Mikä avosportti?

75 kommenttia
2
  • Ja mitä noihin C6 veten rata-aikoihin tulee, niin se oli Autobildin testissä 911 Carrera S:ää nopeampi! Kehuivat auton käytöstä radalla melkoisesti.

    Nurburgring lap times - Germany (HUOM! eivät siitä Autobildin testistä)

    Porsche Carrera GT 7 min 32 sec
    Chevrolet Corvette Z06 7 min 42 sec
    Porsche 996 GT2 7 min 42 sec
    Pagani Zonda S 7 min 44 sec
    Lamborghini Murcielago 7 min 50 sec
    Lamborghini Gallardo 7 min 52 sec
    Mercedes-McLaren SLR 7 min 52 sec
    Chevrolet Corvette C5 Z06 7 min 56 sec
    Chevrolet Corvette C6 7 min 59 sec
    Porsche 911 8 min 07 sec
    Dodge Viper GTS 8 min 10 sec

    Eipä taida Z4:llä päästä alle 8 minuutin?

    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 28.01.2007 klo 20:51]
      
  • Lainaus:
    28.01.2007 klo 12:49 -Zet- kirjoitti
    BMW, Nissan, Audi, Mese yms.hienohelma-autoille yksi raju vaihtoehto? Viper?

    Ei luistonestoja eikä muitakaan automatisoituja vempaimia, pelkkä 8.3 litranen moottori, 14 tuumaset jarrut edessä&takana, penkki, ratti ja avokori. Väriksi musta ja mitä muuta voi heteromies tarvita?

    Kallishan se on, samalla rahalla saa pari Bemaria. Mutta kuten "Ajoneuvos" asian sanoi, auto jolla saa Porsche kuskin kusemaan housuihinsa tai jotain vastaavaa. Se on Viper.


    Ja pikapuoliin visiin hieman uudistumassa, 600hv yms. So what, jos koneen lämpö sulattaa oven tiivisteet, etkä tee Bemarimaisilla "Concert audio Packeilla" hevon humppaa, koska et muuta kuule kuin V10:in karjunnan... Brutaalimmaks ei auto vissiin voi muuttua :grin:


    Viper on aivan liian kallis, eikä se Fifth Gearin mukaan tarjoa mitään lisäominaisuuksia verrattuna perus C6 vetteen.

      
  • Lainaus:
    28.01.2007 klo 17:29 Simppa- kirjoitti
    Viper on aivan liian kallis, eikä se Fifth Gearin mukaan tarjoa mitään lisäominaisuuksia verrattuna perus C6 vetteen.


    Varmastikkin totta, Veten kanssa varmasti helpompi tulla toimeen jokapäiväisessä käytössä. Lisäksi Veten kanssa pääsee varmasti puolet pienemmillä bensalaskuilla, jos joku nyt heikkona hetkenä niitä saattaisi vahingossa ajatella.

    Vette on omassa hintaluokassaan kyllä täysin suvereeni laite.
    Sääli, että täällä härmässä auto maksaa melkein 100 000 euroa, jenkeissä $45k.

    Ja jos ei tehtaan jäljiltä ominaisuudet riitä, niin after market-viritys osien määrä on käytännössä loputon. Ja ennen kaikkea, kohtuu hintaisia. Hiukan eri juttu kuin esim. 911 Porschen kanssa?

    [-Zet- muokkasi tätä viestiä 28.01.2007 klo 19:13]
      
  • Lainaus:
    28.01.2007 klo 16:40 Simppa- kirjoitti
    Ja mitä noihin C6 veten rata-aikoihin tulee, niin se oli Autobildin testissä 911 Carrera S:ää nopeampi! Kehuivat auton käytöstä radalla melkoisesti.

    Nurburgring lap times - Germany (HUOM! eivät siitä Autobildin testistä)

    Porsche Carrera GT 7 min 32 sec
    Chevrolet Corvette Z06 7 min 42 sec
    Porsche 996 GT2 7 min 42 sec
    Pagani Zonda S 7 min 44 sec
    Lamborghini Murcielago 7 min 50 sec
    Lamborghini Gallardo 7 min 52 sec
    Mercedes-McLaren SLR 7 min 52 sec
    Chevrolet Corvette C5 Z06 7 min 56 sec
    Chevrolet Corvette C6 7 min 59 sec
    Porsche 911 8 min 07 sec
    Dodge Viper GTS 8 min 10 sec

    Eipä taida Z4:llä päästä alle 8 minuutin?


    Mielenkiintoista että lähes kaikki muut ajat täsmäävät aika pitkälti Sport Auton aikojen kanssa paitsi C6:sen... Mitkä renkaat siinä oli?

    Sport Auton ajat: (Hockenheim/Nürburgring)

    Porsche Carrera GT 1.08,6 min / 7.32 min
    Pagani Zonda S 1.11,8 min / 7.44 min
    Murcielago 1.12,0 min / 7.50 min
    911 GT2 1.12,6 min / 7.46 min
    M3 CSL 1.13,5 min / 7.50 min
    Mersu SLR 1.13,5 min / 7.50 min
    911 Carrera S 1.14,3 min / 8.05 min
    Alpina Roadster S 1.14,4 min / 8.15 min
    C6 1.14,8 min / 8.15 min
    Chrysler Viper GTS 1.15,9 min / 8.10 min

    Onhan siinä vielä yli 100hv eroa ja hintaeroakin todella paljon, varsinkin käyttökuluissa luulisi olevan. Ja sitten on vielä se Veten muovisisustus.

    Mutta huom!, avo-versiossa on Vette varmasti umpimallia hitaampi. Esim. EVO:n mukaan sen ominaisuudet ja ajettavuus kärsivät avoversiossa.

    Minusta, vaikka tottakai Vette on nopeampi kuin vähemmän tehokas vaihtoehto radalla jossa pääsee hyödyntämään suuria nopeuksia, minä ainakin arvostan enemmän kaarreominaisuuksia ja hauskuutta kuin suoran tien vauhtia, sitä kun pääsee hyödyntämään harvemmin.

    Eli kun miettii miten tavallinen kuski pääsee nauttimaan, niin onko edes Nürburgringillä kivempaa 'pidellä kiinni rystyset valkoisina' ja suorilla antaa tehon puhua? Noissa kahdessa on myös minusta suuri hintakuilu, varsinkin jos miettii Z4:n 3.0-versiota ja C6 avomallia. Jos hevosvoimat ovat prioriteetti niin C6:ssa niitä saa, se on kuitenkin puolet kalliimpi joten pitäisi tehoa enemmän ollakin ja avomallissa ajettavuus kuulemma vähän niin ja näin.

    Entä jos hevoset kelpaa niin Mustang GT 500? Halvalla yli 500hv... Tai minun mielestä vielä paremmin sujuu hommaamalla V8-Mustang ja hommaamalla siihen jonkin pajan viritykset, saa halvemmalla kuin virallisen Shelby-käsittelyn mutta laadukkaita virittäjiä löytyy tuohon useita ja HALVALLA! Hinta on selvästi alle C6sen ja hevosia reippaasti enemmän. Tavallista Mustang GT:tä EVO arvosteli yllättäen hyväksi ajaa, testasivat myös Nürburgringillä (ei ajanotolla). Skaala riittää aina sellaisiin kuin 69,995 dollarin (koko auto) Livernois Mustang GT jossa 840hv (ja 1094 lb-ft)! Se on kyllä jo 'vähän' liioittelua, ei sillä autolla saa kaikkea sitä tehoa edes tiehen, se on vakio-Z06:tta hitaampi varttimaililla kun pito ei tavallisilla renkailla riitä!

    Ja edelleen on olemassa hullu vaihtoehto eli Ultima GTR joka on vauhdissa ihan omassa liigassa, käytännöllisyys onkin sitten eri juttu.

      
  • Lainaus:
    29.01.2007 klo 13:31 Putput kirjoitti
    Lainaus:
    28.01.2007 klo 16:40 Simppa- kirjoitti
    Ja mitä noihin C6 veten rata-aikoihin tulee, niin se oli Autobildin testissä 911 Carrera S:ää nopeampi! Kehuivat auton käytöstä radalla melkoisesti.

    Nurburgring lap times - Germany (HUOM! eivät siitä Autobildin testistä)

    Porsche Carrera GT 7 min 32 sec
    Chevrolet Corvette Z06 7 min 42 sec
    Porsche 996 GT2 7 min 42 sec
    Pagani Zonda S 7 min 44 sec
    Lamborghini Murcielago 7 min 50 sec
    Lamborghini Gallardo 7 min 52 sec
    Mercedes-McLaren SLR 7 min 52 sec
    Chevrolet Corvette C5 Z06 7 min 56 sec
    Chevrolet Corvette C6 7 min 59 sec
    Porsche 911 8 min 07 sec
    Dodge Viper GTS 8 min 10 sec

    Eipä taida Z4:llä päästä alle 8 minuutin?


    Mielenkiintoista että lähes kaikki muut ajat täsmäävät aika pitkälti Sport Auton aikojen kanssa paitsi C6:sen... Mitkä renkaat siinä oli?

    Sport Auton ajat: (Hockenheim/Nürburgring)

    Porsche Carrera GT 1.08,6 min / 7.32 min
    Pagani Zonda S 1.11,8 min / 7.44 min
    Murcielago 1.12,0 min / 7.50 min
    911 GT2 1.12,6 min / 7.46 min
    M3 CSL 1.13,5 min / 7.50 min
    Mersu SLR 1.13,5 min / 7.50 min
    911 Carrera S 1.14,3 min / 8.05 min
    Alpina Roadster S 1.14,4 min / 8.15 min
    C6 1.14,8 min / 8.15 min
    Chrysler Viper GTS 1.15,9 min / 8.10 min

    Onhan siinä vielä yli 100hv eroa ja hintaeroakin todella paljon, varsinkin käyttökuluissa luulisi olevan. Ja sitten on vielä se Veten muovisisustus.

    Mutta huom!, avo-versiossa on Vette varmasti umpimallia hitaampi. Esim. EVO:n mukaan sen ominaisuudet ja ajettavuus kärsivät avoversiossa.

    Minusta, vaikka tottakai Vette on nopeampi kuin vähemmän tehokas vaihtoehto radalla jossa pääsee hyödyntämään suuria nopeuksia, minä ainakin arvostan enemmän kaarreominaisuuksia ja hauskuutta kuin suoran tien vauhtia, sitä kun pääsee hyödyntämään harvemmin.

    Eli kun miettii miten tavallinen kuski pääsee nauttimaan, niin onko edes Nürburgringillä kivempaa 'pidellä kiinni rystyset valkoisina' ja suorilla antaa tehon puhua? Noissa kahdessa on myös minusta suuri hintakuilu, varsinkin jos miettii Z4:n 3.0-versiota ja C6 avomallia. Jos hevosvoimat ovat prioriteetti niin C6:ssa niitä saa, se on kuitenkin puolet kalliimpi joten pitäisi tehoa enemmän ollakin ja avomallissa ajettavuus kuulemma vähän niin ja näin.

    Entä jos hevoset kelpaa niin Mustang GT 500? Halvalla yli 500hv... Tai minun mielestä vielä paremmin sujuu hommaamalla V8-Mustang ja hommaamalla siihen jonkin pajan viritykset, saa halvemmalla kuin virallisen Shelby-käsittelyn mutta laadukkaita virittäjiä löytyy tuohon useita ja HALVALLA! Hinta on selvästi alle C6sen ja hevosia reippaasti enemmän. Tavallista Mustang GT:tä EVO arvosteli yllättäen hyväksi ajaa, testasivat myös Nürburgringillä (ei ajanotolla). Skaala riittää aina sellaisiin kuin 69,995 dollarin (koko auto) Livernois Mustang GT jossa 840hv (ja 1094 lb-ft)! Se on kyllä jo 'vähän' liioittelua, ei sillä autolla saa kaikkea sitä tehoa edes tiehen, se on vakio-Z06:tta hitaampi varttimaililla kun pito ei tavallisilla renkailla riitä!

    Ja edelleen on olemassa hullu vaihtoehto eli Ultima GTR joka on vauhdissa ihan omassa liigassa, käytännöllisyys onkin sitten eri juttu.



    Renkaista ei aavistustakaan, mutta löysin useita tuon suuntaisia tuloksia vetelle. Ei se Sport Auto kuitenkaan ole ainoa lehti mitä maanpäällä kantaa. Sitäpaitsi se on saksalainen, joten suhtautuisin siihen hieman varauksella, kun oman maan tuotteita verrataan ulkomaalaisiin

    http://wheeltalk.fancal.net/?p=476

    Tuossa on aika hyvin mielestäni aikoja. Corvetten testaaja on ajanut paremman ajan kuin Walter Röhrl 997 Carrera S:llä! Samat ajat löytyvät myös monesta muusta paikasta. Ja vaikka avoversion ajat saattavat olla huonompia, niin ei se avokattoisuus 15 sekuntia tuo lisää siihen rata-aikaan.

    Jan Magnussen on sitten näyttänyt, miten Z06 liikkuu:
    7:43 - Chevrolet Corvette C6 Z06, 512 PS/1319 kg, Jan Magnussen, 2005/06/23

    Ihan hyvin tuo C6 on mediassakin otettu vastaan:

    http://uk.cars.yahoo.com/car-reviews/car-and-driving/corvette-c6-1004657.html
    http://fifthgear.five.tv/jsp/5gmain.jsp?lnk=201&model=964
    https://www.youtube.com/watch?v=RHO4KUbAjTI
    http://www.channel4.com/4car/road-tests/road-test.jsp?id=57

    Mikään Mustang ei jaksa sytytyttää pätkääkään. Fiilispohjalta tässä autoa hankitaan.

    Ja se vette tulee todennäköisesti meikäläiselle Coupena. En tiedä miksi, mutta jotenkin tuntuu, että Coupe vette olisi se juttu.

    Ultima GTR on liian vaikea päivittäiseen käyttöön. Vetellä kuitenkin voisi ajella kauppareissut ym. matkat huoletta.


      
  • Lainaus:
    29.01.2007 klo 13:31 Putput kirjoitti

    Minusta, vaikka tottakai Vette on nopeampi kuin vähemmän tehokas vaihtoehto radalla jossa pääsee hyödyntämään suuria nopeuksia, minä ainakin arvostan enemmän kaarreominaisuuksia ja hauskuutta kuin suoran tien vauhtia, sitä kun pääsee hyödyntämään harvemmin.



    Ei kai nyt vaan kummittele semmoinen vanha luulo, ettei amerikkalainen auto ole hyvä mutkissa? Hyvät rata-ajat on pelkästään suurien suoranopeuksien ansiota?

    Ja tuo C6 ja Z4 hintaero, Amerikassa C6 Coupe 400hv alkaen $44,950 ja BMW Z4 3.0si 255hv $40,400. Ei nyt mikään ihan hirveä hintaero.

    Suomessa hinnat onkin jotain muuta, vette yli 90ke ja Z4 pikkasen yli 60ke. Mikä myös osaltaan puoltaa Vetteä = Jos tuo joskus auton maahan esim. muuttoautona, jälleenmyyntihinta kohdallaan. Sillä saa tehtyä vielä pienen tilinkin.

    Tässähän nyt ei ollut puhe mistä maasta auto ostettaisiin, mutta toi jenkkilä hyvä esimerkki.

      
  • Lainaus:
    29.01.2007 klo 16:48 Simppa- kirjoitti
    Renkaista ei aavistustakaan, mutta löysin useita tuon suuntaisia tuloksia vetelle. Ei se Sport Auto kuitenkaan ole ainoa lehti mitä maanpäällä kantaa. Sitäpaitsi se on saksalainen, joten suhtautuisin siihen hieman varauksella, kun oman maan tuotteita verrataan ulkomaalaisiin

    http://wheeltalk.fancal.net/?p=476

    Tuossa on aika hyvin mielestäni aikoja. Corvetten testaaja on ajanut paremman ajan kuin Walter Röhrl 997 Carrera S:llä! Samat ajat löytyvät myös monesta muusta paikasta. Ja vaikka avoversion ajat saattavat olla huonompia, niin ei se avokattoisuus 15 sekuntia tuo lisää siihen rata-aikaan.

    Jan Magnussen on sitten näyttänyt, miten Z06 liikkuu:
    7:43 - Chevrolet Corvette C6 Z06, 512 PS/1319 kg, Jan Magnussen, 2005/06/23

    Ihan hyvin tuo C6 on mediassakin otettu vastaan:

    http://uk.cars.yahoo.com/car-reviews/car-and-driving/corvette-c6-1004657.html
    http://fifthgear.five.tv/jsp/5gmain.jsp?lnk=201&model=964
    https://www.youtube.com/watch?v=RHO4KUbAjTI
    http://www.channel4.com/4car/road-tests/road-test.jsp?id=57

    Mikään Mustang ei jaksa sytytyttää pätkääkään. Fiilispohjalta tässä autoa hankitaan.

    Ja se vette tulee todennäköisesti meikäläiselle Coupena. En tiedä miksi, mutta jotenkin tuntuu, että Coupe vette olisi se juttu.

    Ultima GTR on liian vaikea päivittäiseen käyttöön. Vetellä kuitenkin voisi ajella kauppareissut ym. matkat huoletta.


    Älä ymmärrä väärin, kyllä Vette loistavalta vaikuttaa, minusta kuitenkin Z06 on ilmiömäinen kun taas jostain syystä perus C6 ei vaikuta niin ihmeelliseltä. Minusta tuo kierrosaika on kovin kyseenalainen kun se on valmistajan itsensä ilmoittama, ja eroa ammatikseen kyseisellä radalla autoja testaavaan Sport Autoon on niin paljon. En väitä etteikö parempaan voisi ehkä päästä kuin tuo 8.15 min, mutta en usko tuohon alle 8 min aikaan ennenkuin näen muita tuloksia!! Ja kyllä se avomalli saattaa yllättävän paljon tulosta heikentää, ei välttämättä 15 sek, mutta paljon kuitenkin!

    En muuten oikein jaksa uskoa että Sport Auto mitenkään hölläisi ulkomaisia autoja testatessaan...

    Ihan fiksulta vaikuttaa coupén suosiminen Corveten kohdalla kun olen lukenut avomallin menettäneen jonkin verran vääntöjäykkyyttä ja siten ajettavuutta. Tämä vaikka itse rakastankin avoautoja, ei niitä silti aina kannata ostaa silloin JOS umpinainen on selkeästi parempi, en väitä varmaksi mitään.

    Mustangia ajattelin jos jenkkityylinen vehje ja SUURET tehomäärät kiinnostaa huomattavasti vielä käytännöllisemmässä paketissa, eikä ajettavuudenkaan pitäisi olla huono. No, urheiluauto on aina urheiluauto.

      
  • Lainaus:
    30.01.2007 klo 08:58 -Zet- kirjoitti
    Ei kai nyt vaan kummittele semmoinen vanha luulo, ettei amerikkalainen auto ole hyvä mutkissa? Hyvät rata-ajat on pelkästään suurien suoranopeuksien ansiota?

    Ja tuo C6 ja Z4 hintaero, Amerikassa C6 Coupe 400hv alkaen $44,950 ja BMW Z4 3.0si 255hv $40,400. Ei nyt mikään ihan hirveä hintaero.

    Suomessa hinnat onkin jotain muuta, vette yli 90ke ja Z4 pikkasen yli 60ke. Mikä myös osaltaan puoltaa Vetteä = Jos tuo joskus auton maahan esim. muuttoautona, jälleenmyyntihinta kohdallaan. Sillä saa tehtyä vielä pienen tilinkin.

    Tässähän nyt ei ollut puhe mistä maasta auto ostettaisiin, mutta toi jenkkilä hyvä esimerkki.

    Ei vaikuta minusta tuo C6 sen nopeammalta kuin M Roadster tai Alpina Roadster S Sportpaket, saati miten C6 avo pärjäisi. Tämä siis noiden Sport Auton lukujen mukaan, mutta pitää vielä huomioida että tuolla radalla pääsee tehokkaat paremmin oikeuksiinsa, tiukemmalla radalla eli Hockenheimissa Alpina oli Sport Auton mukaan hiukan nopeampikin.

    Suoranopeuksien ja mutkanopeuksien lisäksi on muuta mahdollista eroa, mm. kuinka helppo auto on ajaa äärirajoilla...

    USA-hinnat on ihan oma juttunsa. K-Euroopassa C6 maksaa 62t€, avomalli 71t€, Z06 80t€. Z4 3.0si maksaa 40t€ plus Alpina Sportpaket 1800€, M Roadster 60t€. Tosin nytkin on lehdissä tarjouksia että M Roadsteria saa 55,590€:lla. Joten minusta näyttää hyvinkin erihintaisilta. Mutta entä käyttökulut, jos kerran Z4 on lähimpiä kilpailijoitaan paljon halvempi käyttökuluissa niin miten luulet että eroa on Corvetteen?

    Minusta Z4 3.0si Sportpaketilla on aivan omaa luokkaansa hinta/ominaisuussuhteeltaan, ja kun mennään selvästi ylemmäs hintatasossa niin on C6:kin ihan ok siinä suhteessa. Avomallista olen eri mieltä, mutta Z06 onkin taas hyvä vastine rahalle. Kuitenkin jos hv/€ on se mitä hakee niin tottakai Corvetessa saa tehoa halvempaan hintaan.

      
  • Lainaus:
    30.01.2007 klo 16:17 Putput kirjoitti


    USA-hinnat on ihan oma juttunsa. K-Euroopassa C6 maksaa 62t€, avomalli 71t€, Z06 80t€. Z4 3.0si maksaa 40t€ plus Alpina Sportpaket 1800€, M Roadster 60t€. Tosin nytkin on lehdissä tarjouksia että M Roadsteria saa 55,590€:lla. Joten minusta näyttää hyvinkin erihintaisilta. Mutta entä käyttökulut, jos kerran Z4 on lähimpiä kilpailijoitaan paljon halvempi käyttökuluissa niin miten luulet että eroa on Corvetteen?


    Käytännössä siis voidaan sanoa, että jos auto ostetaan Jenkkilästä, niin Vette on käytännössä saman hintainen Z4 kanssa ja varmasti siellä päin halvempi käyttökuluissa.

    Keski-Euroopassa homma on taas toisinpäin Bemarin eduksi. En kyllä tiedä noista C6 Corveten käyttökuluista, mutta ainakaan bensaa se ei vie merkittävästi enempää. Eikä ainakaan C5 Corveten huoltokulut ollut mitenkään poikkeavat jos vertaa esim. 40k euron arvoisen perhe-auton käyttökustannuksiin...

    Mutta edelleenkin mä valitsisin tämmösen auton fiilispohjalta.

      
  • Lainaus:
    30.01.2007 klo 18:54 -Zet- kirjoitti
    Mutta edelleenkin mä valitsisin tämmösen auton fiilispohjalta.


    Samaa mieltä periaatteessa vaikka onhan taloudellinen puoli niissäkin mukana, sehän osaltaan siirtää eri autojen 'kokonaisasemaa' toisiinsa nähden. Eiköhän urheiluautoa ostaessa tiukissa tai vähemmänkin tiukissa valintatilanteissa mieltymys ja esim. pelkästään tietystä moottorityypistä pitäminen saata ratkaista asian. Mutta on kiva tehdä tunnepitoinenkin valinta paremman informaation kanssa.

      
  • PutPuttille vähän faktaa tuosta veten koneen painosta:

    BMW 90 degree V10
    500hp at 7750rpm
    383lbft at 6100rpm
    4999cc
    8250 rpm max
    40 valves
    Bore x Stroke (mm) 92 x 75.2
    12.0:1 CR
    528lb dry weigth

    LS7 90 degree V8
    505hp at 6300rpm
    470lb/ft at 4800rpm
    7000cc
    7000 rpm max
    16 valves
    Bore x Stroke (mm) 104.8 x 101.6
    11.0:1 CR
    458lb dry weight

    Bemari sattui samalla sivulla silmään, joten päätin senkin lainata tähän verrokiksi.

    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 30.01.2007 klo 20:30]
      
  • Lainaus:
    30.01.2007 klo 20:29 Simppa- kirjoitti
    PutPuttille vähän faktaa tuosta veten koneen painosta:

    BMW 90 degree V10
    500hp at 7750rpm
    383lbft at 6100rpm
    4999cc
    8250 rpm max
    40 valves
    Bore x Stroke (mm) 92 x 75.2
    12.0:1 CR
    528lb dry weigth

    LS7 90 degree V8
    505hp at 6300rpm
    470lb/ft at 4800rpm
    7000cc
    7000 rpm max
    16 valves
    Bore x Stroke (mm) 104.8 x 101.6
    11.0:1 CR
    458lb dry weight

    Bemari sattui samalla sivulla silmään, joten päätin senkin lainata tähän verrokiksi.


    Tässä on myös yksi (hieman janoisempi) verrokki, eli ei ne AMG:n älyttömät hinnat tarkoita sen kehittyneempää tekniikkaa kuin Corvetessa:

    AMG 6,2l V8
    90 deg
    4
    6208 cc
    11.3 : 1
    375 kW/510 hp @ 6800 rpm
    630 Nm @ 5200 rpm
    199 kg
    1.88 kW/kg

      
  • Ensi viikolla on taas vaihteeksi duunimatka muille maille. Silloin olisi tarkoitus päästä Z06:sta kokeilemaan... Soitin jo kyseisen maan erääseen autoliikkeeseen. Lupasivat, että vette on ajossa jos siellä käyn. Katsotaan nyt riittääkö aika käydä vähän hurvittelemassa.

      
  • Rajuja rasseja, mutta taisi mennä keskustelu vähän överiksi. Eipä taida näiltä sivuilta löytyä kuljettajaa, joka hyötyisi umpi-Corvetten jäykemmästä korista verrattuna avo-Vetteen. Ja avo-Vetten ulkonäkö toisi varmaan lisäarvoa näyttävyydellään ja toimisi tod. näk. keskustelun aloittajan Suomea kesäisempiin kuvioihin sopivampana pirssinä. Tällaisia ajatuksia sivusta seuranneella.

      
  • Lainaus:
    31.01.2007 klo 15:33 commodore kirjoitti
    Rajuja rasseja, mutta taisi mennä keskustelu vähän överiksi. Eipä taida näiltä sivuilta löytyä kuljettajaa, joka hyötyisi umpi-Corvetten jäykemmästä korista verrattuna avo-Vetteen. Ja avo-Vetten ulkonäkö toisi varmaan lisäarvoa näyttävyydellään ja toimisi tod. näk. keskustelun aloittajan Suomea kesäisempiin kuvioihin sopivampana pirssinä. Tällaisia ajatuksia sivusta seuranneella.


    Olen ehdottomasti avoautojen ystävä, mutta kyllä sen eron ajettavuudessa ihan konkreettisesti huomaa jos avomallissa on korin vääntöjäykkyys kärsinyt...

      
  • Itse olen kanssa Corveten ystävä ja valitsisin sen avona, mutta kyllä putuput on siinä oikeassa, että avomallin ajo-ominaisuudet ovat väkisinkin huonommat.

    Itsellä oli ennen SLK mersu, joka oli aikanaan yksi jäykimmistä avoista. Siinäkin huomasi kattoa auki huiman eron siihen kun ajoi katto kiinni juuri sporttisemmissa ajo-ominaisuuksissa. Esim jos lähti risteyksestä kovaa kiihdyttäen, avona tuohon ei syntynyt samanlaista luottoa kuin kovan katon kanssa.

    Sama homma oli, kun sain saksassa mahdollisuuden ajaa kovakattoista ja avo-M3:sta, kovakattoinen oli sen verran parempi ajaa, että sen huomasi.

    Kuitenkaan ero ei ole niin iso, että ainakaan itsellä jäisi avomalli sen takia hankkimatta ainakaan noissa autoissa, mitä itse olen ajanut. Sitten on erikseen jotkin halvemmat mallit, esim Chrysler Sebring avo, jotka ovat järkyttäviä ajaa. Samoin olen kokoeillut e36:sta 325 avoa, joka oli pilattu liian jäykällä alustalla, jolloin sitten kori antoi myöden, joka teki autosta kauhean.

      
  • No nyt on Z06:lla heitetty lenkki. Ei kyllä auto voisi enempää suorituskyvyllään vakuuttaa! Kaasua painaessa voisi luulla olevansa toisen maailmansodan aikaisen P51 Mustangin puikoissa. Kaikenkaikkiaan aivan älyttömän hurja peli. Mailimittarin lukemia olisi hyvinkin voinut luulla kilometreiksi. Vieläkin hymylyittää...

      
  • Nyt päästiinkiin todella herkulliseen aiheeseen! Saanen ehdottaa sellaista vaihtoehtoa kuin käytetty Ferrari 355. Kaiken kokenut englantilainen autotoimittaja Jeremy Clarkson, joka on ajanut käytännössä katsoen kaikkia maailman urheiluautoja ja superautoja Bugatti Veyronista ja Ferrari Enzosta lähtien kuvasi tätä Ferraria (siis 355) sanoin "This is the nicest car I have ever ever driven." ja "I can't think of a single way this car could be better." katso vaikka itse https://www.youtube.com/watch?v=NYYNa-Y3X3s . Tehoiltaan se pärjää Corvetelle melko tasaväkisesti, Corvette varmaankin on pikkasen nopeampi. Sisusta ja muutenkin yleinen työn laatu on Ferrarissa paljon laadukkaampi, se on myös erittäin kaunis, Corvette kyllä on paljon miehekkäämpi, mutta silti 355 on todella nätti ja mielestäni paremman näköinen. Arvonsa Ferrari säilyttää varmasti paljon paremmin, saattaa jopa kohota jos hyvin pitää, mikä korvaa sen että se on arvokkaampi pitää. Äänet ovat Ferrareissa aivan omalla tasollaan, tosing Corvette miellyttää varmasti enemmän jos pitää perinteisistä muskeliautoista. Uskon että ajokokemukseltaan ja fiilikseltään 355 vie voiton ylivoimaisesti. Kun puhutaan urheiluautosta Ferrari on käsite ja jokaisen pikkupojan unelma. Ja tietenkin parasta on ehkä Ferrarin imago ja se kuva minkä annat itsestäsi omistamalla tämän harvinaisen klassikkoauton. Corvettea on aina pidetty rikkaan öykkärin autona, mutta Ferrarin omistajalla täytyy olla tyylitajua ja makua... Toisinsanoen jos ajat Corvetella kukaan ei päästä sinua koskaan kolmion takaa eteensä ruuhkassa, mutta Ferrarille varmasti aina löytyy tilaa. Kyseessä on paljon enemmän kuin auto... Tälläisessä autossa on tietysti kyse pelkistä tunteista ja omista mieltymyksistä, joten ymmärrän hyvin jos Corvette miellyttää enemmän.

      


  • En minä sitä kiistä, että Ferrari on ehdoton autojen kuningas. Itsekin olen päivän F430 Fefellä kurvaillut, eikä se kokemus unohdu koskaan.

    Nyt sitten se suuri mutta:
    Minulla ei jakoavain mitenkään älyttömän hyvin pysy kädessa, joten F355 lienee aivan väärä peli minunlaiselleni tumpelolle. Sitäpaitsi F355 ei todellakaan pysy Z06 vetten perässä, kun F430:kin jää tuolle tehomallille. Olen lisäksi käsittänyt, että noiden vanhojen fefejen käyttökulut ovat suorastaan huimia.

      
  • Jep ymmärrän kyllä, itselläkin vähän sama juttu, että kaikki lampunvaihtoa vaikeammat työt täytyy teettää korjaamolla, joten moni mahtava vähän vanhempi auto jää unelmaksi, kun ei itse osaa mitään tehdä ja muilla teettäminen tulisi järjettömän kalliiksi. Sitäpaitsi ei sitä Ferrariaan tai vastaavaa ihan kelle tahansa jättäisi korjattavaksi.
    Luulin että kyseessä oli Corvette C6 eli se perusmalli, jolle F355 pärjää varmastikkin aivan riittävissä määrin, mutta kyllä Z06 on sitten aivan eri teholuokkaa sen myönnän. Ja mahtava pelihän se on, itsekin jos tuolla rahaa saisi autoa ostaa, pitäisin sitä vahvana ehdokkaana. Tässä Clarksonin koeajo kyseisestä autosta https://www.youtube.com/watch?v=VaIg_dIpNGI

      
  • Eiköhän noi Ferrari suitsutukset oo pelkkiä makuasioita. Onhan se kaunis auto, varmasti kauniimpi ku Vette. Ehkä se kauneus on naisille se juttu, äijille se on se äijyys mitä löytyy Vetestä enemmän. Fefen saundit omaa luokkaansa? On jos tykkää sen tyyppisistä äänistä, ite pidän enemmän dinosaurusten aikasista jenkki V8-karjunnasta ku Italiaanojen korkeelle kiertävistä pikkukaseista.
    Makuasioitahan nuo kaikki.

    Fefen ylläpitäminen ja huoltaminen on varmasti hauskaa puuhaa. Veten koneeseen ku vaihdetaan ekaa kertaa öljyt, niin Fefen koneeseen tehdään samaan aikaan ensimmäistä moottoriremonttia...

    Kölnissä Corveten LS7R sai tittelin Global Motorsport Engine of the Year.

      
  • Lainaus:
    14.02.2007 klo 22:48 -Zet- kirjoitti
    Eiköhän noi Ferrari suitsutukset oo pelkkiä makuasioita. Onhan se kaunis auto, varmasti kauniimpi ku Vette. Ehkä se kauneus on naisille se juttu, äijille se on se äijyys mitä löytyy Vetestä enemmän. Fefen saundit omaa luokkaansa? On jos tykkää sen tyyppisistä äänistä, ite pidän enemmän dinosaurusten aikasista jenkki V8-karjunnasta ku Italiaanojen korkeelle kiertävistä pikkukaseista.
    Makuasioitahan nuo kaikki.

    Fefen ylläpitäminen ja huoltaminen on varmasti hauskaa puuhaa. Veten koneeseen ku vaihdetaan ekaa kertaa öljyt, niin Fefen koneeseen tehdään samaan aikaan ensimmäistä moottoriremonttia...

    Kölnissä Corveten LS7R sai tittelin Global Motorsport Engine of the Year.


    Kyllä minä olen EHDOTTOMASTI sitä mieltä, että Ferrari kuitenkin on selvä kuningas. Jos rahaa olisi kuin paskaa, niin en kusisikaan Corveten suuntaan vaan suuntaisin suoraan Ferrari puotiin. Jos on joskus F430 Ferraria ajanut, niin tietää, että niille äänille ei vedä vertoja mikään. Harmikseni en todennäköisesti koskaan ole tarpeeksi varakas omistamaan Ferraria.

      
  • Simppa kysyy avausrepliikissään "Mikä avosportti" ja porukka tarjoaa kaikenlaisia katumaastureita ja supersport-autoja?

    Jos Simppa käy kokeilemassa Z06 Corvettea (joka EI ole avoauto) ja F430 Ferraria niin ilmeisesti rahaa on?

    Mene nyt sitten ihmeessä kokeilemaan OIKEAA avoautoakin, nimittäin SL-mersua! (tehoaluetta löytyy 272 hv:stä 612 hv:n tehoon ja ajo-ominaisuudet ovat kunnossa) Voitti hiljakkoin mm. M6 avon saksalaisen autolehden testissä....

    Laadullisesti vielä valovuoden edellä Corveteista & Ferrareista!

    Z4:stä ja SLK:sta voin sanoa että ovat "rimpuloita" ja Boxteri on sellainen "pikku-Porsche" Nissan Z350 on taasen Euroopassa pilattu sillä, että automaattivaihteinen versio on jätetty pois tuontiohjelmasta.

    Mercedeksellä on vuosikymmenten kokemus siitä kuinka kunnon avoauto(SL) tehdään(= voi ajaa avona vaikka 250 km/h ilman että on sen jälkeen kuuro kolme päivää! Lisäksi se on hiljainen, jäykkärunkoinen, laadukas ja TURVALLINEN)

    Nimim. 20 vuoden kokemuksella sporttisista avoautoista.....

      
  • Lainaus:
    15.02.2007 klo 11:42 JaPu kirjoitti
    Simppa kysyy avausrepliikissään "Mikä avosportti" ja porukka tarjoaa kaikenlaisia katumaastureita ja supersport-autoja?

    Jos Simppa käy kokeilemassa Z06 Corvettea (joka EI ole avoauto) ja F430 Ferraria niin ilmeisesti rahaa on?

    Mene nyt sitten ihmeessä kokeilemaan OIKEAA avoautoakin, nimittäin SL-mersua! (tehoaluetta löytyy 272 hv:stä 612 hv:n tehoon ja ajo-ominaisuudet ovat kunnossa) Voitti hiljakkoin mm. M6 avon saksalaisen autolehden testissä....

    Laadullisesti vielä valovuoden edellä Corveteista & Ferrareista!

    Z4:stä ja SLK:sta voin sanoa että ovat "rimpuloita" ja Boxteri on sellainen "pikku-Porsche" Nissan Z350 on taasen Euroopassa pilattu sillä, että automaattivaihteinen versio on jätetty pois tuontiohjelmasta.

    Mercedeksellä on vuosikymmenten kokemus siitä kuinka kunnon avoauto(SL) tehdään(= voi ajaa avona vaikka 250 km/h ilman että on sen jälkeen kuuro kolme päivää! Lisäksi se on hiljainen, jäykkärunkoinen, laadukas ja TURVALLINEN)

    Nimim. 20 vuoden kokemuksella sporttisista avoautoista.....



    Ferraria en koskaan ole ajanut ostomielessä. Ferrariin minulla ei hyvin todennäköisesti tule koskaan olemaan varaa. Ferraria ajoin maksamalla itseni kipeäksi täysin hurvittelutarkoituksessa.

    Mersuista SL 350:kin maksaa aivan liikaa, ja Z06 vetteen verrattuna se on tappavan tylsä mopo. Lisäksi mersun laatuun kerran sotkeutuneena epäilen sen kestävyyttä vetteä paremmaksi. Tosin firman S-sarjalainen on kyllä ollut viaton.

    Z06 vetteenkään tuskin on varaa uutena, mutta vähän ajettuna käytettynä se voisi tulla kysymykseen.

      
  • Vaikka mersun laatu nyt muuten on ollut vähän sitä sun tätä viime vuosina, niin SL on kyllä ollut aina viattomien autojen listalla kärkikastia. Ei se mikään urheiluauto ole, mutta varmasti äärimmäisen mukava gran turismo.

      
  • Eihän SL:ää tarvitse uutena ostaa? Täällä Saksassa niitä saa vähän ajettuina yksilöinä SL 500-mallina alkaen reiluun 50 tonniin. Ja minkähän takia SL ei muka olisi avosportti, jollaista alkulauseessa haettiin? Heikoimmillaankin (SL 350) 6,6 sek 0-100 ja SL 65 AMG 4,2 sek tarjoten samalla 612 hv:n tehon ja 1000 Nm väännön.

    Minulla on tuollainen keskikastin SL 500: n. 5,9 sek ja silläkin ehtii...

    :smile:

      
  • Avosportti kyllä, mutta kun valintaprosessi on temponut tuonne Z06:n suuntaan, niin urheilullisuus on ilmeisesti painottumassa valinnassa avomallien kustannuksella...

    Pitää nyt sanoa vielä oma näkemykseni: tässä kategoriassa en suostuisi edes harkitsemaan muuta kuin Porschea. Minulle se on se ainoa oikea urheiluauto, Ferrarikin on surkea harrastelijapeli verrattuna 911:een :innocent: Boxster on hieno myöskin, mutta ei silti esim. käytetyn(kään) 911:en tasolla.

    [kenesis muokkasi tätä viestiä 15.02.2007 klo 18:36]
      
  • Lainaus:
    15.02.2007 klo 18:28 kenesis kirjoitti
    Avosportti kyllä, mutta kun valintaprosessi on temponut tuonne Z06:n suuntaan, niin urheilullisuus on ilmeisesti painottumassa valinnassa avomallien kustannuksella...

    Pitää nyt sanoa vielä oma näkemykseni: tässä kategoriassa en suostuisi edes harkitsemaan muuta kuin Porschea. Minulle se on se ainoa oikea urheiluauto, Ferrarikin on surkea harrastelijapeli verrattuna 911:een :innocent: Boxster on hieno myöskin, mutta ei silti esim. käytetyn(kään) 911:en tasolla.


    Juu, Z06:den suuntaan tämä nyt tosiaan näyttäisi menevän. Onhan sen laatuvaikutelma suorastaan huono, mutta sen annan anteeksi, kun kulkupuoli on enemmän kuin kunnossa. Koeajolla tuo tuntui niin äärettömän brutaalilta peliltä ihan käyntiäänistä lähtien, että jätti kyllä toiseksi syvimmän vaikutuksen ajamistani autoista. Niin se ensimmäinen on F430, joka voi varusteineen maksaa jopa kolmen veten hinnan, eikä silti pysy suoralla perässä.

    Juu, hienojahan nuo Porschet, mutta minun mielikuva niistä on jotenkin vähän liian "volkkarimainen", johtuen noista sekasikiömalleista kuten Cayenne. Ferrari on minun mielikuvissani edelleen kiistaton ykkönen.

      
  • Onhan se Cayenne tietysti melkoinen äpärä, mutta ei se heikennä ysiykstoistasen hohtoa, IMO. Tuopahan vaan positiivista kassavirtaa, niin on Porschella resursseja kehittää entistäkin parempia OIKEITA autoja.

      
  • Pientä välikommenttia ja mielipidettä tähän väliin mieliaiheesta ja ehdotetuista autoista.

    Aloitetaan vaikkapa Mersun SL:stä. Kyseessä ei mielestäni ole urheiluauto, paitsi AMG-versioissa jotka ovatkin hinnaltaan sitten aivan omalla tasollaan. Pikemminkin voidaan puhua bulevardisportista, jolla on mukava ajella katto auki ja mikäpä ettei kiinnikkin, mutta ei sitä heti ensimmäisenä radalle haluaisi viedä, eikä tätä autoa pelkästään ajo-ominaisuuksien takia valita. Joku viisas joskus sanoi että auton ja varsinkin urheiluauton pahin vihollinen on paino joka pilaa kaiken: ajettavuuden, suorituskyvyn, kulutuksen jne... Ja kevyinkin SL painaa 1825kg, jossa on mielestäni noin 20% liikaa. Vertaappa vaikka vastaaviin Porscheihin. Laadusta sanoisin että varmastikkin luokkansa parhaita, eikä siihen ainakaan pitäisi kaatua. Ulkonäkö on kyllä kieltämättä herkullinen.
    PS. Omistan itse Mersun.

    Porsche 911 on urheiluauto, joka sopii aivan hyvin myös päivittäiseen käyttöön. Se on myös ajettavuudeltaani yksi parhaista, ja radalla Carrera S voittaa reilusti yli sata hevosvoimaa tehokkaammat SL 65AMG:n ja BMW M6. Se tekee sen mahtavan alustansa ja runkonsa ansiosta. 911 on todella huippuunsa hiottu kokonaisuus, josta ei löydy oikeen muuta valittamista, kuin se että se voi joillekkin olla vain liian tylsä. Jopa laadultaan se on huippuluokkaa, vuodesta toiseen kärjessä kaikissa laatututkimuksissa.

    Kun tässä on Ferrarin laatua kritisoitu, että kun Corvetteen vaihdetaan öljyä, niin Ferrariin tehdään moottoriremppaa, niin ehkä se ei johdukkaan siitä, että se on huonosti tehty? Jos minä omistaisin Ferrarin, kyllä haluaisin, että se on aina huippuvedossa ja pitäisin siittä huolen ja myös haluaisin että siihen tehdään perusteellinen huolto usein. Ja jos omistat Ferrarin, niin ei rahallisesti pitäisi ainakaan olla ongelmaa pitää autoa huippukunnossa ja huollattaa kunnolla. Ja myös varmaan Ferrari haluaa, että kaikki sen valmistamat autot pysyvät kunnossa, jotta merkin imago pysyy tahraamattomana.

    Jos järjellä valitsin niin valinta olisi selvä Porshce 911, mutta näissä asioissa vaan ei mennä järjellä... Itselleni ulkonäkö merkitsisi vähintään 50% päätöksestä. Tälläisen auton ei välttämättä tarvitse olla hyvä, vaan pääasia on se millaiseksi se saa oman olosi tuntumaan. siksi itse himoitsenkin ensimmäisen sukupolven Viperiä. Tiedän että se on huono auto ja tiedän että se olisi koko ajan hajalla, mutta tiedän myös sen, että jos olisin Porschella ja viereeni pysähtyisi Viperi ajattelisin, vaikka tietäisin että oma auto on joka suhteessa paljon parempi, "miksi ihmeessä en ostanut tuollaista". Elikkä tee päätöksesi 75% sydämellä ja 25% järjellä, ja osta se auto joka saa naamallesi leveimmän hymyn! Ei jää sitten jossittelun varaa, että mitäpä jos olisinkin ostanut sen mikä kulutti vähän enemmän ja oli huonommin tehty, mutta tuntu vaan niin pirun hyvälle...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit