Suzukin avolava

6 kommenttia

TM:n palstan uutiset-osasto kertoo hauskoja juttuja:



http://www.tekniikanmaailma.fi/uutiset/suzukilta-avolava-jenkkimarkkinoille



Mahtaa olla kova kysyntä tuollaiselle, varsinkin sillä isommalla koneella. Milloinkohan valmistajat saavat markkinoille noita nykyisiä pick uppeja pykälää pienemmän mallin markkinoille? Niitä ei ole ollut yhtään ainakaan 15-20 vuoteen markkinoilla. Fordin P100 ja Subarun avolava ovat viimeiset, niiden tuotanto loppui 90-luvun alussa. Ainoa taitaa niiden lisäksi olla joku Dacian viritys, jota ei itäblokin ja Ruotsin lisäksi taida olla muualla myyty. Ja onhan Subarulla edelleen Outbackistä tehty versio, mutta huimalla 360 kilon kantavuudella ja metrin pituisella lavalla ei tavaraa kuljettavan tarpeisiin vastata.

  
  • No onhan näistä suomessa tutuista avolavoista, hiluxit, mitsut ja nissanit, tarjolla ollut takavetoisia versioita jo kauan aikaa, juuri nyt taitaa vain toyota tarjota 2 vetoista vaihtoehtoa. Eikä tuo oikeastaan kovin iso auto ole.



    Onkai näitä pienempiä avolavoja ollut japanissakin jo pitkän aikaa, uskon että niille ei kovin paljon kysyntää täällä ole, koska ei niitä suomessa ole myyty sitten 80-luvun.



    Muistkaakseni Skodallakin oli joku fabiaan tai feliciaan vai mikähän se oli, perustuva avolava jossain. Mutta sitä ei tuotu suomeen.



    http://www.careos.com/pics/BiblioPHO/net/pickup_1994.jpg



    :smile:

      
  • kyllä skoda felicia pick up mallia tuotiin ja jopa sitä 4 paikkaista

    missä on takaseinän mukana siityvät istuimet eli fun mallia josta on jo tullut keräily kohde...

      
  • Onhan Nissanillakin NP300, ja vaikka tuo 4x4 onkin, niin hinta on likipitäen sama kuin takaveto-Hiluxilla.

      
  • Italialaiset ovat edelläkävijöitä ja tuottavat juuri niitä pickupeja mitä Jenkkien kuljetustarpeet vaativat...



    image

      
  • Olihan TM:n mopoautovertailussakin 9/07 yksi pick up-malli... Ja onhan tuota Skodaa täälläkin myyty, viimeiksi kai joskus vuonna 2000 eli uusimmatkin alkaa olla elinkaarensa loppupuolella. Nyt sitten Dacialta on taas tulossa uusi malli, ilmeisesti ei vain Suomeen. Sinänsä Skoda tai Dacia voisi olla ihanteellinen auto työ- ja kauppamatkoille, koska dieselinä kulutus on varmaan pieni ja dieselvero alle satasen. Fiatilla on muuten vastaava malli nytkin markkinoilla, vaikka ei Suomeen tuodakaan, ehkä verouudistus (jos menee läpi) muuttaa tilanteen? En tosin tarkkaan tiedä, miten pakettiautojen hinnoittelu käytännössä lakiehdotuksen mukaan menee. Päästöperustaisena ainakin luulisi tuollaisten autojen saavan etua, koska lavan mitat ei enää ole esteenä (uskomatonta mutta totta, Lex Timangia ehdotetaan haudattavaksi).



    Mutta nuo eivät mielestäni ole pykälää pienempiä kuin Suzuki, Hiluxit yms. Ne ovat pari, kolme pykälää pienempiä eivätkä myöskään soveltuvia huonoille teille. Nissan NP300 on saman luokan auto kuin Hilux, normikulutus vain hieman isompi (8,3 / 9,1 l/100km).



    Linkin kommentteineen laitoin lähinnä siksi, että maailmalla isoja bensa(diesel-)rohmuja ei lehtitietojen mukaan tunnu enää kukaan ostavan, edes amerikassa. Venäjäkin on menossa tukkoon, kun Suomessa satamat ovat pulassa autovarastojensa kanssa. Mahtaa olla valmistajalla fiilikset korkealla, kun vuosien kehitystyön jälkeen tuollainen bensarohmu saadaan markkinoille suoraan tällaiseen romahdukseen. Voihan tietysti olla, että Suzukin uusi avolava on amerikkalaisittain pieni ja taloudellinen auto, mutta kun kuulemma siellä jopa Honda Civicin tyyppiset autot ovat nyt niitä, jotka enää menee kaupaksi. Epätaloudellisemmat eivät kelpaa.

      
  • Pitää muistaa että jenkit ovat ostaneet aika huimalla tahdilla uutta autoa ja määräkin on suuri, joten heillä on kriisien kohdatessa AIVAN eri mahdollisuus olla ostamatta läheskään samaan tahtiin autoja ilman että on hankalaa jokapäiväiselle elämiselle.



    Jos autoja on tullut ostettua vuoden-parin välein ja pihassa on niitä monta niin ei ole vaikea lopettaa ostamista vaikka vuodeksi-pariksi. Sellainen ei edes tunnu missään paitsi ehkä jos on tottunut vähän väliä niitä ostamaan. Aivan eri asia kuitenkin kuin Suomalaisilla yhdellä ikivanhalla kituuttelevilla jotka eivät voi venyttää vuosikymmenen pituista autonostoväliään ihan yhtä helposti...



    Eli jos jenkeissä myyntiluvut perustuvat keskimäärin neljän vuoden välein tehdyille auton ostoille niin muutos on suuri kun porukka päättää eräänä vuonna jättää väliin.



    Jenkeissä saattaa pickupien myynti jatkua entiseen tapaan yhtäkkiä jos tilanne muuttuu paremmaksi pian, tosin niin ei tule käymään...mutta kuitenkin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit