MYÖS UUSI VOLVO V70 JUMBO AMS:n TESTEISSÄ !!!

294 kommenttia
1356710
  • Lainaus:
    12.06.2007 klo 13:44 individual kirjoitti

    Vedin sen mukaan siksi, että tunnut ainoastaan arvostavan niitä testejä, joista saat itsesi mieleisiä tuloksia ja niitä on vain kaksi, toinen ihan asiallinen lehti, mutta toisessa ei edes testiä ole. Muista tuloksista vähättelet eroja tai niissä on salaliitto Volvoa vastaan, mutta sitten kun ero onkin Volvolle hyväksi, sitä on heti metrimitalla.

    Minulla ei ole minkäänlaista Volvovihaa, hehkutuksesi ja tulosten epälooginen käsittely vaan pistää ihmetyttämään. Olen jo monta kertaa sanonut S80 olevan ihan ok auto, hinnaltaan aloitusmalleissa kilpailukykyinen, muttei toisaalta kokonaisuudessaan ihan luokkansa kärkeäkään, mikä tulee testeissä, mihin et halua uskoa, hyvin esiin. Ero saattaa olla pieni, mutta samoin S80:n ero Mondeoon on pieni. Tässä maailmassa pienen pienet erot ratkaisee.


    Kyllähän näissä Volvo-keskusteluissa paistaa aika monella kirjoittajalla jonkinmoinen Volvon halveksunta ja jos Volvo on hävinnyt paritestinkin Audille tai Bemarille, niin yhteenvetona on heti, että Volvolla on vielä pitkä matka premium-luokkaan tai jos Volvo on useamman auton testissä niukasti saksalaisten perässä, niin ero muihin paisutellaan valtavaksi, vaikka se on todellisuudessa hyvin pieni. Ja muuten minä en ole Volvoa täällä hehkuttanut, vaan koko ajan vaan todennut että Volvon paras malli eli S80 on tasaveroinen Audien, Bemarien ja Mersujen kanssa määrättyyn rajaan asti ja Volvo on vahvimmillaan juuri bensa-turboissa.

    On käsittämätöntä miten täällä joutuu Volvon omistajana koko ajan puolustuskannalle, kun milloin Volvo on joidenkin mielestä meluisa, milloin surkea ajettava, milloin kaukana premium-luokasta ja milloin mitäkin. Turhahan tuosta asiasta loppujen lopuksi on kinatakaan, kun täällä on liian monta Volvo-vihaajaa, mutta kunhan nyt huvikseni olen Volvoa puolustellut noita pahimpia provoja vastaan. Toisaalta jos täällä kaikki vaan kuorossa nyökyttelisi, että kyllä se Volvo on surkea ja kyllä se Bemari on ylivertainen, niin olisi tämä aika kuollut palsta keskustelun suhteen.

      
  • Lainaus:
    12.06.2007 klo 10:03 individual kirjoitti


    Tuo alkuperäinen on kyllä hyvin sanottu, itsekkin ihmettelen aina välillä näitä kirjoituksia, kun Volvosta saa maksaa premium lisää mutta Mersusta ei ja yhtäkkiä eroilla ei olekkaan enää mitään merkitystä. Esim S80 on pärjännyt tasan yhdessä ruotsalaisessa testissä muita vastaan, muissa ollut huomattavasti kärjen takana,



    Kuten saksan AMS:n testissä, jossa D5 Volvo otti 525d:ltä takkiin muutaman pisteen? On muuten helevetin suuri ero, kun pisteitä on yhteensä useita satoja...

    edit: C6 jäi sitten tuossa testissä reilummin tullen Volvon jälkeen kolmanneksi.

    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 12.06.2007 klo 16:02]
      
  • Lainaus:
    12.06.2007 klo 14:18 A-utoilija kirjoitti
    Kyllähän näissä Volvo-keskusteluissa paistaa aika monella kirjoittajalla jonkinmoinen Volvon halveksunta ja jos Volvo on hävinnyt paritestinkin Audille tai Bemarille, niin yhteenvetona on heti, että Volvolla on vielä pitkä matka premium-luokkaan tai jos Volvo on useamman auton testissä niukasti saksalaisten perässä, niin ero muihin paisutellaan valtavaksi, vaikka se on todellisuudessa hyvin pieni. Ja muuten minä en ole Volvoa täällä hehkuttanut, vaan koko ajan vaan todennut että Volvon paras malli eli S80 on tasaveroinen Audien, Bemarien ja Mersujen kanssa määrättyyn rajaan asti ja Volvo on vahvimmillaan juuri bensa-turboissa.

    On käsittämätöntä miten täällä joutuu Volvon omistajana koko ajan puolustuskannalle, kun milloin Volvo on joidenkin mielestä meluisa, milloin surkea ajettava, milloin kaukana premium-luokasta ja milloin mitäkin. Turhahan tuosta asiasta loppujen lopuksi on kinatakaan, kun täällä on liian monta Volvo-vihaajaa, mutta kunhan nyt huvikseni olen Volvoa puolustellut noita pahimpia provoja vastaan. Toisaalta jos täällä kaikki vaan kuorossa nyökyttelisi, että kyllä se Volvo on surkea ja kyllä se Bemari on ylivertainen, niin olisi tämä aika kuollut palsta keskustelun suhteen.


    Niin, muutama pahin provo on kyllä heitetty jostain muusta kuin Volvo "leiristä", sen myönnän. Lisäksi ne pari kirjoittajaa, jotka tuota harrastavat, eivät ymmärrä sitä, että tuolla tyylillä he eivät saa asiaansa yhtään eteenpäin, päinvastoin.

    Kun tämä nyt kerran lähti aika paljon polveilemaan siitä alkuperäisestä asiastani, niin mielestäni Volvo on nyt hinnoiteltu oikein, se on ns. välipremium. :sunglasses: Se ei ole ihan kaikessa sillä tasalla kuin parhaimmat (lue kalliimmat) premiumit, mutta se on hiukan kuitenkin Mondeota edellä. Ero on sama molempiin suuntiin. Jaguar on se konsernin premium merkki, joka yrittää taistella kalliimpien premiumien kanssa, Volvo taas taistelee niitä, sekä alempaa luokkaa vastaan, esim Mondeo & Passat, sijoittuen näiden väliin yhdessä esim Saabin ja Alfan kanssa. Varsinaiset premiumit erottaa mielestäni edelleen kalliimmasta hinnasta (esim Mb), teknisistä ratkaisuista, yksilöimisen mahdollisuuksista, moottorivaihtoehdoista varsinkin suuremmassa päässä ja niillä on jokaisella myös todellinen edustus- ja urheiluauto/iso coupe. Minusta myös vertailutestit osoittaa Volvon tuohon luokkaan, myös sen S80:n. Esim. Mondeo osoittaa, että ns. normaaliautot ovat ominaisuuksiltaan todella hyviä, joten pienet erot ratkaisee. Ja mielestäni Volvolla on edelleen se pieni matka todelliseksi premium merkiksi, mutta se onkin hinnoiteltu sen mukaan, eli sen hinnasta on vielä pieni matka ylöspäin.

    Jollekkin se pieni matka vielä Volvosta ylöspäin merkitsee, joillekkin taas se pieni matka Mondeosta, kuten sinulle.

      
  • Ja minä voin ihan pokkana sanoa, että samalla hinnalla valitsisin ennemmin Volvon kuin A6 Audin. Ilmeisesti A6 ei myöskään ole bemarin tai mersun tasolla? Mielestäni S80 on monilta ominaisuuksiltaan Audia parempi, mutta vastaavasti Audista löytyy parempia ominaisuuksia joillain osa-alueilla. Itse voin sanoa täysin häpeilemättä, että minun käyttööni S80 on parempi kuin A6 vastaavalla koneella. Ilmeisesti en sitten ymmärrä mitään, kun en pidä A6:tta Volvoa parempana autona.

    edit: Oletko muuten ajanut uutta Mondeota, kun tiedät eron olevan pieni? Ainakin Passatin ja S80:nen välillä on mielestäni jo varsin merkittävä ero.

    Mutta kyllähän tuolta AMS:stä tulee todella kummallisia testejäkin. Itse en millään ymmärrä tämän testin lopputulosta.

    http://www.auto-motor-und-sport.de/tests/vergleichstest/hxcms_article_500469_14009.hbs?ext_site_number=2

    Tuo BMW:n lahtivalas ei edes kuuluisi tuohon seuraan, puhumattakaan tuosta tuloksesta.

    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 12.06.2007 klo 16:14]
      
  • http://www.auto-motor-und-sport.de/tests/vergleichstest/hxcms_article_132123_14009.hbs?ext_site_number=2

    Väitätkö muuten Individual, että BMW voitti tuon testin selvästi? Tuohan on käytännössä tasapeli, vaikka kuinka vänkäisi.

      
  • http://www.auto-motor-und-sport.de/tests/vergleichstest/hxcms_article_105172_14009.hbs?ext_site_number=2

    Tuossa testissä vedetään mielestäni niin härskisti kotiinpäin, että heikonpaa hirvittää! Muutenkin kun noita testejä lukee, löytyy yksi jos toinenkin täysin järjenvastainen lopputulos saksalaisten hyväksi.

    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 12.06.2007 klo 16:21]
      
  • Mielestäni a-utoilijan heittämä Volvo-viha olettamus on väärä. Ei kait kukaan todellisuudessa "vihaa" jotain peltilehmää. Mielestäni tässäkin keskustelussa peilautuu hyvin esiin se, miten erilaisia näkemyksiä autoista voi olla. Mihin luokkaan Volvo sijoittuu suomalaisen autokansan silmissä, niin luulisin tämänkin palstan osoittavan melko todellisen tilanteen.

      
  • Simppa
    Highline Passat ei todellakaan ole kaukana Volvo S80:stä. Volkkariin saa rahalla kaikenlaista lisäkivaa niinkuin volleenkin, joten missä ne erot muutakuin pienessä kokoerossa?

    Yleisesti kaikille kun täällä kerrotaan mitä tarvitaan tähän premium tasoon niin eikö VW ole muiden kanssa täsmälleen samalla viivalla. Löytyy edustusmalli Phaeton, luksusmaasturi Touareg, urheilumalli EOS, koneeksi saa kaksoisahdettua 1.4TSI moottoria, perinteisempää 2.0 turboa/V6/V8/V10 ja jopa W12 konekin löytyy, nelivetoa saa haldexilla tai torsenilla ja vaihteistoksi saa etevää DSG:tä tai perinteisempää tiptronic mallia. Koneissa käytetään suoraruiskutusta niin diesel kuin bensaversioissakin ja hintahaarukka yltää rahvaan luvuista reilusti yli vanhan miljoonan markan. Eikö tämä ole sitä premiumia :wink:? Enemmän kuin Volvolla..

    [Kalle Kehveli muokkasi tätä viestiä 12.06.2007 klo 17:16]
      
  • Lainaus:
    12.06.2007 klo 16:07 Simppa- kirjoitti
    Ja minä voin ihan pokkana sanoa, että samalla hinnalla valitsisin ennemmin Volvon kuin A6 Audin. Ilmeisesti A6 ei myöskään ole bemarin tai mersun tasolla? Mielestäni S80 on monilta ominaisuuksiltaan Audia parempi, mutta vastaavasti Audista löytyy parempia ominaisuuksia joillain osa-alueilla. Itse voin sanoa täysin häpeilemättä, että minun käyttööni S80 on parempi kuin A6 vastaavalla koneella. Ilmeisesti en sitten ymmärrä mitään, kun en pidä A6:tta Volvoa parempana autona.


    Itse voin sanoa saman myös täysin pokkana, että Volvo S80 2,5T on parempi minun tarpeisiin kuin Audi A6 2,0 TFSI (tai vaikkapa A6 2,4 V6). Eikä tuosta paremmuudesta minun makuuni ollut oikein edes kovin tasaväkinen taistelu, vaan Volvo miellytti heti enemmän. En tietysti väitä, ettei Audissa olisi joitain asioita paremminkin kuin Volvossa, mutta kokonaisuus ei vaan miellytä Volvon veroisesti. Kun kerran Audi näitä testejä on viime aikoina tässä luokassa aika paljon voittanut, niin senhän pitäisi olla ylivoimainen Volvoon nähden, jos se kerran luetaan premium-luokan huipulla olevaksi ja Volvo on kaukana premiumista, kuten täällä annetaan usein ymmärtää.

    Kumma muuten miksei näissä keskusteluissa kukaan hyökkää heti kärppänä paikalle, jos Volvoa sanotaan Audia paremmaksi. Auta armias, jos saman lauseen esittäisi, että pitää Volvoa Bemaria parempana, niin johan olisi muutama henkilö heti todistelemassa Bemarin ylivertaisuutta Volvoon nähden. Jotenkin alan väkisin mieltää Bemari-kuskit aika ylimielisiksi näiden nettipalstojen perusteella ja pahinta meininki on Suomi24-palstalla.

      
  • Lainaus:
    12.06.2007 klo 17:02 Kalle Kehveli kirjoitti
    Simppa
    Highline Passat ei todellakaan ole kaukana Volvo S80:stä. Volkkariin saa rahalla kaikenlaista lisäkivaa niinkuin volleenkin, joten missä ne erot muutakuin pienessä kokoerossa?

    Yleisesti kaikille kun täällä kerrotaan mitä tarvitaan tähän premium tasoon niin eikö VW ole muiden kanssa täsmälleen samalla viivalla. Löytyy edustusmalli Phaeton, luksusmaasturi Touareg, urheilumalli EOS, koneeksi saa kaksoisahdettua 1.4TSI moottoria, perinteisempää 2.0 turboa/V6/V8/V10 ja jopa W12 konekin löytyy, nelivetoa saa haldexilla tai torsenilla ja vaihteistoksi saa etevää DSG:tä tai perinteisempää tiptronic mallia. Koneissa käytetään suoraruiskutusta niin diesel kuin bensaversioissakin ja hintahaarukka yltää rahvaan luvuista reilusti yli vanhan miljoonan markan. Eikö tämä ole sitä premiumia :wink:? Enemmän kuin Volvolla..


    Yleisesti minulle on ihan sama, miten kukakin autoja luokittelee, mutta Eosin luokittelu urheilumalliksi on jo riittävän paksua saadakseen minut esittämään vastalauseeni. Pasaatiakaan en pidä laatuvaikutelmaltaan mitenkään erityisen juhlavana, mutta toisaalta perinteisten premium-merkkien autoista löytyy nykyisin heikompiakin esityksiä. Passat ja uusi Mondeo on molemmat hyviä vaihtoehtoja premium-dinosauruksille, mutta en minä kyllä tiedä että tarvitseeko niitä mielikuvissa nostaa korkeammalle kuin mitä ne ovat.

      
  • Keskustelu tuntuu pyrivän testien ympärillä ilman omia kokemuksia autoista. Kun nyt tuo EOS mainittiin, niin AMS:n testissä todistettiin äskettäin, että EOS 2.0 turbolla on parempi kuin avo C70 2.5T:llä, ja kun tätä lyhyesti analysoin, niin taisivat erot syntyä avoautojen käytön kannalta hyvin olemattomissa asioissa, vaikka tilojen puolesta Volvo oli ylivoimainen. Samaa voinee sanoa muusta keskustelusta tällä kohtaa. Kyllä kansa tietää, että Mersu on Mersu, bemarikuskit ovat bemarikuskeja ja että Volvon imago on onnistuneen neutraali niin, ettei siitä kukaan ihmeemmin provosoidu, paitsi tällaisella palstalla, jossa luetaan testejä omin filtterein! Uudet autot ovat lähtökohtaisesti ihmeellisellä tavalla aina parempia kuin vanhat konstruktiot ja siitä on kiittäminen insinöörejä ja kuluttajia, jotka ovat valmiita maksamaan autoista mitä tahansa. Varmasti joku tuleva Golf Variant kunnon koneella on objektiivisesti ottaen aivan käsittämättömän hyvä auto, mutta siltä moni tulee ostamaan Volvon farkun. Kukaan ei muuten ole pystynyt selittämään minulle miksi isoilla maatiloilla isäntä ajaa isoa traktoria ja pienillä tiloilla pientä traktoria. Olisikohan rahalla tekemistä?

      
  • BMW voitti tämän testin; piste-ero on varsin tavallinen tälle lehdelle. Ruotsalaisessa lehdessä tilanne todennäköisesti on päinvastainen. Tulos näyttää olevan vaikea tunnustaa Volvolla ajaville...

      
  • [quote title="11.06.2007 klo 12:51 kenesis kirjoitti"]

    Tämä lause oli mielestäni epätosi, koska Lexuksen saa kaikilla mahdollisilla varusteilla tuohon hintaan, samoin Alfa 159:n kuten Putput aiheellisesti huomautti. Lexuksesta jää uupumaan se automaatti, mutta Alfaan saa senkin.

    Tullaan takaisin siihen premiumin määrittelyyn. Voiko automaatiton auto olla premium? Entä meidän hinnastossamme alle 60 tonnin auto, voiko se edes olla premium jos ko. hintaluokan autot (A4, BMW3, MB C) ovat esim. Saksassa samalla myydyimpiä automalleja?

    Siksi sinun farmarivaatimuksesi ei minulle selvinnyt.

    Mahtuu golfbagit tai lasketteluvehkeetkin paremmin mukaan. Eikö se ole premiumia? Eikö premiumissa kuljeteta tavaroita? Minusta se on premiumia, että on valinnan vapaus. Siitähän sitä pääasiassa maksetaan, tosiasialliset ominaisuudet saat vähemmällä valinnanvaralla paljon halvemmallakin. Vaikkapa siitä Mondeosta.

    Neliveto-dieseliä ei ole mielestäni mainittu sanallakaan koko ketjussa. Isompaa dieseliä? Lexuksessahan on "isompi diesel" kuin mainitsemissasi Mondeossa ja Passatissa.

    Ilmeisesti neliveto ei siis ole premium-varuste? Minusta se on, vaikka en itse sitä itse tarvitsekaan. Lexukseen ei saa isoa dieseliä samaan tapaan kuin saksalaisiin. Lexuksen diesel on hieno kone, mutta samassa sarjassa se ei paini kuin 330d tai MB:n isot CDI:t. Onko nuo isot dieselit tarpeen, se on toinen kysymys.

      
  • [quote title="11.06.2007 klo 14:26 Simppa- kirjoitti"]

    5-sarjan jousitus on erinomainen sekoitus mukavuutta ja saksalaista jämäkkyyttä.

    Minusta se on useimmille meidän teillemme vähän epämukava. Se on makuaasia, mutta tiedän myös ettei Bemua ole suunniteltu näille teille, vaan Etelä-Saksan tyyppisille mutkateille ja baanoille. Ei nekään aina ole hyviä, mutta epätasaisuudet ovat hyvin erityylisiä kuin meillä.

    Mistään Vectrasta tai Passatista et millään löydä yhtä hyvää jousitusta, vaikka kuinka haluaisit ne samaan kastiin laittaa.

    Se ero on nykyään äärimmäisen vähäinen. Niin vähäinen että epäilen hieman tunnistaisitko sitä "sokkotestissä"?

    Laitapa pöytään se perheauto, joka on S80 Volvoa tai 5-sarjaa hiljaisempi.

    En ole missään väittänyt, että olisivat hiljaisempia. Sanoin että ero on vähäinen ja parhaat yltävät jotakuinkin Volvo-tasolle. Laitapa pöytään yksikin Volvo-luokan auto, joka on hiljaisempi kuin BMW- tai Lexus-luokan autot.

    On se vaan kumma, että se hyvän raja menee sinulla juuri tuossa Volvossa, vaikka se häviää ihan saman verran Bemarille ja Lexukselle kuin Avensis, ranskalaiset tai ehkä uusi Mondeokin häviävät Volvolle. Eli suht vähän. Ilmeisesti arvosteluskaalasi kuitenkin muuttuu tuossa Volvon kohdalla, koska siitä alaspäin erot ovat ratkaisevia mutta siitä lisärahalla saatavat lisäominaisuudet eivät ole.

    Mistäs muuten tiedät, että Mondeon jousitus on samanlainen kuin Volvossa.

    Rakenne on ihan sama, jopa toiminnotkin on lisävarustealustassa ihan samat (3 mahdollista sähköistä asetusta jne). Pieniä eroja voi virityksessä olla, mutta samanlainen se jousitus on, et siitä pääse mihinkään. Huono se ei ole, päinvastoin. Erittäin toimiva alusta kuten Fordissa yleensäkin on. Mutta pointti on siinä, että saat täysin samantasoisen alustan Mondeossa paljon halvemmalla.

    Edelleenkin ihmettelen, että miksi ihmeessä esimerkiksi rellu joutui tekemään Vel Satiksen

    Chiracille ja sen kavereille.

      
  • Lainaus:
    12.06.2007 klo 23:17 AkiK kirjoitti

    Tullaan takaisin siihen premiumin määrittelyyn. Voiko automaatiton auto olla premium? Entä meidän hinnastossamme alle 60 tonnin auto, voiko se edes olla premium jos ko. hintaluokan autot (A4, BMW3, MB C) ovat esim. Saksassa samalla myydyimpiä automalleja?

    Mahtuu golfbagit tai lasketteluvehkeetkin paremmin mukaan. Eikö se ole premiumia? Eikö premiumissa kuljeteta tavaroita? Minusta se on premiumia, että on valinnan vapaus. Siitähän sitä pääasiassa maksetaan, tosiasialliset ominaisuudet saat vähemmällä valinnanvaralla paljon halvemmallakin. Vaikkapa siitä Mondeosta.

    Ilmeisesti neliveto ei siis ole premium-varuste? Minusta se on, vaikka en itse sitä itse tarvitsekaan. Lexukseen ei saa isoa dieseliä samaan tapaan kuin saksalaisiin. Lexuksen diesel on hieno kone, mutta samassa sarjassa se ei paini kuin 330d tai MB:n isot CDI:t. Onko nuo isot dieselit tarpeen, se on toinen kysymys.


    Okei, sulla on aika kovat premium-vaatimukset. 330xdA Touringin lähtöhinta on 66860 euroa. Onhan siinä tekniikkaa tiiviissä paketissa, mutta on sitten hintaakin.

    Mielenkiintoiseksi on maailma mennyt. Ei aikoinaan olisi farmariautoa hyväksytty mihinkään premium-joukkoon, vaikka olisi ollut merkiltään mikä tahansa Maybach tai Bugatti. Ei kyllä vissiin oikein dieseliäkään, tai nelivetoista. Kaikki nämä oli jotenkin... rahvaanomaisia. Kehitys kehittyy, eikä minulla ole mitään sitä vastaan. Päinvastoin.

      
  • Lainaus:
    12.06.2007 klo 17:02 Kalle Kehveli kirjoitti
    Simppa
    Highline Passat ei todellakaan ole kaukana Volvo S80:stä. Volkkariin saa rahalla kaikenlaista lisäkivaa niinkuin volleenkin, joten missä ne erot muutakuin pienessä kokoerossa?

    Yleisesti kaikille kun täällä kerrotaan mitä tarvitaan tähän premium tasoon niin eikö VW ole muiden kanssa täsmälleen samalla viivalla. Löytyy edustusmalli Phaeton, luksusmaasturi Touareg, urheilumalli EOS, koneeksi saa kaksoisahdettua 1.4TSI moottoria, perinteisempää 2.0 turboa/V6/V8/V10 ja jopa W12 konekin löytyy, nelivetoa saa haldexilla tai torsenilla ja vaihteistoksi saa etevää DSG:tä tai perinteisempää tiptronic mallia. Koneissa käytetään suoraruiskutusta niin diesel kuin bensaversioissakin ja hintahaarukka yltää rahvaan luvuista reilusti yli vanhan miljoonan markan. Eikö tämä ole sitä premiumia :wink:? Enemmän kuin Volvolla..


    Volkkarit on hyviä autoja, on ne sitten "premiumia" tai ei. Volkkarin(kin) haaste on kuitenkin se, että on erittäin vaikea luoda niin "laajaa" brandia, joka toimii hyvin (ja viestittää vastaavia arvoja ja ominaisuuksia) samanaikaisesti sekä luxus- että "mattimeikäläisbrandinä". Tästä esimerkkinä vaikkapa Phaetonin heikko menestys. Harva isoa autoa ostava varakas henkilö haluaa assosiotua merkkiin, jonka tyyppiedustajia ovat mm. Polo, Golf ja Passat (sinänsä kaikki luokissaan todella hyviä autoja). MB S-sarja, BMW 7-sarja tai vaikkapa Audi A8 on kuitenkin "turvallisempi" valinta ja heijastanee paremmin niitä arvoja, joita varakas henkilö haluaa niin auto- kuin muillakin tuotevalinnoillaan viestittää. Saman syyn takia Toyota, Honda ja Nissan ovat luonneet "luxury" (tai premium) merkkinsä Lexus, Acura ja Infiniti. Esimerkiksi isoa Toyotaa olisi ollut todella haasteellista brandata ja myydä menestyksellisesti Mersuja ja Bemareita vastaan. Lexus sen sijaan antaa ihan eri lähtökohdat tälle, koska brandi voitiin rakentaan puhtaalta pöydältä. Volvo lienee brandays mielessä hieman "väliluokassa". Vahva ja hyvä brandi (viestittää ennenkaikkea turvallisuutta, perhelähtöisyyttä, luotettavuutta; arvokkuutta tietyiltä osin ja erityisesti viime aikoina myös hieman sporttisuutta), mutta ei kuitenkaan yleisesti aivan niin "arvostettu" brandi kuin tässäkin ketjussa viitatut saksalaiset "premium" kilpailijansa A, B ja M. Nämäkin brandit ovat toki erilaisia, mutta Volvoon verrattuna kaikki viestittävät selvästi enemmän sellaisia arvoja (voima, suorituskyky, tekninen edistyksellisyys, menestyminen, "ei-halpa, mutta erittäin laadukas" ja yksilöllisyys), jotka autoihin liitettäessä "nostavat" brandiarvoa. Toki edellyttäen, että tuotteen todelliset ominaisuudet ovat linjassa brandimielikuvan kanssa. Ja varmaankin A:n, B:n ja M:n osalta pääosin ovatkin.

      
  • Lainaus:
    12.06.2007 klo 23:17 AkiK kirjoitti

    Tullaan takaisin siihen premiumin määrittelyyn. Voiko automaatiton auto olla premium? Entä meidän hinnastossamme alle 60 tonnin auto, voiko se edes olla premium jos ko. hintaluokan autot (A4, BMW3, MB C) ovat esim. Saksassa samalla myydyimpiä automalleja?
    Aika mielenkiintoinen Jenkkityyli sinulla 'hyvän' määrittämisessä. Onko auto parempi jos siihen lisää kaikkea mahdollista, vai olisiko sittenkin järkevä, älykäs kokonaisuus se parempi tie? Eli jos autossa on kuusi sivupeiliä, onko se parempi kuin kaksi? Onko auto 'premiumia' jos se ei ole pitkän akselivälin seitsemänpaikkainen, coupe-cabrio maastourheiluauto?

    On paljon esimerkkejä kalliista autoista joihin on VAADITTU manuaalivaihtoehto.

    Jo 1-sarjakin on aika selvästi premiumia, porukkahan maksaa siitä huomattavasti enemmän kuin perusautoista. Onhan siinä ratkaisutkin 3-sarjan kanssa lähes identtiset eli ainoastaan koko 'pikkuautoluokasta'.
    Volvossahan ei isoinkaan malli ole takavetoinen, ehkä takavetoisuus on premiumia kun ne aina niin paljon enemmän maksaa (myös etuvetoisiin pitää näköjään takaveto lisätä jos halutaan pyytää kallis hinta)? :no_mouth:

    Mahtuu golfbagit tai lasketteluvehkeetkin paremmin mukaan. Eikö se ole premiumia? Eikö premiumissa kuljeteta tavaroita? Minusta se on premiumia, että on valinnan vapaus. Siitähän sitä pääasiassa maksetaan, tosiasialliset ominaisuudet saat vähemmällä valinnanvaralla paljon halvemmallakin. Vaikkapa siitä Mondeosta.
    ...eli Hiace on premiumia? Mitä ihmeen rekkamiehiä sivistyneet ihmiset yhtäkkiä muka ovat? Perusperheethän ovat ne joiden täytyy rahdata ties mitä ympäri maita ja mantuja, hienostunut vaihtoehtohan on aina ollut sedan tai kaunislinjainen urheiluauto. Niihinkin mahtuu hyvin golf- ja laskettelukamppeet. 911:seenkin mahtuu kaikki edellämainitut eikä lapsetkaan ole harvinainen näky takaistuimilla... Valinnan vapaus on se että on toinen isompi auto tai kuljetuspalvelu isojen tavaroiden roudaamiseen.

    Minusta Volvon asema tiettyjen (omistajien) keskuudessa on enemmän seurausta köyhien Suomalaisten (työläisluokan) vaurastumisesta, kun Primerat on alkaneet vaihtua Volvoihin ja vuokrakaksiot omiin asuntoihin ja on varaa muutamaan merkkivaatteeseen niin yhtäkkiä leikitäänkin Nokiamiljonäärejä ja ollaan olevinaan 'yläluokkaa'... Silloin pidetään kaikkea mitä itsellään on täydellisenä ja 'riittävän' hyvänä, kaikki kalliimpi ja hienompi onkin heidän mielestään yllätys yllätys 'turhaa' eikä parempaa. Ovat olevinaan tarpeeksi varakkaita vaikka mihin mutta eivät vain 'järkevinä' 'viitsi' tuhlata mihinkään 'turhaan' kun Volvo kerran on 'juuri sopiva'.

    Milloin omaan budjettiin sopiva auto EI ole omistajan mielestä 'juuri sopiva'? Miksi kateelliset, Suomalaiset Volvokuskit sanoisivat että 'ostin tämän kun ei ollut varaa Mersuun, Lexukseen tai Bemuun', eivät he TIETENKÄÄN niin tekisi (paitsi A-utoilija sen myönsi)! TOTTAKAI heidän mielestään Mersut, Lexukset ja Bemut ovat aivan liian kalliita ja TURHIA, he kun tekevät JÄRKEVÄN ja täydellisen päätöksen ostaa edullisemman Volvon ja 'typerät' kalliimpien ostajat ovat maksaneet turhaan jostain mihin Volvon omistaja ei 'viitsi' panostaa koska ei 'halua'.

    Ilmeisesti neliveto ei siis ole premium-varuste?
    Ainakin aiemmin se oli maanviljelijän tms. duunarin varuste. Katso vaikka rallikuskejakin ja huipputasonkin meininkiä verrattuna paljon alempiin GT-ajoihin, rallipuolihan on lähinnä heinähattumeininkiä ja katsojat korkeintaan asuntoautoporukkaa. Ei ihan mikään Monaco tai Goodwood.

      
  • ...odottakaa vain kun Infiniti tulee Suomen markkinoille! Sitten taitaa ensimmäistä kertaa tulla tarjolla Bemua suunnilleen vastaavat ominaisuudet tarjoava piirun verran halvempi vaihtoehto. Taitaa vain kestää turhan pitkään ennenkuin se Suomeen tulee, kiirehtisivät jo! Venäjälläkin Infiniti on jo ollut pitkään myynnissä ja eikö se tule Saksaankin ensi vuonna?

      
  • [quote title="12.06.2007 klo 23:41 kenesis kirjoitti"]

    Okei, sulla on aika kovat premium-vaatimukset. 330xdA Touringin lähtöhinta on 66860 euroa. Onhan siinä tekniikkaa tiiviissä paketissa, mutta on sitten hintaakin.

    Niin, se riippuu edelleen siitä premiumin määrittelystä. Kokoluokittain ajateltuna premiumeja on paljon, mutta jos kaikki autot ja niiden ominaisuudet laitetaan ikäänkuin samaan sarjaan, niin niitä on paljon vähemmän. Silloin tullaan siihen kysymykseen, mitkä autot oikeasti tarjoavat todella paljon enemmän kuin joku muu?

    Mielenkiintoiseksi on maailma mennyt. Ei aikoinaan olisi farmariautoa hyväksytty mihinkään premium-joukkoon, vaikka olisi ollut merkiltään mikä tahansa Maybach tai Bugatti.

    Farmarihan on tavallaan premiumia, se on usein kalliimpi ja tarjoaa ostajalleen enemmän mahdollisuuksia kuin porrasperä.

    Minusta nykyään todellista premiumia (tässä tarkoitan lähinnä ajatuksellisesti) edustavat itse asiassa isot möhkömaasturit. Ne ovat todella kalliita, turhia, ylenmäärin varusteltuja, suht rumiakin...ja ne ostetaan useimmiten vain siksi että niillä halutaan näyttää ja erottua.

    Tämä näkyy mielenkiintoisella tavalla halvemmissakin autoissa siinä, että ne autot joita keskiluokka ennen osti (perhefarmarit ym.) menettävät markkina-asemaansa, lähinnä juuri pienille SUVeille. Ihmiset siis kokevat saavansa maastureista "premiumia" ja ovat siitä valmiita maksamaan ostohinnassa ja ylläpitokuluissa.

    EDIT: ja tutkimusten mukaanhan ne todella varakkaat / rikkaat ihmiset ajavat hyvin tavallisilla autoilla.

    :wink:

    [AkiK muokkasi tätä viestiä 13.06.2007 klo 01:22]
      
  • [quote title="13.06.2007 klo 01:00 Putput kirjoitti"]

    Aika mielenkiintoinen Jenkkityyli sinulla 'hyvän' määrittämisessä. Onko auto parempi jos siihen lisää kaikkea mahdollista, vai olisiko sittenkin järkevä, älykäs kokonaisuus se parempi tie?

    Tässä haettiin sitä täydellisesti varusteltua autoa ja sen hintaluokkaa, koska Volvossa ne varusteet on ja on valitettu että ne joihinkin paljon maksavat.

    On paljon esimerkkejä kalliista autoista joihin on VAADITTU manuaalivaihtoehto.

    On, mutta on se silti hyvä jos automaatti / suorakytkentälaatikkokin on valikoimassa. Saa automaatin jopa Porscheenkin. Kyllä varsinaisen manuaalin päivät alkavat olla luetut tosikäytössä. Suorakytkentälaatikot ym. tulevat.

    ...eli Hiace on premiumia? Mitä ihmeen rekkamiehiä sivistyneet ihmiset yhtäkkiä muka ovat? Perusperheethän ovat ne joiden täytyy rahdata ties mitä ympäri maita ja mantuja, hienostunut vaihtoehtohan on aina ollut sedan tai kaunislinjainen urheiluauto.

    Et ole kuullut, että hyvin toimeentulevilla ihmisillä on myös lapsia, ja useissa maissa keskimääräistä isommat perheetkin? Ja mukava se on pappanakin, että lapsenlapset mahtuu kyytiin kun niitä harrastuksiin kuskaa. SL Mersuun ne ei oikein mahdu, sen sijaan E-farmariin oikein mukavasti.

    Niihinkin mahtuu hyvin golf- ja laskettelukamppeet.

    Maksimissaan kahden ihmisen, pidemmällä reissulla muut tavarat tekee jo tiukkaa. Ja miten suksiboksi istuu mainitsemiesi premium-sedanien ja urheiluautojen sulolinjoihin?

    Valinnan vapaus on se että on toinen isompi auto

    Miksei se isompi voisi myös olla premium, jossa sillä enemmän ajetaan?

    Milloin omaan budjettiin sopiva auto EI ole omistajan mielestä 'juuri sopiva'? TOTTAKAI heidän mielestään Mersut, Lexukset ja Bemut ovat aivan liian kalliita ja TURHIA, he kun tekevät JÄRKEVÄN ja täydellisen päätöksen ostaa edullisemman Volvon ja 'typerät' kalliimpien ostajat ovat maksaneet turhaan jostain mihin Volvon omistaja ei 'viitsi' panostaa koska ei 'halua'.

    Ihmiset yleensä mitoittavat asiat sen mukaan, mihin heillä lähes maksimissaan on varaa. Eron tekevät sitten ne, joilla oikeasti on varaa, niillä ei ole välttämättä enää sitä näyttämisen tarvetta. Silloin onkin mielenkiintoista, että ne tekevät rahoistaan huolimatta suht "tavallisia" valintoja.
    (poikkeuksiakin tietysti on, ns. new-money ilmiö)

    Ainakin aiemmin se oli maanviljelijän tms. duunarin varuste.

    Maalaisromantiikka on sitten ilmeisesti in suihkuseurapiireissä, koska kaikki premium-valmistajat tekevät kilvan nelivetomalleja ja maastureita, pääasiassa vieläpä maihin joissa ei ikinä ole liukkaita kelejä.
    :wink: :grin:

      
  • Lainaus:
    13.06.2007 klo 01:19 AkiK kirjoitti
    EDIT: ja tutkimusten mukaanhan ne todella varakkaat / rikkaat ihmiset ajavat hyvin tavallisilla autoilla.


    Tässä viitattaneen esim. Ikean perustajaan Ingvar Kamprad, joka autona on:

    Net Worth: $23 billion
    Vehicles Owned: 1993 Volvo 240 GL

    http://www.forbesautos.com/advice/toptens/billionaire/05-ingvar_kamprad.html

    Ja onhan noita muitakin....

      
  • [quote title="12.06.2007 klo 23:41 kenesis kirjoitti"]

    Okei, sulla on aika kovat premium-vaatimukset. 330xdA Touringin lähtöhinta on 66860 euroa. Onhan siinä tekniikkaa tiiviissä paketissa, mutta on sitten hintaakin.

    Joo, on hintaa. Mutta ei tuo yhdistelmä silti mitenkään harvinainen ole edes Suomessa. 530 xdA on itse asiassa suht yleinen vitosbemarien joukossa ja olen kyllä nähnyt 330 xd:täkin monta, osa niistä liene automaattilaatikkoisiakin.

    Eikä tuo A6 Avant 3.0 TDI Quattro Tiptronickaan mikään harvinaisuus ole, itsekin tunnen sellaisen omistajan. Hintaa on ilman varusteitakin yli 71 tonnia. Eli käytännössä 80+. Mutta premium se on mikä maksaa. :wink: :grin:

      
  • Lainaus:
    13.06.2007 klo 10:48 AkiK kirjoitti
    [quote title="12.06.2007 klo 23:41 kenesis kirjoitti"]

    Okei, sulla on aika kovat premium-vaatimukset. 330xdA Touringin lähtöhinta on 66860 euroa. Onhan siinä tekniikkaa tiiviissä paketissa, mutta on sitten hintaakin.

    Joo, on hintaa. Mutta ei tuo yhdistelmä silti mitenkään harvinainen ole edes Suomessa. 530 xdA on itse asiassa suht yleinen vitosbemarien joukossa ja olen kyllä nähnyt 330 xd:täkin monta, osa niistä liene automaattilaatikkoisiakin.

    Eikä tuo A6 Avant 3.0 TDI Quattro Tiptronickaan mikään harvinaisuus ole, itsekin tunnen sellaisen omistajan. Hintaa on ilman varusteitakin yli 71 tonnia. Eli käytännössä 80+. Mutta premium se on mikä maksaa. :wink: :grin:


    Joo, kyllä niitä liikkuu. Itsekin olen tuollaisella 330xdA Touringilla ajanut. On se juhlava peli.

      
  • A-utoilija ja Simppa eivät nyt halua ymmärtää pointtiani ja se on täysin luonnollista. Jos on valinnut halvemman merkin, haluaa puolustella valintaansa kaikille, että se on täysin kalliimpia vastaava. Jos on taas valinnut kalliimman, haluaa perustella, että sijoitetulle lisärahalle on saanut jotain katetta.

    Siinä menette vain ristiin, että perustelette valintaanne molemmilla argumenteilla. Se teidän rakas ja ylivoimainen S80 on ihan eri tasolla halvempiin verrattuna (esim Passat ja Mondeo), mutta eroa ei ole sitten kalliimpiin ollenkaan (esim 5-sarja ja A6). Tämä on nyt tullut esiin useamman kirjoittajan teille antamasta palautteesta.

    Jos otetaan se jumalainen S80 ja varustellaan se hyvin, niin bensakoneena siinä on vähintään 200 hv. Sitten etsitään kallimpien merkkien hinnastoista vastaavat mallit samoilla varusteilla, niin varmasti mennään kalliimpaan luokkaan kuin Volvo. Myös Audi A6 menee tuolloin kalliimmaksi. Ero vaan kasvaa sekä hinnassa, että ominaisuuksissa, kun siirrytään pois köyhimpien malleista. Silti näitä voidaan täysin verrata vertailuissa, onhan se Suberbkin voittanut E-sarjan, vaikka on Volvon tapaan kasattu halvemmista palikoista ja kaikki yksityiskohdat eivät ole ihan yhtä laadukkaita. S80:ssä vain on se huono puoli, ettei se ole halvemmasta hinnastaan huolimatta oikein pärjännyt vertailuissa, joten varsinaiset premium merkit ovat pystyneet antamaan suuremmalle hinnalleen myös vastinetta, mikä ei aina ole välttämättä näin.

    Miksi sitten S80 on varsinaisia ja kalliimpia premiumeja halvempi? Siihen on monia syitä, mutta esimerkkeinä on joidenkin teknisten asioiden halvempi toteutus (etuveto, neliveto vain pikkuautoissa käytetyllä halvalla haldexilla, täysin Mondeota vastaava alusta), paljon premium merkkejä heikompi yksilöimisen ja valinnanvaran mahdollisuus ja kaikki varusteet eivät edusta ihan viimeisintä kehitysversiota.

    Lisäksi on asia, kun imago ja merkin arvostus. Siitäkin joutuu vain maksamaan halusi tai ei. Kuten tässä keskustelussa on tullut jo ilmi, Volvon imago ei ole sama kuin vaikka A:lla, B:llä, M:llä ja vaikka Jaguarilla ja Lexuksella. Ne ovat selvästi kalliimpia merkkejä ja niillä on kalliimman merkin autovalikoima. Jos sanot golfkerholla tulleesi Volvolla, kaikki tietää heti, ettei sinulla ole kovin kallis auto, sellaista kun ei ole valikoimissa. Jos sanot tulleesi Mersulla, se on ihan eri asia, autosi on voinut maksaa vaikka 700 tuhatta euroa. Sama koskee näitä kaikkia varsinaisia premium merkkejä, niillä on valikoimissaan myös niitä kalliimpia autoja ja kokonaisia eri luokkia, kuin mitä Volvolla on. Tästä on tietysti myös haittaa, tiedän yhdenkin kauppiaan, joka joutui vaihtamaan Mersunsa Volvoon kun asiakkaat rupesivat piruilemaan hintojen noususta. Noh kun nyt on Volvo pihassa, vinoilu on loppunut! Näin toimii vain kateellinen suomalainen. Volvo edustaa selkeästi keskiluokkaa Euroopassa, nuo muut edustavat ylempää luokkaa. Tätä on tietysti Volvokuskin erittäin vaikeaa tai mahdotonta myöntää. Tätä kuvaa hyvin se, että yritätte väkisin vängätä Volvoa eri luokkiin mihin se ei kuulu. Volvolla ei esim ole edustusautoa, joka sitten taas löytyy kaikilta noilta ylemmän luokan merkeiltä.

    [individual muokkasi tätä viestiä 13.06.2007 klo 11:35]
      
  • Lainaus:
    13.06.2007 klo 01:00 Putput kirjoitti

    Minusta Volvon asema tiettyjen (omistajien) keskuudessa on enemmän seurausta köyhien Suomalaisten (työläisluokan) vaurastumisesta, kun Primerat on alkaneet vaihtua Volvoihin ja vuokrakaksiot omiin asuntoihin ja on varaa muutamaan merkkivaatteeseen niin yhtäkkiä leikitäänkin Nokiamiljonäärejä ja ollaan olevinaan 'yläluokkaa'... Silloin pidetään kaikkea mitä itsellään on täydellisenä ja 'riittävän' hyvänä, kaikki kalliimpi ja hienompi onkin heidän mielestään yllätys yllätys 'turhaa' eikä parempaa. Ovat olevinaan tarpeeksi varakkaita vaikka mihin mutta eivät vain 'järkevinä' 'viitsi' tuhlata mihinkään 'turhaan' kun Volvo kerran on 'juuri sopiva'.

    Milloin omaan budjettiin sopiva auto EI ole omistajan mielestä 'juuri sopiva'? Miksi kateelliset, Suomalaiset Volvokuskit sanoisivat että 'ostin tämän kun ei ollut varaa Mersuun, Lexukseen tai Bemuun', eivät he TIETENKÄÄN niin tekisi (paitsi A-utoilija sen myönsi)! TOTTAKAI heidän mielestään Mersut, Lexukset ja Bemut ovat aivan liian kalliita ja TURHIA, he kun tekevät JÄRKEVÄN ja täydellisen päätöksen ostaa edullisemman Volvon ja 'typerät' kalliimpien ostajat ovat maksaneet turhaan jostain mihin Volvon omistaja ei 'viitsi' panostaa koska ei 'halua'.


    Taas aika tyypillistä Putputin Volvoa halveksivaa vuodatusta. Onko Bemari sitten jollain tavoin hienompi auto sen ns rikastuneen yläluokan tarpeisiin kuin vaikkapa Volvo tai Audi? Tuon luokan autotkin valitaan oman maun mukaan ja noihin kaikkiin saa halutessaan uppoamaan hyvinkin suuria summia. Kallein auto on Mersu, joten onko silloin Bemarin ostanutkin vain tyytynyt siihen, koska on pitänyt Mersua liian kalliina vai voisiko joskus Bemarin ostajakin olla halunnut halvemman Bemarin kalliimman Mersun sijasta? Eikö myös silloin moni voi haluta Volvon tai Audin ja niiden halvempi hinta tulee vaan bonuksena.

    Mikähän siinä on, ettet voi ymmärtää tuota asiaa, että joku voi pitää Volvoa parempana autona omiin tarpeisiinsa kuin Bemaria tai Audia tai Mersua. Itse olisin myös ostamani Volvon hinnalla lisävarusteineen saanut BMW 523i business-mallin, mutta kun en halunnut eli Bemari ei kiinnostanut tarpeeksi. Volvo oli ostoa tehdessäni juuri markinoille tullut automalli, joka miellytti kaikin puolin eniten. Ei tuon luulisi olevan kovin monimutkaista ymmärtää ja en ymmärrä alkuunkaan miksi Volvo-kuskien pitäisi olla kateellisia Bemarista eli taas aika tyypillistä Bemari-kuskin ylimielisyyttä, kun kuvittelee ajavansa kaikkien ihailemalla ja haaveilemalla automerkillä.

      
  • Lainaus:
    12.06.2007 klo 16:19 Simppa- kirjoitti
    http://www.auto-motor-und-sport.de/tests/vergleichstest/hxcms_article_105172_14009.hbs?ext_site_number=2

    Tuossa testissä vedetään mielestäni niin härskisti kotiinpäin, että heikonpaa hirvittää! Muutenkin kun noita testejä lukee, löytyy yksi jos toinenkin täysin järjenvastainen lopputulos saksalaisten hyväksi.


    Ei se tarkoita sitä, että vertailun lopputulos on väärä, jos se ei ole sama, kuin henkilökohtainen mielipiteesi. Minusta tuo on täysin järkeenkäypä lopputulos, niinkuin nuo muutkin viittaamasi.

      
  • Lainaus:
    13.06.2007 klo 11:30 individual kirjoitti
    A-utoilija ja Simppa eivät nyt halua ymmärtää pointtiani ja se on täysin luonnollista. Jos on valinnut halvemman merkin, haluaa puolustella valintaansa kaikille, että se on täysin kalliimpia vastaava. Jos on taas valinnut kalliimman, haluaa perustella, että sijoitetulle lisärahalle on saanut jotain katetta.

    Siinä menette vain ristiin, että perustelette valintaanne molemmilla argumenteilla. Se teidän rakas ja ylivoimainen S80 on ihan eri tasolla halvempiin verrattuna (esim Passat ja Mondeo), mutta eroa ei ole sitten kalliimpiin ollenkaan (esim 5-sarja ja A6). Tämä on nyt tullut esiin useamman kirjoittajan teille antamasta palautteesta.

    Jos otetaan se jumalainen S80 ja varustellaan se hyvin, niin bensakoneena siinä on vähintään 200 hv. Sitten etsitään kallimpien merkkien hinnastoista vastaavat mallit samoilla varusteilla, niin varmasti mennään kalliimpaan luokkaan kuin Volvo. Myös Audi A6 menee tuolloin kalliimmaksi. Ero vaan kasvaa sekä hinnassa, että ominaisuuksissa, kun siirrytään pois köyhimpien malleista. Silti näitä voidaan täysin verrata vertailuissa, onhan se Suberbkin voittanut E-sarjan, vaikka on Volvon tapaan kasattu halvemmista palikoista ja kaikki yksityiskohdat eivät ole ihan yhtä laadukkaita. S80:ssä vain on se huono puoli, ettei se ole halvemmasta hinnastaan huolimatta oikein pärjännyt vertailuissa, joten varsinaiset premium merkit ovat pystyneet antamaan suuremmalle hinnalleen myös vastinetta, mikä ei aina ole välttämättä näin.

    Miksi sitten S80 on varsinaisia ja kalliimpia premiumeja halvempi? Siihen on monia syitä, mutta esimerkkeinä on joidenkin teknisten asioiden halvempi toteutus (etuveto, neliveto vain pikkuautoissa käytetyllä halvalla haldexilla, täysin Mondeota vastaava alusta), paljon premium merkkejä heikompi yksilöimisen ja valinnanvaran mahdollisuus ja kaikki varusteet eivät edusta ihan viimeisintä kehitysversiota.

    Lisäksi on asia, kun imago ja merkin arvostus. Siitäkin joutuu vain maksamaan halusi tai ei. Kuten tässä keskustelussa on tullut jo ilmi, Volvon imago ei ole sama kuin vaikka A:lla, B:llä, M:llä ja vaikka Jaguarilla ja Lexuksella. Ne ovat selvästi kalliimpia merkkejä ja niillä on kalliimman merkin autovalikoima. Jos sanot golfkerholla tulleesi Volvolla, kaikki tietää heti, ettei sinulla ole kovin kallis auto, sellaista kun ei ole valikoimissa. Jos sanot tulleesi Mersulla, se on ihan eri asia, autosi on voinut maksaa vaikka 700 tuhatta euroa. Sama koskee näitä kaikkia varsinaisia premium merkkejä, niillä on valikoimissaan myös niitä kalliimpia autoja ja kokonaisia eri luokkia, kuin mitä Volvolla on. Tästä on tietysti myös haittaa, tiedän yhdenkin kauppiaan, joka joutui vaihtamaan Mersunsa Volvoon kun asiakkaat rupesivat piruilemaan hintojen noususta. Noh kun nyt on Volvo pihassa, vinoilu on loppunut! Näin toimii vain kateellinen suomalainen. Volvo edustaa selkeästi keskiluokkaa Euroopassa, nuo muut edustavat ylempää luokkaa. Tätä on tietysti Volvokuskin erittäin vaikeaa tai mahdotonta myöntää. Tätä kuvaa hyvin se, että yritätte väkisin vängätä Volvoa eri luokkiin mihin se ei kuulu. Volvolla ei esim ole edustusautoa, joka sitten taas löytyy kaikilta noilta ylemmän luokan merkeiltä.


    Sorry nyt individual, mutten ymmärrä oikein tuota sinunkaan vuodatustasi eli tämä keskustelu menee jo hieman naurettavalle tasolle. Jokainen ostaa auton omien tarpeidensa mukaan ja moni ajattelematta mitään auton imagoja tai pätemisen tarvetta autolla. Esim itse olen ostanut auton omien mieltymysteni mukaan ja tällä kertaa sen merkki oli Volvo, ensi kerralla ehkä joku muu. Luultavasti vain Volvo saa täällä aikaan tuollaista vuodatusta eli onpa tosiaan ajatuksia herättävä automerkki!

      
  • Lainaus:
    13.06.2007 klo 11:47 A-utoilija kirjoitti
    Sorry nyt individual, mutten ymmärrä oikein tuota sinunkaan vuodatustasi eli tämä keskustelu menee jo hieman naurettavalle tasolle. Jokainen ostaa auton omien tarpeidensa mukaan ja moni ajattelematta mitään auton imagoja tai pätemisen tarvetta autolla. Esim itse olen ostanut auton omien mieltymysteni mukaan ja tällä kertaa sen merkki oli Volvo, ensi kerralla ehkä joku muu. Luultavasti vain Volvo saa täällä aikaan tuollaista vuodatusta eli onpa tosiaan ajatuksia herättävä automerkki!


    Niin, ymmärrän hyvin kommenttisi ja jopa odotinkin sitä, kuten tekstistäni näät. Voisit vain miettiä edellisiä kirjoituksiasi ja varsinkin kirjoitukseni alkuosaa, menee hiukan puurot ja vellit sekaisin.

    Mutta kuten sanoin, Volvon keskiluokkaisesta imagosta ja brändistä on myös hyötyä. Kuten toivottavasti liike-elämää tuntevana ymmärrät, brändistä joutuu maksamaan, ostit sitten autoja, vaatteita tai mitä tahansa.

      
  • Lainaus:
    12.06.2007 klo 23:34 AkiK kirjoitti

    5-sarjan jousitus on erinomainen sekoitus mukavuutta ja saksalaista jämäkkyyttä.

    Minusta se on useimmille meidän teillemme vähän epämukava. Se on makuaasia, mutta tiedän myös ettei Bemua ole suunniteltu näille teille, vaan Etelä-Saksan tyyppisille mutkateille ja baanoille. Ei nekään aina ole hyviä, mutta epätasaisuudet ovat hyvin erityylisiä kuin meillä.


    Tietysti makuasioita, mutta mielestäni tuo jousitus taas on 5-sarjan vahvimpia valtteja kilpailijoitaan vastaan. Moni kilpailija on jossain muussa parempi, mutta tuo on kyllä mielestäni 5-sarjan parasta aluetta. Tuota on myös esim TM ja TL tuonut erittäin vahvasti esille esim laajassa vertailussaan, samoin kuin alla oleva Hesarin juttu:

    "BMW:n 5-sarjan jousitusmukavuus on edelleen isojen autojen huippua. BMW:n 5-sarjan autolla on ilo ajaa. Jousitus on huippuluokkaa, ja ajomukavuudessa BMW lyö kaikki kilpailijansa. Mitä huonompi tie, sitä enemmän BMW erottuu edukseen. Jousitus toimii niin sulavasti, että soratiekin tuntuu melkein asfaltilta."

    http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Hienostunutta+voimaa+kohtuukulutuksella/HL20060902SI1AL0216n

    Hesarin Timo Turkula vielä tuntuu kammoksuvan matalaprofiilirenkaita ja suurempia vanteita, joten siinä mielessä AkiK:n ja tuon toimittajan maku on aika lähellä? Tietysti tuokin juttu on vain yhden autotoimittajan mielipide.

    [individual muokkasi tätä viestiä 13.06.2007 klo 12:39]
      
  • Lainaus:
    13.06.2007 klo 12:31 individual kirjoitti

    Tietysti makuasioita, mutta mielestäni tuo jousitus taas on 5-sarjan vahvimpia valtteja kilpailijoitaan vastaan. Moni kilpailija on jossain muussa parempi, mutta tuo on kyllä mielestäni 5-sarjan parasta aluetta. Tuota on myös esim TM ja TL tuonut erittäin vahvasti esille esim laajassa vertailussaan, samoin kuin alla oleva Hesarin juttu:

    "BMW:n 5-sarjan jousitusmukavuus on edelleen isojen autojen huippua. BMW:n 5-sarjan autolla on ilo ajaa. Jousitus on huippuluokkaa, ja ajomukavuudessa BMW lyö kaikki kilpailijansa. Mitä huonompi tie, sitä enemmän BMW erottuu edukseen. Jousitus toimii niin sulavasti, että soratiekin tuntuu melkein asfaltilta."

    http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Hienostunutta+voimaa+kohtuukulutuksella/HL20060902SI1AL0216n

    Hesarin Timo Turkula vielä tuntuu kammoksuvan matalaprofiilirenkaita ja suurempia vanteita, joten siinä mielessä AkiK:n ja tuon toimittajan maku on aika lähellä? Tietysti tuokin juttu on vain yhden autotoimittajan mielipide.


    Näkyy kelpaavan Bemari-kuskeille Hesarista otetut linkit, silloin kun Bemarista kirjoitetaan jotain hyvää. Aiemminhan nuo Hesarin jututkin on leimattu täällä roskaksi fanaattisimman Bemari-kuskin toimesta.
    Kukaanhan ei täällä itse asiassa ole Bemaria haukkunutkaan, vaan se arvosteltava yritetään aina löytää Volvosta.

    Tuolla on vastaava koeajo Volvosta ja sielläkin S80:stä käytetään mainintaa "edustusluokan sedan". Myös Volvoa kehutaan tuolla aika monessa kohtaa, mm. loistavasta saksalaisia paremmasta suuntavakavuudesta, huippuluokan matkustusmukavuudesta ja kiinteästä laatuauton tunnosta jne. Molemmat autot on myös pisteytetty ja Bemari voitti pisteytyksen hyvin täpärästi, mutta vain Bemarin pisteet näkyy linkissä ja Volvon pisteet on nähtävissä vain lehtileikkeessä ja en niitä nyt ulkoa muista. Onko tuo Hesarin koeajo nyt sitten roskaa, kun se noin Volvoakin kehuu?

    Tässä jälkikäteen lisättynä Hesarin pisteytykset BMW 520d A vs Volvo D5 Momentum A koeajoista

    BMW / Volvo
    -----------------------
    Ajettavuus 9 / 9
    Mukavuus 10 / 9
    Turvallisuus 8,5 / 9
    Laatu 9,5 / 9
    Näkyvyys 8 / 8
    Sisätilat 8,5 / 8,5
    Tavaratilat 8,5 / 8
    Suorituskyky 9 / 9
    Kulutus 9,5 / 8
    Hinta 7,5 / 7,5
    ----------------------
    Arvosana 8,8 / 8,5

    Kuten huomataan hyvin tasaväkisiä ovat Hesarin arvostelun mukaan ja BMW repi tuon 0,3 pisteen kaulan etupäässä kulutuksen avulla.

    Itse muuten luin tuon Hesarin koeajon juuri ennen kaupantekoa ja olihan se pienenä lisävahvistuksena sille, että Volvo kannattaa ostaa.

    http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Pitkien+matkojen+menij%C3%A4/HL20061111SI1AL02kct

    [A-utoilija muokkasi tätä viestiä 13.06.2007 klo 22:27]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit