VAG-konsernilla 1.4 TSI-moottorin toimitusvaikeuksia

33 kommenttia
«1

VAG-konsernilla on 1.4 TSI-moottorin toimitusvaikeuksia. Esimerkiksi Skoda Octavia 1.4 TSI:n toimitus voi kestää jopa puoli vuotta. Octavian myyjät tarjoavat 1.4 TSI:n tilalle 1.8 TSI-moottorilla varustettua mallia alennettuun hintaan.

  
  • Ilmeisesti menekki on kova. Ei ihme, onhan kone ominaisuuksiltaan kenties markkinoiden paras tällä hetkellä.



    1,8 litraisen koneen alehinta on muistaakseni jotain 1,5 tonnia. Eroa jää silti pari tonnia 1,4 litraiseen. Kaupan päälle tulee noin litran suurempi kulutus ja pikkuisen korkeammat vakuutusmaksut.



    Jos 118 kW koneen haluaa, tarjous on aika hyvä. Taloudellista konetta hakevaa sen sijaan tarjous ei paljon lämmitä.

      
  • Yksnelosen ja ykskasin yhdistelmäkulutuksessa ero on 0,3-0,4 litraa per satku, eli rahassa mitattuna ns. normaali autoilja maksaa polttoainelisänä vuodessa huikean satkun. Eli aivan yksi ja lysti auton pitokustannuksia muuten ajatellessa. Ja heppoja kuitenkin lisää 38....eli ei huono valinta.

      
  • 1,4 litraisen yhdistetty kulutus on 6,3 (Co 154 g/km). 1,8-litraisen yhdistetty kulutus on 7,0 (163 g/km). Eroa siis 0,7 l. Maantieajossa ero on tuo 0,3. Käyttöympäristö siis ratkaisee. Vakuutukset Helsingin mukaan laskettuna täysillä bonuksilla on satasen kalliimpi isommalla koneella. Ensi vuonna tulee vuosittainen käyttömaksu päästöperustaiseksi, joten sieltäkin tulee luultavasti jokunen euro kasvattamaan eroa.



    Ei tuo 1,8-litrainen varmaan huono kone ole. Jos kuitenkin tarjolla on riittävän suorituskyvyn tarjoava kone, jonka saa halvemmalla ja joka on muutenkin kuluiltaan halvempi, en näe syytä valita isompaa. Tietysti jos joku saa ajamiseen lisäarvoa tuosta 38 hevosesta, mikäs siinä. Minä en saa.

      
  • Tällä hetkellä Skoda Octavia 1.8 TSI:n saa n. 1600 euron erolla 1.4 TS:hin. Minun maaliskuun alussa tilaamani 1.4 TSI (DSG HB Elegance) toimitusajankohta siirtyi heinäkuun alkuun. Saas nähdä pitääkö tuo ajankohta? Monilla muilla valmistus alkaa vasta viikolla 40. Joillekin on sanottu, että toimitus voi mennä ensi vuoteen. Siksi myyjät yrittävät nyt aina myydä vain nopeammin toimitettavaa 1.8 TSI:tä.



    Jos kesällä ei toimiteta juuri lainkaan 1.4 TSI Octavioita, niin kuinka huonoilta näyttää Octavian rekisteröinnnit? Veikkaisin että erittäin huonoilta loppukesästä.

      
  • Herbert:

    1,4 litraisen yhdistetty kulutus on 6,3 (Co 154 g/km). 1,8-litraisen yhdistetty kulutus on 7,0 (163 g/km). Eroa siis 0,7 l. Maantieajossa ero on tuo 0,3. Käyttöympäristö siis ratkaisee. Vakuutukset Helsingin mukaan laskettuna täysillä bonuksilla on satasen kalliimpi isommalla koneella. Ensi vuonna tulee vuosittainen käyttömaksu päästöperustaiseksi, joten sieltäkin tulee luultavasti jokunen euro kasvattamaan eroa.

    Ei tuo 1,8-litrainen varmaan huono kone ole. Jos kuitenkin tarjolla on riittävän suorituskyvyn tarjoava kone, jonka saa halvemmalla ja joka on muutenkin kuluiltaan halvempi, en näe syytä valita isompaa. Tietysti jos joku saa ajamiseen lisäarvoa tuosta 38 hevosesta, mikäs siinä. Minä en saa.






    Pieni korjaus : manuaalilla lukemat ovat 6,6 / 7,0 ja DSG:llä 6,3 / 6,6 eli juuri kuten sanoin.



    Ja voisi tietysti ironisesti sanoa noin yleistyksenä, että jos se elämä siitä muutamasta satasesta per vuosi on kiinni, niin uutta autoa ei sittenkään kannata ostaa laisinkaan...

    :wave:

      
  • Mikäköhän tuon manuaali 1.4 TSI oikea yhdistetty EU-kulutus oikein on? Eko AKE:ssa on 6,3 l/100 km. Printatussa esitteessä on 6,3 litraa. www.skoda.fi sivuilla on teknisissä tiedoissa 6,6 litraa. Se lienee tuorein. Olisiko niin, että EU-kulutus on noussut 0,3 litraa uudessa vuosimallissa. Ainakin hinnat nousivat hieman, mikä voi johtua juuri kasvaneesta EU-kulutuksesta. Kulutus noussut => CO2-päästöt nousseet => vero noussut => hinta nousi.



    Mistä kulutuksen nousu johtuu? Muutoksia moottoriin? Esim. tiukentuneet päästörajat Euro 4 -> Euro 5? Vai olisko alkuperäinen 6,3 pienin laboratorimittauksissa saatu haamuarvo. 6,6 olisi sitten saatu yleisemmin ja siten todenmukaisempi.



    Tämä 6,6 litraa ei ole enää mikään haamutulos.

      
  • 6,6 manuaalilla ja 6,3 DSG:llä. Näin se sama tieto lukee ainakin sekä Suomen että Ruotsin sivuilla. Tosin tuollaisiin yhdistelmäkulutuksiin ei käytännössä päästä, sen enempää skodalla kuin monilla muillakaan autoilla.

      
  • Ammattilainen:

    Eli aivan yksi ja lysti auton pitokustannuksia muuten ajatellessa. Ja heppoja kuitenkin lisää 38....eli ei huono valinta.




    Ei huono valinta, mutta Skodan pitäisi tarjota se samaan hintaan kuin 1,4-litrainen.



    Ei kai se asiakkaan vika ole, jos Skoda-kauppias on myynyt sellaista, jota ei (mukamas) pysty toimittamaan.

      
  • No harvemmin ne autotehtaat toimitusvaikeuksien takia antaa aivan ilmaiseksi kalliimpaa mallia. Ja onhan asiakkaalla sitten mahdollisuus perua kauppa, jos ei kerran kiinnosta. Ei ne autokaupatkaan mitään joulupukkeja ole !! Ja hintaero on kuitenkin tiputettu puoleen siitä entisestä, eli ihan hyvä vastaantulo silti. Toistan vielä, tuosta heppamäärästä ihan kohtuuhinta. :tongue:

      
  • Mielestäni ihan reilu vastaantulo, kun 1.8 TSI lähtee noinkin kohtuullisella lisähinnalla. Jos 1.8 TSI ei kelpaa, voi katsella muita merkkejä tai sitten odotella sitä 1.4 TSI:tä.

      
  • Ammattilainen:

    6,6 manuaalilla ja 6,3 DSG:llä. Näin se sama tieto lukee ainakin sekä Suomen että Ruotsin sivuilla.




    Mutta Saksan sivulla on 6,3 l/100 km ja 148 g/km manuaalille. Suomen sivullakin oli ennen 6,3 litraa. Tekniiikan Maailmassa 6/2009 olleessa manuaalin koajossa kulutukseksi ilmoitettiin 6,3 l/100 km ja 148 g/km.



    Mistä tuo nousu 6,6 litraan johtuu? Hieman ihmetyttää. Esim. Golfille ilmoitetaan yhä samlla moottorilla 6,2 litran kulutus manuaalille ja 6,0 DSG:lle. Pitäisihän nuo EU-kulutukset olla vertailukelpoisia, kun ajetaan laboratoriossa ja tiukan kaavan mukaan.

      
  • Kitkakalle:

    Ammattilainen:
    6,6 manuaalilla ja 6,3 DSG:llä. Näin se sama tieto lukee ainakin sekä Suomen että Ruotsin sivuilla.


    Mutta Saksan sivulla on 6,3 l/100 km ja 148 g/km manuaalille. Suomen sivullakin oli ennen 6,3 litraa. Tekniiikan Maailmassa 6/2009 olleessa manuaalin koajossa kulutukseksi ilmoitettiin 6,3 l/100 km ja 148 g/km.

    Mistä tuo nousu 6,6 litraan johtuu? Hieman ihmetyttää. Esim. Golfille ilmoitetaan yhä samlla moottorilla 6,2 litran kulutus manuaalille ja 6,0 DSG:lle. Pitäisihän nuo EU-kulutukset olla vertailukelpoisia, kun ajetaan laboratoriossa ja tiukan kaavan mukaan.






    No toisaalta, enpä nyt kauheasti vaivaisi päätäni tuolla asialla, kuluttaako jonkun kymmenyksen enemmän tahi vähemmän. Maailmassa on aika paljon tärkeämpiäkin asioita....

    :tongue:

      
  • Näissä on manuaalille ilmoitettu 6,6 litraa:

    TM 20/2008

    Iltalehti.fi 24.10.2008

    Aamulehti.fi 24.11.2008

    Ajovalo.net 17.2.2009

    Tekniikkatalous.fi 10.3.2009

    Iltasanomat.fi 8.5.2009

    HS.fi 9.5.2009

    Nelonen.fi/start



    Olisikohan uudessa TM:ssä tapahtunut moka?

      
  • Anna nyt hyvä mies jo olla.... :tongue:

      
  • Ammattilainen:

    No harvemmin ne autotehtaat toimitusvaikeuksien takia antaa aivan ilmaiseksi kalliimpaa mallia.




    Väitetyt toimitusvaikeudet kuulostavat vähintäänkin omituisilta.



    Voisiko joku kertoa, että onko 1,4-litrainen moottori rakenteeltaan tosiaan jotenkin merkittävästi erilaisempi kuin 1,8-litrainen?



    Eroa jossakin iskunpituudessa ja softassa?



    Sen ymmärtäisi, jos pulaa olisi tietyn tyyppisistä moottoreista ja tilalle tarjottaisiin jotain tyystin erilaista, kuten vaparia tai dieseliä.

      
  • Huvin vuoksi varmaankin tekevät kiusaa? Älä nyt viitsi.

      
  • simppa:

    Huvin vuoksi varmaankin tekevät kiusaa? Älä nyt viitsi.




    Ei ole mitenkään erikoista kauppamiesten toiminnassa.



    Kun jotakin kaupitellaan, niin luvataan sellaisia toimitusaikoja, joihin ei edes uskota päästävän jne.



    Se provikkapalkka pistää yrittämään kaikennäköistä ja kun asiakas on saatu kerran koukkuun, niin "yllättäen" tuleva toimitusvaikeus ei yleensä johda kauppojen peruuntumiseen. Jos sen sijaan heti alussa kertoisi, että toimitusaikaa on 10 kuukautta, niin moni asiakas kääntyy kannoiltaan.



    Juuri tästä syystä useimmissa yritysten tekemissä kauppasopimuksissa on erittäin tarkat määräykset toimituksen viivästymisen varalle.



    Esim. omalla alallani tuollaiseen ~25 tonnin kauppahintaan tulisi noin 5 tonnin sopimussakko. Esim. niin, että ensimmäinen päivä 1 ke ja siitä eteenpäin aina 1 ke per alkava viikko. Lisäksi myyjä antaisi veloituksetta käyttöömme sijaisauton.



    Ei meillä ole varaa omia sopimuksiamme rikkoa sen takia, että joku sotka-kauppias ei pystyisi tilaamaamme työkalua toimittamaan lupaamassaan ajassa.

      
  • No, tulivathan ne kaupan assijantuntijatkin palstalle! Eikö ole ihmeellistä, että samalla kun Insssignijat seisoo tehtaan pihassa, niin joillakin merkeillä myy niin kovasti, että on toimitusvaikeuksia? Kertokaa kummalla haluaisitte ajaa 1.4 TSI:llä vai 1.8 TSI:llä! Varmaan tuo tosiasia on ollut molemmilla edessä, mutta onhan se 1600 euroakin jokin kynnys! Molemmat koneet varmaan kehityksen kärkeä! 1.8 varsinkin DSG: n kera!

      
  • Ammattilainen:

    Anna nyt hyvä mies jo olla.... :tongue:




    Kerran vielä. Suomenkin sivuilta löytyi esitteestä vielä tieto 6,3 l ja 148 g.



    http://www.skoda.fi/files/skoda_octavia020409.html



    Kohdassa tekniset tiedot (pdf) on tosiaan äskettäin korjattu lukuja suuremmaksi eli 6,6 l ja 154 g.



    Tämän takia kai puhutaan autoveron arvioidusta määrästä. Myyjätkään eivät tiedä, millaisia autoja myyvät. Melko ainutlaatuista liike-elämässä.

      
  • Esitteen (päivätty 2.4.2009) mukaan automaatilla saavutettaisiin etua 1.4 TSI:n kohdalla vain kaupungissa (maantiellä automaatilla manuaalia korkeampi kulutus). Sen sijaan 1.8 TSI:llä saadaan manuaalia pienempi kulutus automaatilla sekä kaupungissa että maantiellä.

      
  • Entäs Skodan hinnasto?



    http://www.skoda.fi/files/Hinnasto_NEW_Octavia_HB.pdf



    Siinä on kulutuksena 6,3 litraa ja päästöt 148 g. Tosin autovero näyttää lasketun 154 gramman eli 6,6 litran kulutuksen mukaan. Täten oikea kulutus on varmasti tuo 6,6 litraa.



    Tuolla kulutuksella merkitystä Suomen nykyisen CO2-pohjaisen autoveron yhteydessä. Tässä Skodan tapauksessa vero nousi 200 eurolla, kun kulutus kasvoi 6,3 litrasta 6,6 litraan. 200 euroa on iso raha vain kulutuksen muutoksesta paperilla.

      
  • En tiedä olisiko vuosimalli 2010:n yhteydessä poistunut varapyörä vaikuttanut noin paljon kulutukseen? :smile:

      
  • Herbert:

    Ammattilainen:
    Anna nyt hyvä mies jo olla.... :tongue:


    Kerran vielä. Suomenkin sivuilta löytyi esitteestä vielä tieto 6,3 l ja 148 g.

    http://www.skoda.fi/files/skoda_octavia020409.html

    Kohdassa tekniset tiedot (pdf) on tosiaan äskettäin korjattu lukuja suuremmaksi eli 6,6 l ja 154 g.

    Tämän takia kai puhutaan autoveron arvioidusta määrästä. Myyjätkään eivät tiedä, millaisia autoja myyvät. Melko ainutlaatuista liike-elämässä.




    Kerran vielä : EVVK :lol:



    Ja nimimerkille sjvirt : näetkö useinkin salaliittoja ympärilläsi ? :lol: :lol:

      
  • Minä luulen, että Octavian vaihteistossa on tapahtunut muutoksia vm. 2010:ssä. Siitä noussut kulutus. EU-kulutusmittaushan sorsii manuaaliavaihteisia autoja. Mittaussyklissä pitää käyttää juuri tiettyjä vaihteita tietyissä kohdissa. Esim. kutosta ei saa käyttää ollenkaan. Kiihdytyksissä ei saa käyttää vaihteita miten kuski parhaaksi näkee, vaan ennaltamäärätyn sapluunan mukaan. Täten sykliä ei voi ajaa niin taloudellisesti kuin se autolla olisi mahdollista.



    DSG sitävastoin pääsee kuin koira veräjästä. Se saa käyttää vaihteista miten parhaaksi näkee. Jopa kutosta ja seiskaa. Kiihdytykset voi tehdä niin taloudellisesti kuin mahdollista. Siitä johtuu DSG:n manuaalia pienemmät kulutukset. Ne saavat aiheetonta veroetua lievemmän kulutusmittauksen myötä.

      
  • Kitkakalle:

    Minä luulen, että Octavian vaihteistossa on tapahtunut muutoksia vm. 2010:ssä. Siitä noussut kulutus. EU-kulutusmittaushan sorsii manuaaliavaihteisia autoja. Mittaussyklissä pitää käyttää juuri tiettyjä vaihteita tietyissä kohdissa. Esim. kutosta ei saa käyttää ollenkaan. Kiihdytyksissä ei saa käyttää vaihteita miten kuski parhaaksi näkee, vaan ennaltamäärätyn sapluunan mukaan. Täten sykliä ei voi ajaa niin taloudellisesti kuin se autolla olisi mahdollista.

    DSG sitävastoin pääsee kuin koira veräjästä. Se saa käyttää vaihteista miten parhaaksi näkee. Jopa kutosta ja seiskaa. Kiihdytykset voi tehdä niin taloudellisesti kuin mahdollista. Siitä johtuu DSG:n manuaalia pienemmät kulutukset. Ne saavat aiheetonta veroetua lievemmän kulutusmittauksen myötä.




    Kyllä se näin taitaa olla. Samasta syystä monet automaatitkin pääsevät manuaalien kanssa samoihin lukemiin. Vaikka nykyautomaatit eivät kovin paljon luistata, on silti aika erikoista jos automaatti on yhtä taloudellinen kuin luistamaton ratkaisu.



    Luulen, että manuaalilla oikein ajamalla lukemat ovat alhaisemmat.



      
  • Manuaali kuluttaa aina vähemmän jos kuski on vähänkään perillä taloudellisesta ajamisesta! :warning:

      
  • Niin se on suorituskyvynkin kanssa : TEORIASSA manuaali hakkaa automaatin, mutta KÄYTÄNNÖSSÄ 99 %:sti automaatit menevät menojaan kun tavis tumpeloi vielä sen kytkimen pohjaan painamisen kanssa.... :lol:

      
  • happohui:

    Tällä hetkellä Skoda Octavia 1.8 TSI:n saa n. 1600 euron erolla 1.4 TS:hin. Minun maaliskuun alussa tilaamani 1.4 TSI (DSG HB Elegance) toimitusajankohta siirtyi heinäkuun alkuun. Saas nähdä pitääkö tuo ajankohta? Monilla muilla valmistus alkaa vasta viikolla 40. Joillekin on sanottu, että toimitus voi mennä ensi vuoteen. Siksi myyjät yrittävät nyt aina myydä vain nopeammin toimitettavaa 1.8 TSI:tä.

    Jos kesällä ei toimiteta juuri lainkaan 1.4 TSI Octavioita, niin kuinka huonoilta näyttää Octavian rekisteröinnnit? Veikkaisin että erittäin huonoilta loppukesästä.




    Kai tuolla 1600e lisärahalla saa muutakin kuin 0,4L enemmän iskutilavuutta? Kyse voi tietenkin olla poliittisesta hinnoittelusta, niinkuin monesti autoissa on. Kustannuksia vähän suurempi kone aiheuttaa varmaan satasen pari, jos koneet muuten ovat identtiset. Varusteissa saattaa tietty olla jokin ero.



      
  • Kyllä selkein syy siihen, että Octavian 1.8 TSI-mallia myydään "alennuksella" on se, että 1.4 TSI-moottoreita ei, syystä tai toisesta, pystytä toimittamaan kysyntää vastaavasti. Voi olla, että kun Suomi on niin pieni markkinamaa, niin tänne ei tehdas ole halukas toimittamaan 1.4 TSI-moottorilla varustettuja Octavioita vaan niitä toimitetaan suuremmille markkinoille. Tuolla 1600 euron hintaerolla saa tietenkin tehokkaamman, vääntävämmän ja enemmän kuluttavan moottorin, mutta varustetasoissa ei Octavioissa ole juurikaan eroja, valitsee sitten kumman moottorin tahansa. Ambition ja Elegance-varustelut löytyvät ainakin molemmista.

      
  • VW:lta ei saa enää kaikkia 1.4 ja 1.8 TSI moottorisia malleja, "Ei uusia tehdastilauksia".

    Korvaako BlueMotion Technology nämä mallit vai mistä mahtaa olla kysymys?



    http://www.volkswagen.fi/VV-Auto/VW4.nsf/0/AA18B41A70E23B41C225724500350496?OpenDocument

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit