.

13 kommenttia
  • Saa nähdä, ainakaan BMW ei ole kuin viime aikoina syyllistynyt siihen monien harjoittamaan mallien liikatarjontaan! Paras esimerkki on MB, joka taatusti notkahtaa! Aikaisempi vahva merkki, joka on viime vuosina yrittänyt tarjota tuotetta jokaiseen tarpeeseen! Ihan on sääliksi käynyt jo pidemmän aikaa tuo tähtimerkin meno! Sen myötähän kustannukset nousee! VW konserni on tarjonnan laajuudestaan huolimatta pystynyt käyttämään varsin paljon yhtenäisiä ratkaisuja ja saattaa olla todella vahvoilla!

      

  • Tänä vuonna BMW on tehnyt kolmella ensimmäisellä kvartaalilla n. 1,3 miljardin euron verran voittoa. Autofirmojen maailmassa on vain kaksi jotka ovat tuottaneet tätä enemmän. Jos Andrertzin analyysi pitää paikkaansa, tarkoittaako, tämä että maailmaan jääkin todellisuudessa vain kaksi autotehdasta?





    http://www.bmwgroup.com/bmwgroup_prod/e/nav/index.html?http://www.bmwgroup.com/bmwgroup_prod/e/0_0_www_bmwgroup_com/home/home.html



    PS. jos näin käy, niin yksi Porsche minulle kiitos

      
  • Teki silti voittoa lähes 300 miljoonaa euroa pelkästään kolmannella kvartaalilla.



    Tämä luku sisältää Andrertzin mainitsemasta leasing ongelmasta tehtyjä alas kirjauksia. Viime vuonna kolmannella kvartaalilla BMW teki 197 miljoonaa euroa voittoa pelkästään rahoituspalveluilla. Tänä vuonna samalla ajanjaksolla tappio oli 17 miljoonaa euroa.



    Eli alaskirjauksia on jo tehty rajusti leasing ongelmien takia. Ovatko nämä jo riittäviä riippuu täysin tulevasta taloudellisesta kehityksestä

      
  • Ei BMW:n tilanne poikkea juurikaan muiden valmistajien tilanteesta myynnin kehityksen osalta. Voittoa se kuitenkin on tehnyt viime päiviin asti, siinä se on suuri poikkeus autotehtaiden joukossa. Suurimmalla markkinalla USA:ssa autojen kokonaismyynti on notkahtanut noin 40%, esim. Toyotakin kirjaa yli 30% miinukset ja massiiviset tappiot sieltä.



    Voihan toki ajatella, että erittäin "vulnerable" yhtiöitä ovat ainakin:



    BMW

    Mercedes

    Toyota

    Honda

    Porsche-VAG



    Ihan sillä perusteella, että edellä mainituille ei ole luvassa mitään suoraan niille annettuja miljardien tukipaketteja ja käytännössä siirtymisiä valtion omistukseen. Nämä jatkavat markkinataloudessa siinä kun moni muu valmistaja käytännössä kansallistetaan.



      
  • Tässä hiukan perspektiiviä noihin BMW:n lukuihin:

    Toyotan viimevuoden voitto reilut 4 miljardia dollaria. Volkkari teki voittoa vuoden ensimmäisellä neljänneksellä reilut 900milj euroa. Noinkin pieneksi yhtiöksi ihan kunnioitettavat lukemat BMW:llä. Kukkulan kuningas taitaa kylläkin olla Porsche 6.4 miljardin euron voitollaan 2007-2008. Nyttemmin tosin saattaa tulla vaikeampaa kun kalliimmat autot eivät tee niin hyvin kauppaansa.

      
  • Nasse:

    Saa nähdä, ainakaan BMW ei ole kuin viime aikoina syyllistynyt siihen monien harjoittamaan mallien liikatarjontaan! Paras esimerkki on MB, joka taatusti notkahtaa! Aikaisempi vahva merkki, joka on viime vuosina yrittänyt tarjota tuotetta jokaiseen tarpeeseen! Ihan on sääliksi käynyt jo pidemmän aikaa tuo tähtimerkin meno! Sen myötähän kustannukset nousee! VW konserni on tarjonnan laajuudestaan huolimatta pystynyt käyttämään varsin paljon yhtenäisiä ratkaisuja ja saattaa olla todella vahvoilla!




    Itse voisin ehkä epäillä että BMW:n ongelma VAG:hen nähden on enemmänkin siinä ett BMW ei tee perusautoja ollenkaan. Sellaisia edullisia käyttöautoja, joiden menekin uskoisi lamanaikana olevat mahdollisesti parempi. Kalliimmat preriumvalmistajat ovat toki ongelmissa, etenkin kun BMW:n myynnistä suuri osa tulee nimenomaan amerikan markkinoilta.

      
  • andertz:

    BMW on liisannut autoja holtittomasti, leasing-sopimuksia on plakkarissa 25 miljardin EURON arvosta. BMW:n asema itsenäisenä yhtiönä on asetettu kyseenalaiseksi.

    http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/message.jspa?messageID=2918239




    25 miljardia DOLLARIA ei euroa. kumminkin aika iso summa!

      
  • Matti-:



    Itse voisin ehkä epäillä että BMW:n ongelma VAG:hen nähden on enemmänkin siinä ett BMW ei tee perusautoja ollenkaan. Sellaisia edullisia käyttöautoja, joiden menekin uskoisi lamanaikana olevat mahdollisesti parempi. Kalliimmat preriumvalmistajat ovat toki ongelmissa, etenkin kun BMW:n myynnistä suuri osa tulee nimenomaan amerikan markkinoilta.




    Aiemmin lama-aikoina nimenomaan kalliit luksustuotteet ovat menneet kaupaksi ainakin lähes entiseen malliin. Tämä voi olla poikkeus, koska on rahoitusmarkkinoilta lähtöisin.



    ...



    BMW:n leasingit eivät ole sen kummempia kuin muidenkaan valmistajien. Jenkeissä autot ostetaan tyypillisesti osamaksulla tai liisataan. Venäjälläkin velkarahalla ostetaan 80% autoista.



    Ei BMW leasingeihin kaadu. Tarvittaessa Saksaan perustetaan vaikka roskapankki näitä luottoja varten tai sitten nähdään saksalaisia autotehtaiden fuusioita. Bemarista saisi mahtavan tuotemerkin ja kannattavan tuotannon halvalla, jos se olisi myynnissä. Myynnissähän se ei ainakaan toistaiseksi ole, koska on pääosin perheyritys.



    Tilanne on ihan eri kuin esimerkiksi ruotsalaisilla tai amerikkalaisilla valmistajilla, joiden tuotteet itse eivät ole edes ennen lamaa olleet lainkaan kannattavia. Bemarin kaltaiseen firmaan kannattaa valtion rahaakin laittaa, hyvän ja tuottavan yrityksen ei pitäisi antaa kaatua siihen että rahoitusmarkkinat ovat sössineet. Niihin ei kannata laittaa rahaa, jotka eivät pysty tuottavaan valmistukseen edes hyvinä aikoina.



      
  • """Itse voisin ehkä epäillä että BMW:n ongelma VAG:hen nähden on enemmänkin siinä ett BMW ei tee perusautoja ollenkaan."""



    Pikkusen rajaa Matti! Suurin osa myydyistä Bemareista on kyllä ihan perusautoja! 116, 120, 316, 320 jne! Mitä ne muuta ovat kuin perusautoja?

      
  • Nasse:

    """Itse voisin ehkä epäillä että BMW:n ongelma VAG:hen nähden on enemmänkin siinä ett BMW ei tee perusautoja ollenkaan."""

    Pikkusen rajaa Matti! Suurin osa myydyistä Bemareista on kyllä ihan perusautoja! 116, 120, 316, 320 jne! Mitä ne muuta ovat kuin perusautoja?




    Taitaa Matti- olla kuitenkin Nassea enemmän oikeassa minkälaisia autoja BMW valmistaa.



    Tänä vuonna 36 % BMW:n valmistamista autoista on 3-sarjaa, joista kolmasosa on coupe ja avomalleja. 1- ja 5-sarjaa myydään kumpaakin n, 15 % valmistusmäärästä. X5 mallia tuotannosta on 10 %, ja pienempää X3 maasturia on 7 %, loput vajaa 20 % jakautuu Z4, X6, 6- ja 7-sarjan kesken.

      
  • andertz:

    Jaa-a, saa nähdä miten käy, itsenäisyyden piti olla hyvä asia mutta nyt se ei näköjään sitä olekaan. Ehkä MutteriWirityksestä tulee peräti ns. "konsernikyljys" ?




    No silloin olisi BMW:llä varmasti Volvomainen olo, kokoajan tarjolla lihatiskillä, ottajaa ei näy, vaikka valomerkki on tullut aikaa sitten.

      
  • juuso01:

    Tässä hiukan perspektiiviä noihin BMW:n lukuihin:
    Toyotan viimevuoden voitto reilut 4 miljardia dollaria. Volkkari teki voittoa vuoden ensimmäisellä neljänneksellä reilut 900milj euroa. Noinkin pieneksi yhtiöksi ihan kunnioitettavat lukemat BMW:llä. Kukkulan kuningas taitaa kylläkin olla Porsche 6.4 miljardin euron voitollaan 2007-2008. Nyttemmin tosin saattaa tulla vaikeampaa kun kalliimmat autot eivät tee niin hyvin kauppaansa.




    ------------------------------------------------------------

    porschen voitoista suurin osa tulee vw omistamisesta....

    toyotan luottoluokitusta laskettiin jonkin aikaa sitten...

      
  • juuso01:

    Tässä hiukan perspektiiviä noihin BMW:n lukuihin:
    Toyotan viimevuoden voitto reilut 4 miljardia dollaria. Volkkari teki voittoa vuoden ensimmäisellä neljänneksellä reilut 900milj euroa. Noinkin pieneksi yhtiöksi ihan kunnioitettavat lukemat BMW:llä. Kukkulan kuningas taitaa kylläkin olla Porsche 6.4 miljardin euron voitollaan 2007-2008. Nyttemmin tosin saattaa tulla vaikeampaa kun kalliimmat autot eivät tee niin hyvin kauppaansa.




    Ja BMW:n voitto vuonna 2007 oli 3,1 miljardia euroa. Yritysten tulos vertailua tehdessä on irrelevanttia käyttää eri aika jaksoa. Nykyään VW- konserni on saksan lain mukaan Porschen tytärkonserni. jolloin Porschen tuloksessa on aimo osa VW:n tulosta.



    Koska nämä yritykset ovat olleet varsin kannattavia viime vuosina, ovat ne sijoittaneet rahat mm. omiin rahoituspalveluihin. Esim. BMW ei ole siis itse lainannut markkinoilta toimintaansa varten 25 miljardia dollaria, vaan rahoittanut kyseisellä summalla leasing, osamaksu, ja ym. samanlaisia sopimuksia.



    Ongelmana on se että tässä taloudellisessa tilanteessa kaikki eivät pysty maksamaan leasing- maksujaan. Samoin leasing autojen palatessa vuokra-ajan jälkeen takaisin liikkeeseen sen jäännösarvo on reaalisesti pienempi kuin oli arvioitu ennen sopimusta tehtäessä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit