Audi A4 voitti BMW 3-sarjan ja MB C-sarjan AutoBildissä

20 kommenttia

Loppupisteet

1. Audi A4 2,0 TDI, 476 p

2. BMW 318 d, 474 p

3. MB C200 CDI, 442 p



Ei ole taaskaan kovin kattavan oloinen tuo uusimman AutoBild Suomi -numeron diesel-mallien testi, mutta jotain havaintoja tuosta nyt kuitenkin voi tehdä.



Yllättäen BMW oli tilavin sisältä ja tavaratilasta, Audi oli kakkonen ja MB oli pienin tiloiltaan. Laatuvaikutelmassa Audi ja BMW tasapisteissä ja MB pari pistettä perässä. Moottorin ominaisuudet Audi paras, BMW sitten ja MB taas pari pistettä perässä. Ajo-ominaisuudet Audi ja BMW tasapisteissä ja MB oli pisteen perässä. Ohjaus ja kääntöympyrä BMW paras, MB toinen ja Audi tässä täpärästi huonoin. Ajomelussa oli yllättäen Audi paras, BMW sitten ja MB oli huonoin. Jarrut Audi oli paras, BMW sitten ja MB oli huonoin. Käyttökustannuksissa oli yllättäen BMW paras, muutaman pisteen päässä oli Audi ja MB oli kaukana perässä viimeisenä. Turvallisuusvarusteu oli se kohta, jossa MB oli selvästi muita parempi ja Audi ja BMW oli tasapisteissä.



Yhteenvetona minua yllättää MB C-sarjan heikko kokonaisesitys tuossa testissä kallein hinta huomioiden ja toisaalta BMW:n suurimmat tilat vaikka Audi on ulkoapäin suurin kooltaan ja yllättävää on myös että Audi on tuon joukon hiljaisin. Audin ajettavuudesta mainittiin mm. että suuntavakavuus on järkähtämättömän hyvä, BMW:ssä taas on paras ohjaus. Testin yhteenvetolause: "Uusi Audi A4 pääsee heti karkuun kilpailijoitaan. BMW:n se voittaa vain niukasti, mutta tuore C-sarjan malli jää selvästi jälkeen. Tulee vaikutelma, että C-sarja tarvitsee pikaista parantamista. Sekä dieselmoottorissa että hinnoittelussa on tarkistamisen varaa."



Audin MMI, BMW:n iDrive ja MB:n Comand -järjestelmistä, joita säädetään samanlaisilla vaihdekepin vieressä olevilla pyöryläsäätimillä todetaan: "Mikä näyttää yksinkertaiselta... on todellisuudessa hallittavissa vasta pitkän ohjeisiin tutustumisen jälkeen. Jos yrittää oppia käyttämään nuppeja ajon aikana, vaarantaa itsensä ja muut. Käytön helpottamiseksi tarkoitetut järjestelmät lisäävät tarpeettomasti vaadittavia toimintavaiheita, kuten aiempi vertailumme on osoittanut. Parhaiten silloisessa kokeessa selvisi vanha MB 190. Valmistajien tulisi ottaa oppia sen hyvistä puolista. Periaatteena oli: astu sisään ja lähde ajamaan - ja pidä katse aina tiessä."



Tuossa on minusta ihan aiheellista kritiikkiä noista premium-mallien nykysäätimistä, jonka linjan BMW aloitti ja Audi ja MB tulivat tietysti perässä.

  
  • Niin, kaikkea se AutoBild kirjoittelee. Eikö se ollut AutoBild joka testasi eräässä numerossa noin kymmentä eri Audin ja Mersun mallia vastakkain ja vissiin kaikissa (tai en muista oliko yksi poikkeus tai jotain) Audi laitettiin voittajaksi? Korjatkaa jos olen väärässä. Jos haluatte tietää tuon lehden linjan ja tason niin lukekaa aikanaan tehty A5:n esittely, jos tuo lehti ei ole Audin markkinointiosastoakin hanakampi kehuja niin en tiedä mikä on...



    A-utoilija:


    Audin MMI, BMW:n iDrive ja MB:n Comand -järjestelmistä, joita säädetään samanlaisilla vaihdekepin vieressä olevilla pyöryläsäätimillä todetaan: "Mikä näyttää yksinkertaiselta... on todellisuudessa hallittavissa vasta pitkän ohjeisiin tutustumisen jälkeen. Jos yrittää oppia käyttämään nuppeja ajon aikana, vaarantaa itsensä ja muut. Käytön helpottamiseksi tarkoitetut järjestelmät lisäävät tarpeettomasti vaadittavia toimintavaiheita, kuten aiempi vertailumme on osoittanut. Parhaiten silloisessa kokeessa selvisi vanha MB 190. Valmistajien tulisi ottaa oppia sen hyvistä puolista. Periaatteena oli: astu sisään ja lähde ajamaan - ja pidä katse aina tiessä."

    Tuossa on minusta ihan aiheellista kritiikkiä noista premium-mallien nykysäätimistä, jonka linjan BMW aloitti ja Audi ja MB tulivat tietysti perässä.




    ...paitsi että ainakaan Bemussa ei tarvitse koskea siihen säätimeen tavallisissa toiminnoissa, ja Mersussa ainakaan tavallisissa varustevaihtoehdoissa ei myöskään ellei käytä oikeastaan ihan helppokäyttöistä radiota. Sen maininnan puute todistaa taas sen että lehteen halutaan vain kärkeviä mielipiteitä.



    Puhumattakaan siitä että jos kerran on niin umpijuntti ettei halua käyttää 5 minuuttia oppiakseen uuden autonsa käyttöä (!!!) niin EHKÄ olisi syytä valita Bemu ILMAN sitä iDrivea kun sen kerran ILMANKIN SITÄ SAA? Nuo idiootit siis valittavat asiasta JOKA TÄYTYY OSTAA SIIHEN kalliilla!



    Noissa kahdessa muussa se ohjain tulee pakolla mukaan, A4:ssä vakiona SE EI OLE EDES VAIHDEKEPIN EDESSÄ VAAN VIELÄ HANKALAMPI KOJELAUDASSA OLEVA NUPPI jota on kamala käyttää!!



    Silti- pääasia on se että taas horisevat 'autojournalistit' roskalehdessä IHAN omiaan, kaikilla noilla voi ajaa HELPOSTI ilman että tarvitsee pitää katsetta YHTÄÄN sen enempää poissa tiestä kuin MB190:ssä, minä tiedän tuon kokemuksesta.



    Ajomelusta, mistä puhuit Audin saaneen paremmat pisteet: mittausksissaan lukemat olivat Bemulle ja Audille identtiset, Mersussa yhdessä kohdassa oli desibelin suurempi ja toisessa desibelin pienempi, muuten sama ja kas kummaa kun kuitenkin Audille laittoivat parhaimman arvosanan, Bemulle pisteen vähemmän ja Mersulle 2 pistettä vähemmän! No, ehkä SATTUMALTA he tulkitsivat Audin melun olevan korvakuulolta selvästi miellyttävimmän...



    EU-kulutuksissa Audi syö 0,8 litraa enemän kuin Bemu, Mersu syö 0,6l enemmän kuin Audi. Kulutuksesta Audi saa vain kaksi pistettä vähemmän kuin Bemu mutta Mersu saakin 5 pistettä vähemmän kuin Audi!!! Ehkä mietit että ehkä se lukema annettiinkin testikulutuksen perusteella: Bemu kulutti 0,7 litraa vähemmän kuin Audi ja Mersu jotka kuluttivat YHTÄ PALJON!! Hyvä AudiBild!!



    Mersu ei TAKUULLA ole niin huono kuin nuo väittävät, monessa arvostelukohdassa on aivan ihmeellisiä lukemia. Lisäksi tuon arvostelun mukaan ei Mersu voisikaan voittaa koska on hieman Audia kalliimpi. Arvostelevat siis virheellisesti sekä Audia huonommaksi että rokottavat kohtuuttomasti hintapisteitä. Mutta hehän saavatkin väittää ihan mitä haluavat.



    Ja loput tuosta testistä ja koko lehdestä on ihan saman tason roskaa. Lue vaikka vetotapatesti jossa tulokset ovat vähän mitä sattuu eli testiäkään tuskin tekivät millään kunnollisella tavalla, sehän onkin heille yhdentekevää kun 'SHOKKITULOKSET!!!' myyvät heidän kohderyhmälleen paremmin kuin oikein tehdyt kunnolliset mittausten tulokset. Lisäksi siinä testissä muutamissa kohdissa mittaustulos kertoi yhtä ja heidän niistä antamat kommentit ja arvosanat päinvastaista... Hyvä lehti...

      
  • Putput:



    Noissa kahdessa muussa se ohjain tulee pakolla mukaan, A4:ssä vakiona SE EI OLE EDES VAIHDEKEPIN EDESSÄ VAAN VIELÄ HANKALAMPI KOJELAUDASSA OLEVA NUPPI jota on kamala käyttää!!




    Katsopa tarkemmin tuota Audi A4:n kuvaa, missä se ohjain todellisuudessa on. Eroaako tuo paikka sinusta jotenkin Bemarin ja Mersun vastaavasta?

    http://www.km77.com/00/audi/a4/gra/100.asp

    http://www.km77.com/00/mercedes-benz/clase-c/gra/31.asp

    http://www.km77.com/00/bmw/3/gra/101.asp



      
  • A4:ssä ohjain on muistaakseni vaihdekepin edessä vain jos autossa ei ole navia.

      
  • A-utoilija:

    Putput:


    Noissa kahdessa muussa se ohjain tulee pakolla mukaan, A4:ssä vakiona SE EI OLE EDES VAIHDEKEPIN EDESSÄ VAAN VIELÄ HANKALAMPI KOJELAUDASSA OLEVA NUPPI jota on kamala käyttää!!



    Katsopa tarkemmin tuota Audi A4:n kuvaa, missä se ohjain todellisuudessa on. Eroaako tuo paikka sinusta jotenkin Bemarin ja Mersun vastaavasta?
    http://www.km77.com/00/audi/a4/gra/100.asp
    http://www.km77.com/00/mercedes-benz/clase-c/gra/31.asp
    http://www.km77.com/00/bmw/3/gra/101.asp




    Tuossa kuvassa ohjain on vaihdekepin edessä kuten Bemussa ja Mersussa. Tuosta kuvasta näemme myös muutenkin Audin ergonomisen painajaisen:



    -Vajaat kaksikymmentä nappia vaihdekepin edessä eli melkeinpä pahimmassa mahdollisessa paikassa

    -Ilmastoinnin säädöt tuossa versiossa typerän hankalasti vaihdekepin takana johon joutuu siirtämään katsetta pitkälle tiestä

    -Ilmeisesti cd-vaihtaja onkin sitten se useimmiten ja säännöllisesti käytetty juttu kun se on paraatipaikalla siinä ilmastoinnin yläpuolella? Mitä v****a?

    -Mittaristossa keskeisimmät asiat kuten kierrosluku- ja nopeusmittarit ovat sivuilla ja kaukana toisistaan

    -Nopeusmittarissa Audin tyypillinen IDIOOTTIMAINEN asteikkohyppäys

    -Mittariston keskellä ei tuossa kuvassa näe sitä häiritsevää määrää sekaista, turhaa tavaraa siinä näyttöruudulla mittareiden välissä kirkkaana

    -Käynnistysnappi on idioottimaisessa paikassa ellei ole avaimetonta systeemiä, sillä ei ole mitään mieltä joutua ensin laittamaan avainta koloonsa kojelautaan ja sitten etsimään käynnistysnappia alhaalta oikealta...



    Yleisestikin tuo koko ohjaamo on niin TÄYNNÄ KAIKKEA TURHAA SÄLÄÄ JA KAIKKEA MUUTA KUIN SELKEÄ!!! Joka IKISESSÄ paikassa on jotain koristelistan reunoja, ritilöitä, materiaalinvaihdoksia, saumoja, reunoja...



    Eikä tuo oikeassa elämässä ole ollenkaan niin laadukas kuin väitetään, ei eroa mitenkään Bemun ja Mersun tasosta (no ehkä Mersun on vähän laaduttomampi, en tosin tiedä vaikuttaako siihen Mersun tunnelmaan enemmän se karu, ruma Opelista kopioitu muotoilu vai laatu itsessään), itseasiassa A4:n nappien ja namikoiden toiminta tuntuu jopa laaduttomammalta! Kun nappia painaa niin se ei tunnu niin tukevalta ja napin liikkuessa sen vähemmän hiotut reunat näkyvät.



    Kaikesta kirjoittamastani huolimatta en ymmärrä miksi linkitit tuon A4:n kuvan ja puhut MMI-ohjaimen paikasta? Ehkä sinun kannattaa lukea minun tekstistä nappaamasi ote tarkemmin! (vihjeenä sanon että taitaa sana numero 10 olla se johon kiinnittää huomio)



    Tuosta kuvasta ei näe ollenkaan sitä mistä puhuin, ikävä kyllä sellaista kuvaa josta se näkyisi en löytänyt enkä jaksanut käyttää enempää aikaa sellaisen etsimiseen. Ehkä se ettei oikeanlaista kuvaa löytynyt onkin kuvaavaa...

      
  • jaa, vai on taas Putputin mielestä väärin testattu.

      
  • Aika hassu juttu, että PutPut lainailee AMS:n testejä tuolla eräässä ketjussa, vaikka on sanonut niitä roskaksi. Kai sitä jonkinlaisen linjan voisi pitää.



      
  • En ole nimimerkki Putputin juttuja jaksanut kaikkia lukea, mutta otti silmään tuo kulutuksen pisteytys. Jos paikkansa pitää; onhan arvostelu lievästikkin sanottuna outoa.



    Auto Bild testasi tuon luokan dieseleitä noin puolivuotta sitten. Hieman mallit oli toiset: MB C220 ja BMW 320. Audi oli vanhalla mallilla. Testin loppukaneeteista jäi mersusta lievästi erilainen kuva kuin tämän testin pienempikoneisesta versiosta.



    Asiasta toiseen. BMW 300 sarja on ilmeisen onnistunut luokassaan tilojensa puolesta. Monissa lehdissä olen törmännyt kirjoituksiin Audi A4 kasvaneisiin sisätiloihin. Lukijalle jää kuva tilavasta autosta, mutta bemari on tässä kokoluokassa ilmeisesti etevämpi.



      
  • Pieniä ne kaikki lienevät tuossa luokassa, niin A4 kuin 3-sarjalainenkin 159 Alfasta puhumattakaan.

      
  • Tuo on aivan totta. Minä en jostain syystä ole pitänyt kovin suurista autoista. Noiden autojen kokoluokka on se mieluisin. Takatiloille en suurta painoa autoni valinnassa anna, mutta aina parempi jos kohtuullisiin ulkomittoihin on saatu suunniteltua tilankäyttö etevästi.

      
  • mikkot:

    jaa, vai on taas Putputin mielestä väärin testattu.




    Ja mikkot taas tapansa mukaan kirjoittaa lyhyitä valituksia siitä ettei muut kirjoita hänelle mieluista tekstiä.



    Harmi että olen oikeassa etkä osaa siihen sanoa mitään.

      
  • simppa:

    Pieniä ne kaikki lienevät tuossa luokassa, niin A4 kuin 3-sarjalainenkin 159 Alfasta puhumattakaan.




    Audi A4 ei ole kooltaan mikään pieni auto, pituutta on sentään jo 4,7 metriä. Autossa on sisätilojen kustannuksella panostettu ajo-ominaisuuksiin. Painojakauman takia A4:ssa on moottoria siirretty taaksepäin, tämän huomaa myös visuaalisesti pitkästä konepellistä.



    Ajoltaan auto on parantunut selvästi edeltäjäänsä nähden, keulapainoisuus ei ole enää niin häiritsevä, kuin oli vanhemmassa mallissa. Miinuspuolena jo 1,8 Tsi moottorilla luistoneston varoitusvalo vilkkuu todella helposti, sekä kova vetely kiihdytyksissä.



    Sisustus on laadukas ja tyylikäs ja ulkonäkö on tietysti makuasia, mutta minusta se on onnistunut. Kyljen pokkaus tuo mieleen 1-sarjan BMW:n. Ottaen huomioon vanhan mallin Suomessa suuren suosion, niin tämä uusi malli myy varmasti paljon.



    Ja kuten PutPut kertoi, MMI:n sijainti riippuu varustelutasosta, mainoskuvissa ei halvempaa versiota taida esiintyä.

      
  • Tarkoitin, että sisätiloiltaan ne ovat oikeastaan poikkeuksetta melko pieniä merkistä riippumatta.

      
  • Putput:

    mikkot:
    jaa, vai on taas Putputin mielestä väärin testattu.


    Ja mikkot taas tapansa mukaan kirjoittaa lyhyitä valituksia siitä ettei muut kirjoita hänelle mieluista tekstiä.

    Harmi että olen oikeassa etkä osaa siihen sanoa mitään.






    Oikeassapa tietenkin, ainakin omasta mielestäsi!

      
  • mikkot:


    Oikeassapa tietenkin, ainakin omasta mielestäsi!




    No, kokeillaan mikkot sinun 'keskustelu'tapaa:



    Eipäs!



      
  • Putput:


    -Vajaat kaksikymmentä nappia vaihdekepin edessä eli melkeinpä pahimmassa mahdollisessa paikassa
    -Ilmastoinnin säädöt tuossa versiossa typerän hankalasti vaihdekepin takana johon joutuu siirtämään katsetta pitkälle tiestä
    -Ilmeisesti cd-vaihtaja onkin sitten se useimmiten ja säännöllisesti käytetty juttu kun se on paraatipaikalla siinä ilmastoinnin yläpuolella? Mitä v****a?
    -Mittaristossa keskeisimmät asiat kuten kierrosluku- ja nopeusmittarit ovat sivuilla ja kaukana toisistaan
    -Nopeusmittarissa Audin tyypillinen IDIOOTTIMAINEN asteikkohyppäys
    -Mittariston keskellä ei tuossa kuvassa näe sitä häiritsevää määrää sekaista, turhaa tavaraa siinä näyttöruudulla mittareiden välissä kirkkaana
    -Käynnistysnappi on idioottimaisessa paikassa ellei ole avaimetonta systeemiä, sillä ei ole mitään mieltä joutua ensin laittamaan avainta koloonsa kojelautaan ja sitten etsimään käynnistysnappia alhaalta oikealta...

    Yleisestikin tuo koko ohjaamo on niin TÄYNNÄ KAIKKEA TURHAA SÄLÄÄ JA KAIKKEA MUUTA KUIN SELKEÄ!!! Joka IKISESSÄ paikassa on jotain koristelistan reunoja, ritilöitä, materiaalinvaihdoksia, saumoja, reunoja...

    Eikä tuo oikeassa elämässä ole ollenkaan niin laadukas kuin väitetään, ei eroa mitenkään Bemun ja Mersun tasosta (no ehkä Mersun on vähän laaduttomampi, en tosin tiedä vaikuttaako siihen Mersun tunnelmaan enemmän se karu, ruma Opelista kopioitu muotoilu vai laatu itsessään), itseasiassa A4:n nappien ja namikoiden toiminta tuntuu jopa laaduttomammalta! Kun nappia painaa niin se ei tunnu niin tukevalta ja napin liikkuessa sen vähemmän hiotut reunat näkyvät.




    Minusta Audin mittarit on aika tyylikkäät ja ei tuo minusta nyt kovin sekaiselta näytä. Asteikkokin on ihan ok suomalaisia nopeuksia ajatellen, koska oikeat lukemat on korostettu, toisin kuin mm. joissain ranskalaisissa.

    http://www.km77.com/00/audi/a4/gra/110.asp



    Muutenkin Audin kojelauta on varsin tyylikäs, vaikka niitä nappeja liikaa onkin vaihdekepin ympärillä. Parannuksena A6:een tuossa A4:ssä näyttää CD-soitinkin sijoitetun oikeaan paikkaan eli kojelautaan. A6:ssahan se on käsittämättömästi hansikaslokerossa, mistä en pitänyt yhtään.



    Putputilla taitaa olla vaan jotain antipatiaa Audiakin kohtaan ja sehän on loistanut jo aiemmissakin viesteissä. Itse melkeinpä tuosta luokasta uuden Audi A4:n ottaisin, kunhan siihen tulee parempia moottoreita minun tarpeisiini, lähinnä kaipaisin 2,0 TFSI moottoria tai sitten 2,8 l V6 moottoria. Pieni pettymys on tosin uuden A4:n ulkonäkö eli voisi siinä vähän enemmän särmää olla.

      
  • Putput:

    mikkot:

    Oikeassapa tietenkin, ainakin omasta mielestäsi!


    No, kokeillaan mikkot sinun 'keskustelu'tapaa:

    Eipäs!






    Jatka vaan tuolla linjalla, niin ei tule niin paljoa soopaa.



      
  • Simo-Anders:

    Audi A4 Allroad ainakin on hieno.


    http://www.leftlanenews.com/wp-content/plugins/iimage-gallery.php?idpost=6069&idg=1&idi=3


    http://www.leftlanenews.com/spied-2009-audi-a4-allroad.html




    Kauneus on katsojan silmässä, varsinkin ennenkuin edes valmis auto on nähty.



    No, monet pitävät Altea Freetrackiäkin hienona...



    image

      
  • Seatti ei kelpais, koska siinä on tuo lähtökohtaisesti vähän outo keula ja nuo maastomuovit kyllä on piste iin päälle, lopullinen niitti negatiivisessa mielessä. Ja vielä "kanariankeltaisuuskin".



    Mutta normaali Seat käy kyllä.



    Mitä Audiin tulee, niin tuo on 2009 malli eli varmaan lopullinen. Jos vertaa tuon auton keulaa A6 Allroad Squattroon, niin keula on vähemmän huomiota herättävä kuin Allroad A6 Squattrossa.



    http://www.audiv8.cz/obrazky/novinky/Audi-A6-allroad-8.jpg

      
  • Putput:



    EU-kulutuksissa Audi syö 0,8 litraa enemän kuin Bemu, Mersu syö 0,6l enemmän kuin Audi. Kulutuksesta Audi saa vain kaksi pistettä vähemmän kuin Bemu mutta Mersu saakin 5 pistettä vähemmän kuin Audi!!! Ehkä mietit että ehkä se lukema annettiinkin testikulutuksen perusteella: Bemu kulutti 0,7 litraa vähemmän kuin Audi ja Mersu jotka kuluttivat YHTÄ PALJON!! Hyvä AudiBild!!




    Uusimmassa AutoBildissä on selitys sille miksi Mersu sai samalla kulutuksella 5 p vähemmän kuin Audi. Kulutusosion tarkka nimi on "Kulutus ja ympäristö", jolloin siihen vaikuttaa myös dieseleissä hiukkassuodatin. Hiukkassuodatin on 10 p arvoinen ja jos autossa ei sitä ole vakiovarusteena, mutta sen saa lisävarusteena, menettää auto 5 p. Bemarissa ja Audissa hiukkassuodatin on vakiona ja Mersussa se on lisävaruste eli se menetti 5 p.



    Ihan järkeenkäypä selitys, mutta miksei tuollaista voi laittaa jo testin yhteyteen selitykseksi eli AutoBildillä olisi paljon noissa testeissä parannettavaa, kun ne on liian tulkinnanvaraisia ja arvosteluperusteita ei selitetä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit