Suht kattavasti varusteltu dieselfarmari alle 25000 eurolla?

21 kommenttia

(eurooppalaisen) Peruskulkuneuvon hankinta edessä.

Kilometrejä vuodessa tulee noin 28-30 tuhatta, enimmäkseen pinnoitettuja seututeitä ja motaria. Kaupunkiajoa ei paljoakaan.



Kriteerit:

- Hinta alle 25000 euroa seuraavin varustein/ominaisuuksin:

- Tavaratila min. 500 litraa

- Ilmastointi

- Vakionopeudensäädin

- Ajovalojen pesuri

- Sähkölasit edessä

- Eu keskikulutus mielellään selvästi alle 5L/100 km

- Webasto kellolla (mahduttava mainittuun budjettiin)

- Vetokoukku (mahduttava mainittuun budjettiin)



Itse löysin yhden varteenotettavan ehdokkaan:

Ford Focus 1.6 TDCi (109 hv)

Täyttää kaikki mainitut kriteerit. Webasto kellolla (käytetään ajotietokoneen kautta) on vakiona.

Löytyykö muita em. kriteerit täyttävää farkkua, joka mahtuu 25 000 euron budjettiin?

Etsin ja selailin, mutten löytänyt. Saa siis ehdottaa vaihtoehtoa jos sellainen on olemassa!

Fordista lähti jo yli 10 tarjouspyyntöä ympäri "eteläistä keskisuomea". Haen sieltä mistä halvimmalla saan.









  
  • Jos luet aihetta, missä Patrik Smith laitto alkuun, mikä kuluttaa vähiten 120 nopeudessa, aihe on muuttunut. Oletko sinä muuttamassa aihetta matkan varrella, vai pysytkö tuossa?

      
  • Osta vain se voordi niin säästytään tältäkin keskustelulta... :smile:



    F.O.R.D = Found On the Road, Dead.

      
  • Focus on hyvä auto ajaa, mutta yksi suuri heikkous siinä on. Nimittäin rengasmelu on jotain aika hurjan kuulosta, eikä sitä todellakaan jaksa pidemmällä maantiereissulla. Joten siinä mielessä tuo Ford ei sovi sun tarpeisiin ollenkaan. Siinä mielessä on turha tehdä mitään tarkkoja budjetti- tai varusteluraameja, koska siinä ei sähkölasit paljon lämmitä kun autolla ajamisesta ei nauti. Käy nyt vaan koeajamassa niitä suurin piirtein tuon hintaisia farkkuja (Astra, Octavia jne.) ja valitse sitten. Autoja ei valitettavasti pysty vertailemaan teknisiä tietoja katselemalla, vaan ajamalla niitä.

      
  • SportShift:

    Osta vain se voordi niin säästytään tältäkin keskustelulta... :smile:

    F.O.R.D = Found On the Road, Dead.




    Ihanko itse keksit?



    Juuson viestissä oli kyllä hyvä pointti. Focus on mitä hauskin ajettava, mutta ei se ehkä motarilla ole parhaimmillaan tuon valtavan rengasmelun takia, joka varsinkin farkkua vaivaa.



    Mitenkä lie joku korealainen? Ceedin ostamalla jäisi rahaa naftaankin aika tavalla. Kia söisi 4,9l. Tavaratilaa Kiassa on 534l.



    Kalliimmista tutustuisin Octaviaan, vaikka sen kulutus nyt pari desiä yli menisikin.



    308 Wagon olisi sekin listallani kriteereilläsi. Pesosenkin kulutus on 4,9l, joten reippaasti alle viiden se ei mene. Tavaratilaa 308 tarjoaa peräti 674l verran.



    Ehkä sinun kannattaisi katsoa kulutuksissa kuitenkin maantielukemia, jos ajosi on lähinnä motaria ja maantietä? Saisit silloin pätevämmät luvut. Varsinkaan motarilla tuo EU-yhdistetty ei kerro auton kulutuksesta juuri mitään.

      



  • Mitenkä lie joku korealainen? Ceedin ostamalla jäisi rahaa naftaankin aika tavalla. Kia söisi 4,9l. Tavaratilaa Kiassa on 534l.



    EU-yhdistetty ei kerro auton kulutuksesta juuri mitään.



    Saako Ceediin ajovalojenpesulaitetta? Sillä kysyin pitääkö nuo vaatimukset. Nimittäin ei niitä monta vaihtoehtoa ole. Saako esim. ajastimella lämmitintä, saahan sen jälkiasennettuna, mutta pysyykö hintaraja.

      
  • En nyt nuista varusteista tiedä (enkä jaksa katsoakaan kun en omaa autoa hae) mutta Kia on aika halpa, joten luulisi pysyvän hintaraameissa.

      
  • juuso01:

    En nyt nuista varusteista tiedä (enkä jaksa katsoakaan kun en omaa autoa hae) mutta Kia on aika halpa, joten luulisi pysyvän hintaraameissa.




    Ajovalonpesureista en kyllä itsekään tiedä, mutta nuo muut saa lisävarustelistalta aivan varmasti mukaan. Hintakaan ei varmasti muodostu ongelmaksi.



    Mutta jos Ceed ei kelpaa, niin 308 täyttäisi nekin nuo ehtosi.



    Kannattaa muistaa, että nyt voi listahinnoista saada melkoisia alennuksia, joten ihan pelkästään sokeasti ei niitä kannata katsoa. Pököttikin irtoiaisi 1.6 HDi:nä varmasti tuohon hintaan noilla haluamillasi varusteilla.



    Renault Megane Break voisi lähteä poistuvana mallina todella edullisesti. Kulutus 4,7l ja tavaratilaa 520l.



    Oma ehdoton suosikkini olisi kuitenkin tuo Peugeot. Nykyaikainen auto hienolla koneella ja suorastaan valtavalla tavaratilalla.



    Onko farkku aivan ehdoton vaatimus? Meinaan, että tarjolla olisi monia muitakin hyviä malleja verrattain isollakin tavaratilalla.

      
  • Tosiaan, tuo Peugeot 308 SW on tullut markkinoille aivan huomaamattani. Vaikuttaa todella mielnkiintoiselta (etenkin tilojensa puolesta).

    Emme ole autolla paljon matkustelevaa tyyppiä kun tuo kesämökkikin on tuossa 30 kilometrin päässä, mutta farkulle on kuitenkin toisinaan tarvetta kun perheessä on 4 henkeä. Eli tilaa on oltava "varalla". Tilantarve kasvaa entisestään kun kersat tulevat aktiivisempaan harrastusikään.



    Täytyypä käydä katsomassa tuo Pösö. SW Sportiin kun saisi vielä tingattua koukun ja webaston kaupanpäälle, niin puristuisi nippanappa budjettiin ja nuo muut vaaditut varusteet tulisivat malliversiossa mukana.

      
  • Itse ajelin edellisen mallin, siis ennen "naaman nostoa", Focus farmarilla 2006 1,6 dieselillä noin 60tkm parissa vuodessa. Ihan kelpo auto peruskäyttöautoksi, takajalkatilat pikkasen niukat ja nuo rengasäänet valitettavan kovat, kuten joku edellä mainitsikin. Rengasääniin saa vaikutettua satsaamalla äänieristemattoon, noicekilleriin tms. Lisäksi ilmainen vinkki farkkuautoilijoille; kannattaa äänieristää takaluukun verhoilumuovi, ellei tehdas ole sitä tehnyt... Itse olen ko. operaation muutamaan farkkuun tehnyt ja eron kyllä huomaa.

      
  • http://www.c3picasso.com/fi/ :innocent:



    Webasto kellolla syö kyllä monenkin auton mahiksia, ellei ole jonkun-merkkinen-vastaava-kellolla vakiona.

      
  • Psa yhtymä käyttää webastoa aika monessa dieselmallissa lisälämpönä ja noihin kellolaite on sitten se joka lisää hintaa.308 kohdalla kylläkin taitaa olla niin että webasto on kokonaan lisävaruste ja monesti on halvempi hankkia jälkiasenteisena.Tuossa fordissa ja pösössä on sama kone joten parivaljakko on ihan kiva koeajovertailuun.

      
  • Skoda Fabia Combi muuten täyttäisi kaikki edellämainitsemasi ehdot, paitsi tavaratila jäisi 20l liian pieneksi. Tuo voisi olla edullinen vaihtoehto. Greenline mallin maantiekulutus on vain 3,4l ja yhdistetty 4,1l, joten siinäpä olisi todellinen bensanpihistäjä.

      
  • Fabiaa kävin kokemassa, mutta ei oikein sytyttänyt.

    Penkkiäkään ei saa riittävän taakse, kuskilta kun uupuu vain muutama sentti kahdesta metristä.



    Focuksesta sain sen verran houkuttelevan tarjouksen, että taitaa olla menoa. Tuo Pösö tipahti kun olin katsomassa sellaista. Tuli yksi takuukorjauksesta samanlaista autoaan hakeva asiakas rupattelemaan. Viesti oli lyhyesti : "älä osta jos et halua seisottaa autoa pajalla"

    Kyselin, että mikäs pösössä on mättänyt. Ovet ei mene aina kiinni pakkasella - on joutunut sitomaan kuskin oven kiinni narulla muutamaan otteeseen jotta on voinut ajaa töihin.

    Joskus kuskin ovesta ei ole päässyt myöskään ulos. Joutunut käyttämään apukuskin ovea.

    Sähköpeilit reistailee, peruutustutka huutelee aivan omiaan ... jotakin muutakin oli, mutta en muista enää mitä.

    Päätin luopua pösö-vaihtoehdosta (Nimimerkillä 2001 Lagunan omistanut - auts!)



    Reilu 10% pois focuksen hinnasta varusteineen 1.9 prosentin rahoituskorolla on sen verran kohtuullinen diili, että kuulakynä on jo kädessä tilaussopimuksen allekirjoitusta varten.

    Focus on muuten aika hiljainen auto nykyiseen verrattuna (Tourneo Connect)

      
  • Etkö Fabiaa koajaessa käynyt testaamassa Octaviaa? Sopii kohtuullisen hyvin hintahaitariin, jos asennat sen Webason tai Eberin jälkikäteen! Ja kokonaisuutena on ihan eri luokan auto kuin Focus!

      
  • Ocu on mainio auto, mutta yli 3000 euron hintaero Focukseen samoilla varusteilla pistää jo miettimään:

    3000 eurolla saa 3200 litraa dieseliä, ja sillä ajaa meidän ajoilla yli 2 vuotta.



    Valitsen mielummin halvemman, joka täyttää kuitenkin tarpeemme ja ajan octaviaan verrattuna kaksi ensimmäistä vuotta "ilmaisilla" dieseleillä.

    Octavia on kieltämättä parempi peli, mutta ehdoton hintakatto on asetettu ja focus alittaa sen erittäin kirkkaasti (saamani tarjous).

    Toinen kustannuseroa tekevä juttu on se, että Skodan rahoituskorko on 5,9%, fordin 1,9%.



    Suhtaudun auton hankintaan nykyisessä tilanteessa selvästi enemmän taloudelliset seikat mielöessä kuin fiilispohjalta. Auto on vain pakollinen apuväline, ei sen enempää. Tarve-kustannus-tunne akselilla en ole vielä törmännyt parempaan kompromissiin kuin tuo fiikus.

    Käyn todennäköisesti allekirjoittamassa tilaussopimuksen lauantaina.

      
  • Engineeri:

    Ocu on mainio auto, mutta yli 3000 euron hintaero Focukseen samoilla varusteilla pistää jo miettimään:
    3000 eurolla saa 3200 litraa dieseliä, ja sillä ajaa meidän ajoilla yli 2 vuotta.

    Valitsen mielummin halvemman, joka täyttää kuitenkin tarpeemme ja ajan octaviaan verrattuna kaksi ensimmäistä vuotta "ilmaisilla" dieseleillä.
    Octavia on kieltämättä parempi peli, mutta ehdoton hintakatto on asetettu ja focus alittaa sen erittäin kirkkaasti (saamani tarjous).
    Toinen kustannuseroa tekevä juttu on se, että Skodan rahoituskorko on 5,9%, fordin 1,9%.

    Suhtaudun auton hankintaan nykyisessä tilanteessa selvästi enemmän taloudelliset seikat mielöessä kuin fiilispohjalta. Auto on vain pakollinen apuväline, ei sen enempää. Tarve-kustannus-tunne akselilla en ole vielä törmännyt parempaan kompromissiin kuin tuo fiikus.
    Käyn todennäköisesti allekirjoittamassa tilaussopimuksen lauantaina.




    Tosi ostaja ottaa selvää ja toimii. Onnea! Joskus uuden pösön ostaneena, sekä käytetyn, ymmärrän, että kulutus ja ajettavuus kohdallaan, mutta...

      
  • Nasse:

    Etkö Fabiaa koajaessa käynyt testaamassa Octaviaa? Sopii kohtuullisen hyvin hintahaitariin, jos asennat sen Webason tai Eberin jälkikäteen! Ja kokonaisuutena on ihan eri luokan auto kuin Focus!




    Rippuu ihan siitä, mitä arvottaa. Focus on meluisa, mutta parempi ajettava kuin Octavia.

      

  • Rippuu ihan siitä, mitä arvottaa. Focus on meluisa, mutta parempi ajettava kuin Octavia.




    octaviakos ei ole meluisa?

      
  • Engineeri:

    Focus on muuten aika hiljainen auto nykyiseen verrattuna (Tourneo Connect)




    Onkos Focuksen äänieristykselle tehty jotain vai onko Tourneo poikkeuksellisen äänekäs? Renkaat tietysti vaikuttaa asiaan. Jos omassasi on kuluneet renkaat, uusilla renkailla varustettu esittelyauto kuulostaa hiljaisemmalta. Monesti niissä myös on kitkarenkaat, jolloin meluisastakin autosta saadaan hiljainen. En muista kerroitko missä päin Suomea liikut, mutta ehkä aivan eteläisintä Suomea ylempänä saattaa vielä talvirenkaita olla esittelyautoissa. Tarkista vielä tuo, jottei tule yllätyksiä.



    Sinänsä Focus on varmaan järkevä valinta etenkin, jos vaihdat muutaman vuoden välein uuteen. Tuskin se melukaan niin kauhea on, etteikö sen kanssa pärjäisi. Itse pyrin pitämään autoa pidempään, joten Fordin kohdalla pitäisi ensin vakuuttua siitä, että ruosteongelma on ratkaistu. Siksi Golf houkuttelee enemmän, mutta ei taida ihan mahtua asettamaasi hintarajaan.



    Millaiset toimitusajat Focuksella on?

      
  • Onkos Focuksen äänieristykselle tehty jotain vai onko Tourneo poikkeuksellisen äänekäs?




    En tiedä onko tehty ja mitä. Mutta jossain 2007-2008 tuulilasissa näkyi lukevan, että tässä uudessa faceliftissä tullaan parantamaan dieselmallien ääneneneristystä.

    Onko parannettu ja kuinka paljon. En tiedä. Ei ole aiempaa kokemusta fiikuksesta.

    Tourneo Connect on todella äänekäs peltikaappi mihin tahansa henkilöautoon verrattuna. Koeajofiikuksessa oli kirkarenkaat alla.



    Millaiset toimitusajat Focuksella on?


    Noin 10 viikkoa.





    Auto...öh... siis kulkuneuvo on jo tilattu. Voitte Hajaantua!

    :sunglasses:

      
  • Äänieristykselle lienee ainakin yritetty tehdä jotain:

    Tuollainen kappale löytyi Pohjalaisen koeajoraportista.



    "Focukseen on tehty useita muutoksia niin moottoreihin kuin alustaankin, jotta se olisi entistä hiljaisempi. Erityispaino on ollut dieselmalleissa. Madaltuneen ajomelun havaitsi selkeästi koeajon aikana."



    http://www.pohjalainen.fi/teemat/teematarticle.jsp?category=5&p=5&article=292657



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit