Auto on varmatoiminen, kulkee hyvin, mutta kuluttaa vähän (95 Invite Cool -05). Ajettavuus muuten kohdillaan, mutta ohjaus voisi olla kevyempi ja tarkemi, mutta omistajatasolla senkin kanssa oppii elämään. Melutaso ei kaikista alhaisin, mutta kokoluokassaan hyväksyttävä. Melko hyvin varustettu ja muunneltavuus varsinkin 5-ovisessa (3-ovistahan ei enää tuoda Suomeen kuin avona) erinomainen. Noista talviominaisuuksista sen verran, että kaikin puolin muuten toimii, mutta lämpiäminen aika hidasta, kun lämmöt on saavutettu tarkenee hyvin. Ainoatakaan vikaa ei ole ollut ja kulutus pysytellyt sekalaisessa ajossa 6,5 litran tuntumassa.
Anopilla on 04-mallinen 95 Invite Cool viisiovisena ja autoa on tullut välillä ajettua, myös talviolosuhteissa. Kokonaisuutena voi sanoa, että auto yllätti positiivisesti. Hyviä puolia olivat ruhtinaalliset tilat, asiallinen suorituskyky 95-heppaisella koneella, vähäinen bensankulutus, ei vikoja, kulkee vakaasti kuin juna, hyvännäköinen, laatuvaikutelma ja varustelu. Myös lämpöä riittää talvella. En huomannut, että se nyt olisi mitenkään merkittävästi hitaampi lämpeämään kuin autot yleensä. Hyvin tarkeni.
Oikeastaan ainoa huono puoli oli melu. Kiihdytyksissä ja kovassa vauhdissa moottori otti turhan suuren osan aistihavainnoista. Siihenkin jonkin verran tottuu ja eihän sitä meteliä tarvitse kuunnella kun laittaa rockit soimaan niin ei kyllä kuule moottoria vaikka alla olisi V10-formulakone huutamassa 11000 kierrosta minuutissa.
Jos muistiini on luottamista niin käsittääkseni uudemmissa vuosimalleissa on äänieristystä lisätty, ainakin näissä uusissa.
Persoonallinen, kelpo peli. Kärjessä olisi, jos pikkuautoa pitäisi valita.
..eihän sitä meteliä tarvitse kuunnella kun laittaa rockit soimaan niin ei kyllä kuule moottoria vaikka alla olisi V10-formulakone huutamassa 11000 kierrosta minuutissa.
Off Topic - Asuin joskus noin 10 km päässä formularadalta, ja kuulin parvekkeelle kun autot harjoittelivat. Itse kisassa ei kuule yhtään mitään muuta kuin autot. Veikkaan että Coltin akku ei riitä sellaisen poppivehkeen pyörittämiseen että formulan melu peittyisi.. tää on sitten joukki
Miten olisi Fiat 500 1.4l-koneella (100 hv)? Testeissä tuota on pikkufiiua on kehuttu aivan julmetun paljon niin ajettavuudeltaan kuin muiltakin ominaisuuksiltaan. Tuolla koneella se varmaankin liikahtaisikin pikkukärryksi ihan mukavasti. Onhan se toki kallis kokoisekseen, mutta tarjoaa mielestäni tyylikkään ja muiltakin ominaisuuksiltaan erottuvan vaihtoehdon.
Odotetaan "fiat italopaska aina pajalla viestiä" foorumin japsifaneilta. Harmi vaan, että pikkufiiut ovat kyllä olleet aika kestäviä tilastojen valossa.
No tulihan se täältä! No, ei suinkaan; en aio sanoa halaistua sanaa Fiuden luotettavuudesta, sen saa jokainen tutkia tilastoista. Laittakaapa googleen vaikkapa JD Power..
Tuo Fiat 500 olisi todellakin hieno vaihtoehto pikkuautoluokkaan. Itsekin voisin ajatella kakkosautoksi sellaista. Kovin kaunishan se on, hyvä ajaa lehtien mukaan, pirteä sisusta, kohtalainen varustelu, kelpo suorituskyky kunhan ei laiskinta ota, näppärä peli.. mutta tosiasia on se, että jos takaovet tarvitsee niin eihän tuo 5-satanen voi olla vaihtoehto. Mitsu Coltin takatilat ovat niin suuret, että se käy perheautostakin ellei nyt ihan mökkimatkoja tehdä, sillä vaikka takatilat ovatkin suuremmat kuin 3-sarjan Bemussa niin kontti on sitten vaatimaton, joskin tuplasti isompi kuin Fiiussa. Fiat 500 on vain sellainen hupipeli tai kakkosauto, mutta erittäin houkutteleva sellainen. Mutta jos takaovia ei ole tarvis eikä takapenkillä koskaan ole ketään niin ei muuta kuin koeajolle. Ja löytyyhän Mitsustakin 3-ovinen.. vieläpä 150 - heppaisella koneella..
Miten olisi Fiat 500 1.4l-koneella (100 hv)? Testeissä tuota on pikkufiiua on kehuttu aivan julmetun paljon niin ajettavuudeltaan kuin muiltakin ominaisuuksiltaan. Tuolla koneella se varmaankin liikahtaisikin pikkukärryksi ihan mukavasti. Onhan se toki kallis kokoisekseen, mutta tarjoaa mielestäni tyylikkään ja muiltakin ominaisuuksiltaan erottuvan vaihtoehdon.
Odotetaan "fiat italopaska aina pajalla viestiä" foorumin japsifaneilta. Harmi vaan, että pikkufiiut ovat kyllä olleet aika kestäviä tilastojen valossa.
Tietääkseni Fiat 500:sen ajettavuutta ei ole kovinkaan paljon ainakaan asiantunevassa lehdistössä kehuttu. Päinvastoin ehdotelmani Fiat Panda on sillä saralla kehuttu paljon paremmaksi. Tilaakin on paljon enemmän. Ja CNG-versio saatavilla.
Tuosta dieselin valmistajasta. Ettei vaan olisi Mersu? Coltin tullessa markkinoille Mitsu teki kovasti töitä Daimler-Chryslerin kanssa. Ja merkin oma 1. CRDI hlöautodsl taitaa tulla vasta uuteen Lanceriin.
Tuosta dieselin valmistajasta. Ettei vaan olisi Mersu? Coltin tullessa markkinoille Mitsu teki kovasti töitä Daimler-Chryslerin kanssa. Ja merkin oma 1. hlöautodsl taitaa tulla vasta uuteen Lanceriin.
Smartin ForFour jakaa Coltin kanssa saman pohjalevyn ja varmaan koneetkin ja sitä on tuotu Suomeen myös dieselinä. Itse katselisin Coltin sijaan diesel ForFouria, on pikkasen persoonallisempi ja pikkuautoksi melko täydellisesti varusteltukin.
Smartin ForFour jakaa Coltin kanssa saman pohjalevyn ja varmaan koneetkin ja sitä on tuotu Suomeen myös dieselinä. Itse katselisin Coltin sijaan diesel ForFouria, on pikkasen persoonallisempi ja pikkuautoksi melko täydellisesti varusteltukin.
Useimmat kuluttajat ovat ilmeisesti olleet toista mieltä, koska ForFourin valmistus on aikoja sitten jouduttu lopettamaan huonon kysynnän takia, mutta Coltin valmistus jatkuu...
Smartin ForFour jakaa Coltin kanssa saman pohjalevyn ja varmaan koneetkin ja sitä on tuotu Suomeen myös dieselinä. Itse katselisin Coltin sijaan diesel ForFouria, on pikkasen persoonallisempi ja pikkuautoksi melko täydellisesti varusteltukin.
Useimmat kuluttajat ovat ilmeisesti olleet toista mieltä, koska ForFourin valmistus on aikoja sitten jouduttu lopettamaan huonon kysynnän takia, mutta Coltin valmistus jatkuu...
Mutta onko noita Colteja myyty yhtään sen enempää Suomessa? Ihan kauhean useaa tuon mallin Coltia en muista kyllä ainakaan liikenteessä nähneeni. ForFourin valmistuksen lopettaminen liittyi lähinnä Smartin keskittymisestä kaupunkiautojen valmistamiseen eikä niinkään ForFourin heikkoon menestykseen ja löytyypä maailmalta tietoa, että Mersu olisi suunnittelemassa ForFourin tuotannon uudelleen aloittamista juuri kasvavan kiinnostuksen vuoksi.
ForFourin valmistuksen lopettaminen liittyi lähinnä Smartin keskittymisestä kaupunkiautojen valmistamiseen eikä niinkään ForFourin heikkoon menestykseen ja löytyypä maailmalta tietoa, että Mersu olisi suunnittelemassa ForFourin tuotannon uudelleen aloittamista juuri kasvavan kiinnostuksen vuoksi.
Sama linkki kertoo, että Smart ForFour (jota siis tehtiin samassa tehtaassa kuin Coltia) poistui myynnistä huonon myyntimenestyksen takia. Lieneekö ollut edellä aikaansa - samoin kuin vaikkapa Audi A2? No, samaa tekniikkaahan Coltkin käyttää, ulkomuoto on vain "normaalimpi".
On tuota Colttia kyllä sen omistaneet kehuneet paljon ja paljon posiviitisiä kommenteja olen siitä kuullut, miinusta on tullut ainoastaan melusta. Suomessa sen ongelma on huono markkinointi niinkuin kaikissa mitsuissa.
Ja dieseli, mikä on coltissa, on mersu peräinen.
Mitsubishiltä tulee ensi keväänä omat "Clean Diesel" moottorit. Kyllähän niillä commonrail(CRDI/DI-D) koneita jo on maastureissa ja pickupeissa, mutta nämä kehittyneemmät tulevat ensi vuonna. 1,8 , 2,2 ja 3,0 V6 "Clean Diesel" moottoreita pitäisi olla tulossa. Veikkaan että tuo 3 litrainen V6 tulee Pajeroon, ja 1,8 ja 2,2 lanceriin sekä outlanderiin ja grandikseen.
Melua taitaa olla meidän teillä lähes joka autossa. Tien pinnat ovat pahuksen karkeiksi kuluneet.
Paikkauskohdissa menee auto kuin "sukkasillaan".
Coltin kanssa kilpailee kovasti myös Honda Jazz, josta tulee ainakin Saksassa jo myyntiin marraskuussa uusi malli. Sitähän on myyty jo muualla viime vuonna Fit merkkimääritteellä.
Odotetaan "fiat italopaska aina pajalla viestiä" foorumin japsifaneilta. Harmi vaan, että pikkufiiut ovat kyllä olleet aika kestäviä tilastojen valossa.
Oma suhtautumisesi tässä kyllä lapsellista on, sinun mukaasi japanissa ei tuoteta mitään hyviä autoja. Kaikki japsiautot joista olen täällä sinun nähnyt puhuvan, ovat jotenkin heikkoja, huonoja, kelvottomia kaikilla osa-alueilla vrt. niihin merkkeihin, mitä sinä kannatat. Noh, ei sinun niistä tarvitse pitää, mutta voisit joskus vain myöntää tosiasiat, eli sen että euroautot eivät yksiselitteisesti aina sen parempia ole. Tottakai tietyillä osa-alueilla, mutta niin ovat japsitkin tietyissä asioissa euroja edistyneempiä.
Fiat 500 on varmasti mielenkiintoinen auto ja mielestäni retromuotoilu on onnistunut erittäin hyvin. Ajettavuudessa tuski mitään eroa muihinkaan. Luotettavuudessa se on tutkimusten mukaan huonompi. Se nyt riippuu siitä mitä auton ostaja arvostaa, jos arvostaa sitä että luotettavuus on hyvä, valinta voisi ehkä olla colt. Jos sillä ei koe olevan merkitystä, vaan arvostaa ulkonäköä ja pienempää melua, sitten ehkä fiat. Toinen juttu on se että 3 ovinen fiat on alkaen 16 500, siinä missä 5-ovinen colt alkaen 14 000 . . .
Coltista julkaistiin uusi malli pariisin autonäyttelyssä. Tai no tämä on facelift, 60% osista on uusia. Siihen istutettiin sama kärsä, mikä myös Lancerista löytyy. Nyt on ns. ClearTec moottoreita on tulossa, ja Stop&go järjestelmä, näillä on saatu parannettua huomattavasti taloudellisuutta. Ja näistä syistä dieseliä ei enää edes tule tarjolle.
Saapas nähdä miten tämä menestyy. Tuo muotoilu, ainakin kuvissa näyttää vähän arveluttavalta. Kärsä toisinaan taas istuu siihen, kuten tuossa netcarshow:n kuvissa. Mutta WCF:n sivuilla olevissa kuvissa näyttää kyllä varsin rumalta.
Nasse, vedit tämän keskustelun taas varsin matalalle tasolle. Esittämällä väitteen joka ei pidä alkuunkaan paikkaansa, ja toisekseen ilman minkään näköisiä perusteluita tai argumenttejä . . .
Tiesitkö että eurocolt ei edes ole Japsi. Se on euroauton alustalle, euroopassa tehty mitsuksi nimetty auto. Japanissa on täysin oma colt, oikea mitsun colt joka ei ole sama auto alkuunkaan vaikka ulkonäöllisesti muistuttaakin hieman samaa, tätä meidän colttia myydään vain ja ainoastaan euroopassa.
Toinen tieto mikä sinulla meni täysin metsään, on se että esim Yaris ja Aygo ovat menestyneet euroopassa kohtuullisen hyvin. Eikä tule kovinkaan monta samanluokan "laadukasta" euro autoa mieleen. Fiatilla on luokassa paljon tarjontaa, laadukkaasta en tiedä, mikäli luotettavuutta mietitään. Uudet Ka ja Fiesta ovat kaksi jotka tulevat varmasti olemaan kovia kilpailijoita, etenkin koska niissä on mielestäni onnistunut muotoilu ja varmaan ovat ajettavuudeltaankin kunnossa. Tosin, muut ominaisuudet ovatkin sitten eri juttu.
Enkä usko että pikkuautomarkkinat japseille nyt aivan onnettomia on. Mitsukin aloitti pienen I auton tuomisen eurooppaan. Siinä on 660 kuutioinen bensiinimoottori ja myöhemmin tulee myös täysin sähköllä toimiva, ilmeisesti ladattava versio. Ei ole vielä kovin paljon tarjontaa tässä luokassa, etenkään sähköautoja, joten saa nähdä miten menestyy. Suomeen sitä ei vielä ainakaan tuoda. Eikä se täällä varmaan olisikaan järkevä, ennemmin joissain isoissa keskieuroopan kaupungeissa
Oma suhtautumisesi tässä kyllä lapsellista on, sinun mukaasi japanissa ei tuoteta mitään hyviä autoja. Kaikki japsiautot joista olen täällä sinun nähnyt puhuvan, ovat jotenkin heikkoja, huonoja, kelvottomia kaikilla osa-alueilla vrt. niihin merkkeihin, mitä sinä kannatat.
-Kyllä japanilaismerkeiltä on todella mainioita automalleja olemassa. Ei niistä tarvitse tosiaan pitää, jos on jotain fobioita, tai ei muuten vaan viehätä.
Edes kohtuudella objektiivinen ja tolkussaan oleva autofani kuitenkin myöntää vihollisenkin hyvät puolet, vaikkei tuotteita itselle huolisikaan.
Tottakai tietyillä osa-alueilla, mutta niin ovat japsitkin tietyissä asioissa euroja edistyneempiä.
-mielestäni autoja ei pidä niputtaa kategorioihin merkin maantieteellisen paikan mukaan tyyliin ''japsit'', tai ''eurot'',
sillä euroja löytyy monenlaisia, samoin kaikki japsiautot eivät ole samasta puusta.
-mielestäni autoja ei pidä niputtaa kategorioihin merkin maantieteellisen paikan mukaan tyyliin ''japsit'', tai ''eurot'',
sillä euroja löytyy monenlaisia, samoin kaikki japsiautot eivät ole samasta puusta.
Menee pahasti yleistyksen puolelle.
Tässä olen kyllä hyvin pitkälti samaa mieltä. Täällä palstalla jotkut japsivihaajat vaan yleensä ottaen näyttävät valmistusmaan perusteella haukkuvan tietyt autot myttyyn.
Keitäs japsivihaajia täällä on? Itselleni ei tule mieleen. Sporttiautoa valitessa meikäläselläkin oli 350Z vahvana (budjetti)vaihtoehtona, mutta sen valinta kaatui ulkonäkösyihin.
Japanissa myydään ihan samaa Coltia kuin euroopassakin. Myynnissä on myös Colt Plus, joka on sama auto lukuunottamatta pidennettyä perää. Konetta lukuunottamatta japsi-Colt on sama auto kuin Euroopassakin myytävä.
ja jos pikkuautotarjontaa katsotaan, niin eurooppalaisilla on kyllä melko vahva tarjonta. On Miniä, fiiun viissatasta ja uusi Fiesta, josta olen tähän mennessä lukenut vain ja ainoastaan kehuja. Toki japseilla on sitten vaikkapa Yaris, joka on käsittääkseni melko mainio pikkukippo. Jos Colt ei ole onnistunut uusiutumaan tarpeeksi tuon faceliftin yhteydessä, niin pelkään että se jää pahasti kilpailijoiden jalkoihin.
Keitäs japsivihaajia täällä on? Itselleni ei tule mieleen. Sporttiautoa valitessa meikäläselläkin oli 350Z vahvana (budjetti)vaihtoehtona, mutta sen valinta kaatui ulkonäkösyihin.
Japanissa myydään ihan samaa Coltia kuin euroopassakin. Myynnissä on myös Colt Plus, joka on sama auto lukuunottamatta pidennettyä perää. Konetta lukuunottamatta japsi-Colt on sama auto kuin Euroopassakin myytävä.
ja jos pikkuautotarjontaa katsotaan, niin eurooppalaisilla on kyllä melko vahva tarjonta. On Miniä, fiiun viissatasta ja uusi Fiesta, josta olen tähän mennessä lukenut vain ja ainoastaan kehuja. Toki japseilla on sitten vaikkapa Yaris, joka on käsittääkseni melko mainio pikkukippo. Jos Colt ei ole onnistunut uusiutumaan tarpeeksi tuon faceliftin yhteydessä, niin pelkään että se jää pahasti kilpailijoiden jalkoihin.
Olen kyllä hyvin vahvasti siinä käsityksessä, että suuresta ulkonäköyhteneväisyydestä huolimatta japsi colt on täysin eri auto. Tätä puoltaisi mm. se että japsi coltti ei edes saanut tätä faceliftiäkään. Se näyttää hyvin hyvin samalta ulkonäöltä, mutta teknisesti ja näin se ei ole sama colt. Mutta, täytynee tutkia asiaa enemmän ennen kuin uskallan kivenkovaan väittääkkään näin.
En olekkaan väittänyt että Euroopassa ei olisi hyvä tarjonta, päinvastoin, täällä on loistava tarjonta. Ja pelkään kyllä samaa sinunkin kanssa, Colt ei ehkä tule pärjäämään tässäkään kisassa, mutta saa nähdä, josko se hinnoittelulla pystyisi pistämään kampoihin. Kilpailuetuna katsoisin taloudellista/ympäristöystävällisä moottorivalikoimaa mikä uuteen malliin tulee.
Mun käsityksen mukaan se Colt on konetta lukuunottamatta aivan sama auto kuin Euroopassakin. Wikipedia väittää samaa. Googlekaan ei näin pikaisesti tarkistamalla näytä tuntevan mitään erillistä japsi-Coltia.
Mielestäni japseista Colt on vaarassa jäädä etenkin Yariksen jalkoihin. Kestävyyttä haluava ei varmasti sivuuta Yarista, ja kestävyyden lisäksi Yariksessa on muitakin mainioita ominaisuuksia, kuten pirteä sisustus ja ulkonäkö.
Samoin japseista Mazda2 tarjoaa oivallisen paketi kera mukiinmenevän ulkonäön. Mazda on kuulemma mainio ajaakin. Autoexpress nosti tuon luokkansa parhaaksi autoksi Fiestan kanssa.
Ajamisesta kiinnostuneille on tarjolla Fiesta, joka taitaa olla tuon hintaluokan paras ajettava. Pienemmistä Ka voi sekin jollain tavalla kilpailla Coltin kanssa. Jokatapauksessa tuo uusi Fiesta on testien mukaan Fordmaiseen tapaan mainio ajettava ja muutkin ominaisuudet näyttäisivät olevan kunnossa. Samoin uusi Fiesta ei ole ainakaan tylsä, vaikka mielipiteitä se varmasti jakaa.
Fiiulla on tyyliniekoille 500, joka tosin on Coltia kalliimpi. Grande Punto on sekin aika mainion näköinen, joskaan ei muilta ominaisuuksiltaan joitain sporttimalleja lukuunottamatta mitenkään kovin kummoinen.
Pökötin pikkuautot ovat nekin tällä hetkellä todella kilpailukykisiä. 207 on mainio paketti.
jne.
Eli todella kovaan seuraan Colt astuu. Hinnoittelun on ainakin oltava todella kilpailukykyinen, sillä Coltilla ei mitään huikeita valtteja ole tuossa seurassa. Oma valintani noista olisi Mazda2 tai Fiesta.
Ovat pojat unohtaneet Polon ja Fabian! Fabia muu enemmän kuin yksikään japsi! Ranskalaiset, italiaanot jne! On vielä Seatin Ibizakin mukana! Saa siinä Coltti ja Jazzi yrittää aika kovaa!
Mun käsityksen mukaan se Colt on konetta lukuunottamatta aivan sama auto kuin Euroopassakin. Wikipedia väittää samaa. Googlekaan ei näin pikaisesti tarkistamalla näytä tuntevan mitään erillistä japsi-Coltia.
Ei se kyllä ole aivan sama. Japanissa Colt on tarjolla myös nelivetona ja CVT automaattina. Mitä kumpaakaan ei saa euroopan colttiin. Mitä kuvia katsion, japsisivulta, niin sisätilatkin ovat muotoilutaan täysin erilaiset. Ja paljon ominaisuuksia, mitä eurocoltissa ei ole, löytyy tuosta ja varmaan päinvastion. On se teknisesti ja ulkonäöllisesti, varusteiltaan ja näin edes päin paljonkin eri auto. Myös se todella ihmetyttää, että jos se olisi sama-auto. Miksei japsicoltti ole saanut mitään faceliftiä ? Yleensä japanissa on kaikki mallit aina ennen meitä. Voihan se pohjimmiltaan olla osittain sama auto, mutta muistelisin lukeneeni jostain että ovat hyvin pitkälti eri autoja.
simppa:
Mielestäni japseista Colt on vaarassa jäädä etenkin Yariksen jalkoihin. Kestävyyttä haluava ei varmasti sivuuta Yarista, ja kestävyyden lisäksi Yariksessa on muitakin mainioita ominaisuuksia, kuten pirteä sisustus ja ulkonäkö.
Colt oli kestävyystutkimuksen kärjessä viimeksi, Yariksenkin yläpuolella.
simppa:
Samoin japseista Mazda2 tarjoaa oivallisen paketi kera mukiinmenevän ulkonäön. Mazda on kuulemma mainio ajaakin. Autoexpress nosti tuon luokkansa parhaaksi autoksi Fiestan kanssa. Ajamisesta kiinnostuneille on tarjolla Fiesta, joka taitaa olla tuon hintaluokan paras ajettava. Pienemmistä Ka voi sekin jollain tavalla kilpailla Coltin kanssa. Jokatapauksessa tuo uusi Fiesta on testien mukaan Fordmaiseen tapaan mainio ajettava ja muutkin ominaisuudet näyttäisivät olevan kunnossa. Samoin uusi Fiesta ei ole ainakaan tylsä, vaikka mielipiteitä se varmasti jakaa.
Näihin sanon suoraan, että mistä voit tietää millainen uusi colt on ajaa ? Oletko kenties ajanut, kun jo ennen mitään tarkempia tietoja/kokemuksia tai perusteita väitteillesi, vedät fiestat ja muut ajettavuudessa paremmiksi. Ja kannattaa muistaa, että Coltillakin on etenkin kulutuksesta kiinnostuneille tarjottavaa ClearTec moottoreissa ja polttoaineen kulutusta vähentävässä Start&Go systeemissä. Näitä ei käsittääkseni muilla ole yhtä hyvin tarjolla.
simppa:
Eli todella kovaan seuraan Colt astuu. Hinnoittelun on ainakin oltava todella kilpailukykyinen, sillä Coltilla ei mitään huikeita valtteja ole tuossa seurassa. Oma valintani noista olisi Mazda2 tai Fiesta.
Sanoisin että tämänhetkisten tietojen perusteella Coltin valtteja voisivat olla hinta, taloudellisuus/ympäristöysyävällisyys, sekä ainakin luotettavuus. Tuota 5-ovista colttia on myös kehuttu varsin tilavaksi ja muuntelumahdollisuuksiltaan hyväksi luokassaan. Omaa valintaani en tekisi, etenkään kun koko autoa ei edes ole ollut ajettavana tai esiteltävänä vielä missään, joten en nyt manaisi sitä huonoksi pelkkien kuvien ja mututietojen perusteella.
Sanoisin että tämänhetkisten tietojen perusteella Coltin valtteja voisivat olla hinta, taloudellisuus/ympäristöysyävällisyys, sekä ainakin luotettavuus. Tuota 5-ovista colttia on myös kehuttu varsin tilavaksi ja muuntelumahdollisuuksiltaan hyväksi luokassaan. Omaa valintaani en tekisi, etenkään kun koko autoa ei edes ole ollut ajettavana tai esiteltävänä vielä missään, joten en nyt manaisi sitä huonoksi pelkkien kuvien ja mututietojen perusteella.
Joo, unohdin sanoa, että edelliset kommenttini perustuvat edelliskoppaiseen Coltiin. Ihan kiva pikkuauto, mutta en ehkä sitä kuitenkaan olisi hankkinut.
Startin toimittajan mukaan auto on kyllä kehittynyt. Entinen(tämnhetkinen) colt on joka testissä kyllä haukuttu meluisaksi, uutta colttia sen sijaan on kehuttu hiljaiseksi. Muutenkin näytti olevan varsin positiivista sanottavaa, vaikka takatiloja ja sen sellaista ei paljon esiteltykkään. Ehkä uuden Coltin eväät tähän luokkaan eivät olekkaan ollenkaan huonot.
No eipä näy olevan autosta Suomen talveen. Hännänhuippu TM:n talvivertailussa.
Auto on varmatoiminen, kulkee hyvin, mutta kuluttaa vähän (95 Invite Cool -05). Ajettavuus muuten kohdillaan, mutta ohjaus voisi olla kevyempi ja tarkemi, mutta omistajatasolla senkin kanssa oppii elämään. Melutaso ei kaikista alhaisin, mutta kokoluokassaan hyväksyttävä. Melko hyvin varustettu ja muunneltavuus varsinkin 5-ovisessa (3-ovistahan ei enää tuoda Suomeen kuin avona) erinomainen. Noista talviominaisuuksista sen verran, että kaikin puolin muuten toimii, mutta lämpiäminen aika hidasta, kun lämmöt on saavutettu tarkenee hyvin. Ainoatakaan vikaa ei ole ollut ja kulutus pysytellyt sekalaisessa ajossa 6,5 litran tuntumassa.
Anopilla on 04-mallinen 95 Invite Cool viisiovisena ja autoa on tullut välillä ajettua, myös talviolosuhteissa. Kokonaisuutena voi sanoa, että auto yllätti positiivisesti. Hyviä puolia olivat ruhtinaalliset tilat, asiallinen suorituskyky 95-heppaisella koneella, vähäinen bensankulutus, ei vikoja, kulkee vakaasti kuin juna, hyvännäköinen, laatuvaikutelma ja varustelu. Myös lämpöä riittää talvella. En huomannut, että se nyt olisi mitenkään merkittävästi hitaampi lämpeämään kuin autot yleensä. Hyvin tarkeni.
Oikeastaan ainoa huono puoli oli melu. Kiihdytyksissä ja kovassa vauhdissa moottori otti turhan suuren osan aistihavainnoista. Siihenkin jonkin verran tottuu ja eihän sitä meteliä tarvitse kuunnella kun laittaa rockit soimaan niin ei kyllä kuule moottoria vaikka alla olisi V10-formulakone huutamassa 11000 kierrosta minuutissa.
Jos muistiini on luottamista niin käsittääkseni uudemmissa vuosimalleissa on äänieristystä lisätty, ainakin näissä uusissa.
Persoonallinen, kelpo peli. Kärjessä olisi, jos pikkuautoa pitäisi valita.
Anders-Simo:
Off Topic - Asuin joskus noin 10 km päässä formularadalta, ja kuulin parvekkeelle kun autot harjoittelivat. Itse kisassa ei kuule yhtään mitään muuta kuin autot. Veikkaan että Coltin akku ei riitä sellaisen poppivehkeen pyörittämiseen että formulan melu peittyisi.. tää on sitten joukki
Kiitos vastauksista. Kiinnostavaa luettavaa.
Lähes samantapainen auto näyttäisi olevan myös Honda Jazz.
Sekä Colt että Jazz näkyvät olevan luotettavuustilastoissa (ainakin Saksassa)luokassaan kärjessä.
Ei ole ollu koskaan ennen japsiautoa, mutta kai se on pakko uskoa, että ne ovat lujija.
Isojen autojen testejä ei enää edes kiinnosta lukea, koska autoilumenot alkavat olla tavalliselle väelle pian mahdottomia.
Tuosta Jazzista on tulossa näillä näkymin uudempi malli vuoden lopussa myös Eurooppaan.
Nimenä näkyy olevan Honda Fit.(Josko olen oikein ymmärtänyt.)
On tuolla hinnalla ihan oikeasti autojakin saatavissa! Ihmekkö noita näkyy liikenteessä niin vähän!
Nasse kerrohan niistä autoista: "tuolla hinnalla".
Miten olisi Fiat 500 1.4l-koneella (100 hv)? Testeissä tuota on pikkufiiua on kehuttu aivan julmetun paljon niin ajettavuudeltaan kuin muiltakin ominaisuuksiltaan. Tuolla koneella se varmaankin liikahtaisikin pikkukärryksi ihan mukavasti. Onhan se toki kallis kokoisekseen, mutta tarjoaa mielestäni tyylikkään ja muiltakin ominaisuuksiltaan erottuvan vaihtoehdon.
Odotetaan "fiat italopaska aina pajalla viestiä" foorumin japsifaneilta. Harmi vaan, että pikkufiiut ovat kyllä olleet aika kestäviä tilastojen valossa.
No tulihan se täältä! No, ei suinkaan; en aio sanoa halaistua sanaa Fiuden luotettavuudesta, sen saa jokainen tutkia tilastoista. Laittakaapa googleen vaikkapa JD Power..
Tuo Fiat 500 olisi todellakin hieno vaihtoehto pikkuautoluokkaan. Itsekin voisin ajatella kakkosautoksi sellaista. Kovin kaunishan se on, hyvä ajaa lehtien mukaan, pirteä sisusta, kohtalainen varustelu, kelpo suorituskyky kunhan ei laiskinta ota, näppärä peli.. mutta tosiasia on se, että jos takaovet tarvitsee niin eihän tuo 5-satanen voi olla vaihtoehto. Mitsu Coltin takatilat ovat niin suuret, että se käy perheautostakin ellei nyt ihan mökkimatkoja tehdä, sillä vaikka takatilat ovatkin suuremmat kuin 3-sarjan Bemussa niin kontti on sitten vaatimaton, joskin tuplasti isompi kuin Fiiussa. Fiat 500 on vain sellainen hupipeli tai kakkosauto, mutta erittäin houkutteleva sellainen. Mutta jos takaovia ei ole tarvis eikä takapenkillä koskaan ole ketään niin ei muuta kuin koeajolle. Ja löytyyhän Mitsustakin 3-ovinen.. vieläpä 150 - heppaisella koneella..
simppa:
Tietääkseni Fiat 500:sen ajettavuutta ei ole kovinkaan paljon ainakaan asiantunevassa lehdistössä kehuttu. Päinvastoin ehdotelmani Fiat Panda on sillä saralla kehuttu paljon paremmaksi. Tilaakin on paljon enemmän. Ja CNG-versio saatavilla.
Jostain syystä Mitsua ei meillä saa dieselinä.
Saksasta (ja aina vaan Saksasta) sen saisi dieselmoottorillakin.
Harvinaisen lähellä ovat uusien hinnat toisiaan Saksassa ja Suomessa.
Dieselikin voisi olla suhteellisen edullinen, jos sitä tuotais.
Päästöt ovat aika pienet (1,5/75kW/126g/km).
Mikähän lie noiden dieselien valmistaja?
Tuosta dieselin valmistajasta. Ettei vaan olisi Mersu? Coltin tullessa markkinoille Mitsu teki kovasti töitä Daimler-Chryslerin kanssa. Ja merkin oma 1. CRDI hlöautodsl taitaa tulla vasta uuteen Lanceriin.
2fast4u:
Smartin ForFour jakaa Coltin kanssa saman pohjalevyn ja varmaan koneetkin ja sitä on tuotu Suomeen myös dieselinä. Itse katselisin Coltin sijaan diesel ForFouria, on pikkasen persoonallisempi ja pikkuautoksi melko täydellisesti varusteltukin.
slowgear:
Useimmat kuluttajat ovat ilmeisesti olleet toista mieltä, koska ForFourin valmistus on aikoja sitten jouduttu lopettamaan huonon kysynnän takia, mutta Coltin valmistus jatkuu...
MatLog:
Mutta onko noita Colteja myyty yhtään sen enempää Suomessa? Ihan kauhean useaa tuon mallin Coltia en muista kyllä ainakaan liikenteessä nähneeni. ForFourin valmistuksen lopettaminen liittyi lähinnä Smartin keskittymisestä kaupunkiautojen valmistamiseen eikä niinkään ForFourin heikkoon menestykseen ja löytyypä maailmalta tietoa, että Mersu olisi suunnittelemassa ForFourin tuotannon uudelleen aloittamista juuri kasvavan kiinnostuksen vuoksi.
http://www.motorauthority.com/news/hatchbacks/comeback-planned-for-smart-forfour/
slowgear:
Sama linkki kertoo, että Smart ForFour (jota siis tehtiin samassa tehtaassa kuin Coltia) poistui myynnistä huonon myyntimenestyksen takia. Lieneekö ollut edellä aikaansa - samoin kuin vaikkapa Audi A2? No, samaa tekniikkaahan Coltkin käyttää, ulkomuoto on vain "normaalimpi".
On tuota Colttia kyllä sen omistaneet kehuneet paljon ja paljon posiviitisiä kommenteja olen siitä kuullut, miinusta on tullut ainoastaan melusta. Suomessa sen ongelma on huono markkinointi niinkuin kaikissa mitsuissa.
Ja dieseli, mikä on coltissa, on mersu peräinen.
Mitsubishiltä tulee ensi keväänä omat "Clean Diesel" moottorit. Kyllähän niillä commonrail(CRDI/DI-D) koneita jo on maastureissa ja pickupeissa, mutta nämä kehittyneemmät tulevat ensi vuonna. 1,8 , 2,2 ja 3,0 V6 "Clean Diesel" moottoreita pitäisi olla tulossa. Veikkaan että tuo 3 litrainen V6 tulee Pajeroon, ja 1,8 ja 2,2 lanceriin sekä outlanderiin ja grandikseen.
Melua taitaa olla meidän teillä lähes joka autossa. Tien pinnat ovat pahuksen karkeiksi kuluneet.
Paikkauskohdissa menee auto kuin "sukkasillaan".
Coltin kanssa kilpailee kovasti myös Honda Jazz, josta tulee ainakin Saksassa jo myyntiin marraskuussa uusi malli. Sitähän on myyty jo muualla viime vuonna Fit merkkimääritteellä.
simppa:
Oma suhtautumisesi tässä kyllä lapsellista on, sinun mukaasi japanissa ei tuoteta mitään hyviä autoja. Kaikki japsiautot joista olen täällä sinun nähnyt puhuvan, ovat jotenkin heikkoja, huonoja, kelvottomia kaikilla osa-alueilla vrt. niihin merkkeihin, mitä sinä kannatat. Noh, ei sinun niistä tarvitse pitää, mutta voisit joskus vain myöntää tosiasiat, eli sen että euroautot eivät yksiselitteisesti aina sen parempia ole. Tottakai tietyillä osa-alueilla, mutta niin ovat japsitkin tietyissä asioissa euroja edistyneempiä.
Fiat 500 on varmasti mielenkiintoinen auto ja mielestäni retromuotoilu on onnistunut erittäin hyvin. Ajettavuudessa tuski mitään eroa muihinkaan. Luotettavuudessa se on tutkimusten mukaan huonompi. Se nyt riippuu siitä mitä auton ostaja arvostaa, jos arvostaa sitä että luotettavuus on hyvä, valinta voisi ehkä olla colt. Jos sillä ei koe olevan merkitystä, vaan arvostaa ulkonäköä ja pienempää melua, sitten ehkä fiat. Toinen juttu on se että 3 ovinen fiat on alkaen 16 500, siinä missä 5-ovinen colt alkaen 14 000 . . .
Coltista julkaistiin uusi malli pariisin autonäyttelyssä. Tai no tämä on facelift, 60% osista on uusia. Siihen istutettiin sama kärsä, mikä myös Lancerista löytyy. Nyt on ns. ClearTec moottoreita on tulossa, ja Stop&go järjestelmä, näillä on saatu parannettua huomattavasti taloudellisuutta. Ja näistä syistä dieseliä ei enää edes tule tarjolle.
http://www.worldcarfans.com/9081003.004/mitsubishi-colt--colt-ralliart-unveiled-in-paris
http://www.netcarshow.com/mitsubishi/2009-colt_5-door/1024x768/wallpaper_12.htm
Saapas nähdä miten tämä menestyy. Tuo muotoilu, ainakin kuvissa näyttää vähän arveluttavalta. Kärsä toisinaan taas istuu siihen, kuten tuossa netcarshow:n kuvissa. Mutta WCF:n sivuilla olevissa kuvissa näyttää kyllä varsin rumalta.
Varma on, että nuo "tavis" standardi pikkujapsit ei menesty euroopassa! On oma tarjonta sen verta laadukasta!
Nasse, vedit tämän keskustelun taas varsin matalalle tasolle. Esittämällä väitteen joka ei pidä alkuunkaan paikkaansa, ja toisekseen ilman minkään näköisiä perusteluita tai argumenttejä . . .
Tiesitkö että eurocolt ei edes ole Japsi. Se on euroauton alustalle, euroopassa tehty mitsuksi nimetty auto. Japanissa on täysin oma colt, oikea mitsun colt joka ei ole sama auto alkuunkaan vaikka ulkonäöllisesti muistuttaakin hieman samaa, tätä meidän colttia myydään vain ja ainoastaan euroopassa.
Toinen tieto mikä sinulla meni täysin metsään, on se että esim Yaris ja Aygo ovat menestyneet euroopassa kohtuullisen hyvin. Eikä tule kovinkaan monta samanluokan "laadukasta" euro autoa mieleen. Fiatilla on luokassa paljon tarjontaa, laadukkaasta en tiedä, mikäli luotettavuutta mietitään. Uudet Ka ja Fiesta ovat kaksi jotka tulevat varmasti olemaan kovia kilpailijoita, etenkin koska niissä on mielestäni onnistunut muotoilu ja varmaan ovat ajettavuudeltaankin kunnossa. Tosin, muut ominaisuudet ovatkin sitten eri juttu.
Enkä usko että pikkuautomarkkinat japseille nyt aivan onnettomia on. Mitsukin aloitti pienen I auton tuomisen eurooppaan. Siinä on 660 kuutioinen bensiinimoottori ja myöhemmin tulee myös täysin sähköllä toimiva, ilmeisesti ladattava versio. Ei ole vielä kovin paljon tarjontaa tässä luokassa, etenkään sähköautoja, joten saa nähdä miten menestyy. Suomeen sitä ei vielä ainakaan tuoda. Eikä se täällä varmaan olisikaan järkevä, ennemmin joissain isoissa keskieuroopan kaupungeissa
http://www.mitsubishi-cars.co.uk/i/.
Muotoilusta voi jälleen olla montaa mieltä, omasta mielestäni tämä on varsin ruma.
http://www.mitsubishi-cars.co.uk/futuremodels/index.asp
MIEV sähkö malli, pikalaturilla latautuu puolessa tunnissa 80%, varsin nopealta kuulostaa.
Matti-:
petos:
Tässä olen kyllä hyvin pitkälti samaa mieltä. Täällä palstalla jotkut japsivihaajat vaan yleensä ottaen näyttävät valmistusmaan perusteella haukkuvan tietyt autot myttyyn.
Keitäs japsivihaajia täällä on? Itselleni ei tule mieleen. Sporttiautoa valitessa meikäläselläkin oli 350Z vahvana (budjetti)vaihtoehtona, mutta sen valinta kaatui ulkonäkösyihin.
Japanissa myydään ihan samaa Coltia kuin euroopassakin. Myynnissä on myös Colt Plus, joka on sama auto lukuunottamatta pidennettyä perää. Konetta lukuunottamatta japsi-Colt on sama auto kuin Euroopassakin myytävä.
ja jos pikkuautotarjontaa katsotaan, niin eurooppalaisilla on kyllä melko vahva tarjonta. On Miniä, fiiun viissatasta ja uusi Fiesta, josta olen tähän mennessä lukenut vain ja ainoastaan kehuja. Toki japseilla on sitten vaikkapa Yaris, joka on käsittääkseni melko mainio pikkukippo. Jos Colt ei ole onnistunut uusiutumaan tarpeeksi tuon faceliftin yhteydessä, niin pelkään että se jää pahasti kilpailijoiden jalkoihin.
simppa:
Olen kyllä hyvin vahvasti siinä käsityksessä, että suuresta ulkonäköyhteneväisyydestä huolimatta japsi colt on täysin eri auto. Tätä puoltaisi mm. se että japsi coltti ei edes saanut tätä faceliftiäkään. Se näyttää hyvin hyvin samalta ulkonäöltä, mutta teknisesti ja näin se ei ole sama colt. Mutta, täytynee tutkia asiaa enemmän ennen kuin uskallan kivenkovaan väittääkkään näin.
En olekkaan väittänyt että Euroopassa ei olisi hyvä tarjonta, päinvastoin, täällä on loistava tarjonta. Ja pelkään kyllä samaa sinunkin kanssa, Colt ei ehkä tule pärjäämään tässäkään kisassa, mutta saa nähdä, josko se hinnoittelulla pystyisi pistämään kampoihin. Kilpailuetuna katsoisin taloudellista/ympäristöystävällisä moottorivalikoimaa mikä uuteen malliin tulee.
Mun käsityksen mukaan se Colt on konetta lukuunottamatta aivan sama auto kuin Euroopassakin. Wikipedia väittää samaa. Googlekaan ei näin pikaisesti tarkistamalla näytä tuntevan mitään erillistä japsi-Coltia.
Mielestäni japseista Colt on vaarassa jäädä etenkin Yariksen jalkoihin. Kestävyyttä haluava ei varmasti sivuuta Yarista, ja kestävyyden lisäksi Yariksessa on muitakin mainioita ominaisuuksia, kuten pirteä sisustus ja ulkonäkö.
Samoin japseista Mazda2 tarjoaa oivallisen paketi kera mukiinmenevän ulkonäön. Mazda on kuulemma mainio ajaakin. Autoexpress nosti tuon luokkansa parhaaksi autoksi Fiestan kanssa.
Ajamisesta kiinnostuneille on tarjolla Fiesta, joka taitaa olla tuon hintaluokan paras ajettava. Pienemmistä Ka voi sekin jollain tavalla kilpailla Coltin kanssa. Jokatapauksessa tuo uusi Fiesta on testien mukaan Fordmaiseen tapaan mainio ajettava ja muutkin ominaisuudet näyttäisivät olevan kunnossa. Samoin uusi Fiesta ei ole ainakaan tylsä, vaikka mielipiteitä se varmasti jakaa.
Fiiulla on tyyliniekoille 500, joka tosin on Coltia kalliimpi. Grande Punto on sekin aika mainion näköinen, joskaan ei muilta ominaisuuksiltaan joitain sporttimalleja lukuunottamatta mitenkään kovin kummoinen.
Pökötin pikkuautot ovat nekin tällä hetkellä todella kilpailukykisiä. 207 on mainio paketti.
jne.
Eli todella kovaan seuraan Colt astuu. Hinnoittelun on ainakin oltava todella kilpailukykyinen, sillä Coltilla ei mitään huikeita valtteja ole tuossa seurassa. Oma valintani noista olisi Mazda2 tai Fiesta.
Ovat pojat unohtaneet Polon ja Fabian! Fabia muu enemmän kuin yksikään japsi! Ranskalaiset, italiaanot jne! On vielä Seatin Ibizakin mukana! Saa siinä Coltti ja Jazzi yrittää aika kovaa!
simppa:
Ei se kyllä ole aivan sama. Japanissa Colt on tarjolla myös nelivetona ja CVT automaattina. Mitä kumpaakaan ei saa euroopan colttiin. Mitä kuvia katsion, japsisivulta, niin sisätilatkin ovat muotoilutaan täysin erilaiset. Ja paljon ominaisuuksia, mitä eurocoltissa ei ole, löytyy tuosta ja varmaan päinvastion. On se teknisesti ja ulkonäöllisesti, varusteiltaan ja näin edes päin paljonkin eri auto. Myös se todella ihmetyttää, että jos se olisi sama-auto. Miksei japsicoltti ole saanut mitään faceliftiä ? Yleensä japanissa on kaikki mallit aina ennen meitä. Voihan se pohjimmiltaan olla osittain sama auto, mutta muistelisin lukeneeni jostain että ovat hyvin pitkälti eri autoja.
simppa:
Colt oli kestävyystutkimuksen kärjessä viimeksi, Yariksenkin yläpuolella.
simppa:
Näihin sanon suoraan, että mistä voit tietää millainen uusi colt on ajaa ? Oletko kenties ajanut, kun jo ennen mitään tarkempia tietoja/kokemuksia tai perusteita väitteillesi, vedät fiestat ja muut ajettavuudessa paremmiksi. Ja kannattaa muistaa, että Coltillakin on etenkin kulutuksesta kiinnostuneille tarjottavaa ClearTec moottoreissa ja polttoaineen kulutusta vähentävässä Start&Go systeemissä. Näitä ei käsittääkseni muilla ole yhtä hyvin tarjolla.
simppa:
Sanoisin että tämänhetkisten tietojen perusteella Coltin valtteja voisivat olla hinta, taloudellisuus/ympäristöysyävällisyys, sekä ainakin luotettavuus. Tuota 5-ovista colttia on myös kehuttu varsin tilavaksi ja muuntelumahdollisuuksiltaan hyväksi luokassaan. Omaa valintaani en tekisi, etenkään kun koko autoa ei edes ole ollut ajettavana tai esiteltävänä vielä missään, joten en nyt manaisi sitä huonoksi pelkkien kuvien ja mututietojen perusteella.
Matti-:
Joo, unohdin sanoa, että edelliset kommenttini perustuvat edelliskoppaiseen Coltiin. Ihan kiva pikkuauto, mutta en ehkä sitä kuitenkaan olisi hankkinut.
Startin toimittajan mukaan auto on kyllä kehittynyt. Entinen(tämnhetkinen) colt on joka testissä kyllä haukuttu meluisaksi, uutta colttia sen sijaan on kehuttu hiljaiseksi. Muutenkin näytti olevan varsin positiivista sanottavaa, vaikka takatiloja ja sen sellaista ei paljon esiteltykkään. Ehkä uuden Coltin eväät tähän luokkaan eivät olekkaan ollenkaan huonot.
http://www.iltasanomat.fi/videot/autot/1615963
Myös Automafiassa Colt koeajossa.
http://www.automafia.net/k/2008/mitsubishit/mitsubishit.php