BMW:n uusi 5-sarja

13 kommenttia

Ensi vuoden keväällä ilmestyvä uuden 5 sarjan bemarin kuvia julkistettu. Esim 525 diesel on 2 litran nelonen tuplaturbolla varustettu 210 heppainen. Nykyisessä vastaavassa 3 litrainen kutonen pienemmillä tehoilla. Näyttää kuvissa uuden 7 sarjan näköiseltä. Vilkkuja ei vielä siirretty peileihin. Mielenkiintoista miten uusi sarja otetaan vastaan.

  
  • Auton esittelyyn on vielä lähes vuosi, niin mitään aivan varmaa ei voi sanoa tekniikasta ja muotoilusta. Se on kyllä melko selvä, ettei vilkkuja peileissä BMW:ssä nähdä. BMW on aina ollut huono seuraamaan muotivillityksiä.



    Moottori puolella on muutama huhu myös liikkeellä 535D tilalle tai sen yläpuolelle on tulossa kolmella turbolla varustettu diesel, jonka teho on vanhanliiton hevosvoimina n. 350 hv. Kulutuksen pitäisi olla nykyistä 535D:tä n. 10 % pienempi.



    http://www.bmwblog.com/2009/04/10/rumor-bmw-x5-to-use-a-tri-turbo-diesel-engine/





      
  • Uusimmassa AutoBild suomessa oli kuvia 5-sarjasta. Täytyy vaan odotella sitä vuoden päähän keväälle asti ennenkuin kauppoihin ilmestyy.



    Sitä ennen kuitenkin X1 ehtii markkinoille tulevana syksynä, joten mielenkiinnolla sitäkin seurataan.

      
  • Todella mielenkiintoinen tuo uudistuva 5-sarja. X1 ei sen sijaan jaksa kiinnostaa yhtään. Ruma pikkuauto, jossa ei mielestäni yksinkertaisesti ole ideaa.

      
  • Downsizing on päivän sana myös autojen kokoluokissa, ja X1 pikkumaasturi sopii hyvin siihen saumaan.

      
  • turbo-kiisseli:

    Downsizing on päivän sana myös autojen kokoluokissa, ja X1 pikkumaasturi sopii hyvin siihen saumaan.




    näinhän se on ja seuraavaan 1-sarjaan tulee puolikas kuutonenkin.... (3-syl)

      
  • finman:

    turbo-kiisseli:
    Downsizing on päivän sana myös autojen kokoluokissa, ja X1 pikkumaasturi sopii hyvin siihen saumaan.


    näinhän se on ja seuraavaan 1-sarjaan tulee puolikas kuutonenkin.... (3-syl)




    Ja jos huhut teholuokista pitävät likikään kutinsa, niin sama moottori eri tehovariaatioinaan tulee löytymään myös 3- ja 5-sarjojen hinnastoista.

      
  • aika huimiin litra tehoihin aletaan päästä noissa uutuus moottoreissa ennakko tietojen perusteella. mielenkiinnolla odotan että tuleeko/jääkö

    montaa versiota 6 tai 8 mootoreilla varsinkaan euroopan markkinoille...

    huhuhan väittää että tulevaan 1-sarjaantulisi vain 1 6-kone ja sekin pääsääntöisesti amerikan markkinoita varten???



    http://www.tekniikanmaailma.fi/uutiset/bemarilta-tulossa-kolmesylinterisia-moottoreita

      
  • Taitaa nyt TM:llä hevosvoimat muuttuneen suoraan kilowateiksi. Eli ilmoitetut tehot olisivat hevosvoima eikä kilowatteja.



    1.35 litrainen:

    - 88 kW (120 hv)

    - 132 kW (180 hv)

      
  • Kitkakalle:

    Taitaa nyt TM:llä hevosvoimat muuttuneen suoraan kilowateiksi. Eli ilmoitetut tehot olisivat hevosvoima eikä kilowatteja.

    1.35 litrainen:
    - 88 kW (120 hv)
    - 132 kW (180 hv)




    Onhan tuo mahdollista, mutta siinä tapauksessa virhe ei ole TM:n, useilla alaa seuraavilla tahoilla on ilmoitettu ko. lukemat, ja nimenomaan kilowatteina.



      
  • Noista ilmoitetuista teho- ja vääntömomenttilukemien suhteestahan voi heti nähdä että koneiden pitäisi olla tuohon pystyäkseen harvinaisen ylös kiertäviä. Mikään tyypillinen 6000-6500 rpm punaraja ei siis tule kyseeseen jos noihin lukemiin aikoo päästä. Korkeat kierrokset eivät varmasti olisi BMW:lle ongelma sinänsä, mutta en usko että näissä "ekomoottoreissa" on lähdetty hakemaan yli 7000 rpm punarajaa.



    Tämän pohjalta uskoihin myös tuohon että nuo pitäisi olla hv-lukemia kW:n sijaan.



    Eli olettaisin että nuo menee jotakuinkin näin:

    x16i - 1,35 liters I3, 122hk/190Nm

    x18i - 1,35 liters I3, 150hk/220Nm

    x20i - 1,35 liters I3, 180hk/260Nm

    x23i - 1,80 liters I4, 204hk/300Nm

    x25i - 1,80 liters I4, 240hk/350Nm

      
  • Mulla myös särähti "korvaan" tuo teho/vääntö suhde. Jos moottori on ahdettu käyttömoottori, jompi kumpi ei tunnu uskottavalta. Ei vaikka olisi kuinka nykyaikainen. Ja koska väännöt tuntuvat todenmukaisilta, lienee teho väärä. Luulisi että olisi särähtänyt myös TM:n toimittajan korvaan.



    Mutta jos todella ovat kilowatteja ja moottorit vääntävät myös alhaalta sekä ovat taloudellisia, täytyy kyllä onnitella BMW:n insinöörejä.

      
  • Lasketaan vielä mitä vaaditaan tuon 180 kW:n tehon saavuttamiseen. Kyseisen moottorin maksimääntö olisi 260 Nm. Maksivääntö on yleensä kierrosalueen puolessavälin. Vaikka vääntöä olisi leikattu voimakkaasti, harvoin on tilanne missä huipputehon kohdalla on yhä maksimivääntö, mutta oletetaan nyt että niin on.



    Jotta moottori saavuttaisi 180 kW:n tehon 260 Nm:n väännöllä, pitää sen kiertää 6612 r/min. Punaraja olisi pitkälti yli seitsemän tonnin. Tietysti turbon voisi virittää toimimaan vain tuolla ylhäällä, mutta moottori olisi alapäästä kokolailla kuollut. Vaatii ehdottamasti kaksivaiheista ahtamista.



    VW 1.4 TSI 125 kW:n saavuttaa maksimitehon 6000 r/min, missä moottori antaa 200 Nm. Maksimi 240 Nm:n vääntö on välillä 1750–4500 r/min. Eli kaksivaiheisellakaan ahtamisella ei pystytä ylläpitämään 240 Nm vääntöä yli 4500 r/min. VW:n on nyt laskenut kyseisen moottorin tehon 118 kW:iin, joten ihan ongelmatonta ei liennyt noinkaan "pienen" tehon saavuttaminen.



    Tässä BMW moottorissa tarvittaisiin 20 Nm korkeampaa vääntöä 2100 r/min ylempänä. Käytännössä vääntö vielä laskee ylhäällä, joten 180 kW:n saavuttamiseksi moottorin pitäisi kiertää lähelle 8000 r/min. Punaraja menisi jo yli 8000 r/min. Uskokoon TM:n toimittajat, minä en.



    180 hv eli 132 kW olisi sekin hyvä suoritus. Siihen riittäisi 210 Nm ja 6000 r/min. Olisi silloin linjassa tuo 125 kW:n TSI:n vääntöjen ja tehojen kanssa.

      
  • Musta noi vääntölukemat tuntuu aika pieniltä jos vertaa siihen, että smart Roadsterin 0,7 litrasessa koneessa on vakiona vääntö rajoitettu 110mn:iin kierroslukualueella 2250-4500 ja tehoa 82hv 5250 kierroksella. Nykyisellä remapilla tehoa pitäisi löytyä 105hv ja vääntöä rajoittamattomana n.140-150mn ihan perustekniikalla eli yhdellä turbolla ja kaksi venttiiliä per sylinteri. Jos nykypäivän moottoritekniikalla ei päästä oleellisesti parempiin lukemiin kuin toistakymmentä vuotta vanhoilla konstruktioilla niin minä ainakin olen pettynyt.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit