Subarun diesel, kokemuksia?

71 kommenttia
«13

Miten on alkutaival sujunut? Ensimmäiset dieselit on olleet liikenteessä jo jonkin aikaa ja itsellä kovasti kiinnostaa kuulla miten matka on taittunut. Onko ollut mitään erityisiä yllätyksiä? Paljonko polttoainetta on kulunut? Onko vaihteistoon ja koneen suhteellisen lyhyeen vetoalueeseen tottunut helposti?



2009 mallissa ei vielä automaattia nähdä, mutta joko M2010 sitten saa kyseisen myyntiartikkelin tarjolle? Outback kiinnostaa todella paljon minua ja välillä jo jopa harkinnassa siirtyminen Jaappanin rallitalliin kuskiksi :wink:



On tullut tuolla dieselillä itsekin ajettua n.5 kertaa erinäisissä tilanteissa ja joka kerrasta jäänyt vain entistä parempi mielikuva. Suorastaan loistava auto. Ja erityisesti hinta huomioon ottaen. Kohta edes automaatin puute ei ole este kun koeajoilla viisvaihteinen manuaalikin alkanut tuntua ihan näppärältä.

  
  • Aeronautti:



    Miten on alkutaival sujunut? Ensimmäiset dieselit on olleet liikenteessä jo jonkin aikaa ja itsellä kovasti kiinnostaa kuulla miten matka on taittunut. Onko ollut mitään erityisiä yllätyksiä? Paljonko polttoainetta on kulunut? Onko vaihteistoon ja koneen suhteellisen lyhyeen vetoalueeseen tottunut helposti?


    -itselläni ei ole paljoa tuosta Dieselistä kokemuksia, Bensa Legacysta jo paljonkin.

    Mutta mitä lukee tuolta merkkifoorumeilta, niin pääosin hyvin tyytyväisiä tuntuvat olevan, ja kulutus pyörinyt kuudessa litrassa.


    2009 mallissa ei vielä automaattia nähdä, mutta joko M2010 sitten saa kyseisen myyntiartikkelin tarjolle?


    -Olen kuullut että automaattia ei ehkä tulisi kuin kokonaan uuteen malliin joka tulee joskus 2010. Isojen poikien huhuja tosin vaan.



    Outback kiinnostaa todella paljon minua ja välillä jo jopa harkinnassa siirtyminen Jaappanin rallitalliin kuskiksi :wink:

    On tullut tuolla dieselillä itsekin ajettua n.5 kertaa erinäisissä tilanteissa ja joka kerrasta jäänyt vain entistä parempi mielikuva. Suorastaan loistava auto. Ja erityisesti hinta huomioon ottaen.



    -Todella hauskaa kuulla tällaista Saab-mieheltä ( etkös vasta jokin aika sitten kertonut hankkineesi saba 9-3 Dieselin ?) :smile:

    Enpä sen enempää tuputa, mutta outbackhan on loistava auto, huomattavan tarkka ja jämäkkä ajettava korkeaksi maastofarmariksi.

    Tyyli ja imago on myös minusta omaa luokkaansa: kaikenmaailman Octavia Scoutit ja Volvon cross-countryt ynnä muut surkuhupaisat kopio-wannabe-subaru AWD:t ovat aivan leluja :tongue: ( turha kenenkään tästä provosoitua )


    Jännä huomio muuten: Vain kaksi automerkkiä käyttää boxer-konetyyppiä, Porche ja Subaru.

    Juuri näille kahdelle kaksi kärkisijaa edellisessä ''tyytyväisyys-autoon''-tutkimuksessa autojen ''päämaassa'' SAKSASSA.

    On minusta huomattava kova saavutus japanilaiselta autolta, autoilun ''emämaassa''.
      
  • Harmi tuottaa teille pettymys! Kaikki kunnon dieselit ovat ominaisuuksiltaan erinomaisia tänä pänä; ei pelkästään Subarun!

      
  • heh, onko joku väittänyt että Subarun diesel on joku yliveto?



    tottakai on muitakin hienoja dieseleitä. Mutta luulen että tässä teholuokassa ( n. ~140-150 hv, n. 2000cc ) uusi subarukone on eliittiä, sehän huomattiin jo engine awardseissa.

      
  • Nasse:

    Harmi tuottaa teille pettymys! Kaikki kunnon dieselit ovat ominaisuuksiltaan erinomaisia tänä pänä; ei pelkästään Subarun!




    Kerro yksikin "erinomaisuus"? :xmas:

      
  • Metsähakalle: Ajaminen ei ole minulle harrastus! Diesel takaa minulle miellyttävän matkanteon! On taannut jo pitkän aikaa! Ei meinaan tarvitse hiki otsassa ajaa! Vakkari päälle ja matkaan! Ei ole voiman puutetta! Kinnereillä en halua ajaa! Haluan nauttia ajamisesta! Eiko se ole erinomaisuutta, vai mitä Metsähaka?

      
  • Itse ajelin Subben dieselin tällä viikolla, ja minullekin jäi hyvä kuva. Moottori kuulostaa hyvältä (dieseliksi)mutta kun olin ajanut TTiD'n ensin samana päivänä - mopoltahan subbe tuntui. Oikeasti tuolla kuitenkin ehtii vallan mainiosti. Olisi vain ollut niiin mukava testata tomaattina, käsivaihteiseen en palaa enää kovin hevillä.



    Muutenkin tuo Legacy on aika kiva auto nintendosisustusta lukuunottamatta. Nelivedosta nyt ei huomaa kesäkuivalla mitään etua, mutta pitää ottaa tyypit joskus liukkaalla. Itseä tosin kiinnostaa tuo uusi Forester paljon enemmän, ja sen hankinta voisi olla harkinnassa jos 2009 syksyllä siinä on diesel ja tomaatti.



    Niitä odotellessa :smile:

      
  • Bugracerin kanssa aikalailla täysin samaa mieltä monilta osin. Ajettavus on Outbackissä mun mielestä ehdottomasti paras noin korkean maavaran omaavista, ajamistani henkilöautoista. Erittäin tarkka (tarkempi kuin mun Saabissa) ja semmonen miellyttävän näppärä. Sähköinen tehostuskin toimii todella hienosti.



    Muakin Saabin jälkeen hieman tavallaan häiritsi sisustus joiltakin osin, mutta en lähde silti moittimaan kummemmin. Tykkäisin kyllä mieluusti ajella moisella. Ja hinnoitteluhan siinä dieselissä on ihan omaa luokkaansa jos nyt vaikak tähän Saabiin verrataan. reilut 40k€ ja siihen saakin sitten kaikki varusteet mukaan.



    Jopa nelivedon edut tuntee jos oikein kunnolla kengittää esim kaartavalta rampilta moottoritielle. Saabi haluaa vääntävällä koneellaan välillä itse päättää minne on menossa, kun taas tuo 350Nm vääntö ei häiritse Outbackin ohjausta tippaakaan.



    Foresteriakin tuli ajeltua, kun rouva siitä tuntui tykkäävän kovasti. Mulle se ei ihan täysin istu. Liian "jenkkimäinen" lulla ajettavaksi. Jos tuommonen korkea nelari pitäis ostaa niin mieluusti itse istuisin X3:n kyytiin kaikista moitteista huolimatta. Tosin Foresterin ajotuntumaa pilas 2-litran automaatti, joka ei kulje mihinkään maantienopudella, mutta huutaa niin että alkaa ihan pelottaa.. :wink:



    Jos tuo Outback ois automaattina tarjolla jo vuoden - kahden päästä niin saattais vaihtua merkki. Kunnon automaatti tullessaan "piilottais" bokser dieselin ainoan havaitsemani heikkouden (vääntö alle 1200rpm).



    Mielenkiintoinen ominaisuus muuten tuossa koneessa, että se on kylmänä tosi karun kuuloinen mutta lämmettyään erittäin hiljainen dieseliksi.

    Ja kulutus on pientä suhteutettuna auton ominaisuuksiin. Tykkään!

      
  • Aeronautti:




    Jopa nelivedon edut tuntee jos oikein kunnolla kengittää esim kaartavalta rampilta moottoritielle. Saabi haluaa vääntävällä koneellaan välillä itse päättää minne on menossa, kun taas tuo 350Nm vääntö ei häiritse Outbackin ohjausta tippaakaan.






    -juuri tuohon itsekkin aikanaan hullaannuin.



    Reipaskaan kengittäminen (eri pinnoilla ja tilanteissa ) ei ole mitään jatkuvaa rimpuilua loppuvia ajo-ominaisuuksia vastaan, vaan auto käyttäytyy tasapainoisesti ja tarkasti, ja ajaminen on hauskaa.



    Varsinkin erilaiset mutkaiset hiekkatiet ovat hauskoja subarun ratissa. Olen muuten myös huomannut että maalipinta on japanilaiseksi autoksi hämmästyttävän laadukas!



    vaikka tulee paljon kurnuutettua sorateillä, ei juuri kivenisku murheita ole ilmennyt.

      
  • Kyllä se Minikin menee jopa ässänä ihan suoraan, ja käyttäytyy tasapainoisesti vaikka etuveto onkin.

      
  • Joo. Ja vaikka mikä muukin.



    Puhuttiin korkean maavaran omaavasta diesel Subarusta. Sillä on hyvin vähän tekemistä sen kanssa, että Mini menee ässänäkin ihan mukavasti mutkaan.



    "Karting autolla on hauska ajaa"

    - Aeronautti

      
  • Nasse:

    Metsähakalle: Ajaminen ei ole minulle harrastus! Diesel takaa minulle miellyttävän matkanteon! On taannut jo pitkän aikaa! Ei meinaan tarvitse hiki otsassa ajaa! Vakkari päälle ja matkaan! Ei ole voiman puutetta! Kinnereillä en halua ajaa! Haluan nauttia ajamisesta! Eiko se ole erinomaisuutta, vai mitä Metsähaka?




    On varmaan. Tosin harvoin päivällä voi vakkaria käyttää kun on nuita "alinopeususkovaisia" liikaa tien päällä.

    Kyse oli tiisselin "erinomaisuudesta" jota en ole vielä "löytänyt", tosin on monenlaisia "yritelmiä" tiisseleissä ja pensoissa, hyviä, huonoja ja hyvin huonoja.

    Mutta jos mieleisen löytää, niin se on tosiaan erinomaisuutta kuten mainitsit! :xmas:

      
  • Mulla vaihtui scodillac 4x4 fsi outback dieseliin. Kilsoja n 6000 takana, mm Tenon reissu ja aika paljon moottoritieajoa.

    - loistava matka-auto. Vääntöä ja tehoa juuri silloin kun tarvii ohituksissa

    - pitkät välitykset ja heikko alavääntö < 1500 aiheuttivat ainakin minulle muutamia sammumisia, kun ei viitsinyt vaihtaa ykköselle kun joutui "melkein" pysähtymään

    - hiljainen ja kierrosherkä

    - hyvä ajaa

    - huono homma että jättivät tästä dieselistä alennusvaihteiston pois. Kuoppaisella ja mäkisellä mökkitien pätkällä (joka oikeasti olisi vaatinut maasturia) hiljaa ja varovasti ajaminen oli hankalaa ja aiheutti kanssa sammumisia. Pahoissa paikoissa joutui luistattamaan kytkintä. Samoin venehommissa olisi alennusvaihteisto poikaa

    -keskikulutus mittarin mukaan 6.4 mutta valehtelee. Eräällä tankkausvälillä tankkiin meni 60 litraa mutta ajettu vain 800, joka meikälaisen matematiikan mukaan tekee n 7.5 l /100 km . Tämä tosin moottoritieajoa pääosin nopeudella, joka ei vielä aiheuta viranomaistoimenpiteitä.

    - en ole katunut ( vaihtoehtoina skoda scout tai vw tiguan )

    - hinta/laatusuhde hyvä

    - käytännön ajoossa vaikuttaa tehokkaammalta kuin koeajamani 2.5 bensakone, joka oli tosin automaatti ja sen toiminnasta en pitänyt



    Ja sanottakoon, että minulla ei ole mitään intohimoja puoleen tai toiseen mitään automerkkiä kohtaan

      
  • HooÄl; Kiitokset erittäin hyvistä kommenteista ja analyyseistäsi! Tälläisiä täällä tarvitaan, ei intohimoista merkkirakkautta; ala Putput!

      
  • Kyllä vain. Juuri tuollaista juttua peräänkuulutin kun tän topicin pistin foorumille. Kuulostaa ihan hyvältä tuo uus dieseli. Vaihteisto vain saa aikalailla järkiään hieman moitteita osakseen. Foresteriin on kuulemma tulossa 6-vaihteinen manuaali heti dieseln jatkeeksi. Se täytynee käydä testaamassa. Ja tuolla edellä kun moitin Forea hieman lullaksi, niin täytyy kyllä huomioida että ajoin sen heti Legan perään, joten 17" ja 16" renkaat jo vaikuttaa huimasti ajon tarkkuuteen. Foresteriinkin ois ilmeieseti tulossa Diesel varusteisiin 17" vannesarja kesärenkaiksi, ainakin siihen paremmin varusteltuun versioon. Hieman kiinnostaa kyllä toisaalta Foresterkin.

    Saapa nähä mitä tuleman pitää...

      
  • Aeronautti:

    Vaihteisto vain saa aikalailla järkiään hieman moitteita osakseen






    onhan se ilman muuta moitteiden paikka jos Dieselillä mateluvauhdissa joutuu vaihtamaan ykköselle, tai tiukassa kadunkulmassa kakkoselle. Oikein varmaan sydäntä särkee tarttua siihen vaihdekeppiin.



    :flower:



    :innocent: :innocent: :innocent:

      
  • Älä käsitä väärin. Jos muuta moitittavaa ei ole, niin autohan on hieno kokonaisuus. Näin minun mielestä.

      
  • Aeronautti:

    Älä käsitä väärin. Jos muuta moitittavaa ei ole, niin autohan on hieno kokonaisuus. Näin minun mielestä.






    -Tiedän kyllä että on hieno kokonaisuus.



    Tässä Subarun tapauksessa tuo tietyn kierrosluvun alapuolella oleva heikko vääntö on käsittääkseni seurausta vastaisku-rakenteesta, kuten näissä bensakoneissakin. Siitä on sitten taas vastaavasti PALJON muuta hyötyä, vaikka tuollainen pieni haittapuoli siinä onkin.



    Tuosta asiasta ei kuitenkaan tarvitse itkeä, kun painaa hieman kaasua liikkeellelähdössä ( eikö niin yleensä tehdäkkin, vai onko sekin subarun kohdalla erikoisvaatimus ), ja vaihtelee vaihteita ajotilanteeseen sopivaksi.





    Ja voipi olla että saavat korjattua tulevaisuudessa tuota ongelmaa, tuotehan on varsin uusi.



    Jos pitää moittia subarua, ennemmin itse subarun omistajana moittisin vaikkapa rengasmelua tietyillä pinnoilla, vaatimatonta audiopuolta tai joidenkin varusteiden puuttumista ennemmin kuin tuollaista ''kuljettajan uusavuttomuudesta johtuvaa'' ongelmaa.

      
  • minun mielestäni rengasmelu ja muukin melu on aika vähäistä. Ainakin jos vertaa entiseen octaviaani, ja puhumattakaan yhtenä vaihtoehtona ajamaani seat xl freetrackia josta en pitänyt muutenkaan yhtään. Sen koejaoin sillä 170 hv pumppudiiselillä jonka kanssa sai kadunkulmassa aika helposti sammumaan, kun oli 2.0 fsi bensakoneeseen tottunut.



    ensiasennusrenkaat ainakin outbackissa näkyvät olevan yokohama geolandar g900 jota suomessa ei ilmiesesti hirveästi myydä ?



    samoin talvella koeajamani bensamalli oli kiitettävän hiljainen nokian rsi kitkoilla



    sterot tosin rimpulat, mutta taitaa olla kaikissa vakiovarusteisissa autoissa nykyään korkintaan euron hintaiset kaiuttimet. ne jos vaihtais laatutötteröihin niin ääni varmaan paranee kummasti. jos ei itse niin laadukas autohifiliike homman hoitanee kohtuuhintaan, paljon perammella hinta-laatusuhtelle kun mitä joihinkin automalleihin lisävarusteena saa.



    Minulle taas onko boxer tai vai joku muu on yks lysti. hyviä ja huonoja moottoreita voidaan tehdä millä sylinterisijoitelulla hyvänsä. myös octavia scout oli erittäin hyvä ajaa,ja oli/on lähin outbackin kilpailija ainakin minulle sekä varustelultaan että hinnaltaan. aika lailla samat (hyvät) vakiovarusteet kummasakin, vertaen esim vw tiguaniin jossa vastaavat xenonit, kunnoliset penkit ja ratti, cruiseri yms olis tehnyt monta tonnia lisää. Sitä alennusvaihteistoa olisin kaivannut, edes lisävarusteena tähän vaihteistoon, tai edes 6-vaihteista jossa lyhempi ykkönen/kakkonen. Jonkin verran kun vedän venetraileria nostoinene/laskuineen ja talvella kelkkakärryä.



    Normaalissa maantieajossa nykyvaihteisto toimii OK.



    Muuten tossa perusmallissa on kaikki mitä minä kaipaan. No ehkä tukevammat penkit haluaisin, japanialaiset eivät mielestäni osaa tehdä kunnollisia penkkkejä eurovartaloille. vaikka säätöjä rittää ja sähköllä, niin jotenkin täysin optimia en saa millään. skodasa taas tosi hyvät jakkarat ihan perusmallissa, puhumattakaan sport/rs sisutuksilla joissa yksi parhaista penkeistä mulle mitö olen kokeillut. No subarun uudesa imprezassa sport edition vai mikähän se oli oli selkeösti paremmat pikaistumalta kun liikeessö kokeilin. Ei kuitenkaan se wrx.



    Kokonaisuutena sekö outback että myös octavia scout ovat erittäin onnistuneita autoja. tarjoavat kaiken sen mitä citymaasturin hyviksi puoliksi lasketaan ilman cittarin huonoja puolia. Eikä herätä niin paljon mitään renkaanpuhkomisintohimoja tyyliin "turun intiaanit" vai mitä ne oli.





    Jos octavian scout tai normaali 4x4 olis saanut sillä uudella 1.8 bensaturbolla olisin todennäköiseti valinnut sen, mutta jostain ihme syystä sitä ei saa nelkkuihin. ja passatissa ihan sama juttu joka puolestaan minulle muutenkin jo liian kallis 4-vetoisena.





    Lisään vielä, että pankaas TM:n pojat testiin outback/scout

    ja samalla vaikka xc70 ja a6 allroad, jotka tosin selkeästi

    kalliimpia mutta samalla konseptilla kilpailevat hieman vauraammasta asiakaskunnasta. Jos raha ei olisi ongelma, mulla olisi a6 allroad todennäköisimmin 3 l dieselkoneella.

      
  • HooÄl:

    ...
    - en ole katunut ( vaihtoehtoina skoda scout tai vw tiguan )
    - hinta/laatusuhde hyvä
    - käytännön ajoossa vaikuttaa tehokkaammalta kuin koeajamani 2.5 bensakone, joka oli tosin automaatti ja sen toiminnasta en pitänyt

    Ja sanottakoon, että minulla ei ole mitään intohimoja puoleen tai toiseen mitään automerkkiä kohtaan




    Parisen vuotta takana Subaru Outback 2.5 man - sen verran Subarusta tähän keskusteluun vaikka bensa-autolla ajankin:

    - edellinen auto Octavia 1.8T - sekin ihan Ok ja pirteä peli

    - Outback 2.5 man kulkee paljon paremmin kuin 2.5 aut - automaatissa on vanha 4-portainen loota ja ei kovin pirteä

    - 2.5 man voi ajaa 3-vaihteella lähes kävelyvauhtia ja jos sekään ei riitä niin myös ruuhka-ajon mateluvauhdissa alennusvaihteisto on oiva apu

    - sekalaisessa ajossa 2.5 man kuluttaa n. 8,2l/100km

    - 40 tkm takana ja rekisterikilven polttimot vaihdettu - ei muuta 'vikaa' ja takuutakin vielä jäljellä

    - seuraava auto joskus tod.näk. jokin Subaru diesel automaatilla









      
  • Tuosta Outbackin 5M laatikosta vielä. Ei se nyt mikään huono missään nimessä ole. Ihan tarkka ja jouheva, vaikka parempiakin on. Lähinnä 1 ja 2 välitykset ei ihan sopivat. Ja tarkennettuna, kakkonen hieman lyhyemmäksi? Tai en tiedä. Varmaanhan tuollakin tottuis ajeleen kun ajelis vaan.



    EHdottoman mielenkiintoinen testi kun ois samassa Scout, Outback, XC70, Allroad ja ties mitä. Jopa Saabilta tuloillaan oleva 9-3 XWD :wink:

      
  • HooÄl:



    minun mielestäni rengasmelu ja muukin melu on aika vähäistä. Ainakin jos vertaa entiseen octaviaani, ja puhumattakaan yhtenä vaihtoehtona ajamaani seat xl freetrackia josta en pitänyt muutenkaan yhtään.

    ...

    samoin talvella koeajamani bensamalli oli kiitettävän hiljainen nokian rsi kitkoilla


    -eihän legacy toki mikään melutoosa ole. Hiljaisempi mun mielestä kuin esimerkiksi Mazda, tai opel/vw.

    Tarkoitinpa tuolla rengasmelun moitimisella sitä että BMW:n ym. hyvin hiljaisten autojen tasolla ei ihan olla.


    sterot tosin rimpulat, mutta taitaa olla kaikissa vakiovarusteisissa autoissa nykyään korkintaan euron hintaiset kaiuttimet. ne jos vaihtais laatutötteröihin niin ääni varmaan paranee kummasti. jos ei itse niin laadukas autohifiliike homman hoitanee kohtuuhintaan, paljon perammella hinta-laatusuhtelle kun mitä joihinkin automalleihin lisävarusteena saa.


    -totta, mutta joku voisi sanoa että hienoon autoon kuuluu vakiona ns. laadukas äänentoisto, ja paljon kaiuttimia.



    Kokonaisuutena sekö outback että myös octavia scout ovat erittäin onnistuneita autoja. tarjoavat kaiken sen mitä citymaasturin hyviksi puoliksi lasketaan ilman cittarin huonoja puolia. Eikä herätä niin paljon mitään renkaanpuhkomisintohimoja tyyliin "turun intiaanit" vai mitä ne oli.


    -lainaten erästä nimimerkkiä, minulle Skoda ei olisi edes koeajon arvoinen.
      
  • Toivotaan että saisivat ensi vuoden puolella sen automaatin dieselin yhteyteen, niin voisi hyvin harkita ihan tolpallekin tuota autoa, vaikkapa Outbackina.... :tongue:

      
  • Oon ammattilaisen kanssa ihan samoilla linjoilla. Maavaralle on tarvetta ja neliveto on ISO plussa. Ajamistani ko kriteerit täyttävistä autoista Outback on aivan ehdoton ykkönen. Tykkäsin todella paljon uudesta dieselistä, pikku varauksin kylläkin.



    Kunhan tulee Forester / Outback automaattina tarjolle, niin vaihtoon taitaa mennä nykyinen kulkine. Riippuu toki minkälainen automaatti on tarjolla ja mihin hintaan. Muuten Outback on sopivasti hinnoiteltu. Toisaalta, jos tuloillaan on uusi kuusivaihteinen manuaali ainakin Foresteriin kuulemma sellainen on tulossa heti alkuun. Tarkka ja jouheva manuaalikin on todella mukava ajaa. Yhdistettynä esim Outbackin ajo-ominaisuuksiin, alkais olla auto aika hyvä paketti. Esim Ocu Scouttiin ei voi verrata samana päivänä (IMO). Ainoastaan penkit vie Ocussa voiton, muuten on kyllä aikalailla eri kastissa, erityisesti ajettavuudessa. Jää varmaan monilla muillakin alueilla. Koeajolenkeillä erityisesti dieselin hiljainen käyntiääni on iso plussa. Ainoastaan kylmänä kun tuntuu kalisevan.



    Toisaalta netissä huhuillaan, että Legacy/OB rintamalla ois joskus lähi(vuosina ?) aikoina tuloillaan uutta. Pikku parannuksethan ois aina paikallaan.



    Foresterin tilat ja maavara taas houkuttais, mutta ajettavuus ei ole niin mun mieleen. Tosin se nyt ei se tärkein kriteeri olekkaan.

      
  • No ei se toki ole pois suljettua. Vaimo tykkäis X3:sta enemmän. Outback on huomattavasti parempi ja mukavampi ajettava, sekä samalla hinnalla saa 3 vuoden takuulla ja varusteita aika paljon. Mutta ei se missään nimessä ole pois suljettu. Ja mielihän ehtii muuttua moneen kertaan. Toisaalta Saabin tuleva 9-3 XWD on myös kiinnostava kokeilla. Katsellaan ja ajellaan siihen saakka nykyisellä suu messingillä!

      
  • Ja tuohon linkin autoon kommentti, automaatilla ja väri ei saa olla musta :sunglasses: muuten kyllä ohan ok.

      
  • Aeronautti:



    Toisaalta netissä huhuillaan, että Legacy/OB rintamalla ois joskus lähi(vuosina ?) aikoina tuloillaan uutta. Pikku parannuksethan ois aina paikallaan.

    -olen kuullut monesti että tulisi täysin uusittu legacy 2009 tai 2010. Olisihan se íhan loogista, nykyinen kun on jo esitelty 2004, ja uusiutuneisiin vastustajiin nähden vanhentunut?

    Äskettäin kokonaan uusi Impreza otti huiman askeleen parempaan, ja koska Impreza pohjautuu täysin Legcyyn, en näe syytä miksei uusi Legacykin jatkaisi mainiota linjaa.

    Eli sitähän voisi odotella :sunglasses:


    Foresterin tilat ja maavara taas houkuttais, mutta ajettavuus ei ole niin mun mieleen. Tosin se nyt ei se tärkein kriteeri olekkaan.

    -jenkkeihin suunnatut Forester ja varsinkin Tribeca ovat mahdottomia lullia. ei niistä napakasta tykkäävä innostu.

    poikkeuksena ridge turbolla, jossa luultavasti sporttisempi alusta :tongue:

    siinä on ''virtahevolle'' vauhtia, kun 0-100 posotetaan kuuteen sekunttiin :grin:
      
  • Kun nyt Foresteristakin on puhetta, tälläinen sattui eteen:



    http://www.motortrend.com/roadtests/suvs/112_0809_turbocharged_crossover_comparison/index.html





    Subaru on 4-vaihteisella automaatilla (joka kuulema ''pilaa auton'' ), kun muut 6-vaihteisella.



    http://www.motortrend.com/roadtests/suvs/112_0809_turbocharged_crossover_comparison/photo_22.htmlimage





    Subarulla on kilpailijoita huomattavasti isompi maanvara, (mutta ajettavuus ei siitä kärsi johtuen subarun ylivoimaisesta voimalinjasta )paras painojakauma ja kääntöympyrä.



    Moottori on jo toistamiseen kansainvälisesti parhaana palkittu.



    Toki Subaru tässä saa testissä etua siitä että on hieman pienempi ja halvempi kuin kaksi muuta -mutta liekö sillä väliä -ajajan valinta olisi XT kuitenkin! :wave:





    :innocent:

      
  • -jenkkeihin suunnatut Forester ja varsinkin Tribeca ovat mahdottomia lullia. ei niistä napakasta tykkäävä innostu.




    Tämä on muuten mielenkiintoinen juttu. Forester tosiaan tuntuu äkikseltään jenkkityyliseltä lullalta. Varsinkin itsellä, kun ajoin ensin Outbackiä ja heti perään foresterin. Toisaalta lehtistä luetut arviot väittää kuitenkin hieman myös muuta. Luultavasti jousitus on sen verran progressiivinen, että kuitenkin reilummin kanttaillessa kallistelu rajoittuu johonkin pisteeseen, toisin kuin esim RAV 4 joka tuntuu siltä ettei ole mitään rajaa vaan että se kaatuu jos tarpeeksi ajaa.



    Pitää käydä joskus vertaamassa peräjälkeen juuri esim RAV ja Forester jossain hiekkaisemmassa mutkamaastossa. Vaimolle jäi Foresta sen verran kova polte (!) että sen joutuu ihan tosissaan testaamaan. Jotain kai sekin kertoo, että rouva moitti Forea hirveä rumaksi kun näki sen. Kuitenkin sitten liikkeessä meni siihen istuskelemaan kun itse tutkailin Outbackiä. Hetken kuluttua totes, että hyppääpä kyytiin jos koeajettais myös Forester. Kehui, että se on ainoa cittari/SUV joka on tuntunut lähes henkilömallin farmarilta. Muutaman päivän jälkeen alkoi tuossa kysellä, että mitenkäs se diesel on tuloillaan Foresteriin...



    Kyllä toisaalta ymmärrän. Autosta on loistava näkyvyys. Varmaan peruutustutkaakaan ei tarvitse, mikä nyt moniin cittareihin on ihan pakollinen. Tilat (erityisesti takana verrattuna muihin Subaruihin) todella hyvät. Toiminta selkeää, eikä mitään turhaa kikkailua siellä eikä täällä. Kieltämättä itsellekkin se reilu 20cm maavara houkuttaa. Ei tarvis ihan heti jättää autoa tienvarteen aj kävellä perille, kuten nykyisellä joutuu vahän väliä tekemään.



    Miinuksina mulle vänkärin penkin säätöjen rajallisuus, korkea kuormauskorkeus, bi-xenonien puute, automaatin puute, turhan pehmeä meno (toisaalta 17" renkailla voi asia hieman parantua). Muuten auto on kyllä todella asiallinen. Saa meikäläisen silmissä CRV:n RAV:n ja Tiquanin tuntumaan entistä enemmän kaupunki ajoneuvoilta.

      
  • Täytyy huomioida tässä Subaru Diesel -keskustelussa myös se, että nyt esitelty 2.0D BoxerDiesel on Subarun ensimmäinen diesel ylipäätään ja ns. hinnat alkaen malli. Olen kuullut, että tulossa olisi muitakin moottorikokoja esim. kuusisylinterinen boxerdiesel, joten kannattaa odotella ehkäpä jo ensi vuonna on enemmän valinnan varaa ja voidaan ihan oikeasti verrata näitä 'tehodieseleitä' keskenään :wink:

      
  • Sattui silmään väite jossain nettifoorumilla, että Outbackistä /Legacystä ois tulossa 2010 kokonaan uusi malli? Onko tästä mitään tarkempaa tietoa? Vois olla sopivaan saumaan itellä vaihto siinä vaiheessa. Jos tulis vaikkapa diesel automaatilla jopa sitten tarjolle? Taitaa siinä vaiheessa nykyisen sukupolven vaeihtohyvitykset hieman tipahtaa kun uusi tulee tarjolle. Ihan kuten kaikilla merkeillä. Ajattelin vain, että tuskin enään siis kannattanee (minun) sitä nykyistä outbackkiä automatilla ostaa, jos vaikka tulisikin ensi vuonna myyntiin jos uusi malli tulee heti kohta perään.

    Subarukaan ei pahemmin tulevista huutele, joten huhujen varassa saa ihmetellä tulevaa...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit