Skoda Octavia on loistava

29 kommenttia

Aloitetaampas uusi keskustelu tavallisesta autosta, kun täällä niin haukutaan, että haihatellaan vaan erikoisemmista autoista, jotka tosin itseäni kiinnostavat huomattavasti enemmän. Uskompa kuitenkin, ettei tästä tule 10 sivun mittaista kiivasta väittelyä, mutta katsotaan.



Eli asiaan, myin oman autoni ja sain sijaisautokseni Octavian 2.0 TDI:n kunnes saan uuden. Tuo on tosin ei-facelift. Juuri tilasin töihin myös facelift Octavian.



Tuli vain mieleen, miten hyvän auton noinkin kohtuuhintaan saa. Autossa on hyvät ajo-ominaisuudet, hyvin tilaa, hyvät penkit, hyvin toimivat varusteet ja ihan kiva suorituskyky kohtuukulutuksella.



Joitain huonojakin puolia tietysti on, niistä päälimmäisenä mieleen tulee kova meteli niin koneen osalta kuin renkaidenkin, ainakin nastoilla.



Kun noin hyvän auton saa hyvällä moottorilla ja tarvittavilla varusteilla noin 22 te (1.4 TSI Ambiente), on hinta-laatusuhde kyllä minusta kohdillaan.



Mitä olen muita tuon hintaluokan autoja ajanut, tuo on kyllä paras kokonaisuus. Joissain saman hintaisissa kilpailijoissa tulee sellainen ankea halvan auton tunne, jota tuossa ei tule. Samoin kymmenen vuotta sitten kun ajoi millä tahansa tuon luokan kulkineella, sama fiilis jäi niistä kaikista. Kehitys siis menee eteenpäin..

  
  • Skoda on varmasti hyvä auto ja paras VAG ryhmän tuotteista. Itse olen vain sitä ikäluokkaa että skoda on minulle itäauto, nyt ja ikuisesti - valitan. Eli en ole näistä nykymalleista koejanut yhtäkään mallia, koska auto ei vain kertakaikkiaan vedä puoleensa. Tämä on tietenkin makuasia.

      
  • Varmastihan Octavia on hyvä. Jos meidänkin firman pihaa kattoo niin Octavia on jo ajat sitten syönyt Corollan aseman suomalaisten suosituimpana perusautona, joten ei se voi huonokaan olla. Tuossa on toisaalta syy siihen miksi en itse Octaviasta kiinnostu. Samoin ajattelee useampi kolleega, Octavia ei ole vaihtoehto koska "kaikilla" on jo sellainen.



    Toivottavasti Seat Exeo saa edes jotain vaihtelua tähän harmaaseen Skoda-massaan.

      
  • Octavia tarjoaa kyllä todella paljon vastineeksi rahalle. Jos ei Octavia tiloja kaipaa, uusi Golf on mielestäni vieläkin oivallisempi arkikulkine. Käypä koittamassa. Saa olla aika hullu, että maksaa A3 Audista enemmän, kun Golf on parempi auto.

      
  • Octavia on esimerkillinen kaikkine kompromisseineen! Tokko tuo liene Corollan surma vaan hyvä vaihtoehto sillekkin!



    Miten joku vanhan A4:n uudelleen lämmittely Seat Exeon muodossa muka toisi vaihtelua? Ehkä jos hinnat alkaen 18 000 euroa, diesel alle 20 000!

      
  • Juu, yleinenhän tuo kyllä on. Mutta toisin kuin aikoinaan Corolla, tuossa ominaisuudet ovat luokkansa huippua lähes kaikilla osa-alueilla, Corolla taas ei ole koskaan ollut erityisen hyvä muuta kuin luotettavuudessa. En minäkään Octavialla meinannut rueta ajelemaan, mutta minut vain yllätti, kuinka hyvän uuden auton voi noin edullisesti saada.



    Empä ole uutta Golfia viitsinyt ajaa, kun arvaan jo miten hyvä auto se on. Sisällä olen istunut ja täytyy kyllä myöntää, että tuo on luokkansa paras auto viimeistelyltään. Ennen pidin Golffia ajamattakkin parempana vaihtoehtona lähinnä koneidensa takia, mutta nyt kun Octaviassakin on nuo loistavat uudet koneet ja niihin saa vielä dsg:n kaveriksi, Golfilta lähti yksi sen vahvuuksista. Varmaan se on vieläkin parempi ajaa, viimeistelyltään parempi ja todennäköisesti hiljaisempi, mutta Octavia on niin paljon edullisempi ja tilavempi, että minun vakkani kääntyy sen kannalle.



    Kun vaimolle oltiin viimeksi autoa ostamassa, koeajoimme sekä Golfin, että A3:n. Golf oli silloin vielä edellistä koria. Golffin olisi saanut GT 1.4TSI kahdella ahtimella paremmilla herkuilla samaan rahaan kuin A3:n yhdellä ahtimella. En silloinkaan ymmärtänyt, kuka ostaisi tuon A3:n mieluummin.

      
  • Empä oikein usko, että Exeo tulee Octavian asemaa kauheasti horjuttamaan, Octavia on kuitenkin tiloiltaan isompi ja hinta huomattavasti halvempi.

      
  • Riippuu mitä hakee. Audin - anteeksi, Seatin - laatuvaikutelmaa ei Skodaan saa millään rahallisella panostuksella.

      
  • individual:

    Varmaan se on vieläkin parempi ajaa, viimeistelyltään parempi ja todennäköisesti hiljaisempi, mutta Octavia on niin paljon edullisempi ja tilavempi




    Mun mielestä ei ole parempi ajaa (Golf farkku vs Ocu combi). Niin ovat lähellä toisiaan, ettei voi sanoa kumpiko parempi. Yhtä meluisiakin ovat.



    Octavia on tosi hyvä auto hintaansa nähden. Ostakoon ken haluaa.. :grin:

      
  • Octavia tuntuu paperitietojen perusteella houkuttelevalta. Ennen kuitenkin pelättiin korkeita viritysasteita. Nyt 1,4 litraisesta 160 hv ei tunnu pelottavan ketään huolimatta 1400 kg massasta. Onko moottoritekniikka todellakin niin kehittynyttä, että käyttöikä tuollaisessa ei ole tavanomaisella moottorilla varustettua autoa lyhyempi? Nuo koneethan ovat sen verran vähän aikaa olleet markkinoilla, ettei niitä ole vielä loppuun ajettu eikä kokemuksia löydy. Vaikka moottori yleensä autoissa kestävä onkin, kuitenkin sellaisiakin koneita löytyy, joissa tuntuu joku paikka pettävän ennen aikojaan.

      
  • ^Missä Octavian mallissa on tuo mainitsemasi moottori? 1.4 ja 160 hv?

      
  • Herbert:

    Octavia tuntuu paperitietojen perusteella houkuttelevalta. Ennen kuitenkin pelättiin korkeita viritysasteita. Nyt 1,4 litraisesta 160 hv ei tunnu pelottavan ketään huolimatta 1400 kg massasta. Onko moottoritekniikka todellakin niin kehittynyttä, että käyttöikä tuollaisessa ei ole tavanomaisella moottorilla varustettua autoa lyhyempi?




    Onko toi nyt mikään ihmeellinen viritysaste nykyaikaiselle turbokoneelle, 115hv/litra? Mun smartissa viritysaste on n. 150hv/litra ja kone edustaa kymmenen vuoden takaista tekniikkaa ilman mitään ihmeellisiä kikkailuja.

      
  • mol:

    ^Missä Octavian mallissa on tuo mainitsemasi moottori? 1.4 ja 160 hv?




    Näköjään se onkin vain Golfissa ja ehkä jossain muissa konsernin malleissa. Ei (ainakaan vielä ) Octaviassa.



    1,4 l ja 122 hv (87 hv/l) on myös aika korkea taso keskimääräiseen moottoriin verrattuna (n. 75 hv/l). Lisäksi kun moottori joutuu liikuttaman suhteellisen raskasta autoa, kuormitustakin tulee.



    Onhan niitä korkeampiakin viritysasteita nähty, ei VAG:n kone ainutlaatuinen sikäli ole. Mutta tavisluokassa harvinainen. Ainakin ennen viritysasteella ja kestävyydellä oli jonkinlainen yhteys, vissiin tuo sitten on kumottu. "Nämä nykyajan koneet..." Tuttu lause autokauppiaan suusta.

      
  • slowgear:

    Mun smartissa viritysaste on n. 150hv/litra ja kone edustaa kymmenen vuoden takaista tekniikkaa ilman mitään ihmeellisiä kikkailuja.




    Ei ongelma olekaan tehon saaminen koneesta ulos.



    Aja Smartillassi 250 tkm ja verrataan moottorin kuntoa tämän ketjun aiheeseen sopivasti Octavian 1,6 l / 105 hv vastaavaan. Löytyykö eroja?

      
  • Aeronautti:


    Mun mielestä ei ole parempi ajaa (Golf farkku vs Ocu combi). Niin ovat lähellä toisiaan, ettei voi sanoa kumpiko parempi. Yhtä meluisiakin ovat.

    Octavia on tosi hyvä auto hintaansa nähden. Ostakoon ken haluaa.. :grin:




    Ei olekkaan parempi ajaa kuin Golf farkku, koska farkku on vielä edellistä sukupolvea. Uusi Golf voi olla parempi ajaa, mutta en tiedä. Ainakin meluntorjuntaan uudessa Golfissa on kiinnitetty erityisesti huomiota.



    Jos silmät kiinni voisi ajaa Golf farkkua ja Octaviaa, en todennäköisesti erottaisi autoja toisistaan, niin lähellä ovat.



    Empä minäkään Skodaa ole itselleni ostamassa, ei se ollut pointtini.

      
  • Herbert:



    1,4 l ja 122 hv (87 hv/l) on myös aika korkea taso keskimääräiseen moottoriin verrattuna (n. 75 hv/l). Lisäksi kun moottori joutuu liikuttaman suhteellisen raskasta autoa, kuormitustakin tulee.




    Empä minä pidä tuota turbomoottorille kovin ihmeellisenä litratehona. Siinä tuo kestää kuin muutkin turbokoneet. On tuossa tietysti vapariin nähden muutama ylimääräinen vikakohde, joten oletusarvona tuo ei ole yhtä kestävä.



      
  • Niin no... Jos tuo nykyinen 1.4tsi on edes joiltain osiltaan sama kuin esim. vw polon 1.4l 16v kone niin kyllä on ongelmia tiedossa.



    Tuohan moottori ei tahdo edes polossa kestää 100tkm niin miten käy ahdettuna ja puolta isomman auton keulalla.

      
  • Octavian ja corollan erottaa mm. se, että octaviaan saa kukkaron paksuuden mukaan paljon yksilöllisempiä varusteita, ja samoin koneita ja vaihteistoja löytyy eri tapaan kuin corollassa, joka on todellakin suunniteltu siten, että se on siinä, eikä sitten mitään ihmeellisyyksiä ole tarjolla.



    Viime vuonna kun uutta rollaa ostettiin, ja kysäistiin että mitenkäs tuo sisustuksen väri, niin automyyjä sanoi aika hyvin :



    - se on vähän sama kuin venäjän presidentinvaaleissa. Toiveita saa kyllä esittää, mutta vaihtoehtoja on tasan yksi.



    No, taitaa rollassakin ihan kalleimmassa mallissa olla jopa kaksi vaihtoehtoa, mutta ei näissä muissa versioissa.... :open_mouth:

      
  • Yksi ero on myös kestävyydessä/viattomuudessa? :snotty:

      
  • En omista Octaviaa, mutta vähäisen ajokokemukseni perusteella tilojen kehuminen on liioittelua. Etuistuime ovat ok ja tavaratila suuri, mutta takaistuintilat surkean ahtaat, eivät houkuttele pitkän matkan taittamiseen. Syy on auton lyhyessä akselivälissä. No, tietysi jos takamatkustajat ovat lyhyitä ja hinteliä...

      
  • Zagarat:

    En omista Octaviaa, mutta vähäisen ajokokemukseni perusteella tilojen kehuminen on liioittelua. Etuistuime ovat ok ja tavaratila suuri, mutta takaistuintilat surkean ahtaat, eivät houkuttele pitkän matkan taittamiseen. Syy on auton lyhyessä akselivälissä. No, tietysi jos takamatkustajat ovat lyhyitä ja hinteliä...




    Surkean ahtaat ? Oletko kenties koripalloilija ? Tilanne on juuri päinvastoin, eli octaviassa on akseliväliinsä suhteutettuna hyvät takatilat, toisin kuin monessa muussa autossa. Tietysti jos kaksi hujoppia peräkkäin istuu, voi ahdasta tulla. Mutta aika harvoin asiakkaat siitä valitti, kun minäkin sellaista ajoin...



    Tietysti vaatimattomaksi ne polvitilat jää, jos nykyiseen (superb) vertaa....

    :wave:

      
  • Olen normaalimittainen ja -painoinen ja minulle ei polvitila Octavian takapenkillä riitä (ellei nyt uusimmissa facelifteissä ole laskettu istuinosaa alemmas, mutta silloin istutaan entistä enemmän ilman reisitukea takapuolen kärjellä keikkuen). Oviaukkokin on ahtaanpuoleinen. Jos tilat ovatkin akseliväliin (vaatimaton 257,8 cm) suhteutettuna hyvät, se ei merktse että ne ovat absoluuttisesti hyvät. Kun ei riitä niin ei riiä.

      
  • Mikä on "normaalimittainen"? Miten sitten istut? Kerro sitten missä autoissa on asiat takapenkillä paremmin? Kuulen ensimmäistä kertaa, että oviaukko on ahtaanpuoleinen! Mihin vertaat? Vai kuulutko niihin, jotka uskovat akseliväliin; eivätkä todelliseen tuntumaan? Yllättävää, että Octavioita on suhteellisen paljon takseina! Focuksia ja Corolloita vähemmän!

      
  • 178 cm. Mm. Nissan Primera (joka oli aikoinaan verrokki Octaviaan ja jonka sitten valitsinkin), Toyota Avensis, Corolla Verso, Honda CRV, Nissan Qashqai.

    Mihin tilastoon perustuu Octavian taksirunsaus? Enpä nyt muista nähneeni yhtään. Corolla Versoja sen sijaan jokusen.

      
  • Minusta kyllä esim Ave ja Crv ovat huomattavasti suuremman luokan autoja ja kalliimpia kuin Skodillac.



    Kyllä noita ainakin pk-seudulla näkyy aika paljon taksina, itsekkin olen sellaiseen pari kertaa joutunut. Taksiin tuo ei ehkä ole kyllä riittävän "laadukas" auto, jotenkin kun maksaa kyydistä itsensä kipeäksi, odottaisi jotain muuta kuin Octavian kyytiä. Superb on jo parempi vaihtoehto hurjien jalkatilojensa takia. Tai sitten taksikyyti saisi olla halvempi, joka kalliiden tyäntekijämaksujen Suomessa ei valitettavasti ole kovinkaan mahdollista.



    Tuosta tuli mieleen vielä yksi hintaansa nähden loistava ominaisuus, nimittäin ajoasento, jossa se pesee monet kaksi tai jopa kolme kertaa kalliimmat autot. Olen suht pitkä ja tykkään istua alhaalla autossa. Esim usein kehuttu kolme kertaa kalliimpi Volvo häviää mielestäni ajoasennossa reippaasti Octavialle, Octaviassa saa penkin huomattavasti alemmaksi, pääntuen säädettyä lähemmäksi ja ratissa on paremmat etäisyyden säädöt. Todella useassa autossa minulla ratti jää aavistuksen liian kauaksi, tuossa ei. Täydellinen tuokaan ei ole, ratti saisi tulla vielä hiukan alemmaksi. Jos tuota vertaa vaikka Avensiksen ajoasentoon, on eroa minusta kuin yöllä ja päivällä.

      
  • http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=580&posting=22000000042521013



    Skodan pellin alla on tuttua ja turvallista VAG tekniikkaa. Samasta autoliikkeestä myyty 3 TSi:tä, joista kahdesta kone hajonnut viallisen jakoketjun kiristäjän takia. No tämähän ei VAG-miehiä haittaa...



    http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=580&posting=22000000042582910

      
  • Toisaalta täytyy muistaa, että mm. avensiksen dieselkoneisiin on tehty remontteja vaikka huru mykket, mutta jos niistä mainitaan mm. suoli24-palstalla, ne poistetaan kiireen vilkkaa...tämän satun tietämään ihan työkavereiden autoista.



    Itse ajattelen asian niin, että pidän autoa maksimissaan sen aikaa kun takuu on voimassa (2 v.) ja jos remontteja tulee, ne menevät takuun piikkiin. Ei ne toki mukavia ole, mutta niitä nyt vaan nykytekniikan kehityksen myötä tulee, ihan merkistä riippumatta. :confused:

      
  • Ammattilainen:

    Itse ajattelen asian niin, että pidän autoa maksimissaan sen aikaa kun takuu on voimassa (2 v.) ja jos remontteja tulee, ne menevät takuun piikkiin.




    Minulle luotettavuus on yksi tärkeimpiä ominaisuuksia. Silti en autoa korjauksen pelossa lähde vaihtamaan, ellei jonkinasteinen pommi ole käsissä. Korjauskulut ovat pahimmillaankin alle 10% auton käyttökuluista, normaalisti prosentin pari, joten ei siitä muuta merkitystä ole kuin vaivaa ja tietysti mahdollinen pelko tielle jättämisestä. Yleensä auto ei vian takia tielle jää.



    Auton vaihtamiseen käytettävä aikamääräkin riittää moneen korjauskertaan.

      
  • Samaa mieltä Herbertin kanssa. Yhden auton ole joutunut vaihtamaan vika-alttiuden takia, yhden epätyydyttävien ominaisuuksien takia. Nyt on onneksi niin hyvän tuntuinen yksilö, että ajan sen loppuun. Ikää ajokilla on 14 vuotta ja viimeisimmän määräaikaishuollon kulut 54 euroa. Kuluvia osia, kuten iskarit, on toki vaihdettu. Merkin varmaan arvaa...

      
  • Herbert:

    Ammattilainen:
    Itse ajattelen asian niin, että pidän autoa maksimissaan sen aikaa kun takuu on voimassa (2 v.) ja jos remontteja tulee, ne menevät takuun piikkiin.


    Minulle luotettavuus on yksi tärkeimpiä ominaisuuksia. Silti en autoa korjauksen pelossa lähde vaihtamaan, ellei jonkinasteinen pommi ole käsissä. Korjauskulut ovat pahimmillaankin alle 10% auton käyttökuluista, normaalisti prosentin pari, joten ei siitä muuta merkitystä ole kuin vaivaa ja tietysti mahdollinen pelko tielle jättämisestä. Yleensä auto ei vian takia tielle jää.

    Auton vaihtamiseen käytettävä aikamääräkin riittää moneen korjauskertaan.




    Näinhän se on, aika on kallista.

    Idän ihme, lännen kauhu, takaa nousee sankka sauhu!

    Panee harkitsemaan itäauton osto vieläkin vaikka ovat parantuneet? :tongue:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit