MB C-sarja kalliimpi isompia edustusluokan kilpailijoitaan

414 kommenttia
1810121314
  • Lainaus:
    24.05.2007 klo 16:12 A-utoilija kirjoitti
    Kerroit ettet ole koskaan kuullut kenenkään kehuvan Volvon ajettavuutta, joten luepa uuden S80:n koeajoja Tuulilasista, TM:sta, AutoBildistä, Iltalehdestä, Ilta-sanomista, Helsingin sanomista, ajovalo.net:stä tms suomalaisista medioista. Yhteistä kaikille on, että Volvon ajettavuutta kehutaan.

    Yhteistä noille on paitsi se että ovat käsittämätöntä paperinhukkaa niin he myös (lukuunottamatta TM:ää ja Tuulilasia) kehuvat näköjään joka ikisen testaamansa auton ajettavuutta. Lisäksi ajettavuus on heille kovin outo käsite, näköjään jos rattia kääntämällä auto kääntyy niin se on hyvä.

    Se että edes mainitset ajovalo.netin sekä roskalehdet kertoo sinusta paljon.

      
  • Lainaus:
    25.05.2007 klo 00:14 Putput kirjoitti
    Lainaus:
    24.05.2007 klo 16:12 A-utoilija kirjoitti
    Kerroit ettet ole koskaan kuullut kenenkään kehuvan Volvon ajettavuutta, joten luepa uuden S80:n koeajoja Tuulilasista, TM:sta, AutoBildistä, Iltalehdestä, Ilta-sanomista, Helsingin sanomista, ajovalo.net:stä tms suomalaisista medioista. Yhteistä kaikille on, että Volvon ajettavuutta kehutaan.


    Yhteistä noille on paitsi se että ovat käsittämätöntä paperinhukkaa niin he myös (lukuunottamatta TM:ää ja Tuulilasia) kehuvat näköjään joka ikisen testaamansa auton ajettavuutta. Lisäksi ajettavuus on heille kovin outo käsite, näköjään jos rattia kääntämällä auto kääntyy niin se on hyvä.

    Se että edes mainitset ajovalo.netin sekä roskalehdet kertoo sinusta paljon.


    Niin ymmärtäähän sen katkeruuden, kun ei tuolla ajovalo.net:ssä ole Bemareita arvostettu kovin korkealle.
    Parhaat isot autot
    1. Audi A6
    2. Volvo S80
    5. MB E
    6. BMW 5-sarja

    Keskiluokka
    1. VW Passat
    2. MB C-sarja
    3. Audi A4
    4. Volvo S60
    10 BMW 3-sarja

    Eli kaikki jotka eivät arvosta Bemaria parhaaksi ovat sinusta paperinhukkaa, roskalehtiä tai roskajulkaisuja? Ajovalo.net on minusta ihan asiallinen yhden toimittajan ylläpitämä sivusto, jossa koeajot on ihan asiallista luokkaa ja ennen kaikkea siellä on runsaasti muuta mielenkiintoista mm. autojen julkaisuajankohdista ja mallisarjojen historiasta yms. Jos nuo sinua ilmeisesti v...tuttavat autojen pisteytykset unohdetaan, niin kerropa mikä muu sinua noissa sivuissa risoo tai mikä koeajo siellä on sinusta roskaa?

    Parhaimmat koeajot löytyy Tuulilasista, TM:sta ja Helsingin Sanomista ja noissa kaikissa ruoditaan autoja perusteellisesti. AutoBildin, Iltalehden tai Ilta-Sanomien koeajot on sitten jo aika suppeita eikä kovinkaan kattavia, mutta missään noista ei kehuta kaikkien autojen ajettavuutta, vaikka sinua se tuntuu kovasti risovankin, että uusia Volvoja on kaikkialla kehuttu. Aika yksin siis tunnut käyvän tätä sotaasi Volvojen surkeuden puolesta, kun et ainakaan Suomen medioista saa kannallesi tukea.

    [A-utoilija muokkasi tätä viestiä 25.05.2007 klo 09:37]
      
  • A-autoilijalle lisää muistinvirkistystä Volvon automaatista.

    Ilta-Sanomat Lasse Erola Volvo S80 2.5TA 5.12.06:

    "Alle kahdentuhannen kierroksen alueella automaatti viivyttelee. Kuin kaasua silloin painaa kunnolla, kone säpsähtää hereille ja vaihteisto nykäisee niin että selkäruodossa tuntuu".

    Helsingin Sanomat Timo Turkula Volvo S80 D5A 11.11.06:

    "Moottorin ja automaatin yhteistyöstä on huomautettavaa. Liikkeelle lähdössä moottori ja vaihteisto aluksi miettivät. Hetken kuluttua vääntöä tulee liikaakin ja ESP:n vetoluisto joutuu töihin. Vaihteisto tuppaa joskus nykimään vedon vaihdellessa ruuhka-ajossa".

    "Taajama-ajossa löytyy sanomista niin melusta kuin kulutuksesta. Kaupunkiajossa moottori jyrisee ja ujeltaa kiihdytyksissä. Tasapainoitusakselein varustetut, nelisylinteriset Mersu E 220 CDI ja BMW 520d käyvät tasaisemmin kuin Volvon viisipyttyinen.

    Koeajolenkin keskikulutus nousi lähes kahdeksaan litraan sadalla. Vastaavaan suorituskykyyn yltävät automaattiset E 220 CDI ja 520d ovat kuluttaneet vain 6,5-6,7 litraa sadalla".

    Tämän päivän premium-autossa, automaatti on ehdoton vaatimus. Ja nimenomaan kaupunkiajossa toimiva automaatti. S80-mallissa tätä ominaisuutta ei ole.

      
  • [quote title="22.05.2007 klo 17:07 Simppa- kirjoitti"]

    Se nyt vaan on niin, että oikea nahka on laatuvaikutelmaltaan hienompaa kuin tekonahka.

    En ole missään väittänytkään etteikö olisi.

    Kun noista kengistäkin jauhoit, niin katsopa vaan niitä oikeasti hienoja italotossuja ja niiden materiaaleja. Löydätkö tekonahkaa?

    En lyödäkään. Minullakin on parit suht kalliit mittatilaustyönä tehdyt nahkakengät. Oikein hyvät ja mukavat, tosin hintaakin on. Tosiasia vaan on, ettei niistä ole kuin "edustuskäyttöön" ja monilta käytännön ominaisuuksiltaan paljon parempiakin kenkiä tehdään.

    Autoteollisuus on hirvittävän vanhoillista eikä asiakaskunta hyväksy monia uutuuksia. Laatuvaikutelmasta voi olla monta mieltä, mutta tosiasia on se, että keinomateriaalit ovat ominaisuuksiltaan ajaneet "aitojen" ohi useimmissa ominaisuuksissa. Niitä voisi siis myös käyttää enemmän ja ennakkoluulottomammin jos puhutaan materiaalien käytettävyydestä ja kestävyydestä. Ja nahkaakin on toki monenlaista, niin on keinomateriaalejakin.

    Keskustelu on minusta ihan samanlaista kuin se, jota käytiin teemasta iso vapaasti hengittävä bensakone vs. moderni ahdettu kone. Jos tärkeintä on koneen ääni, niin varmasti kutoskone on erinomainen. Jos sitten mennään sinne varsinaisten ominaisuuksien puolelle, niin homma ei olekaan enää samanlainen. Tähän teollisuuden / kuluttajien vanhoillisuuteen on kaatunut moni hyvä kehitys, esim. MB:kin on lisännyt isojen V-moottorien määrää koska asiakkaat eivät halua pieniä koneita vaikka ne tarjoavat samat ominaisuudet pienemmällä kulutuksella. Siksi VW:kin mainostaa niin kovasti TSI:tään. Muuten juntit ei sitä ostaisi tai edes koeajaisi, onhan se vaan 1.4-litrainen.

    Nykyään, kun Premiumin ja tavisauton erot alkavat olla vähäisiä, premiumeja yritetäänkin erottaa muista lähinnä ylimitoitetun tehoisella koneella ja muutamilla sisustusjutuilla. Volvo on tästä hyvä esimerkki. V70 on "premium", kun siihen ei saa tavan kansan alle 200 hv koneita...

    Jos autonpenkit laittaa mukavuusjärjestykseen, niin siinä nahkaiset/keinonahkaiset ei menesty kovin hyvin. Niillä on toki muita etuja. Kunnon kankaiset vaan on mukavimmat, ei siitä pääse mihinkään.

    Entäpä löydätkö hienoimmasta mersusta tekonahkaa?

    En löydä. Mutta nyt puhutaankin autosta, jonka on tarkoitus tulla ajoon eikä pelkäksi edustus- tai mielialankohotuspirssiksi. Kankaiset penkit on MB:llä laadukkaat, lisärahalla saat valita tarpeesi mukaan keinonahkaa / nahkaa / designoa, ihan mitä vaan. Miksi siis valitat niistä materiaaleista kun MB on ainoita autoja, johon voit valita suht vapaasti penkit riippumatta auton muusta varustelusta.

    Rei´ityksen en ole havainnut vaikuttavan hiostavuuteen.

    Kyllä se siihen vähän vaikuttaa, enemmän kuitenkin siihen että penkit ei luista. Negatiivisena puolena tulee se, että reiät keräävät likaa. Takapenkillä niitä ei siksi olekaan.


    Ihan vaan yleisenä kommenttina: uuden Audi A5:n koeajot lupaavat hyvää uuden A4:n kohdalta. A5:hän on useilta ratkaisuiltaan sama auto kuin tuleva A4, ja ajo-ominaisuuksia on estotta kehuttu niin Saksassa kuin Suomessakin. Voi siis olla mielenkiintoinen uutuus kun tuo A4 ilmestyy.

      
  • Hyvä kirjoitus, Aki! Ole monesta kanssasi samaa, mieltä mutta kommentoin muutamaa kohtaa:

    En lyödäkään. Minullakin on parit suht kalliit mittatilaustyönä tehdyt nahkakengät. Oikein hyvät ja mukavat, tosin hintaakin on. Tosiasia vaan on, ettei niistä ole kuin "edustuskäyttöön" ja monilta käytännön ominaisuuksiltaan paljon parempiakin kenkiä tehdään.

    Tästä olen hiukan eri mieltä. Itse menen duuniin joka päivä mittatilauskenkien kanssa, enkä mukavampia kenkiä ole löytänyt minun perussuomalaisille lättäjaloille.


    Nykyään, kun Premiumin ja tavisauton erot alkavat olla vähäisiä, premiumeja yritetäänkin erottaa muista lähinnä ylimitoitetun tehoisella koneella ja muutamilla sisustusjutuilla. Volvo on tästä hyvä esimerkki. V70 on "premium", kun siihen ei saa tavan kansan alle 200 hv koneita...

    2.4D? Reilu 160hv. Ja kyllä olen sitä mieltä, että esimerkiksi A6:den ja Passatin välinen ero on kuitenkin aika selvä. Sama pätee kaikkiin muihinkin kilpailijoihin, joita olen koittanut.


    Kyllä se siihen vähän vaikuttaa, enemmän kuitenkin siihen että penkit ei luista. Negatiivisena puolena tulee se, että reiät keräävät likaa. Takapenkillä niitä ei siksi olekaan.

    No joo. Itse en kyllä reikiä pitäisi missään mielessä merkkinä nahan laadusta. Esimerkiksi ainakin Alfa Romeo GT:ssä on reiät penkissä, mutta mistään Ferrarista et reikiä löydä. Itse ole F430:stä vienyt radalla sekä liikenteessä, eivätkä ne penkit luista millään. Reiät puuttuvat myös mm. 911 Turbosta, Z06:sta ja monesta muusta.

    Ihan vaan yleisenä kommenttina: uuden Audi A5:n koeajot lupaavat hyvää uuden A4:n kohdalta. A5:hän on useilta ratkaisuiltaan sama auto kuin tuleva A4, ja ajo-ominaisuuksia on estotta kehuttu niin Saksassa kuin Suomessakin. Voi siis olla mielenkiintoinen uutuus kun tuo A4 ilmestyy.

    Voi olla todella mielenkiintoinen! Toivotaan, että tuossa oltaisiin päästy siitä VAG-konsernin perisynnistä, eli rengasmelusta eroon. Uusi 2.0 TDI (common rail) kuulostaa myös todella mielenkiintoiselta.

    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 25.05.2007 klo 13:44]
      
  • Lainaus:
    25.05.2007 klo 11:54 multicar kirjoitti

    Tämän päivän premium-autossa, automaatti on ehdoton vaatimus. Ja nimenomaan kaupunkiajossa toimiva automaatti. S80-mallissa tätä ominaisuutta ei ole.


    Tuo on ihan sinun oma päätelmäsi, joka on seurausta orjallisesta koeajojen muutamien kohtien poimimisesta ilman omaa kokemusta asiasta. S80 on helppo ajettava automaatilla kaupungissakin ja vaihdot tapahtuu ilman nykäyksiä. Suosittelen sinullekin koeajoa, niin huomaat miten vaivatonta se ajo kaupungissa voi automaatilla ollakaan.

    Ja jos ei halua käyttää automaattia, niin sitä varten on tiptronic -toiminto, jonka fiksua toimintaa nimenomaan kehuttiin Tuulilasin 2,5T koeajon yhteydessä eli valittu vaihde pysyy päällä ellei käyttäjä yritä hölmöillä ylikierroksilla tai alikierroksilla, jolloin automaatti vaihtaa tarvittaessa estäen moottorivauriot. Käytännössä vaan, kun automaattiin tottuu, niin eipä tuota käsinvalintaa tule käytettyä eli silloinhan automaatti toimii kuten pitääkin, kun ei tarvitse käsinvalintoja.

      
  • Lainaus:
    25.05.2007 klo 14:40 A-utoilija kirjoitti
    Lainaus:
    25.05.2007 klo 11:54 multicar kirjoitti

    Tämän päivän premium-autossa, automaatti on ehdoton vaatimus. Ja nimenomaan kaupunkiajossa toimiva automaatti. S80-mallissa tätä ominaisuutta ei ole.


    Tuo on ihan sinun oma päätelmäsi, joka on seurausta orjallisesta koeajojen muutamien kohtien poimimisesta ilman omaa kokemusta asiasta. S80 on helppo ajettava automaatilla kaupungissakin ja vaihdot tapahtuu ilman nykäyksiä. Suosittelen sinullekin koeajoa, niin huomaat miten vaivatonta se ajo kaupungissa voi automaatilla ollakaan.

    Ja jos ei halua käyttää automaattia, niin sitä varten on tiptronic -toiminto, jonka fiksua toimintaa nimenomaan kehuttiin Tuulilasin 2,5T koeajon yhteydessä eli valittu vaihde pysyy päällä ellei käyttäjä yritä hölmöillä ylikierroksilla tai alikierroksilla, jolloin automaatti vaihtaa tarvittaessa estäen moottorivauriot. Käytännössä vaan, kun automaattiin tottuu, niin eipä tuota käsinvalintaa tule käytettyä eli silloinhan automaatti toimii kuten pitääkin, kun ei tarvitse käsinvalintoja.


    Kyllä tuosta nykäisyistä aika lailla kaikissa koeajoissa mainitaan erikseen, mitä on tullut luettua, eli ei se ihan tuulesta temmattu ole. Kaikkia se ei häiritse, niin kuin ei sinuakaan, ja se tosiaan selviää vain koeajolla.

    Siinä ne moitteet suurinpiirtein olivatkin, esim.laatuvaikutelmaa kyllä on kehuttu niissä artikkeleissa, joita itse olen lukenut.

      
  • Lainaus:
    25.05.2007 klo 09:35 A-utoilija kirjoitti
    Lainaus:
    25.05.2007 klo 00:14 Putput kirjoitti
    Lainaus:
    24.05.2007 klo 16:12 A-utoilija kirjoitti
    Kerroit ettet ole koskaan kuullut kenenkään kehuvan Volvon ajettavuutta, joten luepa uuden S80:n koeajoja Tuulilasista, TM:sta, AutoBildistä, Iltalehdestä, Ilta-sanomista, Helsingin sanomista, ajovalo.net:stä tms suomalaisista medioista. Yhteistä kaikille on, että Volvon ajettavuutta kehutaan.


    Yhteistä noille on paitsi se että ovat käsittämätöntä paperinhukkaa niin he myös (lukuunottamatta TM:ää ja Tuulilasia) kehuvat näköjään joka ikisen testaamansa auton ajettavuutta. Lisäksi ajettavuus on heille kovin outo käsite, näköjään jos rattia kääntämällä auto kääntyy niin se on hyvä.

    Se että edes mainitset ajovalo.netin sekä roskalehdet kertoo sinusta paljon.



    Niin ymmärtäähän sen katkeruuden, kun ei tuolla ajovalo.net:ssä ole Bemareita arvostettu kovin korkealle.
    Parhaat isot autot
    1. Audi A6
    2. Volvo S80
    5. MB E
    6. BMW 5-sarja

    Keskiluokka
    1. VW Passat
    2. MB C-sarja
    3. Audi A4
    4. Volvo S60
    10 BMW 3-sarja

    Eli kaikki jotka eivät arvosta Bemaria parhaaksi ovat sinusta paperinhukkaa, roskalehtiä tai roskajulkaisuja? Ajovalo.net on minusta ihan asiallinen yhden toimittajan ylläpitämä sivusto, jossa koeajot on ihan asiallista luokkaa ja ennen kaikkea siellä on runsaasti muuta mielenkiintoista mm. autojen julkaisuajankohdista ja mallisarjojen historiasta yms. Jos nuo sinua ilmeisesti v...tuttavat autojen pisteytykset unohdetaan, niin kerropa mikä muu sinua noissa sivuissa risoo tai mikä koeajo siellä on sinusta roskaa?

    Parhaimmat koeajot löytyy Tuulilasista, TM:sta ja Helsingin Sanomista ja noissa kaikissa ruoditaan autoja perusteellisesti. AutoBildin, Iltalehden tai Ilta-Sanomien koeajot on sitten jo aika suppeita eikä kovinkaan kattavia, mutta missään noista ei kehuta kaikkien autojen ajettavuutta, vaikka sinua se tuntuu kovasti risovankin, että uusia Volvoja on kaikkialla kehuttu. Aika yksin siis tunnut käyvän tätä sotaasi Volvojen surkeuden puolesta, kun et ainakaan Suomen medioista saa kannallesi tukea.


    A-autolijalle..... kaikki kunnia ajovalo.net arvioille. Mielestäni ne eivät kuitenkaan edusta ehkä objektiivisinta, ja varmasti eivät analyyttisintä autoarviointia. Jos katsoo ruotsalaisten, saksalaisten ja vaikkapa englantilaisten autolehtien testit viimeiseltä 2-3 vuodelta, bmw 3-sarja ja 5-sarja ovat pärjänneet yleensä erittäin hyvin ja huonoimmillaankin hyvin eri testeissä. Aika tavalla eri lailla kuin ajovalo.net:ssä. Volvokin on varmasti hieno auto. Mutta itselleni sekä S60:n että BMW 3-sarjalaisen omistaneena, on hieman vaikea hahmottaa ajovalon järjestystä. S60 oli hyvä auto (4 vuoden kokemus), mutta vaikea ymmärtää, missä se olisi 3-sarjaa edellä... ohjaus on varmasti "epämääräisempi ja tunnottomampi", alusta "löysempi", AISINin automaatti ei pärjää ZF:lle miltään osin, tilan käyttö about samanlaista, meluttomuudessa bmw vie aivan selvästi pidemmän korren, samoin laadussa (volvo hyvä, mutta bmw:ssä ei ollenkaan tärinöitä, kojelaudan värinää yms.., joita volvossa esiintyi), moottorit volvossa ok (T5), mutta ei kuitenkaan samaa kaasuvastetta ja "herkkyyttä" kuin bmw:ssä (330i). No jokaisella omat mielipiteensä. Ajovalo.net voisi kuitenkin ainakin jossain määrin perustaa näkemyksensä faktoihin, on ne sitten desibeli, hevosvoima, kiihtyvyys, jarrustusmatka, "keilojen kierto", kierrosaika tms kriteerejä....

      
  • Lainaus:
    26.05.2007 klo 05:02 osku-a kirjoitti

    A-autolijalle..... kaikki kunnia ajovalo.net arvioille. Mielestäni ne eivät kuitenkaan edusta ehkä objektiivisinta, ja varmasti eivät analyyttisintä autoarviointia. Jos katsoo ruotsalaisten, saksalaisten ja vaikkapa englantilaisten autolehtien testit viimeiseltä 2-3 vuodelta, bmw 3-sarja ja 5-sarja ovat pärjänneet yleensä erittäin hyvin ja huonoimmillaankin hyvin eri testeissä. Aika tavalla eri lailla kuin ajovalo.net:ssä. Volvokin on varmasti hieno auto. Mutta itselleni sekä S60:n että BMW 3-sarjalaisen omistaneena, on hieman vaikea hahmottaa ajovalon järjestystä. S60 oli hyvä auto (4 vuoden kokemus), mutta vaikea ymmärtää, missä se olisi 3-sarjaa edellä... ohjaus on varmasti "epämääräisempi ja tunnottomampi", alusta "löysempi", AISINin automaatti ei pärjää ZF:lle miltään osin, tilan käyttö about samanlaista, meluttomuudessa bmw vie aivan selvästi pidemmän korren, samoin laadussa (volvo hyvä, mutta bmw:ssä ei ollenkaan tärinöitä, kojelaudan värinää yms.., joita volvossa esiintyi), moottorit volvossa ok (T5), mutta ei kuitenkaan samaa kaasuvastetta ja "herkkyyttä" kuin bmw:ssä (330i). No jokaisella omat mielipiteensä. Ajovalo.net voisi kuitenkin ainakin jossain määrin perustaa näkemyksensä faktoihin, on ne sitten desibeli, hevosvoima, kiihtyvyys, jarrustusmatka, "keilojen kierto", kierrosaika tms kriteerejä....


    Niin siis minä en noita ajovalon.net:in pisteytyksiä ole sen kummemmin esiin tuonutkaan, kunhan vaan liitin ne viestiini, koska nehän ne on asia joka tätä yhtäkin BMW-fanaatikkoa tuossa sivussa ärsyttävät. Jos joku saa tuollaisella pisteytyksellä autot tuollaiseen järjestykseen, niin sehän on silloin ihan oikea järjestys juuri tuolla pisteytyksellä. Ei mitään muuta. Mutta yleisesti ottaen tuo sivusto ja sen koeajot ovat vaan minusta ihan asiallisia, eivät mitään roskaa ja en ymmärrä sellaisia väitteitä muuna kuin katkeruutena jonkun automerkin huonosta sijoituksesta. BMW ei ilmeisesti tuolla sivustolla pärjää törmäystestien ja kustannusten takia. Sivuston arvosteluperusteet löytyy tuolta:
    http://www.ajovalo.net/uudet_arvosteluperusteet.htm

    Ja noista autojen testeistä yleensä, niin Volvo on myös pärjännyt hyvin suomalaisten lehtien testeissä, jotka ei vedä mihinkään suuntaan kotiinpäin, kuten epäilys saksalaisia ja ruotsalaisia testejä kohtaan varmaan aiheellisesti voidaan esittää. Vuosien saatossa Volvo on voittanut suomalaisissa testeissä monasti niin Bemareiita, Mersuja kuin Audejakin eli ei nämä autot nyt niin kaukana toisistaan ole, mutta tämän hetken tilanteessa ei varmaan vanhat S60/V70 classic pärjäisi enää kovin hyvin.

      
  • Lainaus:
    26.05.2007 klo 12:00 A-utoilija kirjoitti
    Mutta yleisesti ottaen tuo sivusto ja sen koeajot ovat vaan minusta ihan asiallisia, eivät mitään roskaa ja en ymmärrä sellaisia väitteitä muuna kuin katkeruutena jonkun automerkin huonosta sijoituksesta. BMW ei ilmeisesti tuolla sivustolla pärjää törmäystestien ja kustannusten takia. Sivuston arvosteluperusteet löytyy tuolta:
    http://www.ajovalo.net/uudet_arvosteluperusteet.htm


    ajovalossa on ihan hyvää yleistietoa, mutta osittain sivuilla on vanhaa tietoa.
    Parhaat dieselit osiossa sekoitetaan pahasti moottorit ja autot keskenään, välillä puhutaan moottoreista ja välillä autoista.
    Ikäänkuin ei ymmärretä että moottori eri kokoluokan autossa vaikuttaa asiaan. Lisäksi listat esim ketjukäyttöisistä autoista on vanha, samoin automaattivaihteisto lista. Suurin puute on kuitenkin tuo automallien paremmuuslista joka vaikuttaa lähinnä vitsiltä, mistään ei voi nähdä kuinka eri autojen pisteytys muodostuu, ihankuin olisi hatusta revitty joku lukema...mutta se onkin yhden ihmisen mielipide kuka tahansa voi väsätä tuollaisen parhaat autot listan ja laittaa nettiin sen enempää perustelematta pisteytyksiä.


      
  • Tähän pitää laittaa hauska yksityiskohta C-mersusta ja sen hinnoista. Jenkeissä C on ollut koko mallihistoriansa noin kymppitonnin esimerkiksi S80:stä halvempi ja 13 000$ 5-sarjalaista halvempi vastaavalla koneella, ja kummassakin on kaikki varusteet vakiona. Niin me täällä Suomessa vaan maksellaan...

      
  • Lainaus:
    26.05.2007 klo 22:05 Simppa- kirjoitti
    Tähän pitää laittaa hauska yksityiskohta C-mersusta ja sen hinnoista. Jenkeissä C on ollut koko mallihistoriansa noin kymppitonnin esimerkiksi S80:stä halvempi ja 13 000$ 5-sarjalaista halvempi vastaavalla koneella, ja kummassakin on kaikki varusteet vakiona. Niin me täällä Suomessa vaan maksellaan...


    USA:n autokauppa ja myös sen hinnoittelu on aika erilaista kuin meillä. Meillähän hinnat nousee konekoon myötä huimasti, jenkeissä on melkeinpä päinvastoin, siellä V8 on sama kuin meillä 1.6. On aika luonnollista että C:tä myydään siellä mallina edullisemmin. Voisin kuvitella ettei C:n kokoinen auto siellä kuulu suosikkien joukkoon koska se on pieni eikä oikea urheiluauto kuitenkaan. Eihän 3-Bemariaakaan myydä jenkkeihin kuin isommilla koneilla ja isot myyntiartikkelit taitavat olla nimenomaan coupe ja cabriolet. Volvonkin päämyyntiartikkeli on XC90, joka muodostaa maailmanlaajuisesti muistaakseni lähes puolet Volvon myynnistä. S80 on minusta uudenkin mallin osalta vähän liikaa jenkkimakuun viritelty.

    C:n hinnoittelu on EU-alueella ihan samanlainen kaikkialla. Ottaen huomioon meikäläisen autoveron, MB näyttää myyvän autot tänne samalla hinnalla kuin Saksaankin. Tästä todisteena myös se, että monesta muusta merkistä poiketen MB:n dieselit ei ole Suomessa suhteessa kalliimpia bensamalleihin nähden kuin kotimaassaan.

    Volvoa myydään kyllä Suomessa kilpailukykyisin hinnoin, kuten Saksassakin. Saksassa se ei silti myy. Sen sijaan, jos asuisin USA:ssa, en viitsisi tuolla hintasuhteella esim. Lexukseen edes harkita ruotsalaista.

    Aiemmin viittasit Volvon ja Lexuksen hintasuhteeseen USA:ssa. Minusta se on Suomessakin ainakin IS:n osalta samankaltainen. Jos katsoo autojen tekoa, laatua, tekniikkaa, varustelua ym., niin olen kenesiksen kanssa samaa mieltä siitä, että IS:stä saa todella paljon autoa hintaansa nähden. Jos vaan sattuu malli sattumaan omiin tarpeisiin.

      
  • No vertailun vuoksi S60 maksaa jenkeissä pari sataa enemmän kuin C-sarjalainen vastaavalla koneella (C230 vs. S60 2.5T). On se ihme ja kumma...

    Ja mitä tuohon jenkkimarkkinoille suuntamiseen tulee, niin arvaapa, missä on Ferrarin päämarkkinat? Lexuskin on varta vasten jenkkien markkinoille tehty merkki, mutta ei se hirveästi näy siitä. S80:nen ainoa jenkkiyksityiskohta on jalkakäyttöinen seisontajarru ja mopokoneiden puuttuminen mallistosta.

      
  • [quote title="27.05.2007 klo 13:37 Simppa- kirjoitti"]
    No vertailun vuoksi S60 maksaa jenkeissä pari sataa enemmän kuin C-sarjalainen vastaavalla koneella (C230 vs. S60 2.5T). On se ihme ja kumma...

    Mitä kummaa tässä on? Kuten sanoin, USA on eri asia. Me asumme Euroopassa, ja täällä hintasuhteet ja arvostukset on erilaiset. S60 on minusta huomattavasti enemmän jenkkityylinen auto kuin C. Siellähän tuollainen liki 12 m kääntöympyrän omaava pikkuauto on ihan kiva opiskelijoille ja Volvo-perheen kauppakassiksi. Varmaan myy siellä paremmin kuin C, tosin ei kovin paljon sekään.

    Itse en osta yhtään tuotetta, joka haiskahtaa liikaa jenkiltä. Tähän sarjaan kuuluvat myös Volvon ja MB:n maasturit, varsinkin edellinen ML joka oli ominaisuuksiltaan aika surkea ilmestys. Niin pihalla jenkit ovat olleet halvan öljynsä turvaamisessa ja autoasioissa viimeiset muutamat vuosikymmenet, etten oikein luota niiden arvostelukykyyn. Ja ottaen huomioon niiden omien autojen laadun ja järkevyysasteen, niin en yhtään ihmettele että kaikki muualta tuotava on huippulaadukasta ja niistä voidaan pyytää koviakin hintoja. Ei tarvitse kuin katsoa niiden kauppatasetta ja velkaantumisvauhtia kun tajuaa, ettei oma teollisuus ole aseita, ohjelmistobisnestä ja lentokoneita lukuunottamatta kovin hyvässä vedossa.

    Muutenkin USA on aika hyvä esimerkki siitä, mihin autojen liika joka paikkaan tunkeminen johtaa. Taitaa olla niin, ettei tuota kansallista ylipaino-ongelmaa ja ympäristön tuhoamisen kulttuuria ihan yhdessä sukupolvessa ratkaista.

    Lexuskin on varta vasten jenkkien markkinoille tehty merkki, mutta ei se hirveästi näy siitä. S80:nen ainoa jenkkiyksityiskohta on jalkakäyttöinen seisontajarru ja mopokoneiden puuttuminen mallistosta.

    Minusta tuo nimenomaan näkyy Lexuksesta hyvinkin selvästi. Niin mallistosta (sedaneita, maastureita) kuin varusteluista ja tyylistäkin. Joissain uusimmissa Lexuksen malleissa on ajateltu jo enemmän eurooppalaisiakin, koska tavoitteena on saada markkinaosuutta täällä kasvatettua.

    Jalkakäyttöinen seisontajarru on muuten perinteinen MB:n ratkaisu. On ollut niissä jo todella kauan. Näppärä yksityiskohta, tosin nykyisin sähköinen taitaa olla aika paljon näppärämpi.



    [AkiK muokkasi tätä viestiä 28.05.2007 klo 01:07]
      
  • Lainaus:
    26.05.2007 klo 22:05 Simppa- kirjoitti
    Tähän pitää laittaa hauska yksityiskohta C-mersusta ja sen hinnoista. Jenkeissä C on ollut koko mallihistoriansa noin kymppitonnin esimerkiksi S80:stä halvempi ja 13 000$ 5-sarjalaista halvempi vastaavalla koneella, ja kummassakin on kaikki varusteet vakiona. Niin me täällä Suomessa vaan maksellaan...



    Mersun C-mallilla on huomattavasti pidempi malli historia kuin S80 mallilla. Lienee siis turha väittää että C olisi ”koko mallihistoriansa noin kymppitonnin esimerkiksi S80:stä halvempi” On hyvä muistaa, että varsinkin Jenkeissä autojen hintaan vaikuttaa voimakkaasti dollarin, euron ja kruunun hintavaihtelut.

    Alla olevista linkeistä voi katsoa hintaeroja Jenkeissä samankokoisilla moottoreilla. Mersu on vielä vanhaa mallia, joten uusi malli ei ole ainakaan halvempi edes Amerikassa.

    http://www.volvocars.us/models/s80/FeaturesOptions.htm

    http://www.mbusa.com/models/main.do?modelCode=C350W

      
  • http://www.arvopaperi.fi/article/id=22582/

    Saattaa olla, että Volvo palaa takavetoiseksi.

      
  • Start! -koeajossa MB C 220 CDI A -mallista on hyvin sanottu Mersusta eli Mersu ostetaan vaurauden merkiksi ja hinta on osa viehätystä. Näinhän se on eli joillekin auton päävalintakriteeri onkin juuri se, että se on muita kalliimpi. :smile:

    http://www.nelonen.fi/start/koeajo.asp?d=92565

    "Hinta on osa viehätystä

    Mersujen viehätys on aina osittain ollut siinä, että ne ovat kokoonsa ja osittain ominaisuuksiinsa nähden muita kalliimpia ja uutena hankittuna omistajaltaan tietynlainen merkki vauraudesta.

    Mikäli et laske auton keulalle komeilevalle johtotähdelle yhtään mitään lisäarvoa, on kyseenalaista onko uusi C-Mercedes rahansa arvoinen. Saman verran autoa saat monelta muulta valmistajalta, ja todella paljon halvemmalla."

      
  • Näyttää A utoilijaa närästävän mersu kovasti. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kaikille ei hinta ole ratkaiseva tekijä. Mesen statusarvo kuitenkin on monelle ostajalle tärkeä, eikä silloin tarvitse verrata sitä muihin. Se on itselleni tärkeää, että ei tunne pätkääkään kiinnostusta muihin merkkeihin enään. En viitsi edes käydä koeajamassa muita, vaikka esim. audilta tuli hiljattain noin 60 sivuinen esite, ja kutsu koeajamaan. Samoin bemari lähetti kutsun. Mistä h:vetistä ne kaivavat nimet ja osoitteet. Ehkä se on myös mesen lisäarvo, että jotkut reagoivat kuten a utoilija?

      
  • Lainaus:
    28.05.2007 klo 12:13 MMS kirjoitti
    Näyttää A utoilijaa närästävän mersu kovasti. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kaikille ei hinta ole ratkaiseva tekijä. Mesen statusarvo kuitenkin on monelle ostajalle tärkeä, eikä silloin tarvitse verrata sitä muihin. Se on itselleni tärkeää, että ei tunne pätkääkään kiinnostusta muihin merkkeihin enään. En viitsi edes käydä koeajamassa muita, vaikka esim. audilta tuli hiljattain noin 60 sivuinen esite, ja kutsu koeajamaan. Samoin bemari lähetti kutsun. Mistä h:vetistä ne kaivavat nimet ja osoitteet. Ehkä se on myös mesen lisäarvo, että jotkut reagoivat kuten a utoilija?


    Hah, minähän vaan kerroin mitä Start! -koeajossa mainittiin. Mikähän osuus siteerauksessani oli jotain Mersu närästystä?

      
  • Lainaus:
    28.05.2007 klo 12:22 A-utoilija kirjoitti
    Lainaus:
    28.05.2007 klo 12:13 MMS kirjoitti
    Näyttää A utoilijaa närästävän mersu kovasti. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kaikille ei hinta ole ratkaiseva tekijä. Mesen statusarvo kuitenkin on monelle ostajalle tärkeä, eikä silloin tarvitse verrata sitä muihin. Se on itselleni tärkeää, että ei tunne pätkääkään kiinnostusta muihin merkkeihin enään. En viitsi edes käydä koeajamassa muita, vaikka esim. audilta tuli hiljattain noin 60 sivuinen esite, ja kutsu koeajamaan. Samoin bemari lähetti kutsun. Mistä h:vetistä ne kaivavat nimet ja osoitteet. Ehkä se on myös mesen lisäarvo, että jotkut reagoivat kuten a utoilija?


    Hah, minähän vaan kerroin mitä Start! -koeajossa mainittiin. Mikähän osuus siteerauksessani oli jotain Mersu närästystä?


    Lähinnä se, että innostuit tästä Start- koeajosta, ja olet muutenkin aktiivisesti ruotinut meseä ja sen hintaa. Mielestäni se osoittaa jonkinlaista asennetta. Ymmärrä nyt että kaikille ei auton hinta merkitse kaikkea, vaan se lisäarvo, mikä tunnepuolella syntyy. Volvo ei vaan sytytä mitenkään omistushaluja. Lisäisin vielä, että nämä koeajo-kosiskelut tuli vain ns. premimerkeiltä.

      
  • Lainaus:
    28.05.2007 klo 12:22 A-utoilija kirjoitti
    Lainaus:
    28.05.2007 klo 12:13 MMS kirjoitti
    Näyttää A utoilijaa närästävän mersu kovasti. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kaikille ei hinta ole ratkaiseva tekijä. Mesen statusarvo kuitenkin on monelle ostajalle tärkeä, eikä silloin tarvitse verrata sitä muihin. Se on itselleni tärkeää, että ei tunne pätkääkään kiinnostusta muihin merkkeihin enään. En viitsi edes käydä koeajamassa muita, vaikka esim. audilta tuli hiljattain noin 60 sivuinen esite, ja kutsu koeajamaan. Samoin bemari lähetti kutsun. Mistä h:vetistä ne kaivavat nimet ja osoitteet. Ehkä se on myös mesen lisäarvo, että jotkut reagoivat kuten a utoilija?



    Hah, minähän vaan kerroin mitä Start! -koeajossa mainittiin. Mikähän osuus siteerauksessani oli jotain Mersu närästystä?



    Taisit unohtaa lainata esim. seuraavan pätkan Start-koeajosta, ihan tasapuolisuuden nimissä

    Upea ajettavuus

    Ajossa uusi C tuntuu hienolta, niin kuin tämän hintaisen auton pitääkin. Aina puhutun ohjauksen keskittämisen kanssa on menty askel eteenpäin, vaikka sitä ei aivan täysin ole vielä saatu poistettua, ei se ole enää missään tapauksessa häiritsevä. Auto on myös edellistä C-mallia sisämelultaan hieman hiljaisempi, kuitenkaan olematta aivan markkinoiden kärkiluokkaa.

    Suurimmat erot ajettavuudessa, verrattuna vanhaan, ovat tapahtuneet sähköiseksi muuttuneessa ohjaustehostuksessa ja entistä jämäkämmässä perusalustassa. Osittain muutos ohjauksessa, verrattuna vanhaan, saattaa myös johtua koeajoautossa olevasta nopeuden mukaan säätyvästä ohjaustehostuksesta, jonka toiminnasta ei löydy moitetta.

    Vakioalusta on mukavan jämäkkä olematta kuitenkaan liian kova. Enemmän urheilullisuutta hakeville löytyy lisävarustealustoja sähköllä ja ilman. Ja mikäli myöhemmin talvella, vain tehokkaimpien moottorien yhteyteen, tulevat 4matic-nelivetomallit ovat vain noin 3000-4000 euroa takavetoisia kalliimpia, kannattaa neliveto ehdottomasti ruksata mukaan.

    Moottorivaihtoehtoja on näin aluksi kuusi bensamoottoria ja kolme dieselvaihtoehtoa. Moottorit ovat hyvin pitkälti tuttuja edellisestä mallista, tehopäivityksen ja muutaman pikku uudistuksen saaneena. Aiemmin mainitusta kerman kuorinta käytännöstä johtuen molempien menovesimallien tehottomimmat odottavat markkinoille tuloaan syksyyn.

    220 CDI plus automaatti

    Koeajettu 220 CDI -moottori on tuttuun tapaan, muutamaa pientä yksityiskohtaa lukuun ottamatta, identtinen 200 CDI:iin kanssa. Se sopii 170 hevosvoiman tehon ja 400 newtonmetrin väännön ansiosta hienosti arvokkaan sekä mukavan urheilullisen auton keulalle ja tulee olemaan myydyimpiä moottoreita.

    Koeajoauto oli myös varustettu viisivaihteisella automaatilla. Sen enempää taksimiehen vaihteita ei pienimpiin moottoreihin sitten olekaan tarjolla. Viisivaihteinen automaattikin toimii dieselin kanssa, niin hyvin, että olisi sulaa hulluutta valita auto manuaalina. Vaihteiston toiminnasta kertoo se, että tehdas lupaa autolle 0.4 sekuntia nopeamman nollasta sataan arvon automaattina kuin manuaalina

    Tehokkaimmat V6-moottoriset C-sarjalaiset voi saada Mersun paljon kehuja saaneella 7-vaihteisella automaatilla.





    [Peri Arvo muokkasi tätä viestiä 28.05.2007 klo 13:01]
      
  • Lainaus:
    28.05.2007 klo 13:00 Peri Arvo kirjoitti
    Lainaus:
    28.05.2007 klo 12:22 A-utoilija kirjoitti

    Hah, minähän vaan kerroin mitä Start! -koeajossa mainittiin. Mikähän osuus siteerauksessani oli jotain Mersu närästystä?


    Taisit unohtaa lainata esim. seuraavan pätkan Start-koeajosta, ihan tasapuolisuuden nimissä


    Niin, koko tekstin lainaaminen on jopa kielletty eräillä keskustelupalstoilla ja sitä varten, että joku haluaa lukea koko tekstin, on hyvien tapojen mukaista laittaa linkki alkuperäiseen tekstiin, kuten teinkin. En siis unohtanut mitään.

    Tuohon lainaamaani kohtaan vaan sisältyy se oleellinen asia, miksi Mersu muita kalliimmasta hinnasta huolimatta myy hyvin eli "Mersun hinta on osa sen viehätystä". Juuri näinhän se on.

      
  • Lainaus:
    28.05.2007 klo 10:12 juster kirjoitti
    Lainaus:
    26.05.2007 klo 22:05 Simppa- kirjoitti
    Tähän pitää laittaa hauska yksityiskohta C-mersusta ja sen hinnoista. Jenkeissä C on ollut koko mallihistoriansa noin kymppitonnin esimerkiksi S80:stä halvempi ja 13 000$ 5-sarjalaista halvempi vastaavalla koneella, ja kummassakin on kaikki varusteet vakiona. Niin me täällä Suomessa vaan maksellaan...



    Mersun C-mallilla on huomattavasti pidempi malli historia kuin S80 mallilla. Lienee siis turha väittää että C olisi ”koko mallihistoriansa noin kymppitonnin esimerkiksi S80:stä halvempi” On hyvä muistaa, että varsinkin Jenkeissä autojen hintaan vaikuttaa voimakkaasti dollarin, euron ja kruunun hintavaihtelut.

    Alla olevista linkeistä voi katsoa hintaeroja Jenkeissä samankokoisilla moottoreilla. Mersu on vielä vanhaa mallia, joten uusi malli ei ole ainakaan halvempi edes Amerikassa.

    http://www.volvocars.us/models/s80/FeaturesOptions.htm

    http://www.mbusa.com/models/main.do?modelCode=C350W


    Tuo "Special Offer" saattaa häiritä. C-mersu maksoi vielä vuosi sitten n. 28 000$, eli vähemmän kuin nykyään. Silloinen S80 taisi irrota 37 000$ hintaan.

      
  • Aina puhutun ohjauksen keskittämisen kanssa on menty askel eteenpäin, vaikka sitä ei aivan täysin ole vielä saatu poistettua, ei se ole enää missään tapauksessa häiritsevä.


    Mersun tavoite on siis poistaa täysin ja lopullisesti ohjauksen keskitys? :tongue:

      
  • Lainaus:
    28.05.2007 klo 15:17 kenesis kirjoitti
    Aina puhutun ohjauksen keskittämisen kanssa on menty askel eteenpäin, vaikka sitä ei aivan täysin ole vielä saatu poistettua, ei se ole enää missään tapauksessa häiritsevä.


    Mersun tavoite on siis poistaa täysin ja lopullisesti ohjauksen keskitys? :tongue:



    en ole ihan uusimpia mersun henkilöautoja ajanut, joten en osaa sanoa tuosta. mutta ylipäätään on joskus tullut ajeltua autoja joissa on lähes olematon ohjauksen palautus, ja täytyy sanoa että se on todella ärsyttävä piirre :ashamed: ei oo kiva pyöritellä jossain keskustassa sellasella autolla.

      
  • Lainaus:
    28.05.2007 klo 12:13 MMS kirjoitti
    ... Ehkä se on myös mesen lisäarvo, että jotkut reagoivat kuten a utoilija?



    totta, mersusta tietää että omistajallaan yleensä löytyy rahaa. ja siitähän vasta kateellisia ollaan, selvähän se.
    olenpahan itsekkin mersua välillä kritisoinut, mutta en minkään hinnan vaan muiden juttujen takia.

    huomasin tuon ''lisäarvon'' tai tuon kateusjutun itsekkin 'karvaasti' kun taannoin vaihdoin työpakuni uudehkoon vitoon. tämän huomasi välittömästi ihmisten käytöksestä sekä arjessa että liikenteen seassa ajaessa. välit viileni erinäisten ihmisten toimesta, ja liikenteessäkin sai osakseen ihmeen ''vihamielistä käytöstä''. toisin oli edellisellä autolla :kiss:

      
  • Tuosta ohjauksen palautuksesta esim. herää aina ajatus, että tulkitseeko kaikki sen enemmän viaksi kun ominaisuudeksi..? Itseäni se kun ei häiritse lainkaan, niin olen jotenkin automaattisesti laittanut sen "ominaisuuksiin". Tuntuu hassulta että sen ollessa vika, ei muka olisi KYETTY kaikkien näiden vuosikymmenien aikana poistamaan sitä. Olisiko suunnittelijat aina uuden mallin tullessa olleet "Ei sviiidduuu..Eihän se palauta taaskaan...!!MMMMMiten...äh fuck it nevermind, parempi tuuri ens kerralla, jätkät nyt mennää kahville."
    Tai onko pyyhkijät vasemmassa viiksessä mersun vikoja.
    En tiiä.
    Hinnasta kun puhutaan, niinkuin joku jo sanoikin, niin Meisseli on vastaavankokoista, tai jos nyt selkeämpää olisi puhua "luokasta", luokkalaisiaan kalliimpi. Hyvä syy kritisoida, mutta kun ei se brändikään ei ole edullinen. Jos "luokassa" jossain on joku takajalkatila sentin muutaman isompi tms, ei se ole looginen syy kääntää sitä hintakeskusteluun. Mersun ostaja ei aina katso sitä hintaa tai mitä joku muu tarjoaa samaan rahaan. Tai tässä tapauksessa yleensä tarjoaa halvemmalla. En minäkään nyt mersua ostais ei siinä mikään niin houkuttele, ja toinen syy on se ettei olis kyllä rahaakan. Ainakaan sellaiseen kun haluias sen olevan. Mutta en kyllä ventovierasta mersukuskia liikenteessä nää sillä pohjalla että toikin reppana olis saannu enemmän halvemmalla kun olis jonkun Deng Xiao Pingin valinnu ton ylihintasen tähtikeulan sijaan.
    Se on valinnut mersun tahmeine ohjauksineen koska se tarjoaa sille jotain mitä se tilavampi riisipussukka ei. Statusta ehkä kans mutta sitä ei oikeasti tiiä.

      
  • Lainaus:
    28.05.2007 klo 22:57 petos kirjoitti
    huomasin tuon ''lisäarvon'' tai tuon kateusjutun itsekkin 'karvaasti' kun taannoin vaihdoin työpakuni uudehkoon vitoon. tämän huomasi välittömästi ihmisten käytöksestä sekä arjessa.

    välit viileni erinäisten ihmisten toimesta. toisin oli edellisellä autolla


    Olivatko ne niitä kuuluisia naapureita, jotka näkivät punaista, kun hankit tähtimerkin pihaan ?

      
  • Ei tarttis meikäläisen kahdesti miettiä mikäli tuomonen kevyt 60t€ olis sedaniin pistää, että mikä auto kaupasta haettaisiin MB C-Class, BMW 3 vai 5 - kumpaan tässä nyt päädyttiinkään?, Audi A6 vai Volvo S80...

      
  • Lainaus:
    29.05.2007 klo 09:14 J100 kirjoitti
    Tuosta ohjauksen palautuksesta esim. herää aina ajatus, että tulkitseeko kaikki sen enemmän viaksi kun ominaisuudeksi..? Itseäni se kun ei häiritse lainkaan, niin olen jotenkin automaattisesti laittanut sen "ominaisuuksiin". Tuntuu hassulta että sen ollessa vika, ei muka olisi KYETTY kaikkien näiden vuosikymmenien aikana poistamaan sitä. Olisiko suunnittelijat aina uuden mallin tullessa olleet "Ei sviiidduuu..Eihän se palauta taaskaan...!!MMMMMiten...äh fuck it nevermind, parempi tuuri ens kerralla, jätkät nyt mennää kahville."
    Tai onko pyyhkijät vasemmassa viiksessä mersun vikoja.
    En tiiä.

    Toisaalta on hassua kun tuo palauttamattomuus ei ole missään määrin ylivertainen ominaisuus ts. niissä autoissa, joissa ohjaus palauttaa pienilläkin nopeuksilla ei ole välttämättä tarvinnut luopua mistään, vaikka korkeampien nopeuksien vakaudesta. Samoin kuin se "yhden viiksen käyttöliittymä" ei ole mitenkaan parempi kuin kaksi viikseä. Kyse on jostain periaatteellisesta asiasta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit