TM :n testaajien ammattitaito?

35 kommenttia
2»
  • Lainaus:
    04.05.2007 klo 09:53 juuso01 kirjoitti
    [Mikä tuossa testissä nyt mättää? Olisihan se voinut olla analyyttisempi ja tulokset paremmin eriteltyinä, mutta muuten tuo mielestäni kuvastaa erittäin hyvin sitä tilannetta, kun tavallinen ihminen menee autokauppaan kokeilemaan. Eli haetaan itselle mahdollisimman hyvä ajoasento. Mielestäni oli toimittajilta täysin oikea veto antaa koekaniinien valita itselleen mieluisa ajoasento eikä väkisin survoa pitkää kuskia oikeaoppiseen ajoasentoon.


    Sehän siinä juuri mättää, ettei testistä tuollaisenaan ole mitään hyötyä oikeaoppiseen ajoasentoon pyrkivälle pitkälle kuljettajalle. Minäkin saan 207 senttiäni soviteltua melkein minkä tahansa ajoneuvon ratin taakse - ennätyksenäni pidän Suzuki SJ410:n ajamista kumisaappaat jalassa - mutta esim. Passatissa tai Avensiksessa se vaatii pääntilasta puuttuvien senttien vuoksi selkänojan kallistamista liian takakenoon ja kädet suorina ajamista. Ei hyvä mukavuuden eikä turvallisuuden kannalta. Täysin oikeaoppista asentoa ja optimaalista mukavuutta tarjoavaa autoa ei ole vielä koeistuttavakseni osunut, mutta hyviä kompromisseja löytyy paljonkin. Esim. Golf on minulle huomattavasti Passatia passelimpi, jos halutaan esimerkki noista testikärkeen sijoittuneista malleista.

    Ainoa kohdalleni osunut auto, jota en kerta kaikkiaan pystynyt ajamaan oli Peugeot 106. Siinä keskikonsolin viiste otti kiinni sääreen ennen kuin jalkaterä ylettyi kaasupolkimelle.

      
  • Tarkkaan olette lukeneet kyseistä artikkelia. Likipitäen kaikki keskusteluun osallistuneet ovat haukkuneet Tekniikan Maailman toimittajat täysin ammattitaidottomiksi, mutta ihmettelenpä sitä, ettei kukaan ole ottanut huomioon kyseisen artikkelin luonnetta: muutama, tavallinen ihminen, pitkiä, lyhyita jne, menee valittuihin autoihin ja yrittävät säätää ajoasennon mieleisekseen. Eli siis ko. lehden toimittajat vain kirjasivat mitä tavalliset ihmiset olivat mieltä ja ehkä auttoivat säätönamikoiden löytämisessä.

    [Tuominen muokkasi tätä viestiä 08.05.2007 klo 07:23]
      
  • Lainaus:
    08.05.2007 klo 07:22 Tuominen kirjoitti
    Tarkkaan olette lukeneet kyseistä artikkelia. Likipitäen kaikki keskusteluun osallistuneet ovat haukkuneet Tekniikan Maailman toimittajat täysin ammattitaidottomiksi, mutta ihmettelenpä sitä, ettei kukaan ole ottanut huomioon kyseisen artikkelin luonnetta: muutama, tavallinen ihminen, pitkiä, lyhyita jne, menee valittuihin autoihin ja yrittävät säätää ajoasennon mieleisekseen. Eli siis ko. lehden toimittajat vain kirjasivat mitä tavalliset ihmiset olivat mieltä ja ehkä auttoivat säätönamikoiden löytämisessä.


    Tässä on juuri se logiikan heikkous: "tavallinen ihminen". Mikä on "tavallinen ihminen" ajoasentomielessä???
    Koehenkilöinähän oli "epätavallisen" kokoisia ihmisiä.

    Tarkoittaako "tavallinen ihminen" sitä, että jos on tottunut johonkin epäterveelliseen istuma-asentoon, siihen pitää yrittää hakeutua ??
    Onko epäterveellinen istuma-asento "tavallista"???

    Mielestäni meidän tavallisten ihmisten täytyisi AINA etsiä mahdollisimman ergonomista istuma- ja ajoasentoa.

      
  • Lainaus:
    08.05.2007 klo 07:22 Tuominen kirjoitti
    muutama, tavallinen ihminen, pitkiä, lyhyita jne, menee valittuihin autoihin ja yrittävät säätää ajoasennon mieleisekseen. Eli siis ko. lehden toimittajat vain kirjasivat mitä tavalliset ihmiset olivat mieltä ja ehkä auttoivat säätönamikoiden löytämisessä.


    Kyllä pohjana pitäisi olla oikeanlainen ajoasento ihmisen mitoista riippumatta, ei näissä muuten mitään vertailtavuutta ole. TM:n kaltaisten lehtien tarkoituksena pitäisi mielestäni olla vertailukelpoisen tiedon tuottaminen ja ihmisten opastaminen oikeaan liikennekäyttäytymiseen. Jos sitten haluaa (yleensä tietämättömyyttään) ajaa jossain hyvin erikoisessa asennossa, niin niitä voi käydä itse liikkeessä sovittelemassa.

      
  • Artikkelissa olisi tietenkin ollut syytä määritellä, millainen on "oikea", "hyvä" ajoasento. Sitä siinä ei tainnut olla. 10-15 vuotta sitten hyvä ajoasento mm TM:n testeissä oli kädet suorina. Nykyään näyttää esim liukkaan kelin kouluttajien suosituksena olevan kädet koukussa eli ranteen taitekohdan pitäisi osua ratin yläreunaan. Rallikuskien ajoasento näyttää eniten tämän viimeisen määrittelyn mukaiselta. Samaten taitaa artikkelissa lyhyellä kuljettajalla olla lähellä em suositusta oleva ajoasento.

    Nuorempana tuo kädet suorana tuntui hyvältä. Nyt vanhemmalla iällä tuntuu siltä, että auton käsittelyn kannalta käsien tulee olla ainakin jonkin verran koukussa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit