UUSI VOLVO S80 JUMBO AMS:n TESTISSÄ !!!

610 kommenttia
191012141521
  • Passat 3.2 FSI DSG 4motion kaikilla hiluilla, vanhahtavaa S60:stä parempi lähes joka osa-alueella.

      
  • Tehoja ei saisi olla alle nykyisen - turvallisuustekijä.

    :kiss:

      
  • Lainaus:
    22.01.2007 klo 00:48 Teknokraatti kirjoitti
    Tervehdys kaikille.

    Mielenkiintoista vääntöä...

    Olin Saabisti, kunnes S60 tuli markkinoille. Nyt olen kiertänyt jälleen kerran Audit ja Bemarit, & Mersut. Hyvä konsti saada tuntumaa on ottaa kiinnostava auto alle Hertzltä työmatkalla viikoksi. Tällä testillä Audi putosi pois ja tuli ikävä omaa S602.5TA:ta.

    Mitä herrat (oletan) suosittelisivat seuraavaksi valinnaksi? Hintaluokka 55 - 65 k€. Tehoja ei saisi olla alle nykyisen - turvallisuustekijä. Integroitu, tehdasasenteinen "Webasto" on must. Kuljetettavaa ei ole. Perheen reflexit tukevat joko etuvetoa tai AWD:tä.

    Maahantuojalla on S60 2.5T A AWD kampanja voimassa helmikuun loppuun. Siihen mennessä pitäisi tilata jotain. Pitääkö päätyä jälleen kolmanen kerran samaan, ottaako hieman liian isolta tuntuvat S80:n, vai onko muita varteenotettavia mielessänne?




    Itse arvostan Volvoa ja Mersua lähes joka osa-alueella mutta hintaa saisi olla vähemmän.. Tuolla hintahaitarilla tuskin huonoa autoa saat.. Itselläni on hyviä kokemuksia niin Volvosta kun mersustakin. Itse päätyisin jompaan kumpaan merkkiin. Jos tällä palstalla alkaa liikaa muita uskomaan.. ei muuta oikeaa autoa olekaan kuin bmw. Itse pidän taas bemaria ihan ylihinnoiteltuna autona, sisältäkään ei minkään näköinen, mutta tämä vain minun mielipide.

    [Jan79 muokkasi tätä viestiä 22.01.2007 klo 11:10]
      
  • Minä olen samaa mieltä kuin Jan, eli pidän viime vuosisadan tekniikasta kuten esim volvo farmari v 60:stä.

      
  • Lainaus:
    22.01.2007 klo 00:48 Teknokraatti kirjoitti
    Tervehdys kaikille.

    Mielenkiintoista vääntöä...

    Olin Saabisti, kunnes S60 tuli markkinoille. Nyt olen kiertänyt jälleen kerran Audit ja Bemarit, & Mersut. Hyvä konsti saada tuntumaa on ottaa kiinnostava auto alle Hertzltä työmatkalla viikoksi. Tällä testillä Audi putosi pois ja tuli ikävä omaa S602.5TA:ta.

    Mitä herrat (oletan) suosittelisivat seuraavaksi valinnaksi? Hintaluokka 55 - 65 k€. Tehoja ei saisi olla alle nykyisen - turvallisuustekijä. Integroitu, tehdasasenteinen "Webasto" on must. Kuljetettavaa ei ole. Perheen reflexit tukevat joko etuvetoa tai AWD:tä.

    Maahantuojalla on S60 2.5T A AWD kampanja voimassa helmikuun loppuun. Siihen mennessä pitäisi tilata jotain. Pitääkö päätyä jälleen kolmanen kerran samaan, ottaako hieman liian isolta tuntuvat S80:n, vai onko muita varteenotettavia mielessänne?



    Itse unohtaisin jo vanhan S60-mallin, ellet sitten ihan mahdottomasti ole siihen mieltynyt. Uusi S80 2,5T malli mahtuu tuohon hintahaarukkaan jo Summum-varustelulla ja Dynaudiolla ja muillakin herkuilla ja on kaikin puolin vanhahtavaa S60-malli parempi, myös ketterämpi, koska kääntöympyrä on pienempi.

    Koska vaihtelu virkistää autonvalinnassakin, niin itse ottaisin mukaan BMW 325xi tai 330xi -mallit, kun ei kerran tilantarvettakaan ole ja Audia et kerran halua. Tyylikkäin Bemari on uusi 3-sarjan coupe ja siitäkin löytyy nelivetomallina 325Cxi, jonka saisi hyvin varusteltunakin vielä alle 65 tonnin. Bemarista vaan itse vaihtaisin ne runflat-renkaat ensimmäisenä tavallisiin renkaisiin ja hankkisin vaikka jonkun rengaspaikkauspullon varalta ja rengaspaikkauspullohan se on vakiona uudessa S80-mallissakin. Itse tosin halusin autooni sen tilapäisvararenkaan, joka ei kustantanut lisähintaa.

      
  • Lainaus:
    22.01.2007 klo 12:08 A-utoilija kirjoitti
    Bemarista vaan itse vaihtaisin ne runflat-renkaat ensimmäisenä tavallisiin renkaisiin ja hankkisin vaikka jonkun rengaspaikkauspullon varalta ja rengaspaikkauspullohan se on vakiona uudessa S80-mallissakin. Itse tosin halusin autooni sen tilapäisvararenkaan, joka ei kustantanut lisähintaa.


    Samoin itse toimisin, tuolla sekä suuntavakavuus parenee että uraherkkyys vähenee. Mukaan takakonttiin vain renkaanpaikkauspullo ja tupakansytyttimestä toimiva kompura. Tuo systeemihän on monessa autossa jo.

    Bemarin myyjänkin mukaan aika moni on vaihtanut Run-Flatit pois.

      
  • Lainaus:
    22.01.2007 klo 00:48 Teknokraatti kirjoitti

    Mitä herrat (oletan) suosittelisivat seuraavaksi valinnaksi? Hintaluokka 55 - 65 k€. Tehoja ei saisi olla alle nykyisen - turvallisuustekijä. Integroitu, tehdasasenteinen "Webasto" on must. Kuljetettavaa ei ole. Perheen reflexit tukevat joko etuvetoa tai AWD:tä.

    Maahantuojalla on S60 2.5T A AWD kampanja voimassa helmikuun loppuun. Siihen mennessä pitäisi tilata jotain. Pitääkö päätyä jälleen kolmanen kerran samaan, ottaako hieman liian isolta tuntuvat S80:n, vai onko muita varteenotettavia mielessänne?



    Itse olen ainakin ollut kovin tyytyväinen tähän uuteen S80 Volvooni. Mahtuu kevyesti tuohon mainitsemaasi hintahaarukkaan, ja on mielestäni S60:stä huomattavasti parempi auto. Summum-paketti ja paremmat poppivehkeet, niin rupeaa Volvon varustelu olemaan kunnossa alle 60 000€ hinnalla!

    Jos takavedon nyt kuitenkin kelpuutat, niin Lexus IS 250 automaatti voisi olla oivallinen vaihtoehto, kun tilaa et ilmeisesti ylenmäärin tarvitse. Lexukseen vielä Luxury-paketti päälle, niin rupeaa olemaan viimeisen päälle varusteltu auto.

    Lexus GS 300 maksaa 67 000€, joten melkein mahtuu hintahaarukkaasi. GS on mielestäni jo "karvalakkimallina" hyvin varusteltu, joten jos lompakko venyy, niin Lexusta kannattaa todellakin harkita. Kulkupuolikin varmasti riittää, sillä GS 300-mallissa on sentään 250hv, ja kiihtyy 0-100km/h 7.2 sekunnissa.

    Passat on muuten ihan hyvä, mutta melkoisen meluisa kulkine. Jos korvat kestää, miksi ei.

    Alfa Romeo 159 3.2 Q4 voisi myös tulla kysymykseen, joskin sekin on Passatin tapaan aika meluisa. Itse kyllä ottaisin ennemmin Alfan kuin Passatin, jos tilantarvetta ei ole.

    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 22.01.2007 klo 22:11]
      
  • Lainaus:
    22.01.2007 klo 22:10 Simppa- kirjoitti
    Passat on muuten ihan hyvä, mutta melkoisen meluisa kulkine. Jos korvat kestää, miksi ei.

    Alfa Romeo 159 3.2 Q4 voisi myös tulla kysymykseen, joskin sekin on Passatin tapaan aika meluisa. Itse kyllä ottaisin ennemmin Alfan kuin Passatin, jos tilantarvetta ei ole.


    En ole itse ajanut uudella Passatilla kuin pienen lenkin 2.0 FSI:llä, mutta ainakin Tuulilasin 30.000 km kestotestissä Passattia kehuttiin erittäin hiljaiseksi autoksi, tosin ei varmaan yhtä hiljainen kuin 5-sarja, S80 ja GS.

    Jos Alfaan vertaa, plussina on loistava DSG vaihteisto, huomattavasti pienempi kulutus ja parempi jälleenmyyntiarvo. Alfa taas sporttisempi, kauniimpi ja yksilöllisempi.

      
  • Lainaus:
    23.01.2007 klo 10:10 individual kirjoitti

    En ole itse ajanut uudella Passatilla kuin pienen lenkin 2.0 FSI:llä, mutta ainakin Tuulilasin 30.000 km kestotestissä Passattia kehuttiin erittäin hiljaiseksi autoksi, tosin ei varmaan yhtä hiljainen kuin 5-sarja, S80 ja GS.



    jos kaivetaan tuon kokoluokan autojen meluja ja otetaan ääripäät Mersu on hiljaisin, Ford Mondeo ja Saab 9-3 meluisimpia. Passat, Audi,BMW ja Alfa melko samoissa 1 desibelin eroja. Näitä keskiluokan autojohan ei tehdä yleensä yhtä meluttomiksi kuin luokkaa isompia


      
  • Lainaus:
    23.01.2007 klo 10:57 GTAm kirjoitti
    jos kaivetaan tuon kokoluokan autojen meluja ja otetaan ääripäät Mersu on hiljaisin, Ford Mondeo ja Saab 9-3 meluisimpia. Passat, Audi,BMW ja Alfa melko samoissa 1 desibelin eroja. Näitä keskiluokan autojohan ei tehdä yleensä yhtä meluttomiksi kuin luokkaa isompia


    Ainakin englantilaisissa julkaisuissa (the Car ja Fifht Gear) 3-sarjaa on sanottu luokkansa hijaisimmaksi, en muista kuitenkaan tuloksia Suomen karkeilta asvalteilta. Itse kuitenkin pitäisin tuota C-mersua hiljaisempana. A4 on mielestäni Alffaa, Passattia, C:tä ja 3-sarjaa paljon meluisampi.

    [individual muokkasi tätä viestiä 23.01.2007 klo 11:30]
      
  • Lainaus:
    23.01.2007 klo 11:29 individual kirjoitti


    Ainakin englantilaisissa julkaisuissa (the Car ja Fifht Gear) 3-sarjaa on sanottu luokkansa hijaisimmaksi, en muista kuitenkaan tuloksia Suomen karkeilta asvalteilta. Itse kuitenkin pitäisin tuota C-mersua hiljaisempana. A4 on mielestäni Alffaa, Passattia, C:tä ja 3-sarjaa paljon meluisampi.



    niin nuo oli auto motor und sportin diesel vertailusta, arvot mersu oli selvästi hiljaisin 100 vauhdissa 2 desibeliä eroa 3 sarjaan. BMW oli toisena, Passat, Alfa ja Audi noin desibelin erolla sen jälkeen.


    [GTAm muokkasi tätä viestiä 23.01.2007 klo 12:14]
      
  • No niin, alkaa tämä juttu olla niin pitkä, että olisi voinut aloittaa jo uuden: UUSI VOLVO S80 JUMBO AUTOEXPRESSIN TESTISSÄ !!!

    Nimittäin marraskuun numerossa AutoExpress testasi kattavassa vertailussa Audi A6, BMW 525d, MB 220CDI ja Volvo S80 D5. Volvo sai kehuja varustuksesta ja halvasta hinnasta, se on selvästi premium-autoja halvempi. Toisaalta lopputuloksissa Volvo S80:n sijoituksena oli tyytyminen jälleen jumbosijalle. Miinukset tulivat

    1. Mitättömästä muotoilusta: Unassuming styling means the Volvo is short on road presence

    2. Moottorista: Put simply, the five-cylinder is a touch coarse, and not as pleasant to listen to as rivals. There were also vibrations through the clutch pedal, and the six-speed manual gearbox is long-winded and ponderous compared to the BMW’s set-up

    3. Pienestä tavaratilasta: The 422-litre load bay is the smallest in this test, and is blighted by a narrow opening (kilpailijoissa 520 -546 l)

    4. Alustasta: Certainly, anyone coming from the old S80 will be instantly impressed. But it’s not as settled as we had hoped, and doesn’t smother bumps brilliantly. Nor is all well in terms of handling. The front-wheel-drive chassis doesn’t feel as sophisticated as the rear-drive BMW and Merc. And although it’s capable through corners, with good turn-in, grip and limited roll, the Volvo’s mature personality means it’s not that enjoyable to drive, and is less agile than rivals.

    Näistä vain kohta 1 voi olla makuasia, muut ovat testitiimin toteamia auton ominaisuuksia. Se mitä tässäkin keskustelussa on moneen kertaan käsitelty tuntuu olevan myös testitiimin mielipide, eli Volvon dieselkoneet ovat karkeita, äänekkäitä. Taitaa se Tuulilasin kommentti "kone jyrisee kuin kuorma-autossa" saada tästä tukea. Myös alustan ominaisuudet jäävät selkeästi saksalaisille: ” it’s not that enjoyable to drive, and is less agile than rivals”. Ajodynamiikassa olisi paljon tekemistä.


    [Critical muokkasi tätä viestiä 23.01.2007 klo 22:57]
      
  • Lainaus:
    23.01.2007 klo 22:53 Critical kirjoitti
    No niin, alkaa tämä juttu olla niin pitkä, että olisi voinut aloittaa jo uuden: UUSI VOLVO S80 JUMBO AUTOEXPRESSIN TESTISSÄ !!!

    Nimittäin marraskuun numerossa AutoExpress testasi kattavassa vertailussa Audi A6, BMW 525d, MB 220CDI ja Volvo S80 D5. Volvo sai kehuja varustuksesta ja halvasta hinnasta, se on selvästi premium-autoja halvempi. Toisaalta lopputuloksissa Volvo S80:n sijoituksena oli tyytyminen jälleen jumbosijalle. Miinukset tulivat

    1. Mitättömästä muotoilusta: Unassuming styling means the Volvo is short on road presence

    2. Moottorista: Put simply, the five-cylinder is a touch coarse, and not as pleasant to listen to as rivals. There were also vibrations through the clutch pedal, and the six-speed manual gearbox is long-winded and ponderous compared to the BMW’s set-up

    3. Pienestä tavaratilasta: The 422-litre load bay is the smallest in this test, and is blighted by a narrow opening (kilpailijoissa 520 -546 l)

    4. Alustasta: Certainly, anyone coming from the old S80 will be instantly impressed. But it’s not as settled as we had hoped, and doesn’t smother bumps brilliantly. Nor is all well in terms of handling. The front-wheel-drive chassis doesn’t feel as sophisticated as the rear-drive BMW and Merc. And although it’s capable through corners, with good turn-in, grip and limited roll, the Volvo’s mature personality means it’s not that enjoyable to drive, and is less agile than rivals.

    Näistä vain kohta 1 voi olla makuasia, muut ovat testitiimin toteamia auton ominaisuuksia. Se mitä tässäkin keskustelussa on moneen kertaan käsitelty tuntuu olevan myös testitiimin mielipide, eli Volvon dieselkoneet ovat karkeita, äänekkäitä. Taitaa se Tuulilasin kommentti "kone jyrisee kuin kuorma-autossa" saada tästä tukea. Myös alustan ominaisuudet jäävät selkeästi saksalaisille: ” it’s not that enjoyable to drive, and is less agile than rivals”. Ajodynamiikassa olisi paljon tekemistä.


    Pakko kysyä tältä Criticalilta, että mitä ajat takaa näillä hyvin Volvo-kielteisillä kommenteillasi, joita tästä keskusteluketjusta löytyy lukuisia eli onko sinulla jotain patoutumia Volvoa kohtaan? Tuohon Tuulilasin diesel-moottorin kommenttiinkin viittaat jo ties kuinka monennen kerran?

    Tuossa testissä muuten taas erot hyvin pieniä ja kommenttina Volvon sijoituksesta: "As a result, it finishes last behind the stylish Audi A6 by the smallest of margins." Tuossa testissä oli näköjään annettu lisäplussaa takavetoisuudesta, mutta kun autolla ajetaan täällä lumen keskellä, niin takavetoisuuden plussat häviää aika äkkiä. Sekä Audi A6, että Volvo saivat "Driving experience" arvosanaksi 3/5 tähteä eli esim. Audin osalta aika poikkeava arvosana sen ajettavuudesta. Sitten Audissa oli lisävarusteena ilmajousitus josta tuli lisäplussaa eli tällaisia lauseita löytyy: "the suspension is better mannered than the S80’s, but not as soothing as it should be – although it’s worth noting our car had the £1,500 adaptive air-suspension option." Eli aika kummaa testausta, kun otetaan lisävarustelistalta ilmajousituksia joihinkin autoihin ja tuohan jo kertoo testin tasapuolisuudesta aika paljon.

      
  • Kiitokset kommenteista. Luin ne kaikki.
    Joku teistä ihmetteli tuota tehoa v.s. turvallisuutta. Se jäi jotenkin pinttymäksi tukanjuureen, kun aikoinaan Saabilla kurvasin metsämaisemassa metrin yliauratussa kaarteessa ja tunsin, että nyt etupyörä imaisee ojaan. Nopeus noin 80. Reflexit painoivat kaasun pohjaan, ja onneksi tehoa löytyi niin paljon, että nousi ylös ja väistin kivisen km pylvään. En tiedä mitä siinä olisi voinut takavetoisella tehdä. Pahinta olisi ollut jarruttaa.

    Mutta takaisin tähän päivään. Vinkkienne perusteella S80 koeajoon nyt viikonlopulla. Koitan muistaa kertoa jotain jos tämä palsta jatkuu.

    Heitänpä toisen haasteen. Oletteko saaneet pitävää tietoa, www-linkkejä, siitä, milloin kokonaan uudistettu S60 tulee myyntiin? Farmaria en halua. Kannattaisiko sittenkin odottaa?

    [Teknokraatti muokkasi tätä viestiä 24.01.2007 klo 00:10]
      
  • Lainaus:
    23.01.2007 klo 23:59 A-utoilija kirjoitti
    Pakko kysyä tältä Criticalilta, että mitä ajat takaa näillä hyvin Volvo-kielteisillä kommenteillasi, joita tästä keskusteluketjusta löytyy lukuisia eli onko sinulla jotain patoutumia Volvoa kohtaan?


    Mitä ihmeen Volvo-kielteisiä kommentteja? Kun puhutaan jostain autosta niin eikö ole tarkoitus puhua sen hyvistä ja huonoista puolista? Jos nostaa esiin jatkuvasti kaikkialla esiintulevaa samanlaista arvostelua niin eikö se ole ihan oleellsita tähän keskusteluun?

    Kumma käsitys sinulla A-utoilija autokeskustelusta, näköjään Volvosta ei saa sanoa mitään negatiivista tai se on vihaa merkkiä kohtaan? Jos esimerkiksi totean Ferrarit aika epäkäytännöllisiksi perheautokäyttöön ja aika kalliiksi niin onko minulla patoutumia Ferraria kohtaan? Jos puhun siitä että Chevrolet Niva on erittäin surkea laadultaan ja äärimmäisen epädynaaminen niin onko minulla patoutumia Chevroletia kohtaan? Vai onko se kenties vain hyvä arvio auton ominaisuuksista?

    Minusta tuo kirjoitus on asiallinen ja perusteltu, ihan samansuuntaiset kokemukset on itselläni. Jos on siitä eri mieltä niin siitä vaan perustelemaan, turha siitä on ruveta valittamaan että toinen on sinun mielestäsi 'vääräuskoinen' kun ei palvo Volvoa täysin kritiikittä. Onko Volvo muka täysin täydellinen, eikö siinä ole mitään kritisoitavaa muihin autoihin nähden?

      
  • Lainaus:
    24.01.2007 klo 00:08 Teknokraatti kirjoitti
    En tiedä mitä siinä olisi voinut takavetoisella tehdä. Pahinta olisi ollut jarruttaa.


    Eikös takavetoiset nimenomaan ole parempia 'kääntyvyydeltään' tai mikä se onkaan, en tiedä mikä 'turn-in' termi on Suomeksi. Eli tuskin on kevyemmällä keulalla vaikeuksia saada keulaa kääntymään verrattuna puskevaan Saabiin.

    No, asiaan: Passat R36 on piakkoin tulossa, en tiedä kuinka äärettömän kauan kestää saapua Suomeen. Siitä joko pitää tai ei, minusta vaikuttaa lupaavalta S4:sen korvikkeelta ja laadukkaan oloinenkin kunhan pitää värin konservatiivisena. Hetkinen, unohda se, niitä ruvetaan kai toimittamaan vasta aikaisintaan kesän alussa.

    Tai 'Sysler' 300C 3.5 V6 (tai 3.0 crd) joka on kyllä painava kuin synti mutta kaunis ja luonteikkaampi kuin Volkkarit ja varsinkin Volvot!

    Bemun suhteen odottaisin sitä että kutoskoneetkin saa nelisylinteristen tavoin jarrutusvoiman talteenotolla ja stop-startilla, ellei niiden ominaisuuksien tulo hirveästi veny. Saa nimittäin suuren kulutusedun.

    Itse valitsisin varmaan 3-sarjan, uuden C:n ja Lexuksen väliltä tai jos ylimääräisiä sisätiloja tarvitsee 300C:n tai odottelisin uutta S-typea (saakin odottaa aika kauan).

    Uutta S60stä ei tule ainakaan tänä vuonna.

      
  • Lainaus:
    24.01.2007 klo 01:22 Putput kirjoitti
    Bemun suhteen odottaisin sitä että kutoskoneetkin saa nelisylinteristen tavoin jarrutusvoiman talteenotolla ja stop-startilla, ellei niiden ominaisuuksien tulo hirveästi veny. Saa nimittäin suuren kulutusedun.


    Tarkoittanet kuitenkin "stop& go" toimintoa (joka ei liity millään tavalla kulutukseen, sen sijaan aktiivicruiseen):

    "Vieläkin pitemmälle vietyä mukavuutta tarjoaa automaattivaihteisiin malleihin lisävarusteena saatava aktiivivakionopeussäädin stop & go -toiminnolla. Aktiivivakionopeussäätimen tutka seuraa etäisyyttä edellä ajaviin ja pitää etäisyyden vakiona vaikka edellä ajava hidastaisi nopeutta. Järjestelmä osaa tarvittaessa jopa jarruttaa auton pysähdyksiin.
    Lähde: www.bmw.fi "

    Vastaava systeemi on saatavilla S80:een, tosin ilman täydellistä pysäytysautomatiikka (toiminta alue 25-200km/h).

    Jarrutusvoiman talteenotto näyttää liittyvän laturin toimintaan, jolloin laturi kytketään pois käytöstä kiihdytysten ajaksi (akku on jarrutusvoiman talteen oton vuoksi jo täynnä). Lähde www.bmw.com

    [turbo-kiisseli muokkasi tätä viestiä 24.01.2007 klo 09:02]
      
  • Lainaus:
    24.01.2007 klo 00:51 Putput kirjoitti

    Mitä ihmeen Volvo-kielteisiä kommentteja? Kun puhutaan jostain autosta niin eikö ole tarkoitus puhua sen hyvistä ja huonoista puolista? Jos nostaa esiin jatkuvasti kaikkialla esiintulevaa samanlaista arvostelua niin eikö se ole ihan oleellsita tähän keskusteluun?

    Kumma käsitys sinulla A-utoilija autokeskustelusta, näköjään Volvosta ei saa sanoa mitään negatiivista tai se on vihaa merkkiä kohtaan? Jos esimerkiksi totean Ferrarit aika epäkäytännöllisiksi perheautokäyttöön ja aika kalliiksi niin onko minulla patoutumia Ferraria kohtaan? Jos puhun siitä että Chevrolet Niva on erittäin surkea laadultaan ja äärimmäisen epädynaaminen niin onko minulla patoutumia Chevroletia kohtaan? Vai onko se kenties vain hyvä arvio auton ominaisuuksista?

    Minusta tuo kirjoitus on asiallinen ja perusteltu, ihan samansuuntaiset kokemukset on itselläni. Jos on siitä eri mieltä niin siitä vaan perustelemaan, turha siitä on ruveta valittamaan että toinen on sinun mielestäsi 'vääräuskoinen' kun ei palvo Volvoa täysin kritiikittä. Onko Volvo muka täysin täydellinen, eikö siinä ole mitään kritisoitavaa muihin autoihin nähden?


    Itse ihmettelen joidenkin kirjoittajien motiiveja, kuten juuri tämä "Critical", jonka Volvo-kommentteja on lukuisia myös Volvo C30-keskustelussa. Hakemalla haetaan ne jotkut lauseet testeistä, joissa on jotain kritiikkiä ja perään sitten muutama oma lause, joilla väritetään vielä vähän lisää asiaa. Kaipa motiivina on vaan toimia jonkinmoisena provokaattorina tällä palstalla tai sitten taustalla on jonkinmoista patoutumaa Volvoa kohtaan. Kun jotain testeissä olevia kommentteja lainataan tälle palstalle, niin hyvä tapa olisi laittaa myös linkki kyseiseen testiin, josta muut voivat itse sen lukea, eikä poimia yksittäisiä lauseita saadakseen joku auto vaikuttamaan mahdollisimman huonolta. Varmaan ymmärrät mitä tarkoitan?

    Ihmettelen muutenkin tätä kiihkoilua eli meininki täälläkin on samanlaista kuin Suomi24-palstalla pahimmillaan, jossa monet automerkkien palstat on täynnä pelkkää provoilua, tietysti pahin siellä on Skoda-palsta. Jos tuota kiihkoilu jonkun merkin puolesta tai vastaan voitaisi jättää edes vähän vähemmälle ja pysyä enemmän asialinjalla, niin olisihan näissä keskusteluissa paljon enemmän tolkkua ja niistä saisi myös jotain tietoa. Toivottavasti tunsit omassa sisimmässäsikin edes pienen piston. :smile:

      
  • Lainaus:
    24.01.2007 klo 08:54 turbo-kiisseli kirjoitti

    Tarkoittanet kuitenkin "stop& go" toimintoa (joka ei liity millään tavalla kulutukseen, sen sijaan aktiivicruiseen):

    "Vieläkin pitemmälle vietyä mukavuutta tarjoaa automaattivaihteisiin malleihin lisävarusteena saatava aktiivivakionopeussäädin stop & go -toiminnolla. Aktiivivakionopeussäätimen tutka seuraa etäisyyttä edellä ajaviin ja pitää etäisyyden vakiona vaikka edellä ajava hidastaisi nopeutta. Järjestelmä osaa tarvittaessa jopa jarruttaa auton pysähdyksiin.
    Lähde: www.bmw.fi "

    Vastaava systeemi on saatavilla S80:een, tosin ilman täydellistä pysäytysautomatiikka (toiminta alue 25-200km/h).

    Jarrutusvoiman talteenotto näyttää liittyvän laturin toimintaan, jolloin laturi kytketään pois käytöstä kiihdytysten ajaksi (akku on jarrutusvoiman talteen oton vuoksi jo täynnä). Lähde www.bmw.com


    Nelisylinterisen 320 Cabriolettiin tulee ensimmäisenä systeemi, joka automaattisesti sammuttaa moottorin, kun sitä ei käytetä ja starttaa taas automaattisesti, kun sitä tarvitaan. Tämä sama systeemi tulee myös kuusisylinterisiin hiukan pietsosuuttimin varustetun suorasuihkutuksen jälkeen. Joten kyllä tuo liittyy kulutukseen.

      
  • Lainaus:
    24.01.2007 klo 09:59 A-utoilija kirjoitti
    Lainaus:
    24.01.2007 klo 00:51 Putput kirjoitti

    Mitä ihmeen Volvo-kielteisiä kommentteja? Kun puhutaan jostain autosta niin eikö ole tarkoitus puhua sen hyvistä ja huonoista puolista? Jos nostaa esiin jatkuvasti kaikkialla esiintulevaa samanlaista arvostelua niin eikö se ole ihan oleellsita tähän keskusteluun?

    Kumma käsitys sinulla A-utoilija autokeskustelusta, näköjään Volvosta ei saa sanoa mitään negatiivista tai se on vihaa merkkiä kohtaan? Jos esimerkiksi totean Ferrarit aika epäkäytännöllisiksi perheautokäyttöön ja aika kalliiksi niin onko minulla patoutumia Ferraria kohtaan? Jos puhun siitä että Chevrolet Niva on erittäin surkea laadultaan ja äärimmäisen epädynaaminen niin onko minulla patoutumia Chevroletia kohtaan? Vai onko se kenties vain hyvä arvio auton ominaisuuksista?

    Minusta tuo kirjoitus on asiallinen ja perusteltu, ihan samansuuntaiset kokemukset on itselläni. Jos on siitä eri mieltä niin siitä vaan perustelemaan, turha siitä on ruveta valittamaan että toinen on sinun mielestäsi 'vääräuskoinen' kun ei palvo Volvoa täysin kritiikittä. Onko Volvo muka täysin täydellinen, eikö siinä ole mitään kritisoitavaa muihin autoihin nähden?
    Itse ihmettelen joidenkin kirjoittajien motiiveja, kuten juuri tämä "Critical", jonka Volvo-kommentteja on lukuisia myös Volvo C30-keskustelussa.


    Minä puolestani ihmettelen esim. A-utoilijan kmmentteja, aivan kuin put-put esitti katsomukset ovat volvoa palvovia, jopa uskonnon tasolla sanoisin. Kommentit ovat usein mielipiteitä ja niistähän jokainen voi pitää kiinni. Faktojen perusteella Volvo, ei edes uusi S80, ole mitään suurempia voittoja maailmalla kirjannut. Ja alan arvostetut ulkomaiset autolehdet ovat kirjoittaneet Volvojen "traktorimaisuudesta". Esim. R-mallien suhteen on paljon kirjoitettu onnettomasta ja kuljettajalle tylsästä alustasta ja ajo-ominaisuuksista.

    Mitä Tuulilasin kommenttiin "S80:n kone jyristää kuin kuorma-auto" tulee, niin totesin että hyvin sopii AutoExpressin vastaavien havaintojen kanssa yhteen:"karkea äänekäs kone ja tärinät tuntuu polkimiin asti". Positiivisina asioina totesin hinnan ja varusteet.

    Minä voisin hyvin ajaa volvolla mutta en näe ominaisuuksien olevan vielä riittävällä tasolla, syy on mielestäni se, että Volvon sisällä asuu Ford ja ratkaisut eivät ole kompromissivapaita. Hinta toisaalta on halpa, eli ei 'aivan' premiumia tule odottaakaan. Tämä on mielipiteeni ja tämän kun esim a-utoilija hyväksyy, ollaan jo pitkällä.

    Esitin vain yhden testituloksen, jossa S80 sijoitus oli muiden takana, siis vastaava lopputulos kuin aloituksessa mainittu ruotsalaisen AMS:n testin jumbopaikka.

      
  • Lainaus:
    24.01.2007 klo 13:03 Critical kirjoitti

    Minä puolestani ihmettelen esim. A-utoilijan kmmentteja, aivan kuin put-put esitti katsomukset ovat volvoa palvovia, jopa uskonnon tasolla sanoisin. Kommentit ovat usein mielipiteitä ja niistähän jokainen voi pitää kiinni. Faktojen perusteella Volvo, ei edes uusi S80, ole mitään suurempia voittoja maailmalla kirjannut. Ja alan arvostetut ulkomaiset autolehdet ovat kirjoittaneet Volvojen "traktorimaisuudesta". Esim. R-mallien suhteen on paljon kirjoitettu onnettomasta ja kuljettajalle tylsästä alustasta ja ajo-ominaisuuksista.

    Mitä Tuulilasin kommenttiin "S80:n kone jyristää kuin kuorma-auto" tulee, niin totesin että hyvin sopii AutoExpressin vastaavien havaintojen kanssa yhteen:"karkea äänekäs kone ja tärinät tuntuu polkimiin asti". Positiivisina asioina totesin hinnan ja varusteet.

    Minä voisin hyvin ajaa volvolla mutta en näe ominaisuuksien olevan vielä riittävällä tasolla, syy on mielestäni se, että Volvon sisällä asuu Ford ja ratkaisut eivät ole kompromissivapaita. Hinta toisaalta on halpa, eli ei 'aivan' premiumia tule odottaakaan. Tämä on mielipiteeni ja tämän kun esim a-utoilija hyväksyy, ollaan jo pitkällä.

    Esitin vain yhden testituloksen, jossa S80 sijoitus oli muiden takana, siis vastaava lopputulos kuin aloituksessa mainittu ruotsalaisen AMS:n testin jumbopaikka.


    Kyllä täällä kommentteja saa esittää ja omia mieltymyksiään kertoa ja kaikki eivät voi olla samaa mieltä, mutta touhu on mennyt aika tarkoitushakuiseksi provoiluksi ja ainakin nimimerkillä Critical tuntuu välillä vähän mopo karkaavan käsistä tuossa Volvo-vastaisuudessaan. Taas äskeisessä kirjoituksessasikin hyvänä esimerkkinä tuo Ford-kommentti eli sinulla on siis selvästi joku Ford/Volvo -kammo/vastaisuus. On hyvä asia, jos tänne kertoo jostain lehdistä tai niiden verkkoversioista löytyvistä testeistä, mutta silloin pitäisi myös muistaa laittaa se linkki testiin, eikä poimia vain niitä tarkoitushakuisia lauseita teksistä.

    Minä en ole tällä TM:n palstalla yhtäkään automerkkiä haukkunut ja olen aika neutraalina tähän vellovaan väittelyyn pysynyt ja minulla ei ole mitään fanaattisuutta minkään automerkin suuntaan. Aina on merkki vaihtunut uuden auton myötä ja todennäköisesti niin tapahtuu seuraavallakin kerralla.

      
  • Lainaus:
    24.01.2007 klo 13:29 A-utoilija kirjoitti
    Taas äskeisessä kirjoituksessasikin hyvänä esimerkkinä tuo Ford-kommentti eli sinulla on siis selvästi joku Ford/Volvo -kammo/vastaisuus.


    Ei Ford-kommentti ole Volvokammoa tai vastaisuutta, se on faktaa sekin. Jos samaa pohjalevya jaetaan monen eri tyyppisen mallin kanssa, esim Ford S-max, S80, Mondeo, V70.. ovat nämä jo lähtökohdiltaan eri tyyppisiä autoja. Kompromisseilta ei voi välttyä. Mercedes/BMW -alustat suunnitellaan vain tiettyä mallisarjaa, esim E-, tai 5-sarja varten. kompromissit ovat kiellettyjä. Ei vaan ymmärrä, että onko näitä faktoja niin vaikea hyväksyä. Ja on se S80 hintaansa nähden kelpo peli, mutta target myyntihinta sanelee suunnittelullekin ehtoja. E- ja 5 -sarja ovat lähtökohtaisesti ja malliston keskihinnaltaan selkeästi kalliimpia ja niinpä suunnittelun täytyy kestää myös hintaluokassa 100.000 eur. S80/Mondeo -taso ei riitä aivan sinne asti,valitettavasti (vaikka usko sinulla on kova) :smile:

      
  • Lainaus:
    24.01.2007 klo 14:08 Critical kirjoitti
    Ja on se S80 hintaansa nähden kelpo peli...


    Mihin muuhun mitään automallia edes pitäisi realistisesti verrata, kuin hintaisiinsa?

    Mistä ihmeestä sikiää se ajatus, että monen automallin kesken jaettava perusrakenne olisi jotenkin huonosti suunniteltu niihin? Tai yhteen malliin suunniteltu "kompromissiton" (?) olisi välttämättä jotenkin aina varmasti onnistunut?

    Eikö 500-sarjan BMW olekin jo lähtökohtaisesti täysin romu, kun sen ominaisuudet eivät riitä 250000 euron hintaluokkaan :smile:

      
  • Lainaus:
    24.01.2007 klo 10:15 individual kirjoitti

    Nelisylinterisen 320 Cabriolettiin tulee ensimmäisenä systeemi, joka automaattisesti sammuttaa moottorin, kun sitä ei käytetä ja starttaa taas automaattisesti, kun sitä tarvitaan. Tämä sama systeemi tulee myös kuusisylinterisiin hiukan pietsosuuttimin varustetun suorasuihkutuksen jälkeen. Joten kyllä tuo liittyy kulutukseen.


    Vastaava systeemi tulee piakkoin moneen muuhunkin autoon kuin BMW:hen. Esim. PSA:lle.

    Mielenkiintoista on miettiä, miten tuo toimii meillä kun lämpötila on 20-30 astetta miinuksen puolella. Tuolloin kylmän koneen ylimääräinen sammuttelu ei ainakaan hyväksi luulisi olevan...

    Suorasuihkutuskin on bensakoneissa jo käytössä ja myynnissä Mersun V6 CGI-koneissa.

      
  • Lainaus:
    24.01.2007 klo 14:08 Critical kirjoitti
    Lainaus:
    24.01.2007 klo 13:29 A-utoilija kirjoitti
    Taas äskeisessä kirjoituksessasikin hyvänä esimerkkinä tuo Ford-kommentti eli sinulla on siis selvästi joku Ford/Volvo -kammo/vastaisuus.


    Ei Ford-kommentti ole Volvokammoa tai vastaisuutta, se on faktaa sekin. Jos samaa pohjalevya jaetaan monen eri tyyppisen mallin kanssa, esim Ford S-max, S80, Mondeo, V70.. ovat nämä jo lähtökohdiltaan eri tyyppisiä autoja. Kompromisseilta ei voi välttyä. Mercedes/BMW -alustat suunnitellaan vain tiettyä mallisarjaa, esim E-, tai 5-sarja varten. kompromissit ovat kiellettyjä. Ei vaan ymmärrä, että onko näitä faktoja niin vaikea hyväksyä. Ja on se S80 hintaansa nähden kelpo peli, mutta target myyntihinta sanelee suunnittelullekin ehtoja. E- ja 5 -sarja ovat lähtökohtaisesti ja malliston keskihinnaltaan selkeästi kalliimpia ja niinpä suunnittelun täytyy kestää myös hintaluokassa 100.000 eur. S80/Mondeo -taso ei riitä aivan sinne asti,valitettavasti (vaikka usko sinulla on kova) :smile:


    Mitä Fordin tai Volvon malleja olet koeajanut tai joskus omistanut eli onko tuohon noiden merkkien inhoon jotain omakohtaista kokemusta? Ymmärtäisin jotenkin, jos olisit vaikka jonkun maanantai-kappaleen Fordista omistanut. Mondeo ja Focus ovat molemmat hemmetin hyviä ajettavia eli miltei parhaita luokassaan hieman makuasioista riippuen ja edellisellä valintakierroksella oli lähellä, etten juuri ajo-ominaisuuksien takia valinnut Mondeota. Eihän tuo Fordin laatu ole ihan parasta ollut eli ei japanilaisten tai muiden saksalaistenkaan tasolla, mutta en ymmärrä miten se asia liittyisi Volvoon tai uuden S80-mallin laatuun tai ominaisuuksiin, vaikka jotain yhteisiä osia jaetaankin.

    Myös Mazda on nykyään osittain Fordin omistuksessa ja jakaa yhteisiä osia Fordin kanssa ja siitä huolimatta Mazda6 on tällä hetkellä yksi markkinoiden luotettavimmista ja luokassaan myös eräs parhaista ajo-ominaisuuksiltaan. Kuinka lukemattomia Ford-heittoja onkaan Mazdasta saanut lukea eri keskustelupalstoilta, kun edellinen auto oli Mazda ja sen aiheen keskusteluja seurasin ja kuinka väärässä nuo Ford-herjojen heittäjät on Mazdan suhteen olleetkaan! Ei ole Ford siis Mazdaa pilannut, eikä ole sitä tehnyt Volvollekaan, vaan ainut missä Fordin jäljet on näkyneet on noiden molempien parantuneet ajo-ominaisuudet. Suurimmaksi osaksi Volvo ja Mazda ovatkin suunnitelleet automallinsa ihan itse ja vastavuoroisesti Ford lainaa jotain osia niiltä.

      
  • Lainaus:
    24.01.2007 klo 14:43 AkiK kirjoitti


    Vastaava systeemi tulee piakkoin moneen muuhunkin autoon kuin BMW:hen. Esim. PSA:lle.



    tuota sammutussysteemiä oli jo muistaakseni 80 luvulla diesel Golfissa...
    ei tainnut olla kovinkaan suosittu järjestelmä

      
  • Lainaus:
    24.01.2007 klo 14:43 AkiK kirjoitti


    Suorasuihkutuskin on bensakoneissa jo käytössä ja myynnissä Mersun V6 CGI-koneissa.


    ja monessa muussa merkissä....

      
  • [quote title="24.01.2007 klo 14:08 Critical kirjoitti"]

    Ei Ford-kommentti ole Volvokammoa tai vastaisuutta, se on faktaa sekin. Jos samaa pohjalevya jaetaan monen eri tyyppisen mallin kanssa, esim Ford S-max, S80, Mondeo, V70.. ovat nämä jo lähtökohdiltaan eri tyyppisiä autoja. Kompromisseilta ei voi välttyä.

    Mikä tuossa on sitä faktaa??? Eivät näiden autojen alustat perusrakenteiltaan noin paljon poikkea toisistaan, ja aina alustat on viritetty ko. autoon sopiviksi. Useimmiten, jos et olisi TM:stä tai Tuulilasista lukenut että auto x pohjautuu auto y:hyn, et ajaessasi edes tajuaisi että ne ovat ns. samaa pohjaa. Fordin alustat ovat ominaisuuksiltaan alan huippua, se on yleisesti tunnustettu tosiasia ja siksi niitä käyttävätkin Fordin lisäksi muut saman merkin alla toimivat merkit kuten Mazda, Volvo ja Jaguar. Se on minusta hyvä asia, ei huono.

    Pohjalevy (platform) ei ole muuten sama kuin alusta (chassis), tuntuvat välillä menevän sujuvasti sekaisin myös lehdissä.

    Mercedes/BMW -alustat suunnitellaan vain tiettyä mallisarjaa, esim E-, tai 5-sarja varten. kompromissit ovat kiellettyjä.

    Kaikissa on kompromisseja ominaisuuksien suhteen. Eihän kompromissitonta autoa voi rakentaakaan!
    Esim. BMW:n alustoissa kokemukseni mukaan:
    - painopiste on ollut hyvässä kääntyvyydessä ja ketteryydessä. Kompromissi on se, että väistämättä mukaan tulee heikompi suuntavakavuus ja suurempi uraherkkyys. Nämä ovat faktoja, joita ehkä on BMW:llä pidetty pienempänä pahana kuin monet paljon meikäläisissä oloissa (uraiset tiet jne) ajavat tekevät.
    - Jousittamatonta massaa on pyritty korostetusti pienentämään kevytmetalliosilla ym, seurauksena oli ainakin aiemmissa malleissa heikohko jousitusosien kestävyys.
    - Myöskin kulmia ym. on muokattu maksimaalisten ajo-ominaisuuksien aikaansaamiseksi, kompromissina tässäkin ehkä osien kestävyys, joka on monessa "tavis-autossa" selvästi Bemua parempi.

    Ainakin minusta oli erikoista, että takavetoisessa Bemarissani eivät eturipustukset kestäneet puhdasta matka-ajoakaan kuin reilun 100 tkm. Ei tuo minulle katastrofi ollut ja takuuseen se meni ilman kyselyjä koska kyseessä oli korjaamon mukaan tyyppivika, mutta on se silti aika erikoista, yleensä nivelet ja tukivarret menevät korkeintaan vetävästä päästä...eli jotain niissä osissa vikaa oli, tai sitten niiden kulmat oli laskettu kestävyyden kustannuksella.

    E- ja 5 -sarja ovat lähtökohtaisesti ja malliston keskihinnaltaan selkeästi kalliimpia ja niinpä suunnittelun täytyy kestää myös hintaluokassa 100.000 eur.

    Kyllä, mutta niissäkin vaan on täysin eri viritykset sitten kun mennään sinne 100.000 euron eli lähes AMG / M-tasolle. Muualla maailmassahan nuo hintaerotkaan eivät ole niin massiivisia kuin meidän veroillamme. E220CDI taitaa Saksassa lähteä kaupasta ulos varusteineen noin 40 tonnilla, eli samoissa hinnoissa kuin meillä moni perhe-diesel.

      
  • Lainaus:
    24.01.2007 klo 14:43 AkiK kirjoitti
    Vastaava systeemi tulee piakkoin moneen muuhunkin autoon kuin BMW:hen. Esim. PSA:lle.

    Mielenkiintoista on miettiä, miten tuo toimii meillä kun lämpötila on 20-30 astetta miinuksen puolella. Tuolloin kylmän koneen ylimääräinen sammuttelu ei ainakaan hyväksi luulisi olevan...

    Suorasuihkutuskin on bensakoneissa jo käytössä ja myynnissä Mersun V6 CGI-koneissa.


    Juu en ajatellutkaan Bemarin olevan ensimmäinen, Bemareista ensimmäisenä tulee tuohon kyseiseen malliin. Täytyy toivoa, että tuohon systeemiin olisi katkaisija, mistä sen saa tarvittaessa pois päältä. Tosin Priuksessa tuo on käsittääkseni myös, en ole kuullut kokemuksia pakkasella.

    Eikö suorasuihkutus ollut käytössä jo lokinsiipi-Mersussa aikoinaan? Ainakin Mitsun Carismassa tuo systeemi oli jo aikaa sitten.

      
  • Ja laitetaas a-utoilijalle ja miksei muillekin lisää faktaa peliin. Tällä kertaa What Car -lehden arvostelu Executive -luokan autoista. Kokonaisarvosana (max. 5 tähteä) perustuu monen osa-alueen summaan. Tässä sitten tulokset:

    Best Buy New:
    BMW 5 Series

    TOP FIVE EXECUTIVES:
    1. BMW 5 Series
    2. Audi A6
    3. Mercedes-Benz E-Class
    4. Jaguar S-type
    5. Lexus GS

    Tässä kaikkien arvosanat:

    4 tähteä:
    Audi A6 Saloon
    BMW 5 Series Saloon
    Jaguar S-type Saloon
    Lexus GS Saloon
    Mercedes-Benz CLS Saloon
    Mercedes-Benz E-Class Saloon

    3 tähteä:
    Cadillac CTS Saloon
    Chrysler 300C Saloon
    Citroën C6 Saloon
    Saab 9-5 Saloon
    Volvo S80 Saloon

    2 tähteä
    Peugeot 607 Saloon
    Vauxhall Signum Hatchback

    Tulokset noudattavat pitkälle tässäkin keskustelussa jo aikaisemmin esitettyä kommenttia (joskus sivulla 3? ehkä): BMW, Audi ja MB ehdottomat huiput. Samassa yhteydessä niputettiin Chrysler, Saab 9-5 ja Volvo S80 omaksi ryhmäksi. Hyviä autoja, mutta eivät yllä kovimpaan kärkeen.

    Linkki: http://www.whatcar.co.uk/used-car-review.aspx

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit