Subaru Legacy automaatti

222 kommenttia
1234568»
  • Tuota:

    Peräti 50cm ja vain 48cm!

    Freelander-kuski ajaa epäröimättä jokeen Jeep-kuskin jäädessä rannalle epäröimään ja kiroamaan autonsa kahlaussyvyyttä, jonka edessä oleva vesistö ylitti sentillä. Tosin Freelander-kuskikin toivoo mielessään, ettei kukaan heitä jokeen isoa kiveä, joka synnyttäisi yli sentin korkuisen aallon.




    Toi olis muuten todella kiusallinen tilanne - jäi Jeep rannalle mun autonhankinnassa :neutral:

      
  • Discovery 3 lienee edellä mainituista arvostetuin maastoauto, tosin suomalaisilta keskustelupalstoilta on saanut sen käsityksen, että auto viettää suurimman osan elämästään pajalla.

      
  • Jaa että kuka jaksaa innostua Tekniikan Maailman, Teknikens Världin taikka Tuulilasin testeistä ? No helvetti, noihin lehtiin liityy julkinen uskottavuus ja luotettavuus, toisin kuin eräisiin muihin lehtiin.



    Kuka on niin pösilö, että jaksaa innostua ruotsin AMS:in jutuista ja testeistä ? Muutama 25-vuotias maksettu ruotsalaishomo, jotka eivät edes osaa kirjoittaa, leikkii autotoimittajaa.



    Laatulehti ?



    Buuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuaaaaaaaaaaaaaaaaahaaaaaaaaaaaaaaaaaaahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa . . . . . . .

      
  • andertz:

    Jaa että kuka jaksaa innostua Tekniikan Maailman, Teknikens Världin taikka Tuulilasin testeistä ? No helvetti, noihin lehtiin liityy julkinen uskottavuus ja luotettavuus, toisin kuin eräisiin muihin lehtiin.

    Kuka on niin pösilö, että jaksaa innostua ruotsin AMS:in jutuista ja testeistä ? Muutama 25-vuotias maksettu ruotsalaishomo, jotka eivät edes osaa kirjoittaa, leikkii autotoimittajaa.





    En kyllä kovin korkealla noteeraa TM:n testejä. Tässä vuosien varrella olen huomannut erittäin ärsyttävän seikan. Nimittän lievää "kotiinpäinvetoa" eli jos tuote on pohjoismainen tai peräti suomalainen, niin se mainitaa kyllä positiivisena seikkana. Kyllä varmaan muuallakin maailmassa tätä harrastetaan, mutta kyllä se kyseenalaistaa osin nämä "testit" joten parempi ottaa ne vähän niinkuin viihteenä.

      
  • Tuota:

    Peräti 50cm ja vain 48cm!

    Freelander-kuski ajaa epäröimättä jokeen Jeep-kuskin jäädessä rannalle epäröimään ja kiroamaan autonsa kahlaussyvyyttä, jonka edessä oleva vesistö ylitti sentillä. Tosin Freelander-kuskikin toivoo mielessään, ettei kukaan heitä jokeen isoa kiveä, joka synnyttäisi yli sentin korkuisen aallon.




    Missasit pointtini. Tuo kahden sentin ero ei todellakaan merkkaa mitään. Pointtini olikin, että sittariksi Freelanderin kahlaussyvyys on aika esimerkillinen verrattuna oikeisiin tosimaastureihin, jotka painivat aivan samoissa luvuissa. Siksi sanoin, että vain 48cm. Jeep on kuitenkin kovaksi maastomenijäksi mielletty.



      
  • Herbert:



    Oikeiden maastureiden maavaraa ei oikein kannata verrata citymaastureihin, vaikka tuo Pajeron luku on ihan tyypillinen luokan edustaja. Oikeissa maastureissa matalin kohta on yleensä taka-akselin tasauspyörästön alla. Muualla on enemmän tilaa. Lisäksi osumat ei haittaa, koska rakenteet ovat tukevia. Auto voi jäädä kantamaan taka-akselista, mutta se ei haittaa. Citymaasturissa maavara on lähes sama koko auton mitalla eikä osumia saa tulla, jos paikat pitää pysyä ehjänä. TM:n citymaasturivertailussakin todettiin, että pohjassa on jotain johtoja, liittimiä, katalysaattoria ym. vaarassa.

    Eli oikeassa maasturissa maavaran voi käyttää kokonaaan ja vähän ylikin, sitymaasturissa pitää jättää pelivaraa.




    Juu, toki asia on noin, enkä muuta ole väittänytkään. Foresterissa tai Volvossa ottaa todennäköisemmin joku arka paikka kiinni kuin Pajerossa, se on selvä.





      
  • MMS:

    Nimittän lievää "kotiinpäinvetoa" eli jos tuote on pohjoismainen tai peräti suomalainen, niin se mainitaa kyllä positiivisena seikkana.




    Kyllä minusta ainakin on positiivinen asia, jos tuote on kotimainen. Ehkä sinulle asialla ei ole väliä, mutta onhan helppoa jättää huomioimatta tuollaiset asiat aivan kuten on helppoa painottaa arvostelua enemmän oman maun mukaiseksi.



    Kaikki ei voi olla kaikille valmiiksi pureskeltua, mutta ei se tee testistä huonoa.

      
  • vastaan toisessa ketjussa oleviin kommentteihin:



    herbert:



    Älä nyt. Eihän uusimman numeron tyypeissä dieselfarkusta löytynyt juuri mitään moitittavaa.





    -niin no mitäpä siinä olisi merkittävää moitittavaa verrattuna niihin muihin?



    tuon olen ajan kanssa huomannut, kun olen subaruihin liittyviä lehtijuttuja lukenut, eli kun on kyseessä vain koeajo, tai muu testi jossa ei ole muita autoja, Subarua kyllä kehutaan ja nelivedon tuomaa ylellistä pitoa joskus hehkutetaan, ja kaikki alhaiset painopisteetkin toisinaan allekirjoitetaan, ja mitään sellaisia moitteita ei ole, josta voisi kuvitella että sitten jossain 6 auton vertailussa jäätäisiin jumboksi.



    Mistä se voi johtua herbert ?? kehutaanko ''surkeaa'' subarua vain koska kaikkea pitää kehua, ja vertailussa sitten lyödään kuin vierasta

    ( kirjaimellisesti ) sikaa?



    eikö sinusta ole jännää, että esimerkiksi koeajossa mainitaan että ''subarun tapaan ikkunat ovat kehyksettömät'', sitten kun on vertailu kyseessä, moititaan oikein kuvan kanssa että ne on arveluttava ratkaisu, ja niihin voi vaikka lyödä päänsä?



    ok, ei siitä varmaan pisteitä rokotettu, mutta kertoo oleellisen toimituksen asenteesta ja MOTIIVEISTA.







    Miten se laadukkuus näkyy, jos juuri uudistunut tavis voittaa?



    -voittaa mitä voittaa. Auto zeitungin testissä käsittääkseni Legacy pesi kuitenkin ajettavuus/ajodynamiikka osiossa uudemmat kilpailijat mm, Passatin. Eikä sitäpaitsi kesäkelitestissä asvaltilla edes subaru pääse täysin oikeuksiinsa- aina vaahdotaan testituloksista, mutta kukaan ei tunnu koskaan ottavan huomioon että kesätestissä kun on liuta etuvetoisia ja yksi nelikko, se nelikko kärsii monessakin mittauksessa.



    Miksei muuten TM tee talvitestiä pääkallokelissä jossa nuo mainiot ja turvalliset suosikit rypisivät kunnolla subarun edessä...

    Siinä vietäisiin ''parasta ajettavaa'' mondeotakin kun mätää pässiä.



    tuosta kokonaan uudet mallit vastaan vanhat:



    onhan se päivänselvä asia että yleensä useimmat osa-alueet PARANEVAT kun automalli pannaan kokonaan uusiksi, kuten äänieristys, tilat, yleensä hallittavuus ( siihen liittyvät varusteet jne ) kulutus, jne. Kaikki nuo on asioita joissa jaetaan pisteitä näissä saatanan vertailuissa. Eikö silloin ole kohtuullista että autot ovat ainakin suht samalta mallivuodelta, eikä 5-6 vuoden erolla?







    andertz:



    Volyymijoukkoon ?



    Kyllähän Subaruakin valmistetaan paljon, varmaan 800.000 kpl/uosi.






    -Kyllä, muuallapäin maailmaa löytyy paljon kuljettajia jotka ymmärtävät hyvän päälle, tarvitsevat subarun ominaisuuksia, ja haluavat maksaa siitä.



    Esimerkiksi mm. Briteissä Impreza WRX on todellinen kulttiauto.



    Suomessa marginaalimerkki. Muualla ei mikään harvinaisuus, mutta ei missään käsittääkseni myydyimpien joukossa.



    Turha siis suuttua jos sanon ''volyymijoukko'', se nyt vaan on nimitys autoille joita myydään kuin grillimakkaraa helteellä

    :lol: :sunglasses:

      
  • Itse ketjun otsikkoon liittyen:



    odotellessani autoni huoltoa, juttelin Subaru MYYJÄN kanssa.



    Kysyin mikä on automaatti-mallien nelivedon periaate.

    Myyjä vastasi ja näytti jotain esitettä että ainakin joillain koneilla varustetuissa malleissa ( en muista tarkemmin ) on ''perustilana jatkuva voimanjako eteen 40- taakse 60%, ja tilanteen vaatiessa mennään kohti 50-50 suhdetta.



    Eli sellainen leikkineliveto, jos äijän puheisiin oli uskominen.



    Itse en ole asiaan perehtynyt, enkä väitä mitään, koska automaatit eivät kiinnosta.

      
  • "Turha siis suuttua jos sanon ''volyymijoukko'', se nyt vaan on nimitys autoille joita myydään kuin grillimakkaraa helteellä"



    Joo ja sitten ne asiantuntijat syö savukylkeä?

      
  • simppa:

    Freelanderin maavara on myöskin 22 cm ja kahlaussyvyys peräti 50 cm, joka on sittarille kelpo luku. Esimerkiksi Jeep Wranglerin kahlaussyvyys on vain 48 cm, ja se on kuitenkin "oikea" maasturi.

    Volvo XC70:sen maavara on 21 cm samoin XC90:sen, joten eivät nuo Subarun luvut nyt täysin tavattomia ole.

    Mutta hyviä lukuja nuo Subarun, Volvon ja lantikan ovat. Esimerkiksi Pajeron maavara on vain 22,5 cm, joka on mielestäni yllättävän vähän kun vertaa vaikkapa ilmajousitetun Discon 31 cm maavaraan. Tosin tuo Discon maavara on aika helvatun suuri, vertaa sitä mihin vaan, samoin 70 cm kahlaussyvyys on jotain, mihin moni kilpailija ei pysty.

    Moni "oikeaksi" mielletty maasturi on täysin samoissa luvuissa Subaruiden ja Lantikan sekä Volvojen kanssa.

    Perus Imprezan ajettavuudesta voi olla montaa mieltä. Mielestäni ennemminkin keskitasoa luokassaan, sillä se ohjaustehostin on aika onneton. Tämän on suurin osa lehdistöstäkin pannut merkille.




    Discovery 3 ei tarjoa mitään kovin erikoista luokassaan. 31 cm maavara on akselin keskellä, ei tarvi mennä kuin vähän sivummalle niin tukivarsikin on alempana, se on täysin kiinni siitä mistä mitataan. Esteitä ei todellakaan ylitetä pohjalla vaan ne ylitetään renkaalla. Asiat jotka myös merkitsevät paljon, on mm. joustovarat sekä neliveto ja sen toteutus. Kun discoveryn ilmajousitus on yläasennossaan, ei joustovaraa ulospäin ole yhtään. Mutta mikä käytännön etu on sillä että auto painaa aivan jumalattomasti verrattuna muihin maastureihin ?!? Paino on joka ikisellä saralla miinusta, maastossakin ylipaino on erittäin suuri miinus, muta, hiekka, ja kaikki muut alustat saavat auton painumaan selvästi helpommin mitä kilpailijat, tutkittu ja testattu juttu myös puolueettomissa maasturi vertailuissa. Toisin sanoen, pehmeällä voi ihan hyvin odottaa japsien menevän discon tasoisesti, ellei paremmin, ne ovat kevyempiä, ja ulosjoustot riittävät ottamaan discoveryn "maavara" edun kiinni, discossa kun ei enää siinä vaiheessa sitä ulosjoustoa ole. LC:n maavara on 215, jeep grand cherokeen 200, pajeron 225, defenderin 245. Maavara oikeassa maasturissa on usein hämmästyttävän matala, mutta useimmat eivät hoksaa ajatella kokonaiskuvaa, se on mitattu akselin alta. Maavaraa mahan alla näissä autoissa on siitä huolimatta loistavasti ja riittävästi maastoonkin. Aivan taatusti myös pajeron ja land cruiserin alustan alta mitattu maavara on siellä yli 30cm lukemissa. Sitten citymaasturi - maasturi asiasta, se mikä myös erottaa citymaasturit maastureista on alustassa se että miten matalalla siellä on helposti särkyvää ja muuta vastaavaa herkkää tavaraa. Veikkaampa että freelanderissakin on paljon särkyviä osia matalalla.



    Joustovaroista, discovery on vakiona niissä hyvä, koska kallistuksenvakaajia ei tarvita, koska jousitus on ilmajousitus. Muut maasturit eivät ihan samaan pääse ilman kallistuksenvakaajien irrotusta.



    Neliveto mikä discoveryssä on, ei todellakaan edusta mitään hyvää luokassaan. Selvästi paremat järjestelmät löytyy mm. Jeepin Grand Cherokeesta ja Mitsubishin Pajerosta ja useista pickupeista. Luistonesto riippuvaisuus näkyy kyllä jarrujen epätasaisena kulumisena, jarrujärjestelmien ennenaikaisena rikkoutumisena ja ylikuumenemisena. Mitäs veikkaat, mitä jarrut tykkää parin kolmen tunnin suojumituksesta päivittäin ? Ne on suunniteltu satunnaiseen maastossa vierailuun. Freelanderin nelivetoa voi hädin tuskin kutsua kunnon nelivedoksi. Se on totetutettu haldexilla, oikeassa maasturissa vähintään keskitasauspyörästö menee lukkoon, eikä välissä ole silloin mitään helposti lusahtavia ylimääräisiä kytkimiä.



    Kahluusyvyys 70cm löytyy myös pajerosta ja land cruiserista yhtä hyvänä, joten mikä siinä muka on erikoista ? Ei niin mikään.



    Eli, tässä tuli taas tehtyä pieni vertailu, discon isot miinukset ovat massa ja nelivedon toteutus. Hyvät puolet joustovarat tietyin varauksin ja kulmat. Muissa maastureissa on parempia nelivetoja ja yleensä ottaen selvästi pienempi massa.



    Väitätkö simppa että XC90 pärjää yhtään pajerolle, discolle tai LC:lle kun mennään oikeasti metsään, puhumattakaan XC70:n tai freelanderista ? Ei pelkkä näennäinen akselinalusmaavara merkitse käytännössä mitään. Alusta, käytännön maavara ja neliveto ovat ne jotka merkitsevät.

      
  • Voinen kommentoida legacyn vertailua mondeoihin yms kun hommasin juuri ensimmäisen subarun: (outback diesel)



    Käsittääkseni subarut hommataan juuri nelivedon takia eikä vertailu suunnilleen samankokoisiin 2-vetoisiin tee sille täyttä oikeutta. Näin ainakin minä tein,

    kriteeri oli keskiokoinen 4-vetoinen perhefarmari ja hinta max n 40 tonnin kieppeillä varusteineen. ja citymaastureista en tykkää. 4-vedon toteutustavalla ei ole isompaa merkitystä mulle, kunhan satuin tykästymään kun ekan nelkun hommasin.

    tarpeeksi hyvin toimiva haldexkin, selkeästi 2-vetoset peittoaa.



    Ko kriteerit supistavatkin valikoiman yllättävän pieneksi, niitä on octavia 4x4 /scout ja subarut legacy ja outback ja seat altea xl freetrack. no volkkarilta tais juuri tulla golf mutta vain pienemmällä dieselkoneella. lisämaavara selkeä etu, tästä tuli juuri hyvä esimerkki kun tulin tenolta kalasta, mökkitie oli sellainen etta normaalilla 2-vetoisella olis ollut lirissä.



    edellinen oli octavia 4x4 fsi.



    toistaiseksi erittäin tyytyväinen, dieselkoneen ihan alavääntö sais olla parempi, mutta mielestäni selkeästi mukavampi kuin koeajamani seat altea xl freetrack, jossa oli 170 hv volkkarin pumppusuutindiesel. on myös ensimmäinen diesel-auto mulle tämä.



    Vaikken autoani millään exel-kaavoilla valitsekaan, olis mielenkiintoinen vertailu esim octavia scout/outback/freetrack ja sitten selkeästi kalliimmat volvo xc 70 ja audi a6 allroad.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit