Volvo C30 "katastrofi liukkaalla" ?

66 kommenttia
«13

Volvo-keskustelu on aika kuumaa täällä, mielipiteet näyttää menevän ristiin.

Mielenkiinnolla odottelen nyt TM:n talvitestin tuloksia ja Volvon kannalta tilanne on mielenkiintoinen. Ruotsissa on tehty talvitestejä ja väitetään että Volvo C30:n talviajo-ominaisuudet ovat katastrofaaliset:
"Aftonbladet gjorde som allra första tidning ett riktigt vintertest med den nya omhuldade ungdomsbilen. Och köregenskaperna på snö och is var en katastrof, bilens bakdel halkade fram och tillbaka på vägen."

Volvo C30:n (SLADD-VOLVON niinkuin Aftonbladet kirjoittaa)kohderyhmä on nuoret kokemattomat kuskit, mitähän tästä seuraa ?

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,971946,00.html

  
  • Aika yllättävää sinänsä, sillä ESP on kuitenkin kaikissa malleissa vakiona. Aftonbladetin jutussa sanottiin kaketi jotensakin niin, että järjestelmän täytyy puuttua peliin lähes joka mutkassa. Mikä minusta on kuitenkin kaikkein huolestuttavinta on se, että Volvon alustateknikon (tuskin teknikko vaan...) mukaan alusta on rakennettu nimenomaan toimimaan ESP:n kanssa. Auto on siis lähtökohtaisesti epävakaa, jota ESP pyrkii kaitsemaan :frowning: Aika kova hinta terävästä ohjattavuudesta ja autotoimittajien ylisanoista kuivalla asfaltilla.


    [KonstaKoo muokkasi tätä viestiä 11.01.2007 klo 11:38]
      
  • Lainaus:
    11.01.2007 klo 11:17 Critical kirjoitti
    Volvo-keskustelu on aika kuumaa täällä, mielipiteet näyttää menevän ristiin.

    Volvo C30:n (SLADD-VOLVON niinkuin Aftonbladet kirjoittaa)kohderyhmä on nuoret kokemattomat kuskit, mitähän tästä seuraa ?

    http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,971946,00.html


    No, aika näyttää kunhan saamme testituloksia ja käymme itse ajamassa. Vaarallisuuteen en kokemattoman käsissä usko, onhan Volvossa vakiona ESP joka heilahdukset estää.

    Minusta tuossa Collinin artikkelissa paistaa läpi tietty vanhoillisuus. En oikein ymmärrä, mitä vikaa siinä on että autossa on ESP ja (todennäköisesti) se toimii turvallisesti sen avulla kuten tekee myös esim. kilpailijansa 1-sarjan BMW joka myös on ilman systeemiä lumella aika liukasperäinen...

    Autotoimittajat ovat usein hakoteillä näistä järjestelmistä puhuttaessa. Millon autot on rakennettu "liikaa systeemien varaan", milloin ne antavat auton luistaa liikaa ja milloin ne puuttuvat menoon liikaa ja "nautittavuus" kärsii tai jotain muuta täysin älytöntä.

    Jos tarkoitus on rakentaa turvallinen auto normaaliliikenteeseen, pitää systeemien puuttuakin menoon ajoissa, eikä niitä pidä pystyäkään kytkemään pois päältä kuten joissain testeissä halutaan välttämättä tehdä. Eihän autolla ole tarkoitus ajaa ilman turvavöitäkään, siksihän ne siihen on kiinnitetty.

    No, Collin toki moittii Volvoa siitä, että systeemi ei puutu peränluistoon ajoissa. Todennäköisesti, jos se niin tekisi, hän moittisi järjestelmää liian holhoavaksi.

    Collin mainitsee mm. että Volvo ei aikanaan "tarvinnut" ESP:tä, koska se oli tuolloin niin vakaa ajettava. Tämä on aika erikoinen näkemys, joka jättää pois ESP:n selkeät turvallisuusvaikutukset joihin mikään alusta ei yksinään pysty. Ymmärrän toki mitä hän tällä tarkoittaa, mutta vähän turhan kovaa yksinkertaistamista on sanoa, että näillä järjestelmillä vain korvattaisiin "huonoa" alustaa. Juuri tällaisten juttujen takia ns. tavallinen autoilija ei ymmärrä miten suurista turvallisuusparannuksista näissä järjestelmissä on kyse.

    Toinen väite jonka kuittaan hymyllä, on se, että ESP:t ja muut eivät vanhana kuulemma toimisi. Ihan samoin on "asiantuntemuksella" väitetty aikanaan levyjarruista, muoviosista, katalysaattoreista, turboista, ABS-jarruista, hiukkassuodattimista jne, ja kuitenkin ne kaikki ovat osoittautuneet varsin toimiviksi ratkaisuiksi jotka pelaavat myös vanhoina jos autoa huolletaan ja pidetään asianmukaisesti. Eihän mikään tietysti ikuista ole, mutta ei tuollaisen järjestelmän komponenttien vaihto tarvittaessa pitäisi mikään ylivoimainen asia olla. :kiss:

    [AkiK muokkasi tätä viestiä 11.01.2007 klo 11:56]
      
  • Oikein mitään ei osaa eikä uskalla sanoa kun ei ole vielä tuon kummempia testejä ollut.. Kaikkea ei pidä uskoa ja toisaalta virheethän ovat korjattavissa :smile: Olihan Mercedeksen A-mallillakin pieniä ongelmia alussa ja kuinkas kävikään.. hyvin on pärjännyt :sunglasses:

    [Jan79 muokkasi tätä viestiä 11.01.2007 klo 14:04]
      
  • IMHO auton on hyvä olla perusturvallinen ja johdonmukainen ajettava ilman ESP:tä. ESP on erittäin hyvä ominaisuus tekemään auton ajamista vielä turvallisemmaksi. Jos ESP:stä sattuisi jossakin erikoistilanteessa olemaan haittaa, niin olisi toki hyvä että sen saisi väliaikaisesti kytketyksi pois, mutta että se niinikään kytkeytyisi riittävässä nopeudessa tms. kriteereillä automaattisesti päälle. Samoilla perusteilla sen pitäisi olla nykyään vakiovaruste.

    Ns. pikkuautot, joiden akseliväli on lyhyt (varsinkin korkeuteen nähden), ovat alttiimpia rauhattomaan ajokäytökseen. Mersun pikku-A taisi olla ensimmäinen, joka sveduautotoimittajien kirjoittamien testien ansiosta sai valmistajan muuttamaan mm. ESP:n toiminnan kiinteäksi. Se kertoo mm. auton perusluonteesta jotakin.

    Volvo C30:n hinnoittelu lienee sellaista, ettei siitä tule teinikuljettajien myötä Pohjolan maanteiden kauhua edes Ruotsissa tai Norjassa, vaikka vaikeita talvikelejä sattuisikin muutamana päivänä joskus tulemaan vastaan.

    EDIT: On tietysti erityisen huolestuttavaa, jos huonot ajo-ominaisuudet omaava auto on etuvetoinen. Se on kuin mikä tahansa auto varsinkin talviliukkailla, jossa on edessä uudet nastarenkaat ja takana loppuunajetut kesärenkaat.
    EDIT2: Niin, ja erityisen huolestuttavaa, jos uuden automallin valmistaja on jo todennut (turvallisuusmielessä huonosti toimivan auton ja sitä paikkaavan 'huonoksi' tai riittämättömäksi todetun) ESP:n niin välttämättömäksi, ettei sitä voi kytkeä pois päältä. Katsotaan, tekeekö Volvo C30 MB A:t ennen laajempaa tuotannon aloitusta, toivottavasti.
    EDIT3: Vaikka R.C. kovin kritisoi Jas Gripeniä, niin modernien lentopelien 'fly-by-wire'-tekniikkaa olisi ehkä syytä soveltaa myös maanpäällisiin kulkineisiin. Näin rattarin kohtalokkaimpia ylilyöntejä olisi mahdollista suodattaa tekniikan avulla turvallisempaan suuntaan. Tämä olisi tehokkaampaa kuin yrittää tehdä yliohjatun auton yliohjaantumistaipumusta turvalliseksi ESP:n avulla.

    [mikahe muokkasi tätä viestiä 11.01.2007 klo 21:24]
      
  • Lainaus:
    11.01.2007 klo 19:38 mikahe kirjoitti
    EDIT: On tietysti erityisen huolestuttavaa, jos huonot ajo-ominaisuudet omaava auto on etuvetoinen. Se on kuin mikä tahansa auto varsinkin talviliukkailla, jossa on edessä uudet nastarenkaat ja takana loppuunajetut kesärenkaat.
    EDIT2: Niin, ja erityisen huolestuttavaa, jos uuden automallin valmistaja on jo todennut (turvallisuusmielessä huonosti toimivan auton ja sitä paikkaavan 'huonoksi' tai riittämättömäksi todetun) ESP:n niin välttämättömäksi, ettei sitä voi kytkeä pois päältä. Katsotaan, tekeekö Volvo C30 MB A:t ennen laajempaa tuotannon aloitusta, toivottavasti.


    Tuleepa mieleen tilanteet joissa fysiikan lait ylitetään reippaasti ja ESP ei enää pysty paikkaamaan, siinä tapauksessa saattaapi olla että Volvo menee metsään ja oikein kunnolla ? Rauhallisempi peli saattaisi vielä oieta ?

    Jotenkin käsittämätöntä meininkiä Volvolta jos alusta tosiaan on noin vaarallinen ?! Eikös tämä C30 kuitenkin pitäisi olla uudelleen puettu Ford Focus ?

      
  • Lainaus:
    11.01.2007 klo 19:38 mikahe kirjoitti
    IMHO auton on hyvä olla perusturvallinen ja johdonmukainen ajettava ilman ESP:tä. ESP on erittäin hyvä ominaisuus tekemään auton ajamista vielä turvallisemmaksi. Jos ESP:stä sattuisi jossakin erikoistilanteessa olemaan haittaa, niin olisi toki hyvä että sen saisi väliaikaisesti kytketyksi pois, mutta että se niinikään kytkeytyisi riittävässä nopeudessa tms. kriteereillä automaattisesti päälle. Samoilla perusteilla sen pitäisi olla nykyään vakiovaruste.


    Olen samaa mieltä siitä että sen pitäisi olla vakiona kaikissa, ajaisin paljon paremmilla mielin jos tietäisin vastaantulevien spedeilijöiden ajavan ESP päällä. Siitä olen eri mieltä että sen pitäisi kytkeytyä takaisin päälle automaattisesti. Mikä estää itse nappaamasta sen takaisin päälle kun haluaa? Ei se vahingossa jää pois, siitä pitää ne liioitellut varoitusvalot huolen.

      
  • Eikös nuo pikkuautot ole lähinnä taajama-ajoon ja taajamanopeuksilla ei paljoa merkitystä vaikka EPS välillä jarruttelee? :sunglasses:
    Siis ESP kun en kaikkia turhakkeita tunne! :innocent:

    [JOXA muokkasi tätä viestiä 11.01.2007 klo 22:58]
      
  • Ottamatta itse aiheeseen kantaa, tuon Collinsin kommentit ainakin minä jätän ihan omaan arvoonsa, tuo yrittää löytää autoista ainoastaan skandaaleita myydäkseen tuota lehteä. Sama asia, kun 7 päivä lehti koeajaisi autoja.

      
  • Lainaus:
    12.01.2007 klo 10:01 individual kirjoitti
    Ottamatta itse aiheeseen kantaa, tuon Collinsin kommentit ainakin minä jätän ihan omaan arvoonsa, tuo yrittää löytää autoista ainoastaan skandaaleita myydäkseen tuota lehteä. Sama asia, kun 7 päivä lehti koeajaisi autoja.

    Sanotaan että ei savua ilman tulta. Onhan Collins kuitenkin yksi Ruotsin arvostetuimpia autotoimittajia ja huoli on aiheellinen jos koeajossa huomaat et auto pyrkii luistoihin tai on vaikea ajettava liukkailla. Hattua pitää nostaa, että uskaltaa nostaa kissan pöydälle onhan kyseessä silti 'oman maan' automerkki.

      
  • Lainaus:
    11.01.2007 klo 22:57 JOXA kirjoitti
    Eikös nuo pikkuautot ole lähinnä taajama-ajoon ja taajamanopeuksilla ei paljoa merkitystä vaikka EPS välillä jarruttelee? :sunglasses:
    Siis ESP kun en kaikkia turhakkeita tunne! :innocent:


    Minä en ainakaan ymmärrä, mikä tekee nykyaikaisen pikkuauton tarkoitetuksi taajamiin? Valtaosa nykyaikaisista pikkuautoista on mukavampia ajaa kuin 15 vuotta vanhat isot autot ja riittävän hyviä ajaa matka-ajoa suomalaisilla nopeusrajoituksilla. Itse ajan 35000km vuodessa Yariksella ja jos valita pitää, mieluummin lähden reissuun sillä kuin työpaikan -98 Passatilla...

      
  • Putput: ”Siitä olen eri mieltä että sen pitäisi kytkeytyä takaisin päälle automaattisesti. Mikä estää itse nappaamasta sen takaisin päälle kun haluaa?”

    Halu ajaa urheilullisesti, liika luottamus omaan ajotaitoon. Suurin osa onnettomuuksista saa alkunsa kun kuljettajalta jää joku asia huomaamatta. Ikävä yllätys tulee, yllätys yllätys, yllätyksenä, jolloin on myöhäistä painella luistonestoja päälle.

      
  • Lainaus:
    12.01.2007 klo 10:57 Critical kirjoitti
    Onhan Collins kuitenkin yksi Ruotsin arvostetuimpia autotoimittajia ja huoli on aiheellinen jos koeajossa huomaat et auto pyrkii luistoihin tai on vaikea ajettava liukkailla. Hattua pitää nostaa, että uskaltaa nostaa kissan pöydälle onhan kyseessä silti 'oman maan' automerkki.


    Arvostuksesta en tiedä, näkyvimpiä ehkä. Sensaatiohakuiselta toimittajalta ei vaadita rohkeutta kritisoida Volvoa. Sitähän haukutaan ruotsalaisessa autolehdissä muutenkin. Mm. laatu on todettu huonoksi useaan otteeseen muidenkin kuin Collinin toimesta.

      
  • AutoBild 1/07
    1. Opel Astra GTC 1.8 (453 pistettä)
    2. Citroen C4 Coupe 2.0 (435 pistettä)
    3. Volvo C30 2.0 (414 pistettä)

      
  • Critical: ”Onhan Collins kuitenkin yksi Ruotsin arvostetuimpia autotoimittajia...”

    Ei kai?!? Joko ruotsissa on todella matala taso tuossa suhteessa tai sitten Collin on muuttanut tyyliään. Luin aikoinaan muutaman hänen juttunsa ja jos sanoo että ne olivat alle arvostelun niin sanoo vielä kiltisti. Hän sai esimerkiksi aikaan kirkuvat otsikot julistuksellaan, että uudet nastarenkaat pitävät huonommin kuin 20-vuotta vanhat Hakkapeliitat. Niinkuin arvata saattaa, asia ei ollut ihan noin sen tutkimuksen mukaan, johon Collin artikkelinsa sanoi perustaneensa.

    Parin samanlaisen kokemuksen jälkeen havaitsin, että tulen oikein hyvin toimeen ilman tätä journalistista neroa.


    Critical: ”Hattua pitää nostaa, että uskaltaa nostaa kissan pöydälle onhan kyseessä silti 'oman maan' automerkki.”

    Hän saa palkkansa kissojen nostelemisesta pöydille. Mikä autoaiheinen uutinen myisi lehteä paremmin Ruotsissa kuin ilmoitus, että ruotsalainen auto on turvallisuuden kannalta katastrofi?

      
  • TM-lehden suuressa talvitestissä nähdään onko savua ilman tulta. Itse pidän C30 mallin ulkonäöstä ja olemuksesta joten toivon että hirveitä kupruja mallista ei löytyisi.

      
  • [quote title="11.01.2007 klo 22:30 Critical kirjoitti"]

    Tuleepa mieleen tilanteet joissa fysiikan lait ylitetään reippaasti ja ESP ei enää pysty paikkaamaan, siinä tapauksessa saattaapi olla että Volvo menee metsään ja oikein kunnolla ? Rauhallisempi peli saattaisi vielä oieta ?

    Jos ylität fysiikan lait reippaasti, menet metsään autolla kuin autolla. Pitää vaan tuntea oman autonsa ominaisuudet.

    ESP:hän sekä rajoittaa vetoluistoa että oikaisee autoa jarruttelemalla ja vapauttelemalla pyöriä erikseen. Tottakait saat joka auton suoran jälkeisessä mutkassa metsään, jos tulet siihen aivan älyttömän kovaa. Mutta ESP:n kanssa et pysty kaasuttamaan tai muuten sähläämään autoa pusikkoon enää siellä mutkassa. Järjestelmähän oikoo autoa ja antaa tehoa vain sen verran, mikä maksimissaan on mahdollista ilman suistumista ajoradalta.

    Myöskin kannattaa muistaa, että systeemi aktivoituessaan tappaa autosta vauhdin varsin tehokkaasti. Olen silloin tällöin vuosien varrella öisin liikkuessa joutunut katsomaan sitä jälkeä, mikä syntyy kun autoa yritetään oikaista luistosta kaasulla. Aika usein näppäryys loppuu ja homma menee pipariksi: seurauksena vain se, että metsään mennään entistä kovempaa ja useinkin kylki edellä. Kyllä se vaan on monelle vaikea uskoa, että se naisten harrastama "silmät kiinni ja jarrut pohjaan" on turvallisuuden kannalta usein normaaliliikenteessä hyvä taktiikka. Ainakin törmäät pienemmällä vauhdilla kuin ne, jotka uskovat loppuun asti omiin kykyihinsä ja hokevat niitä kuuluisia viimeisiä sanoja "kyllä se tästä vielä oikenee". :wink:

    Voi toki olla, että ko. Volvolla tuo mutkassa pysymisen maksimivauhti on jonkin verran hitaampi kuin joillain muilla, mutta tuskinpa ero mikään dramaattinen on, ei se ole sitä oikeastaan millään nykyautolla. Näemme tuon eron sitten, kun autoa testataan oikeasti eikä sensaatiohakuisesti.

    ESP:n oikea kytkentänappi toimii siten, että se sallii systeemin poiskytkennän pienissä vauhdeissa. Siten ei jää lumeen kiinni. Yli 30 km/h:n ei tarvitse pystyä kytkemään systeemiä pois. Näin se on toteutettu aika monissa autoissa. Joissain saksalaisissa sen saa pois kokonaan, mikä on normaaliliikenteeseen täysin tarpeeton ominaisuus.

    Jotenkin käsittämätöntä meininkiä Volvolta jos alusta tosiaan on noin vaarallinen ?! Eikös tämä C30 kuitenkin pitäisi olla uudelleen puettu Ford Focus ?

    Focushan myöskin tarjoaa liukkaalla perää jonkin verran, ei mitenkään dramaattisesti mutta kuitenkin. Olettaisin Volvon olevan suunnilleen samanlainen. Mutta sittenhän sen näkee.

    Nätti auto joka tapauksessa.

      
  • Odotan mielenkiinnolla miten C30:nen pärjää.. Yhdyn em. kommentteihin että pidän suuresti C30:sen muodoista ja ulkonäöstä.. Taitaa tuo Ford yhteistyö tehdä vain negatiivista Volvolle :neutral:

    Itse olen miettinyt että uutta Volvo C30:a markkinoidaan nuorille ja nuorekkaille :smile: Ei taida monellakaan nuorella olla dollareita eikä sen kummemmin eurojakaan tarpeeksi kun katsoo mitä tuollainen C30 maksaa.. Kumminkin jos C30 D5 tekniikalla ja tottakai Summum varustelulla on jotain 40-50000 euroa niin HUH..

      
  • Lainaus:
    11.01.2007 klo 19:38 mikahe kirjoitti
    IMHO auton on hyvä olla perusturvallinen ja johdonmukainen ajettava ilman ESP:tä. ESP on erittäin hyvä ominaisuus tekemään auton ajamista vielä turvallisemmaksi. Jos ESP:stä sattuisi jossakin


    Mielestäni on vain hyvä että nykyaikaisen auton suunnittelussa lähdetään alusta asti optimoimaan ominaisuuksia nimenomaan ajoon ESP päällä, ei pois. Ottamatta mitenkään kantaa tähän Volvoon.

    Esim. jenkeissä ainakin vielä kaksi vuotta sitten vakuutusyhtiöiden törmäyskokeissa testattiin auton toimintaa myös ilman turvavyötä, jolloin airbagien yms toimintaa piti osin optimoida myös tilanteeseen, jossa turvavöitä ei ole käytössä heikentäen täten maksimiturvallisuutta ajettaessa vyöt päällä! Tämähän on täysin järjenvastainen tilanne, johon ei onneksi ole Euroopassa menty. Jos joku haluaa syystä tai toisesta ajaa ilman vöitä (ESP:tä), ei siitä pitä muiden joutua maksumiehiksi.

      
  • Lainaus:
    12.01.2007 klo 16:58 RX-8 kirjoitti
    Mielestäni on vain hyvä että nykyaikaisen auton suunnittelussa lähdetään alusta asti optimoimaan ominaisuuksia nimenomaan ajoon ESP päällä, ei pois.

    Minulle tulee päinvastaiset ajatukset tuon jenkkien turvavyö vs airbag -esimerkin pohjalta, eli:

    Kun autonvalmistajalla on aina turvavyö päällä (ESP), niin airbagista voidaan tehdä enemmän vammoja tuottava (kori: heikompi passiivinen turvallisuus: pois kalliit erikoisteräspalkit ja tilalle pläkkipeltiä).

    Eli jos valmistaja laskee, että ESP vähentää auton hallinnan menetyksestä aiheutuvia kolareja, kustannuksia voidaan säästää auton lujuutta vähentämällä ja tekemällä korista kevyempi (=> urheilullisempi, paremmin myyvä) jne.

    Järjenvastaiseksi tämä suunnitelma kääntyy sitten, kun ollaan kaikesta huolimatta kolarissa, ja kori menee kasaan kuin paperipussi.

    En tiedä kuinka pitkällä tällaiset suunnitelmat ovat, toistaiseksi on huonoissa tapauksissa pyritty ESP:llä paikkailemaan jälkeenpäin enemmän tai vähemmän epäonnistuneita ajo-ominaisuuksia.

      
  • Löytyykö tältä palstalta todella kirjoittajia jotka pitävät Aftonbladetin Collinia luotettavana tietolähteenä?

      
  • Lainaus:
    12.01.2007 klo 18:39 mikahe kirjoitti


    Minulle tulee päinvastaiset ajatukset tuon jenkkien turvavyö vs airbag -esimerkin pohjalta, eli:

    Kun autonvalmistajalla on aina turvavyö päällä (ESP), niin airbagista voidaan tehdä enemmän vammoja tuottava (kori: heikompi passiivinen turvallisuus: pois kalliit erikoisteräspalkit ja tilalle pläkkipeltiä).

    Eli jos valmistaja laskee, että ESP vähentää auton hallinnan menetyksestä aiheutuvia kolareja, kustannuksia voidaan säästää auton lujuutta vähentämällä ja tekemällä korista kevyempi (=> urheilullisempi, paremmin myyvä) jne.

    Järjenvastaiseksi tämä suunnitelma kääntyy sitten, kun ollaan kaikesta huolimatta kolarissa, ja kori menee kasaan kuin paperipussi.

    En tiedä kuinka pitkällä tällaiset suunnitelmat ovat, toistaiseksi on huonoissa tapauksissa pyritty ESP:llä paikkailemaan jälkeenpäin enemmän tai vähemmän epäonnistuneita ajo-ominaisuuksia.


    Tällaisen ajattelun estää onneksi törmäystestien tärkeys auton myynnissä ja markkinoinnissa.

      
  • Alusta pitäisi saada ensin toimimaan ilman ESP:tä ja sitten vasta lisätä se kaiken varalta? :sunglasses:

      
  • C30 on tietyistä kulmista katsottuna erittäinkin onnistuneesti muotoiltu pikku helistin mutta sivuprofiili vähän tökkii.
    Sinällään harmi jos Colinin arviot talviajettavuudesta pitävät paikkansa koska mallia on nimenomaan hehkutettu hyvistä ajo-ominaisuuksista.

    En silti ihmettelisi yhtään jos säästökuurilla oleva Volvo on joutunut tinkimään vielä resursseistaan ja tekemään auton, mikä on alustan ominaisuuksiltaan hyväksyttävä kompromissi vain ESP:n turvin.
    Sama suunnittelun kukkanen on toteutunut mm. nykyisessä Peugeot 407:ssa, jota on moitittu samankaltaisesta ääritilannekäytöksestä. Pösön tapauksessa ei ESP:kään ole voinut estää kokonaan vaarallista yliohjautumisen taipumusta vaan auto saattaa suorittaa ihan omia kuvioita holhouksesta huolimatta.

    Volvosta tulee jotenkin mieleen euronkuvat silmissä väkisin väännetty tekele jonka lasiperällä yritetään vakuuttaa ostajat, että kyseessä on jotain ainutlaatuista vaikka pohjalla on vanha S40/V50/Focus/Mazda3. Tätä wannabe sporttipremiumia sitten myydään jälleen kuuluisaan ylihintaan totutun merkkimielikuvan turvin.

    1,6 l. hurja 100 hv voimanlähde maksaa tällä kertaa vaatimattomat 24900€ hienoilla pölykapseleilla!
    Vakiovarustelusta tässä premiumyksilössä jäämme kaipaamaan mm. ajotietokonetta, vakionopeuden säädintä, korin värisiä ulkopeilejä, automaatti-ilmastointia, takamatkustajan kyynärnojaa, valaistuja meikkipeilejä, etusumuvaloja, radion kaukosäätöä, nahkarattia, alu-somisteita kojelautaan, sadetunnistinta, -puhumattakaan xenoneista.


      
  • Lainaus:
    12.01.2007 klo 20:27 olmi kirjoitti
    Löytyykö tältä palstalta todella kirjoittajia jotka pitävät Aftonbladetin Collinia luotettavana tietolähteenä?


    Robert Collin on minusta todellinen ammattilainen ja erittäin kokenut toimittaja. Hän on tehnyt erittäin hyviä juttuja autoista ja on aina mukana siellä missä tapahtuu. Tulee vähän mieleen Top Gearin Jeremy Clarkson.

    Ehkä olmi voisit antaa 2-3 esimerkkiä väitteesi tueksi!!

      
  • Lainaus:
    11.01.2007 klo 22:57 JOXA kirjoitti
    Eikös nuo pikkuautot ole lähinnä taajama-ajoon ja taajamanopeuksilla ei paljoa merkitystä vaikka EPS välillä jarruttelee? :sunglasses:
    Siis ESP kun en kaikkia turhakkeita tunne! :innocent:


    JOXA on kova pikkuautottelemaan omaa Primeraansa ainakin massaltaan ja alustamitoiltaan isompia autoja. Ensin Peugeot 307 ja nyt C30...

      
  • Mannni kirjoitti:
    AutoBild 1/07
    1. Opel Astra GTC 1.8 (453 pistettä)
    2. Citroen C4 Coupe 2.0 (435 pistettä)
    3. Volvo C30 2.0 (414 pistettä)

    ---------------------------------

    WHAT CAR (UK)/ January 2007:

    1. VW Golf 2.0 TDI 170 GT 3-dr/ £18.100 -- (4/5 Stars)
    2. Audi A3 2.0 TDI 140 Sport/ £18.650 ----- (4/5 Stars)
    3. Volvo C30 2.0D SE/ £19.295 ------------- (3/5 Stars)

      
  • Lainaus:
    13.01.2007 klo 00:02 Critical kirjoitti
    Robert Collin on minusta todellinen ammattilainen ja erittäin kokenut toimittaja. Hän on tehnyt erittäin hyviä juttuja autoista ja on aina mukana siellä missä tapahtuu. Tulee vähän mieleen Top Gearin Jeremy Clarkson.
    si!!


    Colliniin en osaa ottaa kantaa, mutta kuka pitää Jeremyä luotettavana tietolähteenä autoihin liittyen. Hän on varmasti hyvä toimittaja ja tekee viihdyttävää auto-ohjelmaa, mutta tuskin kukaan hänen neuvojensa perusteella autoa hankkii. Top Gear on viihdeohjelma ja hyvä sellainen, mutta ei sen enempää.

      
  • Lainaus:
    13.01.2007 klo 00:02 Critical kirjoitti

    Robert Collin on minusta todellinen ammattilainen ja erittäin kokenut toimittaja. Hän on tehnyt erittäin hyviä juttuja autoista ja on aina mukana siellä missä tapahtuu. Tulee vähän mieleen Top Gearin Jeremy Clarkson.

    Ehkä olmi voisit antaa 2-3 esimerkkiä väitteesi tueksi!!


    Pidän Collinia sensaatiohakuisena toimittajana. Yksi esimerkki on hänen viime talvena tekemänsä koeajo Mercedes R-mallilla.

    Ymmärrän että asian voi nähdä myös toisinpäin, eli nähdä Collin ainoana toimittajana joka ei pelkää ja siten uskaltaa ottaa kantaa asioihin.

      
  • Lainaus:
    JOXA on kova pikkuautottelemaan omaa Primeraansa ainakin massaltaan ja alustamitoiltaan isompia autoja. Ensin Peugeot 307 ja nyt C30...
    Pikkuauton osto oli oma tietoinen valinta koska yksin mahdun siihen hyvin ja kulutuksella pärjää hyvin kilometrikorvauksissa! :sunglasses:
    Toisaalta nuo 307 ja C30 on mopoja? :smile:

      
  • Lainaus:
    13.01.2007 klo 23:12 JOXA kirjoitti
    Lainaus:
    JOXA on kova pikkuautottelemaan omaa Primeraansa ainakin massaltaan ja alustamitoiltaan isompia autoja. Ensin Peugeot 307 ja nyt C30...
    Pikkuauton osto oli oma tietoinen valinta koska yksin mahdun siihen hyvin ja kulutuksella pärjää hyvin kilometrikorvauksissa! :sunglasses:
    Toisaalta nuo 307 ja C30 on mopoja? :smile:


    Sainpas sain kiinni. Joko nyt olisi aika hakea ....
    Koeta keksiä jotain asiallista, kohta sinua ei jaksa kukaan???

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit