuin isojen saksalaisten joita kaikkia vaivaa pieni tunnottomuus sekä suuntavakavuuden puute.

    Ja voidaanhan ajatella niinkin, että Volvo on toteutettu kustannustehokkaammin, kun se hyödyntää järkevästi toisen mallin kanssa yhteisiä osia. Käsittääkseni BMW on auto, josta tehdas käärii melko ison voiton / myyty auto. Siinä mielessä niissä on enemmän ilmaa hinnoittelussa, asiakas maksaa monta tonnia ei mistään suoraan omistajille.

    - ajettavuus, Volvossa ym. ihan ok mutta ei yllä MB/BMW-tasoon (vetotapa ratkaisee, etuveto halpa toteuttaa, ESP takavedon yhteydessä ja 50/50 painonjakautumalla optimaalinen yhdistelmä)

    Olen takavedon ystävä, mutta etuvedolla on omat hyvät puolensa. Ford-pohjaisten etuvetoisten ESP-toiminnassa en ole havainnut moitittavaa, toimii aika lailla BMW:n tyyliin koska ko. merkin painopiste on myöskin ajettavuudessa. Ei siis kuten MB:ssä, jossa ESP ottaa rajusti jo alusta alkaen. Ja onhan se Audikin "halpis" etuvetoinen.

    - materiaalit ja laatuvaikutelma

    Audi on ykkönen näissä. Mutta muuten nuo ovat samalla rahalla Volvossa paremmat kuin saksalaisissa yleensä. Ei esim. MB:n classicissa tai BMW:n perustasossa mitään erityistä kehumista ole Volvoon nähden. Lisärahalla saa tietysti enemmän, mutta hinnatkin ovat huimat.

    - Volvon kojelauta on halpa nappulasirkus (monet näkymättömät komponentit samoja kuin Fordissa?),

    Samat alihankkijat ne tekevät ne muidenkin napit, et voi tosiasiassa tietää missä autossa mitäkin namiskoja käytetään. Esim. minun Bemarini levähtäneet lampunpesijät oli tehty leiman mukaan Tsekissä.

    ei mitään nykyaikaisia käyttöliittymiä.

    Volvoa myydään pääasiassa Amerikan markkinoille, jossa nimenomaan arvostetaan nappuloita. Myös Lexus tekee siksi ratkaisunsa nappuloilla.

    - lisää hintaan vaikuttavia asioita on esim. LED-takavalot

    Lisäävät auton valmistushintaa muutaman euron, tuskin on mikään olennainen tekijä.

    imagoasiat, varmasti jatkossa tullaan moneen kertaan vertailemaan tulevaa v70 ja mondeo -farkkua,

    Imagolla toki on merkitystä. Mutta eikö kannattaisi verrata itse tuotteita keskenään? Itse ainakin kävisin ajamassa Volvon ja ratkaisisin sen jälkeen.

    Siinä mielessä varmempi valinta on kärkiryhmän auto perusversiona.

    Riippuu aivan täysin siitä mitä arvostaa ja tarvitsee. Nahkapenkit, kunnon äänentoisto ym. Noista saa saksalaiseen maksaa aika paljon.

    Todennäköisesti myös arvo säilyy paremmin kärkiryhmän perusversiolla kuin himmelein varustetulla Volvolla.

    Oma kokemukseni kertoo päinvastaista. Noin kalliiden käytettyjen ostajia on yleensäkin äärimmäisen vähän ja tuontiautot lisäksi rasittavat erityisesti saksalaisia merkkejä. Nuo kaikki pitävät todella huonosti hintansa nykyään, mutta Volvolla näyttää silti olevan aika hyvä kysyntä. Mutta jos rahaa miettii, niin miksi ostaisi mitään tällaista autoa?

      
  • Lainaus:
    03.01.2007 klo 10:37 A-utoilija kirjoitti
    Itse haluan etuvetoisen auton ja kun nelivetoiseen ei ole varaa, niin Bemari ja Mersu karsiutuivat omasta valintalistasta jo sillä perusteella ja ne ovat kunnolla varusteltuina jo turhan kalliita. Perusvarusteluhan noissa on aika aneeminen ja kaikista lisävarusteista rahastetaankin sitten oikein kunnolla. Voihan olla, että ensi valintakierroksella päädyn Audiin tai jopa Bemariin, mutta tämän hetken malleista Volvo S80 on eniten minun makuuni ominaisuuksiltaan ja Audi A6 taas ulkonäöltään. Tietysti joissain ominaisuuksissa Bemari tai Mersu voittavat Volvon, mutta autohan on aina hyvien ja huonojen ominaisuuksien kompromissi ja paras kompromissi minun tarpeisiini on tällä hetkellä Volvo.


    Minusta tuo viimeinen lause on erinomaisesti sanottu. Itse pidän Bemareista ja tällä hetkellä se on minulle hyvä kompromissi, täydellinen sekään ei ole, jollekkin toiselle eri painotuksin Audi tai Volvo voi olla tai sitten jollekkin se Toyota.

    Olen myös sitä mieltä, että 5-sarja on autona paljonkin myös uutta S80 edellä, mutta varsinkin perusmalleissa ei välttämättä yhtä paljon kuin hintaero on, koska myös S80 on hyvä auto. Lisäksi S80 on suunniteltu hieman eri käyttäjille, joten painotuksetkin ovat erilaiset.

    S80 V8:n ostajaa en ehkä ymmärrä, mutta 2,5T tarjoaa aika hyvän hinta/laatu -suhteen jos sitä vielä hiukan varustelee.

      
  • Lainaus:
    03.01.2007 klo 17:11 individual kirjoitti

    Minusta tuo viimeinen lause on erinomaisesti sanottu. Itse pidän Bemareista ja tällä hetkellä se on minulle hyvä kompromissi, täydellinen sekään ei ole, jollekkin toiselle eri painotuksin Audi tai Volvo voi olla tai sitten jollekkin se Toyota.

    Olen myös sitä mieltä, että 5-sarja on autona paljonkin myös uutta S80 edellä, mutta varsinkin perusmalleissa ei välttämättä yhtä paljon kuin hintaero on, koska myös S80 on hyvä auto. Lisäksi S80 on suunniteltu hieman eri käyttäjille, joten painotuksetkin ovat erilaiset.

    S80 V8:n ostajaa en ehkä ymmärrä, mutta 2,5T tarjoaa aika hyvän hinta/laatu -suhteen jos sitä vielä hiukan varustelee.


    Volvo S80 on tosiaan 2,5T mallilla alle 60 t€ hintaluokassa hyvä vaihtoehto ja itse en näe Bemarin 5-sarjan olevan Volvoa edellä, kunhan ei mennä noihin huippumalleihin. Itse asiassa Volvollahan ei edes ole tällä hetkellä mitään huippusuorituskykyistä S80-mallia ja tuo V8 on tehty lähinnä Amerikan markkinoita varten ja ei ole kovinkaan suorituskykyinen. Äänieristyksen suhteen Bemari on omassa luokassaan kaikkiin kilpailijoihin nähden, mutta eipä juuri muuten. Bemari tarjoaa erinomaiset 6-sylinteriset moottorit ja Volvolla taas tuo mainittu 2,5T on erinomainen turbomoottori.

    Kyse on pitkälti makuasioista valittaessa BMW, Audi tai Volvo. Mersua en itse arvosta kovinkaan korkealle sen ylihinnan ja nykyisen huonon laadun ja ruostumistaipumuksen takia, mutta monellehan se on ainoa oikea edustusauto. Tosiaan Bemarilla ja Audilla on urheilullisempi imago kuin Volvolla, mutta selvästi uuden S80-mallin muotoilussa on haluttu painottaa urheilullisuutta ja hakea myös nuorempaa ostajakuntaa. Vanha S80 oli aikamoinen möhkö muotoilultaan, mutta uudessa mallissa Volvo on onnistunut jo aika hyvin ja minusta sen muotoilussa on jotain samaa kuin BMW 5-sarjassa. Ulkonäöllisesti pidän Audi A6:tta parhaana ja sitten tasaveroisina BMW 5-sarjaa ja Volvo S80. Eipä tosin E-sarjan Mersukaan hullumman näköinen ole, mutta jotenkin sen mieltää liikaa taksiksi.

      
  • Nimimerkki "A-utoilija" ihmetteli sitä että miksi ei uskota volvon olevan sakujen tasolla? Ei pitäisi ihmetellä, koska näissä keskusteluissa ei muuteta omia kantojaan automerkeistä juuri ollenkaan. Tämä ei ole mikään uskonasia, vaan vakaa perinteinen asenne. Nostan sinulle hattua siitä että olet ottanut erään nimimerkin ristiretken volvon puolesta hyvin haltuusi. Jopa arvostelet muita merkkejä hämmästyttävän samalla tavalla. En itse ole volvoa arvostellut enkä moiti nytkään. Varmaan hyvä valinta jos on kiinnostunut.

      
  • Individual kiteytti aika hyvin sen, miksi hankin Volvon. Itselläni on juuri tuollainen S80 2.5T Summum vähän varustellumpana, johon päädyin 520d-bemarin sijasta. Kummassakin autossa oli hyvät puolensa, mutta Volvo vei voiton, koska sen varustelu oli aivan älyttömästi halvempaa kuin saksalaisen kilpakumppanin. Lisäksi 2.5T on luonnollisesti melkoisesti puhdikkaampi kuin 520d. Jos isokoneista (>260 hv) autoa olisin etsinyt, niin silloin olisin ehdottomasti kääntynyt baijeriin päin.

      
  • Lainaus:
    03.01.2007 klo 23:02 Simppa- kirjoitti
    Individual kiteytti aika hyvin sen, miksi hankin Volvon. Itselläni on juuri tuollainen S80 2.5T Summum vähän varustellumpana, johon päädyin 520d-bemarin sijasta. Kummassakin autossa oli hyvät puolensa, mutta Volvo vei voiton, koska sen varustelu oli aivan älyttömästi halvempaa kuin saksalaisen kilpakumppanin. Lisäksi 2.5T on luonnollisesti melkoisesti puhdikkaampi kuin 520d. Jos isokoneista (>260 hv) autoa olisin etsinyt, niin silloin olisin ehdottomasti kääntynyt baijeriin päin.


    Aika pitkälle samat syyt itselläkin päätyä ostamaan uusi S80 2.5T. Tosin varusteluna itselleni tulee Kinetic, koska en niin perusta nahkaverhoilusta ja sillä rahalla otin mieluummin muita tarpeellisia lisävarusteita, mm. Dynaudion äänentoiston. Tuli omakin S80 silti maksamaan lisävarusteineen tingittynäkin yli 56 t€ eli ei se Volvonkaan varustelu ihan halpaa ole. 2,5T moottori on mukavan puhdikas ja automaatinkin saa vielä ilman lisähintaa. Lisävarusteet on kuitenkin huomattavasti edullisempia kuin vaikkapa Audissa tai Bemarissa.

    Ilmeisesti Volvo-kauppa käy aika hyvin, koska alennuksia ei kovin helpolla saanut ja itsekin päädyin tekemään kaupat lopulta pk-seudun ulkopuolella, koska sieltä sain paremman vaihtotarjouksen. Volvo-liikkeissä yleisesti ottaen on myös hyvä ja ystävällisempi palvelu, mikä myös oli yksi tekijä kaupanteossa ja yksi merkittävä tekijä on Volvojen lyhyt toimitusaika, mikä on kuukautta lyhyempi kuin vaikkapa Audilla. Tärkein valintatekijä tietenkin on Volvon hyvät ominaisuudet, mikä oli itselle jopa pienoinen yllätys, koska itselläkin on joskus ollut ennakkoluuloja Volvoa kohtaan ja edellisen S80-mallin muotoilusta en pitänyt yhtään.

      
  • Lainaus:
    03.01.2007 klo 18:27 A-utoilija kirjoitti
    Volvo S80 on tosiaan 2,5T mallilla alle 60 t€ hintaluokassa hyvä vaihtoehto ja itse en näe Bemarin 5-sarjan olevan Volvoa edellä, kunhan ei mennä noihin huippumalleihin. Itse asiassa Volvollahan ei edes ole tällä hetkellä mitään huippusuorituskykyistä S80-mallia ja tuo V8 on tehty lähinnä Amerikan markkinoita varten ja ei ole kovinkaan suorituskykyinen. Äänieristyksen suhteen Bemari on omassa luokassaan kaikkiin kilpailijoihin nähden, mutta eipä juuri muuten. Bemari tarjoaa erinomaiset 6-sylinteriset moottorit ja Volvolla taas tuo mainittu 2,5T on erinomainen turbomoottori.

    Kyse on pitkälti makuasioista valittaessa BMW, Audi tai Volvo. Mersua en itse arvosta kovinkaan korkealle sen ylihinnan ja nykyisen huonon laadun ja ruostumistaipumuksen takia, mutta monellehan se on ainoa oikea edustusauto. Tosiaan Bemarilla ja Audilla on urheilullisempi imago kuin Volvolla, mutta selvästi uuden S80-mallin muotoilussa on haluttu painottaa urheilullisuutta ja hakea myös nuorempaa ostajakuntaa. Vanha S80 oli aikamoinen möhkö muotoilultaan, mutta uudessa mallissa Volvo on onnistunut jo aika hyvin ja minusta sen muotoilussa on jotain samaa kuin BMW 5-sarjassa. Ulkonäöllisesti pidän Audi A6:tta parhaana ja sitten tasaveroisina BMW 5-sarjaa ja Volvo S80. Eipä tosin E-sarjan Mersukaan hullumman näköinen ole, mutta jotenkin sen mieltää liikaa taksiksi.


    Noihin eroihin vielä palatakseni, mielestäni Bemari tarjoaa jo aloitusmallissa muihin verrattaessa ylivoimaisen hiljaisuuden ja jousitusmukavuuden, sekä tunnokkaamman ohjauksen. Kääntöpuoli on sitten huonompi suuntavakavuus, joka tosin paranee muiden saksalaisten tasolle vaihtamalla run-flatit pois, Volvolle silti jää. Kuitenkin esim sisusta on ankea, tuohon pitää tilata ainakin jalopuut tai alumiinilistat sekä nahat, jotta tunnelma kohoaa. Sitten vielä kun joutuu ostamaan automaatin, joka Volvoon tulee vakiona, hinta onkin aika eri tasolla, eikä kaikkien mielestä kata tuota hinnan eroa. Itselleni tosin takaveto on sen verran tärkeä, että joudun sille laskemaan aika suuren arvon ja se kattaakin sitten itsellä sen eron.

    Jos verrataan saman tehoisia moottoreita ja samoilla varusteilla olevia autoja Volvon kanssa, minusta Bemari on selkeästi edellä, mutta niin on hintakin. Tosin tuohonkin vaikuttaa tietysti, mitä ominaisuuksia painottaa. Pidän esim 525i:n konetta huomattavasti Volvon 2,5T:n moottoria parempana (vaikken sitä olekkaan ajanut uuden S80:n nokalla, vaan V70:ssä, ajoin 3,2 litraista S80:stä), vaikka se huippuväännössä jääkin, sama tilanne on 530i vs S80 3,2 tai 530d vs D5.

    Itse olen näiden asioiden kanssa painiskellut usein, ostaakko jokin saksalainen premium huonoilla varusteilla vai joku muu täydellisellä varustuksella. Olen yleensä päätynyt vähän käytettyyn sakemanniin hyvillä herkuilla uuden muun maalaisen sijaan, tuo on ollut itselle se hyvä kompromissi (tämänkin hetkisen Bemarini pelkät penkit ovat maksaneet lisävarusteena yli 8000 euroa). Ompahan tosin tullut kaksi Volvoakin omistettua.

      
  • Lainaus:
    03.01.2007 klo 12:15 Arcus kirjoitti
    Varsin mielenkiintoista miten herkkä asia tämä on monelle. Muutamia faktoja kannattaisi kuitenkin huomioida ennen kuin hirveästi uhoaa. Luultavasti monet Volvoa kehuvat ovat amiksen käyneitä finninaamoja ja iskällä on Volvo tallissa. Rohkenen epäillä, että näistä varsin harva on koskaan edes istunut Audissa, BMW:ssä, jne.

    Voiko tuollaista kirjoittaa muu kuin "amiksen käynyt finninaama"

    Tämän keskustelun avaavana kommenttina on Auto, Motor & Sportin (ruotsi) kattava vertailutesti. Lopputulos

    1. BMW 5-sarja
    2. Audi A6
    3. Lexus GS
    4. Volvo S80

    Tämä on hyvin pitkälle se mikä tuntuma on itsellänikin näistä autoista. Jos vielä MB olisi mukana se sijoittuisi kärkiryhmään BMW:een ja Audin kanssa. Näillä kouluarvosana olisi haarukassa 9 - 10. Lexus GS ja Volvo S80 sekä muutamat muut Citroen C6, Jaguarin halvin (=Ford) pää, Saab 9-5 ovat vastaavasti 8 - 9 -luokassa. Eroa on toki hinnoissa, kyllä tuo kärkiryhmän hintataso on selkeästi korkeampi.

    En tunne tuota vertailua enkä siinä käytettyjä painotuksia. Pyydän saada huomauttaa, että voittaja oli BMW:n malli 550i.
    Tuosta vaan heitit jonkin Mersun mitalisijoille.
    Annoit arvosanoja 10-9-8; ei siis merkittäviä eroja.
    Minkä halvimman pään Jaguarin asettaisit vitos-Bemaria vastaan?


    No mistä ero muodostuu, verrataan esim. s80 kärkiryhmään:
    - kärkiryhmän suunnittelu tehdään hyvin pitkälle vain ko. automallin ehdoilla, ei kuten s80 joka jakaa suuren osan perustekniikkaa Mondeon, Ford S-Maxin ym. halpamallien kanssa.

    Halpamalli? Mitä haittaa tiedät tekniikan jakamisella valmistajan eri mallien välillä olevan?

    - erot em. näkyvät esim. melutasossa (renkaat), kärkiryhmässä se viiimeinen dB on juuri sitä täydellisyyden tavoittelua. AMS:n testissä S80 D5 ja 525d, melutasossa jopa 4dB ero!
    - ajettavuus, Volvossa ym. ihan ok mutta ei yllä MB/BMW-tasoon (vetotapa ratkaisee, etuveto halpa toteuttaa, ESP takavedon yhteydessä ja 50/50 painonjakautumalla optimaalinen yhdistelmä)

    Onko etuveto varmasti halvempi ratkaisu tuossa luokassa? Takaveto tarvitsee siis mielestäsi tekniikkaa avukseen, mutta missä seisoo että 50/50 olisi jotenkin optimaalinen?

    - materiaalit ja laatuvaikutelma
    - Volvon kojelauta on halpa nappulasirkus (monet näkymättömät komponentit samoja kuin Fordissa?), ei mitään nykyaikaisia käyttöliittymiä.

    Näkymättömiä komponentteja? Samoja alihankkijoita joutuvat kaikki valmistajat kilpailuttamaan. Nykyaikaiset käyttöliittymät eivät välttämättä ole kovinkaan ergonomisia (AutoBild)

    - lisää hintaan vaikuttavia asioita on esim. LED-takavalot, S80 on aivan tuore malli ja takavaloissa käytetään halpoja hehkulamppuja ???

    Vaikuttaako hintaan? Et kai itsekään usko että hehkulampputekniikka olisi halvempaa kuin polkupyöristä tuttu led-tekniikka. Led-takavaloja on halvoissakin autoissa.

    - imagoasiat, varmasti jatkossa tullaan moneen kertaan vertailemaan tulevaa v70 ja mondeo -farkkua, perusrakenne sama, koneetkin pitkälle samat, mitat samat, Mondeo 10.000 eur halvempi. Mutta tuskin montaa vertailua tulee Mondeon ja BMW/MB välillä.

    Imagoasioissa olet aivan oikeassa.

    Eli olisiko aika hyväksyä faktat: Volvo on ihan ok ja hintakin edullisempi. Missään tapauksesssa S80 ei kuitenkaan ole tuon kärjen tasolla. Ja jos parasta haluaa niin rahaa on laitettava lisää. Kannattaa myös muistaa että jos ottaa S80:stä kalliimman mallin, on perusta edelleen Ford Mondeo -taso, eli vaikka teho kasvaa, rengasmelut, ym. säilyy ennallaan. Siinä mielessä varmempi valinta on kärkiryhmän auto perusversiona. Todennäköisesti myös arvo säilyy paremmin kärkiryhmän perusversiolla kuin himmelein varustetulla Volvolla.


    Niin, tuo finanssipuoli pitää pitää koko ajan mielessä!

      
  • "Tämä on hyvin pitkälle se mikä tuntuma on itsellänikin näistä autoista. Jos vielä MB olisi mukana se sijoittuisi kärkiryhmään BMW:een ja Audin kanssa. Näillä kouluarvosana olisi haarukassa 9 - 10. Lexus GS ja Volvo S80 sekä muutamat muut Citroen C6, Jaguarin halvin (=Ford) pää, Saab 9-5 ovat vastaavasti 8 - 9 -luokassa. Eroa on toki hinnoissa, kyllä tuo kärkiryhmän hintataso on selkeästi korkeampi."

    Noin vaan sijoittelet mersun noin korkealle? Itse en mersua hanki omalla rahalla enää IKINÄ, on sekin tullut koettua. Ja olen sitä mieltä, että V8 koneella Volvo ei ole kilpailukykyinen.

    "No mistä ero muodostuu, verrataan esim. s80 kärkiryhmään:
    - kärkiryhmän suunnittelu tehdään hyvin pitkälle vain ko. automallin ehdoilla, ei kuten s80 joka jakaa suuren osan perustekniikkaa Mondeon, Ford S-Maxin ym. halpamallien kanssa."

    Audi A6 ei sitten muka jaa tekniikkaa Skodien ja Volkkareiden kanssa? Enemmän A6 on VW kuin Volvo Ford. Pisteet kuitenkin siitä, että puhuit itsesi pussiin.

    "- ajettavuus, Volvossa ym. ihan ok mutta ei yllä MB/BMW-tasoon (vetotapa ratkaisee, etuveto halpa toteuttaa, ESP takavedon yhteydessä ja 50/50 painonjakautumalla optimaalinen yhdistelmä)"

    Ei yllä bemarin tasoon, mutta mersun tasoon kylläkin. Onko se hyvää ajettavuutta, kun ohjaus on tahmea kuin purukumi eikä palauta yhtään? Noh, makunsa kullakin.

    "- materiaalit ja laatuvaikutelma
    - Volvon kojelauta on halpa nappulasirkus (monet näkymättömät komponentit samoja kuin Fordissa?), ei mitään nykyaikaisia käyttöliittymiä."

    Mikä itseisarvo on hankala käyttöliittymä? Autobildin ergonomiatestissä Volvo oli suorastaan suvereeni verrattuna näihi nykyajan ihmeisiin! Miten Volvon materiaalit ovat halvemmat?

    "- lisää hintaan vaikuttavia asioita on esim. LED-takavalot, S80 on aivan tuore malli ja takavaloissa käytetään halpoja hehkulamppuja ???"

    Voi voi, nyt menee jo aika epätoivoiseksi tuo sinun mustamaalauksesi. Kyllä mua nyt ottaa päähän, kun ei ole ledejä!

    "- imagoasiat, varmasti jatkossa tullaan moneen kertaan vertailemaan tulevaa v70 ja mondeo -farkkua, perusrakenne sama, koneetkin pitkälle samat, mitat samat, Mondeo 10.000 eur halvempi. Mutta tuskin montaa vertailua tulee Mondeon ja BMW/MB välillä."

    Aika näyttää. Harva auto on kuitenkaan 2-vuoden käytön jälkeen ruosteessa (M:sunglasses:. Onko tämä sitä saksalaista ylivoimaa?

    "- imagoasiat, varmasti jatkossa tullaan moneen kertaan vertailemaan tulevaa v70 ja mondeo -farkkua, perusrakenne sama, koneetkin pitkälle samat, mitat samat, Mondeo 10.000 eur halvempi. Mutta tuskin montaa vertailua tulee Mondeon ja BMW/MB välillä."

    Nyt kun otit rengasmelun puheeksi, niin täytyy mainita, että S80 on aivan #&%£$!* hiljaisempi kuin A6. Audia pitäisi ajaa Peltorit päässä. BMW hiljaisin, mutta sen jälkeen tulee Volvo eikä mersu.


      
  • Lainaus:
    03.01.2007 klo 04:41 BTCC kirjoitti
    Tervehdys nimimerkille Putput.Olet näköjään kova kirjoittelemaan täällä.No mikäpäs siinä!Toivottavasti sinäkin jossain vaiheessa pääset oikeasti ajamaan eri autoja kuten esim.MB E-sarja,Audi A6,Volvo S80,Bmw 5-sarja jne.Jutuistasi päätellen et ole päässyt!Kyllähän kaikki "OIKEAT" automiehet tietävät näiden jokaisen olevan hyviä menopelejä.Eri merkeissä kun on painotettu erilaisia asioita,näin jokainen voi valita itselleen parhaiten sopivan kulkupelin!Viatonta autoahan ei valitettavasti ole. :wink:

    Hah, olipä typerä vuodatus. "Oikeat" autoista tietävät erottavat kyllä jättimäiset erot ajettavuudessa, moottoreiden ominaisuuksissa, laatuvaikutelmassa ym...

    On todella typerä tuo hokema että 'kaikki ovat hyviä', sen takiahan jotkut autot ovat halvempia kun ominaisuudet eivät ole samanlaiset. En ole koskaan sanonutkaan etteikö saisi valita minkä haluaa tai ettei voisi olla tyytyväisempi Volvoon, sehän on paljon halvempi varsinkin varusteltuna. Mutta se että uunot täällä väittää kirkkain silmin että Volvo olisi edes samalla planeetalla ajettavuudessa on jo paksua. Eikö ihmisillä todella ole munaa puhua asioista niinkuin ne ovat? Täytyykö välttämättä vain hymistä ja myötäillä kun toiset täällä selittää aivan ihmeellisiä omia totuuksia...

    Eipä sinulla näköjään ollut mitään asiaa näistä autoista, vain kovasti suu käy.

      
  • Lainaus:
    03.01.2007 klo 14:06 A-utoilija kirjoitti
    Bemarin kojelaudasta en pidä ja en ymmärrä mikä tarkoitus on yrittää tehdä kojelaudasta mahdollisimman karu ja siirtää toiminnot jonkin säätöpyörylän taakse.

    Myös ihmettelen sitä, miten vaikeaa joidenkin on uskoa, että uusi S80 on ihan oikeasti hyvä ajettava ja ajettavuus on täysin saksalaisten kilpailijoiden tasolla.

    Nuo runflat renkaat on varmaan hyvät Saksan vapaan nopeuden moottoriteitä ajatellen, mutta ei ne oikein sovellu Suomen huonoille teille.

    Eli minun mielipide on, että perusmalleissa Volvo on kärkisijoilla ominaisuuksiltaan, mutta kun mennään noihin hinnakkaisiin tehomalleihin, niin Volvo ei enää pärjää kilpailussa tehosta, edustavuudesta tai lisävarusteisesta huipputeknologiasta. Jos itselläkin olisi rahaa tolkuttomasti, niin todennäköisesti ostaisin Audi RS6:n tai BMW M5:n ja Volvon V8 tuskin tulisi itselleni kysymykseenkään. Mutta kun rahaa ei noihin malleihin ole, niin enpä oman vertailuni perusteella löytänyt uutta Volvo S80 parempaa autoa alle 60 t€ hintaluokassa. Parin viikon päästä minulle on tuo uusi auto luvattu, joten sitten voin kommentoida lisää vastaako Volvo odotuksiani.

    Niin, joitakin asioita kuten iDrivea on vaikea tajuta jos ei ole luoja ollut suopea.

    Väität että "ajettavuus on täysin saksalaisten kilpailijoiden tasolla" ja sitten heti perään sanot ettet ole muilla ajanut. Haloo. Runflat-kommenttisikin...

    Millä tavalla Volvo on muiden tasolla perusvarustelun teknologiassakaan?

    Volvon V8-malli ei tule varmasti yhtään kenellekään muullekaan mieleen jos on M5:sta tai edes 550i:tä hankkimassa.

      
  • Lainaus:
    03.01.2007 klo 20:20 MMS kirjoitti
    Nimimerkki "A-utoilija" ihmetteli sitä että miksi ei uskota volvon olevan sakujen tasolla? Ei pitäisi ihmetellä, koska näissä keskusteluissa ei muuteta omia kantojaan automerkeistä juuri ollenkaan. Tämä ei ole mikään uskonasia, vaan vakaa perinteinen asenne. Nostan sinulle hattua siitä että olet ottanut erään nimimerkin ristiretken volvon puolesta hyvin haltuusi. Jopa arvostelet muita merkkejä hämmästyttävän samalla tavalla. En itse ole volvoa arvostellut enkä moiti nytkään. Varmaan hyvä valinta jos on kiinnostunut.


    Hahhah! Väität minun kirjoituksia ristiretkeksi iman mitään perusteluja ja sitten kehut herraa "Mersua ja Bemaria en ole ajanut"!!! Kertoo sinun tasostasi paljon.

    P.S. Onko jotenkin kehuttava asia että "En itse ole volvoa arvostellut enkä moiti nytkään"?

      
  • Lainaus:
    04.01.2007 klo 18:31 Putput kirjoitti

    Niin, joitakin asioita kuten iDrivea on vaikea tajuta jos ei ole luoja ollut suopea.

    Väität että "ajettavuus on täysin saksalaisten kilpailijoiden tasolla" ja sitten heti perään sanot ettet ole muilla ajanut. Haloo. Runflat-kommenttisikin...

    Millä tavalla Volvo on muiden tasolla perusvarustelun teknologiassakaan?

    Volvon V8-malli ei tule varmasti yhtään kenellekään muullekaan mieleen jos on M5:sta tai edes 550i:tä hankkimassa.


    Kerropa Putput mitä autoja olet koeajanut ja ennen kaikkea mitä vuosimallia ne on olleet? Tuntuu, että kirjoittelet täällä vaan omaksi huviksesi ilman sen kummempia kokemuksia autoista, toki sitäkin saa harrastaa. :-)

    Minä olen saksalaisista koeajanut Audi A6:n ja Audi A4:n ja sitten Volvoista S60:n ja S80:n. Sitten tavallisemmista perheautoista on koeajettu Mondeot, Vectrat ja viimeiset 4 vuotta olen omistanut Mazda6:n, joka myös on hyvä ajettava. Kolme vuotta sitten koeajoin Audi A4:n ja Volvo S60:n ja silloin ei Volvon ajettavuus vetänyt vertoja Audille, mutta jousitusmukavuudessa ja hiljaisuudessa Volvo oli huomattavasti edellä. Eikä tuolloinkaan Volvon ajettavuudessa ollut mitään moittimista. Bemareita tai Mersuja en ole koeajanut, mutta autolehtiä lukemalla niiden ajettavuuden voi hyvin suhteuttaa vaikkkapa tuohon Audiin, jota on vertailtu monessa testissä niitä vastaan. Niinpä taidat sinäkin perustaa kirjoittelusi pelkkiin kuulopuheisiin ja ennakkokäsityksiin.

    Nyt kun viime syksynä tein perusteellisen vertailun isommista ja paremmista malleista, niin voinpa koeajojen jälkeen todeta, että Volvo ja Audi ovat ihan samalla viivalla ajettavuudessa, mutta taas Vovo on edellä jousitusmukavuudessa ja hiljaisuudessa. Volvon ajettavuus on mennyt ison harppauksen eteenpäin 3 vuodessa ja enää ei ole mitään syytä puhua sen olevan millään tavoin jäljessä saksalaisista. Volvo S80 on lisävarusteena säädettävä ajonopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostin, jossa on 3 asetusta ja myönnettäköön, että tehostetuin versio on vähän tunnoton hitaissa nopeuksissa, mutta niin se on Audi A6:ssakin. Kun tehostuksen säätää pienimmäksi, niin Volvo on oikein tunnokas ja miellyttävä ajettava myös hitaissa nopeuksissa. Moottoritiellähän ei taida suuntavakavuuden suhteen mikään auto vetää vertoja Volvolle.

    Volvon V8 nyt on mikä on eli sitähän haukkui mm. Start-ohjelman toimittaja möhkö-V8:ksi ja moottorista puuttuu kuulemma luonne kokonaan eli moottori on ns. kuminauhamainen suorituskyvyltään. Tuota en itse ole kokeillut, mutta 2,5T moottorissa sitä luonnetta jo on teholuokassa 200 hv ihan tarpeeksi ja moottori on oikein miellyttävä väännöltään ja suorituskyvyltään ja sellainen itselleni siis on kohta tulossa.

    Ei nämä autoasiat nyt niin vakavia ole eli jokainen saa tykätä siitä mistä haluaa ja itselleni 2 haluttavinta autoa vaan sattuvat olemaan Volvo S80 ja Audi A6 ja tuossa järjestyksessä. BMW 5-sarja tulee sitten seuraavana ja ehkä otan sen muutaman vuoden päästä valintaan mukaan, koska senhän pitäisi lähiaikoina uudistua ja ei olisi edes ollut kovin järkevää ostaa nyt kohta uudistuvaa autoa.

      
  • Lainaus:
    04.01.2007 klo 11:39 individual kirjoitti
    Noihin eroihin vielä palatakseni, mielestäni Bemari tarjoaa jo aloitusmallissa muihin verrattaessa ylivoimaisen hiljaisuuden ja jousitusmukavuuden, sekä tunnokkaamman ohjauksen. Kääntöpuoli on sitten huonompi suuntavakavuus, joka tosin paranee muiden saksalaisten tasolle vaihtamalla run-flatit pois, Volvolle silti jää. Kuitenkin esim sisusta on ankea, tuohon pitää tilata ainakin jalopuut tai alumiinilistat sekä nahat, jotta tunnelma kohoaa. Sitten vielä kun joutuu ostamaan automaatin, joka Volvoon tulee vakiona, hinta onkin aika eri tasolla, eikä kaikkien mielestä kata tuota hinnan eroa. Itselleni tosin takaveto on sen verran tärkeä, että joudun sille laskemaan aika suuren arvon ja se kattaakin sitten itsellä sen eron.


    Individual ymmärtää mielestäni näitä autoja aika hyvin. Sanoisin kuitenkin että Bemun suuntavakavuus on ihan hyvä myös nykyisillä uudemmilla runflateillä, kyse on vain tottumisesta eri tuntuiseen autoon. Onpahan sentään jotain tuntoa ohjauksessakin. Olen eri mieltä tuosta Bemun ohjaamon ankeudesta vaikka kovin tyylikäs se ei mielestäni ole. En tosin itsekään ole koskaan tyytynyt 5-sarjan Bemuun muulla kuin nahkasisustuksella mutta voisin peruskamppeiden kanssa hyvinkin elää jos pitäisi. Hinnasta olen samaa mieltä, sitähän kukaan ei varmasti kiistä etteikö Bemu olisi paljonkin kalliimpi varsinkin jos otetaan Volvolta edes suunnilleen Bemun koneiden tasolle yltävä 3,2-litrainen.

    Jos ajettavuudesta ei välitä pätkääkään eikä muutenkaan auton ominaisuuksien täydy olla huippua niin Volvo on varmasti parempi hankinta kun on kerran niin paljon halvempi varusteltuna. Jos en haluaisi Bemun ajettavuutta ja haluaisin jotain Alfan hintaluokan yläpuolelta varmaankin päätyisin uskomattoman tyylikkääseen Citroen C6 HDi:hin tai odottaisin S-typen seuraajaa, niissä on sentään tyyliä eivätkä ole niin täydellisen harmaita ja persoonattomia. Tai paljonko maksaa käytetyt Phaetonit, ne on tehty niin huolella ettei varmasti tuon alun kovan arvonaleneman jälkeen enää juuri tipu...

      
  • Ihmettelen viittaustasi "mersua ja bemaria en ole ajanut" En ole missään maininnut tällaista. Perustelut ristiretkeen ovat niinkuin sanoin viestissäni

      
  • Lainaus:
    04.01.2007 klo 18:55 A-utoilija kirjoitti
    Kerropa Putput mitä autoja olet koeajanut ja ennen kaikkea mitä vuosimallia ne on olleet? Tuntuu, että kirjoittelet täällä vaan omaksi huviksesi ilman sen kummempia kokemuksia autoista, toki sitäkin saa harrastaa. :-)

    Niinpä taidat sinäkin perustaa kirjoittelusi pelkkiin kuulopuheisiin ja ennakkokäsityksiin.

    Nyt kun viime syksynä tein perusteellisen vertailun isommista ja paremmista malleista, niin voinpa koeajojen jälkeen todeta, että Volvo ja Audi ovat ihan samalla viivalla ajettavuudessa, mutta taas Vovo on edellä jousitusmukavuudessa ja hiljaisuudessa. Volvon ajettavuus on mennyt ison harppauksen eteenpäin 3 vuodessa ja enää ei ole mitään syytä puhua sen olevan millään tavoin jäljessä saksalaisista.

    Tuota en itse ole kokeillut, mutta 2,5T moottorissa sitä luonnetta jo on teholuokassa 200 hv ihan tarpeeksi ja moottori on oikein miellyttävä väännöltään ja suorituskyvyltään ja sellainen itselleni siis on kohta tulossa.

    Ei nämä autoasiat nyt niin vakavia ole eli jokainen saa tykätä siitä mistä haluaa ja itselleni 2 haluttavinta autoa vaan sattuvat olemaan Volvo S80 ja Audi A6 ja tuossa järjestyksessä. BMW 5-sarja tulee sitten seuraavana ja ehkä otan sen muutaman vuoden päästä valintaan mukaan, koska senhän pitäisi lähiaikoina uudistua ja ei olisi edes ollut kovin järkevää ostaa nyt kohta uudistuvaa autoa.

    Niin, helppohan se on tuollaisia olettamuksia heitellä. En ala sen kummemmin malleja erittelemään mutta sanotaan vain että on tullut kunnolla testattua Audin, Bemun ja Mersun mallit tuosta luokasta ja koeajettu on myös uusi S80. Lisäksi on paljon kokemusta em. merkkien muusta mallistosta. Ajoni menevät myös paljon muuhunkin kuin vain suoralla tiellä hitaasti ajamiseen ja suuntavakauden arviointiin, olen lähes kaikkia autoja päässtyt testaamaan KUNNOLLA!

    Makuasioita saa olla, mutta ajettavuudesta ei ole kyse vain makuasioista. Perusteleppa miksi mielestäsi S80 on yhtä hyvä ajettava kuin A6 ja mistä sen ominaisuudet johtuvat?

    S80stä 2,5T:llä ajaessa en voinut uskoa että nykyisessä autossa voi olla noin kamala moottori-voimansiirtoyhdistelmä. Kone on älyttömän tahmea eikä vaihteisto yhtään auttanut asiaa vaikka saattaisi olla kelvollinen toisen koneen, esim. 3,2-litraisen yhteydessä. Ei siitä koneesta voi puhua samaan aikaan Bemun tai Audinkaan koneiden kanssa. Audin pikkuturbokin on varmaankin ominaisuuksiltaan aivan eri luokkaa vaikka voimaa ei ihan samaa määrää olisikaan (A6sessa en sitä konetta ole testannut, muissa kyllä).

    Kyllä saa tykätä mistä haluaa ja ostaakin ihan sen mikä lystää, mutta ei ole mitään järkeä ruveta latelemaan täysin ihmeellisiä väitteitä niistä! Ihme porukkaa kun jotkut täällä pitävät minua puolueellisena tai merkkiuskollisena vaikken sitä ole ja sitten näitä Volvojen jo ostaneita vain myötäillään!!! Logiikka ei oikein täsmää. Minä myös perustelen argumenttini ja varmasti tarkennan jos joku epäilee tai ei ole samaa mieltä, ikävä kyllä vastineet eivät ole sanomaani vastaan vaan menevät ihan muihin aiheisiin ja henkilökohtaisuuksiin ennemmin kuin aiheeseen.

      
  • Lainaus:
    04.01.2007 klo 19:25 Putput kirjoitti

    Niin, helppohan se on tuollaisia olettamuksia heitellä. En ala sen kummemmin malleja erittelemään mutta sanotaan vain että on tullut kunnolla testattua Audin, Bemun ja Mersun mallit tuosta luokasta ja koeajettu on myös uusi S80. Lisäksi on paljon kokemusta em. merkkien muusta mallistosta. Ajoni menevät myös paljon muuhunkin kuin vain suoralla tiellä hitaasti ajamiseen ja suuntavakauden arviointiin, olen lähes kaikkia autoja päässtyt testaamaan KUNNOLLA!

    Makuasioita saa olla, mutta ajettavuudesta ei ole kyse vain makuasioista. Perusteleppa miksi mielestäsi S80 on yhtä hyvä ajettava kuin A6 ja mistä sen ominaisuudet johtuvat?

    S80stä 2,5T:llä ajaessa en voinut uskoa että nykyisessä autossa voi olla noin kamala moottori-voimansiirtoyhdistelmä. Kone on älyttömän tahmea eikä vaihteisto yhtään auttanut asiaa vaikka saattaisi olla kelvollinen toisen koneen, esim. 3,2-litraisen yhteydessä. Ei siitä koneesta voi puhua samaan aikaan Bemun tai Audinkaan koneiden kanssa. Audin pikkuturbokin on varmaankin ominaisuuksiltaan aivan eri luokkaa vaikka voimaa ei ihan samaa määrää olisikaan (A6sessa en sitä konetta ole testannut, muissa kyllä).

    Kyllä saa tykätä mistä haluaa ja ostaakin ihan sen mikä lystää, mutta ei ole mitään järkeä ruveta latelemaan täysin ihmeellisiä väitteitä niistä! Ihme porukkaa kun jotkut täällä pitävät minua puolueellisena tai merkkiuskollisena vaikken sitä ole ja sitten näitä Volvojen jo ostaneita vain myötäillään!!! Logiikka ei oikein täsmää. Minä myös perustelen argumenttini ja varmasti tarkennan jos joku epäilee tai ei ole samaa mieltä, ikävä kyllä vastineet eivät ole sanomaani vastaan vaan menevät ihan muihin aiheisiin ja henkilökohtaisuuksiin ennemmin kuin aiheeseen.


    Volvon S80 heikkous on automaattivaihteiston viivyttely, mutta moottorissa on puhtia selvästi enemmän kuin Audi A6:n 2,0 turbossa, kun auto lähtee tuon viiveen jälkeen kiihtymään. Audin suorituskyky nimenomaan oli itselleni pettymys, koska auto vaikutti niin tahmealle kulkemaan.

    Audi A6:n ja Volvo S80 ajettavuuden perustelemiseen ei tarvita sen kummempaa, jos autot on oikeasti koeajanut. Hyviä ajettavia molemmat, Audissa kestää hetki totutella ohjaukseen, joka on hyvin tehostettu pienissä nopeuksissa, mutta jämäkkä moottoritiellä. Volvossa on 3-asentoinen säätö, joista tehostetuin vastaa melkeinpä Audin tehostusta ja vähiten tehostettu onkin sitten jo ns. normaalimman tuntuinen ja jämäkämpi myös hitaasti ajettaessa. Volvolla ajelee oikein mielellään kapeaa, mutkaista asvalttitietä vähän kovempaakin vauhtia, koska ohjaus on riittävän tunnokas kertomaan miten auto ohjautuu. Tuli nimittäin yön yli autoa koeajossa pitäessäni testattua tuotakin asiaa hiljaisemman liikenteen aikaan ja siinä samalla tuli testattua, että kyllä tuo Volvon 2,5 turbo kiihtyykin tarvittaessa.

    Suuntavakavuus on erittäin tärkeä asia autossa ja juuri nämä herkimmillä ja tunnokkaimmilla ohjauksilla varustetut autot tahtoo vaellella tien kallistusten mukaan. Ei sitä pitemmällä matkalla jaksa eli auton pitää minun makuuni olla mahdollisimman tunnoton tien kallistuksille, kun teen usein pitempiä matkoja mökkipaikkakunnalle. Nykyinen autokin vaeltaa vähän liikaa tien kallistuksen mukaan, mutta ohjaus siinä on hyvinkin tunnokas ja puhun siis Mazda6:sta. Nimenomaan tuohon vaelteluun ja liikaan tunnokkuuteen kyllästyneenä Volvo vaikutti oikein miellyttävältä matkakumppanilta ja Volvossa miellytti myös sen hiljaisuus ja jousituksen mukavuus, missä se on selvästi vaikkapa Audia edellä.

      
  • Lainaus:
    04.01.2007 klo 16:16 Simppa- kirjoitti
    Nyt kun otit rengasmelun puheeksi, niin täytyy mainita, että S80 on aivan #&%£$!* hiljaisempi kuin A6. Audia pitäisi ajaa Peltorit päässä. BMW hiljaisin, mutta sen jälkeen tulee Volvo eikä mersu.


    Usko vaan itse mihin huvittaa, kerroin omat kokemukseni. Niiden mukaan uusi Volvo S80 on tässä puhutuista autoista kiistatta meluisin mitä tulee alustan kautta välittyviin hälyääniin. Moottoriäänethän on tänä päivänä vaimennettu jo autossa kuin autossa. Volvo on juuri perässä sillä meluntorjunnan alueella, jolle saksalaiset investoivat ylimääräisiä miljoonia saavuttaakseen huipputuloksen. Volvo tyytyy hiukan vähempään FORD-perustaisella alustallaan. Täytyi oikein kaivaa TM:n mittaustuloksia omien korvien tueksi (TM17/06, 14/06, 1/05 ja 16/03), testien mittaustulokset tukevat em. väitteitä:

    5-sarja on 2-5 dB hiljaisempi kuin S80
    A6 on 1-2 dB hiljaisempi kuin S80
    Chrysler 300C on 0-1 dB hiljaisempi kuin S80
    Jaguar S on 1-2 dB hiljaisempi kuin S80
    MB E on 1-3 dB hiljaisempi kuin S80

    Tämä on faktaa ja tukee omia havaintojani, näistä BMW/MB selvästi hiljaisimmat, A6, Chrysler ja Jaguar välimaastoa ja Volvo meluisin.

    Näihin alustameluihin lasken myös erilaisista kuopista ym. rampeista välittyvät äänet. Tällä alueella saksalaisten ylivoima ei mittausarvoissa näy koska mittaukset on tehty tasaisilla pinnoilla.

    Tehkääpä testi: ajakaa 5- tai E-sarjaa teräviin kuoppiin, hidasteisiin tms., ääniä ei kuulu. Toistakaa sama halvemmilla autoilla (ml. S80) ja kuulette selvästi joka kuopan.

    Niin tässä faktaa, mihin Simppa tämä kommenttisi pohjautuu:"että S80 on aivan #&%£$!* hiljaisempi kuin A6. Audia pitäisi ajaa Peltorit päässä" ?

      
  • Lainaus:
    04.01.2007 klo 23:18 Arcus kirjoitti
    Lainaus:
    04.01.2007 klo 16:16 Simppa- kirjoitti
    Nyt kun otit rengasmelun puheeksi, niin täytyy mainita, että S80 on aivan #&%£$!* hiljaisempi kuin A6. Audia pitäisi ajaa Peltorit päässä. BMW hiljaisin, mutta sen jälkeen tulee Volvo eikä mersu.

    Täytyi oikein kaivaa TM:n mittaustuloksia omien korvien tueksi (TM17/06, 14/06, 1/05 ja 16/03), testien mittaustulokset tukevat em. väitteitä:

    5-sarja on 2-5 dB hiljaisempi kuin S80
    A6 on 1-2 dB hiljaisempi kuin S80
    Chrysler 300C on 0-1 dB hiljaisempi kuin S80
    Jaguar S on 1-2 dB hiljaisempi kuin S80
    MB E on 1-3 dB hiljaisempi kuin S80

    Tämä on faktaa ja tukee omia havaintojani, näistä BMW/MB selvästi hiljaisimmat, A6, Chrysler ja Jaguar välimaastoa ja Volvo meluisin.


    Kylläpäs hyvin valitsit faktasi, sillä yhdessäkään noista testeistä kaikkia kertomiasi autoja ei ole testattu samanaikaisesti!

    Tällä hetkellä uuden S80 dbA arvoja löytyy vain yksittäisistä koeajotestituloksista, ei siis vertailevista testeistä. Näin ollen et voi suoraan verrata dbA lukemia toisiinsa. Melumittaukset pitää tehdä täsmälleen samalla koeajotiellä, jotta tuloksia voisi ylipäänsä vertailla.

      
  • Lainaus:
    05.01.2007 klo 08:26 turbo-kiisseli kirjoitti

    Kylläpäs hyvin valitsit faktasi, sillä yhdessäkään noista testeistä kaikkia kertomiasi autoja ei ole testattu samanaikaisesti!

    Tällä hetkellä uuden S80 dbA arvoja löytyy vain yksittäisistä koeajotestituloksista, ei siis vertailevista testeistä. Näin ollen et voi suoraan verrata dbA lukemia toisiinsa. Melumittaukset pitää tehdä täsmälleen samalla koeajotiellä, jotta tuloksia voisi ylipäänsä vertailla.


    Kirjoitat asiaa! Eri testien tuloksia ei voi vertailla keskenään. Meluun vaikuttaa paljon rengaskoko ja renkaan nopeusluokka, tien pinta ja jopa keli. Tämänkin luokan autoissa on yleensä ensiasennusrenkaina perusmalleissa 16 " renkaat ja paremmin varustelluissa ja tehokkaammissa malleissa on sitten vakiona 17 " renkaat, joilla melu lisääntyy.

    Muutenkaan dB-lukema ei koskaan kerro koko totuutta, vaan melun sävy ratkaisee myös paljon. dB-asteikossa ihmisen korva pystyy käytännössä erottamaan vasta noin 2 dB lukemat toisistaan, 3 dB tarkoittaa äänenpaineen kaksinkertaistumista mutta ihmisen korva erottaa sen aika pienenä erona. Ihmisen korva erottaa käytännössä äänen kaksinkertaistumisena vasta lähes 10 dB eron.

    Tuosta AMS-testistähän saisi BMW:n, Audin, Lexuksen ja Volvon arvot ja toisaalta Teknikens Världin testistä voisi vertailla BMW:n, Mersun, Audin ja Volvon arvoja. Noidenkaan testien arvoja ei voi vertailla keskenään. Johan tässäkin keskusteluketjussa joku totesi Audin olleen AMS:n testissä meluisin. Eiköhän se todennäköisin järjestys tällä hetkellä melun suhteen ole: BMW, Lexus, Volvo, Mersu, Audi, kun puhutaan näissä testeissä mukana olleista malleista.

    Oma kokemus tukee sitä, että Volvo S80 on 17 " 225 leveilllä renkaillakin Audi A6 16 " 205 leveillä renkailla varustettua mallia hiljaisempi. Eli samanlaiset renkaat Audiin ja se olisi vielä selvemmin Volvoa meluisampi.

      
  • Lainaus:
    04.01.2007 klo 23:18 Arcus kirjoitti
    Lainaus:
    04.01.2007 klo 16:16 Simppa- kirjoitti
    Nyt kun otit rengasmelun puheeksi, niin täytyy mainita, että S80 on aivan #&%£$!* hiljaisempi kuin A6. Audia pitäisi ajaa Peltorit päässä. BMW hiljaisin, mutta sen jälkeen tulee Volvo eikä mersu.


    Usko vaan itse mihin huvittaa, kerroin omat kokemukseni. Niiden mukaan uusi Volvo S80 on tässä puhutuista autoista kiistatta meluisin mitä tulee alustan kautta välittyviin hälyääniin. Moottoriäänethän on tänä päivänä vaimennettu jo autossa kuin autossa. Volvo on juuri perässä sillä meluntorjunnan alueella, jolle saksalaiset investoivat ylimääräisiä miljoonia saavuttaakseen huipputuloksen. Volvo tyytyy hiukan vähempään FORD-perustaisella alustallaan. Täytyi oikein kaivaa TM:n mittaustuloksia omien korvien tueksi (TM17/06, 14/06, 1/05 ja 16/03), testien mittaustulokset tukevat em. väitteitä:

    5-sarja on 2-5 dB hiljaisempi kuin S80
    A6 on 1-2 dB hiljaisempi kuin S80
    Chrysler 300C on 0-1 dB hiljaisempi kuin S80
    Jaguar S on 1-2 dB hiljaisempi kuin S80
    MB E on 1-3 dB hiljaisempi kuin S80

    Tämä on faktaa ja tukee omia havaintojani, näistä BMW/MB selvästi hiljaisimmat, A6, Chrysler ja Jaguar välimaastoa ja Volvo meluisin.

    Näihin alustameluihin lasken myös erilaisista kuopista ym. rampeista välittyvät äänet. Tällä alueella saksalaisten ylivoima ei mittausarvoissa näy koska mittaukset on tehty tasaisilla pinnoilla.

    Tehkääpä testi: ajakaa 5- tai E-sarjaa teräviin kuoppiin, hidasteisiin tms., ääniä ei kuulu. Toistakaa sama halvemmilla autoilla (ml. S80) ja kuulette selvästi joka kuopan.

    Niin tässä faktaa, mihin Simppa tämä kommenttisi pohjautuu:"että S80 on aivan #&%£$!* hiljaisempi kuin A6. Audia pitäisi ajaa Peltorit päässä" ?


    Mahdatkos olla autoja ajanut lainkaan, kun kirjoitat noin päättömiä viestejä. Noita ei ole testattu samassa testissä, eikä edes samassa lehdessa! Meluun vaikuttaa aivan älyttömän olennaisesti tien pinta, renkaiden profiili ja merkki, onko alla kitkat, nastat, vai kesärenkaat, sää... Lisäksi noissa mittauksissa vaikuttaa mittarin sijoittaminen aivan olennaisesti. MOT.

    Minä ajoin aakuutosta ja Volvoa täysin samoilla teillä, jotta melu selviäisi. Audi oli selvästi äänekkäämpi, vaikka Volvossa oli 17" vanteet, ja Audissa vain 16" kiekot. Että se siitä...

      
  • Parahin Arcus,

    Sinulla taitaa kotona olla E-sarjan Mersu ja 5-sarjan Bemu, joilla käyt saman montun koeajamassa peräjälkeen?

    Kirjoitit:


    "5-sarja on 2-5 dB hiljaisempi kuin S80
    A6 on 1-2 dB hiljaisempi kuin S80
    Chrysler 300C on 0-1 dB hiljaisempi kuin S80
    Jaguar S on 1-2 dB hiljaisempi kuin S80
    MB E on 1-3 dB hiljaisempi kuin S80"

    Enpä ole vielä ajanut tuota S80- Volvoa mutta V70 on takana 160tkm.
    Olen ajanut A6, BMW5, Chrysler 300C ja Jaggen S:llä.

    Chrysler on näistä selkeästi rasittavin meluisuudeltaan, malli oli Diesel, mutta melu tuli renkaista -oikein päätä särki 300 km jälkeen.

    Bemari saattaa olla hiljaisin riippuen rengastuksesta. Sitten panen kyllä vanhan V70 sen seurravaksi ja Audin sen perään. JAggen ajo oli enempi kaupunkipyöritystä, joten ei kommentoida.

    Montuista sen verran, että pahiten kolahtelee ajamistani BMW 520 farkku. Lahden moottoritein katkeamia en Volvollani ollut edes tiedostanut ennen kuin Bemari kolautteli joka kuopan. En tarkoita irtonaista kolinaa vaan kovia tärähdyksiä. Rengaspaineita kun pudotin 0,3 bar suosituksen alle ilmiö vaimeni mutta ei poistunut. Liekö siinä takana jokin ilmajousitus -pettymys kuitenkin.Nokian RSI kitkat alla.


    Testithän ovat mielenkiintoisia ja kukin voi sitten hankkia omiin tarpeisiinsa vaikka jumbosijalle jäänen auton jos se tuntuu itselleen ja kukkarolleen sopivalta.

    Niin se jäi V70 jumboksi jossain TM-farkkutestissä, jonka voitti Volkkari....mihin minä en kyllä heti vaihtaisi.


    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
  • Niin, ja kumma kun en ole niitä alustan kolinoita vielä Volvossani havainnut.

      
  • Lainaus:
    05.01.2007 klo 12:23 Simppa- kirjoitti
    Mahdatkos olla autoja ajanut lainkaan, kun kirjoitat noin päättömiä viestejä. Noita ei ole testattu samassa testissä, eikä edes samassa lehdessa! Meluun vaikuttaa aivan älyttömän olennaisesti tien pinta, renkaiden profiili ja merkki, onko alla kitkat, nastat, vai kesärenkaat, sää... Lisäksi noissa mittauksissa vaikuttaa mittarin sijoittaminen aivan olennaisesti. MOT.

    Minä ajoin aakuutosta ja Volvoa täysin samoilla teillä, jotta melu selviäisi. Audi oli selvästi äänekkäämpi, vaikka Volvossa oli 17" vanteet, ja Audissa vain 16" kiekot. Että se siitä...


    Tähän totean että ko. TM:n testimittaukset on haettu omien havaintojen tueksi. Kaikissa noissa testeissä autot ovat oleet varustettuna valmistajan toimesta ko. malliin kuuluvalla kesärengastuksella. TM käyttää oman ilmoituksensa mukaan samaa kalibroitua vakiomittauskalustoa melumittauksissa. Mittaus suoritetaan vakioreitillä ja mittausproseduuri on kaikille sama. Siinä mielessä TM:n mittaustulokset ovat vertailukelpoisia ja vähintäänkin suuntaa antavia. Eli mittaustuloksissa Volvo S80 ei yhdessäkään yksittäisessä tuloksessa (60/80/100/120 km/h, edessä/takana) alita Audi/BMW/Chrysler/Jaguar/MB yhtäkään mittausarvoa (TM17/06, 14/06, 1/05 ja 16/03),

    Edelleen kannattaa huomioida, että nämä TM:n mittaustulokset Volvolle saatiin HUOM ! 16" KESÄRENKAILLA Pirelli P7 225/55 R16 ! Mittauspäivä Volvolle on elokuun alku, joten ainakin pinnat ovat olleet sileimmillään !!! Rengasvalinnat muille mainituille autoille ovat 16", paitsi Chrysler 18", Pirelli P7, Michelin Pilot ja Continental Contact. Rengasvalinat ovat muuten myös osa kokonaisuutta, tehdas valitsee renkaat alle ja niitä on hankalampi vaihtaa sen jälkeen kun auto on tilattu (paitsi rahalla). Ehkäpä Volvo käyttää esim Pirelliä, koska Fordilla on sopimus Pirellin kanssa ja sillä siisti. BMW:llä tässäkin on enemmän liikkumavaraa, testataan eri renkaita ja valitaan parhaat vaikka maksaakin hieman enemmän.

    Ne AMS:n mittaustulokset täytyisi vielä katsoa, mutta joku tässä keskustelussa väitti, että Volvo oli noin 4dB meluisampi tuloksissa verrattuna BMW:hen (mikä on myös linjassa eo. TM:n mittausten kanssa). Lisäksi muistan, että Tuulilasi ei Volvolle antanut synninpäästöä meluista omassa koeajossaan, sekin täytyisi tarkistaa.

    Kuten sanottu, omat koeajot tukevat näitä mittaustuloksia ja kukin tulkitkoot melut omilla korvillaan. Itse en aja BMW tai MB:llä, kuten joku epäili. Sen sijaan tässä edellä kirjoittaneet kinaajat tuntuvat kaikki omistavan Volvon ja pitävät omaa autoaan maailman hiljaisimpana. Kuten kirjoitin Volvo on täysin OK auto mutta kokonaisuus ei ole Audi/BMW/MB -tasolla. Edelleen olen sitä mieltä, että paremman kokonaisuuden saa valitsemalla esim. Audi A6 tai BMW 5-sarjan mallin hintaan 55.000 eur kuin S80 himmelein samaan hintaan.

    [Arcus muokkasi tätä viestiä 05.01.2007 klo 13:49]
      
  • Ja taas kirjoitat ihan tuubaa. Minulla on tässä edessäni Tuulilasin lokakuun numero, jossa S80 testattiin perusteellisesti. Loppuplussissa mainittiin nimenomaan HILJAISUUS. Tuo Tuulilasin testiauto oli vielä kuvista päätellen 18" (!!!) renkailla ja meluisalla D5 moottorilla. Tai oikeammin testissä oli kaksi autoa, joista toinen 18" vanteilla ja toinen 16" vanteilla. Mistäs sitten vänkäisit?

      
  • Ja siitä laatuvaikutelmasta vielä Fifth Gearin sanoin:

    "the high-quality materials feel good to the touch and the standard of finish is impressively high."

    "inside and out the S80 feels like a real quality item"

    "+ Spacious, well-finished interior."

    ja äänitasosta samasta lähteestä:

    "+ the ride quality is compliant and high-speed cruising is impressively quiet."

    Noilla Fifth Gearin koeajajilla on kuitenkin jonkun verran kokemusta eri autoista.

      
  • Lainaus:
    05.01.2007 klo 14:06 Simppa- kirjoitti
    Tuo Tuulilasin testiauto oli vielä kuvista päätellen 18" (!!!) renkailla ja meluisalla D5 moottorilla. Tai oikeammin testissä oli kaksi autoa, joista toinen 18" vanteilla ja toinen 16" vanteilla. Mistäs sitten vänkäisit?


    Kuten kirjoitin tuo Tuulilasin koeajo täytyisi tarkistaa. Vähän sinulla on faktoja tueksi ja kommentitkin tätä luokkaa:

    - kuvista päätellen 18"
    - meluisalla D5 moottorilla
    - Noilla Fifth Gearin koeajajilla on kuitenkin jonkun verran kokemusta eri autoista.
    - en ole niitä alustan kolinoita vielä Volvossani havainnut (kukaan ei ole KOLINOISTA kirjoittanut)
    - Meluun vaikuttaa aivan älyttömän olennaisesti tien pinta, renkaiden profiili ja merkki, onko alla kitkat, nastat, vai kesärenkaat, sää (ei mitään uutta, TM käyttää samoja kalobroituja mittalaitteita/testausproseduurit vakiot jotta vertailu mahdollista)
    - Mahdatkos olla autoja ajanut lainkaan
    - mittauksissa vaikuttaa mittarin sijoittaminen aivan olennaisesti. MOT (ja niinpä TM:kin mittaa edestä ja takaa ja vakiomittauspisteistä)
    - Volvossa oli 17" vanteet, ja Audissa vain 16" kiekot. Että se siitä...
    Ja nämä seuraavat ommenttisi ovat oikeat bravurit:
    - on aivan #&%£$!* hiljaisempi
    - pitäisi ajaa Peltorit päässä

    Nyt toivotan sinulle hyvää jatkoa tätä asiaa tuskin jaksaa enempää todistella, faktat puhukoot puolestaan. Toivottavasti saat myytyä monta Volvo S80 (lienet kuitenkin Volvo-kauppias ?)

    Olet sinä aika Simppa... :smile:

      
  • Jaahas.. :sunglasses: keskustelu täällä on samalla tasolla kuin käytettyjen puolella koskien C-sarjan mersua.. Oli miten on ja näin on!! Volvo on laatuauto sekä brändi siinä missä Mercedes Benz.. miksiköhän esim. jostain japanilaisesta autosta ei kukaan kiihkoudu väittelemään näin.. :grin: miettikääpä sitä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit