Volvon vahvuudet

151 kommenttia
1246
  • lauravee:

    Sellaisen autoilijan toteamus jolla on molemmat autot, 2006 E200 Mese ja Volle. "Ennen pidin Volvoa ihan hyvänä autona, mut nyt kun olen ajanut Mersulla, niin volle tuntuu sen jälkeen, kun traktorilla ajaisi". tämä kyseinen autoilija kävi eilen mun työpaikalla kyseisellä Mersulla ja mä sanoin e tihan hieno mersu ja se omistaja totesi et niin on ja ihan noilla sanoilla kiteytti Mersun ja vollen eron. Kyllä oli musiikkia mun korville. Mä jopa hämmästyin tuosta toteamuksesta sen verran, etten siihen oikein muuta osannu sanoa, ku "et onhan se Mersu aina Mersu".




    ------------------------------------------------------------

    mikäköhän volvo kyseisellä henkölöllä oli ja mikä vm???



      
  • lauravee



    Todella uskottavaa. Mulle taas Autosalvan myyjä sanoi että meillä on täällä noita Mersuja maanvaivaksi asti, ja tuonhan voit tarkistaa osoitteesta www.autosalpa.fi. Siellä niitä lootia on.



    8 - 0

      
  • Autokaupoissa on tällä hetkellä ihan kaiken merkkisiä käytettyjä lootia kiusaksi asti! Ei bisnes pyöri....

      
  • S80, vm ei tarkkaa tietoa, mut aika samanikäinen ku se MB oli eli olisko 04-06, ja kyseessä oli nainen, eli varmaan ihan rehelinen mielipide oli.

      
  • Olihan noita Mersuja Autosalvan pihat täynnä, melkein 10kpl yhteensä oli kun netistä katsoin. Nekin on tullu varmaan vaihdossa BMW:hen, sillä ei kai kukaan järki ihminen nyt Mersua volleen vaihda.

      
  • lauravee



    Ai ei vaihda vai ? Minkähän takia eräs taksiautoilija siirtyi edellisen korimallin E-sarjasta ensin "kantikkaaseen" Volvo-farmariin ja sen jälkeen on Volvoissa pysynyt. Pitääkö antaa vielä yhteystiedot ?



    Ammattiautoilijat osaa arvostaa hyvää autoa, sen takia ne ei kaikilla kukkaruukuilla ajele.



    Ja katsoitko www.wetteri.fi. Siellä on Mersuja vino pino, ainakin 20 kappaletta.



    Kaikki varmaan menneet vaihdossa Bemariin ?

      
  • andertz:

    lauravee

    Ai ei vaihda vai ? Minkähän takia eräs taksiautoilija siirtyi edellisen korimallin E-sarjasta ensin "kantikkaaseen" Volvo-farmariin ja sen jälkeen on Volvoissa pysynyt. Pitääkö antaa vielä yhteystiedot ?

    Ammattiautoilijat osaa arvostaa hyvää autoa, sen takia ne ei kaikilla kukkaruukuilla ajele.

    Ja katsoitko www.wetteri.fi. Siellä on Mersuja vino pino, ainakin 20 kappaletta.

    Kaikki varmaan menneet vaihdossa Bemariin ?




    Ammattiautoilija voi vaihtaa mesen volvoonkin, koska taksamittari raksuttaa ihan saman summan halvemmallakin autolla! Renki ajaa yhtäläisesti kummallakin.

      
  • jokaka:



    Ammattiautoilija voi vaihtaa mesen volvoonkin, koska taksamittari raksuttaa ihan saman summan halvemmallakin autolla! Renki ajaa yhtäläisesti kummallakin.




    Tällä hetkellä Volvojen ja mesejen hintaero on kyllä melko olematon tuossa taksiluokassa (D5 vs. 220CDI).



    Ja löytyyhän sitä rengille mittava määrä halvempiakin autoja kuin Volvo. (Octavia, tila-autot, B-mese jne. jne.)

      
  • simppa:

    jokaka:


    Ammattiautoilija voi vaihtaa mesen volvoonkin, koska taksamittari raksuttaa ihan saman summan halvemmallakin autolla! Renki ajaa yhtäläisesti kummallakin.


    Tällä hetkellä Volvojen ja mesejen hintaero on kyllä melko olematon tuossa taksiluokassa (D5 vs. 220CDI).

    Ja löytyyhän sitä rengille mittava määrä halvempiakin autoja kuin Volvo. (Octavia, tila-autot, B-mese jne. jne.)




    V70 2,0D alk. 39700e ja MB E 200cdi T 52650e. On siinä vieläkin eroa.

      
  • andertz:

    Ammattiautoilijat osaa arvostaa hyvää autoa, sen takia ne ei kaikilla kukkaruukuilla ajele.




    TM:n numerossa 6/08 on listattu eri kriteerein 10 eniten myytyä autoa. Taksien lista, suluissa määrä:



    1. Volvo V70 (451)

    2. Mersu E (429)

    3. Avensis (189)

    4. Passat (186)

    5. VW Caravelle (183)

    6. Volvo S80 (146)

    7. Touran (143)

    8. Mersu C (142)

    9. Hyundai Sonata (125)

    10. Citroen C5 (102)



    Menee joiltakin uusiksi tuo kukkaruukun määritelmä, jos andertzia on uskominen.

      
    1. Herbert



      No eipä noissa autoissa suuria eroja ole ! Vai onkohan niissä taksimiesten kannalta merkityksellisiä eroja ? Volvo V70:tä oli syyskuussa muuten myyty 229 kappaletta peräti !





      2. Yleistä kirjoitusta Volvosta jne.



      Tuo Volvo-viha on kyllä aika kiinnostava asia, mistä se oikein kumpuaa loppujen lopuksi ?



      Sitä on ollut 1970-luvulla, 1980-luvulla, 1990-luvulla ja nyt 2000-luvullakin. Internet on antanut sille todella uuden ulottuvuuden, aiemmin po. automerkkiä kirottiin kännissä jossakin kaljabaarissa, mutta nyt mainittu toiminta onnistuu helposti ihan kotoakin käsin.



      Onko Volvo-viha kenties perittyä vai vaikuttaako siihen ympäristökin ?



      Tämä on taas yleisluontoinen kirjoitus (kehenkään kohdistumaton), enkä tarkoita että Herbertti olisi Volvo-vihaaja, mutta jostakinhan on löydettävä syy mainitulle Volvo-vihalle. Miksi jotkut ovat Volvo-vihaajia, mutta toiset eivät ? Halutaanko esimerkiksi pönkittää omaa egoa samaistumalla vaikka stuttgartilaiseen Mercedekseen ?



      Ratkaiseva kysymyshän on se, miksi jotkut valikoituvat Volvo-vihaajiksi. Kun kauppa kuitenkin näyttäisi käyvän kohtuullisessa määrin peräti. Volvo V50:kin oli aika lailla myyty auto.



      Asiaanhan voi vaikuttaa sillä tavoin että ostaa muun automerkin kuin Volvon, tuo ostoshan vähentää Volvon prosentuaalista osuutta Suomessa ainakin muutamalla promillella.







      
  • jokaka:

    simppa:
    jokaka:


    Ammattiautoilija voi vaihtaa mesen volvoonkin, koska taksamittari raksuttaa ihan saman summan halvemmallakin autolla! Renki ajaa yhtäläisesti kummallakin.


    Tällä hetkellä Volvojen ja mesejen hintaero on kyllä melko olematon tuossa taksiluokassa (D5 vs. 220CDI).

    Ja löytyyhän sitä rengille mittava määrä halvempiakin autoja kuin Volvo. (Octavia, tila-autot, B-mese jne. jne.)


    V70 2,0D alk. 39700e ja MB E 200cdi T 52650e. On siinä vieläkin eroa.




    Montako V70 2.0D;tä olet nähnyt taksina? Et todennäköisesti yhtään, sillä tuota pikkudieseliä ei saa automaattina. D5 on Volvolta se yleisin taksikone ja mersulta 200CDI ja 220CDI. MB E 220CDI taitaa lähteä 44900. Siihen muutama lisävaruste (kumiverhoilu) ja automaattivaihteisto, niin taksi on valmis.



      
  • simppa:

    Henzkuh93:
    Niin, kyllähän Volvon pieksee moni ajonautinnossa.Kolme tämän alan mestaria ovat ehdottomasti Audi, BMW ja SAAB.Niin, mutta nythän oli kyse Volvon vahvuuksista...?


    SAAB? Ootkohan sä nyt oikeasti ajanut auton autoa, jos Saabin nostat esimerkilliseksi ajonautinnon osalta?

    Individualille sen verran, että pysyn kannassani. Passat ei tarjoa mitenkään poikkeuksellisen tunnokasta ohjausta. Ennemminkin keskitason toteutus.

    Volkkarilla on toki myös oivallisia ajettavia. En ole Sciroccoa ajanut, mutta testien mukaan sen ajettavuuden pitäisi olla mitä mainioin




    Ei munkaan mielestäni Passat mikään nautittava ajossa ole.Scirocco vaikuttaisi ihan hyvältä pakkaukselta.Saabin ohjaustuntumahan on todella sulava, hyvätuntuinen ja mukava.Mutta makunsa kullakin...

      
  • simppa:

    jokaka:
    simppa:
    jokaka:


    Ammattiautoilija voi vaihtaa mesen volvoonkin, koska taksamittari raksuttaa ihan saman summan halvemmallakin autolla! Renki ajaa yhtäläisesti kummallakin.


    Tällä hetkellä Volvojen ja mesejen hintaero on kyllä melko olematon tuossa taksiluokassa (D5 vs. 220CDI).

    Ja löytyyhän sitä rengille mittava määrä halvempiakin autoja kuin Volvo. (Octavia, tila-autot, B-mese jne. jne.)


    V70 2,0D alk. 39700e ja MB E 200cdi T 52650e. On siinä vieläkin eroa.


    Montako V70 2.0D;tä olet nähnyt taksina? Et todennäköisesti yhtään, sillä tuota pikkudieseliä ei saa automaattina. D5 on Volvolta se yleisin taksikone ja mersulta 200CDI ja 220CDI. MB E 220CDI taitaa lähteä 44900. Siihen muutama lisävaruste (kumiverhoilu) ja automaattivaihteisto, niin taksi on valmis.




    Tuo on meseltä kova tarjous, koskee vissiin vain sedania? Volvolta automaatin puute 2,0d:hen on munaus, mutta hinta pistää miettimään, vaihtaisko renki kepilläkin.

      
  • finman:

    kilpailevan tuulilasi lehden12/2008 numerossa oli väliraportti v70 2.0d
    20000km...
    kuva teksti: volvoa parempaa matka-autoa saa hakea

    arvostelu:
    +kulutus
    +ajettavuus
    +laadukkuus
    -sisätilat
    -6vaihde liian pitkä

    täällä kiistellään aivan liikaa volvon "rata"ominaisuuksista
    mutta kun volvoa ei ole suuniteltu sporttiseksi autoksi vaan mukavaksi matkan tekovälineesi...




    Täällä taidettiiin nyt taas sivuuttaa ainut asiallinen viesti pitkään aikaan ja jatketiin kinastelua. Maantieajo on Volvon vahvuus ja siihen hommaan on kyllä oikeasti vaikea löytää leppoisampaa kumppania. Esimerkiksi BMW:t eivät mielestäni pääse lähellekään nimenomaan maantiellä, sillä niitä joutuu oikeasti ohjastamaan paljon aktiivisemmin.

      
  • juuso01:

    finman:
    kilpailevan tuulilasi lehden12/2008 numerossa oli väliraportti v70 2.0d
    20000km...
    kuva teksti: volvoa parempaa matka-autoa saa hakea

    arvostelu:
    +kulutus
    +ajettavuus
    +laadukkuus
    -sisätilat
    -6vaihde liian pitkä

    täällä kiistellään aivan liikaa volvon "rata"ominaisuuksista
    mutta kun volvoa ei ole suuniteltu sporttiseksi autoksi vaan mukavaksi matkan tekovälineesi...



    Täällä taidettiiin nyt taas sivuuttaa ainut asiallinen viesti pitkään aikaan ja jatketiin kinastelua. Maantieajo on Volvon vahvuus ja siihen hommaan on kyllä oikeasti vaikea löytää leppoisampaa kumppania. Esimerkiksi BMW:t eivät mielestäni pääse lähellekään nimenomaan maantiellä, sillä niitä joutuu oikeasti ohjastamaan paljon aktiivisemmin.




    Täysin samaa mieltä olen Tuulilasin kanssa Volvosta matka-autona. Ihmettelen muutenkin missä täällä keskusteleva porukka oikein ajelee autoillaan, kun tärkeintä tuntuu olevan rata-ajo ominaisuudet ja millintarkka ohjaus ja suuntavakavuudesta ja maantieajettavuudesta viis veisataan.



    Oma ajo on enimmäkseen pk-seudun kehäteillä tai Hki-Tampere - tai Hki-Lahti -moottoriteillä sekä lisäksi normaaleilla 80-100 km/h rajoitusten suorahkoilla asvalttiteillä. Missä siellä niitä rata-ajo ominaisuuksia oikein tarvii, kun en ole asiaa vielä oikein tajunnut tähän päivään mennessä? Minun valinta nykyisestä autosta painottui juuri paljolti hyvien maantieajo-ominaisuuksien takia ja siksipä juuri Volvo ja Audi olivat loppusuoralla.



    Edellinen auto Mazda6 oli juuri ohjauksen tunnokkuudesta testeissä kiitelty, mutta sitä sai paimentaa tiellä koko ajan, kun aina se veti tien kallistusten suuntaan. En edes olisi vielä muuten hyvin palvellutta Mazdaa vaihtanutkaan, mutta kun matka-ajo sillä oli niin rasittavaa ja se oli myös aika tuuliherkkä. Mazdahan mainostikin avoimesti aikanaan, että kuutosen ajettavuuden esikuva oli BMW 3-sarja.

      
  • A-utoilija:



    suuntavakavuudesta ja maantieajettavuudesta viis veisataan.






    höpöhöpö, useat autot menevät ihan sen verran suoraan kuin niiden tarviikin. Säälittävää nostaa Volvoa jalustalle tässä asiassa, moni muukin auto on mainio matkantaittamis auto, olemmatta ei-hauska ja veltto muunlaisessa ajossa.



    Jos mietin ajamiani autoja, hyvin harvat eivät mene erittäin hyvinkin suoraan maantiellä. Esim. Passat, Legacy, Mondeo, myös takavetoinen E-mercedes menee todella mallikkaasti.





    Eräässä arviossa kuvailtiin muuten Subarua näin:



    ''Subaru Legacy on ajettavuudeltaan selkeästi paras auto, jota olen koskaan ajanut. Sen ohjaus on liki täydellinen: taajamassa kevyt, maantiellä vähemmän tehostettu, muttei raskas. Auto ohjautuu juuri sinne, minne kuljettaja pienikehäisellä, hyvin käteen istuvalla ohjauspyörällä käskee. Kääntyminen ei kuitenkaan ole yliterävää. Suuntavakavuudessa ei ole mitään puutteita edes huonolla tienpinnalla.''



    helvetti, tuonhan piti olla vain volvojen hieno ominaisuus!!



    harmittavaa vaan kannaltasi että taas vedit tyhjän arvan, sillä kyllä tuon suuntavakaavuuden osaa monet muutkin, ja ilman että kaikki munat on samassa korissa sitä varten, ja muu ajettavuus poskellaan sen saavutamiseksi.



    Kyselet ''missä te ajelette'', eikö aika monet ajele myös mutkaisia teitä, ja kaupunki/keskustaajoa ( paljon käännöksiä ja hitaita tiukkoja paikkoja ). Onko silloin kivaa että auto on kuin 2000 kilonen LAHNA, jonka painopiste ja jakauma on ihan poskellaan, ja voima välitetään etupyörien kautta??

      
  • Petos lainasi Ajovalo.net:iä. Tästähän pitäisi palstan tavan mukaan nostaa jo äläkkä. Ja kirjoitus on vielä Ajovalo.net:ssäkin vierailevan staran tekstiä, eikä palstan pitäjän.



    Uudet isot on Volvot niin mainioita matka-autoja, että parempaa saa hakea, aivan kuten Tuulilasikin totesi ja ajettavuushan on isoksi autoksi mainio ainakin S80:llä. Ajelin juuri eilen 3 tunnin matkan syysmyrskyssä ja sateessa ja en juuri edes huomannut sään surkeutta ja tuulta, kun matka taittui niin leppoisasti.

      
  • heh, taas pitää muuten alleviivata että ISOT volvot. Pieniä ei taaskaan uskalla kehua, paskaryöpyn pelossa :grin:



    Se että isot volvot V70 ja S80 ovat suuntavakaita, ei todellakaan ole mikään ihme. Iso auto on yleensäkin vankka ja menee suoraan.



    Voisin väittää että esim. Passat, Superb, isot audit, isot meset, Sabat, ja ties mitkä ovat hyvin jämäkkiä matkaautoja.



    Se jos Bemun, Mazdojen tai Toyotien suuntavakuudessa on huomauttamista, ei tee volvosta jotain ehdotonta kunkkua.

      
  • A-utoilija:

    Ajelin juuri eilen 3 tunnin matkan syysmyrskyssä ja sateessa ja en juuri edes huomannut sään surkeutta ja tuulta, kun matka taittui niin leppoisasti.




    Tuoko on hyvä ominaisuus autossa?



    Itse pidän suuresti Mazdan herkkyyydestä, jota joku voi levottomuudeksikin kutsua. Tuuliherkkyys tietysti on eri asia, se on Mazdan huono puoli.

      
  • Herbert:

    A-utoilija:
    Ajelin juuri eilen 3 tunnin matkan syysmyrskyssä ja sateessa ja en juuri edes huomannut sään surkeutta ja tuulta, kun matka taittui niin leppoisasti.


    Tuoko on hyvä ominaisuus autossa?

    Itse pidän suuresti Mazdan herkkyyydestä, jota joku voi levottomuudeksikin kutsua. Tuuliherkkyys tietysti on eri asia, se on Mazdan huono puoli.




    A-utoilija on tavallaan oikeassa tuon leppoisuuden suhteen, nykyään ajavakautus hoitelee tiellä pysymysen, jolloin tunnon puute ei ole niin pahasta.

      
  • petos:

    heh, taas pitää muuten alleviivata että ISOT volvot. Pieniä ei taaskaan uskalla kehua, paskaryöpyn pelossa :grin:

    Se että isot volvot V70 ja S80 ovat suuntavakaita, ei todellakaan ole mikään ihme. Iso auto on yleensäkin vankka ja menee suoraan.




    Sanoin isot Volvot, koska en ole pieniä edes koeajanut, joten en voi niiden puolesta puhua omasta kokemuksesta. S60 olen ajanut, mutta en pidä sitäkään pienenä autona, pikemminkin keskikokoisena. Juurihan tuolla aiemmin otin esimerkin ns. pienemmästä Volvosta Tuulilasin testin muodossa, jossa S40 pärjäsi varsin hyvin, eikä Tuulilasin testissä ollut merkkiäkään mistään paskaryöpystä sitä kohtaan.

      
  • Herbert:

    A-utoilija:
    Ajelin juuri eilen 3 tunnin matkan syysmyrskyssä ja sateessa ja en juuri edes huomannut sään surkeutta ja tuulta, kun matka taittui niin leppoisasti.


    Tuoko on hyvä ominaisuus autossa?

    Itse pidän suuresti Mazdan herkkyyydestä, jota joku voi levottomuudeksikin kutsua. Tuuliherkkyys tietysti on eri asia, se on Mazdan huono puoli.




    Ilman muuta suuntavakaus ja vähäinen tuuliherkkyys on hyvä ominaisuus autossa. Nuo on juuri Mazdan heikkoudet ja sen tunnokkaan ohjauksen varjopuolet. Pitkällä matkalla auton jatkuva kampeaminen teiden kallistuksen mukaan on rasittava ominaisuus, ei siitä mihinkään pääse.

      
  • Mb:n suuntavakavuudessa ei pitäisi olla mitään huomautettavaa ehkä vanhaa väyrystä lukuunottamatta, mutta ei se ainakaan minua ole auvoiseksi tehnyt. Vaikka minusta MB:ssä on paljon hyviä puolia, lähden pitkälle matkalle ihan yhtä mielelläni kakkosautollamme, joka on vanhakoppainen 5-sarja. Auto menee suoraan juuri sinne minne pitääkin ja silti tarjoaa hyvän tuntuman. Bemari on tosin erittäin tarkka renkaistaan, esim runflatit kannattaa heivata heti alkuunsa, eivät vain toimi Suomen oloissa. Toisaalta taas sitten Bemarin ajettavuus kestää myös oloissamme älyttömiäkin rengaskokoja, kunhan vaan renkaat ovat tarkasti valitut. 3-sarja pienempänä autona ei ole yhtä suuntavakaa, mutta ilman runflatteja, ei sekään nyt jatkuvaa kaitsemista tarvitse, vaikka varmasti suuntavakavempiakin autoja löytyy. Minkä siinä häviää, saa ensimmäisessa mutkassa takaisin, niitäkin kun meidän tiestössämme on kuitenkin aika paljon.



    Jos pitää valita kohtuullisen suuntavakavuuden sekä hyvän ajettavuuden ja erinomaisen suuntavakavuuden ja tunnottoman ajettavuuden välillä, valitsen ilman muuta hyvän ajettavuuden. Itse olen kuitenkin mielestäni onnistunut valitsemaan autoja, joissa on molemmat puolet, toisin kuin Volvossa.

      
  • Otetaampa vielä yksi esimerkki tuosta maantieajettavuudesta. Olen heittänyt muutaman mökkireissun firman uuskoppaisella S-sarjan Mb:llä. Tuon maantieajo-ominaisuuksia ei varmasti kukaan voi haukkua ja menee varmasti suoraan, oli keli sitten ihan mikä tahansa.



    Vaikka S:ää ei oikein voi verrata 5-sarjalaiseen, tehdään nyt niin kuitenkin. Jos vaihtoehtoja olisi uusi 5-sarjalainen ilman runflatteja ja siinä olisi samat lelut kuin S:ssä ja se olisi yhtä hiljainen ja tehokkaalla koneella, lähtisin reissuun paljon mieluummin sillä sen paremman ja tunnokkaamman ajettavuuden takia. Kuitenkaan siihen ei saa kaikkia leluja eikä siitä saa yhtä hiljaista, joten ehkä valinta menisi kuitenkin siihen S:ään, mutta tämä esimerkki mielestäni tuo ainakin minun makuni esiin autojen ajettavuuden suhteen. Volvon kohdalla tätä ajatusleikkiä ei edes tarvitse tehdä, se jäisi ilman muuta viimeiseksi vaihtoehdoksi.

      
  • Ja mä joudun tilapäisesti käyttämään Ruf-Porschea, kun Bugattista puhkesi rengas, vai onko siinä puhkeamattomat renkaat ?



    Keskimäärin suomalaiset ajavat noin 15.000 - 20.000 euron kotterolla. Ainoa järkevä kysymys tässäkin keskustelussa on se että mikä automerkki tarjoaa tässä hintaluokassa niin sanotusti "eniten autoa".



    Minun käsittääkseni joku BMW:n ykkösarja ei nyt niin hirveästi "autoa" tarjoa, Suomessahan tuommoinen kottero on tuiki harvinainen, koska samalla rahalla saa jo ihan järkevän kokoisen auton, oli se sit japsi, korealainen taikka ruotsalainen. Sama tosin koskee kaikkia premium-pikkukotteroita eikä vaan BMW:tä.



      
  • Individual:



    Meikäläinen ottaisi Quattroporten. Siinä on sopivasti luksusta ja sporttisuutta samassa paketissa. Itseasiassa olen tuollaista miettinyt, sillä niiden ostohinnat eivät ole käytettynä kovin kamalia. Huoltohinnat ovatkin sitten ikävä kyllä asia erikseen.



    Mutta haave elää.

      
  • Lähinna tarkoitin valinnalla sitä, kummalla heittäisin sen mökkireissun jos saisin valita kun molempia olen ajanut, en sitä kumpaa olisin ostamassa tai edes haluamassa. Yritin vain tuoda esille sitä, kuinka tärkeää hyvä ajettavuus ainakin minulle on. Olen täysin tyytväinen nykyiseen, se tarjoaa mielestäni nuo molemmat puolet.



    Maserati olisi tietysti hieno, siinä tosiaan intohimo, luxus ja sporttisuus yhdistyvät. Käyttökulut ovat vaan niin tähtitieteelliset, ettei tuollaisesta minun tarvitse edes haaveilla. Lisäksi kuulemma vanha automatisoitu manuaali ei ole kaikkein mukavin vaihtoehto. Mutta hyvä että on haaveita!



    Toisaalta yksi puolituttu Ferrarin omistaja sanoi, ettei huollot nykyferrareihin ole edes kauhean kalliita. Enää ei esim tarvitse irroittaa koko konetta saadakseen nokkahihnan vaihdettua, kuten vielä esim 355:ssa. En sitten tiedä, mikä on Maseratin tilanne, luulisi ainakin vikojen olevan kalliita korjata.

      
  • Ja mitä noihin Suomen teihin tulee, niin nehän ovat verrattain suoria ja todella tylsiä ns. sporttiseen ajoon (matalat rajoitukset). Siellä ei bemari pääse loistamaan varsinkin kun on talvikin.



    Tervetuloa tänne vaan. Yleisrajoituksen alaisia (90 km/h) teitä on sellaisia, ettei hullukaan aja niissä yhdeksääkymppiä. Suomessa voi painaa vaan vakkarin päälle ja antaa mennä. Täällä pitää koskea myös siihen jarrupolkimeen mutkassa, ja mutkat voi ajaa käytännössä niin lujaa läpi kuin haluaa rikkomatta nopeusrajoituksia. Siksi bemari olisikin Volvoa mieluisampi vaihtoehto täällä. Ja kyseessä on ihan länsieurooppalainen sivistysmaa.



    Ja muuten, myös 159 2.4 JTDm vaatii sen koneenpoiston jakohihnanvaihdossa. Eniten minua tuossa Maseratissa pelottaisi juuri se hihnan porsiminen, joka vetäisi koko koneen solmuun. En viitsi edes arvailla mitä tuo Maserain Ferrari-pohjainen kone maksaa. Mutta toisaalta tarjoaisihan Quattroporte meikäläisen silmissä ihan eri tavalla autoa kuin joku AMG-mese tai M-bemari.

      
  • Täällähän otettiin jo S-Mersukin lyömäaseeksi Volvoa vastaan.



    Tiet on Suomessa enimmäkseen suoria, mutta myös enimmäkseen ne on kaltevia ja uria täynnä ja lisäksi ne on vielä usein huonossa kunnossa ja karkeaa ja meluista asvalttia, joka täristää vähänkään urheilullisemmalla jousituksen + renkaiden yhdistelmällä. Tuohon kun lisätään, että nopeudet on moottoriteitä lukuunottamatta 60, 80 tai 100 km/h, niin mihin niitä urheilullisia, rata-auton ajettavuuksia tarvitaan täällä? Ja sitten on tietysti vielä se talvikin ja liukkaat kelit ja talvinopeusrajoitukset, jolloin moottoritielläkin ajellaan vaan satasta.



    Oma autolla ajo on etupäässä vakkari päällä suorahkoa asvalttitietä ja suurin ohjauksen tarve matka-ajossa on tien kallistelun aiheuttamat korjaukset ja toki muutama mutkakin on aina silloin tällöin, ettei ihan pääse nukahtamaan. Siinä on sitä urheilullisuutta kerrakseen ajeluun Suomen teillä. No myönnän, että muutaman kerran olen "leikkinyt" ihan huvikseni hieman ripeämpää mutkatieajoa tai liikennevaloissa kiihdyttelyä, mutta eihän tuollaista nyt aikuinen mies jaksa enää jatkuvasti tehdä. Oma autohan on hankittu liikkumista, eikä leikkimistä varten.



    Tuulilasihan sen totesi, että Volvoa parempaa matka-autoa saa hakea, joten ihmettelen mistä yleensä joidenkin todistelun tarve päinvastaiseen, ettei näin olisi? Hyvä matka-auto on vakaa ajettava, suuntavakaa, ohjaus kertoo kuskille riittävästi informaatiota, mutta ei ylikorostetusti välitä jokaista tienpinnan muutosta rattiin eikä ohjauksessa ole jatkuvaa korjailun tarvetta, jousitusmukavuus on kunnossa ja matkustamoon ei kantaudu liikaa melua ja penkitkään ei puuduta paikkoja. Nuo ominaisuudethan on kaikki ainakin omassa uusimman mallin S80:ssä ja siksi sillä tekeekin mielellään pitkiäkin matkoja. Enpä ota kantaa siihen onko S-Mersu parempi, mutta ainakin sen pitäisi olla parempi, kun on kerran 2 kertaa kalliimpikin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit