Suurimmat koeajoyllätykset?

36 kommenttia
«1

Pääsin ensimmäistä kertaa elämässäni ajamaan uudella Hiasella, ja lopputulos oli:



JÄRKYTYS , auto oli niin hirveä peltikottero että olisin kuvitellut näiden tekemisen lopetetun jo 80 luvulla. Autossa täytyy olla jotain todella erityistä kun joku sitä ostaa. Muut pakettiautot ovat valovuosia edellä.



Yllätys oli sitäkin suurempi sillä oma autoni on myös Toyota.



Mitkä ovat teidän suurimmat koeajoyllätykset?

  
  • citroen C5, kovasti kehuttu ajon pehmeydestä ja mukavuudesta, oli puskea risteyksessä kaarteesta ulos vaikka ajoin huomattavasti muita koeajamiani autoja rauhallisemmin samaan käännökseen. Tuntui muutenkin aika "laivalta".



    Honda accord yllätti positiivisesti tehokkuudellaan mutta kun ajotuntuma muuten oli kuin pienen japanilaisen niin auto tuntui yhtäkkiä aika turvattomalta. Ristiriitainen kokemus.

      
  • Mersun C-sarja. Ajettavuus kunnossa, mutta sisustuksen laatuvaikutelma pahasti pielessä. Kojetaulun vasemmassa reunassa / kuskin puolen oven etuosassa raivostuttava resonoiva ääni (koeajoin kaksi eri yksilöä, sama ongelma molemmissa), kojetaulun vaikutti hieman halvan oloiselta, radion väri-lcd -näytön kasari-grafiikat (näytön resoluutio alhainen), vanhahtava automaattilaatikko ja kaiken kruunasi Avatgarde-paketin puoli-nahka sisustus, joka todellisuudessa oli tekonahkaa; ja halpaa sellaista.

      
  • Itselläni koeajo yleensä lähinnä vahvistaa jo olemassaolevia käsityksiä, eli harvoin tulee mitään suurempia yllätyksiä. Syynä on tietysti se että autouutuuksista tulee luettua lehdistä, joten aika hyvin tietää mitä on odotettavissa.



    Suurimman ahaa-elämyksen taisin kokea kohta 12 vuotta sitten kun koeajoin ensimmäisen korimallin Focuksen, joka oli silloin ihan uusi malli. Siinä tuntui olevan kaikki kunnossa ulkonäköä ja hintaa myöten. Varsinkin edeltäjään, eli Escortiin, verrattuna hyppäys tuntui melkein historialliselta. Silloin ei ollut varaa Focuksen ostoon, enkä myöhemminkään ole sitä tehnyt. Ikävää ettei ykkös-Focuksen laatu ollut ominaisuuksien tasolla, ja erityisesti että seuraajasta tehtiin niin tylsä.



      
  • Jaguar Mark 2. Vuosimalli, muistaakseni, -62. Suoran kutosen ääni ja ärjyvä luonne oli yllätys. Se oli tosiaan (asfaltti)viidakossa muriseva jaguaari!

      
  • Itselläni yllätykset ovat olleet enimmäkseen negatiivisia. BMW 300 ei tuntunut sen erikoisemmalta kuin pykälää halvemmatkaan. Ferrari oli jo ihan eri juttu, mutta ei siinäkään sellaista hohtoa ollut, kuin nimen perusteella kuvittelin.

      
  • Molemmat yllätykset liittyneet lähinnä meluun.



    BMW:n 500-srj ovet narisi aivan tolkuttomasti muuten hiljaisessa autossa.Lisäksi bemun aina kehuttu ergonomia poisti kyllä poissaolollaan, koelauta muistutti lähinnä 80-luvun warresta lainatulta (aivan suora pökkelö ja halpaa "orthex" muovia).



    Toinen järkytys on koettu siskolla olevassa 09-mallin focuksessa. Kuinka kukaan pystyy ajamaan ko.laitoksella maantienopeuksia, melu nimittäin on jo 80km/h nopudessa aivan korvia huumaava. Rengas koon ollessa kuitenkin vain 16".

      
  • Volkkarin Phaeton yllätti meluisuudellaan. Tuplalaseista huolimatta turhan voimakkaat suhinat ja varsinkin voimansiirron/alustan äänet yllättivät.



    Mini Cooper S yllätti olemalla konsernin tuotteista niin selvästi hauskin ajettava.







      
  • Aikanaan Renault Scenic, siis se ensimmäinen versio. Lähdin koeajolle vähän väkisin, ranskalaisten laatuun ja autosuunnittelun ideoihin kun en Chrysler-Simca kokemusteni jälkeen ollut uskonut pariin kymmeneen vuoteen. Kaveri kehui ranskalaista, ja ajoi itse Audia, mutta vei liikkeeseen, jossa oli itse kokeillut autoa. Itse en oikein Toyotoista halunnut luopua, mutta niin vain kävi, että koeajon jälkeen esittelyauto sai kodin perheestämme. Tykkäsin siitä kuin hullu puurosta. No, kaikki kestää aikansa ja uudempi malli ei enää kovasti kiinnostanutkaan,ja kauppoja siitä ei syntynyt, tarkkaa syytä en oikeastaan osaa sanoa. Edellinen oli toiminut kunnolla ja oli aivan mahtava tilankäytöltään tuohon aikaan. Aika aikaa kutakin, nykyisen sakun olisi lähdettävä kohta uuteen kotiin, joten kohta taas olisi aika lähteä jotain uutta yllätystä etsimään. P.S. Onkos kellään loistokokemuksia tuolta edesmenneeltä Simca/Talbot- linjalta, itselläni putosi kerran ratti syliin saapuessani mökin pihaan ajomatkan päätteeksi, oli kuulemma "joku ruuvi" katkennut.

      
  • Kokemusta neljästä Talbotista ajalta jolloin itse huolsi autot! Kaksi Horizonia, Solara ja 1510! Omat heikot pisteensä, mutta yllättävän miellyttävä ajaa ja isommat olivat tilavia! Kerran jätti parkkipaikalle koska jokin mötikkä sytytysyksikössä hajosi! Mainettaan paljon parempi auto! Kilometrejä noilla tuli ajettua reippaasti yli 200000 km yhteensä!

      
  • Nasse:

    Kilometrejä noilla tuli ajettua reippaasti yli 200000 km yhteensä!


    Koeajoksi ihailtavan pitkä rupeama, mutta ihanko neljä Talbotia tarvitsit tuohon vaivaiseen taipaleeseen? Ilmankos Germaanit ja japskit hykertelevät partoihinsa kun rima on näinkin matalalla...

      
  • Tuskin ne kilometrit ovat olleet pelkästään Talbot merkistä kiinni! Käytettyinä kaikki ostin! Germaaneilla ja muilla olen ajanut jopa vähemmän autokohtaisesti! Ei muuten paljoa kannata hykerrellä partaansa; omat vikansa niilläkin! Johtuen pitkälti siitä, että tuolloin huolsin autot itse, niin koskaan ei ole autoilu ollut niin halpaa kuin Polpoteilla! Volvot ja Fiatit ovat olleet suurimpia rahanviejiä! Opelista on ihan mukavia kokemuksia, paitsi että -70-luvun sellaisissa tekniikka kesti, mutta kumiosat ja sisäverhoilu hajosi ennen aikojaan. Eli kannattaa hykerrellä partaansa! Japskeista ei omistuskokemuksia, mutta ajanut paljonnkin ja siltä pohjalta on ollut ihan positiivinen kokemus! Yksi Escort on ollut ja pidin kovasti, mutta Luukas, pimeyden ruhtinas oli liikaa häärännyt sähkölaitteiden parissa.

      
  • olis tarjolla siisti talbot tagora mutta kun ei säilytys tilat riitää ja vielä harvinaisempi v6 malli...

      
  • Pistä Tagora myyntiin jossain veteraaniautolehdessä! Taatusti menee varsinkin jos on tausta tiedossa. Rahallisesti ei varmaan ole mikään miljoonavoitto, mutta hienoa, jos saat omistajan joka haluaa autolla harrastaa. Varmaan on klassikko vuosien päästä!" Ei muuten taida olla montaa Tagoraa Suomeen edes tuotu. Kerro kuitenkin perustietoja kapineesta?

      
  • eikä tämäkään ole suomessa...

    noita tagoroita on tehty alle 20000kpl ja v6 1083 kpl

    eli harvinainen malli



    pari vuotta sitten oli nettiautossa tarjolla viimeinen suomessa tehty talbot horizon eikä hintakaan ollut paha

    ja todistus auton aitoudesta,silloinkin harmitti kun ei ole tarpeeksi säilytys tilaa ja kaikkea ei ikävä kyllä voi haalia vaikka kuinka haluttaisi...

      
  • Mielenkiintoinen mielestäni on Talboteissa(Horizon ja Iso Talbot) tuo vääntösauvajousitus. Saa nähdä, milloin kokee taas uuden tulemisen. Teoreettisestikkin ihan mielekäs ratkaisu. Kaikki Talbotit olivat aivan uskomattomia huonon tien kulkijoita! Porttikaltion poroerotustietä kovaa vauhtia, välillä etuakseliston palkki kolisi päin kiviä, mutta eteenpäin vaan mentiin vauhdilla. Seuraavana vuonna saksalaisen auton kova meno loppui kun vaihteiston pohja otti kiveen niin, että sakarat lensi! Auton alle kun katsoi niin vauhti putosi heti puoleen.



    Varmaan joku kaipaa kuulla niitä huonojakin puolia: muoviosat melko herkkiä rikkoutumaan(oven kahvat), vetonivelet kuluivat ainakin alkuvuosina herkästi, pienemmän koneen kaasari väljistyi ja käynti oli hieman epätasainen, jakopään ketju äänteli! Sähkövikoja en yllättäen kokenut yhtä enempää.

      
  • Positiivisesti on yllättänyt uusi Citroen C5 ja volkkarin uusin Golf. Varsinkin sitikka oli kehittynyt edelliseen malliin verrattuna aivan järjettömästi.

      
  • Komppaan simppaa: Citikka oli todella letkeä peli, ja positiivinen yllätys. Muitakin yllätyksiä ja pettymyksiä on roppakaupalla, mutta antaapa olla, niin ei tule kakkatykillä niskaan :warning:

      
  • kerro vain petos,jos lukijat eivät tajua että se on vain sinun mielipide niin mitä se kertoo heistä...

      
  • petos:

    Komppaan simppaa: Citikka oli todella letkeä peli, ja positiivinen yllätys. Muitakin yllätyksiä ja pettymyksiä on roppakaupalla, mutta antaapa olla, niin ei tule kakkatykillä niskaan :warning:




    Nimenomaan letkeä! Eihä sitikka ole "ajajan auto" vieläkään, mutta reippaasti mukavin tuo Citroen on luokassaan. Kaasunestejousitus on oikeasti aika yliverto ja äänieristyskin lienee luokkansa paras.



    Panitko muuten Petos merkille turvavyökilkattimen soittaman "sinfonian". Kukaan muu ei tee tuollaista kuin ranskalainen. :smile: Auto on muutenkin minusta hyvin persoonallisen oloinen, aito sitikka, vaikka jotkut ovat sitä saksalaisen näköiseksi sanoneetkin.

      
  • Simpan ja Petoksen kanssa samalla linjalla. Uusi C5 yllätti tosiaan positiivisesti. Vaikken siinä kaikesta pidäkään, niin mukavuus ja hiljaisuus sekä miellyttävä voimansiirto oli tosi hienostuneen tuntuisia.

    .. ja minä sanon sitä ulkoa Saksalaisen näköiseksi :wink:



    Mutta ehdoton ykkönen yllättäjistä on Mini. Silloin kun sen eka kertaa koeajoin, en oikeen osannut odottaa siltä mitään retro hypestystä suurempaa. Ajattelin sitä lähinnä "tyttöjen" autona. Ei heti edes kehdannut ääneen sanoa, että olin ihan tohkeissaan sen ajettavuudesta. Ei kai se niin erikoinen ehkä ole, mutta silloin se yllätti ihan täysin. Ois voinut jatkaa ajelua vaikka loppu illan jos sopivia pikkumutkaisia teitä vain ois ollut tarjolla...



    Yritetään pitää positiivisena, joten lisää seuraa myös Skoda Octavia RS II yllätti napakalla ajettavuudella. Ihan Golf GTi luokkaa. Eka polven Ocu kun ei kyllä sytyttänyt. II:ssa on kunnon boy racer äänetkin jätetty kuuluville.



    Ja toisaalta taas Golf 1.4TSI GT myös oli yllättävän hyvä ja pirteä. Onhan näitä.



    Jos nyt jotain negatiivista, niin yleensä autot joissa nopeusmittari yms on sijoitettu keskelle kojelautaa. Voi elämän kevät sanon minä!! Ei tyhmempää keksintöä ole. Oli auto sitten kuinka hyvä tahansa, niin tuo mittarin virhesijoittelu on erikoisuudentavoittelun säälittävin huipentuma. Pahin kaikista varmaan viimeisen polven Primera. Tai sitten Citikan mikä-se-olikaan tila-auto. Ihan järjetöntä!!



      
  • simppa:



    Nimenomaan letkeä! Eihä sitikka ole "ajajan auto" vieläkään, mutta reippaasti mukavin tuo Citroen on luokassaan. Kaasunestejousitus on oikeasti aika yliverto ja äänieristyskin lienee luokkansa paras.


    -juu, hämmästyttävä hiljaisuus jäi mieleen. Paljon samankaltaisia japseja käyttäneenä huomasi kyllä missä on iso ero.

    Samoin tuo alusta on jotain ihmeellistä; tuntuu kuin auto olisi jokin ilmatyynyalus joka vain pehmeästi ''liitää'' yli epätasaisuuksien.

    Kääntöpuolena tosin melkoinen kallistelun ja aliohjauksen yhdistelmä jos vähän panee hanaa ja kääntää jyrkemmin.
    Tuo ei tietysti ole mikään miinus jos tuota ei ole tapana tehdä. Todella hyvä auto ajaa mielestäni ns. normaalissa mukavuuteen tähtäävässä ajossa.



    Panitko muuten Petos merkille turvavyökilkattimen soittaman "sinfonian". Kukaan muu ei tee tuollaista kuin ranskalainen. :smile: Auto on muutenkin minusta hyvin persoonallisen oloinen, aito sitikka, vaikka jotkut ovat sitä saksalaisen näköiseksi sanoneetkin.


    -Siis joku ääni joka herjaa jos ei ole vyöt kiinni? en muista. Mulla on tapana laittaa aina heti ekana turvavyö kiinni, muuten en osaa olla.

      
  • Mini tosiaan unohtui. Lähdin varsin innottomana koeajolle, mutta koeajon jälkeen oli kertakaikkiaan pakko saada Mini. Huikean kiva ajettava.



    Tuollainen sitikka voi hyvinkin ilmestyä pihaan tuon bemarin tilalle. Ompahan vaan siinäkin kaksi erilaista autoa, vaikka kumpikin omalla tavallaan loistavia.



    Minissä keskelle sijoitettu nopeusmittari on mielestäni ihan paikallaan. Pitäähän siinä jotain retroa olla.



    Omanlaisensa yllätys oli myös uusin S-mersu. Toki tiesin, että se on hieno ja todella mukava auto, mutta en nyt sentään niin paljoa odottanut. Tuohon peilattuna C-mersun koeajo oli kyllä raskas pettymys, vaikka C onkin huikeasti halvempi auto.



    Petos:



    Juuri se herjaääni. Itse koitin ihan tahallani, kun olin jostain koeajosta lukenut tuosta. Siinä missä esimerkiksi Volvon pimputus oli suorastaan korvia hajottava, (kaksivaiheinen, toisessa vaiheessa todella kova) tuo Citroen pimputteli jotain soittoääneltä kuulostavaa tunnaria.



    Eipä tuo Citroen vieläkään kovaan mutka-ajoon sovellu, mutta tuskinpa se on päällimmäisenä ollut mielessä suunniteltaessa. Itselleni riittäisi, että toisella autolla pääsee mutkat lujaa ja toinen on tuollainen mukava sohva.

      
  • simppa:

    Omanlaisensa yllätys oli myös uusin S-mersu. Toki tiesin, että se on hieno ja todella mukava auto, mutta en nyt sentään niin paljoa odottanut. Tuohon peilattuna C-mersun koeajo oli kyllä raskas pettymys, vaikka C onkin huikeasti halvempi auto.


    A- ja B-klasseen Ässää verrataessa kontrasti vasta onkin hurja. Tuntuu uskomattomalta, että sama firma tekee toisista malleista täydellisiä toisten ollessa täyttä kuraa.



      
  • simppa:


    Minissä keskelle sijoitettu nopeusmittari on mielestäni ihan paikallaan. Pitäähän siinä jotain retroa olla.




    No joo

    :ashamed: en edes heti tuota muistanut. Ministä on jäänyt ihan muut jutut mieleen!

    Kyllä kai se siihen kuuluu, kun on retro meinikiä. Siltikin vaihtaisin paikkaa jos voisin :grin:



      
  • Niin, ja Citikkaan sitten kuuluu se automaatti sekä hydra jousitus. Ihan ehdottomasti. Niistä jos tinkii, niin menettää jotain todella arvokasta tuossa autossa.

      
  • NHB:

    Tuntuu uskomattomalta, että sama firma tekee toisista malleista täydellisiä toisten ollessa täyttä kuraa.






    Älä muuta viserrä. Sama koskee esim. tykkäämääni Subarua; miten alhaalle voi vajota tarjotakseen jotain 1.5 etuveto imprezaa, ja samalla Tribeca 3.6 ja Legacy GT:tä/ 3.0R:ää.



    Ei voi kun pudistella päätä minkälaista huoraamista tämä automaailma on, ja jopa lähes jokaista merkkiä myöten!



      
  • Mini ostetaan kauppakassiksi ja ranskis jos rahat ei riitä oikeaan autoon? :xmas:

      
  • petos:

    NHB:
    Tuntuu uskomattomalta, että sama firma tekee toisista malleista täydellisiä toisten ollessa täyttä kuraa.



    Älä muuta viserrä. Sama koskee esim. tykkäämääni Subarua; miten alhaalle voi vajota tarjotakseen jotain 1.5 etuveto imprezaa, ja samalla Tribeca 3.6 ja Legacy GT:tä/ 3.0R:ää.

    Ei voi kun pudistella päätä minkälaista huoraamista tämä automaailma on, ja jopa lähes jokaista merkkiä myöten!




    Legacyn sporttimallit ymmärrän hienoiksi autoiksi, mutta mitäs ihmeellistä Tribecassa on? Mielestäni tuiki tavallinen katumaasturi jossa nyt sattuu olemaan iso kone.



    Autotehtaat pyrkivät tekemään sellaisia malleja joille on kysyntää. Ei se mielestäni mitään huoraamista ole. Subarullakin on ollut jo kauan esimerkiksi Justy ja Sambar mallistossaan ja ovatpahan Zafiraakin myyneet ainoastaan eri keulamerkillä varustettuna. Myös Legacya on käsittääkseni saanut ennen etuvetona. Eli ei mitään uutta ja ihmeellistä.



      
  • simppa:

    Positiivisesti on yllättänyt uusi Citroen C5 ja volkkarin uusin Golf. Varsinkin sitikka oli kehittynyt edelliseen malliin verrattuna aivan järjettömästi.




    Allekirjoitan kommenttisi uudesta Golfista. En ole ollut koskaan mikään iso Golfien ystävä, mutta uusin 1.4TSI (se pienempitehoinen) DSG-vaihteistolla oli erittäin positiivinen yllätys. Ajotuntuma oli erinomainen ja tuntui ikään kuin siltä että kokoajan aavisti etukäteen miten alusta reagoi edessä olevaan tiehen. Olen aina inhonnut VW:n tolkuttoman pitkää kytkintä, mutta DSG:n kanssa sekään ei päässyt haittamaan. 1.4TSI on kertakaikkiaan loistava kone; itse asiassa kesken koeajon piti tarkistaa rekisteriotteesta etteivät olleet vahingossa antaneet ajoon sitä tehokkaampaa versiota - sen verran innokkaalta tuo pienempikin kone vaikutti....

      
  • simppa:

    Positiivisesti on yllättänyt uusi Citroen C5 ja volkkarin uusin Golf. Varsinkin sitikka oli kehittynyt edelliseen malliin verrattuna aivan järjettömästi.




    Allekirjoitan kommenttisi uudesta Golfista. En ole ollut koskaan mikään iso Golfien ystävä, mutta uusin 1.4TSI (se pienempitehoinen) DSG-vaihteistolla oli erittäin positiivinen yllätys. Ajotuntuma oli erinomainen ja tuntui ikään kuin siltä että kokoajan aavisti etukäteen miten alusta reagoi edessä olevaan tiehen. Olen aina inhonnut VW:n tolkuttoman pitkää kytkintä, mutta DSG:n kanssa sekään ei päässyt haittamaan. 1.4TSI on kertakaikkiaan loistava kone; itse asiassa kesken koeajon piti tarkistaa rekisteriotteesta etteivät olleet vahingossa antaneet ajoon sitä tehokkaampaa versiota - sen verran innokkaalta tuo pienempikin kone vaikutti....

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit