Testin järjestys
1. Audi A4 2,0 TDI, 304 p
2. MB C 200 CDI, 296 p
2. Saab 9-3 1,9 TTiD, 296 p
4. BMW 318d, 292 p
Audi vakuuttaa tasaisilla ominaisuuksillaan ja sen suurimmat heikkoudet ovat epämääräisyys ääritilannekäytöksessä ja suuntavakavuuden puute maantiellä. Taajamaominaisuudet kärsivät jäykän ohjauksen ja pitkäliikkeisen kytkimen vuoksi ja osa kojelaudan säätimistä on hankalakäyttöisiä.
Mersun voitonhaaveet kariutuvat moottorin ominaisuuksiin ja kulutus on ryhmän korkein. Alustan mukavuus on ryhmän paras, samoin suuntavakavuus ja myös ääritilannekäytös on loogisinta. Turvallisuusvarustelu toimii, mukavuusvarustelu ei ja hinta on selvästi korkein.
Saab vakuuttaa parhaalla moottorillaan ja kulutuskin on maltillista. Alusta on turhan kova ja ohjauksessa on paljon parannettavaa. Kuljettajan ergonomia on puutteellinen ja säätövarat ryhmän niukimmat. Urat vaikuttavat pahasti kulkusuuntaan, mutta tuuli ei Saabia juuri heiluttele. Ääritilannekäytös on rauhallista ja Saab pärjää talvisissa olosuhteissa parhaiten ja on käytökseltään talvella vakaimman oloinen. Saab on joukon halvin.
BMW on selvästi joukon urheilullisin ja soveltuu parhaiten aktiivisella ajajalle. Miinuspuolelle kirjataan kovahko alusta, joka on porukan epämukavin. Ohjaus on joukon paras, mutta kuljettajan ergonomia ei yllä kärkipäähän. Maantiellä urat heikentävät suuntavakavuutta ja yliohjaava peruskäytös rokottaa kokonaisarvosanaa. Peräluistot karkaavat helposti liian laajoiksi ja herkän luistoneston takia ajo on paikka paikoin yhtä valon vilkkumista kojelaudassa ja tehon odottelua. Turvallisuusvarustelu on heikoin. Kulutus on joukon pienin, mutta Bemari ylitti luvatun kulutuksen peräti 3,1 l/100 km, kun muilla eroa oli puolitoista litraa.
Melutasoltaan autot ovat aika tasaveroisia mittarin mukaan, arvosanoissa Mersu 14 p, Audi ja BMW 13 p ja Saab 12 p.
Tässä nähdään kuinka hyvä auto itseasiassa C-sarjan Mersu on. Autohan paljon parempi mitä tällä palstalla on kerrottu. Moottorihan uudistuu tuota pikaa, ja toivottavasti saavat hiukkassuodattimen vakiovarusteeksi.
Kulutuksesta sen verran että A-utoilijan ilmoittamat kulutuserot suhteessa EU-kulutukseen ovat kaupunkikulutuksia, missä BMW ei päässyt täysin hyödyntämään start/stop järjestelmää. Sen sijaan maantiekulutuksessa erot EU-kulutukseen olivat kaikilla samaa 1,5 litran luokkaa.
Luin myös tuon testin pikaisesti, ja kovin dramaattisia eroja ei autoilla ilmeisesti ollut. Ihmettelen MB-mallin hintaa, sillä vuoden alussa otin tarjouksen suoralla kaupalla Audi A4 business mallista sekä MB 220 C-mallista. Myyjä antoi tarjouksen myös C200 cdi mallista, business varustelulla jonka lähtöhinta oli 37500. Auto olisi tullut yksityiskäyttöön.
Testissä tosiaan mainittiin että MB on huomattavasti kalliimpi, mutta oma tarjouskierrokseni ei tukenut tätä käsitystä. Toki varusteet noihin kumpaankin oli suolaisen hintaisia eikä valintani tullut kohdistumaan kumpaankaan.
Uskoisin Mercedes-Benz C-sarjan Dieselin ostajista monen päätyvän C 220 CDI:hin,koska se on huomattavasti suorituskykyisempi ja vähemmän kuluttava kuin C 200 CDI.
Olipa sopivaan saumaan vertailu kun haikailen juuri yhtä näistä premium-autoista.
Hintojen puolesta Audi, BMW ja Saab ovat tosi lähellä toisiaan, 37.250 - 38.660 eur eli 1400 eur sisällä, sitä paitsi BMW kalleimpana näistä sisältää metallivärin. Mutta mersu sitten on aivan omassa luokassaan, 45.480 eur (sisältäen metallivärin ja hiukkassuodattimen).
On se mersu vaan edelleen kallis auto vaikka mainonnasta saa hiukka eri kuvan. Siitä CDI 220 ja hinta noussee lähes 50.000 eur.
Loppupisteissä ei paljon eroa ole, Bemari peränpitäjänä jää 4% pienempiin piseisiin kuin Audi.
Turvallisuuspuolella BMW jää jälkeen muista, edes peräänajossa pään piiskaheilahdukselle ei ole suojaa. Amerikan IIHS Top Safety Pick 2008 voittajat ovat Audi ja Saab. Todellisissa onnettomuuksissa laittaisin lanttini likoon ruotsalaisten puolesta ja Saabilla on muutoinkin paljon näyttöä turvallisuuspuolen tilastoissa, se vaan on ruotsalaisten peruskauraa.
Oma johtopäätökseni on se, että bemaria en takavedon + turvallisuuspuutteiden takia ottaisi. Talvikeleillä voi olla vaikeuksia. Mersu taas karkaa hinnassa.
Sitten A4 vai 9-3 ? A4 uutuutena kiinnostaa, Saab tarjoaa hienon moottorin ja ehkäpä parhaan turvallisuuden. Niin kyse muuten on liisarin valinnasta.
Olisi kannattanut ottaa testiin mukaanjoku 10000 euroa edullisempi auto, jotta olisi nähty onko hinnalla merkitystä! Saksalaiset uskaltaa, mutta suomipoika ei!
Kuuluuko näihin dieseleihin jonkinlainen polttoainelämmitin ? Koneet kulkee pienellä eikä hukkalämpöä synny, pysyykö talvella ikkunat sulana ja sisätilat lämpiminä -20 asteessa ? Kokemuksia ?
Saksalaisiin ei kuulu Webastoa, Saabista en tiedä. BMW:ssä on sulkeutuvat ilmanottoaukot ja normaali lämmitin, joiden pitäisi riittää. MB:ssä on lisänä sähkövastukset, samoin taitaa olla Audissa.
TM:n tämän vuoden talvitesti kumosi suuren osan dieselien talvikelpoisuuteen liittyvistä uskomuksista. Siitä voi katsoa tuloksia.
Saabissa on eberi vakiona, kello-ohjaus ajotietokoneen (SID saab-kielellä ) kautta. Ihan älyttömän hyvä varuste jonka soisi olevan kaikissa nykydieseleissä.
Saksassa valmistajat tekivät yhdessä valtion (2004?) kanssa sopimuksen että autoihin ei asenneta vakiona polttoaine lämmitintä ilmansaasteiden takia. Saksalaisissa autoissa on sen sijaan sähkövastukset lisäämässä lämmöntuottoa ohjaamoon.
KonstaKoo:
Vähän kaksijakoinen juttu. Auto kyllä lämpenee ja laite on mukava ja kätevä, mutta lämmitin lisää polttoaineenkulutusta ja tuottaa aika epäpuhtaita pakokaasuja.
Ajon aikaiset automaattikäynnistykset noista alkuperäisasenteisista pitäisi ainakin poistaa, ne käyttävät lämmitintä muutamien minuuttien pätkissä usein aivan turhaan.
Ehkä vähän noinkin mutta ainakin täällä hivenen pohjoisempana hyödyt hakkaa haitat sata-nolla (tai viisi)
Tuolla tarkoitan paitsi toimimista lisälämmittimenä, myös iloisia aamuja kun vartin lämmittämisen jälkeen on auto lämmin ja ikkunat sulat. Lohkiksella ja sisälämppärillä veisi reilusti kauemmin samaan.
Tarkistin tuon Webasto-kuvion. Totta mitä AkiK jo kertoikin, saksalaisissa ei ole, mutta Saabissa webasto on vakio. Audiin kanssa saa lisävarusteena hintaan 2620 eur. Lämmittimistä ei muuten testissä mainittu mitään vaikka testasivat autoja talvioloissakin ??? Pidän tuota webastoa isona etuna Saabille. Selvisi myös, että Saabissa nahkaverhoilu kuuluu hintaan.
Audissa on muuten jotain ihan käsittämättömiä varustepuutteita, ohjauspyörässä ei ole säätimiä vaikka puhutaan premium-autosta. Pohjanoteraaus on että A4:een on ostettava erikseen sisävalopaketti (sis. meikkipeilin valot, lukuvalot ym.) sekä säilytyslokeropaketti. En olisi premium-autolta odottanut
Noista Andrean tekemistä hyvistä havainnoista Saab sai varustelussa yhden pisteen enemmän kuin Audi ja kaksi pistettä yli BMW:n sekä Mersun. Mulle tuo Eberi on todella arvokas lisävaruste, kun pohjoisessa asun ja paljon monenlaista ulkoilua harrastan, jolloin auto on milloin missäkin metsänreunassa parkissa - sähkö ei tarjolla. Ajastettu lämmitys on mulle 10pisteen arvoinen juttu.
Eli lopulta hintaero todellisuudessa kääntyisi Saabin eduksi huomattavasti enemmän. Tämän toki havaitsin kun nykyisen Saabin ostin, ja tälläkin palstalla olen asiasta usein kertonut.
Hinnat alkaen hinnat on erityisesti Audilla ihan muuta kuin se hinta jolla auto ajettaisiin liikkeestä ulos.
Ja vielä Saabin omistamana edelliseen viestiin liittyen huvitti, että Saab sai kustannukset ja ympäristö osiosta 42pist. Audi 45, Mersu 37 ja BMW 46. Auton hintaa ei testissä huomioida missään kohdassa pisteytystä. Toki näin ei kuulu tehdäkään tietyissä rajoissa (IMO).
Se on eräs premium-auton etu, että voi kehua, miten paljon edestä on tullut lisävarusteita ruksattua! Herättää kunnioitusta ja osoittaa, että heebo ei aja tavan kärryllä! Huvittavaa toisaalta, että 10000 euroa halvemmalla saa paremmin varustettuja kärryjä!
Hei herätkää nyt!
Vertailun voittaa auto joka ei ole halvin,surkeimmat varusteet vakiona ja ajettavuuskin päin persettä(verrokkeihin nähden)! Onko jo pikkasen ylimenevää tuo VAG ihailu Tm:n toimituksessa.
Tuon alotuksen perusteella saabin ainoa puute oli säätövarojen rajallisuus, mutta muuten näyttäisi olevan paras JA ja tämmöinen jää testissä hännille!
Pikku vinkki Rynelle:
Ko. vertailu tehtiin siis TUULILASI-lehdessä. En usko että TM:n toimituksella on asiaan mitään sanomista.
Tai sitten molempien lehtien toimituksessa on sama maku?
Lisälämmitintä ei ajossa tarvita jos "hukkalämpö" otetaan tarkasti talteen?
"""Lisälämmitintä ei ajossa tarvita jos "hukkalämpö" otetaan tarkasti talteen?"""
No! Minkä takia näin ei sitten ole? Toisaalta lisälämmittimen edut ovat pääasiassa muussa mukavuudessa kuin ajon aikana lämmittämisessä!
No niin kaupat Saabista syntyi tänään. Nyt olen vakuuttunut, että mitä enemmän näitä keskusteluita seuraa ei voi välttyä siitä, että premium-kisa on ruotsalaisten ja sakemannien välillä. Saab ja Volvo yrittävät taistella mielestäni hyvillä tuotteilla yliarvostettuja sakemanneja vastaan. Esimerkiksi turvallisuudessa ruotsalaiset hoitaa homman kotiin kevyesti, silti siitä ei loppupeleissä pisteitä heru. Tänään kun koeajoin uuden 9-3, vakuuttavaa oli mm. istuimet. Tuulilasi moittii niitä pehmeiksi, mutta perse ei niissä puudu kuin noilla Audin lautapenkeillä. Lisäksi vakio nahkapenkit ovat todella upeat. Kone on vakuuttava ja automaatti toimii hienosti. Tilat aivan riittävät ja melussa en huomannut suurempia eroja saksalaisiin. Sitten kun hinta on selvästi edullisempi paremmalla varustelulla (mm. Webasto + nahka), niin miksi makssaa Audista tai Bemarista extraa (ja varusteissa esim. sisävalopaketti)? Olin kyllä todella positiivisesti yllättynyt Saab 9-3:sta ja voin lämpimästi suositella. Saksalaisten premium-huuhaa on täysi kupla.
Andrea:
Muistakaamme kuitenkin, että amerikkalaiset omistavat sekä Saabin että Volvon, ja tulevaisuus ei näytä kovin hyvältä. Seuraava uusiutuva Saabin ha-malli,9-5, tullaan tekemään Opelin tehtailla Rüsselsheimissa, ja Ruotsissa aletaan lähivuosina valmistamaan Cadillacin ohella uutta Opel Astraa.
Ford on kohdellut Volvoa ehkä hiukan lempeämmin, tosin juuri nyt Ruotsin lehdistössä Volvo-johtajat laukovat suoria sanoja Fordin "isännöimisestä". Myös omistuksen myynnistä - tyyliin Jaguar - huhutaan aika ajoin, ja Ford itsekin väliin myöntelee, väliin kieltää myymisajatuksen.
Saab pohjautuu GM/Opelin ja Volvo Fordin tekniikkaan. Toki hienosäädöillä ja muotoilulla saadaan autot "oman oloisiksi". Saab sai ainakin väliaikaisesti hengähdystauon, kun GM joutui rahapulassaan luopumaan Subarusta (teki se kyllä Subarullekin hyvää ). Nyt ei enää ole pelkoa nähdä "Saabaruita". Mutta oma vahva tuotekehitys tekisi hyvää sekä Saabille että Volvolle.
MatLog
kun GM joutui rahapulassaan luopumaan Subarusta (teki se kyllä Subarullekin hyvää ). Nyt ei enää ole pelkoa nähdä "Saabaruita". Mutta oma vahva tuotekehitys tekisi hyvää sekä Saabille että Volvolle.
käsittääkseni ei GM omistanut kuin n.6% subarusta ja nuo osakkeet
osti toyota ja on nostanut omistus osuuden jo 16% ja saas nähdä
mitä tuleman pitää koska jo justy tulee toytalta (daihatsu)
käsittääkseni saabin tulevaissus näyttää tällä hetkellä hyvältä
tulevien uusien mallien johdosta...
finman:
Oli puhetta tästä myyjän kanssa ja ilmeisesti asiaa on hehkutettu Saab-organisaatiossa. Uusia malleja on tuloillaan, SUV 9-4X loppuvuodesta, uusi 9-5 sedan heti perään ja farkku n. vuoden päässä. Lisäksi pikku 9-1 on lähes valmis. Jo syksyllä tulee 9-3:sta Audin Allroadille kilpailija.
Totta on, että ruotsalaiset ovat jenkkifirmojen alla ja Audi, BMW & Mersu tekevät autojaan ilman kompromisseja. Saab 9-3 jakaa pohjalevyn Vectran kanssa kuin Volvo V70 perustuu Ford Mondeoon. Mutta Ruotsi voittaa hinnassa ja varustelussa kun imagosta ei tarvi maksaa.
Andrea:
on paljon pieniä ja joillekkin käyttäjille huomattavan isoja asioita autoissa, joista EI saa vertailuissa pisteitä, ja samaan aikaan asioista jotka ovat jollekkin täysin toisarvoisia -saa pisteitä/rankaistaan.
Andreaksen kanssa olen täysin samaa mieltä Saabin tulevaisuudesta, se on loistava, ja on täysin puppua väittää jotakin toista !
Saab kuuluu isoon General Motors-konserniin, jolla on huomattavat tuotekehitysvarat samoin kuin esimerkiksi Toyotalla. Tämän artikkelin mukaan GM on samalla tasolla ympäristökehityksessä kuin Toyotakin.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=630&a=405647
Näin ollen voidaan olettaa, että Saab hyötyy tuon ison konsernin eduista, ja Saabiltahan on tulossa jo noita hybridimalleja - oliko se vuonna 2010 tai jotakin sinne päin.
Kaikkein tukalimmassa jamassa on varmaan BMW, sehän on pikkuvalmistaja jolla saattaa olla vaikeuksia vastata ympäristömuutoksen tuomiin haasteisiin.
andertz:
Varmasti GM:llä on oikein hyvät muotoilustudiot, tehokkaat kehitysyksiköt ja mahtavat tuotantolinjat. Minä vain kuulun niihin ihmisiin, joiden mielestä auton merkin olisi synnyttävä hiukan aikaisemmin kuin valmistuslinjan loppupäässä, jossa päätetään, mikä lätkä keulalle laitetaan. Näyttää siltä, että GM:n Opel-yksikkö tulevaisuudessa hoitaa Saabin muotoilun, tuotekehityksen ja valmistuksen. On käymässä siis samoin kuin ruotsalaiselle Gislaved ja norjalaiselle Viking rengasvalmistajalle: molempien valmistus kotimaassaan lopetettiin, Gislaved jäi tuotemerkkinä elämään, mutta Viking löytyy enää mallimerkinnän osana Continental-talvirenkaissa.
Subaru-keskustelu meni hiukan sivuraiteille: GM oli kehittämässä uusia Saab-malleja Subarun "keulamuotoilumalleina", lehdistö käytti niistä nimikettä "Saabaru". "Saabismi" oli niissä hyvin läpinäkyvästi päälleliimattu juttu. GM:n luovuttua osuudestaan Subarussa homma meni jäihin.
Sinänsä julkisuudessa puhutaan esimerkiksi Hyundaista ja Kiasta samana konsernina, vaikka Hyundai omistaa Kiasta vain 30 prosenttia.
Asiasta kun en mitään tiedä, mutta minun käsitykseni mukaan esim Saabin muotoilu on aivan omaa "tuotantoa". Myös esim Nelivedon (Haldex) kehitysversio tehtiin Saabilla, joten 100%'sti kädet eivät näytä olevan sidotut. Tuo "Saabaru" oli kyllä ankea harharetki tyylin eri maski ja keulamuotoilu, mutta ei edustane tätä päivää.
Vai mitä autoa mikään Saab muotoilultaan (sisältä tai päältä oikein muistuttaa?
Mikä saa asian siltä näyttämään? Saab on saanut jo vastuulleen turbojen kehittämisen ja XWD:n myötä myös nelivetotekniikan kehittämisen GM konsernissa. Saabilla on edelleen tuotekehitys Ruotsissa hyvin pitkälti ja muotoilun suunnasta vastaava brändi-keskus. Sieltä tulee se viimeinen sana kaikkiin osiin ja komponentteihin - oli ne sitten GM bulkkitavaraa tai "Saab" specific tuotantoa.
Edelleen väite Saab = Opel saa niskavillat pystyyn. Se, että jos autoilla on yhteinen pohjalevy, ei vielä kerro autojen yhteneväisyydestä paljoakaan. Voi käydä tutustumassa ajamalla 9-3 ja Vectra peräjälkeen. Pääsee hieman jyvälle asiasta.
GM konserni osia on (toistaiseksi) käytössä suhteellisen vähän, ja mikä tärkeintä esim bensakoneet on edelleen "Saabin" lukuunottamatta 2.8 litraista bensan nielijää.
Tulevaisuudesta en kyllä itse osaa sanoa. 9-5 on myöhässä markkinoiden kannalta muutaman vuoden, 9-1 (9-2? ) ei ole varmistettu ja seuraava 9-3 arvioidaan tulevaksi 2011/12. Jotenkin hieman skeptisesti itse suhtaudun tulevaan, mutta toivon toki parasta. Aftonbladet kertoi ,että seuraava 9-3 valmistettaisiin Astran alustalle ja olisi näinollen edeltäjää mahdollisesti "pienempi". Tämä saattaa olla jopa oikea suuntaveto tulevaisuuteen katsottuna. Kevyempi - vähemmän kulutusta - pienempi verotus, pitää paikkansa jo ai useassa EU maassa.
"Omalla" pisteytyksellä laittaisin nuo Tuulilasin testin autot seuraavasti:
1. Audi, 2. BMW/Saab ja 4. Mercedes.
En arvosta Mersun tuomia lisäarvoja "arvokkuudesta", statuksesta, mukavuudesta, jne. Jos auton hankinta olisi tällähetkellä ajankohtainen niin kallistuisin mitä todennäköisimmin Audiin, olkoonkin että se on varusteltuna huomattavasti Saabia kalliimpi.
Itse en ole tuota A4'n uusinta versiota ajanut tai edes koeistunut, joten varsin heikoilla on tieto asiasta - paljon hyvää tosin on kuulunut. Tuulilasin vertailussa mainittiin kuvan kera, että ilmastointia/lämmitystä ohjattaisiin näytön kautta - onko näin, kosketusnäyttö?
Itsellä oli Honda Accord Navigoinnilla hetken käytössä. Siinä yo tapainen järjestelmä oli käytössä ja riittää minulle yksin syyksi karttaa Hondan navimallia. Paikallaan ollessa näyttää hyvältä, mutta talvisella moottoritiellä kaikkea muuta kuin turvallinen järjestelmä.
Aeronautti:
Se saattaakin olla Saab-kehitysyksikön tulevaisuus: Siitä tulee (tai se on jo) "GM-kehitysyksikkö", joka vastaa tiettyjen osa-alueiden kehityksestä koko GM-konsernille. Isuzu oli aikoinaan GM:n "diesel-kehitysyksikkö", ennen kuin GM myi osuutensa siitäkin pois. Nythän dieseleitä kehittää GM:n hankkima VM Motori, joten Fiat-dieselit jäänevät ajan myötä pois mallistosta.
GM:n omistamat tuotantolaitokset puolestaan jo ovat "GM-tehtaita". Ne kilpailevat periaatteessa kaikkien GM-automerkkien ja -mallien valmistuksesta. Jos joku tehdas ei voita yhtään kilpailua, seurauksena on tehtaan sulkeminen.
Näin kävi mm. Iso-Britanniassa muutama vuosi sitten.
Vauxhall on jo Opel oikeanpuolisella ohjauksella, ja kun GM muutti Daewoon Chevroletiksi, saivat uudet Daewoo omistajat Chevrolet-lätkät postissa, jos haluavat ajaa mieluummin Letukalla kuin Daewoolla.
Suomen Valmet-autotehdas valmisti aikoinaan Calibraa. Markkinoista riippui, oliko se Opel Calibra, Vauxhall Calibra vai Holden Calibra.
Ihmeelliseltä tuntuu, että Saabilla olisi vielä käytössä "omia moottoreitaan", onhan GM ostanut Saabin jo 90-luvun alussa.
Sen jälkeen Saab ei ole enää moottoreita kehittänyt, turboteknologiaa ainoastaan. Viimeisin kuulemani Saabin tuoteidea, muuttuvatilavuuksinen moottori, taidettiin sekin haudata hiljaisuudessa.
Saab 9-3 kehitettiin Vectran lyhennetylle alustalle. Varmasti ominaisuudet muuttuvat, kun alustaa lyhennetään. Kun siihen lisätään omat säädöt jousitukselle,ohjaukselle ja iskunvaimennukselle, saadaan autosta kyllä ihan omanlainen ajoltaan.