Volvo C30 "katastrofi liukkaalla" ?

66 kommenttia
13»
  • Audi on kait ylihinnoiteltu "klongswagen", vai onko käytännössä eroa "perusvolkkareihin"? :sunglasses:

      
  • Vanha 740/940 Volvo oli hyvä auto talvella. Etuvetoisuuden myötä loppui hyvät mallit Volvolta. Uudet eutveto esp-autot käyttäytyvät ääritilanteissa ihan oudosti jokainen, koska esp:n puuttuessa ajoon kuljettaja muuttuu matkustajaksi. En ymmärrä miksi vouhotetaan että kaikissa autoissa pitäisi olla luistonesto? Eikö ennemmin ihmisten pitäisi osata ajaa? Esp:llä ei myöskään pääse auraamattomilla teillä kovinkaan helposti kun se leikkaa kaiken voiman pyöriltä eikä saa vauhtia aikaiseksi. Tämä on todella harmittavaa nykyautoissa kun ei luistonestoa saa edes pois päältä.

      
  • Lainaus:
    04.07.2007 klo 19:13 American Muscle kirjoitti
    miksi vouhotetaan että kaikissa autoissa pitäisi olla luistonesto? Eikö ennemmin ihmisten pitäisi osata ajaa

    Miten tuon ajotaidon jokaiselle (miljardille kuskille joka tilanteeseen) hankkisit?

      
  • Lainaus:
    04.07.2007 klo 19:13 American Muscle kirjoitti
    Eikö ennemmin ihmisten pitäisi osata ajaa? Esp:llä ei myöskään pääse auraamattomilla teillä kovinkaan helposti kun se leikkaa kaiken voiman pyöriltä eikä saa vauhtia aikaiseksi. Tämä on todella harmittavaa nykyautoissa kun ei luistonestoa saa edes pois päältä.


    jotenkin saa sellaisen kuvan että ei tiedetä mistä puhutaan sotketaan esim luistonesto ja ESC (ESP) keskenään, en tiedä minkälaisilla autoilla olet ajanut mutta kuulostaa hiukan oudolta koko juttu ja kyllä osassa autoja saa kytkettyä nuo toiminnot pois tai edes toisen niistä

      
  • Lainaus:
    04.07.2007 klo 19:13 American Muscle kirjoitti
    Vanha 740/940 Volvo oli hyvä auto talvella.
    ...
    Esp:llä ei myöskään pääse auraamattomilla teillä kovinkaan helposti kun se leikkaa kaiken voiman pyöriltä eikä saa vauhtia aikaiseksi.


    No jos se takavetoinen Volvo oli hyvä auto, niin tuskin ajonhallintajärjestelmä tai luistonesto nykyautoja pilaa. Sen verran liukas vanha Volvo kyllä oli verrattuna yhteenkään etuvetoiseen.

      
  • American Muscle: ” Uudet eutveto esp-autot käyttäytyvät ääritilanteissa ihan oudosti jokainen, koska esp:n puuttuessa ajoon kuljettaja muuttuu matkustajaksi.”

    ESP puuttuu ajoon kun auto alkaa luistaa. Eli kun kuljettaja on hankkiutunut tilanteeseen, jollaista normaaliliikenteessä ei pitäisi tapahtua. Sellaisen kuljettajan pitääkin muuttua matkustajaksi kunnes tietokone on korjannut hänen virheensä. Sen jälkeen hän voi yrittää toivottavasti jotain oppineena uudestaan, josko ajaminen siitä eteenpäin sujuisi paremmin.

    Aktiiviseen ajamiseen useimmat ajonhallintalaitteet sopivat erinomaisen huonosti, minulta meinasi päästä itku kun toissa talvena vein uuden ESP:llä varustetun autoni jääradalle ensimmäisen kerran. Edellinen oli ollut suht’ tehokas takavetoinen lukkoperällä ja ilman mitään tietokonekotkotuksia. Sitä oli ollut kiva viedä jääradalla jumalattoman pitkässä luistossa ja nyt alkoi jarrut päristä kun edes suunnitteli vauhdikasta kurvin ottoa.

    Ainoa edes vähän luistoa muistuttava mitä saan enää autoni tekemään on käännös, jossa peruutetaan vauhdilla ja vempautetaan 180 astetta. Mutta sen jälkeen ei enää voi jatkaa vauhdilla kun tietokone ei anna antaa hetkeen koneelle kaasua moisesta huimistelusta järkyttyneenä.

    Mutta tämä on pieni hinta autosta, jonka uskaltaa antaa turvallisin mielin vaimolle tai tyttärelle kelillä kuin kelillä. Edes isäni ei liki kahden miljoonan kilometrin kokemuksestaan huolimatta enää lainaillut edellistä autoani sen jälkeen, kun oli neljännen kerran spinnannut ihan tavallisessa risteyksessä.


    [TeeCee muokkasi tätä viestiä 13.07.2007 klo 18:38]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit