Nyt on aika sanoa totuus ääneen: TOYOTA AURIS on ruma. Edeltävä Corolla oli paljon arvokkaamman, kypsemmän ja paremman näköinen. Auris on kuin rumentunut ja epämuodostuneesti turvonnut Yaris, jossa on epäsuhtaisia pullistumia siellä täällä. Ajovalot ovat aivan hirveät, samoin sammakkomaiset takavalot. Hahmoton pökäle koko auto - sanalla sanoen ruma!
Olisin todella halunnut pitää tästä uutuudesta, mutta Toyota ei antanut siihen mahdollisuutta. On kuulemma muotoiltu Euroopassa. Mitä sillä on väliä? Olisi kai pitänyt antaa kiinalaisten 20-vuotiaiden automuotoilua opiskelevien poikien tehdä muotoilu niin olisi saatu hyvännäköinen auto eikä tällaista epäsikiötä.
Toinen ruma uutuus on CHRYSLER SEBRING. Vanha oli taaskin merkittävästi kauniimpi. Uutuudessa mittasuhteet ovat täysin väärin, esimerkiksi peräosa aivan liian lyhyt ja töpömäinen isoon autoon. Myös etuvalot huutavat rumuuttaan. Vaikka samantyyppinen muotoilu toimii Crossfiren keulassa loistavasti, on Sebringissä onnistuttu tekemään ajovaloista hirvittävän rumat valtavinen lautasmuotoineen. Humoristisen näköinen auto kertakaikkiaan.
Ruma on myös VOLVO C30. Keula on hyvä suoraan edestä mutta sivulta ja viistosta epäsuhtainen. Peräosan leikkaus on hieno, mutta koko jujun pilaa TAKAIKKUNA, joka tuo mieleen pesukoneen katsottaessa suoraan takaa. Ikkuna on valtava ja omituisen muotoinen, kapea ja korkea. Sääli, muuten autolla kehtaisi ajaakin.
Hirvittävä on niinikään NISSAN TIIDA. Ei kaipaa perusteluja. Katsokaa sen keulaa.
Pettymys on edelleen SKODA FABIA - kapea, korkea ja hahmoton. Miten kaunista Suzuki Swiftiä kopioimalla saa jotakin näin rumaa? Sisusta vielä hirvittävämpi. Vanhan mallin keulakin oli tyylikkäämpi.
PS: JOS HALUATTE KATSOA KAUNISTA AUTOA NIIN GOOGLETTAKAA Daihatsu Materia.
Eihän se Auris hääppösen näkönen ole, mutta eihän toi uus Corolla ole paha, tossa mikä on naapurilla seissyt pihalla, niin on sitä rumempia autojakin näkynyt.
C30 Rumuutta en ymmärrä. Itse nuorena pidän sitä hyvinkin nuorekkaana, erikoisena, oikeastaan kauniina. Lisäksi takaikkuna/luukkuhan on perintöä vanhasta P1800ES mallista, jossa esiintyi kyseinen lasinen takaluukku.
Minun silmääni tuo näyttää lähinnä rahan/vangin kuljetusautolta
Päädystä täytettävä pesukone oli oiva vertaus Volvon takaosasta.
Kyllä hallitsevana mestarina näissä kategorioissa on mielestäni ollut jo vuosien ajan Fiat Multipla. Kuljetuskalustossa ykkönen on selvästi Mersun MB 100 eli "pakastin".
Itse pidän ko. Volvon muotoilusta. Luukulla on haettu jatkumoa mainittuun ES 1800- ja 480 ES sarjaan. Uskon että malli on sellainen että sen muotoilu kestää aikaa.
Hyvin samaa mieltä etenkin Auriksesta, mutta taas Corolla on hyvännäköinen corollaksi etenkin jos vertaa edelliseen malliin toisin kuin auris ei.. Samoin uusi Sebring on epäsuhtainen tylpän peränsä ansiosta. Fabia sitä vastoin on mielestäni tyylikäs pikkuauto ja C30 istuu omaan silmään hyvin.. mutta makuasioista on vaikea kiistellä.
Auris muistuttaa ehkä liikaa Yarista. Isompaan autoon samat muodot eivät istu. Sebring on karmean näköinen. Keula ja perä eivät oikein satu toisiinsa.
Ei ole nykyään harvinaista, että vaikka auton muotoilu olisikin oikeastaan kohdallaan, tuntuu, että mittakaava vaihtuu. Ihan kuin keula ja perä olisivat erikokoisista autoista, esim. uudessa Volkswagen Jetassa on mielestäni vähän tätä vikaa. On kuin olisi yhdistetty Golfin keula ja Passatin perä.
Edellä mainittu Fiat Multipla on suurine, pystysuorine sivuikkunoineen tuonut aina mieleeni ruumisvaunut.
Valitettavasti en oikein pysty ihailemaan Daihatsu Materian muotoja.
Moni auto on niin ruma että on suorastaan kaunis?
Kevennystä väliin, ettei mene masentavaksi:
http://carsguide.news.com.au/story/0,20384,19892463-5003140,00.html
Olet esteetikko! Volkkarin morkkaaminen unohtui.
Audeissa on mielestäni aina ollut melko tarkoituksenmukainen muotoilu. Linkistä löytyy esimerkki hyvästä muotoilusta 15 vuoden takaa=)
http://www.freewebs.com/wauzzz
Mielestäni Saabit, nyt kun niissä onnistuneesti on säilytetty muutamia 60-luvun 99:n ominaispiirteitä, ovat tämän kilpailun valioluokkaa. Voiko olla kömplelömmän näköistä sedania kuin 9-5, josta ei tiedä onko keulan mallina ollut pölyimuri vai mikä, ja peräpää on ikuisesti samanlainen. Tässä farkku on sentään jo parempi, mutta vain edellisissä vuosikerroissa, jossa keulan kromattuja suuttimia ei ollut. 9-3 farmari puolestaan on korotettuine kattoineen massoitettu niin, että se näyttää suunnittelukomeitean työn tulokselta kun on huomattu, ettei huopahatussa kukkapuska kädessä voi istua kartturin paikalla. Tässä puolestaan sedan on kuitenkin ihan hyvä paremmissa malleissa, jossa on vakiona vähän helmaa. Ihan ajajan auton näköisiä. Uuden Saabin keula toi mieleen, ainakin mustana jonkun vanhan pikku japanilaisen tai batmobiilin. Jos halutaan tuoda lentokonemaisuutta ilmeiseen, niin miksi malliksi on otettu MIG -23 eikä esim jotain vanhaa Miragea!
http://carsguide.news.com.au/story/0,20384,19892463-5003140,00.html
Kyllä täytyy sanoa, että aina kun 159-Alfan, varsinkin farkun , näkee, alkaa kuola valua (no ei nyt oikeesti mutta kuitenkin). On siinä kuitenkin munaa ihan eri tavalla kuin jossain anjoviksessa tai eemelissä.
Ruma on UUSI Hiace. Aika harvoin face-liftissä autosta tehdään selkeästi rumempi kuin alkuperäisestä.
Onneksi täällä ei ole sama seriffi kuin suoli24-palstalla. Lähtisi tojo-arvostelu pois alta aikayksikön....
Tuo Saabin mollaaminen lämmittää vanhan Saabistin mieltä. Saabeja kun on aina haukuttu rumiksi ja vanhanaikaisiksi. Kertoo vain siitä, että uudetkin Saabit on edelleen oikeita Saabeja ;D
Uusissa autoissa rumia taitaa olla entistä vähemmän. Jotenkin ennen oli paljon enemmän semmosia ihan ämpärirumia. Nyt suurin osa näyttää edes vähän hyvältä.
Mutta kyllä nykyinen Primera on kamala. Samaten Renaultin tylppäperä, aivan järkyttävä. Mutta ne ei kyllä ole uusia..
Minnekäs unohtui Skoda Roomster? Ruma kuin mikä niin että alkaa näyttää kauniilta. Käytännöllistä kärryä olen ohjastanut muutaman tuhannen kilometrin.