Tuulilasin vertailussa laatuluokan porrasperäiset dieselit

170 kommenttia
1356
  • Bertone:

    Mutta onhan tuo yli 7ke hinta melko mieletön. Premiumien metallivärien hinnat ovat oma sitten ihan oma lukunsa.




    Jep. Kuka olisi maksanut markka-aikaan valinnaisesta ratista yli 40 000 mk? Ihan riippumatta siitä, millaisia nappuloita siinä on. Tai metalliväristä 8000 mk?



    Silloinhan joku neliveto tai abs-jarrut maksoi pahimillaan 30000 mk ja valitettiin, että ovat kalliita. Mutta olihan silloin bensakin kallista Shellissä, kun Jetistä sai 3 penniä/litra halvemmalla. Nyt ei 5 c/l erot ole mitenkään harvinaisia edes naapuriasemilla.

      
  • Tuosta "pohjalevystä" voisi luopua kun tuppaa ruostuun Suomen oloissa kaikissa pirsseissä? :xmas:

    Tilalle kunnon runko kuten ennenmuinoin! :sunglasses:

      
  • kyllä a4:ssa on aikasen hyvät vakivarusteet (business malli, +1000EUR, en kukaan taida olla niin hullu että ei ostais business mallia )...siis ei kaikesta tarvitse maksaa, metalliväri on kyllä hintava, myönnetään....ja myös eksoottisemmat lisävarusteet käyvät kukkarolle....

    - alumiinivanteet

    - xenonit (pitkät ja lyhyet)

    - led päivävalot

    - automaattiilmastointi

    - sadetunnistin

    - valotunnistin

    - sähköikkunat joka ikkunassaa

    - sisävalotkin on ! (sisävalopaketilla saa extraa jota ei välttämättä saa muihin autoihin)

    - suuri värinäyttö (MMI) jista tapahtuu auton asetusten hallinta

    -sd-kortinlukija radiossa mp3:sia varten

    siis kaikki tämä vakiona !



    veikkaan että monella muulla merkillä tuota listaa ei löydy vakiona, vaan pitää ruksitella lisävarustelistalta....ja kalliiksi tulee



    suurin puute A4:sen varustelussa on että vakiona on talavvinen ratti. lisämaksusta saa rattin ohjaimet jolla hoituu radion ja auton asetusten hallinta....mutta eipä tuo lisävaruste nyt kallis ollut....

      
  • Monessa autossa on ollut ratissa säätimet, mutta toisaalta missään autossa ennen A6:tta ei ole ollut niin kätevät saatimet käden ulottuvilla kuin tässä nyt. Eli oikea käsi lepää keskikyynärnojan päällä, ja siinä ulottuvilla on MMI,josta saa kaikki hommat säädeltyä. Eli en ole nimenomaisesti tässä autossa rattiin niitä nappuloita kaivannut.



    Se täytyy tosin myöntää, että mitään lisävarusteita ei audiin kärsi ostaa, on ne sen verran päin persettä hinnoiteltu... :sunglasses:

      
  • alfred100:"

    - alumiinivanteet

    - xenonit (pitkät ja lyhyet)

    - led päivävalot

    - automaattiilmastointi

    - sadetunnistin

    - valotunnistin

    - sähköikkunat joka ikkunassaa

    - sisävalotkin on ! (sisävalopaketilla saa extraa jota ei välttämättä saa muihin autoihin)

    - suuri värinäyttö (MMI) jista tapahtuu auton asetusten hallinta

    -sd-kortinlukija radiossa mp3:sia varten

    siis kaikki tämä vakiona !



    veikkaan että monella muulla merkillä tuota listaa ei löydy vakiona, vaan pitää ruksitella lisävarustelistalta....ja kalliiksi tulee"




    Vakiona autossa, joka maksaa liki 40000 e. Aika merkillistähän se olisikin, jos ei löytyisi. Onkos Audin Business-malli ns. nettohintainen eli käteisalennusta ei tipu? Jos on, voi itse kukuin laskea, paljonko tuo 1000 e paketti oikeasti maksaa, kun tavanomainen alennus on 4-7%.



    Kannattaisi selvittää, mitä muissa on vakiona, ettei tarvitse veikata tulevan kalliiksi.



    Aluvanteet ovat normaalivaruste taviksissa. Ihan kaikista ei löydy, mutta suurimmasta osasta kyllä.



    Led-päivävalot... Kai niilläkin jotain virkaa on. Minulla on vakiona ihan hyvät päiväkäyttöön soveltuvat halogenvalot. Ei tulisi mieleenikään maksaa ledeistä lisähintaa. Ksenonmalli olisi maksanut vajaat pari tonnia enemmän, mutta mukana olisi tullut leveämmät renkaatkin. Päädyin halogenversioon, aika moni näkyy valinneen toisin.



    Automaatti-ilmastointi on ns. peruskauraa tavismalleissa perusmalleja lukuunottamatta. Samoin sadetunnistin ja sähkölasit (4), jos niitäkin joku kaipaa. Itse en kaipaa, vaikka vakiona ovatkin.



    Mikä on valotunnistin?



    Sisävaloja on katossa kartanlukuvaloineen, ovissa, jalkatilassa ja tavaratilassa. Mukitelineestä puuttuu, paha puute... Kaikki katkaisijat ja säätimet on valaistu. Lämmityslaitteen säätimet oli valaistu jo vuonna -76 alemman keskiluokan japsissani, kun Audilla vasta haaveiltiin sellaisesta ylemmässä keskiluokassa. Tuli käyttöön vuonna -87 80-mallissa.



    Joko autossakin on jotain asetuksia? Penkki säätyy omassani penkin vivuista, peilit omasta napista, ratilla on omat säädöt, samoin lämmityksellä ja radiolla. Vaihde vaihtuu perinteisestä vivusta vauhtia tulee kun painaa kaasupoljinta. Mitä muita asetuksia pitää joltain katseen siirtoa vaativalta näytöltä valikkojen takaa säätää ja mitä lisäarvoa se tuo?



    Omaani verrattuna mp3-liitännät on erona. Uudessa vastaavassa taitaa jo olla. Omani on neljä vuotta vanha.



    "suurin puute A4:sen varustelussa on että vakiona on talavvinen ratti. lisämaksusta saa rattin ohjaimet jolla hoituu radion ja auton asetusten hallinta....mutta eipä tuo lisävaruste nyt kallis ollut...."



    Ai niitä asetuksia säädetäänkin ratistakin? No joo vakionopeuden säätimen ja radion napit on ratissa. Vakiona. 28500 e vuonna 2004.

      
  • tarkoitukseni ei ollut vertailla mitä missäkin autossa on vakiona ja mitä ei

    ainoastaan mainita että audissa on oikeasti vakiona ihan hyvin varusteita vakiona...ihan riittämiin, toisin kuin jotkut täällä väittävät...ja niin tuon hintaisessa autossa pitääkin olla.....



    ja rahalla saa vaikka mitä lisää, mutta varsin kohtuuttomaan hintaan....tai seäan on nyt tietysti auton omistajan kukkarosta riippuvainen käsite...



    ja alennusta saa siitä business mallistakin saa ihan normaaliin tapaan...itse sain 5 % pinen tinkaamisen jälkeen....

      
  • alfred100:

    tarkoitukseni ei ollut vertailla mitä missäkin autossa on vakiona ja mitä ei
    ainoastaan mainita että audissa on oikeasti vakiona ihan hyvin varusteita vakiona...ihan riittämiin,




    voi olla mutta eräissä kilpailijoissa on paljon enemmän vakiona, Audin hintaan saa lisätä useita tuhansia euroja jotta päästään samaan



      
  • Business-mallista ei yleensä saa käteisalennusta "tavalliseen tapaan", koska niistä on yleensä ne ilmat puristettu pois. Toki voi tapauksesta riippuen saadakin, jos hyvin sattuu.



    GTAm : mitä ovat nuo kilpailijat, joissa on PALJON enemmän vakiona ? Ei sillä että tässä nyt vähään aikaan olisi autonvaihtoa tiedossa, mutta silti hauska tietää.



    Ja tuosta 1000 euron business-lisästä voisi sanoa sen verran, että tapauksesta riippuen siitä voi olla isokin hyöty, koska käteisalennuksen saa yleensä vain jos ostat auton ilman vaihdokkia, joka on se vähemmän tavallinen tapaus. Toki business-malleihin tahtovat hyvittää hieman nihkeämmin entisestä....

      
  • Ammattilainen:



    GTAm : mitä ovat nuo kilpailijat, joissa on PALJON enemmän vakiona ? Ei sillä että tässä nyt vähään aikaan olisi autonvaihtoa tiedossa, mutta silti hauska tietää.


    jotenkin arvasin että kyselytunti alkaa... paras ottaa ihan itse selvää asioista...

      
  • pitää sen verran vielä tätä varusteluasiaa puida, että eikös moottori ole yksi varuste ?

    missä autoissa karvalakkimallin (=hinnat alkaen) moottorina on pirteä moottori vakiona.

    A4:sen hinnat alkaen moottori eli 1.8TFSI on 160hv/250Nm.....0-100kmh 8,6 sek....tämän siis saa karvalakkimaliin vakiona. Jos vaikka katsoo mondoeota (mikä on mainio peli, sitä en kiist&#228:wink: niin euroja pitää jonkin verran pistää jonoon että noihin suoritusarvoihin pääsee....



    ja vielä varusteista, on turha verrata elinkaarensa lopussa olevia malleva (avensis, accord, vectra) elinkarensa alussa olevinn malleihin...elinkaaren lopussa olevat mallit myydään kaikilla varusteilla vakiona...



    jos otta huomioon mootorin ja varusteet, niin ei tuo audi nyt niin ylettömän kallis loppujen lopuksi olekkaan...ei premium autosta vastaavalla suorituskyvyllä ja varusteilla tulee yllättävän kallis! '(esim uudet mallit mazda 6, mondeo, laguna, c5)

      
  • Tuo Audin moottori on varsin kelpo, mutta minusta sitä ei voi pitää "varusteena" Alfredin tapaan. Jos vertaillaan autoa A vs B, yleensä kohteena on autot jotka ovat suunnilleen saman kokoisia ja saman tehoisella koneella.



    Jos jatketaan Audi vs Skoda linjalla, niin samat koneethan on Skodaan saatavilla mutta lisä on vain pienempi :wink: Vertailua voi jatkaa tällä parilla vaikka kuinka pitkään, mutta Audin eduksi (hinta) se ei käänny. Arvostaako jotain Audin muita asioita kuten muotoilu tai imago, on jo toinen juttu.



    En millään tarkoita että Audi olisi jotenkin poikkeava esim BMW'stä tai MB'stä hinnoittleun suhteen, kaikki yhtälaisesti syvältä lisävarusteiden osalta !! :smile:

      
  • On totta että hinta ei käänny koskaan audin eduksi, eli siitä saisi edullisen auton.

    VAG konsernin omat koirat puree nilkkaan ja kovasti. Mutta pointtini oli se, että perus audin hintaan saa sentään jotain varusteita ja pätevän moottorin. Ei se perus audi A4 nyt niin karvahattu versio ole, olisiko minkkikarvahattu sitten oikeampi termi?



    ja jatketaan off-toptic linjalla, eli moottori varusteena. BMW:n 2 litranen turbodiiseli..liitettynä 3 sarjan koppaan...jos haetaan suorituskyvyssa ja taluodellisuudessa vastaava autoa...niin vaikeaa on...bemarissa ainkin saa vestinetta rahoileen jo perusmalissa, jos suorituskykyä pidetään mittarina.



      
  • alfred100:

    pitää sen verran vielä tätä varusteluasiaa puida, että eikös moottori ole yksi varuste ?
    missä autoissa karvalakkimallin (=hinnat alkaen) moottorina on pirteä moottori vakiona.
    A4:sen hinnat alkaen moottori eli 1.8TFSI on 160hv/250Nm.....0-100kmh 8,6 sek....tämän siis saa karvalakkimaliin vakiona. Jos vaikka katsoo mondoeota (mikä on mainio peli, sitä en kiist&#228:wink: niin euroja pitää jonkin verran pistää jonoon että noihin suoritusarvoihin pääsee....

    ja vielä varusteista, on turha verrata elinkaarensa lopussa olevia malleva (avensis, accord, vectra) elinkarensa alussa olevinn malleihin...elinkaaren lopussa olevat mallit myydään kaikilla varusteilla vakiona...

    jos otta huomioon mootorin ja varusteet, niin ei tuo audi nyt niin ylettömän kallis loppujen lopuksi olekkaan...ei premium autosta vastaavalla suorituskyvyllä ja varusteilla tulee yllättävän kallis! '(esim uudet mallit mazda 6, mondeo, laguna, c5)




    Hyvä kirjoitus. Ja vielä voisi ottaa huomioon se, että pääasiassa nuo vectrat, avensikset ja muut eivät ole varsinaisia kilpailijoita A4:n kanssa, vaan se pääkilpailijaryjmä löytyy joukosta BMW 300, Mersun C, jaggen X-type sun muut.



    Toki käytännössä kaikki ovat vaihtoehtoina toisilleen, mutta painotuseroja siinä on.



    Mm. avensiksen ostaja tuskin käy audi-kaupassa...tai mersu-kaupassa.



      



  • Hyvä kirjoitus. Ja vielä voisi ottaa huomioon se, että pääasiassa nuo vectrat, avensikset ja muut eivät ole varsinaisia kilpailijoita A4:n kanssa, vaan se pääkilpailijaryjmä löytyy joukosta BMW 300, Mersun C, jaggen X-type sun muut.



    Toki käytännössä kaikki ovat vaihtoehtoina toisilleen, mutta painotuseroja siinä on.



    Mm. avensiksen ostaja tuskin käy audi-kaupassa...tai mersu-kaupassa.







    Onhan se pääsääntöisesti noin, mutta kyllä minä vertailen kaikkia merkkejä keskenään kun mietin seuraavaa autoa. Olen valmis tinkimään joistakin varusteista premiumin kohdalla. Uusi A4 olisi hyvä vaihtoehto jos onhjauksen saisi jotenkin tunnokkaamaksi.

      
  • alfred100:

    ja vielä varusteista, on turha verrata elinkaarensa lopussa olevia malleva (avensis, accord, vectra) elinkarensa alussa olevinn malleihin...elinkaaren lopussa olevat mallit myydään kaikilla varusteilla vakiona...




    Tai sitten vanhaan malliin ei edes saa sellaisia varusteita, mitä uudessa on vakiona. Vrt esim. Subarun ajonhallintajärjestelmä.

      
  • Otetaam vielä vertaus:

    A4 2.0 TDI Business 140 hv Ford Mondeo 2.0 TDCi 140hv DPF Trend

    valitaan miolempii 140hp diisel kone

    - molempiin bi xenonit valoiksi

    - sadetunnistin ja automaattiseti himmenevät taustapeilit

    - 16 tuuman aluvanteet

    - vakionopeudensäädin

    oletetaan että muuten varustus on sama....



    audin hinta 37900 EUR

    Mondeon hinta 36840 EUR (lasketu www.automaan.fi konfiguraattorilla)



    eli eroksi jää 1000 EUR, eiko olekin yllättävää !

      
  • alfred100:

    Otetaam vielä vertaus:
    A4 2.0 TDI Business 140 hv Ford Mondeo 2.0 TDCi 140hv DPF Trend
    valitaan miolempii 140hp diisel kone
    - molempiin bi xenonit valoiksi
    - sadetunnistin ja automaattiseti himmenevät taustapeilit
    - 16 tuuman aluvanteet
    - vakionopeudensäädin
    oletetaan että muuten varustus on sama....

    audin hinta 37900 EUR
    Mondeon hinta 36840 EUR (lasketu www.automaan.fi konfiguraattorilla)

    eli eroksi jää 1000 EUR, eiko olekin yllättävää !




    Mondeoon kannattaisi ottaa lähtötasoksi Ghia, siihen ei tarvitse lisätä kuin ne bi xenonit, eli hinta on pienempi ja varusteitakin tulee enemmän.



    Mondeon sisätiloja on verrattu Mersun S-luokkaan, Audi A4:n taas Mersun C-luokkaan.



      
  • Mondeon sisätiloja on verrattu Mersun S-luokkaan, Audi A4:n taas Mersun C-luokkaan.


    meinasit varmaan E mersua ?

      
  • alfred100:



    Mondeon sisätiloja on verrattu Mersun S-luokkaan, Audi A4:n taas Mersun C-luokkaan.


    meinasit varmaan E mersua ?




    Tarkoitin nimenomaan S-luokkaa. Saksalaislehdistössä on vertailtu S-Mersun ja Mondeon tiloja - Mondeo on täysin vertailukelpoinen S-Mersun kanssa. E-Mersun penkit ovat kovin matalalla.

      
  • alfred100:

    Otetaam vielä vertaus:
    A4 2.0 TDI Business 140 hv Ford Mondeo 2.0 TDCi 140hv DPF Trend
    valitaan miolempii 140hp diisel kone
    - molempiin bi xenonit valoiksi
    - sadetunnistin ja automaattiseti himmenevät taustapeilit
    - 16 tuuman aluvanteet
    - vakionopeudensäädin
    oletetaan että muuten varustus on sama....

    audin hinta 37900 EUR
    Mondeon hinta 36840 EUR (lasketu www.automaan.fi konfiguraattorilla)

    eli eroksi jää 1000 EUR, eiko olekin yllättävää !




    Vertailuja voi tehdä monella tapaa ja laittamalla varusteet sopiviksi saa hinnankin kuten haluaa. Mondeo on kuitenkin eri kokoluokan auto kuin A4, tiloiltaan jo A6:ttakin suurempi. Koon puoleen enemmän Mondeon verrokkina olisi minusta A6 kuin A4.



    Muuten taas jos haluaa vertailla, niin Mondeo täyttää minusta vähän eri tarkoitusta kuin A4 ja vertailu on sikäli hankalaa. Mondeo on tilava käyttöauto. Mondeon erottaa monesta vastaavanlaisesta autosta sen ajo-ominaisuudet: pitkän matkan ajoon jos pitäisi valita pelkkien ajo-ominaisuuksien perusteella, niin ottaisin tämän uuden Mondeon mieluummin kuin pienen Audin, Bemarin tai Mersun. Mutta on tietysti muitakin ominaisuuksia ja tarpeita.



    A4:n kanssa tiloiltaan verrannollinen auto on esimerkiksi Peugeot 407. Sen saa 2 litran dieselillä kattavin varustein noin 10.000 euroa perus-Audia halvemmalla.



    Tyyli on sitten makuasia, mutta ei tuo Pösö monenkaan mielestä mikään tyylitön ole.



    Mondeon tilat vastaavat Mersuissa enemmän lyhyttä S-Mersua, E:ssä on kokoisekseen yllättävän ahtaat takatilat eikä varsinkaan keskipaikalla ole häävi istua olemattoman jalkatilan ja istuimen muotoilun takia. Ei S:äänkään oikeastaan kolmea takamatkustajaa saa mukavasti istumaan (ei toki ole varmaan tarvekaan), siinä Mondeo on parempi.



      
  • Arvasin että kommenttini herättää keskustelua...hyvä niin. Mutta keskustelun aiheena oli (omissa viesteissäni) auton varusteet ei auton koko. Kaikki sen tietää, että mondeo on isompi kuin A4, siitä ei ole epäilystäkään. Molempiin autoihin kuitenkin mahtuu hyvin sisällä istumaan, niin edessä kuin takanakin.



    Jos sisätilat (takapenkillä ja tavaratilassa) eivät ole päälimmäisenä valintakriteerinä, niin A4:sen hinnat eivät nyt sittenkään ole niin kaukana vastaavasta mondeosta. Monilla voi olla juuri päinvastatian käsitys.

    Tällä palstalla joskus puin omaa valintaproessiani, ja päädyin kuitenkin A4:sen, koska mondeon varustaminen (moottori + perus mukavuusvarusteet) vastaavanlaiseksi tuli yllättävän kalliiksi. Tietysti modeon hinnat saadan huomattavan alas jos siihen valitaan suorituskyvyltään vaatimattomampi moottori.



    Auton valinnassa kannattaa olla avarakatseinen, katse yli merkkirajojen, ja myös yli "premium"/"tavis" autokäsitteen. Itse yllätyin tästä muutaman kuukausi sitten, ehkäpä jokin muukin kokee saman ahaa elämyksen.



    Se kumpi sitten on parampi auto, on vaikeampi juttu. Jätän sen viisaampien pähkäiltäväksi. Molemmat ovat varsin hyviä omasta mielestäni ja molemmat voisin omistaa. Mutta kun rahat ei riitä molempiin niin piti toinen valita.



    Sitä en edelleenkään kiistä, että jos noita premiumeja lähtee varustelemaan kunnolla, niin sitten lähtee rahat kukkarosta ja kovaa.....mutta sehän lienee suunniteltua noilla automerkeillä.....tuossa touhussa ei ole mitään järkeä...tai on niille joilla pelimerkkejä riittää.

      
  • alfred100:

    Jos sisätilat (takapenkillä ja tavaratilassa) eivät ole päälimmäisenä valintakriteerinä, niin A4:sen hinnat eivät nyt sittenkään ole niin kaukana vastaavasta mondeosta. Monilla voi olla juuri päinvastatian käsitys.
    Tällä palstalla joskus puin omaa valintaproessiani, ja päädyin kuitenkin A4:sen, koska mondeon varustaminen (moottori + perus mukavuusvarusteet) vastaavanlaiseksi tuli yllättävän kalliiksi. Tietysti modeon hinnat saadan huomattavan alas jos siihen valitaan suorituskyvyltään vaatimattomampi moottori.




    Jos olisit lähtenyt Mondeon Ghia-mallista liikkeelle, olisit päätynyt hintaan 35240 (sis. Xenonit). Varusteita on huomattavasti enemmän kuin A4:ssä, ja hintaero selvempi.

    Lisäksi Mondeonkin saa Business-varusteltuna.

      
  • Hinnat saa mieleisekseen aina kun haluaa. Paljon tosiaan Mondeon kohdalla vedotaan isoihin sisätiloihin, ja varmasti ne, jotka niitä kaipaavat, sellaisen ostavat. Totuus kuitenkin on, että kaikki eivät noin paljon tilaa tarvitse, eikä yleensäkään ns. premium-luokan autojen vahvin valtti ole milloinkaan olleet suuret sisätilat. Audi A4:ään sopii vaivatta tarvittava määrä henkilöitä, ja varusteita varsinkin business-mallissa on vähintään riittävästi. Toki aina voi olla enemmän, mutta mitä niillä kaikilla sitten loppujen lopuksi tekee ? Ja autohan ostetaan yleensä sen mukaan miten paljon perse merivettä kestää.....



    :smile:

      
  • ["alfred100"]

    missä autoissa karvalakkimallin (=hinnat alkaen) moottorina on pirteä moottori vakiona.

    A4:sen hinnat alkaen moottori eli 1.8TFSI on 160hv/250Nm.....0-100kmh 8,6 sek....tämän siis saa karvalakkimaliin vakiona.




    1.8 TFSI ei todennäköisesti tule jatkossa olemaan peruskone A4:ään. Tuon alapuolelle tulee melko varmasti Passattiin jo saatavilla oleva 125 hv TSI tai muu vastaava.



    Tai ehkä peruskoneeksi on nykyään laskettava enemmänkin diesel-osastolta löytyvä moottori, onhan näiden autojen myynnistä pääosa dieseleitä Euroopassa.



    Volvon V70:n peruskone oli ilmestyessään 200 hv 2,5T, mikä ainakin minusta oli aikamoista liioittelua perheautolle. Sittemmin puutteita siitä alaspäin on korjattu, tosin vasta pieni turbokone korjaa ne kunnolla.



    ja vielä varusteista, on turha verrata elinkaarensa lopussa olevia malleva (avensis, accord, vectra) elinkarensa alussa olevinn malleihin...



    Aina kannattaa verrata mitä rahalla saa. Totta kyllä, että vanhempiin malleihin tarjotaan yleensä enemmän varusteita. Toisaalta ne ovat usein luotettavampia.



    jos otta huomioon mootorin ja varusteet, niin ei tuo audi nyt niin ylettömän kallis loppujen lopuksi olekkaan...



    Ei se luokassaan ole, mutta kokonaisuus ja lopullinen kauppahintahan se on mikä loppujen lopuksi ratkaisee. Ainakaan omalla kohdallani ne eivät Audissa ole viime aikoina kohdanneet, vaikka itse auto taas vuosien tauon jälkeen olisikin sellainen jonka mielelläni ottaisin.



    ei premium autosta vastaavalla suorituskyvyllä ja varusteilla tulee yllättävän kallis!



    Osittain totta, mutta toisaalta premiumeista puuttuukin varusteita jotka ovat "taviksissa" vakiona. Aika vaikea niitä näin on vertailla.



    Oma käsitykseni on, että olennaisilla varusteilla saat taviksen halvemmalla. Sen ylläpito on myös yleensä halvempaa. Lisäksi premiumeihin laitetuista suht kalliista varusteista tai tehokkaamasta koneesta ei juuri mitään hyödy sitä käytettynä myydessä. Niissäkin perusmalli muutamalla olennaisella lisällä pitää parhaiten hintansa.



    Esim. vaikkapa A4 140 hv diesel ja tuleva selvästi kalliimpi 170 hv versio tulevat pari vuotta käytettynä olemaan lähes samanhintaisia.

      
  • Ammattilainen:

    Hinnat saa mieleisekseen aina kun haluaa. Paljon tosiaan Mondeon kohdalla vedotaan isoihin sisätiloihin, ja varmasti ne, jotka niitä kaipaavat, sellaisen ostavat. Totuus kuitenkin on, että kaikki eivät noin paljon tilaa tarvitse, eikä yleensäkään ns. premium-luokan autojen vahvin valtti ole milloinkaan olleet suuret sisätilat. Audi A4:ään sopii vaivatta tarvittava määrä henkilöitä, ja varusteita varsinkin business-mallissa on vähintään riittävästi. Toki aina voi olla enemmän, mutta mitä niillä kaikilla sitten loppujen lopuksi tekee ? Ja autohan ostetaan yleensä sen mukaan miten paljon perse merivettä kestää.....
    :smile:


    Ammattilainenpa sitten kertookin , mikä on nk. premium-luokan vahvin valtti??

      
  • MatLog:

    Ammattilainen:
    Hinnat saa mieleisekseen aina kun haluaa. Paljon tosiaan Mondeon kohdalla vedotaan isoihin sisätiloihin, ja varmasti ne, jotka niitä kaipaavat, sellaisen ostavat. Totuus kuitenkin on, että kaikki eivät noin paljon tilaa tarvitse, eikä yleensäkään ns. premium-luokan autojen vahvin valtti ole milloinkaan olleet suuret sisätilat. Audi A4:ään sopii vaivatta tarvittava määrä henkilöitä, ja varusteita varsinkin business-mallissa on vähintään riittävästi. Toki aina voi olla enemmän, mutta mitä niillä kaikilla sitten loppujen lopuksi tekee ? Ja autohan ostetaan yleensä sen mukaan miten paljon perse merivettä kestää.....
    :smile:

    Ammattilainenpa sitten kertookin , mikä on nk. premium-luokan vahvin valtti??




    No onneksi minun ei sitä asiaa tarvitse päättää. Isot tilat se ei ole, mutta kai se on se hieman vaikeasti määriteltävä status sun muut asiat, jotka erottavat mm. bemun, mersun ja audin vaikkapa tojosta tai fordista. Kuten monista vertailuista on luettu, omainaisuuksiltaan nämä ns. premiumit eivät ole yhtään sen kummempia kuin taviksetkaan.



    No jaa, yksi asia juolahti mieleen, eli ehkä tuo moottori/vetotapavalikoima aika usein erottaa premiumit taviksista. Ns. malliston yläpäässä premiumit yltävät yleensä korkeammalle ja kalliimmalle tasolle kuin tavikset. Otetaan nyt vaikka korni esimerkki, että Audi A4:n bensakoneet alkavat siitä mihin anjoviksen bensakonetarjonta jo loppuu.....



    Toki varsinkin sakuilta löytyy mm. mondeoonkin tehokasta konetta, muttei silti päästä samoihin vaihtoehtoihin kuin premiumeissa.

      
  • Ammattilainen:


    No jaa, yksi asia juolahti mieleen, eli ehkä tuo moottori/vetotapavalikoima aika usein erottaa premiumit taviksista. Ns. malliston yläpäässä premiumit yltävät yleensä korkeammalle ja kalliimmalle tasolle kuin tavikset. Otetaan nyt vaikka korni esimerkki, että Audi A4:n bensakoneet alkavat siitä mihin anjoviksen bensakonetarjonta jo loppuu.....

    Toki varsinkin sakuilta löytyy mm. mondeoonkin tehokasta konetta, muttei silti päästä samoihin vaihtoehtoihin kuin premiumeissa.




    Eli jos ostaa perusvarustellun "premium"auton perusmoottorilla, voi aina uskotella itselleen ja naapurille ajavansa superhypertehokkaalla versiolla. Liittynee tähän "status-ajatteluun" ? Siksiköhän premiumautoilijat mielellään raksivat mallitunnukset pois autoistaan, tai jopa laittavat feikkitunnuksia ??



    Saas nähdä ympäristöajattelun ja -asenteen yleistyessä, miten ihailtavina ja hyväksyttävinä huipputehokkaita moottoriversioita lopultakaan pidetään. Eihän niillä suomalaisessa maantieliikenteessä ole mitään järkevää käyttöä.







      
  • MatLog:



    Eli jos ostaa perusvarustellun "premium"auton perusmoottorilla, voi aina uskotella itselleen ja naapurille ajavansa superhypertehokkaalla versiolla. Liittynee tähän "status-ajatteluun" ? Siksiköhän premiumautoilijat mielellään raksivat mallitunnukset pois autoistaan, tai jopa laittavat feikkitunnuksia ??

    Saas nähdä ympäristöajattelun ja -asenteen yleistyessä, miten ihailtavina ja hyväksyttävinä huipputehokkaita moottoriversioita lopultakaan pidetään. Eihän niillä suomalaisessa maantieliikenteessä ole mitään järkevää käyttöä.



    Mene ja tiedä, tuosta tunnusten raksimisesta. En ole siihen huomiota kiinnittänyt. Itselläni ne ovat paikallaan, eikä tarvetta raksimiseen ole. Kyllä tämä tehokkaiden kulkineiden karsimistoive tuntuu kummalliselta. Voi vain todeta, että joillain tamä kulkineiden tasapäistämistoive on päälimmäisenä (myös arvostuksessa). Se että joku haluaa tehokkaamman kulkineen kuin toinen, sehän on yksilön valinta eikä siihen pidä minkään ympäristöseikkojen tai yhteisön mielipiteen antaa vaikuttaa.

      
  • MMS:


    Voi vain todeta, että joillain tamä kulkineiden tasapäistämistoive on päälimmäisenä (myös arvostuksessa). Se että joku haluaa tehokkaamman kulkineen kuin toinen, sehän on yksilön valinta eikä siihen pidä minkään ympäristöseikkojen tai yhteisön mielipiteen antaa vaikuttaa.


    Eikös se "statuksen etsiminenkin" ole sitä ,että kuviteltu yhteisön mielipide on vaikuttanut? Vai voisiko statusta/muiden arvostusta etsiä, jos olisi ainoa ihminen maan päällä??





      
  • MatLog:


    Eikös se "statuksen etsiminenkin" ole sitä ,että kuviteltu yhteisön mielipide on vaikuttanut? Vai voisiko statusta/muiden arvostusta etsiä, jos olisi ainoa ihminen maan päällä??


    Jokaisella kait on omat arvostuksen kohteet, ei niihin yhteisön mielipide varmaankaan vaikuta. Jos on jonkin tuotteen tai asian hyväksi havainnut, niin eiköhän se ole riittävä peruste. Ostat vaikka grillimakkaraa, niin sekin on luokiteltu a-b tuotteeksi, maku kai ratkaisee. Tuntuu että kaikessa muussa nämä luokitukset hyväksytään, mutta autoissa se on joillekin pahasta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit