Mitä mieltä olette uudesta Ministä? Pakko sanoa että pelkkien kuvienkin perusteella tulee hyvä fiilis.
Omat ajot ovat vähentyneet entisistä kilometrimääristä työnkuvan vaihtumisen vuoksi, ja tekisi mieli ostaa seuraavaksi autoksi jotain hauskaa. Hmm...olisiko Ministä pidempiaikaiseksi kumppaniksi? Ja nimenomaan Clubmanista...
http://www.mini.com/fi/fi/introducing_mini_clubman/index.jsp?content=content.jsp%3FrefType%3DteaserHomepage%26refPage%3D/fi/fi/general/homepage/content.jsp
Kieltämättä siistinnäköinen peli. Design-tuotteesta joutuu maksamaan ylimääräistä, mutta ainakin erottuu joukosta.
Mielestäni Minin retroversiot ovat onnistuneita. Olen istunut kyydissä ja ajanut aikanaan alkuperäistä Miniä aikalailla. Viritimme sen 1000 cm2:n Cooperiksi. Teho ei laskenut yli 20%, sillä hakkasimme kolmista liikennevaloista peräkkäin Watrburgin rehdissä kilpailussa.
Innostuin ottamaan viivat S80 T6:lla yhtä erittäin nopeata Miniä (alkuperäinen korimalli) vastaan (osallistunut ratapäiviin hyvin tuloksin). Minikuski töppäsi vaihdossa kakkoselle, joten en tiedä kuinka olisi muutoin käynyt. Autolla oli yllättäen pito-ongelmia...
Rauhallisen ajelun jälkeen tulin mutkaiselle moottoritien kiihdytyskaistalle ja kiihdytin täysillä ylimpään sallittuun nopeuteen. Mutkaisuudesta johtuen Mini jäi selvästi jälkeen (=edelleen ne pito-ongelmat!). Ehkä toisen kiihdytyspaikan valinta ei ollut sattumaa.
Joskus sitä näköjään lapsettaa allekirjoittanuttakin, mutta kiihdytyksen voi lopettaa ajoissa, jolloin vieruskaverin ei tarvitse myöskään vaarantaa itseään tai muita tielläliikkujia törkeillä ylinopeuksilla. Auton teho/painosuhde vaikuttaa kummasti ajotapaan.
Osta pois!
Emäntä on nyt pari viikkoa ajellut Clubmanilla. Joitakin ajatuksia.
-Auto on OIKEASTI kuin mikroauto. Ei turhaan niiaile. Mukava ajaa, mutta helposti menee "överin" puolelle.
-Dieselkone+automaatti toimii jouhevasti. Manuaalia kerran kokeilleena hankkisin itselleni mieluummin automaatin (makuasia tietenkin)
-Ikkunapintaa on PALJON. Olo on kuin akvaariokalalla.
-Jos tarvitset farmariauton, et tarvitse Miniä. Peräkonttiin mahtuu golfbägi.
-Takatilat ovat omaan makuun ihan sopivat.
-peräluukun ovet sekä "kaappari" kannattaa muistaa sulkea oikeassa järjestyksessä.
-Loistava idea on sisätilojen "tunnelmavalot".
-Mittaristo on omaan makuun "väärässä paikassa" ja "epäselvä". Emännän mielestä päinvastoin.
Tyytyväisiä ollaan ainakin tähän asti.
Olen viikon verran ajellut Chili varustellulla Clubman S:llä ja olen erittäin tyytyväinen valintaani Tilaa on riittävästi pienelle perheelle - makuasia tosin. Ajettavuus on aivan uskomattoman nautinnollista jos pitää sporttisuudesta. ...ja onhan se hemmetin hyvän näköinen!!
Mielestäni aika paha tyylimoka miniltä laittaa vaan yksi kaappariovi clubmaniin. Ja muutenkin mittoja kun katsoo, niin herää vähän sellainen kysymys, että miksi suotta ostaa clubman joka on vain 20cm normi miniä pidempi ja 3000e luokkaa kalliimpi (alkaen malleista jos katsotaan). Tilaa siinä on joka tapauksessa vähemmän, kuin perus hatchbackissa.
Jos haluaa välttyä turhalta arvontippumiselta, niin mielummin itse sijoittaisin muutaman vuoden vanhaan muutaman kymmenentuhatta kilometriä ajettuun. Mini cooper S, tai miksei jopa Works mini cooper S malliin. Saat enemmän hupia rahoille. Tietysti jos teho ei ole koskaan innostanut, niin kyllä niitä hyvin varusteltuja perusmallejakin saa todella edullisesti ja vaikka cabriona, joka on aina niin kiva kesällä.
Mopo on mopo, ovista viis tai kuus?
Nipa_:
Tosta Clubmanin koosta sen verran, että se on hyvin tarkoin harkittu kompromissi ajo-ominaisuuksien ja juuri riittävän lisäkoon välillä. Itsellä ei olisi ollut mahdollista hankkia perinteistä Miniä, mutta Clubman riittä juuri hyvin
Mun mielestä on tosi hieno yksityiskohta, että kaappariovi on vain toisella puolella Makuasioita tosin.
Pikku paska kalliilla hinnalla, kun samalla rahalla saa jo ihan auton kokoisen kulkineen....
Ammattilainen:
hauska provo mitä auton koolla on tekemistä asian kanssa.
Onko iso auto automaattisesti laadukkaampi tai parempi ajaa.
Omat kokemukseni eivät puolla tuota.
Miniä nyt tuskin ostetaan perheeseen joka tilaa tarvitsee. Minä en tarvitse tilat kuin kahdelle ihmiselle, ja mitään jättiläisiä ei olla kumpikaan. Nimimerkki HM1 on minun linjoillani: kaappariovi vain toisella puolella on ok.
Mutta ilmeisesti Mini jää hankkimatta, sillä onpa auto mikä hyvänsä, kovaa melua en hyväksy omaan autooni.
Ammattilainen:
Eiii välttämättä. Ihan sopivan kokoinen auto kolmen hengen perheelle. Jos ei suurempaa tarvitse niin sopiva.
Jos ja kun autoilu voi olla jotakin muuta kuin siirtymistä paikasta A paikkaan B, voi olla mukavampaa/tyylikkäämpää tehdä se sellaisella "kulkimella" kuin itse haluaa. Vaikka esimerkiksi Ford tai Toyota olisivat kuinka "huippuja" tai omaisivat LOISTAVAN hinta-laatu-suhteen, olen varma että vaimokkeeni ei ed mainittuja hankkinut. Eihän Mini "äijä"-autoksi ole tarkoitettukaan. Ideana on erilaisuus, jota kaikkia eivät halua.
Täytyy myöntää kuitenkin että vaikka perheestä löytyy LR ykkös/matka-autona niin voisi tuolla Minillä tehdä Lapin reissun kesäaikaan ihan hyvin.
Mini on mainio auto. Kaupungissa tai syheröteillä aivan erinomainen verrattuna mihin vaan. Jos ajo on maantiepainotteista, ei Mini mielestäni ole elementissään. Rengasmelu on todella kovaa, ja penkit ainakin edellisen sukupolven Cooperissa aivan perseestä. Lisäksi lyhyen akselivälin takia Mini kyllä tuntee urat.
Mutta kaupunkiin tai mutkatiepätkälle yksi parhaita autoja. Voin suositella.
Muistankohan nyt oikein, Simppa, että sinulla oli joskus Mini? Minkä aikaa se ehti käytössäsi olla? Entä jäikö mielikuvaa auton laadusta vikojen suhteen?
Juu, Mini oli vaimon työsuhdeautona pari vuotta. Ei meinnannut antaa sitä minulle ajoon, kun itse piti siitä kuin hullu puurosta.
Auton laatu oli ihan ok. Lievää natinaa esiintyi, ja auton materiaalit resonoivat hieman mankan tahdissa. Lisäksi rengaspainevalo temppuili muutamaan otteeseen.
Mutta todella positiivinen kuva kyseistä kulkineesta jäi.
simppa:
Onko Simppa edes ajanut uudella Minillä vai jauhatko taas ilman kokemusta autosta jota kritisoit?
Minusta nimittäin uudessa Minissä ei melu ole lainkaan kovaa varsinkaan edes suunnilleen saman hintaluokan autoihin verrattuna, penkit erinomaiset ja uraherkkyys ei takuulla ole ongelma.
Kritisoin Miniä? Jotain tolkkua. Mielestäni kirjoitukseni Ministä ovat olleet todella positiivisia. Nuo kokemukset ovat edellisestä mallista. Jokaisessa autossa on puutteensa, ja Minissä ne olivat nuo. Uudenkin Minin rengasmelua on kyllä moitittu aika kovaksi, ja kuvien perusteella penkit näyttävät samasta puusta veistetyiltä kuin edellismallinkin. Pitää kuitenkin käydä kokeilemassa.
Ja edelleenkin Mini on mielestäni loistava auto puutteineenkin.
Ok Simppa, kiitos vastauksesta. Täytyy kesän aikana vääntyä koeajolle. Täälläpäin koeajoon saaminen voi olla hankalaa, ainakin Cooper S mallia ei ilmeisesti tuossa lähikaupungissa ole koeajoon tarjolla.
Muistakaa S-malliin ottaa lisävarusteena saatavilla oleva tasauspyörästön lukko jos mahdollisimman hyvä pito on tärkeää.
Minusta Minin melutaso on erittäin alhainen, etenkin kun katsoo kokoluokkaa. Muutenkin erittäin hyvälaatuinen auto.
Vernon vili: ehdotan että pyydät lähiliikkeestä Minin koeajoon ja että varaavat toisesta paikasta sinulle S:n, ja saat 'kokeilla' sitä perusMiniä ajamalla sinne toiseen liikkeeseen S:n luokse...
Tämä siisjos lähiliikkeesi on niin kyvytön etteivät saa sinulle kokeiluun edes suunnilleen haluamaasi mallia, joka olisi aika heikkoa palvelua ja kummallinen suhtautuminen.
Oikeen hyvä ehdotus. Täytyy muistaa kun tulee ajankohtaiseksi.
Tällaisten "retro" autojen muotoiluun kyllästyy melko pian, mm. uusi Kupla ei oikeen enää innosta muodoillaan, mutta tuo Mini on tässäkin suhteessa todella hyvin onnistunut.
vernon vili:
Puhumattakaan PT Cruiserista, jota alkuun sai jonottaa yli puoli vuotta, mutta jota nyt näyttää saavan käytettynä miltei samaan hintaan kuin saman verran ajetun Neonin.