Lisävarustelistan hintavertailua/kauhistelua

52 kommenttia
2»
  • Kannattaa miettiä myös sitä, että kaikilla ei ole aikaa räplätä kaiken maailman systeemien kanssa! Helpointa on kenellä rahaa on ostaa ne CD:t ja soitella niitä! Kenellä aikaa riittää niin vehtaikoon mitä tahansa! Elämäkin on, eikä pelkkä harrastus!

      
  • A-utoilija:

    Autohan on yksi parhaista paikoista kuunnella musiikkia kaikessa rauhassa muita häiritsemättä, joten itse panostan siksi paljon auton äänentoistoon, vaikka kotonakin on aika hyvät stereot ja CD-levyt soi siinäkin eikä MP3:set.




    On joo, jos kotona musiikki häiritsee muita. Mutta jos äänen laadusta puhutaan, silloin en oikein ymmärrä tuota autohifin käsitettä. Autossa on kuitenkin enemmän tai vähemmän muuta meteliä, joka sotkee soittimen ääntä. Äänen toisto voi olla hyvää, mutta se millaisena ääni tulee kuuntelijan korviin, se onkin toinen juttu. Ehkä rengas- ja moottoriäänet tuulensuhinoineen antaa joidenkin mielestä siihen kivan lisävärin. Mutta että tonneja tai edes useita satoja euroja pitää laittaa laitteisiin, joiden äänen nuo sivuäänet sotkee, sitä en ymmärrä. No, jotkut lippalakkipäiset kaverit ovat ratkaiseet ongelman peittämällä ylimääräiset äänet musiikin alle volyymin avulla. Kuulee hyvin, kun liikennevaloissa viereen pysähtyy sellainen auto. Ei tarvitse radiota omassa autossa ollenkaan.



    Itse ainakin olen satsannut kotona äänentoistoon ja autoissa on se soitin, mikä sattuu olemaan. En tosin autossa edes levyjä juuri kuuntele ja iskelmäradio soi peruslaitteilla ihan riittävän hyvin silloin kun jaksaa kuunnella.

      
  • on totta että on rahantuhlausta makssa noista hifi järjestelmistä tuhansia euroja.....valitettavan usein juuri nämä samat ostajat vaihdattavat autonsa alle 18"/19" nahkavanteet. Kaikkian täällä tietävät millainen yhdistelmä noin äänimaailman kannalta on tuo matalaprofiilirengas ja melu. Sen jälkeen on turha puhua hifistä, muulloin kuin auto seisoo paikallaan liikennevaloissa. Mutta samana hengenvetoon voi todeta, että parammin se monen tonnin levinson tai B&O soitin soi kuin perus radio. Siitä faktasta ei kuitenkaan pääse mihinkään.



    noihin lisävarusteihin palatakseni.....En oiken ymmärrä miksi nykyautoon pitäisi hankkia kattoluukku...ja vielä pirun kaliilla (A4:seen 1810 EUR )eikös tuo ole jäänne ajalta, joilloin autoissa ei vielä ollut ilmastointia saatavilla. Kattoluukun omistajat voivat varmaan avartaa ymmärrystäni ja kertoa mitä virkaa on kattoluukulla ilmastoidussa autossa.

      
  • Eihän luukulle nyt mitään MUST tarkoitusta voi löytää, mutta minulla oli edellisessä autossa kattoluukku, ja ainakin minä pidin siitä.



    Kattoluukku tuo autoon hyvästi lisävaloa ja avaruuden tunnetta, sekä ajoittain (ei ruuhkassa) aidosti raikasta ilmaa ilman että olisi vedon tunnetta kuten ikkuna auki. Jos on kuuma päivä, kattoluukku auki on paljon kivempi ajella kuin ilmastointi päällä. IMHO.



    Valitettavasti korkea verotus pitää huolen siitä että luukku on jäänyt minulla ostamatta.

      
  • No en nyt tiedä, että jos 8 gigan tikulle mahtuu arviolta n. 100 levyä, niin ei siinä kovin kätevältä tunnu ne reiästä latailtavat levyt enää....



    Ja kuten sanoin, hanskalokero ei tarvitse olla hehtaarihalli, eli siitä puolet voi hyvin viedä äänentoistolaitteet. Ja mitä tuohon äänenlaatuun tulee, niin pitää autossa olla aika kova hifisti, jos kuulee eron MP3-pakatun ja alkuperäisen levyn välillä. Ainakaan siten, että se kuuntelunautintoa häiritsisi....

      
  • Herbert:


    On joo, jos kotona musiikki häiritsee muita. Mutta jos äänen laadusta puhutaan, silloin en oikein ymmärrä tuota autohifin käsitettä. Autossa on kuitenkin enemmän tai vähemmän muuta meteliä, joka sotkee soittimen ääntä. Äänen toisto voi olla hyvää, mutta se millaisena ääni tulee kuuntelijan korviin, se onkin toinen juttu. Ehkä rengas- ja moottoriäänet tuulensuhinoineen antaa joidenkin mielestä siihen kivan lisävärin. Mutta että tonneja tai edes useita satoja euroja pitää laittaa laitteisiin, joiden äänen nuo sivuäänet sotkee, sitä en ymmärrä. No, jotkut lippalakkipäiset kaverit ovat ratkaiseet ongelman peittämällä ylimääräiset äänet musiikin alle volyymin avulla. Kuulee hyvin, kun liikennevaloissa viereen pysähtyy sellainen auto. Ei tarvitse radiota omassa autossa ollenkaan.

    Itse ainakin olen satsannut kotona äänentoistoon ja autoissa on se soitin, mikä sattuu olemaan. En tosin autossa edes levyjä juuri kuuntele ja iskelmäradio soi peruslaitteilla ihan riittävän hyvin silloin kun jaksaa kuunnella.




    Noita laadukkaampia ja hinnaltaan monen tonnin lisävarusteisia audiojärjestelmiähän ei juuri saakaan kuin kalliimman luokan autoihin, jotka ovat jo valmiiksi sen verran hiljaisia, että niissä voi nauttia musiikista. Ei vaikkapa Volvo S80:ssä kuulu tuulen suhinoita tai moottoriääniä käytännössä juuri ollenkaan, mutta rengasääniä toki karkeimmilla teillä jonkin verran ja hyvällä asvaltilla auto on hyvinkin hiljainen.



    Laadukas äänentoisto on aivan jotain muuta kuin pelkkä iso jytisevä subwoofer takakontissa eli ääni on puhdas, tasapainoinen, korvia rasittamaton ja siinä on kuitenkin riittävästi bassotoistoa. Itse asiassa autoon saa parhaimmillaan niin hyvän äänentoiston ja niin syvän matalat bassot, ettei sellaista on vaikeampi rakentaa kotioloihin. Volvon Dynaudion suurin puute on hiukan ponneton bassotoisto, kun erillinen subwoofer puuttuu ja kojelaudan päällä olevan surround keskikaiuttimen ääni on aika tukkoinen ja pilaa kokonaisääntä. Bassokaiuttimet Dynaudiossa onkin vain etuovissa ja silloin ne ovat auttamatta liian pienet. Sama ongelma eli bassojen puute vaivaa monien muidenkin valmistajien audiojärjestelmiä, koska autonvalmistajat sanelee ehdot mihin kaiuttimia voi sijoittaa ja yleensä yritetään tulla toimeen mahdollisimman pienillä elementeillä tilanpuutteen takia, jotka ei tuota riittävästi bassoa. Ilman muuta tuo Dynaudio soi jo kohtuullisen hyvin ja on paljon keskiverto auton äänentoistoa parempi.



    Kyllä meitä hyvää autoäänentoistoa haluavia on paljon, mutta valmiina on todella hyvälaatuista audiojärjestelmää vaikea ostaa, vaikka hinnat noilla järjestelmillä onkin huimia. Audi A8:n B&O:n yli 13000 € hinta on yksi huimimpia esimerkkejä lisävarusteiden rahastuksesta. Todelliset autohifistit tietysti asentaa järjestelmät itse ja vielä äänieristävät autonsa, mutta itse olen nuo asennukset ja auton äänieristykset teettänyt aiemmissa autoissani osaavammilla, joitain helppoja kaiuttimen vaihtoja lukuunottamatta. Ehkä vielä parannutan tuota Volvon Dynaudiotakin jossain autohifiliikkeessä asennuttamalla siihen subwooferin tavaratilaan. V70-malliin muuten saa Dynaudioon subbarin tavaratilaan 500 €:lla, mutta ei S80:een eli kyllä tuo subbari on alunperin tuohon järjestelmään tarkoitettu, mutta S80 sille ei ole löydetty jostain säästösyistä paikkaa.

      
  • A-utoilija: "Noita laadukkaampia ja hinnaltaan monen tonnin lisävarusteisia audiojärjestelmiähän ei juuri saakaan kuin kalliimman luokan autoihin..."



    Valmiita tai ei, mutta hintaa tosi hyville laitteille joka tapauksessa tulee satoja tai tuhansia euroja.



    "jotka ovat jo valmiiksi sen verran hiljaisia, että niissä voi nauttia musiikista."



    Kyllähän Anne Mattila Iskelmäradiossa työmatkalla ihan hyvältä kuulostaa Corollassakin.



    "Ei vaikkapa Volvo S80:ssä kuulu tuulen suhinoita tai moottoriääniä käytännössä juuri ollenkaan, mutta rengasääniä toki karkeimmilla teillä jonkin verran ja hyvällä asvaltilla auto on hyvinkin hiljainen."



    Hiljainen on suhteellinen käsite. TM:n mittausten mukaan hiljaisissakin autoissa on maantiellä 65 dbA eli reippaan puheäänen verran melua. Minä ainakin kuulen sen helposti.



    Jos tuon taustaäänen haluaa peittää, pitä musiikkia soittaa niin kovaa, ettei se ainakaan minusta ole enää miellyttävää.



    "Laadukas äänentoisto on aivan jotain muuta kuin pelkkä iso jytisevä subwoofer takakontissa eli ääni on puhdas, tasapainoinen, korvia rasittamaton ja siinä on kuitenkin riittävästi bassotoistoa."



    Totta. Itse asiassa jos bassot korostuvat normaalia enemmän, kuten usein tuntuu tapahtuvan "alan harrastajien" äänentoistossa, tasapaino on jo pahasti pielessä. Mutta on vaikuttavan kuuloista. Sitä voi kavereille esitellä. Eiks ole hyvät bassot..?



    "Itse asiassa autoon saa parhaimmillaan niin hyvän äänentoiston ja niin syvän matalat bassot, ettei sellaista on vaikeampi rakentaa kotioloihin."



    On vai ei ole? Minusta kotiin on helpompi rakentaa hyvä äänentoisto.



    "Kyllä meitä hyvää autoäänentoistoa haluavia on paljon..."



    En epäile yhtään. Itse vain en näe siinä järkeä, jos summat kasvaa suuriksi, koska taustamelu häiritsee kuitenkin enemmän tai vähemmän. Aika huvittavaa on puhua jostain huippuhienoista komponenteista, kun kuitenkin taustalla on se 65 db älämölöä sekoittamassa ääntä. Jos kotioloissa 1500 euron virittimen taustalla olisi vastaava häiriö, ei kukaan kehuisi ääntä nautinnoksi. Siksi itse tyydyn kotisohvalla kuuntelemaan Yamaha RX800 tai jotain sinnepäin olevasta virittimestä ja Infinityn kaiuttimista tulevaa ääntä. Ja työmatkalla sitten vähän toisen tason ääntä kaikkine asiaankuuluvine mausteineen.

      
  • Eivät ole CD-vaihtajat vielä muinaisjäänteitä ja eivätkä myöskään vie tippaakaan turhaa tilaa, jos CD-vaihtaja on fiksusti integroitu kojelautaan normaalin 1 CD soittimen tilalle. Siitä pienestä raosta voi silloin syöttää yhden CD:n sijasta 6 CD:tä ja kun CD-vaihtaja vielä lukee MP3:a, niin halutessaan voi vaihtajassa pitää vaikka pysyvästi 6 CD:tä täynnä MP3:sia.


    DVD:t ja USB tikut on vaan niin paljon vaivattomampia ja ei tarvi tinkiä äänenlaadusta yhtään verrattuna cd:seen. Ja aikamoinen hifisti saa olla ja omata todella laadukkaat kajarit, jos kuulee eroa cd laadussa ja vaikkapa mp3:sessa joka on yli 192kbps laadulla pakattu. Tai sitten on kyllä jo huono pakkauskodekki kyseessä jos mitään eroa kuulee.



    Aika halpaa maalia... Itte ostin 1310 eur/kg, eikä tule toista samanväristä vastaan.


    Mahtaa olla jo erikoista kameleonttiväriä sitten. Esimerkki tapaus on ihan vain sävyä vaihtava, ei varsinaisesti väriä toiseen vaihtava maali. Siltikin hienompi maali kuin neljän tonnin audin erikoisväri.

      
  • nimim Erkki:

    MatLog:

    Entäpä nettikeskusteluissa usein esiintyvä valitus "uudet autot on ihan täynnä kaikkia turhia varusteita, jotka menee kumminkin rikki ja joiden korjaaminen on hirveen kallista". Miksi varusteita pitäisi korjata, jos ne kerran ovat turhia?


    Tuo minuakin ärsyttää suunnattomasti. Muistan hyvin kun 80-luvulla parjattiin keskuslukitusta ja sähköikkunoita, ja ilmastointilaitehan se nyt vasta erityisen turha lisävaruste olikin. Varmaan jos lämmityslaitteita alettaisiin vasta nyt asentaa autoihin sitäkin pidettäisiin turhana.

    Toisaalta minua on ihmettänyt automyyjien perustelut, että lisävarusteiden hinnat johtuvat Suomen korkeasta autoverosta, näin varmaan on, mutta mistä sitten johtuu että jos ostaa lisävarusteen jälkeenpäin, niin sen hinta on täsmälleen yhtä korkea, esim. MB:n vetokoukku?
      
  • Aika halpaa maalia... Itte ostin 1310 eur/kg, eikä tule toista samanväristä vastaan.




    ui juku ! johan on tököttiä !! ihan mielenkiinnosta, paljonko koko auton maalaamiseen kuluu tuota ? onko kuvaa jossain tuoolla maalatusta autosta !

      
  • Herbert:



    Hiljainen on suhteellinen käsite. TM:n mittausten mukaan hiljaisissakin autoissa on maantiellä 65 dbA eli reippaan puheäänen verran melua. Minä ainakin kuulen sen helposti.

    Jos tuon taustaäänen haluaa peittää, pitä musiikkia soittaa niin kovaa, ettei se ainakaan minusta ole enää miellyttävää.




    Taustamelua on toki kaikissa autoissa enemmän tai vähemmän Suomen karkeilla teillä. Musiikinkuuntelua häiritsevällä tasolla tuo taustamelu onkin suoraan sanoen useimmissa autoissa ja vasta nuo isomman luokan premiumit on valmiiksi riittävän hiljaisia ja niissäkään ei ehkä ole joku Sibeliuksen sinfoniamusiikki parhaimmillaan auton liikkuessa. Toisaalta aika helpoilla ja halvoilla konsteilla auton sisämelua voi vähentää monia desibelejä ja itse sain edellisen autoni Mazda6:n melua tuntuvasti pienemmäksi Finikorin äänieristyskäsittelyllä, bitumieristetyillä takalokareilla ja etuovien ja tavaratilan eristyksellä kaiutinten vaihdon yhteydessä ja vaihdoin myöskin GT-mallin 17 " renkaat 15" renkaisiin jo ostovaiheessa tietoisena noiden matalaprofiilirenkaiden liian suuresta melusta. Volvossa taas tuo 17 " rengaskoko ei ole ongelma.



    Autoonkin on mahdollista saada todella hyvä äänentoisto ja ennen kaikkea bassotoiston saa sellaiselle tasolle, että kotioloissa on tekemistä ja eihän kerrostalossa voi soittaa musiikkia koskaan kovin lujaa. Kerrostaloasujalle parhaat vaihtoehdot musiikista nauttimiseen ovatkin oikeastaan kuulokkeet tai auto. Autossa ajaessa on ylimääräistä luppoaikaa pitkää matkaa ajaessa, joten minulle paras paikka musiikista nauttimiseen on auto ja kotona harvemmin viitsii varta vasten virittäytyä musiikkia kuuntelemaan sohvalle.



    Joku kohtuus toki auto- kuten kotistereoidenkin kustannuksissa kannattaa säilyttää. Silläpä juuri olen noita valmiita lisävarusteisia audiojärjestelmiä kritisoinutkin, koska ne ei tunnu tarjoavan rahalle todellista vastinetta. Todellista vastinetta saa parhaiten asiantuntevasta autohifiliikkeestä ja 1000 €:lla saa jo erinomaisen äänentoiston asennuksineen ja kaikki siitä ylöspäin mitä viitsii sijoittaa on tietysti tiettyyn rajaan saakka plussaa.

      
  • Nasse:

    Kannattaa miettiä myös sitä, että kaikilla ei ole aikaa räplätä kaiken maailman systeemien kanssa! Helpointa on kenellä rahaa on ostaa ne CD:t ja soitella niitä! Kenellä aikaa riittää niin vehtaikoon mitä tahansa! Elämäkin on, eikä pelkkä harrastus!




    Minä kuuntelen aina ratiota, nuoriso levyjä, hyvin peittyy rengasäänet molemmilla tavoilla ja elämä jatkuu! :xmas:

      
  • A-utoilija:

    ...ja eihän kerrostalossa voi soittaa musiikkia koskaan kovin lujaa. Kerrostaloasujalle parhaat vaihtoehdot musiikista nauttimiseen ovatkin oikeastaan kuulokkeet tai auto.




    Miksi kerrostalossa pitäisi voida soittaa lujaa? Hyvän äänentoistolaitteiston tunnusmerkkejä on, että musiikki kuulostaa hyvältä hiljaakin soitettuna.

      
  • Herbert:


    Miksi kerrostalossa pitäisi voida soittaa lujaa? Hyvän äänentoistolaitteiston tunnusmerkkejä on, että musiikki kuulostaa hyvältä hiljaakin soitettuna.




    Varmaan tiedät, että tietyt musiikin tyylilajit vaatii hiukan volumea. Eri asia sitten jos musiikkimaku on tangokuninkaita tai iskelmäprinssejä. Noita tyylilajeja nyt tuskin kannattaa isoisän putkiradiota kummemmista kuunnellakaan.

    :smile:

      
  • A-utoilija: "Varmaan tiedät, että tietyt musiikin tyylilajit vaatii hiukan volumea."



    Joku Lordi tai vastaava örina kai sitä volyymiä kaipaa. En kyllä sellaisesta välitäkään.



    "Eri asia sitten jos musiikkimaku on tangokuninkaita tai iskelmäprinssejä. Noita tyylilajeja nyt tuskin kannattaa isoisän putkiradiota kummemmista kuunnellakaan.

    :smile: "




    Enpä tiedä. Vaikka noi kuninkaalliset tekevätkin Auraviihteen talutusnuorassa paljon mitäänsanomatonta ylikaupallista iskelmämössöä, on seassa paljon hyvääkin. Ja artistit kuitenkin yleensä ovat ihan oikeasti taitavia laulajia, joten ei se vähän isoisän putkiradiota laadukkaampi äänentoisto välttämättä hukkaan mene. Tosin omassa 50-60 luvun Grundig-putkiradiossa on ihan kelvollinen ääni.

      
  • Autossa tulee kuunneltua lähinnä radiota. Musiikin kuunteluun en pääse todenteolla kiinni ajaessani. Tykkään keskittyä musiikkiin silmät suljettuina.

      
  • Volyymista jos puhutaan, niin AC/DC on varmaan kärkipäässä, joskin auto ei ole sillekkään se kaikkein paras kuuntelupaikka!

      
  • ...ei ole lisävaruste, mutta hipoo tätä aihetta.



    noita en ole koskaan ymmärtänyt. Aika usein näkee jonkun auton jossa on rekkarina jotain tyyliin ''öky'' (+ numerot. )



    Todella lapsellista, ja omahyväistä mielestani. Mutta kai niiden tarkoitus on vain ärsyttää, ja saada huomiota että ''katsokaa kaikki, minulla on rahaa! ''



    ei sillä että olisin näille jotenkin kateellinen, mutta tuo on minusta tyylitön ja pelle tapa tuoda se kanssa-autoilijoille ilmi.

      

  • En ole ikinä ymmärtänyt miksi jotkut ostavat merkkialut uuden auton mukana. Olen nähnyt ehkä kolmessa mallissa (joita perusduunari saattaisi ison lainan turvin ostella) sellaiset alut jotka edes näyttävät hyvältä.


    On sellaisiakin autoja, joihin saa helposti vain merkkialuja. Kun kyseessä ei ole voluumimalli tai on erikoinen pulttikehä, niin on vaikea löytää tarvikealuja. Jos vanne on alunperin suunniteltu viidelle pultille, niin neljällä reiät ovat valtaosassa todella typerän näköiset (jos ei ole kantta). Tai autossa on erikoinen ET tai ei halua turhan suuria näille teille tai ...

    Ajellaan siis pikku pakosta uudella autolla ja merkkialuilla, että näinkin voi vaan käydä.





      
  • alfred100:

    Kattoluukun omistajat voivat varmaan avartaa ymmärrystäni ja kertoa mitä virkaa on kattoluukulla ilmastoidussa autossa.


    Parissa aikasemmassa autossa oli kattoluukku, muttei ilmastointia ja kesällä tuli hienosti toimeen sähköikkunoiden ja kattoluukun avaamalla. Itse ainakin arvostan hyvänä plussana, jos autossa on kattoluukku. Se on jopa mieluisampi "herkku" kuin ilmastointi, jolle en paljoa arvostusta anna. Varsinkaan jos se ei ole automaattinen jossa saa säätää tarkalleen haluamaansa.



    petos:


    noita en ole koskaan ymmärtänyt. Aika usein näkee jonkun auton jossa on rekkarina jotain tyyliin ''öky'' (+ numerot. )

    Todella lapsellista, ja omahyväistä mielestani. Mutta kai niiden tarkoitus on vain ärsyttää, ja saada huomiota että ''katsokaa kaikki, minulla on rahaa!


    Itsekkään en ole ymmärtänyt miksi hommata erikoiskilvet johonkin perusmassa autoon, kun tässä kulmillakin on yksi perus renault kangoo tai vastaava, jossa on 1000e erikoiskilvet ja muuten autolla ehkä arvoa 4-5000e.



    Erikoisautoissa nuo kilvet on yleensä ihan hienoja.. noh, ehkä joku 206-gti tai bmw-1 nyt ei ole niitä omaperäisimpiä kilpiä, mutta nimet ja lempinimet on ihan hauskoja. Itse ainakin hommaisin lempinimeni rekkariin, jos se ei olisi niin pirun kallista.

      
  • andertz:

    A-utoilija

    Noihin autohifeihin en ole perehtynyt, mutta sen tiedän että Mark Levinson on kovimpia raskaan hifin valmistajia, ja tällä perusteella tuo testi on varmaan totta, ainakin voittajan suhteen !

    Tosin varsinaisen Mark Levinsonin nettisivuilla ei puhuta mitään autohifeistä, on vaan tuota huippukallista äänentoistoa, mutta kai noilla on jotakin yhteistä !




    Mark Levinson on osa Harman International -konsernia, johon kuuluu myös OEM-autolaitteita valmistava yhtiö. Lexuksen audiot ovat siis mitä todennäköisimmin peräisin tältä OEM-valmistajalta ja niihin on lätkäisty konsernin hinnakkaimman brändin merkit hienoutta korostamaan. Oikeat Mark Levinson -laitteet maksavat tyypillisesti kymmeniä tuhansia euroja ja ovat siten aivan liian kalliita kalliinkaan auton varusteiksi.



    Sama pätee myös eräisiin autoihin ilmestyneisiin merkkikelloihin, esim. Peugeotin tulevassa 308 -sportissa mainittiin olevan Bell & Rossin kello. Arvatenkin kellon muotoilu on Bell & Rossin Instrument -sarjan mukainen ja taulussa on lukee Bell & Ross, mutta rohkenen kovasti epäillä koneistoa aivan tavalliseksi autokelloksi. Aidot Bell & Rossit maksavat kuitenkin nelinumeroisia summia.



      
  • Ehkä yksi koomisimmista lisävarusteista taitaa olla eilen näkemäni Qashqain kromatut kylkiputket helmoihin ja samanlaiset putket puskurin alle. Karjapuskuri vielä puuttui... Nissanin nettisivuilta en saanut kaivettua esiin hintaa tai kuvaa noista putkista ja katsottua, löytyykö se karjapuskuri, mutta yleensä tuollaiset maksavat melkoisen paljon.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit