Jaguar XF

125 kommenttia
245
  • Nuo puuosat ovat aitoa puuta tosin kuin Bemuissa ja monissa muissa muovipuuautoissa. Tosin esim. CLS-mersun peruspuu on rumempaa kuin moenet näkemäni muovipuut. Kojelaudan pitää olla kunnon autossa nahkalla päällystettyä ja puulla höystettyä, perusautossa pitää olla pehmeää kumimaista matskua ja halpiksissa sitten kovamuovia. Bemarin on kiertänyt tuon muovin päällystämällä esim. 5-sarjassa kovamuovin nahan näköisellä muovimatolla, nerokasta nuukuutta.

      
  • En ole ihan Nipa_ kanssa samaa mieltä Jaguar XF:n ulkonäöstä.

    Minusta se on erittäin hyvän näköinen auto coupemaisen sivuprofiilinsa takia ja myöskin takaapäin katsottuna. Keula vaatii enemmän tottumista ja minusta etulamput on vähän turhan mulkosilmäiset, mutta ei ne silti tyylikästä ulkonäköä pilaa ja vain hyvin harva autohan on tyylikäs joka kulmasta ja se kokonaiskuvahan se on mikä ratkaisee.

    http://www.km77.com/00/jaguar/xf/gra/016.asp

    http://www.km77.com/00/jaguar/xf/gra/019.asp



    Myös sisusta on laadukkaan näköinen ja yksinkertaisen hillityn tyylikäs, jossa puukoristeita on käytetty juuri sopivasti vain tyylikkäinä koristeina ja mittarit ja rattikin ovat tyylikkäät. Vaihdekepin puuttuminen tekee matkustamon jotenkin "alastomaksi". Tuollaiseen näkymään ei ole vaan jotenkin tottunut, että koko vaihdekeppi puuttuu.

    http://www.km77.com/00/jaguar/xf/gra/100.asp



    Hiirtä napsauttamalla voi pyörittää kaikki tuolta km77-sivuilta löytyvät kuvat läpi. Ainakin minut Jaguarin korkea laatuvaikutelma ja muotoilu vakuuttavat.



    Kun verrataan vaikkapa Jaguar XJ-mallin kojelautaan, niin ero on suorastaan järkyttävän suuri ja tuo XJ:n ohjaamo on ihan menneiltä vuosisadoilta ja puuta on aivan liikaa. Sanoisin, että tuo on aika kamala minun silmiini ja minua ei tuollainen retrohenkinen muotoilu kiinnosta. Lisäksi hirveä vihreä väri mittareissa.

    http://www.km77.com/00/jaguar/xj/gra/30.asp



    Moottoreiden osalta sen sijaan olen Nipa_ kanssa lähes samaa mieltä. Dieseleistä en oikein perusta eli olkoon 2,7D biturbo miten hyvä tahansa omassa kategoriassaan, niin se ei minua oikein kiinnosta. 3,0 l V6 on täsmälleen saman tehoinen kuin Volvon 3,2 l rivikuutonen eli 238 hv, mutta Volvossa on vääntöä 320 Nm/3200 ja Jaguarissa 293 Nm/4100. Volvo S80:n ja Jaguar XF:n paino on lähes sama eli Jagge on vain 20 kg painavampi ja Jaguar kiihtyy 8,3 s ja Volvo 7,9 s. Volvo kuluttaa 9,8 l ja Jaguar peräti 10,5 l. Eli Jaguarin kuutoskone ei pärjää missään ominaisuuksissa edes jonkin verran parjatulle Volvon uudelle rivikuutoselle. Toki Jaguarin V8 on tehokas, mutta ahtamaton versio jää sekin jälkeen Volvossa käytetystä Yamahan V8:sta kaikilta ominaisuuksiltaan. Sittenhän on vielä V8 kompressor eli ahdettu V8, josta otetaan jo 416 hv, mutta tuollainen moottori on vain harvojen unelma.



    Eli suurin puute minusta on XF:n osalta bensamoottorit. Puuttuu kohtuullisen kulutuksen omaava bensamoottori ja mieluiten ahdettu neloskone tai sitten ominaisuuksiltaan huomattavasti parempi kuutoskone. Monien tarpeisiin riittäisi 4-sylinterinen turbo noin 200 hv ja jos sellainen tulisi XF:n valikoimiin, niin minä kiinnostuisin tuosta autosta ihan eri lailla. Tällä hetkellä siihen ei ole tarjolla yhtään minua kiinnostavaa moottoria. Mutta uskon, että kyse on tästä nykytyylisestä "kerman päältä kuorimisesta" eli ensin tehokkaat mallit ja sitten pienemmät koneet myöhemmin.

      
  • Warcraft.. vaikka nuo olisikin puuosia, ne silti näyttävät yhtä paljon puulta kuin laminaatti. Paljon hienompaakin puuta löytyy, joten kummastelen miksi tyytyä sellaiseen joka näyttää samalta kuin muovista tehty kopio. Ja tuon jagen kojelauta on rumaa alumiinia ja puuta... vaikka näyttääkin muoviselta kokonaan. Ja tuokin on niin makuasia pitääkö sisustassa olla puuta ja kokeeko sen sitten luksukseksi.

      
  • Heh...Tosiaan.. tuo vaihdekepin puuttuminen tuossa kuvassa oikeen häiritsee.

      
  • Individual:



    Aika kummaa ajattelua, että esim. 5-sarjalainen olisi jotenkin ison sitikan yläpuolella, kun sitikka maksoi jo ennen verouudistustakin viisinumeroisen summan enemmän kuin puimuri. Tuo iso kissa on mielestäni varsin hieno auto.



    Miten Audin ja volsun Haldex on Volvoa parempi? Nyt puhutaan siis vetotavasta ei autoista. Takaan sinulle, että ne ovat ohjelmia myöten samat.

      
  • petos:

    hoho, nyt simppa kyllä nyrjähtää pahemman kerran kun lukee tuon nipan tuomion :xmas:

    itse kyllä pidän tuota ihan hyvännäköisenä, vaikkei ihmeemmin sytytäkkän moiset kulkineet.




    En minä nyrjähdä. Saahan sitä mielipiteitä olla. Testeissä vaan tuota XF:ää on oikeastaan poikkeuksetta kehuttu.

      
  • simppa:

    Individual:

    Aika kummaa ajattelua, että esim. 5-sarjalainen olisi jotenkin ison sitikan yläpuolella, kun sitikka maksoi jo ennen verouudistustakin viisinumeroisen summan enemmän kuin puimuri. Tuo iso kissa on mielestäni varsin hieno auto.

    Miten Audin ja volsun Haldex on Volvoa parempi? Nyt puhutaan siis vetotavasta ei autoista. Takaan sinulle, että ne ovat ohjelmia myöten samat.






    No bemari kuitenkin lasketaan ns. premium-autoihin, eli se nauttii aivan erilaista statusta kuin sitikka. Vaikka C6 epäilemättä on hieno ja hyvä auto, on sen hinta aikamoinen vitsi. Tuskin löytyy montaa tuon hintaluokan autoa, jonka auto laskee yhtä rajusti kun ajat sen liikkeestä ulos. Ja tämä perustuu ihan yleiseen kokemukseen alasta....





      
  • Warcraft:

    Nuo puuosat ovat aitoa puuta tosin kuin Bemuissa ja monissa muissa muovipuuautoissa. Tosin esim. CLS-mersun peruspuu on rumempaa kuin moenet näkemäni muovipuut. Kojelaudan pitää olla kunnon autossa nahkalla päällystettyä ja puulla höystettyä, perusautossa pitää olla pehmeää kumimaista matskua ja halpiksissa sitten kovamuovia. Bemarin on kiertänyt tuon muovin päällystämällä esim. 5-sarjassa kovamuovin nahan näköisellä muovimatolla, nerokasta nuukuutta.




    Bemarin puu on kyllä ihan aitoa puuta ja sitä on tarjolla todella monena sävynä, sekä kiiltävänä että mattana, joten jokaisen luulisi löytävän sen oman sävynsä.



    Siitä olen samaa mieltä, että kojetaulunkin tulisi olla nahkaa. Bemariinkin tuon saa lisävarusteena, erittäin harvassa autossa tuo on vakiona, itselle ei heti tule yhtään uutta mieleen.



      
  • Simppa: Kyllä 5-sarja maksaa vastaavalla koneella ja vastaavilla varusteilla enemmän. Bmw on premium merkki, jossa joutuu maksamaan merkin arvostuksesta enemmän kuin Citkassa. Sama asia kuin vaikka rysy 300C vs E-sarjan Mb tai E-sarja vs S80. Sama asia jatkuu vaikkapa S-sarja vs Bentley. S-sarjaan saa yhtä tehokkaan koneen, yhtä paljon varusteita ja silti Pentti on paljon kalliimpi ja arvostetumpi, vaikka autona S-sarjaa voi hyvin verrata Penttiin, ompa se sen ainakin yhdessä näkemässäni vertilussa voittanutkin. Silti Pentti painii ihan eri sarjassa.



    Volsun ja Audin Haldex ei teknisesti ole yhtään parempi, siksihän tuota käytetään VAIN tuon konsernin halvimmissa malleissa ja merkeissä, kaikissa paremmissa on kalliimpi, mutta parempi nelivetojärjestelmä. Kuitenkin käytännössä tuo Audin ja VW:n neliveto toimii huomattavasti paremmin kuin Volvossa, johtuen paremmista säädöistä ja elektroniikasta. Lisäksi elektroniikan voi noissa kytkeä pois päältä ihan kokonaan toisin kuin Vollessa. Sinänsä ei ole mitään ihmettä, että tuolla tekniikalla varustetut Audi ja VW pärjäsivät AMS:n testissä hyvin, tuossahan etsittiin hauskinta talviautoa. Ilman elektroniikkaan haldex on luonteeltaan erittäin yliohjaava noissa Audissa ja VW:ssä, mikä kieltämättä tekee siitä hauskan. Mutta kuten sanottu, Volvossa ei ole edes sitä hauskuutta, se on yhtä hauska, kuin heittäisi vasaraa.



      
  • Kaikkien aikojen kallein ja tehokkain Vagine on kyllä Haldex-peli. Varustettu vieläpä edellisen sukupolven haldexilla, joka jää jälkeen näistä kahdesta uusimmasta kaikilla osa-alueilla. Ja Lamborghinit eivät suinkaan nekään ole Torsenilla. Mm. Murcielagon neliveto on toteutettu ihan eri tavalla.



    Katsotaanpa suorituskykyarvojen perusteella. 520d tarjoaa saman suorituskyvyn kuin tuon ison kissan 2.7d. Citroen alkaen 80 000€, BMW alkaen reippaasti alle 50 000€.



    Ihme selittelyä. Testin mukaan Haldex toimii hyvin. Kerropa nyt meikäläiselle, mikä on sellainen "oikea" neliveto? Volvosta ei saa DSTC:tä pois, mutta se ei liity millään tavalla Haldexiin.



    Nykyiset Haldexit eivät ole huonoja, mutta XWD nostaa Volvon kyllä nelivedon luokkansa kirkkainpaan kärkeen. Esim. Teknikens Världin testissä XWD:n toiminta oli ihan suvereenia verrattuna Porscheen ja bemariin. XWD on vain Haldexin kehitysversio, eli se on näitä "leikkinelivetoja".



    Toki saat perustella, millä tavalla se Volvon nykyinen Haldex ei ole "oikea" neliveto?



    Ja mitä tuohon imagoon tulee, niin Volvo on kyllä hieman halvemman auton maineessa kuin BMW, mutta taas toisaalta Jaguar on kalliimman auton maineessa kuin BMW. Eikö BMW ole premiumia? Lisäksi nuo hinnat vaihtelevat tosiaankin markkinakohtaisesti. Täällä 5-sarjalainen ei ole juurikaan kalliimpi kuin S80 puhumattakaan brittein saaresta tai Suomesta. Päämarkkina-alueellaankin S80 on hinnoiteltu selvästi premium-merkiksi.



    Lisäksi tuo sinun konehöpötyksesi oli varsin käsittämätöntä. Nykyään Volvoon saa pienimmän koneen, mutta yksi mallisukupolvi taaksepäin asiat olivat ihan toisella tavalla. Volvo oli se joka ei tarjonnut nelisylinterisiä yhtä ainoaa, jaa väyryseen oli tarjolla kaikenmaailman alle 100 hv koneita. Eikö väyrynen ollut silloin premiumia? Myös A6:teen sai silloin selvästi pienemmän koneen kuin Volvoon. Eikö sekään ollut premiumia? Entäpä A4 1.6 vs. S60 2.4?

      
  • Ammattilainen:


    No bemari kuitenkin lasketaan ns. premium-autoihin, eli se nauttii aivan erilaista statusta kuin sitikka. Vaikka C6 epäilemättä on hieno ja hyvä auto, on sen hinta aikamoinen vitsi. Tuskin löytyy montaa tuon hintaluokan autoa, jonka auto laskee yhtä rajusti kun ajat sen liikkeestä ulos. Ja tämä perustuu ihan yleiseen kokemukseen alasta....





    Niin, ennakkoluulojen takia.

      
  • On se simppa kova vääntämään..



    Ensinnäkin, ei kukaan vertaa karvalakki varusteilla olevaa 5-sarjan nelisylinteristä toisen merkin kaikilla varusteilla olevaan kahdella turbolla olevaan kuutosdiesel malliin.



    Toisekseen, fakta on se, että haldex on yksi halvimmista tavoista järjestää neliveto ja VAG käyttää sitä ainoastaan halvimmissa malleissaan Veyronia lukuun ottamatta. Kolmas fakta on se, että Volvon neliveto ei ole erityisen hyvä ja ainakaan se ei ole yhtään hauska.



    Oikea neliveto on mielestäni sellainen, joka on oikeasti jatkuva. 10 % on lähinnä vitsi, jotta sillä olisi jotain merkitystä, vähintään 35% pitää olla toisella akselilla ja silloinkin mielellään niin, että 35% on etuakselilla.



    On aivan turha höpistä jostain tulevasta systeemistä, jota kukaan ei ole vielä päässyt Volvossa kokeilemaan ja väittää sitä jo suoraan paremmaksi kuin joku toinen, jota kukaan ei ole testannut. Tutustu edes tulevaan X-driven tekniikkaan ennen höpötystä, itse en tiedä kumpi TULEE olemaan parempi, mutta et sinäkään voi sitä mistään tietää, teknisesti ei voida ainakaan sanoa tuon X-driven olevan huonompi. Miten muuten X-drive edes liittyy tähän aiheeseen? Jos nyt haluat verrata, niin nykyinen Bemarin neliveto on huimasti Volvon nykyistä edistyksellisempi ja kalliimpi valmistaa, niin kuin se on kaikilla premium merkeillä, jotka sitä tarjoavat.



    "Ja mitä tuohon imagoon tulee, niin Volvo on kyllä hieman halvemman auton maineessa kuin BMW, mutta taas toisaalta Jaguar on kalliimman auton maineessa kuin BMW." Kerrankin puhut vähän mutta asiaa. Bmw on premiumia, koska mm. sen rakenne on suunniteltu pelkästään premiumiin, sillä on isoja edustusautoja, monia urheiluautoja ja cabrioita, se on vastaavan kokoisia muita merkkejä vastaavilla tehoilla ja varusteilla kalliimpi, siihen on tarjolla laaja paletti myös tehokkaita moottoreita.



    Konepuheesta ei tarvitse mitään muuta, kuin jos Volvo olisi oikea premium merkki, S80 saisi kuutos- ja mahdollisesti kasidieselin ja tehokkaan bensakoneen. Koneetkin olisivat jo konsernilla valmiina, mutta niitä ei siihen laiteta, koska se ei ole varsinainen premium merkki. Se ei taas ole premiumia, niin kuin luulet, että laitetaan 5 litrainen 100 hv nelisylinterinen kone aloituskoneeksi Volvon vanhaan tapaan.



    Tätä vääntämistä on ihan turha jatkaa sen enempää, mielestäni Jaguar on hieno auto ja varsinainen premium merkki ja Volvo on hieno ja hyvä auto, mutta ei kaikilta osin premiumia, sen mallisto ei vain ole premium merkin mallisto, eikä sen imago siihen riitä. Mitä veikkaat, jos Volvo esittelisi esim S90 tai S100 mallin ja pistäisi siihen hinnaksi 150 te tai 200 te, tulisiko siitä myyntimenestys? Itse en usko, mutta samanhintaisia Mersuja ja Bemareita menee suuria määriä, kai tuossa nyt joku ero on.

      
  • Selvä, Veyronissa on Haldex, koska se on halpa toteuttaa. Esimerkiksi Gallardo ei ole Torsenia nähnytkään, ja sen neliveon toteutus on lähempänä Haldexia. Sama pätee Murcielagoon, mutta sitä ei olekaan suunniteltu Audin alaisuudessa.



    Saabin XWD muuten pitää rauhallisessa ajossa sitä samaa 10% vetoa siellä taka-akselilla. Kummasti vaan se on kuitenkin jo muutamassa testissä piessyt toiminnallaan sekä Audin Torsenit, että bemarin xDriven. xDriven se pieksi vielä varsin selvästi. Teknikens Världin testissä se mm. siirsi voimaa eri akseleiden ja pyörien välillä huimasti nopeammin kuin xDrive. Mutta eihän se sinun mukaasi ole oikea neliveto, kun taakse ei mene tarpeeksi vetoa.



    Voidaan toki sitten verrata manuaalivaihteista C6 2.2d:tä ja 520d:tä. Tehoa on kutakuinkin saman verran. Kumpikohan on kalliimpi? Epäilen, että keskiverto manuaali 520d maksaa sen 53 000€, kun sitikan keskihinta päälle kympin enemmän. Ja eikös C6 ole premiumauto, kun erään ison maan presidentti sillä ajelee? Etkös sinä tuotakin käyttänyt?



    Ja se S60 2.4 on huomattavasti tehokkaampi kuin A4 1.6. Eikö Audi ole premiumia? Samoin S80 2.5 TDI oli huomattavasti tehokkaampi kuin väyrynen 200 D. Eikö mersu ollut premiumia? Koita nyt hyvä mies päättää. Lisäksi mersu audi olivat ne, jotka tuolloin tarjosivat nelisylinterisiä koneita.



    Sulla on kyllä melko mielenkiintoisia määritelmiä...

      
  • Miten tämä Jaguar/Volvo hyppäasi yhtäkkiä Saabin neliveto vs Bmw neliveto? Ei liity aiheeseen mitenkän ja se ei muuta sitä, että Volvon nykyinen neliveto on halvalla tehty ja toteutukseltaan huono. Sinun ylistämäsi Fifth Gear oli viimeksi näkemni, missä tuota haukuttiin.



    Tuossakin vertailuparissa Citikka on varustellumpi ja moottori kahdella turbolla. Vertaa 530da vs C6 2,7 hdi (toisessa on hiukan isompi kone, mutta yksi ahdin, toisessa kaksi) ja valitset molemmat yhteneväisellä varustuksella, niin näät lopputuloksen eikä tarvii vängätä päivänselvää asiaa.

      
  • Päivänselvää asiaa? Eikö ostajat valitse autot sen mukaan, että niissä on suunnilleen sama suorituskyky? Eihän kukaan vertaa 300C 3.5 V6:ttakaan saman tehoisiin, vaan saman suorituskyvyn autoihin. Varsin yksinkertaista, kun oikein piiskaa niitä aivonystyröitä.



    Saabin neliveto sen takia, että sinun mielestäsi se ei ole oikea neliveto, vaikka se ominaisuuksissa pieksee kilpailijat. Samoin olisi kiva kuulla, miten se Volvon neliveto on käytännön ajossa niin paska? Johan tuo sinun hehkuttamasi Teknikens Världin testikin näytti (joka on muuten kaikkea muuta kuin käytännön kruisailua) että Haldex on ihan toimiva ratkaisu.



    Edelleenkin tuo sinun määritelmäsi, että Lincolnit ovat premium autoja, mutta Volvot eivät, on jäänyt minulta tyystin hämärän peittoon. Joku jenkki voisi pitää määritelmääsi vähintäänkin kummallisena.



    http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_S80

      
  • Volvo S80 on moninkertaisesti tyylikkäämpi auto kuin BMW:n viitossarja taikka Mersun E-sarja. Rumia kuin sianperseet molemmat. Lisäksi Mersun kaikki farmarit on rumia. BMW:n viitossarjan farmari on jotakuinkin tyylikäs.

      
  • Eli sinun logiikallasi 525i:n kilpailija on S80 T6, kun noiden kiihtyvyys on kahden sadasosan sisällä sama? Eiköhän se ole kuitenkin helpointa verrata samantehoisia, saman kokoisia ja samalla varusteilla olevia.



    Volvon haldex on hidas, sitä on lähes kaikissa testeissä haukuttu, se on halvimmalla mahdollisella tavalla tehty, se edustaa vanhaa sukupolvea, sitä käytetään pääsääntöisesti vain halvimmissa malleissa ja merkeissä ja se ei ole jatkuva. Tämä riittänee.



    Lincoln LS on jenkkien markkinoilla suunnattu enemmän "premiumiksi" kuin Mondeo euroopan markkinoilla, eiköhän tuo asia ole jo käsitelty.



    Jos nyt kuitenkin haluat käyttää höpö höpö Wikipediaa lähteenä, katsoppas mihin luokkaan se sijoittaa S80:n ja tuon Lincolnin. Huppista, Lincoln onkin yhtä luokkaa ylempänä, nimittäin luxury carissa! Eli siis olet puhunut koko ajan ihan soopaa Lincolnista? Eiköhän tästäkin opita vain, että netistä löytyy lähdettä ja vertailua ihan kaikkiin makuihin.



    Vastaa sinä nyt vuorostasi aiemmin esittämääni kysymyksiin, äläkä vankää vaan jonkin pilkun ympärillä, niin saadaan keskustelu edes jatkumaan, muuten tämän voi lopettaa.



    Me voidaan jatkaa vaikka väittelyä siitä, onko omena pyöreä vai ei.

      
  • Simo-Anders:

    Volvo S80 on moninkertaisesti tyylikkäämpi auto kuin BMW:n viitossarja taikka Mersun E-sarja. Rumia kuin sianperseet molemmat. Lisäksi Mersun kaikki farmarit on rumia.




    Tässäpä tulikin sanottua autoista kaikki tarpeellinen. :grin:



    S80 on minusta aika tavanomainen auto. Ei siinä suurta vikaa ole, mutta ei se kyllä säväytäkään.



    Eipä tuo uusi V70 perästään mikään kaunokainen ole ja rumasta takalaatikosta huolimatta konttitilat jää selvästi jälkeen E-sarjalaisesta. Ja onhan E-sarjalaisessa on sentään jotain tyyliä, ei ole lähdetty ihan laatikkolinjalle. Uusi E tulee olemaan samaa sukunäköä kuin nykyinen S, joten ei paha.



    Sisustojen suhteen MB on näistä selvästi paras, vastaavaa fiilistä ei Volvon varustepaketeista vaan löydy. Bemarista saa halutessaan hyvinkin tyylikkään, Volvossa joutuu tyytymään aina samaan sabluunaan. Volvo on sellainen suht tyylikäs perusratkaisu työkäyttöön, mutta minusta esim. Passat Highline nahkasisustuksilla on tyylikkäämpi sisältä kuin V70/S80. :sunglasses:







      
  • AkiK



    Samoilla linjoilla, E-sarjan (ja viissataasarjan) on jo korkea aika uudistua ja muuttua sulavalinjaisiksi. Toki kaikkien Volvojen perät on vähän rumia, mutta tämä johtuukin siitä, että suunnittelijalla on jokin ihme päähänpinttymä siitä että kaikissa Volvoissa pitää olla pystyperä (kuin leikaten katkaistu perä siis) ja omaperäiset takavalot. Mutta eihän kaikkea voi saada.



    Ja VW Passat onkin hieno auto, muotoilullisesti. Kaikki Volkswagenit on hienoja.

      
  • Individual:



    S80 T6 AWD A 6,9s 0-100km/h

    525xiA 8,2s 0-100km/h



    Mitä ihmettä pölötät?



    530xiA tarjoaakin sitten kutakuinkin saman luvatun kiihtyvyyden.



    Volvon Haldex on jatkuva, kuten ovat muutkin kolmannen sukupolven Haldexit. Ennen vuotta 2006 ne olivat kytkeytyviä.



    Asia on siis selvä. Lincoln on premium mutta Volvo ei. Heh, ihan oikeasti meilaappa jollekin jenkkikaverillesi tuosta. Miten ihmeessä Lincoln LS olisi enemmän premium kuin Mondeo? Tuo Lincoln on edelleenkin Passatiakin halvempi, ja siten hinnaltaan hyvinkin vertailtavissa Mondeoon.



    Lisäksi katso, mitä autoja vastaan isoja Volvoja testataan. Linja on, että vastassa on nimenomaan E-sarjalaista, A6:tta ja 5-sarjalaista. Ehkäpä sinun pitäisi soittaa noiden lehtien toimitukseen, että nyt on testiin eksynyt väärä auto! Väärässähän ne kaikki mediat ovat. (mm. Saksan AMS, Autoexpress, Fifth Gear, Teknikens Värld, Tuulilasi, Tekniikanmaailma jne. jne.)



    Ja edelleenkään Volvo ei ole Mondeon pohjalevyllä vaan tilanne on melkeinpä päinvastainen. Ei tuon nyt noin vaikeaa pitäisi olla.



    The new S80 is based on the Volvo P24- platform which was mainly developed by Volvo itself, also used for vehicles including Ford's S-MAX and Galaxy large MPVs.[9] Even although some of these other Ford vehicles ride on this platform, the majority of the cars' parts was made by Volvo alone and not found in the Ford.



    Tuolla sinun logiikallasi edellisen polven S-sarjalainen ei ole premiumia, koska 300C jakaa alustarakenteita sen kanssa.



    Ja tässä sulle uusinta Fifth Gearin antia:



    http://fifthgear.five.tv/jsp/5gmain.jsp?lnk=601&description=Volvo%20Iron%20and%20Ice%20Challenge&featureid=1100&pageid=2629



    Lisättäköön vielä, että myös osa jaggen koneista periytyy tuosta Lincolnista. (3.0 V6) Eipä silti kukaan sitä Lincoln LS:ään sekoita:



    http://en.wikipedia.org/wiki/Lincoln_LS

      
  • individual:


    Jos nyt kuitenkin haluat käyttää höpö höpö Wikipediaa lähteenä, katsoppas mihin luokkaan se sijoittaa S80:n ja tuon Lincolnin. Huppista, Lincoln onkin yhtä luokkaa ylempänä, nimittäin luxury carissa! Eli siis olet puhunut koko ajan ihan soopaa Lincolnista? Eiköhän tästäkin opita vain, että netistä löytyy lähdettä ja vertailua ihan kaikkiin makuihin.




    Mitä taas höpötät? Volvo mainitaan myös Luxury Car`ssa. Ota nyt noista termeistä selvää eka, jooko.



      
  • "No bemari kuitenkin lasketaan ns. premium-autoihin, eli se nauttii aivan erilaista statusta kuin sitikka. Vaikka C6 epäilemättä on hieno ja hyvä auto, on sen hinta aikamoinen vitsi. Tuskin löytyy montaa tuon hintaluokan autoa, jonka auto laskee yhtä rajusti kun ajat sen liikkeestä ulos. Ja tämä perustuu ihan yleiseen kokemukseen alasta...."



    Veikkaan, eetä C6:n ostajalla ovat yleensä luottotiedot paremmassa jamassa kuin keskimäärin näiden premium-autojen ostajilla! Indiviuaalit ja sellaiset jotka haluavat erottua massasta ostavat ehkä C6:n! Premiumin osto nykypäivänä on lähinnä kanssaihmisten hyväksynnän ja samankaltaisuuteen pyrkimistä! Markkinointi on osoittanut voimansa! P..ka on hyvää, koska miljoonat kärpäset sitä haluavat!

      
  • S80 oli mainittu executive car:ksi kun taas Lincoln LS luxury cariksi ja sinun mukaasi Lincoln ei ole yhtään mitään, vähemmän premium kuin Mondeo? Ei nyt aukene.



    Kun luet tarkkaan esimerkkini 525i vs S80 T6, niin kiihtyvyys on lahden sadasosan tarkkudella sama. Tuon raflaavan esimerkin laitoin vain osoittaakseni käsittämättömäksi pointtisi verrata vain samankokoisia malleja varusteista riippumatta, kun sanoit että ostaja vertaa autoja ainoastaan suorituskyvyn perusteella? Sitä saa mitä pyytää.



    Volvon haldex ei ole jatkuva, perinteisen määritelmän mukaan ainoa jatkuva neliveto on 50/50. Nykytrendi on, että henkilöautoissa jatkuva neliveto tehdään hiukan takapainotteiseksi hyvien ajo-ominaisuuksien takaamiseksi. Simpan mukaan varmaan ralliautoissakin ja maastureissa on kohta haldex 90/10 jaolla.



    Edelleen, S-sarjaa verrataan Penttiin, mitä sitten? Tuo on loogista verrata Volvoa noihin, samoin kuin C6:tta ja 300C:tä, vaikkei nekään ole perinteisiä premium merkkejä.



    Sinun mielestä 300C ei ole premiumia (ei ole minunkaan, vähän sama asia kuin Volvossa, tosin korostuneemmin), mihin tuota sitten pitää verrata? Mielestäni tuotakin pitää verrata A,B,MB:hen, yms., mutta ei se tee tuosta perinteistä premiumia niinkuin vaikka Mb tai Jaguar? Tässä on nyt se keskeinen pointti, mihin sun pitäisi vastata, muuten tämä keskustelu on aivan turhaa.



    300C pohjautuu vanhaan E-sarjaan, eli väyryseen, ei S-sarjaan. Eli tuokin pohjalevy on tehty alunperin varsinaista premium autoa varten, mutta edustaa vanhaa sukupolvea erona varsinaiseen premiumiin. Volvolla taas etuvetoisuus ja halpa neliveto erottaa tuon pohjalevyn varsinaisesta premiumista. Näin helppoa tämä Simppa on!



    Nyt keskustelu vaan kertaa itseään.

      
  • Ainoa ongelma tuossa, on se että 525i on manuaalivaihteinen. TOttakai pitää olla samat vaihteet ja mieluiten sama vetotapakin!



    Lincoln LS:



    Entry-level luxury car / Mid-size car



    Volvo S80:



    Executive car



    Määritelmät:



    Executive car is a British term used generally to describe an automobile larger than a large family car, but which is not a high-end or ultra luxury car, a multi-purpose vehicle or a sport utility vehicle. In official use, the term is adopted by EuroNCAP, a European organization founded to test car safety.



    Et siis sen vertaa viitsinyt, että olisit lukenut wikipediasta nuo termit? EuroNCAP määrittelee Executive Carin alle bemarit, mersut ym. Lue nyt ne termit jooko?



    In the European Union, different classifications are sometimes used than in the United States. While most luxury cars are considered luxury cars in both Europe and the U.S., the entry-level segment is not. Classification within "luxury cars" is more precise when considering the vehicle's size.

    --> Lincoln LS menee tuohon Entry Level Luxury Car`iin jos siihenkään, kuten siitä sen sen sivusta wikipediasta näki.



    Monessa ihka oikeassa maasturissa ei etupyörät vedä lainkaan normaalissa ajossa. Siinä mielessä olet kyllä oikeassa. Kerropa mulle nyt, onko se Haldexin XWD oikea neliveto? Tuskinpa se omistajaa haittaa, kun toiminnaltaan se kuitenkin hakkaa kilpailijat. Ja jos välttämättä haluat noihin maasto-ominaisuuksiin mennä, niin kumpikohan menee maastossa pidemmälle, Freelader II vai X3? Tai A6 Allroad vai XC70?



    300C pohjautuu myös S-sarjaan siinä missä väyryseenkin:



    http://en.wikipedia.org/wiki/Chrysler_LX_platform

    -->Että näin.



    Pääosin S-sarjalaista verrataan kuitenkin 7-sarjalaiseen ym. kilpailijoihin. S80:stä verrataan lähes yksinomaan noihin saksalaisiin. Vähän sama, kun AMS vertaa aina sillointällöin bemareita volkkareihin ym. mutta pääosin kuitenkin oman luokan kilpailijoihin. Ei oo vaikeeta.



    Suomesta puuttuu se luokka, mihin 300C oikeasti kuuluu. Sen sijaan S80:stä verrataan jenkeissäkin perinteisiin premium-merkkeihin, vaikka sielä on alempikin luokka samankokoisille autoille, johon 300C menee. 300C:n voisin kyllä laskea premium-menopeliksikin Euroopassa.



    Tuo etuveto on nyt sinun oma päähänpinttymäsi.



    Lisättäköön tähän vielä, että XF on jopa halvempi auto Suomessa kuin S80 vastaavalla koneella! Jagge maksaa V8:na vähemmän kuin S80 V8. Aika yllättävää.













      
  • Eilen, 18:16
    simppa:

    Volvon Haldex on jatkuva, kuten ovat muutkin kolmannen sukupolven Haldexit.




    Mutta mikä konkreettinen ero on nyt tämän 4. ja 3. polven Haldexin välillä ?



    Eikös 3. polven Haldex välittänyt jo kiinteästi 10% vedosta myös taka-akselille...

      
  • Juu, kolmannen polven Haldex on jo jatkuva. Kolmannenkin polven Haldexin vetoa saa itseasiassa säädeltyä melko paljon jo pelkästään neliven ohjainyksikköä sorkkimalla.



    XWD sisältääkin sitten läjän kaikkea mukavaa:



    http://www.haldex-xwd.com/



    Teknisesti suurin ero lienee siinä, että tuossa on kaksi erillistä monilevykytkinpakettia.



    Osaa mm. välittää lähes koko vedon yhden pyörän kautta ja säädellä muutenkin tuota vetoa pyöräkohtaisesti. Lisäksi tuo XWD on entistä nopeampi muuttamaan tuota tehon annostelua. Mutta katso tuo linkkin, siellä on aika hyvin listattu kaikki. Lisäksi tuon vetosuhde riippuu aika paljon autosta. Voi olla vaikka 50/50 pitävällä pinnalla. Saabissa tosin taitaa mennä aika vähän vetoa taakse, mutta senhän saa korjattua jo pelkällä ohjelmistomuutoksella, jos niin haluaa.



    Väitän, että tuo on yksi tämän hetken kehittyneimmistä nelikoista.





    Mutta eihän tuo ole "oikea" neliveto tämän Individualin mielstä, kun taakse menee liian vähän vetoa ainakin Saabissa. Ei väliä vaikka ominaisuudet olisivat kuinka hyvät...

      
  • Lue nyt simppa sinäkin ne termit, ennenkuin haukut muita:



    "Entry-level luxury



    This segment mostly includes the bottom vehicles in the line-up of luxury brands as well as the top-of-the-line models of some non-luxury brands. Vehicles in this segment include the Acura TSX, Acura TL, Alfa Romeo 159, Buick Lucerne, BMW 3 Series, Cadillac CTS, Chrysler 300, Mercury Grand Marquis, Lexus IS, Lexus ES, Audi A4, Mercedes-Benz C-Class, Infiniti G35, Lincoln MKZ,Volvo S60, Volvo S40, Volvo V50, Saab 9-3, and the Jaguar X-Type."




    Kyllä nuo edella mainitut autot ovat enemmän "premiumia" kuin Mondeo, joten tämä höpötys voidaan nyt lopettaa, Lincoln on jenkkimarkkinoilla asemoitu enemmän premiumiksi kuin Mondeo täällä.



    Nyt ei olekkaan puhe nelivedon maasto-ominaisuuksista. Lisäksi ei voida vetää Volvon nelivedon hyvyydestä tai huonoudesta mitään päätelmiä esimerkkisi perusteella, itse asiassa tuo esimerkkisikin näyttää ristiriitaisuuden, kun yrität kehua Volvon nelivetoa muiden valmistajien paremmilla ratkaisuilla, jotka pohjautuvat samaan tekniikkaan: Land Rover menee pidemmälle kuin X3 ja Audi Allroad menee pidemmälle kuin Volvo XC70. Mutta X3 menee pidemälle kuin XC70.



    Tuo oli uusi tieto, että 300C pohjaa myös vanhaan S:ään E:n lisäksi. Toisaalta tuo on loogista, koska molemmat ovat jenkeissä ns. Full size car.



    Samalla varustuksella veikkaisin Jaguarin kuitenkin olevan kalliimpi, en ole varma. Lisäksi vertailua vaikeuttaa se, että Volvo on jollain lailla nelivetoinen.



    Etuveto ei ole oma päähänpinttymäni, vaan käytäntö tuossa luokassa, ainoa joka tuosta poikkeaa on Audi ja syistä jotka olen jo maininnut.



    Tottakai S80:stä verrataan tuon kokoluokan myydyimpiin autoihin, jotka ovat juuri nuo perinteiset premium merkit. Mutta niin verrataan C6:tta, 607:aa, 300C:tä ja esim tulevaa Alffaakin, mutta ei nuo kaikki ole perinteisiä premium merkkejä minusta. Tässä on nyt tämä keskeinen ero, jota et vain halua ymmärtää, eikä tästä kannata enempää kinata.

      
  • Itse en ole vielä nähnyt testejä tuosta Saabin nelivedosta. Simppa sanoo, ettei Saksan AMS:n testeihin voida luottaa, koska ne vetää niin paljon kotiinpäin. Jos näin on, ei voida luottaa myöskään Teknis Världin testeihin, koska Saab on ruotsalainen merkki, jossa on toisen ruotsalaisen valmistajan tekniikkaa.



    Yleisesti lehdistössä pidetään Honda Legendin ja Mitsubishi Lanserin nelivetoja parhaina ja kehittyneimpinä henkilöautoihin. Maastoautot ovat sitten ihan eri asia. Tämän jälkeen aika yleisesti tulee nykyinen X-drive, mikä saa pikapuoliin seuraajan. Kuitenkin esim uuden Impreza Sti:n neliveto on nyt kehittyneempi ja parempi kuin nykyinen X-drive. Noita parhaita yhdistää kuitenkin se, että ne ovat todellisuudessa jatkuvia, jolla estetään viiveet. Huono puoli on suurempi kulutus.



    Pääosin etuvetoisen, haldexilla varustetun nelivedon yleinen ongelma on viiveellä siirtyvä voima taakse, joka aiheuttaa epätasapainoa ajettavuuteen. Tämä on testeissä yleisesti esiin tullut asia. Jokainen voi sen maalaisjärjellä ymmärtää, toisessa on valmiiksi molemmilla akseleilla suht tasapuolisesti veto, toisessa on 9/10:stä toisella akselilla, josta sitten vetoa siirretään viivellä kun vahinko on jo tapahtunut. Tottakai tuo aiheuttaa viivettä ensin mainittuun verrattuna, jossa veto on jo valmiiksi oikeassa paikassa.



    Minä taas puolestani väitän, että tuleva X-drive, kuten jo olemassa oleva Honda Legendin, Mitsu Lanserin ja Subaru imppu Sti:n neliveto on kehittyneempi ja parempi kuin tuo Haldexin uusin versio, ainakin jos se on säädetty yhtä hölmösti kuin Saabissa, eli kulutusta silmällä pitäen, eikä hyviä ja tasapainoisia ominaisuuksia. Audin järjestelmä ei ehkä teknisesti ole yhtä monipuolinen, mutta toiminnaltaan tuokin on minusta todennäköisesti parempi, siinä voimanjako on loogista ja vetoa on valmiiksi molemmilla akseleilla. Nykyään ainakin sporttimalleissa jako on myös hiukan takapainoinen, jolla estetään tuota Audia vaivannutta puskemistaipumusta.

      
  • Kyllä saksan AMS:n testeihin voi luottaa. Älä laita sanoja suuhuni. Ja Teknikens Världin testissä tuo "leikkineliveto" oli tosiaankin aika suvereeni verrattuna esim. xdriveen.



    Auto Express oli muuten paperiversiossa ihan eri mieltä siitä, että meneekö XC70 pidemmälle kuin A6 Allroad testissään. Lisäksi minulla on suuri epäilys siitä, että X3 menisi XC70:stä pidemmälle maastossa. Toki voin olla väärässäkin.



    No otetaan sitten S60. Jos S60 ei ole premiumia, niin miksi sitä verrataan vain premium-luokan kilpailijoihin? Luokasta kyllä löytyisi vaikka mitä Jettaa, Passatia, Octaviaa jne. Mutta miksei sitä verrata muihin samankokoisiin, jos se ei ole premiumia?



    Legendissä, Lancerissa ja Subaruissa onkin todella kehittyneet nelikot. Siksi sanoinkin, että luokkansa parhaimmistoon.



    Tuleva tuleva Alfa on sekin premiumia minun ja suurimman osan muidenkin mielestä. Myös 159 on selvästi premium-auto. 169 tulee jakamaan tekniikkaa Quattroporten kanssa, se on jo aika selvä asia.



    Jaguarissa on jo vakiona roimasti parempi varustelu kuin V8 S80:ssä. S80 V8 on itseasiassa aika huonosti varusteltu vakiona, sillä se ei sisällä kuin Momentum-paketin.

      
  • Täällä elvistellään Wikipedian tiedoilla, mutta ei siellä ole mitään mistään "premium-luokan" autoista!?!



    Kuka ja missä se on määritelty, että arvon väittelijät voisivat edes jotenkin päästä yksimielisyyteen puhuvatko aidasta vai seipäästä?



    Adjective

    premium (not comparable)

    Superior in quality; higher in price or value.



    Noun

    - A prize or award.

    - Something offered at a reduced price as an inducement to buy something else.

    - An unusually high value



    Jos se kerran on niin suosittu viiteryhmä autolle, niin luulisi jostakin selviävän, ettei herranlettas sentään joku erehdy sinne väärää auto tuppaamaan, sissussssssssss sentään! :tongue:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit