Infiniti FX35 "koeajo"

2 kommenttia

Tälläkin palstala on vilahtanut muutaman kerran että Infiniti olisi tulossa Suomen markkinoille, joten ajattelimpa laittaa kokemuksia tämän viikon ajelukeikalta Infiniti FX35'lla. Saataisiin samalla muutakin puhuttavaa kuin Volvo...



FX35 on 'SUV' joka kilpailee lähinnä BMW X5, Volvo SC90, Subaru Tribeca etc luokassa pohjois-amerikan markkinoilla. http://www.infiniti.com/fx/



Koeajo oli lähinnä maantieajoa Montrealista itään pari tuntia, sekä hieman kokeilua pikkuteillä ja nopea lenkki hiekkamontulla. Auto on vuoden vanha.



Auto on mielestäni aika erikoinen ajaa. Olen ajanut aika vähän SUV tyyppisiä autoja, mutta pitäisin niitä hieman pehmeämpinä ajaa kuin FX35. Tiessä olevat epätasaisuudet tulevat auton sisälle todella terävästi, ja esim kahvin juomiseen pitää tosissaan keskittyä Kanadan epätasaisilla teillä. Kun autolla ajaa pikkuteitä, se on selvästi hauskempi ajaa, mutta auto kallistelee silti hieman kantattaessa, muistuttaen korkeasta painopisteestä. Ei kovin korkeita pisteitä tästä.



Koeajoauton varustelu oli aika täydellinen, mutta huomasin mielenkiintoisen ongelman. Autossa oli aktiivinen vakionopeuden säädin, mutta ajokelimme oli todella huono ja räntää/alilämpöistä vettä tuli paljon. Kun tämä massa puuroutui lasersensorin päälle, vakionopeuden säädin alkoi jarruttamaan. Kummallisesti 'aktiivisuutta' ei saanut pois päältä, vaan loppumatka oli ajettava kokonaan ilman cruisea. Silloin kun jäätä ei ollut, säädin toimi loistavasti ja on varsin mukava varuste.



Autossa on kokoonsa nähden normaalisti tilaa, mutta peräkontti on aika pieni. Myös penkit ovat hyvät jos pitää sohvatyylistä, mutta minua miellyttää enemmän eurooppalaisten tyyli tehdä sivulta tukevia, hieman kovempia penkkejä.



Auton moottori (3.5l V6, 280hp) on erinomainen suorituskyvyltään, mutta taloudellisuudesta ei voi puhua ainakaan tässä rungossa. Maantieajossa mittasin polttoainemittarilta hieman yli 12 litraa 100km ja omistajan mukaan normaali seka-ajo vie mittarilla 15l... Jos auton äänet kiinnostavat, niin mielestäni ne ovat varsin vaisut ja ikävästi kuuluvat sisälle maantieajossakin. Rengasäänet eivät pahasti kuulu, mutta asfaltin pinta on pohjoisamerikassa sileämpi ja vertailu suomen karheille teille on vaikeea.



Summasummarum koeajosta 350 km - sporttisempi SUV, joka viimeistelyn muutoksilla voisi soveltua Euroopankin markkinoille jos saatavilla olisi taloudellisempi moottori. Ulko/sisänäöstä en pitänyt, mutta nämähän ovat makuasioita.

  
  • Koska tuosta on tulossa uusi malli? Eikö tuo ole jo ollut melko kauan markkinoilla? Silti mielestäni edelleen melko hyvän näköinen kiesi.

      
  • onko tietoa milloin merkki tulee suomeen

    ainakin tänä vuonna on aloitettu virallinen euroopan tuonti

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit