Farmari Volvo dieselin verrokkina bensa-Mini??!! Kuka olisi uskonut?

7 kommenttia

Tuli huomattua hauska juttu. Tämä on vähän vapaamielisempi vertaus joka ei ole ihan vakavalla mielellä mutta minusta mielenkiintoinen silti:



Kun tässä on verrattu Octaviaa ja V50 1.6D:tä, ja palstalla on hehkutettu yleisesti dieselin ylivoimaisuutta niin minusta on aika mielenkiintoinen sattumus kun katsoin Mini Cooper Clubmania (bensakoneella). Eli seuraava oli aika yllättävää kun tietää etukäteen mitä tulee mieleen farmari-Volvosta dieselillä ja Ministä 1.6 bensakoneella!!



Kun kerran V50:stä ja Octaviaa pidetään usein samaa luokkaa olevina (samoin muut aika erikokoiset tavaratilat tarjoavat esim. E-mersu vs. jotkut pienemmät) niin näin samalla logiikalla ajateltuna on mielenkiintoista että Octavian tavaratilan ero Volvoon on suurempi kuin mitä Volvon ero on Mini Clubmaniin! Clubmanin tavaratila on vain 157 litraa pienempi kuin V50:n, mutta V50:n on 163 litraa pienempi kuin Octavian!



Tottakai V50 on vähän tilavampi matkustajille kuin Clubman, mutta jos ajatellaan vain siltä kantilta että molemmissa on riittävät ja mukavat tilat neljälle (joka monille riittää, en väitä että kaikille!) niin nuo voi ajatella tarjoavan saman.



Suorituskykyä on hankalampi verrata sitkeyden osalta koska Volvossa on vain 5 vaihdetta kun Minissä on 6, mutta kun vertaa Miniä lähellä olevaa, lähes identtisesti moottorisoitua 5-vaihteista Peugeot 207 SW:tä niin siitä VIIMEISTÄÄN näkee ettei Volvo hakkaa 1.6 bensa-Clubmania edes sitkeydessä vaikka sen pitäisi turbodieselille olla selvää kauraa! (Mini siis 6-vaihteinen ja V50:een nähden vertailukelpoisempi 5-vaihteinen Peugeot on Minia hieman huonompi muilta suoritusarvoiltaan mutta silti Volvon luokkaa sitkeydess&#228:wink:



0-100km/h menee Minillä sekuntikaupalla nopeammin eli AMS:n mukaan 9,6s vs. 11,9s, mutta AMS:n oudot mittaustulokset tietäen pitää kai katosa vielä valmistajien ilmoituksia. Tällä kertaa ovat lähellä valmistajien ilmoituksia eli Mini 9.8s ja V50 12.1s. Eli HYVIN iso ero. (Huippunopeus on Minillä parempi 11km/h verran)



Kulutuksen pitäisi olla diesel-fanien mukaan ylivoimainen V50:llä, mutta toisin käy. Hieman parempi se on, mutta huomattavasti kalliimpi hinta ja dieselvero tarkoittavat että vain mielettömillä kilometrimäärillä se olisi hieman halvempi polttoainekustannuksiltaan. EU-kulutukset ovat V50 5.0l, Clubman 5,5l, AMS testikulutuksetkin raskaalla ajotavalla Saksassa (jolloin dieselillä on etua kun kulutus ei nouse kovassa käytössä ja kovilla nopeuksilla suhteessa niin paljon) V50 7,3l ja Clubman 8,8l. Eli pahimmillaankin ero on vain 1,5 litran luokkaa, standarditestin mukaan vain 0,5 litraa.



Päästöt ovat bensa-Clubmanissa täsmälleen samat kuin diesel-V50:ssä eli 132g (!), joten käyttömaksut tulevat olemaan samat kun ne muutetaan päästöperustaisiksi.



Ihmeellinen pienen auton ostaja täytyy olla jos tuolla erolla olisi apua muiden suurten kustannustappioiden kattamiseksi. Ja silloin voi valita Clubman D:n joka on edelleen sekuntikaupalla ripeämpi kuin Volvo mutta kuluttaa selvästi vähemmän, mutta se ei liity tähän.



Mutta pointti olikin vain huomaamani mielenkiintoinen vertailupari jotka eivät kyllä oikeasti taida kilpailijoita olla. Volvon ostajat hakevat kai ihan perusautoa arkiajoon jossa on pehmeä jousitus mutta jostain syystä luulevat saavansa 'hienomman' maksamalla ylimääräistä Volvosta, ja Minin ostajat haluavat hauskan auton joka on loistava ajettava ja muutenkin kaikkea muuta kuin tavallinen perusauto. Eli aika pitkälti Volvon vastakohta.



Juuri näiden erojen takia (moni ei tippaakaan miettisi että nämä voisivat olla lähellä toisiaan vaikka puhuvat Octaviasta lähes samanlaisena Volvoon nähden) ja siksi että satuin huomaamaan bensa- ja dieselkoneisten suoritusarvoerot näitä oli mielenkiintoista verrata.

  
  • Kyllä kai mitä tahansa voi verrata. Kaikki riippuu vain siitä, mitä arvostaa. Joku haluaa ison tavaratilan, toinen urheilullisen ajettavuuden, kolmas sopivan imagon, neljäs tilavan hanskalokeron, viides valaistun mukitelineen, kuudes jotain muuta, ehkä sopivan hinnan eikä välitä tippaakaan isosta tavaratilasta, urheilullisesta ajettavuudesta, imagosta, hanskalokeron koosta tai mukitelineen valaistuksesta.



    Ei pidä antaa keinotekoisten luokkarajojen kahlita itseään.

      
  • Hinta ja tarve yleensä ratkaisee, siis voi verrata Miniä vaikka nysseen? :xmas:

      
  • Ja kuten Autobildin viimeisimmässä ansioituneesti testattiin, ei vlamistajien ilmoittamat litramäärät pahemmin paikkaansa pidä. Ja vielä tilojen käytännöllisyys on oma lukunsa. Jos niitä litroja on siellä vararenkaan sivuilla pikkulokeroina niin on niinden merkitys käytännössä olematon.



    Ja vielä; Ocun kontti on iso. Litroina ja ihan oikeastikin.

      
  • Saisiko vielä noitten autojen hinnat, jotta vertailu olisi järkevää.

      
  • Saisiko vielä noitten autojen hinnat, jotta vertailu olisi järkevää.


    Hinnastosta löytyy. Ennen veromuutosta Volvo n. 4500e kalliimpi plus vuotuiset dieselverot päälle...

      
  • Ei mennyt kuin polttoaineet väärin. Eikös V50:n 1,6D ole sama kuin Minin 1,6D.

      
  • Ei mennyt kuin polttoaineet väärin. Eikös V50:n 1,6D ole sama kuin Minin 1,6D.


    Puhun Minin bensaversiosta juuri tuon suorituskykyasian huomaamisen vuoksi, ja kustannuspuolen.



    Mini dieselillä on jo aika kaukana sopivasta verrokista Volvoon kun vielä kuluttaa paljon vähemmän ym...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit