Miksi Hybridiautot eivät käy kaupaksi...???

22 kommenttia

Ihmettelen miksi myynnissä olevat Hybridiautot Toyota Prius ja Honda Civic eivät kay paremmin kaupaksi? Moni uuden auton ostaja sijoittaa autoonsa 30.000 euroa tai enemmän,ja tällöin Hybridi olisi jo varteenotettava vaihtoehto,varsinkin jos ei aja hirveästi vuodessa ( yli 30.000km =>Diesel) ja jos ajo on pääasiassa kaupunkiajoa...Jolloin Hybridi on taloudellisimmallaan.Ja kun päästöarvojen merkitys on tullut tärkeäksi,ni se puoltaa Hybridin ostoa edelleen.

  
  • Eihän niihin saa edes koukkua kiini että vaunua voisi vetää. Kyllä Volvo on poikaa

      
  • Miksi kävisi kaupaksi? Lisähinta on kuitenkin aikamoinen perinteisellä moottorilla varustettuihin. Esim. Toyotan mallistosta löytyy paljon kauniimpiakin autoja, kuin Prius.



    Kulutukset ovat hyvin lähellä saman kokoluokan dieseleitä.

      
  • Priuksen osto ei kannata mm. korkean hinnan vuoksi. Vastaavan kokoisen dieselin suuremmalla tavaratilalla saa 8000 € edullisemmin. Diesel kuluttaa vähemmän, joten käyttövoimaveronkin kanssa polttoainekulut jäävät samoihin. Viiden vuoden päästä Priukseen laitettu 8000 € on haihtunut taivaan tuuliin. Jos dieselin ostaja tallensi sen 8000 € korkeakorkoiselle pankkitilille, on pääoma kasvanut 10 000 € oon.

      
  • Kyllä se vielä kääntyy hybridien eduksi jos käyttövoimaverosäilyy ja diesel kallistuu yhä pumpulla. Odotan vuoden päästä tulevan Priuksen olevan reilusti nykyistä etevämpi kaikilla osa-alueilla, mutta suotavaa on että hinta ei nousisi. Hybridiä kohti mennään ennen kuin vetyauto on valmis.

      
  • koska hybridissä hyytää?

      
  • Stivax: "Ihmettelen miksi myynnissä olevat Hybridiautot Toyota Prius ja Honda Civic eivät kay paremmin kaupaksi?"



    Paljonko niitä sitten myydään? Mikä on sijoitus mallikohtaisessa myyntitilastossa?



    "Moni uuden auton ostaja sijoittaa autoonsa 30.000 euroa tai enemmän..."



    30 keurolla saa jo aika paljon perinteistä autoa. Ei Prius pärjää siinä kisassa kuin polttoaineen kulutuksessa suurimmalle osalle kilpailijoista.



    "Ja kun päästöarvojen merkitys on tullut tärkeäksi,ni se puoltaa Hybridin ostoa edelleen."



    Ei tuo huono peruste ole. Se vain ei tällä hetkellä tunnu riittävältä, kun ero hyviin kilpailijoihin ei ole kovin suuri ja yksittäisen kansalaisen vaikutusmahdollisuudet ovat mitättömät ilmastoasiassa.



    Miten saataisiin ilmapiiri luotua sellaiseksi, että premiumstatusta nostaisi tuollaiset asiat, eikä ne perinteiset jutut.



      
  • Käypä ajamassa Prius:lla ja sitten jollain toisella vastaavan hintaisella autolla. Siinä tulee vastaus otsikon kysymykseen.

      
  • Lisäys: Kun Toyota laittaa tuon tekniikkansa johonkin mielenkiintoisempaan ja/tai tavallisempaan malliin, niin kiinnostusta tulee. Se (tekniikan liittäminen) vain ei taida olla kovin yksinkertaista - tilankäyttö - paino - muotoilu jne-.

      
  • Kyllähän se taivaan tosi on, että jos ajaa sen ns. tavallisen määrän, 15-20 tonnia vuodessa, niin tuo lisäraha mitä mm. priuksesta joutuu maksamaan vaikkapa auris/corolla-versioon, jää takaisin hankkimatta. Eli hybridien hinnat kyllä tippui, mutta ei suhteessa riittävästi verrattuna ns. tavallisiin versioihin.



    :wave:

      
  • Itse olen Priuksella koeajanut, ja tekniikka on loistava. Sisäfiilis ja ulkonäkö ei vain sitä ole.



    Jos sama hybriditekniikka heitettäisiin esim. Lexus IS malliin, voisi kauppa käydä paljon paremmin. Tai johonkin muuhun Premium merkkiin.

      
  • Konkreettina esimerkkinä voisin Priuksen hintaluokassa Toyotissa valita vaikka Avensiksen. Prius on turhan vaatimattoman ja ruman oloinen hintaisekseen.

      
  • Lisäys: Kun Toyota laittaa tuon tekniikkansa johonkin mielenkiintoisempaan ja/tai tavallisempaan malliin, niin kiinnostusta tulee. Se (tekniikan liittäminen) vain ei taida olla kovin yksinkertaista - tilankäyttö - paino - muotoilu jne-.




    Ensi vuonna on uutta tulossa.



    http://www.autoweek.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080611/FREE/334692525/1024/THISWEEKSISSUE

      
  • Joskus hiljaisena työpäivänä laskin, että vaikka kulutus etu olisikin hybridien puolella, esim civicin saa 7100e halvemmalla normi koneella ja tuolla saa noin 4580L bensiiniä (laskin 1,55e/L mukaan) ja sillä ajaa noin 70 471km (yhd. kulutuksen mukaan 6,5l/100km) eli perusautoilia/keskiverto civicn ostaja ajaa tuolla sen 3,6vuotta (20tkm per vuosi) tai jopa kauemmin. Ja tässä vaiheessa ollaan vasta "tienattu" auton ostohintaero, eli vielä tulisi ajaa kiinni nuo 70 471km. Sitä sitten alettaisiin ajamaan kiinni 2,745e per 100km vauhtia takaisin. Eli jotain 549e per vuosi (jos ajetaan 20tkm per vuosi), joten alkaisit voittaan bensoissa jo hiukan alle 13 vuoden päästä jolloin autolla olisi vähintäänkin ikää 16,5vuotta, mutta pidätkö samaa autoa niin kauan.



    Tässä laskelmassa ei tietenkään oteta huomioon, että jo 3,5v aikana bensan hinta nousee reilusti, joten se 7100e takaisin saaminen kestää aina vaan kauempaa. Ja vaikka ajaisi kaupunkiajoa, niin hybridin 5,2L ja 6,4L comfortin erot eivät juurikaan muuta autoa sen kannattavammaksi.

      
  • arska 50:

    Eihän niihin saa edes koukkua kiini että vaunua voisi vetää. Kyllä Volvo on poikaa




    Terveisiä Arskalle:



    http://www.evnut.com/prius_hitch.htm

      
  • Olipas mielenkiintoisia vaunuja missähän niistä voisi nukkua.mulla on 1,5tonnin kärry toi vehje on pystyssä jos sen siihen kytkee.

      
  • Onko Priukseen siis niin, ettei siihen saa vetokoukkua ? Koska kaikkiinhan varmaan saa, vaikka tekemällä, mutta jos sitä ei ole valmistajan taholta sallittu, voipi tulla ongelmia takuun kanssa jos jotain hajoaa....en siis tiedä tästä tämän enempää. :tongue:

      
  • Ammattilainen:



    Onko Priukseen siis niin, ettei siihen saa vetokoukkua ? Koska kaikkiinhan varmaan saa, vaikka tekemällä, mutta jos sitä ei ole valmistajan taholta sallittu, voipi tulla ongelmia takuun kanssa jos jotain hajoaa....en siis tiedä tästä tämän enempää. :tongue:




    Tässä Ammattilaisellekkin :http://www.evnut.com/prius_hitch.htm.



    Joten kyllä saa jos haluaa.

    Usa:ssa niitä on ihan yleisesti kaupan , joten Toyotan koukun asennus kiellosta Priukseen tuskin on kyse.Syytä miksi Priukseen niitä koukkuja ei Suomessa saa ,kun muka niitä ei valmistetakkaan ollenkaan , ei tunnu Tojota-liikkeessäkään tiedettävän.



    Nm.viinapullon voittanut ko. asialla.



      
  • Taitaa olla peräti laitonta vetää minkään sorti peräkärryä Priuksella ainakin tuollaisella viritelmällä. Lisäksi takuun kanssa voi tulla kaikenlaista ongelmaa. En suosittele.

      
  • Asia taitaapi olla niin, että jos autoon ei ole tyyppikatsastuksessa koukkua määritetty, niin ei sitä todennäköisesti saa laittaa. Jopa tehdas on voinut koukun asentamisen kieltää.

      
  • Jep. Jos sallittu peräkärrypaino on 0 kg, kovin vähän siitä koukusta on iloa. Vaikka ei tehdas hermostuisikaan, saattaa meikäläiset viranomaiset vetää herneitä nenään.

      
  • Jos ihan välttämättä haluaa hybridin veturiksi, niin Lexukselta löytyy... RX 400h:lla näyttää olevan kytkentämassat 700 kg / 2000 kg ja yllättäen GS 450h:lla 750 kg / 2000 kg.

      
  • Toyota kertoi tavoitteekseen myydä vuonna 2020 pelkkiä hybrideitä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit