Mikä avosportti?

75 kommenttia
13»
  • Lainaus:
    14.02.2007 klo 11:04 Simppa- kirjoitti
    No nyt on Z06:lla heitetty lenkki. Ei kyllä auto voisi enempää suorituskyvyllään vakuuttaa! Kaasua painaessa voisi luulla olevansa toisen maailmansodan aikaisen P51 Mustangin puikoissa. Kaikenkaikkiaan aivan älyttömän hurja peli. Mailimittarin lukemia olisi hyvinkin voinut luulla kilometreiksi. Vieläkin hymylyittää...


    Millanes tuo oli ajaa normaaliliikenteessä? Tiedän että tuo on huikean nopea ja tarjoaa urheiluautoista parhaat ominaisuudet hintaansa nähden, mutta jossain on kritisoitu sitä, että tuo auto on rakennettu pelkästään radalle. Se ääni on varmaan sanoin kuvailematon!

    Tässä on ehdoteltu kaikenlaista ja kerronkin oman mielipiteeni noista, joka ei pohjaudu kuin mielikuviin, valitettavasti!

    Mb SL, mahtava auto, mutta Simppa ilmeisesti hakee urheiluautoa, sitä SL ei valitettavasti ole, vaan kunnon vanhan ajan gran tourismo. Urheiluautoksi ei riitä pelkästään se, että on suoralla nopea, mitä SL kieltämättä on.

    Ferrarit unohtaisin korkeiden käyttökulujen vuoksi, lisäksi samalla hinnalla millä Vetten saa, ei saa kuin vanhan Ferrarin, mihin en käsiäni sotkisi.

    Oma valintani olisi 911 turbo, edellistä korimallia vähän käytettynä. Tarjoaa lähes samanlaisen suorituskyvyn kuin Z06, mutta on ilmeisesti paljon mukavampi joka päiväisessä ajossa. Tarjoaa myös nelivedon, joten sillä voisi ajaa aikanaan myös Suomessa talvella. Ainoa huono puoli on muita urheiluautoja aneemisemmat äänet.

      
  • Lainaus:
    16.02.2007 klo 10:33 individual kirjoitti

    Millanes tuo oli ajaa normaaliliikenteessä? Tiedän että tuo on huikean nopea ja tarjoaa urheiluautoista parhaat ominaisuudet hintaansa nähden, mutta jossain on kritisoitu sitä, että tuo auto on rakennettu pelkästään radalle. Se ääni on varmaan sanoin kuvailematon!

    Tässä on ehdoteltu kaikenlaista ja kerronkin oman mielipiteeni noista, joka ei pohjaudu kuin mielikuviin, valitettavasti!

    Mb SL, mahtava auto, mutta Simppa ilmeisesti hakee urheiluautoa, sitä SL ei valitettavasti ole, vaan kunnon vanhan ajan gran tourismo. Urheiluautoksi ei riitä pelkästään se, että on suoralla nopea, mitä SL kieltämättä on.

    Ferrarit unohtaisin korkeiden käyttökulujen vuoksi, lisäksi samalla hinnalla millä Vetten saa, ei saa kuin vanhan Ferrarin, mihin en käsiäni sotkisi.

    Oma valintani olisi 911 turbo, edellistä korimallia vähän käytettynä. Tarjoaa lähes samanlaisen suorituskyvyn kuin Z06, mutta on ilmeisesti paljon mukavampi joka päiväisessä ajossa. Tarjoaa myös nelivedon, joten sillä voisi ajaa aikanaan myös Suomessa talvella. Ainoa huono puoli on muita urheiluautoja aneemisemmat äänet.


    Yllättävän hyvin pärjäsi normaaliliikenteessä. Toki kytkin eroaa perheautosta, vaihteensiirto vaatii riuskoja otteita ja rengasmelu on valtavaa, mutta varsinaisia suuria ongelmia en havainnut. Käytännössähän arkiliikenteessä parjää yhdellä vaihtella, kun, ykköselläkin voi vedättää kokemukseni mukaan päälle 90km/h asti. Kakkosella mennäänkin sitten jo päälle 140 kilometriä tunnissa! En koittanut, mutta neloselta viitoselle vaihdetaan kuulemma vasta 240km/h:ssa! Eli urheiluautoksi tuossa on melkoiset aavikkovälitykset. Kuutonen on selvä bensansäästövaihde. Jousitus on luonnollisesti luokkaa kova kuin kivi, mutta se kuulunee asiaan. Z06:den varustelu on todella kattava sisältäen esimerkiksi sähköpenkin (!!!) ja ksenon-valot

    SL:ää ei tule. Käytännössä pitäisi ostaa AMG-malli, ja ne ovat käytettynäkin kovissa hinnoissa.

    Vanhaa Ferraria ei kannata minulle antaa pilattavaksi. Vähän uudemmat ovat aivan liian kalliita edes harkittavaksi.

    Kaipa tuo 996 Turbo voisi olla vaihtoehto. Miten lienee kestävyys ~50 000 km ajettuna verratuna lähes uuteen vetteen? Lisäksi Porschen huoltohinnat lienevät todella korkeat verratuna vetteen. Corveten huoltaminen on itseasiassa Boxsteriinkin verrattaessa todella edullista.

      
  • 911 kuuluu SL-mersun kanssa siihen ryhmään, joka on ollut luotettavuustilastojen kärkisijoilla niin pitkään kuin jaksan muistaa. Huollot on varmasti aika hintavia, mutta melkein uskaltaisin veikata että mitään yllättäviä vikoja ei tule. Olettaen tietenkin, että ostat järkevästi pidetyn yksilön.

      
  • Lainaus:
    16.02.2007 klo 12:39 Simppa- kirjoitti

    Yllättävän hyvin pärjäsi normaaliliikenteessä. Toki kytkin eroaa perheautosta, vaihteensiirto vaatii riuskoja otteita ja rengasmelu on valtavaa, mutta varsinaisia suuria ongelmia en havainnut. Käytännössähän arkiliikenteessä parjää yhdellä vaihtella, kun, ykköselläkin voi vedättää kokemukseni mukaan päälle 90km/h asti. Kakkosella mennäänkin sitten jo päälle 140 kilometriä tunnissa! En koittanut, mutta neloselta viitoselle vaihdetaan kuulemma vasta 240km/h:ssa! Eli urheiluautoksi tuossa on melkoiset aavikkovälitykset. Kuutonen on selvä bensansäästövaihde. Jousitus on luonnollisesti luokkaa kova kuin kivi, mutta se kuulunee asiaan. Z06:den varustelu on todella kattava sisältäen esimerkiksi sähköpenkin (!!!) ja ksenon-valot

    SL:ää ei tule. Käytännössä pitäisi ostaa AMG-malli, ja ne ovat käytettynäkin kovissa hinnoissa.

    Vanhaa Ferraria ei kannata minulle antaa pilattavaksi. Vähän uudemmat ovat aivan liian kalliita edes harkittavaksi.

    Kaipa tuo 996 Turbo voisi olla vaihtoehto. Miten lienee kestävyys ~50 000 km ajettuna verratuna lähes uuteen vetteen? Lisäksi Porschen huoltohinnat lienevät todella korkeat verratuna vetteen. Corveten huoltaminen on itseasiassa Boxsteriinkin verrattaessa todella edullista.


    En usko että tuon Porchen kanssa joutuu ongelmiin, perustekniikka tuossa on erittäin luotettavaa, vetteä huomattavasti luotettavampaa moottoria lukuunottamatta. Käyttökulut on kalliit eli huollot maksaa enemmän, mutta ovat Veten jälkeen tuossa luokassa varmasti halvimmasta päästä.

    Tuttu ajelee tuollaisella edellisen koppaisella 911 turbolla jenkeissä ja sillä on takanaan jo yli 70 tml, eli yli 100 tkm, eikä mitään isompaa remonttia ole tarvinnut tehdä. Tietysti mikä vaan tuon luokan auto voi käydä todella lompakon päälle, mikäli käy huono tuuri.

    Lisäksi Porsaan jälleenmyyntiarvo on ihan toista kuin Vetellä.

    Itse kuitenkin valitsisin myös tuon luokan auton 75% sillä tunteella ja 25% järjellä, joten joutuisin itsekkin noiden välillä pohtimaan pitkään. Porsaaseen varmaan kuitenkin päätyisin sen uskomattoman sekoituksen vuoksi, se on käytännöllinen, hyvin viimeistelty, mukava, suorituskyky superautoluokkaa ja sen suorituskykyä voi hyödyntää päivittäisessä käytössä. Ja 911 on vielä enemmän legenda kuin Vette!

    Vetteä puoltaisi ronskimpi ulkonäkö, äänet ja tietty raakuus, sekä suorituskyky radalla. Siinä mielessä Vetteen parempi vertailukohta olisi 911 GT3/GT2, mutta itse ottaisin turbon mieluummin sen mukavuden takia.

      
  • Pontiac solstice tuli uutena autona yhtäkkiä mieleen. Eihän se tehoissa vettelle tai porschelle pärjää mutta on (minun mielestäni) paremman näköinen kuin kumpikaan edellisistä. Käytetty porsche ei kyllä laadussa häviä yhteen uudelle ja korjaukset se osaa hyvin välttää kestävällä tekniikalla.

      
  • Lainaus:
    16.02.2007 klo 15:46 individual kirjoitti

    En usko että tuon Porchen kanssa joutuu ongelmiin, perustekniikka tuossa on erittäin luotettavaa, vetteä huomattavasti luotettavampaa moottoria lukuunottamatta. Käyttökulut on kalliit eli huollot maksaa enemmän, mutta ovat Veten jälkeen tuossa luokassa varmasti halvimmasta päästä.

    Tuttu ajelee tuollaisella edellisen koppaisella 911 turbolla jenkeissä ja sillä on takanaan jo yli 70 tml, eli yli 100 tkm, eikä mitään isompaa remonttia ole tarvinnut tehdä. Tietysti mikä vaan tuon luokan auto voi käydä todella lompakon päälle, mikäli käy huono tuuri.

    Lisäksi Porsaan jälleenmyyntiarvo on ihan toista kuin Vetellä.

    Itse kuitenkin valitsisin myös tuon luokan auton 75% sillä tunteella ja 25% järjellä, joten joutuisin itsekkin noiden välillä pohtimaan pitkään. Porsaaseen varmaan kuitenkin päätyisin sen uskomattoman sekoituksen vuoksi, se on käytännöllinen, hyvin viimeistelty, mukava, suorituskyky superautoluokkaa ja sen suorituskykyä voi hyödyntää päivittäisessä käytössä. Ja 911 on vielä enemmän legenda kuin Vette!

    Vetteä puoltaisi ronskimpi ulkonäkö, äänet ja tietty raakuus, sekä suorituskyky radalla. Siinä mielessä Vetteen parempi vertailukohta olisi 911 GT3/GT2, mutta itse ottaisin turbon mieluummin sen mukavuden takia.


    Juu, varmasti 996:den huollot ovat halvempia kuin monessa muussa merkissä, mutta vetelle ne edullisuudessaan tuskin vetävät vertoja. Olen nyt lukenut melkoisesti tuosta vetestä erilaisilta foorumeilta ja mieleen on lähinnä jääny, että melko peruskestävänä tuotta vetteä tunnutaan pitävän muillakin kuin merkkifoorumeilla. Moottoria kehutaan toiminnaltaan jopa pomminvarmana laitoksena verratuna muihin tuotteisiin.

    En epäile lainkaan Porschen kestävyyttä, mutta ne Boxsterinkin huollot tuntuvat maksavan mansikoita verrattuna Corvetteen.

    Toki 911 on legenda, mutta 996 on mielestäni sieltä rumimmasta päästä tuota mallisarjaa. 993 ja tämä uusi 997 näyttävät erinomaisen upeilta. Nuo 996:den etuvalot vaan jostain syystä tökkii hieman. Itse en kyllä näe syytä, miksei vettenkin suorituskykyä voisi käyttää normaaliliikenteessä. Mukavuudessa porsas lieneekin sitten ihan omaa luokkaansa.

    P.S. Top Gearin koeajoa katsellessa ajattelin, että Clarkson karrikoi rajusti noita vetten navigaattorin ominaisuuksia. No sitten kun itse pääsi koittamaan, niin ihan tottahan se oli, että laite tuntee jokaikisen pikaruokalan mitä maanpäällä kantaa. :grin:

      
  • Tulipa taas heitettyä lenkki varsin erilaisella pelillä kuin mikään edellämainituista. Kyseinen menopeli teki kyllä todella syvän vaikutuksen. Jos nyt ylipäänsä mitään tulee, niin taitaa tulla tuollainen GT-henkinen peli, jolla heitin lenkin.

      
  • Lainaus:
    01.06.2007 klo 22:11 Simppa- kirjoitti
    Tulipa taas heitettyä lenkki varsin erilaisella pelillä kuin mikään edellämainituista. Kyseinen menopeli teki kyllä todella syvän vaikutuksen. Jos nyt ylipäänsä mitään tulee, niin taitaa tulla tuollainen GT-henkinen peli, jolla heitin lenkin.


    En kyllä sanoisi A5:sta hirveän GT-henkiseksi kuitenkaan...

      
  • Ja mistäs sait päähäsi, että se on A5? Jos tuollaisen nyt käytettynä hankkisi niin budjettia joutuisi ikävä kyllä venyttämään entisestään hieman.

      
  • Lainaus:
    02.06.2007 klo 20:10 Simppa- kirjoitti
    Ja mistäs sait päähäsi, että se on A5? Jos tuollaisen nyt käytettynä hankkisi niin budjettia joutuisi ikävä kyllä venyttämään entisestään hieman.


    Yritin vain arvata mistä autosta puhut, se olikin siis XKR? Kun täällä pohjalevyistä usein kommentoidaan niin milloinkohan joku kuittailee XK:n 80-luvulta peräisin olevasta alustasta? Ellei siis kyse ole uudesta mallista.

      
  • Uuden mallin käytetystähän tässä olisi kyse. Eräs erittäin paljon autoista tietävä ulkomaalainen ystäväni bongasi minulle suhteillaan virheettömän yksilön hieman alle 80 000€ hintaan!

    Ystäväni teki myös erittäin jalomielisen tarjouksen pitää tulevaa autoani tallisaan kunnes itse pääsen paikanpäälle. Vaivanpalkaksi pyysi ainoastaan, että pääsee heittämään autolla muutaman rundin! Kyseinen kaveri on melkoinen autoharrastaja.

    Helvetti, kun tää autokuume on vakava sairaus. Käy lompakon päälle niin että hirvittää!

      
  • Lainaus:
    02.06.2007 klo 21:05 Simppa- kirjoitti
    Uuden mallin käytetystähän tässä olisi kyse. Eräs erittäin paljon autoista tietävä ulkomaalainen ystäväni bongasi minulle suhteillaan virheettömän yksilön hieman alle 80 000€ hintaan!

    Ystäväni teki myös erittäin jalomielisen tarjouksen pitää tulevaa autoani tallisaan kunnes itse pääsen paikanpäälle. Vaivanpalkaksi pyysi ainoastaan, että pääsee heittämään autolla muutaman rundin! Kyseinen kaveri on melkoinen autoharrastaja.

    Helvetti, kun tää autokuume on vakava sairaus. Käy lompakon päälle niin että hirvittää!

    Noniin, siinä onkin jo jotain! Ainoa mitä siinä autossa ihmettelen on se kone (joka on monissa muissakin tuttu) joka ei mikään ihan taidonnäyte ole. Onneksi siinäkään ei ole varsinaisesti mitään vikaa jota ei rahaa bensa-asemalle syytämällä korjata. Hyvä että asiaa tasapainottaa auton keveys joka siis mahdollistaa myös hyvän ajettavuuden ja alustan mukavuuden yhdistelmän.

      
  • Lainaus:
    02.06.2007 klo 21:05 Simppa- kirjoitti
    Helvetti, kun tää autokuume on vakava sairaus. Käy lompakon päälle niin että hirvittää!


    Itse ajattelen autokuumetta niin että se pistää jaksamaan myös sen työntäyteisen puolen hoitamiseen kunnolla. Sen ansiosta homma ei välttämättä tule kalliiksi kun jaksaa etsiä ja laskea parasta vaihtoehtoa.

    Olen saanut myös sen toimimaan että kun on tarpeeksi hyppinyt seinillä jonkin auton takia, saa usein siirrettyä huomion aina seuraavaan jolloin se rahanmenovaihe viivästyy ja lopulta kun valinnan tekee niin on pohtinut puhki vaikka mitä jolloin päätöskin varmaan on vähän parempi.

    Eli autokuume on paha asia pelkästään ajankulun vuoksi jos vain välttää pikaisten ostopäätösten tekemisen kuumeen vallassa (siitäkin on ikävä kyllä kokemusta).

      
  • Mutta eikös sinun pitäisi olla hieman skeptinen XKR:ää kohtaan, kun se kuitenkin on ihan perinteisellä ZF:n (?) automaatilla varustettu?

      
  • Lainaus:
    03.06.2007 klo 19:32 Simppa- kirjoitti
    Mutta eikös sinun pitäisi olla hieman skeptinen XKR:ää kohtaan, kun se kuitenkin on ihan perinteisellä ZF:n (?) automaatilla varustettu?

    Ensinnäkin XKR onkin mukavuuspainotteinen GT joka on kuitenkin aika ripeähkö (aika pitkälti loistavan alumiinikonstruktion ansiosta, painavamman cabrion kulkupuolta en tarkkaan tiedä mutta sitä kai voi suunnilleen arvioida coupen perusteella). Ei siltä kukaan odotakaan äärimmäistä urheilullisuutta, Jaguar-kohdeyleisö kyllä tiedetään.

    Sehän on konetta lukuunottamatta suht hyvin toteutettu auto ja siitä erinomainen ettei montaa samaan kastiin kuuluvaa ole eli eksklusiivisenpuoleista, mukavuuspainotteista avoGT:tä. Mersun SL:ää voisi tällaisena pitää mutta se on kuitenkin taksimerkkinen ylipainoinen proomu (vaikka kaksipaikkainen) kun Jagge hyvin toteutettu ja melkeinpä atleetti joka on säädetty mukavammaksi. Bemun 650i(tai 645i) cabrio on aika samanlainen kai kokonaisuutena mutta eri lähtökohdista ja niin erilainen tyyliltään että jotkut eivät niitä samaan luokkaan kuuluvina pidä. 6-Bemussa ei kori ole tehty alumiinista ja siis painavampi mutta muuten tehokkaampi alusta ja hienompi kone, ekslusiivisuutta kai puuttuu vähän Jaggeen nähden. Alpinan B3 olisi kulkupuoleltaan ehkä jopa Jaggen edellä ja tuskin on mukavuuttakaan menettänyt mutta sitä ei varmaan mielletä samaan luokkaan kuuluvaksi imagosyistä?

    En tiedä XKR:n avomallista tarkemmin mutta äärimmäisen kova hinta ja kulutus siinä on, toisaalta siinä on Jaggen merkki ja se on uusi malli. Erityisen nopea se ei ole kilpailijoihin nähden (ei häpeä kuitenkaan mitenkään, päinvastoin Spot Autokin kehuu) ja kuulemma vähän pehmeä ajettavuudeltaan mutta se ei kai Jaggen omistajia haittaa.

    Se miksi automaattia en maininnut on siksi että se on kai aika loistava eli juuri sellainen miksi niitä harvoja hyviä automaatteja luonnehdin. Siinä on ZF:n vaihteisto jossa tuo tehokkaasti ohjelmoitu momentinmuuntimen lukitus, nopeat vaihdot ja kuskin käskyjen mukaan toimiva toteutus manuaaliasennossa. Siinä on siis äärimmäisen suuri ero tavallisiin automaatteihin. Rauhalliseen GT:hen varmasti todella sopiva boksi kuten olen aiemmin sanonut.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit