Uusi Mondeo ja Laguna III

23 kommenttia

Mondeo on juuri uudistunut. Löytyykö jo koeajokokemusta eli onko Mondeo onnistunut ominaisuuksiltaan ja miellyttääkö laatuvaikutelma? Kuvissa kojelauta näyttää vähän halvalle kiiltävässä alumiinijäljitelmässä, kuten rattikin ja puujäljitelmä näyttää myös vähemmän laadukkaalle. Ulkonäössä tavoitellaan varmaan nuorempaa ostajakuntaa isoilla Peugeot 407 tyyppisillä ilmanottoaukoilla edessä ja takaosan valojen muotoilulla. Kuvat ei tietenkään kerro koko totuutta ja ulkonäkö tai laatuvaikutelma ei kerro vielä ominaisuuksista mitään ja moni varmaan pitää ulkonäöstäkin. Mondeon kotimaisia koeajojakin jo löytyy.

http://www.automafia.net/07fordmondeoensi.php

http://www.ajovalo.net/Koeajot/Mondeo08.html


Entä mitä ajatuksia herättää syksyllä virallisesti esiteltävän uuden Renault Lagunan ulkonäkö? Minusta farmari on oikein onnistuneen näköinen, mutta viistoperä muistuttaa takaa aika paljon Citroen C5:ttä. Sisätilojen laatu on ainakin noussut selvästi ja vaikuttaa varsin tyylikkäälle ainakin vaaleana ja puupanelointikin on kerrankin tyylikäs ja ehkä jopa aitoa puuta. Laatuvaikutelmassa Laguna ainakin vaikuttaisi hakkaavan uuden Mondeon.

http://www.autoblog.it/galleria/renault-laguna-iii-foto-ufficiali/1

  
  • Taidanpa heittää kommenttini tähän ketjuun, kun tällainen nyt sitten on polkaistu käyntiin...

    Mondeon diesel-automaatti oli se itseäni eniten kiinnostanut versio, kun uuden Mondeon teknisiä yksityiskohtia alkoi tihkua. Jotenkin kyseinen versio on alkanut tuntua aika väljähtäneeltä. Kaksilitraisen diesel-automaatin hinta on 5000 euroa enemmän kuin 1.8 TDCi:n vahvemman version, vaikka siinä on vain viisi heppaa enemmän ja vääntöä vain saman verran. Moottorit vaikuttavat ainakin paperilla aika pitkälti toisiaan vastaavilta, joten kysymys kuuluu: kuinka moni on valmis maksamaan automaatista viisi tonnia tämän hintaisessa autossa? En minä ainakaan.

    Rellu näyttää sisältä hyvältä, mutta ulkomuoto ei kauheasti säväytä. Farmari etenkin on melko outo 407-henkinen puikula.

      
  • Tuskin tuo uusi Mondeo mitenkään huono auto on, edellinenkin malli oli aika ok äänieristystä lukuunottamatta. Halpamerkkien sarjassa kerrassaan kilpailukykyinen tämä uusi.

    Renaus on taas mielestäni ottanut takapakkia niiltä osin, että Laguna II oli aikoinaan mielestäni melko nuorekkaan näköinen. L III:n Sisusta näyttää ainakin noiden ennakkokuvien perusteella olevan kopio BMW:stä, ei sinänsä huono asia, kiukuttaa vaan tuo parempien kopiointi, jos omia innovaatioita ei ole.

      
  • Minulle ei tuosta Lagunan farmarista tule Peugeot 407 mieleen. Muotoilu on farmariksi erittäin onnistunut, vaikka tavaraa ei tietysti kyytiin mahdukaan viistosti muotoiltuun takaosaan saman verran kuin, jos takaosa olisi täysin pysty. Kaikkihan ei halua tavaratilan koon maksimointia pystyperän muodossa. Onhan tuossa Lagunan kojelaudassa jotain samaa mitä Bemarissa, mutta tyylikkäämpänä tuota pidän selvästi mitä Mondeossa. Uudessa TM:ssa oli "Kohta täällä" -palstalla juttua uudesta Lagunasta ja Rellun tavoitteena on olla kolmen parhaan joukossa omassa segmentissä vuonna 2009, kun puhutaan auton ja huollon laadusta. Äänieristykseen on paneuduttu huolella myös rengasmelun osalta ja aerodynamiikkaa on kehitetty ilmavirran aiheuttamaa melua vastaan. Myös turvallisuuteen ja jarruihin on panostettu ja uutta taitaa olla kaksivaiheiset turvavyön esikiristimet ja kaksiosainen ja kaksivaiheinen kuljettajan turvatyyny, kun en ainakaan tuollaisista ole ennen kuullut.

    Mondeossa on kopioitu suoraan Mazda6:sta pyöreät kojelaudan ilmastoinnin suuttimet ja muutenkin kojelaudassa on jotain Mazda6:tta muistuttavaa. Ratin kiiltävät puolat taas tuntuu vähän Accordista lainatulta ja perusmallin mittaristo tuo mieleen Audin eli punainen ajotietokone on keskellä. Convers+ mittariksi kutsuttu Titanium Business malliston mittaristo on kieltämättä omaperäinen, mutta äkkiseltään se hyökkää jotenkin silmille sinipohjaisena eli se ei ole oikein levollisen näköinen, tiedä sitten miten asia on käytännössä. Uudessa TM:ssa oli Mondeosta ensitesti ja ainakin ajettavuutta ja ohjausta kehuttiin ja tilathan on parhaat luokassaan ja äänierisystäkin pitäisi olla selvästi parannettu entisestä. Moottoreita on lainattu Mazdalta ja Volvolta omien lisäksi, mutta yksi suuri puute on automaatin saatavuuden rajallisuus ja 2,3 l ei pärjää automaatilla suorituskyvyssä 2 litraiselle käsivaihteiselle ja tehokkaimpaan 2,5 l turboon ei jostain syystä automaattia saa. Kumma myös, ettei saatavilla ole mitään paremman luokan audiojärjestelmää.

    Molemmat nuo on kovia haastajia luokassaan ja noiden lisäksi tänä vuonna esitellään myös uusi Mazda6 eli tänä vuonna tulee kolme kovaa haastajaa luokan kärkitiloista tappelemaan.

      
  • Lainaus:
    15.06.2007 klo 21:16 A-utoilija kirjoitti

    Mondeossa on kopioitu suoraan Mazda6:sta pyöreät kojelaudan ilmastoinnin suuttimet ja muutenkin kojelaudassa on jotain Mazda6:tta muistuttavaa.


    ja Mazda on kopioinut ne Alfasta...yleensäkin Mazdoista löytyy aika paljon muilta lainattua...

      
  • Lainaus:
    15.06.2007 klo 21:16 A-utoilija kirjoitti
    Molemmat nuo on kovia haastajia luokassaan ja noiden lisäksi tänä vuonna esitellään myös uusi Mazda6 eli tänä vuonna tulee kolme kovaa haastajaa luokan kärkitiloista tappelemaan.


    lisätään tähän vielä honda accord, josta pitäisi tulla uusi malli vuoden lopussa.

    itse pidän tuosta lagunan muotoilusta, vaikka siinä on joitain BMW:stä lainattuja elementtejä. viimeisimmät renaultit (laguna, megane, clio) ovat olleet luokassaan hiljaisia, joten siinä mielessä kovat odotukset tuon uuden hiljaisuudelle ja matkustusmukavuudelle. rellut on vaan sen verran huonossa huudossa Suomessa, että kiinnostaa ainoastaan työsuhdeautona.

      
  • Rellun sisusta on todella harmoonisen näköinen ja rauhallinen, on vältetty samanlainen sekasotku keskikonsolissa, kuten esim. C5:ssä, 407:ssa tai eräissä muissakin autoissa, jossa tiheässä useita samanlaisia pieniä mustia näppäimiä. Keskellä näkyy olevan pyöritettävä/painettava mylpyrä premiumien tapaan [Audi/BMW/MB] Ehkäpä tälläinen liittymä tulee yleistymään autoissa.

    Ulkopuolelta enemmän mielyttää Mondeon dynaamisempi ja ärhäkämpi muotoilu, kumpikaan ei jäisi ulkokuoren perusteella valitsematta. Luultavasti valitsisin Farkku-Mondeon, koska Ford on yleensä ollut ajajan auto ja ihan itse todettuna, taatusti riittävät sisätilat. Tämäkin malli on saanut yhtä netti-koeajoa lukuunottamatta hyvät arviot ajettavuudestaan ohjausta myöten, siis niistä, joita olen lukenut.


    Minua ei ne kopioidut pyöreät ilmasuuttimet häiritse, vaikka joidenkin mielestä tietty ne sellaiset sellaiset matalat suorakaiteen muotoiset ovat hienommat, kun ne ei ole mistään kopioidut. :smile:

    [Peri Arvo muokkasi tätä viestiä 16.06.2007 klo 15:22]
      
  • Kävin tänään autoliikkeessä koeistumassa Mondeon ja hakemassa esitteen. Sanoisin Mondeon sisätilojen laatuvaikutelman olevan suunnilleen Accordin ja Mazda6:n risteytys. Ilmastoinnin suulakkeet tosiaan kuin Mazdasta ja ratin hopeapuolat kuin Accordista ja mittarit Trendissä ja Ghiassa kuin Audista, mutta vielä on kuitenkin matkaa Audin tyylikkäisiin mittareihin. Ratti on yllättävän pieni ja kapeakehäinen.

    Trend-mallin kirkkaan hopean värinen kojelauta ei ole luonnossakaan mikään silmiä hivelevä, mutta Ghia-mallin puujäljitelmä on aika kamala. Minulla tuo puujäljitelmä jo estäisi Ghia-mallin hankkimisen. Titanium Business mallia ei ollut vielä esillä, mutta esitteen mukaan sen kojelaudan hillitympi hopea on tyylikkäin vaihtoehto ja samaten siihen tulee erilaiset mittarit, jotka näyttää vakiomittareita tyylikkäämmille. Nuo kojelaudan väritykset pitäisi olla itse valittavissa, koska ihmisten mieltymykset vaihtelee. Kaiken kaikkiaan laatuvaikutelma on ihan keskinkertainen luokassaan ja menettelee ja eihän se auton ominaisuuksia huononna, jos ne on kohdallaan.

    Ulkonäkö vaatii totuttelua ja ei ollut oikein edukseen ainakaan esittelyautoissa, jotka oli kaikki hopean värisiä. Ehkä oikealla metallivärillä ja oikeilla aluvanteilla voi näyttää paljon paremmaltakin. Värihän vaikuttaa erittäin paljon auton ulkonäköön. Kaiken kaikkiaan ei ehkä ihan minun nykymakuuni ole tuo uusi Mondeo, mutta toisenlaisia mielipiteitä varmaan on paljonkin.

    Tuolla ulkomainen koeajo Mondeosta. Kuvista näkyy hyvin Ghian puujäljitelmä, josta kommentoidaan:
    "Material quality and seat comfort are impressive, and the only negative point of our car was the centre console's unconvincing plastic 'wood' trim"

    http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/firstdrives/209069/ford_mondeo.html

    [A-utoilija muokkasi tätä viestiä 16.06.2007 klo 20:55]
      
  • Lainaus:
    16.06.2007 klo 18:39 A-utoilija kirjoitti
    Kävin tänään autoliikkeessä koeistumassa Mondeon ja hakemassa esitteen. Sanoisin Mondeon sisätilojen laatuvaikutelman olevan suunnilleen Accordin ja Mazda6:n risteytys. Ilmastoinnin suulakkeet tosiaan kuin Mazdasta ja ratin hopeapuolat kuin Accordista ja mittarit Trendissä ja Ghiassa kuin Audista, mutta vielä on kuitenkin matkaa Audin tyylikkäisiin mittareihin. Ratti on yllättävän pieni ja kapeakehäinen.

    Trend-mallin kirkkaan hopean värinen kojelauta ei ole luonnossakaan mikään silmiä hivelevä, mutta Ghia-mallin puujäljitelmä on aika kamala. Minulla tuo puujäljitelmä jo estäisi Ghia-mallin hankkimisen. Titanium Business mallia ei ollut vielä esillä, mutta esitteen mukaan sen kojelaudan hillitympi hopea on tyylikkäin vaihtoehto ja samaten siihen tulee erilaiset mittarit, jotka näyttää vakiomittareita tyylikkäämmille. Nuo kojelaudan väritykset pitäisi olla itse valittavissa, koska ihmisten mieltymykset vaihtelee. Kaiken kaikkiaan laatuvaikutelma on ihan keskinkertainen luokassaan ja menettelee ja eihän se auton ominaisuuksia huononna, jos ne on kohdallaan.

    Ulkonäkö vaatii totuttelua ja ei ollut oikein edukseen ainakaan esittelyautoissa, jotka oli kaikki hopean värisiä. Ehkä oikealla metallivärillä ja oikeilla aluvanteilla voi näyttää paljon paremmaltakin. Värihän vaikuttaa erittäin paljon auton ulkonäköön. Kaiken kaikkiaan ei ehkä ihan minun nykymakuuni ole tuo uusi Mondeo, mutta toisenlaisia mielipiteitä varmaan on paljonkin.

    Tuolla ulkomainen koeajo Mondeosta. Kuvista näkyy hyvin Ghian puujäljitelmä, josta kommentoidaan:
    "Material quality and seat comfort are impressive, and the only negative point of our car was the centre console's unconvincing plastic 'wood' trim"

    http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/firstdrives/209069/ford_mondeo.html


    Jaksoit sitten oikein paikan päällä katsomassa, että ovat paneelit huonommat "laatuvaikutelmaltaan", vaikka kuvassa näytti jo pahalta. Mutta onneksi näillä paneeleilla ei tarvitse ajaa, harmittaisi varmaan enenmmän, jos automaattivaihteisto rykisi nopeassa kiihdytyksessä. No enpä taitaisi viitsiä mennä Biliaan kokeilemaan, jäisikö auto ostamatta sen vuoksi.
    :smile:

    [Peri Arvo muokkasi tätä viestiä 17.06.2007 klo 00:04]
      
  • Lainaus:
    16.06.2007 klo 18:39 A-utoilija kirjoitti
    Kävin tänään autoliikkeessä koeistumassa Mondeon ja hakemassa esitteen. Sanoisin Mondeon sisätilojen laatuvaikutelman olevan suunnilleen Accordin ja Mazda6:n risteytys. Ilmastoinnin suulakkeet tosiaan kuin Mazdasta ja ratin hopeapuolat kuin Accordista ja mittarit Trendissä ja Ghiassa kuin Audista, mutta vielä on kuitenkin matkaa Audin tyylikkäisiin mittareihin. Ratti on yllättävän pieni ja kapeakehäinen.

    Trend-mallin kirkkaan hopean värinen kojelauta ei ole luonnossakaan mikään silmiä hivelevä, mutta Ghia-mallin puujäljitelmä on aika kamala. Minulla tuo puujäljitelmä jo estäisi Ghia-mallin hankkimisen. Titanium Business mallia ei ollut vielä esillä, mutta esitteen mukaan sen kojelaudan hillitympi hopea on tyylikkäin vaihtoehto ja samaten siihen tulee erilaiset mittarit, jotka näyttää vakiomittareita tyylikkäämmille. Nuo kojelaudan väritykset pitäisi olla itse valittavissa, koska ihmisten mieltymykset vaihtelee. Kaiken kaikkiaan laatuvaikutelma on ihan keskinkertainen luokassaan ja menettelee ja eihän se auton ominaisuuksia huononna, jos ne on kohdallaan.

    Ulkonäkö vaatii totuttelua ja ei ollut oikein edukseen ainakaan esittelyautoissa, jotka oli kaikki hopean värisiä. Ehkä oikealla metallivärillä ja oikeilla aluvanteilla voi näyttää paljon paremmaltakin. Värihän vaikuttaa erittäin paljon auton ulkonäköön. Kaiken kaikkiaan ei ehkä ihan minun nykymakuuni ole tuo uusi Mondeo, mutta toisenlaisia mielipiteitä varmaan on paljonkin.

    Tuolla ulkomainen koeajo Mondeosta. Kuvista näkyy hyvin Ghian puujäljitelmä, josta kommentoidaan:
    "Material quality and seat comfort are impressive, and the only negative point of our car was the centre console's unconvincing plastic 'wood' trim"

    http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/firstdrives/209069/ford_mondeo.html


    Itse olen vahvasti eri mieltä A-utoilijan kanssa. Minun mielestäni Mondeo oli erittäin positiivinen kokemus. Ensinäkin todella tilava auto. Kun laittoin etuistuimen 184cm hlön asetuksille takaistuimelle jäi vielä erittäin hyvät jalkatilat. Sisustusmateriaalit olivat mielestäni hyvät ja pidin muutenkin sisätilojen suunnittelusta. Ulkonäkö on hyvä. Sedan muistuttaan mielestäni tosi paljon Volvos S80:tä. Konsernin sukunäköäkö(?). Farmari oli erittäin tilava. Hinnat nousseet hieman ed. mallista, mutta mielestäni ihan kilpailukykyiset. Itse uskon, että uusi Mondeo menestyy hyvin. Ainakin kaikki ainekekset mielestäni siihen on olemassa.

      
  • Nuo on niin makuasioita nuo sisustuspaneelitkin. Itse en taas tykkää pätkääkään noista hopeavillityksistä, vaan just nuo "puu"paneelit iskee ja lujaa. Eli toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä (joku hullu molemmista...)

      
  • Lainaus:
    15.06.2007 klo 21:36 GTAm kirjoitti
    Lainaus:
    15.06.2007 klo 21:16 A-utoilija kirjoitti

    Mondeossa on kopioitu suoraan Mazda6:sta pyöreät kojelaudan ilmastoinnin suuttimet ja muutenkin kojelaudassa on jotain Mazda6:tta muistuttavaa.


    ja Mazda on kopioinut ne Alfasta...yleensäkin Mazdoista löytyy aika paljon muilta lainattua...


    ja Alfa kopioi ne Opel Mantasta ja Opel varmaan jostain toisesta jne. Eiköhän me kaikki tiedetä, että autoissa on ollut noita samoja piirteitä kohta 100 vuotta, joten designin puolelta etenkin sisätilojen osalta lähes kaikki on kokeiltu jo aikoja aikoja sitten. Tekniikan puolelta Bosch yms. kopioi ideat aika usein ilmailusta jne. ja tuo ne sitten esim. uusiin isoihin Mersuihin (esim ABS).

      
  • Lainaus:
    17.06.2007 klo 21:21 Warcraft kirjoitti


    ja Alfa kopioi ne Opel Mantasta ja Opel varmaan jostain toisesta jne.


    no hiukan on kaukaa haettu tuo Manta, kyllähän pyöreitä reikiä on varmaa aina ollut, mantassa ei muuta yhteistä olekaan kuin tuo pyöreys läpät näyttää aivan erilaisilta, Mazdassa nyt vaan sattuu olemaan samanlainen mittaristo ja samanlaiset pyöreät suuttimen aukot, hiukan sen jälkeen ku ne Alfassa oli. Samoin Mazda2 on perästä lähes identtinen Alfa 145sen kanssa

      
  • Lainaus:
    15.06.2007 klo 19:10 kenesis kirjoitti
    Jotenkin kyseinen versio on alkanut tuntua aika väljähtäneeltä. Kaksilitraisen diesel-automaatin hinta on 5000 euroa enemmän kuin 1.8 TDCi:n vahvemman version, vaikka siinä on vain viisi heppaa enemmän ja vääntöä vain saman verran. Moottorit vaikuttavat ainakin paperilla aika pitkälti toisiaan vastaavilta, joten kysymys kuuluu: kuinka moni on valmis maksamaan automaatista viisi tonnia tämän hintaisessa autossa? En minä ainakaan.


    On tuolla 1.8 ja 2.0 TDCI:llä ajossa kuitenkin eroa. Merkittävin on se, että 1.8 TDCI:tä saa Suomeen vain 5-pykäläisellä manuaalilaatikolla. Jos tuo 5-pykäläinen ei ole välitetty erityisen pitkäksi kuten useimmiten ei ole, niin dieselkone huutaa liikaa moottoritiellä. 2.0 TDCi:ssä on ehkä myös erilainen vääntöalue, vaikka maksimiväännöt onkin samat.

    Jos joku löytää vääntökäyrät, niin olisi mukava nähdä ne.

      
  • [quote title="15.06.2007 klo 16:44 A-utoilija kirjoitti"]
    Mondeo on juuri uudistunut. Löytyykö jo koeajokokemusta eli onko Mondeo onnistunut ominaisuuksiltaan ja miellyttääkö laatuvaikutelma? Kuvissa kojelauta näyttää vähän halvalle kiiltävässä alumiinijäljitelmässä, kuten rattikin ja puujäljitelmä näyttää myös vähemmän laadukkaalle.

    Tuli käytyä ajamassa, tosin pieni lenkki vain. Onnistunut kokonaisuus, tällä hetkellä hinta-laatusuhteeltaan selvä ykkönen luokassaan. Passat on hyvä, mutta menee kalliimmaksi eikä edes pärjää kaikissa ominaisuuksissa. Kyllä tämä on selkeä vaihtoehto uudelle V70:llekin.

    Ajoin vakiojousitteisella 2 litran bensakoneisella. Kone lienee vastaava kuin kilpailijoilla, eli dieseleihin verrattuna melko hengetön laite. Luokassaan asiallinen kuitenkin.

    Kommentteja:
    - erinomainen ohjaus ja jousitus, ehdottomasti luokkansa parasta antia ja parempi kuin monissa kalliimmissakin
    - todella tilava kaikin puolin
    - pitkä akseliväli ja kasvanut leveys tuo oikeaa ison auton tuntua ja jämäkkyyttä
    - auto on yllättävän korkea
    - istuu käteen todella mukavasti, suuresta koosta huolimatta helppo käännellä
    - kulku oli 16" pyörillä melko äänetöntä
    - laatuvaikutelma on parasta Fordia mitä olen nähnyt, hyvin vertailukelpoista kilpailijoihin ja Titaniumin osalta jopa joihinkin premiumeihinkin.
    - pidin auton muotoilusta, näyttävä kokonaisuus

    Sisustoissa nähtävinä olivat kaikki kolme varusteluversiota. Trend on luokassaan mukavan oloinen, Ghian puujäljitelmistä en itse pitänyt, mutta toteutus on laadultaan vastaava kuin muillakin merkeillä paitsi niillä jotka käyttävät oikeaa puuta kuten Jaquar ja MB. Kojelauta muuttuu heti erinäköiseksi, jos siihen laittaa lisävarusteisen Sonyn radion. Sen paneeli ei ole näköjään alumiininvärinen.

    Titanium Business on tyylikäs kaikin puolin, ei juuri löytynyt moittimista.

    Ulkonäössä tavoitellaan varmaan nuorempaa ostajakuntaa isoilla Peugeot 407 tyyppisillä ilmanottoaukoilla edessä ja takaosan valojen muotoilulla.

    Minusta auton muotoilusta ei tule mieleen 407. Onhan edellisenkin Mondeon viimeisimmissä malleissa jo suht samanlaiset säleiköt keulalla. Kyllä tämä on ihan Fordin näköinen, ja perinteiseen Fordin tapaan tuo uuden mallin mukana jotain ihan uutta.

    Näin massiiviseksi autoksi muotoilu on onnistunut, auto ei näytä murikalta vaikka iso onkin.

    Etukulmasta ja sivulta katsottuna auto tuo minulle mieleen Volvon, onhan tuo olkalinja aika massiivinen. Tosin Ford on mielestäni muotoilultaan selvästi onnistuneempi kokonaisuus kuin "pullukan" oloiset ja jo uutena vähän vanhanaikasen näköiset isot Volvot. Fordissa on koko olemus melko yhteneväinen, kaikki korimallit mukaan lukien.


      
  • Lainaus:
    18.06.2007 klo 11:41 AkiK kirjoitti


    Sisustoissa nähtävinä olivat kaikki kolme varusteluversiota. Trend on luokassaan mukavan oloinen, Ghian puujäljitelmistä en itse pitänyt, mutta toteutus on laadultaan vastaava kuin muillakin merkeillä paitsi niillä jotka käyttävät oikeaa puuta kuten Jaquar ja MB. Kojelauta muuttuu heti erinäköiseksi, jos siihen laittaa lisävarusteisen Sonyn radion. Sen paneeli ei ole näköjään alumiininvärinen.


    Kyllä kaikissa premium-merkeissä mukaanlukien Volvo taitaa puu olla jo oikeaa puuta. Ennen Volvossa oli muovia, mutta nykyään ne ovat ihka aitoa lakattua puuta.

      
  • Tulipa 2.0 manuaali-farmaria Ghia-varustein kokeiltua jo viime viikolla.

    - Suuri auto. Riittävän suuri.
    - Mainio ohjaus ja ohjaustunto.
    - 2-litrainen tuntui hieman alimitoitetulta Volvon jälkeen. Ihan ok silti.
    - Kuljettajan ajoergonomia aivan kuin Volvosta.
    - Istuimet eivät silti Volvon tasoa. Business Titaniumissa paremmat.
    - Viimeistely: takaosan tuuletussuuttimet irti, penkin verhoilu kupruilla.

    Kaikenkaikkiaan loistava "kilohinta" tällä autolla. 2.3 -automaatin tilaus on harkinnassa.

    P.S: Ghian puujäljitelmä on kyllä kaamea.

      
  • Lainaus:
    18.06.2007 klo 16:30 Simppa- kirjoitti

    Kyllä kaikissa premium-merkeissä mukaanlukien Volvo taitaa puu olla jo oikeaa puuta. Ennen Volvossa oli muovia, mutta nykyään ne ovat ihka aitoa lakattua puuta.


    Nyt tulit nostaneeksi Volkkarin premium-merkkien joukkoon. Passatinkin somisteet on nimittäin Highlinessa puuta .

    Totta kyllä, että olisivat voineet tehdä tuohon Fordiin laadukkaamman oloiset somisteet. Ja valinnanvaraa voisi toki olla enemmän, mutta kuten Propjock sanoi, kilohinta autossa on kohdallaan. Saahan tuohon rahaan todella paljon ominaisuuksia, kokoa ja näköä.

    En ole samaa mieltä tuosta ajovalo.netin koeajosta jonka mukaan Mondeon ohjaus olisi vain "tavanomaista tasoa". On se toki vanhasta muuttunut, mutta kyllä se edelleen on erittäin hyvä tunnoltaan.

      
  • Uudesta Mondeosta ihmettelen vähän miksi siitä on pitänyt tehdä noinkin iso, koska noin iso koko voi olla joillekin jopa miinus. Uusi Mondeohan on kooltaan jo Audi A6:n luokkaa, mutta eväät ei Mondeolla riitä hiukan heppoisen laatuvaikutelman suhteen haastamaan noita isoja premium-autoja ja tuskin kilpailee ominaisuuksiltaankaan ihan samassa sarjassa.

    Mahtaakohan muut lähiaikoina uudistuvat kilpailijat seurata linjaa ja kasvaa samoihin mittoihin? Laguna III ei näytä ihan Mondeon kokoiselta, mutta lähiaikoina tulee uusi malli myös Mazda6:sta ja Accordista, jotka varmaan kasvaa myöskin reilusti. Mondeolla on nyt valtava rako Focuksen ja Mondeon välillä eli vähän niinkuin premium-merkeilläkin, esim. Audilla on valtava kokoero A4:n ja A6:n välillä. Seuraavanahan arvatenkin on pakko kasvattaa Focusta huomattavasti ja sitten Fiestaa ja Ka:ta ja sitten voidaankin taas jo tuoda uusi pikkuauto markkinoille, kun pieninkin on kasvanut liian suureksi ollakseen pikkuauto.

    Opelilla on minusta sikäli parempi linja, että kaikki kolme Vectran korimallia ovat reilusti erilaisia ja farmari on reilusti muita korimalleja suurempi tilaa haluaville eli ylisuurta autoa haluavat voivat ostaa farmarin ja urheilullista ja kompaktimpaa vaihtoehtoa haluavat voivat ostaa 5-ovisen.

      
  • Lainaus:
    18.06.2007 klo 11:01 AkiK kirjoitti

    On tuolla 1.8 ja 2.0 TDCI:llä ajossa kuitenkin eroa. Merkittävin on se, että 1.8 TDCI:tä saa Suomeen vain 5-pykäläisellä manuaalilaatikolla. Jos tuo 5-pykäläinen ei ole välitetty erityisen pitkäksi kuten useimmiten ei ole, niin dieselkone huutaa liikaa moottoritiellä. 2.0 TDCi:ssä on ehkä myös erilainen vääntöalue, vaikka maksimiväännöt onkin samat.

    Jos joku löytää vääntökäyrät, niin olisi mukava nähdä ne.


    Oletko ajanut?

    Viisivaihteisesta lootasta ei löydy yhtä monta välitystä kuin kuusivaihteisesta. Pisin vaihde on kuitenkin oltava suunnilleen sama, koska viisivaihteisen lyhyempi vitonen ei mahdollistaisi riittävän huippunopeuden saavuttamista (siis saksalaisille ja markkinoinnille riittävän...). Kyseisten Mondeo-versioiden huiput ovat samat, joten epäilisin suurimman välityksenkin olevan aika pitkälti saman. Itselleni lyhyemmätkin välitykset riittäisivät: useammin olen harmitellut dieseleissä suurimman vaihteen käyttökelvottomuutta 80-alueella kuin melun kasvamista moottoritiellä.

    Vääntökäyriä en ole nähnyt, mutta huippuväännön kierroksissa on vain 50 rundia väliä (1.8:lla 1800, 2.0:lla 1750). Ylärekisterissä eroja saattaa olla, kun kerta huipputeho saavutetaan 1.8:lla 3700 kierroksella ja 2.0:lla 4000:lla rundilla.

      
  • Lainaus:
    19.06.2007 klo 19:58 BlueCar kirjoitti
    Uudesta Mondeosta ihmettelen vähän miksi siitä on pitänyt tehdä noinkin iso, koska noin iso koko voi olla joillekin jopa miinus. Uusi Mondeohan on kooltaan jo Audi A6:n luokkaa, mutta eväät ei Mondeolla riitä hiukan heppoisen laatuvaikutelman suhteen haastamaan noita isoja premium-autoja ja tuskin kilpailee ominaisuuksiltaankaan ihan samassa sarjassa.


    Voi se olla liiankin suuri, tai sitten ei. Ainahan sitä autojen tiloja valitetaan, tässä ei tarvitse valittaa sitä.

    Ei uusi Mondeo merkittävästi Passatia isompi kuitenkaan ole. Ja uusi Avensis tulee ehkä olemaan melko suuri, ainakin jos päättelee siitä miten paljon Corolla on kasvanut. Uuden Corollan ja tämän nykyisen Avensiksen kokoerohan on loppujen lopuksi aika pieni.

      
  • Lainaus:
    19.06.2007 klo 21:22 kenesis kirjoitti

    Oletko ajanut?

    Viisivaihteisesta lootasta ei löydy yhtä monta välitystä kuin kuusivaihteisesta. Pisin vaihde on kuitenkin oltava suunnilleen sama, koska viisivaihteisen lyhyempi vitonen ei mahdollistaisi riittävän huippunopeuden saavuttamista (siis saksalaisille ja markkinoinnille riittävän...). Kyseisten Mondeo-versioiden huiput ovat samat, joten epäilisin suurimman välityksenkin olevan aika pitkälti saman.


    En ole ajanut. Kuitenkin 6-pykäläisellä Mondeon dieselillä olen ajanut. Kutonen on sen verran pitkä, ettei sillä pysty kunnolla ajamaan 80 km/h, kierrokset jäävät tuossa 1.400-1.500 lukemille. Menee siis alamäissä ym. mutta ei kaikkialla. Vasta satasessa sen saa kunnolla käyttöön ja silloin kierrokset jäävät vähän alle 2.000:n, eli se on siis dieselille se oikea välityspituus 100 km/h ja 120 km/h:lle.

    Jos tuo vitonen on tosiaan yhtä pitkä kuin toisen lootan kutonen, niin 80 ja 70 km/h:t pitää ajaa nelosella, mikä taas on todennäköisesti sen verran pieni että se on dieselille jo epätaloudellinen vaihde.

    Ainakin bensa-Focuksessa vitonen oli auton voimavaroihin nähden liian pitkä, nelonen taas vähän liian lyhyt jotta sillä olisi viitsinyt ajaa 80 km/h. En pitänyt välityksiä parhaalla tavalla onnistuneina.

      
  • Mielenkiintoinen piirre Mondeon hinnoittelussa on 1,6 -litraisen eri tehoversioiden hintaero: 2200 euroa 15 hevosvoimasta väännön pysyessä samana. Melko paljon muutamasta kymmenyksestä 0-100 km/h kiihtyvyydessä.

      
  • Uuden Mondeon silmiinpistävin ominaisuus on rumuus. Älköön tätä herkkähipiäisemmät ottako moitteena, sillä kauneus on tunnetusti katsojan silmissä. Mielestäni lisäksi mm. uusien Opelien, Toyotien, Hondien ja Volkswageneiden, muutamia mainitakseni, muotoilu on sieltä minne Aurinko ei paista. Valoisemmalla puolella on esim. Saab 9-3 sedan, farmari on taas karmeaa katsottavaa.

    Jos joku kehittelyinsinööri onkin vienyt hyviä ajo-ominaisuuksia tämän näköisiin kieseihin, niin valitettavasti joku muu on tehnyt niihin tutustumisesta melkoisen kärsimystien.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit