Näistä kolmesta menisi kyllä aika vaikeaksi. Jos haluaa hyvin muunneltavat tilat, niin näistä ainoa sellaisia tarjoava on A-sarjan Mersu. Muuten ko. auto ei kuulu suosikkeihini, vaikka tämä uusi malli onkin ihan eri luokkaa kuin se ensimmäinen A-sarja.
C 30 on sen verran persoonallinen, että se voisi olla fiilispohjalta valintani. Toisaalta Bemarissa on esim. koneen osalta etuja Volvoon nähden. Vaikeaksi menisi valinta.
Näistä kolmesta menisi kyllä aika vaikeaksi. Jos haluaa hyvin muunneltavat tilat, niin näistä ainoa sellaisia tarjoava on A-sarjan Mersu. Muuten ko. auto ei kuulu suosikkeihini, vaikka tämä uusi malli onkin ihan eri luokkaa kuin se ensimmäinen A-sarja.
C 30 on sen verran persoonallinen, että se voisi olla fiilispohjalta valintani. Toisaalta Bemarissa on esim. koneen osalta etuja Volvoon nähden. Vaikeaksi menisi valinta.
No itse pidän A-sarjasta niin ulkonäöllisesti kuin sisäisestikin.. en tiedä onko mersun eräät laatuongelmat koskettanut millä asteella A-mallia..? Mulla tosiaan nuo A-malli, C30 sekä Bmw Ykkönen ovat kyllä samalla lähtöviivalla.. kaikki miellyttävät omalla tavallaan.. ulkonäkö on aina makuasia mutta itse pidän noista kaikista vaikka kuitenkin ovat niin erinäköisiä.
Olisiko jollain noista kaikista ajokokemuksia? Itse olen koejanut vain bemun Ykkösen aikä pääse kyllä moittimaan.. C30:sta en ole ajanut enkä tätä uutta A-mallia..
Itse kyllä kallistuisin noista kolmesta alkuperäisestä vaihtoehdosta (ja toisaalta myös myöhemmin ehdotetuista) tuohon bemuun. Tai itseasiassa olen jo kallistunut, maanantaina pitäisi saada 118i facelift viisiovisena.
Ostopäätöstä tehdessä kävin koeajamassa bmw:n lisäksi audin A3 sportbackin ja C30:n. Audi oli kaikinpuolin laadukkaan tuntuinen auto, lukuunottamatta kauheaa aktiivista ohjausta, mutta ulkonäkö ja kokonaiskokemus jättivät kylmäksi. C30 on mielestäni a-tolpasta taaksepäin hyvännäköinen auto, keula on kuin toisesta autosta (niinkuin se taitaakin olla, V50:stä). En myöskään pitänyt liukkailla keleillä tunnottomasta, hieman puskevasta etupäästä. 1-sarjalaista olen aina pitänyt todella rumana autona, mutta niinkuin usein uusien asioiden kanssa, ne alkavatkin jonkun aikaa makusteltua tuntumaankin hyviltä. Ja näin kävi myös omalta osalta 1-sarjalaisen kanssa, se tuntui tuosta omasta valintakolmikosta kaikkein persoonallisimmalta ja jotenkin omimmalta autolta. Lisäksi kun samaan aikaan julkaistiin tuo facelift ja sen mukana tuomat tekniset uudistukset, ei muilla vaihtoehdoilla ollut enää mahdollisuuksia meidän talouden päätäntäprosessissa.
Ja vielä kun ottaa huomioon, ettei öljyn hinta tule ainakaan alentumaan ja päivä päivältä ainakin itse tuntee huonompaa omaatuntoa ykstyiautoilusta, niin tuo 120d nousee minusta tuosta joukosta selkeästi kärkeen.
Itse kyllä kallistuisin noista kolmesta alkuperäisestä vaihtoehdosta (ja toisaalta myös myöhemmin ehdotetuista) tuohon bemuun. Tai itseasiassa olen jo kallistunut, maanantaina pitäisi saada 118i facelift viisiovisena.
Ostopäätöstä tehdessä kävin koeajamassa bmw:n lisäksi audin A3 sportbackin ja C30:n. Audi oli kaikinpuolin laadukkaan tuntuinen auto, lukuunottamatta kauheaa aktiivista ohjausta, mutta ulkonäkö ja kokonaiskokemus jättivät kylmäksi. C30 on mielestäni a-tolpasta taaksepäin hyvännäköinen auto, keula on kuin toisesta autosta (niinkuin se taitaakin olla, V50:stä). En myöskään pitänyt liukkailla keleillä tunnottomasta, hieman puskevasta etupäästä. 1-sarjalaista olen aina pitänyt todella rumana autona, mutta niinkuin usein uusien asioiden kanssa, ne alkavatkin jonkun aikaa makusteltua tuntumaankin hyviltä. Ja näin kävi myös omalta osalta 1-sarjalaisen kanssa, se tuntui tuosta omasta valintakolmikosta kaikkein persoonallisimmalta ja jotenkin omimmalta autolta. Lisäksi kun samaan aikaan julkaistiin tuo facelift ja sen mukana tuomat tekniset uudistukset, ei muilla vaihtoehdoilla ollut enää mahdollisuuksia meidän talouden päätäntäprosessissa.
Ja vielä kun ottaa huomioon, ettei öljyn hinta tule ainakaan alentumaan ja päivä päivältä ainakin itse tuntee huonompaa omaatuntoa ykstyiautoilusta, niin tuo 120d nousee minusta tuosta joukosta selkeästi kärkeen.
Onnea uuden auton johdosta Osaatko kertoa mitä uudistuksia tuo facelift oikein Ykköseen toi? Tuskin kovin pahaa omaatuntoa tuo 118:kaan tuo.. ei taida hirveitä kuluttaa
Nyt oikeastaan ensimmäistä kertaa toivoisin kuulevani nimimerkiltä Putput kommentteja
Hän lienee ainakin jossain määrin perehtynyt bmw malleihin niin olisi mukava kuulla mitä mieltä hän on Bemun 120d mallista.. Kiinnostaisi kovasti.. siis oikeastaan ainoastaan jos muuttoautona onnistuisi tuomaan Muuten pidän niin bemarin ykköstä kuin C30:stä sekä Mersun A-malliakin todella kalliina kokoisekseen.. hyviä pelejä varmasti kaikki mutta ehkä tuossa bemarissa se 177 hevosta ja urheilullinen ulkonäkö miellyttää.. tosin onhan C30 D5:ssa 185 hevosta mutta suorituskyky taitaa kuitenkin jäädä bemarille.. ja kulutus lukemat puoltavat bemaria hiukan. Tosin mikään noista kolmesta ei mikään suurisyöppö ole..
Eipä niitä ulkoisia muutoksia hirveän helposti huomaa, puskurin ilmanottoaukko on eri mallinen, erilaiset sumuvalot, isommat "munuaiset", hieman erilaiset lamput niin edessä kuin takana sekä yleisesti laadukkaammat sisämateriaalit. Eli sinänsä tyypillistä facelift-viilailua. Ennenkaikkea nuo tekniset muutokset tekevät autosta loppupeleissä lähes uuden mallin, vaikka fyysisesti sitä onkin aiemmista vaikea erottaa.
Täälläkin on ollut vilkasta keskustelua eu-mittausten luotettavuudesta, liittyen näihin bmw:n esittelemiin polttoainetaloutta ja päästöjä parantaviin uudistuksiin. Itsellä ei vielä ole kokemusta, että kuinka taloudellisia nämä uutukaiset nyt sitten ovat, mutta olen taipuvainen nimimerkin AkiK kannalle, että menestyminen eu-mittauksissa korreloi vahvasti tosielämän taloudellisen ajamisen kanssa (jos sitä vain haluaa). Eli autot joilla on päästy alhaisiin yhdistettyhin eu-kulutuksiin, ovat myöskin taloudellisempia kuin ne toiset kulkineet jos vain se kriittisin muuttuja siinä penkin ja ratin välissä niin haluaa.
Outoahan tässä on se (omalta kannalta), että en ole koskaan samaistanut itseäni bemaristeihin, päinvastoin. Mutta saa nyt nähdä, että muuttuuko tässä itsekkin muista piittaamattomaksi jalkakäytävällä parkkeeraajaksi
Onhan nuo niin täysin erilaisia autoja että vähän outoa niitä verrata. Ainoa yhteinen asia on hintaluokka, siinä kaikki?
Volvo on 'kuorrutettu perusauto' eli hieman hienostuneemmassa maineessa oleva Focus, paitsi että on sitä pehmeämmäksi ja 'turvallisemmaksi' (=tylsemmäksi) säädetty. Ihan hyvä auto, ihan ok maine, ihan ok... Itseä ei oikein sytytä millään tavalla, päinvastoin Volvon tylsänturvallinen ja 'pakko ostaa Volvo etten erotu joukosta' -maine on suuri miinus. C30:stä en ole ajanut mutta mitä olen S40/V50:siä ajanut niin aika peruskauraa, ei erityistä moitittavaa muttei mitään kehuttavaakaan. Mukava kauppakassi. C30 on älyttömän pieni tiloiltaan. En pidä ulkomuotoilusta koska näyttää muovista tehdyltä eikä pikkusöpöt detaljit uppoa, ne on minusta halvanoloisia. Sisustakin todella karu ja tekotyylikäs halpamuovinen 'kelluva kojelauta' on lähinnä naurettava. En voi sille mitään että tuollaiset markkinointikikat eivät saa minulta kunnioitusta vaan alentaa auton arvoa silmissäni. Ehkä hyvä tapa kuvailla C30:stä on perus Golf-luokan auto joka on pehmennetty ja kansanomaistettu sekä siihen on lisätty pari pikkusöpöä naisiin vetoavaa muotoilukikkaa nostamaan arvoa. Ihan ok auto, ei mitään erityistä kehuttavaakaan, naurettava maineeltaan eli en voi ottaa sitä tosissaan.
Mutta ihmisillä tunne on todella tärkeä tekijä ja itse näkisin että Volvon maine on 'pehmeämpi' eli epävarmat Suomalaiset uskaltavat ostaa niitä helpommin. Bemulla on 'kova' ja 'kapitalistin' maine, joten moni ei sen takia tykkää niistä. Pääasia monella näyttää olevan että auto on 'tuttu, turvallinen, pehmeä, ei-uhkaava, ei-agressiivinen', jne. Volvo on kaikkea näitä myös hintansa puolesta eli ei 'ärsytä muita' olemalla 'elitistinen' mutta sitä pidetään silti tarpeeksi korkealuokkaisena. Pohjoismaisuus on sekin todella tärkeä tekijä ihmisten mielikuvissa.
Itsellä on aika erilainen tapa lähestyä aihetta. Minä arvostan teknologiaa ja itse pellin alla olevaa. Ja täytyy kyllä viimeistelykin olla hyvätasoista. Vaikka Volvon kone olisi 'suht hyvä', niin jotenkin jo se että se perustuu vanhaan lohkoon eikä siinä ole mitään erityistä hienoa (vaikka ihan moderni on sinänsä) niin se tuntuu minusta jotenkin vähemmän 'kunnioitettavalta'. Volvon alusta toimii suht hyvin ja varmasti perusautoilijoille riittävän hyvä, eiväthän he edes osaisi eri autojen ajettavuuseroja juuri erottaakaan.
Urheilullisuutta ja hyvää ajettavuutta (myös hitaissa vauhdeissa) arvostavalle etäinen tuntuma, löysähkö alustan vaimennus, kömpelö erittäin aliohjaava käytös, ketteryyden puute, ohjauksen vajaa tuntuma ja tarkkuus sekä hallintalaitteiden toiminta ovat kielteisiä piirteitä ja onhan selvää ettei Volvon olemus millään osa-alueella ole urheilullinen. Siksi pitäisi eritellä käyttötarkoitus, jos haluaa vain suht halvalla 'arvostetun', 'trendikkään' perusauton niin joku ehkä harkitsee C30:stä. Vastaavia ei oikein ole tarjolla ainakaan kun katsotaan isompikoneisia, kilpailijat ovat GTI-luokassa selvemmin ja siten vähemmän 'aikuisia' autoja. Focus, Megane, Astra, Golf, Octavia ym. ovat nuorekkaampia (lue=teinejä) eivätkä niin mukavuuspainotteisia tehomalleissaan, joten niissä ei ole samaa statusta. Se hyvä Volvossa onkin että tehokkaammissakin on pehmeä alusta niille jotka sellaista kaipaavat. Moni ostaja ei edes noteeraa sitäkään positiivista asiaa että isoimmissa koneissa on viisi sylinteriä.
Mersu on vielä kauempana edellämainituista ja on ihan oma 'autoluokkansa'. Olen ajanut jonkin verran uudella A-Mersulla mutten dieselillä. Se on kuitenkin selvää että sekään ei ole ajettavuutta arvostavan valinta, kuitenkin nyt uudella mallillaan toimiva ja moitteeton peruspyöritykseen kunhan maavaraa ei tarvitse paljon eikä tie ole kovin epätasainen. Korkea painopiste tuntuu ajossa selvästi mutta alustan kompromissit on aika hyvin peitelty. Aivan eri luokassa se on tilojen suhteen mielestäni ainoastaan tavaratilan suhteen kaadetuilla penkeillä (vaikka takatiloissa on eroja niin pikkuautoluokassa suuria takatiloja ei kaivatakaan). Ellei se ole tärkeää niin en näe mitään syytä ostaa sinänsä toimivaa perusautoa joka on laadukkaan oloinen. Sisusta on kuin luksusversio pakettiautosta tai Kangoosta eli hyvälaatuinen mutta muotoilu karua ja vähemmän hienoa. Muutenkin toiminnaltaan laatuvaikutelma on erittäin hyvä. Jos tarvitsee muunneltavan, halvan luokan auton joka on kuitenkin hyvin laadukas niin muita vaihtoehtoja ei kai juuri ole olemassakaan. Parempia on mielestäni olemassa mm. eri merkkisten farkkujen muodossa vaikka kuinka, mutta niissä laatuvaikutelma ja arvostus ei ole ihan niin hyvä.
BMW:n ykkönen on mielestäni rumahko, mutta muotoilu on sentään tarkoituksenmukaista ja laadukasta joten sinänsä ei pahasti haittaa. Lamput ym. detaljit ovat omaperäiset ja tekevät paljon hyvää kokonaisuudelle. Kolmiovinen versio näyttää jo aika hyvältä ja uusi tuleva coupé on jo sen näköinen mitä alussa lupailtiin ykkösen tullessa, eli näyttää aivan loistavalta! Sisältä se on minusta hyvännäköinen ja laadukas, eräs parhaista Bemun sisustuksista tällä hetkellä. Varustelua ei tarvitse peruskamppeiden lisäksi jotta tuntuisi hyvältä eikä mitään tunnu puuttuvan.
Koneet ovat loistavia vaikka hintahan on aika kova, mutta se hintahan johtuu autosta pakettina. 120d:n edellinenkin versio oli hyvä, uutta en ole kokeillut ykkösessä. Erinomaisen alustan takia se on hauska jo pikkukoneilla mutta tehokas 120d on jo todella hyvä. Ahdetun dieselin luonne jotenkin sopii siihen myös aika hyvin, melkein 120i:tä paremmin. Mutta sekin vaikuttaa vaikutelmaan autosta että konekin on uusinta teknologiaa ja kokonaisuutena auto on hiottu kokonaisuus. Jousitus on suht jämäkkä joka ei kaikkia miellytä ja oikein epätasaisilla teillä huonompi ('hyppivämpi') kuin 3-sarjan. Epämukava se ei kuitenkaan ole, se suodattaa sopivasti epätasaisuudet säilyttäen kuitenkin tuntuman tiehen ja pitäen korin liikkeet aisoissa, joka on siis asia jota jotkut Primeroihin tottuneet pitävät hieman epämukavana. Sen piirteisiin tottuu ja huomaa ettei tien epätasaisuuden tunteminen ole aina pahasta vaan pääasia on että heitot ja epätasaisuus suodatetaan pois. Urheilualustakaan ei ole epämukava.
Tasapainoisuus ja kaikkien hallintalaitteiden sekä alustan yhdenmukainen erinomainen tuntuma on minusta omaa luokkaansa. Auton teho- tai hintaluokasta viis, tuollainen hiottu ajettavuus on jotain erityistä. Tehoa voi lisätä lompakon mukaan, alustan jäykkyyttä sekä muita erikoisosia voi lisätä sen mukaan kuinka paljon haluaa äärimmäistä suorituskykyä, ja auton kokoa ja mukavuutta voi lisätä lompakon mukaan mutta 1-sarjan perusta on todella laadukas ja erinomainen jo 118i:stä lähtien. Korostaisin vielä että tuo ajotuntuma, ketteryys, tarkkuus, tasapainoisuus ja hallintalaitteiden ym. erinomainen kokonaisuus on nautittava vauhdista tai liikennetilanteesta riippumatta.
Nyt en muista milloin uusi nelisylinterinen 2-litrainen tuplaturbodiesel tulee saataville, sitä saattaa olla hyvä odottaa... 200hv, kunnolla vääntöä (en muista tarkkaa lukemaa), mutta ennenkaikkea jos 335d:n tyylinen on käytökseltään niin tuo tuplaturbo mahdollistaa erinomaisen kierrosherkkyyden ja erityisen pitkän kierrosalueen vapaamman korkeiden kierrosten hengityksensä ansiosta. Eli siinäkään ei paperiarvot ole tärkeintä vaan käytös.
Nyt tullaankin siihen hintaan. Eli edellämainittuja ominaisuuksia monet eivät kaipaa ja monet eivät halua niin pienitehoisesta autosta niin paljoa maksaa. Eli monilla on ennakkoon mielikuva tietyistä raameista että kuinka paljon tietyn kokoinen tai tietyn tehoinen auto saa maksaa. Kuitenkin jos katsotaan kokonaisuutta ja sitä mitä kuljettaja saa niin nähdään syy siihen miksi 1-sarjaakin myydään aika hyvin. Eli hinta- ja kokoluokasta viis on 1-sarjan ajettavuus huippua. Mutta: tiedän kyllä että suuri osa siitäkin myynnistä on heitä jotka vain haluavat Bemun statuksen tai merkin takia, eli ei ajettavuuden arvostus ole BMW-kuskien yksinoikeus eikä kaikki BMW-kuskit todellakaan ole 'aktiivisia autofanaatikkoja' (vaikka monet haluaisivat olla). Tiedän senkin että moni ajettavuutta arvostava haluaa usein syystä tai toisesta ostaa auton joka on arkisempi.
Mini on vähän kuin 1-sarjan etuvetoinen, hieman pienempi mutta trendikkäämpi ja paljon positiivisemmassa maineessa oleva vastine. Sisustakin on erittäin hyvätasoinen, vain muotoilu voi olla joillekin hieman liioiteltu. Hinta on kova, katsokaa mihin kipuaa kun kunnolla varustelee! Mini Cooper D on varmasti 'riittävän ripeä' muttei mitenkään erityisen tykki, mutta erittäin hauskaan ajettavuuteen riittää paljon vähempikin jo. Eli sekin on varmasti nautittava. Cooper S on kuitenkin oma lukunsa, ja pitäisi vielä katsoa mikä vakiovaruste-ero on.
En ole uutta Miniä vielä edes ajanut, mutta edellistä kyllä ja siinä on etuvetoisen vastine 1-sarjan ajettavuudelle. Alustan tasosta kertoo se kuinka Schnitzerin lisäosilla kuten tasauspyörästön lukko, alustasarja, tehonlisäys, kevennys ym. ym. ollaan päästy M3:sen tasoisiin kierrosaikoihin! Perus tai edes Works-versiona se ei ole mitenkään 'erityisen nopea' kuitenkaan, mutta alusta siis on perustaltaan erinomainen. Jotain siitä kertoo sekin että EVO arvosteli Cooper S:n Clio 182 Cup:iakin paremmaksi, joka on jo kova kehu. Turbokoneessa on oma luonteensa ja on uusinta teknologiaa. Volvoon verrattuna siis ajettavuus on eri tasolla mutta hinta on hyvin varusteltuna tasoissa. Minusta tiloissa ei ole juuri eroa, ja olen hyvin vakuuttunut siitä että Mini tulee pysymään paaljon pidempään 'erityisenä autona' kun taas C30:stä tulee jossain vaiheessa vain vanha pikkuVolvo. Eli kyseessä on vertailu hyvin tavallisen, löysemmän Volvon ja nuorekkaamman, erikoisemman, ajo-ominaisuuksiltaan paljon paremman mutta hieman epämukavamman Minin välillä. Ja se ei siis itsessään ole epämukava vaan Volvo on vain pehmeämpi joka ei itsessään ole kaikille mukavuuden mitta. En tiedä onko Volvo hieman hiljaisempi.
Kyseisen joukon myötä oletan että 'vähemmän arvostetut' merkit ovat poissuljettuja. Jos ei olisi niin sanoisin että Volvon sijaan valitsisin ennemmin isomman Megane dCi 175 Cupin jos ajettavuudesta pitää eikä alustan pehmeys ole ykkösprioriteetti. Se on aivan uusi malli enkä ole sitä siis vielä ajanut joten en tiedä millainen alustan mukavuus siinä on. Ikävä kyllä se on Suomessa PAHASTI ylihinnoiteltu, en ostaisi ilman todella suurta alennusta. Ymmärrän kyllä ettei siinä, Golf GT:ssä tms. kilpailijoissa ole samanlaista mainetta Suomessa kuin Volvolla.
Mutta onpahan kaikki edellämainitut Audi TT:tä älyttömästi halvempia joten sikäli ei voi kutsua kovin kalliiksi...
On muuten kesä selvästi tuloillaan: nähty Corvette Z06, kuultu Gallardon äänet (en ehtinyt nähdä) sekä paljon avoautoja liikkeellä. Näköjään on Saksasta niitä paljon tuotu, nehän on kai yleisesti Suomessa suhteessa erittäin kalliita.
Onhan nuo niin täysin erilaisia autoja että vähän outoa niitä verrata. Ainoa yhteinen asia on hintaluokka, siinä kaikki?
Volvo on 'kuorrutettu perusauto' eli hieman hienostuneemmassa maineessa oleva Focus, paitsi että on sitä pehmeämmäksi ja 'turvallisemmaksi' (=tylsemmäksi) säädetty. Ihan hyvä auto, ihan ok maine, ihan ok... Itseä ei oikein sytytä millään tavalla, päinvastoin Volvon tylsänturvallinen ja 'pakko ostaa Volvo etten erotu joukosta' -maine on suuri miinus. C30:stä en ole ajanut mutta mitä olen S40/V50:siä ajanut niin aika peruskauraa, ei erityistä moitittavaa muttei mitään kehuttavaakaan. Mukava kauppakassi. C30 on älyttömän pieni tiloiltaan. En pidä ulkomuotoilusta koska näyttää muovista tehdyltä eikä pikkusöpöt detaljit uppoa, ne on minusta halvanoloisia. Sisustakin todella karu ja tekotyylikäs halpamuovinen 'kelluva kojelauta' on lähinnä naurettava. En voi sille mitään että tuollaiset markkinointikikat eivät saa minulta kunnioitusta vaan alentaa auton arvoa silmissäni. Ehkä hyvä tapa kuvailla C30:stä on perus Golf-luokan auto joka on pehmennetty ja kansanomaistettu sekä siihen on lisätty pari pikkusöpöä naisiin vetoavaa muotoilukikkaa nostamaan arvoa. Ihan ok auto, ei mitään erityistä kehuttavaakaan, naurettava maineeltaan eli en voi ottaa sitä tosissaan.
Mutta ihmisillä tunne on todella tärkeä tekijä ja itse näkisin että Volvon maine on 'pehmeämpi' eli epävarmat Suomalaiset uskaltavat ostaa niitä helpommin. Bemulla on 'kova' ja 'kapitalistin' maine, joten moni ei sen takia tykkää niistä. Pääasia monella näyttää olevan että auto on 'tuttu, turvallinen, pehmeä, ei-uhkaava, ei-agressiivinen', jne. Volvo on kaikkea näitä myös hintansa puolesta eli ei 'ärsytä muita' olemalla 'elitistinen' mutta sitä pidetään silti tarpeeksi korkealuokkaisena. Pohjoismaisuus on sekin todella tärkeä tekijä ihmisten mielikuvissa.
Itsellä on aika erilainen tapa lähestyä aihetta. Minä arvostan teknologiaa ja itse pellin alla olevaa. Ja täytyy kyllä viimeistelykin olla hyvätasoista. Vaikka Volvon kone olisi 'suht hyvä', niin jotenkin jo se että se perustuu vanhaan lohkoon eikä siinä ole mitään erityistä hienoa (vaikka ihan moderni on sinänsä) niin se tuntuu minusta jotenkin vähemmän 'kunnioitettavalta'. Volvon alusta toimii suht hyvin ja varmasti perusautoilijoille riittävän hyvä, eiväthän he edes osaisi eri autojen ajettavuuseroja juuri erottaakaan.
Urheilullisuutta ja hyvää ajettavuutta (myös hitaissa vauhdeissa) arvostavalle etäinen tuntuma, löysähkö alustan vaimennus, kömpelö erittäin aliohjaava käytös, ketteryyden puute, ohjauksen vajaa tuntuma ja tarkkuus sekä hallintalaitteiden toiminta ovat kielteisiä piirteitä ja onhan selvää ettei Volvon olemus millään osa-alueella ole urheilullinen. Siksi pitäisi eritellä käyttötarkoitus, jos haluaa vain suht halvalla 'arvostetun', 'trendikkään' perusauton niin joku ehkä harkitsee C30:stä. Vastaavia ei oikein ole tarjolla ainakaan kun katsotaan isompikoneisia, kilpailijat ovat GTI-luokassa selvemmin ja siten vähemmän 'aikuisia' autoja. Focus, Megane, Astra, Golf, Octavia ym. ovat nuorekkaampia (lue=teinejä) eivätkä niin mukavuuspainotteisia tehomalleissaan, joten niissä ei ole samaa statusta. Se hyvä Volvossa onkin että tehokkaammissakin on pehmeä alusta niille jotka sellaista kaipaavat. Moni ostaja ei edes noteeraa sitäkään positiivista asiaa että isoimmissa koneissa on viisi sylinteriä.
Mersu on vielä kauempana edellämainituista ja on ihan oma 'autoluokkansa'. Olen ajanut jonkin verran uudella A-Mersulla mutten dieselillä. Se on kuitenkin selvää että sekään ei ole ajettavuutta arvostavan valinta, kuitenkin nyt uudella mallillaan toimiva ja moitteeton peruspyöritykseen kunhan maavaraa ei tarvitse paljon eikä tie ole kovin epätasainen. Korkea painopiste tuntuu ajossa selvästi mutta alustan kompromissit on aika hyvin peitelty. Aivan eri luokassa se on tilojen suhteen mielestäni ainoastaan tavaratilan suhteen kaadetuilla penkeillä (vaikka takatiloissa on eroja niin pikkuautoluokassa suuria takatiloja ei kaivatakaan). Ellei se ole tärkeää niin en näe mitään syytä ostaa sinänsä toimivaa perusautoa joka on laadukkaan oloinen. Sisusta on kuin luksusversio pakettiautosta tai Kangoosta eli hyvälaatuinen mutta muotoilu karua ja vähemmän hienoa. Muutenkin toiminnaltaan laatuvaikutelma on erittäin hyvä. Jos tarvitsee muunneltavan, halvan luokan auton joka on kuitenkin hyvin laadukas niin muita vaihtoehtoja ei kai juuri ole olemassakaan. Parempia on mielestäni olemassa mm. eri merkkisten farkkujen muodossa vaikka kuinka, mutta niissä laatuvaikutelma ja arvostus ei ole ihan niin hyvä.
BMW:n ykkönen on mielestäni rumahko, mutta muotoilu on sentään tarkoituksenmukaista ja laadukasta joten sinänsä ei pahasti haittaa. Lamput ym. detaljit ovat omaperäiset ja tekevät paljon hyvää kokonaisuudelle. Kolmiovinen versio näyttää jo aika hyvältä ja uusi tuleva coupé on jo sen näköinen mitä alussa lupailtiin ykkösen tullessa, eli näyttää aivan loistavalta! Sisältä se on minusta hyvännäköinen ja laadukas, eräs parhaista Bemun sisustuksista tällä hetkellä. Varustelua ei tarvitse peruskamppeiden lisäksi jotta tuntuisi hyvältä eikä mitään tunnu puuttuvan.
Koneet ovat loistavia vaikka hintahan on aika kova, mutta se hintahan johtuu autosta pakettina. 120d:n edellinenkin versio oli hyvä, uutta en ole kokeillut ykkösessä. Erinomaisen alustan takia se on hauska jo pikkukoneilla mutta tehokas 120d on jo todella hyvä. Ahdetun dieselin luonne jotenkin sopii siihen myös aika hyvin, melkein 120i:tä paremmin. Mutta sekin vaikuttaa vaikutelmaan autosta että konekin on uusinta teknologiaa ja kokonaisuutena auto on hiottu kokonaisuus. Jousitus on suht jämäkkä joka ei kaikkia miellytä ja oikein epätasaisilla teillä huonompi ('hyppivämpi') kuin 3-sarjan. Epämukava se ei kuitenkaan ole, se suodattaa sopivasti epätasaisuudet säilyttäen kuitenkin tuntuman tiehen ja pitäen korin liikkeet aisoissa, joka on siis asia jota jotkut Primeroihin tottuneet pitävät hieman epämukavana. Sen piirteisiin tottuu ja huomaa ettei tien epätasaisuuden tunteminen ole aina pahasta vaan pääasia on että heitot ja epätasaisuus suodatetaan pois. Urheilualustakaan ei ole epämukava.
Tasapainoisuus ja kaikkien hallintalaitteiden sekä alustan yhdenmukainen erinomainen tuntuma on minusta omaa luokkaansa. Auton teho- tai hintaluokasta viis, tuollainen hiottu ajettavuus on jotain erityistä. Tehoa voi lisätä lompakon mukaan, alustan jäykkyyttä sekä muita erikoisosia voi lisätä sen mukaan kuinka paljon haluaa äärimmäistä suorituskykyä, ja auton kokoa ja mukavuutta voi lisätä lompakon mukaan mutta 1-sarjan perusta on todella laadukas ja erinomainen jo 118i:stä lähtien. Korostaisin vielä että tuo ajotuntuma, ketteryys, tarkkuus, tasapainoisuus ja hallintalaitteiden ym. erinomainen kokonaisuus on nautittava vauhdista tai liikennetilanteesta riippumatta.
Nyt en muista milloin uusi nelisylinterinen 2-litrainen tuplaturbodiesel tulee saataville, sitä saattaa olla hyvä odottaa... 200hv, kunnolla vääntöä (en muista tarkkaa lukemaa), mutta ennenkaikkea jos 335d:n tyylinen on käytökseltään niin tuo tuplaturbo mahdollistaa erinomaisen kierrosherkkyyden ja erityisen pitkän kierrosalueen vapaamman korkeiden kierrosten hengityksensä ansiosta. Eli siinäkään ei paperiarvot ole tärkeintä vaan käytös.
Nyt tullaankin siihen hintaan. Eli edellämainittuja ominaisuuksia monet eivät kaipaa ja monet eivät halua niin pienitehoisesta autosta niin paljoa maksaa. Eli monilla on ennakkoon mielikuva tietyistä raameista että kuinka paljon tietyn kokoinen tai tietyn tehoinen auto saa maksaa. Kuitenkin jos katsotaan kokonaisuutta ja sitä mitä kuljettaja saa niin nähdään syy siihen miksi 1-sarjaakin myydään aika hyvin. Eli hinta- ja kokoluokasta viis on 1-sarjan ajettavuus huippua. Mutta: tiedän kyllä että suuri osa siitäkin myynnistä on heitä jotka vain haluavat Bemun statuksen tai merkin takia, eli ei ajettavuuden arvostus ole BMW-kuskien yksinoikeus eikä kaikki BMW-kuskit todellakaan ole 'aktiivisia autofanaatikkoja' (vaikka monet haluaisivat olla). Tiedän senkin että moni ajettavuutta arvostava haluaa usein syystä tai toisesta ostaa auton joka on arkisempi.
Mini on vähän kuin 1-sarjan etuvetoinen, hieman pienempi mutta trendikkäämpi ja paljon positiivisemmassa maineessa oleva vastine. Sisustakin on erittäin hyvätasoinen, vain muotoilu voi olla joillekin hieman liioiteltu. Hinta on kova, katsokaa mihin kipuaa kun kunnolla varustelee! Mini Cooper D on varmasti 'riittävän ripeä' muttei mitenkään erityisen tykki, mutta erittäin hauskaan ajettavuuteen riittää paljon vähempikin jo. Eli sekin on varmasti nautittava. Cooper S on kuitenkin oma lukunsa, ja pitäisi vielä katsoa mikä vakiovaruste-ero on.
En ole uutta Miniä vielä edes ajanut, mutta edellistä kyllä ja siinä on etuvetoisen vastine 1-sarjan ajettavuudelle. Alustan tasosta kertoo se kuinka Schnitzerin lisäosilla kuten tasauspyörästön lukko, alustasarja, tehonlisäys, kevennys ym. ym. ollaan päästy M3:sen tasoisiin kierrosaikoihin! Perus tai edes Works-versiona se ei ole mitenkään 'erityisen nopea' kuitenkaan, mutta alusta siis on perustaltaan erinomainen. Jotain siitä kertoo sekin että EVO arvosteli Cooper S:n Clio 182 Cup:iakin paremmaksi, joka on jo kova kehu. Turbokoneessa on oma luonteensa ja on uusinta teknologiaa. Volvoon verrattuna siis ajettavuus on eri tasolla mutta hinta on hyvin varusteltuna tasoissa. Minusta tiloissa ei ole juuri eroa, ja olen hyvin vakuuttunut siitä että Mini tulee pysymään paaljon pidempään 'erityisenä autona' kun taas C30:stä tulee jossain vaiheessa vain vanha pikkuVolvo. Eli kyseessä on vertailu hyvin tavallisen, löysemmän Volvon ja nuorekkaamman, erikoisemman, ajo-ominaisuuksiltaan paljon paremman mutta hieman epämukavamman Minin välillä. Ja se ei siis itsessään ole epämukava vaan Volvo on vain pehmeämpi joka ei itsessään ole kaikille mukavuuden mitta. En tiedä onko Volvo hieman hiljaisempi.
Kyseisen joukon myötä oletan että 'vähemmän arvostetut' merkit ovat poissuljettuja. Jos ei olisi niin sanoisin että Volvon sijaan valitsisin ennemmin isomman Megane dCi 175 Cupin jos ajettavuudesta pitää eikä alustan pehmeys ole ykkösprioriteetti. Se on aivan uusi malli enkä ole sitä siis vielä ajanut joten en tiedä millainen alustan mukavuus siinä on. Ikävä kyllä se on Suomessa PAHASTI ylihinnoiteltu, en ostaisi ilman todella suurta alennusta. Ymmärrän kyllä ettei siinä, Golf GT:ssä tms. kilpailijoissa ole samanlaista mainetta Suomessa kuin Volvolla.
Mutta onpahan kaikki edellämainitut Audi TT:tä älyttömästi halvempia joten sikäli ei voi kutsua kovin kalliiksi...
On muuten kesä selvästi tuloillaan: nähty Corvette Z06, kuultu Gallardon äänet (en ehtinyt nähdä) sekä paljon avoautoja liikkeellä. Näköjään on Saksasta niitä paljon tuotu, nehän on kai yleisesti Suomessa suhteessa erittäin kalliita.
Olen oikeastaan lähes kaikessa kanssasi eri mieltä mikä koskee C30:stä mikä nyt varmaan ei tullut yllätyksenä, mutta mielipiteesi Volvosta nyt minua ei niin kiinnostanut vaan ns. "myyntipuhe" bemarin ykkösestä..
Siitäkin olen eri mieltä että bemarin ykkönen olisi ruma.. Makuasioitahan nämä selkeästi ovat mutta minun mielestäni juuri bemarin Ykkönen taas on ehkäpä erikoisuudessaan juuri mieleisin vaihtoehto bemarilta.. vieläpä juuri tuolla uudella 120d tekniikalla.. Tehoa ja vääntöä riittää ja ulkonäkö ainakin minun mielestäni uhkuu urheilullisuutta.. Makuasia pitääkö tuollaisista "töpö" peräisistä autoista mutta minä pidän ja siksi myös tuo bemarin ykkönen miellyttää..
Onko muuten jotain varmempaa tietoa että Ykköseen olisi tulossa vielä tehokkaampaa dieseliä tarjolle????
[Jan79 muokkasi tätä viestiä 19.05.2007 klo 05:53]
Onko muuten jotain varmempaa tietoa että Ykköseen olisi tulossa vielä tehokkaampaa dieseliä tarjolle????
Tokihan aikanaan tulee, mutta eiköhän tämä nykyinen (204hv, 400Nm) riitä vielä pitkäksi aikaa...
Asiaan mitenkään liittymättä nuo teholukemat muuten tulee dieseleiden edelläkävijän eli VW konsernin tulevaan 2-litraiseen common rail dieseliin ja jos oikein olen ymmärtänyt niin yhdellä ahtimella toisin kuin BMW:n kahdella
[Kalle Kehveli muokkasi tätä viestiä 20.05.2007 klo 00:09]
nuo teholukemat muuten tulevat VW-konsernin tulevaan 2-litraiseen common rail dieseliin
Todistaa sen että kellään ei ole mahdollisuutta tekniseen etumatkaan. Moottoriteho on markkinalähtöinen suure. BMW:n pitää periaatteessa olla tehokisan kärjessä (2.0-litrainen diesel 204hv 400Nm, 3.0-litrainen diesel 306hv 600Nm)
nuo teholukemat muuten tulevat VW-konsernin tulevaan 2-litraiseen common rail dieseliin
Todistaa sen että kellään ei ole mahdollisuutta tekniseen etumatkaan. Moottoriteho on markkinalähtöinen suure. BMW:n pitää periaatteessa olla tehokisan kärjessä (2.0-litrainen diesel 204hv 400Nm, 3.0-litrainen diesel 306hv 600Nm)
Ei ole BMW koskaan pitänyt tärkeänä olla tehokisan kärjessä vaan on useimmiten ollut nimenomaan jäljessä siinä suhteessa koska on pitänyt moottorin ominaisuuksia, alhaista painoa sekä autoa kokonaisuutena tärkeämpänä. Katso vaikka uutta M3:sta, vähemmän kokoa ja tehoa kuin kilpailijoissa jo esittelyvaiheessa.
Harmi ettei tänne Suomen Siperiaan tuoda Alpinaa, heillä on ollut todella pitkään tarjolla todella edullinen D3-malli jossa on kehitetty 320d:n koneesta edelleen 200hv ja 410Nm tehoinen kone. Alpina-varusteluineen hinta Saksassa n. 36t€.
Se miksi BMW:n 200hv ja 400Nm 2-litraisessa dieselissä on kaksi turboa johtuu siitä että heille on moottorin luonne ensiarvoisen tärkeä asia. Tuplaturbo on erinomainen tapa parantaa ominaisuuksia, kokeilkaa vaikka 3-litraista tuplaturboa niin huomaatte että sen tärkein asia ei ole teholukemat vaan käytös!
Nimimerkki vaihtelee keskustelupalstalta toiselle, mutta sama "autoista ymmärtämättömälle" käsittämätön jargoni jatkuu. Valtavasti sanoja ilman sisältöä.
Lainaus:
19.05.2007 klo 02:06 Putput kirjoitti
täysin erilaisia autoja että vähän outoa niitä verrata Volvo on kuorrutettu perusauto... hieman hienostuneemmassa maineessa oleva Focus... tylsemmäksi säädetty... ihan hyvä auto... ei oikein sytytä millään tavalla... tylsänturvallinen... pakko ostaa Volvo etten erotu joukosta' -maine... aika peruskauraa... ei mitään kehuttavaakaan... mukava kauppakassi... älyttömän pieni tiloiltaan... näyttää muovista tehdyltä... pikkusöpöt detaljit... todella karu ja tekotyylikäs halpamuovinen... on lähinnä naurettava... markkinointikikat eivät saa kunnioitusta... alentaa auton arvoa... perus Golf-luokan auto joka on pehmennetty ja kansanomaistettu... lisätty pari pikkusöpöä naisiin vetoavaa muotoilukikkaa nostamaan arvoa.. en voi ottaa sitä tosissaan... epävarmat Suomalaiset uskaltavat ostaa niitä helpommin... pääasia monella näyttää olevan että auto on tuttu turvallinen... Volvo ei ärsytä muita... tärkeä tekijä ihmisten mielikuvissa... moottori perustuu vanhaan... varmasti perusautoilijoille riittävän hyvä, eiväthän he edes osaisi eri autojen ajettavuuseroja juuri erottaakaan... ajettavuutta (myös hitaissa vauhdeissa) arvostavalle etäinen tuntuma, löysähkö alustan vaimennus, kömpelö erittäin aliohjaava käytös, ketteryyden puute, ohjauksen vajaa tuntuma ja tarkkuus sekä hallintalaitteiden toiminta ovat kielteisiä piirteitä... onhan selvää ettei Volvon olemus millään osa-alueella ole urheilullinen... joku ehkä harkitsee C30:a... kilpailijat ovat GTI-luokassa nuorekkaampia... niille jotka sellaista kaipaavat... C30:stä tulee jossain vaiheessa vain vanha pikkuVolvo...
BMW:llä on kova maine...arvostan teknologiaa ja itse pellin alla olevaa... kyllä viimeistelykin ... muotoilu on tarkoituksenmukaista ja laadukasta... detaljit ovat omaperäiset ja tekevät paljon hyvää... näyttää aivan loistavalta... on minusta hyvännäköinen ja laadukas... varustelua ei tarvitse peruskamppeiden lisäksi... eikä mitään tunnu puuttuvan... koneet ovat loistavia... hintahan johtuu autosta pakettina.... edellinenkin versio oli hyvä... erinomaisen alustan takia se on hauska jo pikkukoneilla... luonne jotenkin sopii... uusinta teknologiaa...hiottu kokonaisuus... suodattaa sopivasti epätasaisuudet... sen piirteisiin tottuu... erinomainen tuntuma on omaa luokkaansa... hiottu ajettavuus... tehoa voi lisätä... perusta on todella laadukas... kokonaisuus on nautittava... hinta- ja kokoluokasta viis on 1-sarjan ajettavuus huippua....
Nimimerkki vaihtelee keskustelupalstalta toiselle, mutta sama "autoista ymmärtämättömälle" käsittämätön jargoni jatkuu. Valtavasti sanoja ilman sisältöä.
Päinvastoin, sisältöä on.
Sinun kirjoitus on, kuten näköjään on tavallista tällä palstalla, täysin sisällötöntä ja täysin tuottamatonta keskustelun kannalta. Yksilöimättömällä yleisen tason kritiikillä ilman mitään tiettyä sanomaa tai väitteitä ei saavuteta mitään. Et ole kohdistanut kritiikkiäsi mihinkään konkreettiseen, et väitä mitään vääräksi vaan valitat vain ettet pidä siitä mitä kirjoitan.
Rautalangasta: et ole kiistänyt yhtäkään kirjoittamaani asiaa, et ole todistanut mitään vääräksi, et ole esittänyt vasta-argumentteja, olet vain valittanut yleisellä tasolla sitä ettet pidä siitä mitä kirjoitan. Siinä kaikki. Valittaminen ei ole sama asia kuin keskustelu vai väittely.
Sain eilen tuon 118i bemun, joka on uusi facelift malli. En ollut edes koeajanut facelift-mallia ennen ostopäätöstä, taisi olla heti geneven autonäyttelyn jälkeen. Nyt kokemusta löytyy reilulta 100km:ltä ja täytyy sanoa että olen erittäin tyytyväinen. Pelkäsin hieman, että uusi sähköinen ohjaustehostin olisi pilannut ohjaustuntuman mutta onneksi näin ei ole käynyt. Uusi ohjaus on hieman kevyempi kuin aiempi hydraulisesti tehostettu, jota kritisoitiin paikoitellen liian jäykäksi.
Vaikka uudet polttoaineensäästöominaisuudet vaativatkin pientä totuttelua niin varsin intuitiivisilta niiden käyttö tuntuu. Automaattinen start-stop -toiminto toimii käytännössä hyvin, sen käyttö ei hidasta liikkeelle lähtöä yhtään verrattuna tilanteeseen, jossa normiautossa vaihde on laitettu vapaalle punaisten valojen ajaksi. Eniten totuttelua vaatii vaihteenvaihdon ilmaisimen kanssa ajaminen, entiseen ajotapaan verrattuna vaihtokohdat ovat todella aikaisia. Lyhyen empirian pohjalta vaikuttaa siltä, että vaihdetta on vaihdettava heti isommalle kun 2000rpm:n raja ylitetään, eli autolla ajellaan käytännössä tuollaisella 1500-2000 kierroksen alueella. Tämä siis silloin jos haluaa ajaa taloudellisesti. Uskon, että omassa ajossa käytän vaihteenvaihdon ilmaisimen informaatiota enemmän tasaista nopeutta ajaessa, ei sitä taida jaksaa koko ajan mittaristoa tuijottaa.
Sisämateriaalit ovat petraantuneet omasta mielestäni huomattavasti, muotoilullisesti sisätiloissa ei kuitenkaan äkkiseltään huomaa eroa aikaisempaan malliin. Auto on myös todella hiljainen kokoisekseen, mikä on asian jota varmasti tulen arvostamaan todella paljon.
Kerran aiemman version 118 dieseliä kokeilleena, joka oli jo sinänsä erittäin mukava auto, voin kuvitella että 120d on jotain vielä paljon enemmän. Eli oma suositukseni on vahva osta.
Sain eilen tuon 118i bemun, joka on uusi facelift malli. En ollut edes koeajanut facelift-mallia ennen ostopäätöstä, taisi olla heti geneven autonäyttelyn jälkeen. Nyt kokemusta löytyy reilulta 100km:ltä ja täytyy sanoa että olen erittäin tyytyväinen. Pelkäsin hieman, että uusi sähköinen ohjaustehostin olisi pilannut ohjaustuntuman mutta onneksi näin ei ole käynyt. Uusi ohjaus on hieman kevyempi kuin aiempi hydraulisesti tehostettu, jota kritisoitiin paikoitellen liian jäykäksi.
Vaikka uudet polttoaineensäästöominaisuudet vaativatkin pientä totuttelua niin varsin intuitiivisilta niiden käyttö tuntuu. Automaattinen start-stop -toiminto toimii käytännössä hyvin, sen käyttö ei hidasta liikkeelle lähtöä yhtään verrattuna tilanteeseen, jossa normiautossa vaihde on laitettu vapaalle punaisten valojen ajaksi. Eniten totuttelua vaatii vaihteenvaihdon ilmaisimen kanssa ajaminen, entiseen ajotapaan verrattuna vaihtokohdat ovat todella aikaisia. Lyhyen empirian pohjalta vaikuttaa siltä, että vaihdetta on vaihdettava heti isommalle kun 2000rpm:n raja ylitetään, eli autolla ajellaan käytännössä tuollaisella 1500-2000 kierroksen alueella. Tämä siis silloin jos haluaa ajaa taloudellisesti. Uskon, että omassa ajossa käytän vaihteenvaihdon ilmaisimen informaatiota enemmän tasaista nopeutta ajaessa, ei sitä taida jaksaa koko ajan mittaristoa tuijottaa.
Sisämateriaalit ovat petraantuneet omasta mielestäni huomattavasti, muotoilullisesti sisätiloissa ei kuitenkaan äkkiseltään huomaa eroa aikaisempaan malliin. Auto on myös todella hiljainen kokoisekseen, mikä on asian jota varmasti tulen arvostamaan todella paljon.
Kerran aiemman version 118 dieseliä kokeilleena, joka oli jo sinänsä erittäin mukava auto, voin kuvitella että 120d on jotain vielä paljon enemmän. Eli oma suositukseni on vahva osta.
Onnea edelleen onnistuneiden kauppojen johdosta.. Tuo Stop/Start ominaisuus vaikuttaa kiinnostavalta.. Tuo vaihteensiirron ilmaisin voi olla ihan hyvä juttu.. Jos sitä jaksaa hetken tuijotella aktiivisemmin, saattaa olla että sitä automaattisesti oppii ilmaisimen osoittamalle tavalle myöhemmin ilman tuijottelua.. vaikkapa käyntikierroksia kuuntelemalla..
Pikaisella silmäyksellä löysin muutaman kommentin, jossa viitattiin BMW:n hyvään polttoainetalouteen. En kuitenkaan löytänyt kommentteja, jossa olisi sivuttu BMW:n kaikkein sensaatiomaisinta julkaistua ominaisuutta: CO2-päästöjä, jotka 118d:n kohdalla ovat 123 g/km ja 120d:n kohdalla 129 g/km. Vertailun vuoksi Volvo C30 D5A 182 g/km.
Tämä ketju taitaa kertoa jotakin tämän keskustelupalstan kirjoittajista...
Jos nyt puhutaan tuon kokoluokan autoista, ei se kulutus tai päästöt mikään suuri synnin aihe ole Toki täytyy jokaisen nostaa hattua bmw:n 120:sen kulutus/päästö lukemille.. noilla tehoilla tulee pakoputkesta kunnioitettavan vähän mitään ulos
Näistä kolmesta menisi kyllä aika vaikeaksi. Jos haluaa hyvin muunneltavat tilat, niin näistä ainoa sellaisia tarjoava on A-sarjan Mersu. Muuten ko. auto ei kuulu suosikkeihini, vaikka tämä uusi malli onkin ihan eri luokkaa kuin se ensimmäinen A-sarja.
C 30 on sen verran persoonallinen, että se voisi olla fiilispohjalta valintani. Toisaalta Bemarissa on esim. koneen osalta etuja Volvoon nähden. Vaikeaksi menisi valinta.
C 30 on sen verran persoonallinen, että se voisi olla fiilispohjalta valintani. Toisaalta Bemarissa on esim. koneen osalta etuja Volvoon nähden. Vaikeaksi menisi valinta.
No itse pidän A-sarjasta niin ulkonäöllisesti kuin sisäisestikin.. en tiedä onko mersun eräät laatuongelmat koskettanut millä asteella A-mallia..? Mulla tosiaan nuo A-malli, C30 sekä Bmw Ykkönen ovat kyllä samalla lähtöviivalla.. kaikki miellyttävät omalla tavallaan.. ulkonäkö on aina makuasia mutta itse pidän noista kaikista vaikka kuitenkin ovat niin erinäköisiä.
Olisiko jollain noista kaikista ajokokemuksia? Itse olen koejanut vain bemun Ykkösen aikä pääse kyllä moittimaan.. C30:sta en ole ajanut enkä tätä uutta A-mallia..
Itse kyllä kallistuisin noista kolmesta alkuperäisestä vaihtoehdosta (ja toisaalta myös myöhemmin ehdotetuista) tuohon bemuun. Tai itseasiassa olen jo kallistunut, maanantaina pitäisi saada 118i facelift viisiovisena.
Ostopäätöstä tehdessä kävin koeajamassa bmw:n lisäksi audin A3 sportbackin ja C30:n. Audi oli kaikinpuolin laadukkaan tuntuinen auto, lukuunottamatta kauheaa aktiivista ohjausta, mutta ulkonäkö ja kokonaiskokemus jättivät kylmäksi. C30 on mielestäni a-tolpasta taaksepäin hyvännäköinen auto, keula on kuin toisesta autosta (niinkuin se taitaakin olla, V50:stä). En myöskään pitänyt liukkailla keleillä tunnottomasta, hieman puskevasta etupäästä. 1-sarjalaista olen aina pitänyt todella rumana autona, mutta niinkuin usein uusien asioiden kanssa, ne alkavatkin jonkun aikaa makusteltua tuntumaankin hyviltä. Ja näin kävi myös omalta osalta 1-sarjalaisen kanssa, se tuntui tuosta omasta valintakolmikosta kaikkein persoonallisimmalta ja jotenkin omimmalta autolta. Lisäksi kun samaan aikaan julkaistiin tuo facelift ja sen mukana tuomat tekniset uudistukset, ei muilla vaihtoehdoilla ollut enää mahdollisuuksia meidän talouden päätäntäprosessissa.
Ja vielä kun ottaa huomioon, ettei öljyn hinta tule ainakaan alentumaan ja päivä päivältä ainakin itse tuntee huonompaa omaatuntoa ykstyiautoilusta, niin tuo 120d nousee minusta tuosta joukosta selkeästi kärkeen.
Ostopäätöstä tehdessä kävin koeajamassa bmw:n lisäksi audin A3 sportbackin ja C30:n. Audi oli kaikinpuolin laadukkaan tuntuinen auto, lukuunottamatta kauheaa aktiivista ohjausta, mutta ulkonäkö ja kokonaiskokemus jättivät kylmäksi. C30 on mielestäni a-tolpasta taaksepäin hyvännäköinen auto, keula on kuin toisesta autosta (niinkuin se taitaakin olla, V50:stä). En myöskään pitänyt liukkailla keleillä tunnottomasta, hieman puskevasta etupäästä. 1-sarjalaista olen aina pitänyt todella rumana autona, mutta niinkuin usein uusien asioiden kanssa, ne alkavatkin jonkun aikaa makusteltua tuntumaankin hyviltä. Ja näin kävi myös omalta osalta 1-sarjalaisen kanssa, se tuntui tuosta omasta valintakolmikosta kaikkein persoonallisimmalta ja jotenkin omimmalta autolta. Lisäksi kun samaan aikaan julkaistiin tuo facelift ja sen mukana tuomat tekniset uudistukset, ei muilla vaihtoehdoilla ollut enää mahdollisuuksia meidän talouden päätäntäprosessissa.
Ja vielä kun ottaa huomioon, ettei öljyn hinta tule ainakaan alentumaan ja päivä päivältä ainakin itse tuntee huonompaa omaatuntoa ykstyiautoilusta, niin tuo 120d nousee minusta tuosta joukosta selkeästi kärkeen.
Onnea uuden auton johdosta Osaatko kertoa mitä uudistuksia tuo facelift oikein Ykköseen toi? Tuskin kovin pahaa omaatuntoa tuo 118:kaan tuo.. ei taida hirveitä kuluttaa
Nyt oikeastaan ensimmäistä kertaa toivoisin kuulevani nimimerkiltä Putput kommentteja
Hän lienee ainakin jossain määrin perehtynyt bmw malleihin niin olisi mukava kuulla mitä mieltä hän on Bemun 120d mallista.. Kiinnostaisi kovasti.. siis oikeastaan ainoastaan jos muuttoautona onnistuisi tuomaan Muuten pidän niin bemarin ykköstä kuin C30:stä sekä Mersun A-malliakin todella kalliina kokoisekseen.. hyviä pelejä varmasti kaikki mutta ehkä tuossa bemarissa se 177 hevosta ja urheilullinen ulkonäkö miellyttää.. tosin onhan C30 D5:ssa 185 hevosta mutta suorituskyky taitaa kuitenkin jäädä bemarille.. ja kulutus lukemat puoltavat bemaria hiukan. Tosin mikään noista kolmesta ei mikään suurisyöppö ole..
Eipä niitä ulkoisia muutoksia hirveän helposti huomaa, puskurin ilmanottoaukko on eri mallinen, erilaiset sumuvalot, isommat "munuaiset", hieman erilaiset lamput niin edessä kuin takana sekä yleisesti laadukkaammat sisämateriaalit. Eli sinänsä tyypillistä facelift-viilailua. Ennenkaikkea nuo tekniset muutokset tekevät autosta loppupeleissä lähes uuden mallin, vaikka fyysisesti sitä onkin aiemmista vaikea erottaa.
Täälläkin on ollut vilkasta keskustelua eu-mittausten luotettavuudesta, liittyen näihin bmw:n esittelemiin polttoainetaloutta ja päästöjä parantaviin uudistuksiin. Itsellä ei vielä ole kokemusta, että kuinka taloudellisia nämä uutukaiset nyt sitten ovat, mutta olen taipuvainen nimimerkin AkiK kannalle, että menestyminen eu-mittauksissa korreloi vahvasti tosielämän taloudellisen ajamisen kanssa (jos sitä vain haluaa). Eli autot joilla on päästy alhaisiin yhdistettyhin eu-kulutuksiin, ovat myöskin taloudellisempia kuin ne toiset kulkineet jos vain se kriittisin muuttuja siinä penkin ja ratin välissä niin haluaa.
Outoahan tässä on se (omalta kannalta), että en ole koskaan samaistanut itseäni bemaristeihin, päinvastoin. Mutta saa nyt nähdä, että muuttuuko tässä itsekkin muista piittaamattomaksi jalkakäytävällä parkkeeraajaksi
Mielipidettä pyydettiin joten tässä tulee:
Onhan nuo niin täysin erilaisia autoja että vähän outoa niitä verrata. Ainoa yhteinen asia on hintaluokka, siinä kaikki?
Volvo on 'kuorrutettu perusauto' eli hieman hienostuneemmassa maineessa oleva Focus, paitsi että on sitä pehmeämmäksi ja 'turvallisemmaksi' (=tylsemmäksi) säädetty. Ihan hyvä auto, ihan ok maine, ihan ok... Itseä ei oikein sytytä millään tavalla, päinvastoin Volvon tylsänturvallinen ja 'pakko ostaa Volvo etten erotu joukosta' -maine on suuri miinus. C30:stä en ole ajanut mutta mitä olen S40/V50:siä ajanut niin aika peruskauraa, ei erityistä moitittavaa muttei mitään kehuttavaakaan. Mukava kauppakassi. C30 on älyttömän pieni tiloiltaan. En pidä ulkomuotoilusta koska näyttää muovista tehdyltä eikä pikkusöpöt detaljit uppoa, ne on minusta halvanoloisia. Sisustakin todella karu ja tekotyylikäs halpamuovinen 'kelluva kojelauta' on lähinnä naurettava. En voi sille mitään että tuollaiset markkinointikikat eivät saa minulta kunnioitusta vaan alentaa auton arvoa silmissäni. Ehkä hyvä tapa kuvailla C30:stä on perus Golf-luokan auto joka on pehmennetty ja kansanomaistettu sekä siihen on lisätty pari pikkusöpöä naisiin vetoavaa muotoilukikkaa nostamaan arvoa. Ihan ok auto, ei mitään erityistä kehuttavaakaan, naurettava maineeltaan eli en voi ottaa sitä tosissaan.
Mutta ihmisillä tunne on todella tärkeä tekijä ja itse näkisin että Volvon maine on 'pehmeämpi' eli epävarmat Suomalaiset uskaltavat ostaa niitä helpommin. Bemulla on 'kova' ja 'kapitalistin' maine, joten moni ei sen takia tykkää niistä. Pääasia monella näyttää olevan että auto on 'tuttu, turvallinen, pehmeä, ei-uhkaava, ei-agressiivinen', jne. Volvo on kaikkea näitä myös hintansa puolesta eli ei 'ärsytä muita' olemalla 'elitistinen' mutta sitä pidetään silti tarpeeksi korkealuokkaisena. Pohjoismaisuus on sekin todella tärkeä tekijä ihmisten mielikuvissa.
Itsellä on aika erilainen tapa lähestyä aihetta. Minä arvostan teknologiaa ja itse pellin alla olevaa. Ja täytyy kyllä viimeistelykin olla hyvätasoista. Vaikka Volvon kone olisi 'suht hyvä', niin jotenkin jo se että se perustuu vanhaan lohkoon eikä siinä ole mitään erityistä hienoa (vaikka ihan moderni on sinänsä) niin se tuntuu minusta jotenkin vähemmän 'kunnioitettavalta'. Volvon alusta toimii suht hyvin ja varmasti perusautoilijoille riittävän hyvä, eiväthän he edes osaisi eri autojen ajettavuuseroja juuri erottaakaan.
Urheilullisuutta ja hyvää ajettavuutta (myös hitaissa vauhdeissa) arvostavalle etäinen tuntuma, löysähkö alustan vaimennus, kömpelö erittäin aliohjaava käytös, ketteryyden puute, ohjauksen vajaa tuntuma ja tarkkuus sekä hallintalaitteiden toiminta ovat kielteisiä piirteitä ja onhan selvää ettei Volvon olemus millään osa-alueella ole urheilullinen. Siksi pitäisi eritellä käyttötarkoitus, jos haluaa vain suht halvalla 'arvostetun', 'trendikkään' perusauton niin joku ehkä harkitsee C30:stä. Vastaavia ei oikein ole tarjolla ainakaan kun katsotaan isompikoneisia, kilpailijat ovat GTI-luokassa selvemmin ja siten vähemmän 'aikuisia' autoja. Focus, Megane, Astra, Golf, Octavia ym. ovat nuorekkaampia (lue=teinejä) eivätkä niin mukavuuspainotteisia tehomalleissaan, joten niissä ei ole samaa statusta. Se hyvä Volvossa onkin että tehokkaammissakin on pehmeä alusta niille jotka sellaista kaipaavat. Moni ostaja ei edes noteeraa sitäkään positiivista asiaa että isoimmissa koneissa on viisi sylinteriä.
Mersu on vielä kauempana edellämainituista ja on ihan oma 'autoluokkansa'. Olen ajanut jonkin verran uudella A-Mersulla mutten dieselillä. Se on kuitenkin selvää että sekään ei ole ajettavuutta arvostavan valinta, kuitenkin nyt uudella mallillaan toimiva ja moitteeton peruspyöritykseen kunhan maavaraa ei tarvitse paljon eikä tie ole kovin epätasainen. Korkea painopiste tuntuu ajossa selvästi mutta alustan kompromissit on aika hyvin peitelty. Aivan eri luokassa se on tilojen suhteen mielestäni ainoastaan tavaratilan suhteen kaadetuilla penkeillä (vaikka takatiloissa on eroja niin pikkuautoluokassa suuria takatiloja ei kaivatakaan). Ellei se ole tärkeää niin en näe mitään syytä ostaa sinänsä toimivaa perusautoa joka on laadukkaan oloinen. Sisusta on kuin luksusversio pakettiautosta tai Kangoosta eli hyvälaatuinen mutta muotoilu karua ja vähemmän hienoa. Muutenkin toiminnaltaan laatuvaikutelma on erittäin hyvä. Jos tarvitsee muunneltavan, halvan luokan auton joka on kuitenkin hyvin laadukas niin muita vaihtoehtoja ei kai juuri ole olemassakaan. Parempia on mielestäni olemassa mm. eri merkkisten farkkujen muodossa vaikka kuinka, mutta niissä laatuvaikutelma ja arvostus ei ole ihan niin hyvä.
BMW:n ykkönen on mielestäni rumahko, mutta muotoilu on sentään tarkoituksenmukaista ja laadukasta joten sinänsä ei pahasti haittaa. Lamput ym. detaljit ovat omaperäiset ja tekevät paljon hyvää kokonaisuudelle. Kolmiovinen versio näyttää jo aika hyvältä ja uusi tuleva coupé on jo sen näköinen mitä alussa lupailtiin ykkösen tullessa, eli näyttää aivan loistavalta! Sisältä se on minusta hyvännäköinen ja laadukas, eräs parhaista Bemun sisustuksista tällä hetkellä. Varustelua ei tarvitse peruskamppeiden lisäksi jotta tuntuisi hyvältä eikä mitään tunnu puuttuvan.
Koneet ovat loistavia vaikka hintahan on aika kova, mutta se hintahan johtuu autosta pakettina. 120d:n edellinenkin versio oli hyvä, uutta en ole kokeillut ykkösessä. Erinomaisen alustan takia se on hauska jo pikkukoneilla mutta tehokas 120d on jo todella hyvä. Ahdetun dieselin luonne jotenkin sopii siihen myös aika hyvin, melkein 120i:tä paremmin. Mutta sekin vaikuttaa vaikutelmaan autosta että konekin on uusinta teknologiaa ja kokonaisuutena auto on hiottu kokonaisuus. Jousitus on suht jämäkkä joka ei kaikkia miellytä ja oikein epätasaisilla teillä huonompi ('hyppivämpi') kuin 3-sarjan. Epämukava se ei kuitenkaan ole, se suodattaa sopivasti epätasaisuudet säilyttäen kuitenkin tuntuman tiehen ja pitäen korin liikkeet aisoissa, joka on siis asia jota jotkut Primeroihin tottuneet pitävät hieman epämukavana. Sen piirteisiin tottuu ja huomaa ettei tien epätasaisuuden tunteminen ole aina pahasta vaan pääasia on että heitot ja epätasaisuus suodatetaan pois. Urheilualustakaan ei ole epämukava.
Tasapainoisuus ja kaikkien hallintalaitteiden sekä alustan yhdenmukainen erinomainen tuntuma on minusta omaa luokkaansa. Auton teho- tai hintaluokasta viis, tuollainen hiottu ajettavuus on jotain erityistä. Tehoa voi lisätä lompakon mukaan, alustan jäykkyyttä sekä muita erikoisosia voi lisätä sen mukaan kuinka paljon haluaa äärimmäistä suorituskykyä, ja auton kokoa ja mukavuutta voi lisätä lompakon mukaan mutta 1-sarjan perusta on todella laadukas ja erinomainen jo 118i:stä lähtien. Korostaisin vielä että tuo ajotuntuma, ketteryys, tarkkuus, tasapainoisuus ja hallintalaitteiden ym. erinomainen kokonaisuus on nautittava vauhdista tai liikennetilanteesta riippumatta.
Nyt en muista milloin uusi nelisylinterinen 2-litrainen tuplaturbodiesel tulee saataville, sitä saattaa olla hyvä odottaa... 200hv, kunnolla vääntöä (en muista tarkkaa lukemaa), mutta ennenkaikkea jos 335d:n tyylinen on käytökseltään niin tuo tuplaturbo mahdollistaa erinomaisen kierrosherkkyyden ja erityisen pitkän kierrosalueen vapaamman korkeiden kierrosten hengityksensä ansiosta. Eli siinäkään ei paperiarvot ole tärkeintä vaan käytös.
Nyt tullaankin siihen hintaan. Eli edellämainittuja ominaisuuksia monet eivät kaipaa ja monet eivät halua niin pienitehoisesta autosta niin paljoa maksaa. Eli monilla on ennakkoon mielikuva tietyistä raameista että kuinka paljon tietyn kokoinen tai tietyn tehoinen auto saa maksaa. Kuitenkin jos katsotaan kokonaisuutta ja sitä mitä kuljettaja saa niin nähdään syy siihen miksi 1-sarjaakin myydään aika hyvin. Eli hinta- ja kokoluokasta viis on 1-sarjan ajettavuus huippua. Mutta: tiedän kyllä että suuri osa siitäkin myynnistä on heitä jotka vain haluavat Bemun statuksen tai merkin takia, eli ei ajettavuuden arvostus ole BMW-kuskien yksinoikeus eikä kaikki BMW-kuskit todellakaan ole 'aktiivisia autofanaatikkoja' (vaikka monet haluaisivat olla). Tiedän senkin että moni ajettavuutta arvostava haluaa usein syystä tai toisesta ostaa auton joka on arkisempi.
Mini on vähän kuin 1-sarjan etuvetoinen, hieman pienempi mutta trendikkäämpi ja paljon positiivisemmassa maineessa oleva vastine. Sisustakin on erittäin hyvätasoinen, vain muotoilu voi olla joillekin hieman liioiteltu. Hinta on kova, katsokaa mihin kipuaa kun kunnolla varustelee! Mini Cooper D on varmasti 'riittävän ripeä' muttei mitenkään erityisen tykki, mutta erittäin hauskaan ajettavuuteen riittää paljon vähempikin jo. Eli sekin on varmasti nautittava. Cooper S on kuitenkin oma lukunsa, ja pitäisi vielä katsoa mikä vakiovaruste-ero on.
En ole uutta Miniä vielä edes ajanut, mutta edellistä kyllä ja siinä on etuvetoisen vastine 1-sarjan ajettavuudelle. Alustan tasosta kertoo se kuinka Schnitzerin lisäosilla kuten tasauspyörästön lukko, alustasarja, tehonlisäys, kevennys ym. ym. ollaan päästy M3:sen tasoisiin kierrosaikoihin! Perus tai edes Works-versiona se ei ole mitenkään 'erityisen nopea' kuitenkaan, mutta alusta siis on perustaltaan erinomainen. Jotain siitä kertoo sekin että EVO arvosteli Cooper S:n Clio 182 Cup:iakin paremmaksi, joka on jo kova kehu. Turbokoneessa on oma luonteensa ja on uusinta teknologiaa. Volvoon verrattuna siis ajettavuus on eri tasolla mutta hinta on hyvin varusteltuna tasoissa. Minusta tiloissa ei ole juuri eroa, ja olen hyvin vakuuttunut siitä että Mini tulee pysymään paaljon pidempään 'erityisenä autona' kun taas C30:stä tulee jossain vaiheessa vain vanha pikkuVolvo. Eli kyseessä on vertailu hyvin tavallisen, löysemmän Volvon ja nuorekkaamman, erikoisemman, ajo-ominaisuuksiltaan paljon paremman mutta hieman epämukavamman Minin välillä. Ja se ei siis itsessään ole epämukava vaan Volvo on vain pehmeämpi joka ei itsessään ole kaikille mukavuuden mitta. En tiedä onko Volvo hieman hiljaisempi.
Kyseisen joukon myötä oletan että 'vähemmän arvostetut' merkit ovat poissuljettuja. Jos ei olisi niin sanoisin että Volvon sijaan valitsisin ennemmin isomman Megane dCi 175 Cupin jos ajettavuudesta pitää eikä alustan pehmeys ole ykkösprioriteetti. Se on aivan uusi malli enkä ole sitä siis vielä ajanut joten en tiedä millainen alustan mukavuus siinä on. Ikävä kyllä se on Suomessa PAHASTI ylihinnoiteltu, en ostaisi ilman todella suurta alennusta. Ymmärrän kyllä ettei siinä, Golf GT:ssä tms. kilpailijoissa ole samanlaista mainetta Suomessa kuin Volvolla.
Mutta onpahan kaikki edellämainitut Audi TT:tä älyttömästi halvempia joten sikäli ei voi kutsua kovin kalliiksi...
On muuten kesä selvästi tuloillaan: nähty Corvette Z06, kuultu Gallardon äänet (en ehtinyt nähdä) sekä paljon avoautoja liikkeellä. Näköjään on Saksasta niitä paljon tuotu, nehän on kai yleisesti Suomessa suhteessa erittäin kalliita.
Onhan nuo niin täysin erilaisia autoja että vähän outoa niitä verrata. Ainoa yhteinen asia on hintaluokka, siinä kaikki?
Volvo on 'kuorrutettu perusauto' eli hieman hienostuneemmassa maineessa oleva Focus, paitsi että on sitä pehmeämmäksi ja 'turvallisemmaksi' (=tylsemmäksi) säädetty. Ihan hyvä auto, ihan ok maine, ihan ok... Itseä ei oikein sytytä millään tavalla, päinvastoin Volvon tylsänturvallinen ja 'pakko ostaa Volvo etten erotu joukosta' -maine on suuri miinus. C30:stä en ole ajanut mutta mitä olen S40/V50:siä ajanut niin aika peruskauraa, ei erityistä moitittavaa muttei mitään kehuttavaakaan. Mukava kauppakassi. C30 on älyttömän pieni tiloiltaan. En pidä ulkomuotoilusta koska näyttää muovista tehdyltä eikä pikkusöpöt detaljit uppoa, ne on minusta halvanoloisia. Sisustakin todella karu ja tekotyylikäs halpamuovinen 'kelluva kojelauta' on lähinnä naurettava. En voi sille mitään että tuollaiset markkinointikikat eivät saa minulta kunnioitusta vaan alentaa auton arvoa silmissäni. Ehkä hyvä tapa kuvailla C30:stä on perus Golf-luokan auto joka on pehmennetty ja kansanomaistettu sekä siihen on lisätty pari pikkusöpöä naisiin vetoavaa muotoilukikkaa nostamaan arvoa. Ihan ok auto, ei mitään erityistä kehuttavaakaan, naurettava maineeltaan eli en voi ottaa sitä tosissaan.
Mutta ihmisillä tunne on todella tärkeä tekijä ja itse näkisin että Volvon maine on 'pehmeämpi' eli epävarmat Suomalaiset uskaltavat ostaa niitä helpommin. Bemulla on 'kova' ja 'kapitalistin' maine, joten moni ei sen takia tykkää niistä. Pääasia monella näyttää olevan että auto on 'tuttu, turvallinen, pehmeä, ei-uhkaava, ei-agressiivinen', jne. Volvo on kaikkea näitä myös hintansa puolesta eli ei 'ärsytä muita' olemalla 'elitistinen' mutta sitä pidetään silti tarpeeksi korkealuokkaisena. Pohjoismaisuus on sekin todella tärkeä tekijä ihmisten mielikuvissa.
Itsellä on aika erilainen tapa lähestyä aihetta. Minä arvostan teknologiaa ja itse pellin alla olevaa. Ja täytyy kyllä viimeistelykin olla hyvätasoista. Vaikka Volvon kone olisi 'suht hyvä', niin jotenkin jo se että se perustuu vanhaan lohkoon eikä siinä ole mitään erityistä hienoa (vaikka ihan moderni on sinänsä) niin se tuntuu minusta jotenkin vähemmän 'kunnioitettavalta'. Volvon alusta toimii suht hyvin ja varmasti perusautoilijoille riittävän hyvä, eiväthän he edes osaisi eri autojen ajettavuuseroja juuri erottaakaan.
Urheilullisuutta ja hyvää ajettavuutta (myös hitaissa vauhdeissa) arvostavalle etäinen tuntuma, löysähkö alustan vaimennus, kömpelö erittäin aliohjaava käytös, ketteryyden puute, ohjauksen vajaa tuntuma ja tarkkuus sekä hallintalaitteiden toiminta ovat kielteisiä piirteitä ja onhan selvää ettei Volvon olemus millään osa-alueella ole urheilullinen. Siksi pitäisi eritellä käyttötarkoitus, jos haluaa vain suht halvalla 'arvostetun', 'trendikkään' perusauton niin joku ehkä harkitsee C30:stä. Vastaavia ei oikein ole tarjolla ainakaan kun katsotaan isompikoneisia, kilpailijat ovat GTI-luokassa selvemmin ja siten vähemmän 'aikuisia' autoja. Focus, Megane, Astra, Golf, Octavia ym. ovat nuorekkaampia (lue=teinejä) eivätkä niin mukavuuspainotteisia tehomalleissaan, joten niissä ei ole samaa statusta. Se hyvä Volvossa onkin että tehokkaammissakin on pehmeä alusta niille jotka sellaista kaipaavat. Moni ostaja ei edes noteeraa sitäkään positiivista asiaa että isoimmissa koneissa on viisi sylinteriä.
Mersu on vielä kauempana edellämainituista ja on ihan oma 'autoluokkansa'. Olen ajanut jonkin verran uudella A-Mersulla mutten dieselillä. Se on kuitenkin selvää että sekään ei ole ajettavuutta arvostavan valinta, kuitenkin nyt uudella mallillaan toimiva ja moitteeton peruspyöritykseen kunhan maavaraa ei tarvitse paljon eikä tie ole kovin epätasainen. Korkea painopiste tuntuu ajossa selvästi mutta alustan kompromissit on aika hyvin peitelty. Aivan eri luokassa se on tilojen suhteen mielestäni ainoastaan tavaratilan suhteen kaadetuilla penkeillä (vaikka takatiloissa on eroja niin pikkuautoluokassa suuria takatiloja ei kaivatakaan). Ellei se ole tärkeää niin en näe mitään syytä ostaa sinänsä toimivaa perusautoa joka on laadukkaan oloinen. Sisusta on kuin luksusversio pakettiautosta tai Kangoosta eli hyvälaatuinen mutta muotoilu karua ja vähemmän hienoa. Muutenkin toiminnaltaan laatuvaikutelma on erittäin hyvä. Jos tarvitsee muunneltavan, halvan luokan auton joka on kuitenkin hyvin laadukas niin muita vaihtoehtoja ei kai juuri ole olemassakaan. Parempia on mielestäni olemassa mm. eri merkkisten farkkujen muodossa vaikka kuinka, mutta niissä laatuvaikutelma ja arvostus ei ole ihan niin hyvä.
BMW:n ykkönen on mielestäni rumahko, mutta muotoilu on sentään tarkoituksenmukaista ja laadukasta joten sinänsä ei pahasti haittaa. Lamput ym. detaljit ovat omaperäiset ja tekevät paljon hyvää kokonaisuudelle. Kolmiovinen versio näyttää jo aika hyvältä ja uusi tuleva coupé on jo sen näköinen mitä alussa lupailtiin ykkösen tullessa, eli näyttää aivan loistavalta! Sisältä se on minusta hyvännäköinen ja laadukas, eräs parhaista Bemun sisustuksista tällä hetkellä. Varustelua ei tarvitse peruskamppeiden lisäksi jotta tuntuisi hyvältä eikä mitään tunnu puuttuvan.
Koneet ovat loistavia vaikka hintahan on aika kova, mutta se hintahan johtuu autosta pakettina. 120d:n edellinenkin versio oli hyvä, uutta en ole kokeillut ykkösessä. Erinomaisen alustan takia se on hauska jo pikkukoneilla mutta tehokas 120d on jo todella hyvä. Ahdetun dieselin luonne jotenkin sopii siihen myös aika hyvin, melkein 120i:tä paremmin. Mutta sekin vaikuttaa vaikutelmaan autosta että konekin on uusinta teknologiaa ja kokonaisuutena auto on hiottu kokonaisuus. Jousitus on suht jämäkkä joka ei kaikkia miellytä ja oikein epätasaisilla teillä huonompi ('hyppivämpi') kuin 3-sarjan. Epämukava se ei kuitenkaan ole, se suodattaa sopivasti epätasaisuudet säilyttäen kuitenkin tuntuman tiehen ja pitäen korin liikkeet aisoissa, joka on siis asia jota jotkut Primeroihin tottuneet pitävät hieman epämukavana. Sen piirteisiin tottuu ja huomaa ettei tien epätasaisuuden tunteminen ole aina pahasta vaan pääasia on että heitot ja epätasaisuus suodatetaan pois. Urheilualustakaan ei ole epämukava.
Tasapainoisuus ja kaikkien hallintalaitteiden sekä alustan yhdenmukainen erinomainen tuntuma on minusta omaa luokkaansa. Auton teho- tai hintaluokasta viis, tuollainen hiottu ajettavuus on jotain erityistä. Tehoa voi lisätä lompakon mukaan, alustan jäykkyyttä sekä muita erikoisosia voi lisätä sen mukaan kuinka paljon haluaa äärimmäistä suorituskykyä, ja auton kokoa ja mukavuutta voi lisätä lompakon mukaan mutta 1-sarjan perusta on todella laadukas ja erinomainen jo 118i:stä lähtien. Korostaisin vielä että tuo ajotuntuma, ketteryys, tarkkuus, tasapainoisuus ja hallintalaitteiden ym. erinomainen kokonaisuus on nautittava vauhdista tai liikennetilanteesta riippumatta.
Nyt en muista milloin uusi nelisylinterinen 2-litrainen tuplaturbodiesel tulee saataville, sitä saattaa olla hyvä odottaa... 200hv, kunnolla vääntöä (en muista tarkkaa lukemaa), mutta ennenkaikkea jos 335d:n tyylinen on käytökseltään niin tuo tuplaturbo mahdollistaa erinomaisen kierrosherkkyyden ja erityisen pitkän kierrosalueen vapaamman korkeiden kierrosten hengityksensä ansiosta. Eli siinäkään ei paperiarvot ole tärkeintä vaan käytös.
Nyt tullaankin siihen hintaan. Eli edellämainittuja ominaisuuksia monet eivät kaipaa ja monet eivät halua niin pienitehoisesta autosta niin paljoa maksaa. Eli monilla on ennakkoon mielikuva tietyistä raameista että kuinka paljon tietyn kokoinen tai tietyn tehoinen auto saa maksaa. Kuitenkin jos katsotaan kokonaisuutta ja sitä mitä kuljettaja saa niin nähdään syy siihen miksi 1-sarjaakin myydään aika hyvin. Eli hinta- ja kokoluokasta viis on 1-sarjan ajettavuus huippua. Mutta: tiedän kyllä että suuri osa siitäkin myynnistä on heitä jotka vain haluavat Bemun statuksen tai merkin takia, eli ei ajettavuuden arvostus ole BMW-kuskien yksinoikeus eikä kaikki BMW-kuskit todellakaan ole 'aktiivisia autofanaatikkoja' (vaikka monet haluaisivat olla). Tiedän senkin että moni ajettavuutta arvostava haluaa usein syystä tai toisesta ostaa auton joka on arkisempi.
Mini on vähän kuin 1-sarjan etuvetoinen, hieman pienempi mutta trendikkäämpi ja paljon positiivisemmassa maineessa oleva vastine. Sisustakin on erittäin hyvätasoinen, vain muotoilu voi olla joillekin hieman liioiteltu. Hinta on kova, katsokaa mihin kipuaa kun kunnolla varustelee! Mini Cooper D on varmasti 'riittävän ripeä' muttei mitenkään erityisen tykki, mutta erittäin hauskaan ajettavuuteen riittää paljon vähempikin jo. Eli sekin on varmasti nautittava. Cooper S on kuitenkin oma lukunsa, ja pitäisi vielä katsoa mikä vakiovaruste-ero on.
En ole uutta Miniä vielä edes ajanut, mutta edellistä kyllä ja siinä on etuvetoisen vastine 1-sarjan ajettavuudelle. Alustan tasosta kertoo se kuinka Schnitzerin lisäosilla kuten tasauspyörästön lukko, alustasarja, tehonlisäys, kevennys ym. ym. ollaan päästy M3:sen tasoisiin kierrosaikoihin! Perus tai edes Works-versiona se ei ole mitenkään 'erityisen nopea' kuitenkaan, mutta alusta siis on perustaltaan erinomainen. Jotain siitä kertoo sekin että EVO arvosteli Cooper S:n Clio 182 Cup:iakin paremmaksi, joka on jo kova kehu. Turbokoneessa on oma luonteensa ja on uusinta teknologiaa. Volvoon verrattuna siis ajettavuus on eri tasolla mutta hinta on hyvin varusteltuna tasoissa. Minusta tiloissa ei ole juuri eroa, ja olen hyvin vakuuttunut siitä että Mini tulee pysymään paaljon pidempään 'erityisenä autona' kun taas C30:stä tulee jossain vaiheessa vain vanha pikkuVolvo. Eli kyseessä on vertailu hyvin tavallisen, löysemmän Volvon ja nuorekkaamman, erikoisemman, ajo-ominaisuuksiltaan paljon paremman mutta hieman epämukavamman Minin välillä. Ja se ei siis itsessään ole epämukava vaan Volvo on vain pehmeämpi joka ei itsessään ole kaikille mukavuuden mitta. En tiedä onko Volvo hieman hiljaisempi.
Kyseisen joukon myötä oletan että 'vähemmän arvostetut' merkit ovat poissuljettuja. Jos ei olisi niin sanoisin että Volvon sijaan valitsisin ennemmin isomman Megane dCi 175 Cupin jos ajettavuudesta pitää eikä alustan pehmeys ole ykkösprioriteetti. Se on aivan uusi malli enkä ole sitä siis vielä ajanut joten en tiedä millainen alustan mukavuus siinä on. Ikävä kyllä se on Suomessa PAHASTI ylihinnoiteltu, en ostaisi ilman todella suurta alennusta. Ymmärrän kyllä ettei siinä, Golf GT:ssä tms. kilpailijoissa ole samanlaista mainetta Suomessa kuin Volvolla.
Mutta onpahan kaikki edellämainitut Audi TT:tä älyttömästi halvempia joten sikäli ei voi kutsua kovin kalliiksi...
On muuten kesä selvästi tuloillaan: nähty Corvette Z06, kuultu Gallardon äänet (en ehtinyt nähdä) sekä paljon avoautoja liikkeellä. Näköjään on Saksasta niitä paljon tuotu, nehän on kai yleisesti Suomessa suhteessa erittäin kalliita.
Olen oikeastaan lähes kaikessa kanssasi eri mieltä mikä koskee C30:stä mikä nyt varmaan ei tullut yllätyksenä, mutta mielipiteesi Volvosta nyt minua ei niin kiinnostanut vaan ns. "myyntipuhe" bemarin ykkösestä..
Siitäkin olen eri mieltä että bemarin ykkönen olisi ruma.. Makuasioitahan nämä selkeästi ovat mutta minun mielestäni juuri bemarin Ykkönen taas on ehkäpä erikoisuudessaan juuri mieleisin vaihtoehto bemarilta.. vieläpä juuri tuolla uudella 120d tekniikalla.. Tehoa ja vääntöä riittää ja ulkonäkö ainakin minun mielestäni uhkuu urheilullisuutta.. Makuasia pitääkö tuollaisista "töpö" peräisistä autoista mutta minä pidän ja siksi myös tuo bemarin ykkönen miellyttää..
Onko muuten jotain varmempaa tietoa että Ykköseen olisi tulossa vielä tehokkaampaa dieseliä tarjolle????
Tokihan aikanaan tulee, mutta eiköhän tämä nykyinen (204hv, 400Nm) riitä vielä pitkäksi aikaa...
Tarkoitin tuota Bemarin Ykkössarjaa eli 120d mallia.. 177 hevosvoimaista mallia
Asiaan mitenkään liittymättä nuo teholukemat muuten tulee dieseleiden edelläkävijän eli VW konsernin tulevaan 2-litraiseen common rail dieseliin ja jos oikein olen ymmärtänyt niin yhdellä ahtimella toisin kuin BMW:n kahdella
Todistaa sen että kellään ei ole mahdollisuutta tekniseen etumatkaan. Moottoriteho on markkinalähtöinen suure. BMW:n pitää periaatteessa olla tehokisan kärjessä (2.0-litrainen diesel 204hv 400Nm, 3.0-litrainen diesel 306hv 600Nm)
Ei ole BMW koskaan pitänyt tärkeänä olla tehokisan kärjessä vaan on useimmiten ollut nimenomaan jäljessä siinä suhteessa koska on pitänyt moottorin ominaisuuksia, alhaista painoa sekä autoa kokonaisuutena tärkeämpänä. Katso vaikka uutta M3:sta, vähemmän kokoa ja tehoa kuin kilpailijoissa jo esittelyvaiheessa.
Harmi ettei tänne Suomen Siperiaan tuoda Alpinaa, heillä on ollut todella pitkään tarjolla todella edullinen D3-malli jossa on kehitetty 320d:n koneesta edelleen 200hv ja 410Nm tehoinen kone. Alpina-varusteluineen hinta Saksassa n. 36t€.
Se miksi BMW:n 200hv ja 400Nm 2-litraisessa dieselissä on kaksi turboa johtuu siitä että heille on moottorin luonne ensiarvoisen tärkeä asia. Tuplaturbo on erinomainen tapa parantaa ominaisuuksia, kokeilkaa vaikka 3-litraista tuplaturboa niin huomaatte että sen tärkein asia ei ole teholukemat vaan käytös!
Muuten, ei varmaan kannata lainata koko tekstiä oman viestin alkuun jos se on pitkä, kuten minun 'romaani'...vie vähän turhan paljon tilaa.
Nimimerkki vaihtelee keskustelupalstalta toiselle, mutta sama "autoista ymmärtämättömälle" käsittämätön jargoni jatkuu. Valtavasti sanoja ilman sisältöä.
Volvo on kuorrutettu perusauto... hieman hienostuneemmassa maineessa oleva Focus... tylsemmäksi säädetty... ihan hyvä auto... ei oikein sytytä millään tavalla... tylsänturvallinen... pakko ostaa Volvo etten erotu joukosta' -maine... aika peruskauraa... ei mitään kehuttavaakaan... mukava kauppakassi... älyttömän pieni tiloiltaan... näyttää muovista tehdyltä... pikkusöpöt detaljit... todella karu ja tekotyylikäs halpamuovinen... on lähinnä naurettava... markkinointikikat eivät saa kunnioitusta... alentaa auton arvoa... perus Golf-luokan auto joka on pehmennetty ja kansanomaistettu... lisätty pari pikkusöpöä naisiin vetoavaa muotoilukikkaa nostamaan arvoa.. en voi ottaa sitä tosissaan... epävarmat Suomalaiset uskaltavat ostaa niitä helpommin... pääasia monella näyttää olevan että auto on tuttu turvallinen... Volvo ei ärsytä muita... tärkeä tekijä ihmisten mielikuvissa... moottori perustuu vanhaan... varmasti perusautoilijoille riittävän hyvä, eiväthän he edes osaisi eri autojen ajettavuuseroja juuri erottaakaan... ajettavuutta (myös hitaissa vauhdeissa) arvostavalle etäinen tuntuma, löysähkö alustan vaimennus, kömpelö erittäin aliohjaava käytös, ketteryyden puute, ohjauksen vajaa tuntuma ja tarkkuus sekä hallintalaitteiden toiminta ovat kielteisiä piirteitä... onhan selvää ettei Volvon olemus millään osa-alueella ole urheilullinen... joku ehkä harkitsee C30:a... kilpailijat ovat GTI-luokassa nuorekkaampia... niille jotka sellaista kaipaavat... C30:stä tulee jossain vaiheessa vain vanha pikkuVolvo...
BMW:llä on kova maine...arvostan teknologiaa ja itse pellin alla olevaa... kyllä viimeistelykin ... muotoilu on tarkoituksenmukaista ja laadukasta... detaljit ovat omaperäiset ja tekevät paljon hyvää... näyttää aivan loistavalta... on minusta hyvännäköinen ja laadukas... varustelua ei tarvitse peruskamppeiden lisäksi... eikä mitään tunnu puuttuvan... koneet ovat loistavia... hintahan johtuu autosta pakettina.... edellinenkin versio oli hyvä... erinomaisen alustan takia se on hauska jo pikkukoneilla... luonne jotenkin sopii... uusinta teknologiaa...hiottu kokonaisuus... suodattaa sopivasti epätasaisuudet... sen piirteisiin tottuu... erinomainen tuntuma on omaa luokkaansa... hiottu ajettavuus... tehoa voi lisätä... perusta on todella laadukas... kokonaisuus on nautittava... hinta- ja kokoluokasta viis on 1-sarjan ajettavuus huippua....
Päinvastoin, sisältöä on.
Sinun kirjoitus on, kuten näköjään on tavallista tällä palstalla, täysin sisällötöntä ja täysin tuottamatonta keskustelun kannalta. Yksilöimättömällä yleisen tason kritiikillä ilman mitään tiettyä sanomaa tai väitteitä ei saavuteta mitään. Et ole kohdistanut kritiikkiäsi mihinkään konkreettiseen, et väitä mitään vääräksi vaan valitat vain ettet pidä siitä mitä kirjoitan.
Rautalangasta: et ole kiistänyt yhtäkään kirjoittamaani asiaa, et ole todistanut mitään vääräksi, et ole esittänyt vasta-argumentteja, olet vain valittanut yleisellä tasolla sitä ettet pidä siitä mitä kirjoitan. Siinä kaikki. Valittaminen ei ole sama asia kuin keskustelu vai väittely.
Sain eilen tuon 118i bemun, joka on uusi facelift malli. En ollut edes koeajanut facelift-mallia ennen ostopäätöstä, taisi olla heti geneven autonäyttelyn jälkeen. Nyt kokemusta löytyy reilulta 100km:ltä ja täytyy sanoa että olen erittäin tyytyväinen. Pelkäsin hieman, että uusi sähköinen ohjaustehostin olisi pilannut ohjaustuntuman mutta onneksi näin ei ole käynyt. Uusi ohjaus on hieman kevyempi kuin aiempi hydraulisesti tehostettu, jota kritisoitiin paikoitellen liian jäykäksi.
Vaikka uudet polttoaineensäästöominaisuudet vaativatkin pientä totuttelua niin varsin intuitiivisilta niiden käyttö tuntuu. Automaattinen start-stop -toiminto toimii käytännössä hyvin, sen käyttö ei hidasta liikkeelle lähtöä yhtään verrattuna tilanteeseen, jossa normiautossa vaihde on laitettu vapaalle punaisten valojen ajaksi. Eniten totuttelua vaatii vaihteenvaihdon ilmaisimen kanssa ajaminen, entiseen ajotapaan verrattuna vaihtokohdat ovat todella aikaisia. Lyhyen empirian pohjalta vaikuttaa siltä, että vaihdetta on vaihdettava heti isommalle kun 2000rpm:n raja ylitetään, eli autolla ajellaan käytännössä tuollaisella 1500-2000 kierroksen alueella. Tämä siis silloin jos haluaa ajaa taloudellisesti. Uskon, että omassa ajossa käytän vaihteenvaihdon ilmaisimen informaatiota enemmän tasaista nopeutta ajaessa, ei sitä taida jaksaa koko ajan mittaristoa tuijottaa.
Sisämateriaalit ovat petraantuneet omasta mielestäni huomattavasti, muotoilullisesti sisätiloissa ei kuitenkaan äkkiseltään huomaa eroa aikaisempaan malliin. Auto on myös todella hiljainen kokoisekseen, mikä on asian jota varmasti tulen arvostamaan todella paljon.
Kerran aiemman version 118 dieseliä kokeilleena, joka oli jo sinänsä erittäin mukava auto, voin kuvitella että 120d on jotain vielä paljon enemmän. Eli oma suositukseni on vahva osta.
Vaikka uudet polttoaineensäästöominaisuudet vaativatkin pientä totuttelua niin varsin intuitiivisilta niiden käyttö tuntuu. Automaattinen start-stop -toiminto toimii käytännössä hyvin, sen käyttö ei hidasta liikkeelle lähtöä yhtään verrattuna tilanteeseen, jossa normiautossa vaihde on laitettu vapaalle punaisten valojen ajaksi. Eniten totuttelua vaatii vaihteenvaihdon ilmaisimen kanssa ajaminen, entiseen ajotapaan verrattuna vaihtokohdat ovat todella aikaisia. Lyhyen empirian pohjalta vaikuttaa siltä, että vaihdetta on vaihdettava heti isommalle kun 2000rpm:n raja ylitetään, eli autolla ajellaan käytännössä tuollaisella 1500-2000 kierroksen alueella. Tämä siis silloin jos haluaa ajaa taloudellisesti. Uskon, että omassa ajossa käytän vaihteenvaihdon ilmaisimen informaatiota enemmän tasaista nopeutta ajaessa, ei sitä taida jaksaa koko ajan mittaristoa tuijottaa.
Sisämateriaalit ovat petraantuneet omasta mielestäni huomattavasti, muotoilullisesti sisätiloissa ei kuitenkaan äkkiseltään huomaa eroa aikaisempaan malliin. Auto on myös todella hiljainen kokoisekseen, mikä on asian jota varmasti tulen arvostamaan todella paljon.
Kerran aiemman version 118 dieseliä kokeilleena, joka oli jo sinänsä erittäin mukava auto, voin kuvitella että 120d on jotain vielä paljon enemmän. Eli oma suositukseni on vahva osta.
Onnea edelleen onnistuneiden kauppojen johdosta.. Tuo Stop/Start ominaisuus vaikuttaa kiinnostavalta.. Tuo vaihteensiirron ilmaisin voi olla ihan hyvä juttu.. Jos sitä jaksaa hetken tuijotella aktiivisemmin, saattaa olla että sitä automaattisesti oppii ilmaisimen osoittamalle tavalle myöhemmin ilman tuijottelua.. vaikkapa käyntikierroksia kuuntelemalla..
Pikaisella silmäyksellä löysin muutaman kommentin, jossa viitattiin BMW:n hyvään polttoainetalouteen. En kuitenkaan löytänyt kommentteja, jossa olisi sivuttu BMW:n kaikkein sensaatiomaisinta julkaistua ominaisuutta: CO2-päästöjä, jotka 118d:n kohdalla ovat 123 g/km ja 120d:n kohdalla 129 g/km. Vertailun vuoksi Volvo C30 D5A 182 g/km.
Tämä ketju taitaa kertoa jotakin tämän keskustelupalstan kirjoittajista...
Kulus on suoraan verrannollinen CO2-päästöön jos kaikki pensa palaa!
Jos nyt puhutaan tuon kokoluokan autoista, ei se kulutus tai päästöt mikään suuri synnin aihe ole Toki täytyy jokaisen nostaa hattua bmw:n 120:sen kulutus/päästö lukemille.. noilla tehoilla tulee pakoputkesta kunnioitettavan vähän mitään ulos