Diesel on syöpärottelo

129 kommenttia
«1345

Britanniassa on ehdotettu, että dieselkäyttöisiltä autoilta kiellettäisiin pääsy suurkaupunkien keskustoihin - "diesel tappaa meidät", kirkuvat lehtien otsikot saarivaltakunnassa.

Syynä ovat syöpää aiheuttavat pienhiukkaset, joita diesel tupruttelee ilman sakeaksi. Toki joissakin malleissa on hiukkassuodattimet, mutta pakollisia sellaiset eivät ole ja ne yleistyvätkin vasta joskus ensi vuosikymmenen puolella, jolloin saasterajat tiukkenevat niin, ettei diesel enää olisi luvallinen ajopeli ilman hiukkassuodatinta.

Kun Suomessa sadat tuhannet ihmiset ajavat 20 vuotta vanhoilla autoilla, merkitsee se sitä, että vasta joskus 2030-luvulla maastamme katoavat vähitellen dieselautot, joissa ei ole hiukkassuodatinta. Saamme siis liki 30 vuotta nauttia syöpärotteloiden ilmavaivoista ja saatella syövän runtelemia omaisiamme ennenaikaisiin hautoihin!

Tupakoitsijoiden syöpäkääryleisiin on hanakasti puututtu ja lopetettu esim. ravintoloissa tupakointi, mutta vielä saa syöpärotteloilla ajella ihmisten keuhkot täyteen p*askaa. Miksi? Milloin dieselkäyttöiset autot kielletään, kuten Britanniassa jo äänekkäästi vaaditaan?

Diesel edustaa muutenkin kehittymätöntä teknologiaa eikä se kuulu enää 2000-luvulle. Olen istunut hienoissa ja kalliissakin, nykyaikaisissa syöpärotteloissa eli dieselautoissa mutta kyyti oli hirveää. Diesel tärisee, kolisee, ronklottaa, vapisee, vavahtelee, korisee, nakuttaa ja huutaa säälittävästi mutta äänekkäästi armoa kiihdytettäessä. Oli sitten vaikka nk. saksalaista laatua.

Muita dieselin ongelmia on mm. käynnistymättömyys kylmällä, vedon yhtäkkinen loppuminen kiihdytettäessä, suuret huoltokustannukset, suuret korjauskustannukset, dieselvero, kylmyys talvella ja imago-ongelmat: joskus huomio kiinnittyy vaikkapa komeaan Bemariin, joka sitten käynnistetään jolloin paljastuu, että auto onkin syöpärottelo. Sellaiseen suhtautuu säälinsekaisella naureskelulla ja epäuskolla! Aivan kuin jollakulla olisi tyylikäs smokki päällä mutta jalassa punaiset kumisaappaat! Diesel kuuluu leikkuupuimureihin, ei autoihin - varsinkaan sellaisiin, joilla haetaan arvostusta.

Kahdella seikalla ihmiset puolustavat dieseliä: tulee kuulemma halvemmaksi ajaa sellaisella. Minusta osoittaa valtavaa suhteellisuudentajuttomuutta, jos on varaa ostaa esim. 30-50 tuhannen euron auto mutta sen jälkeen tiiraillaan polttoaineen hintoja. Minä olen vain keskituloinen ( 2640 €/kk ) eikä minulla ole varaa ostaa edes 30 000 hintaista autoa, mutta silti en MILLOINKAAN katso polttoaineen hintaa, ostan bensaa mistä sattuu eikä tee kipeää. Mutta aina on näitä karvahattumiehiä, jotka ajavat kaupungin toiseen ääreen jos siellä on menoneste pari senttiä halvempaa!

Toinen seikka, millä ihmiset perustelevat dieselin hankintaa on sen vääntö. Kumma juttu, perheemme toisessa autossa on bensakone ja vääntöä noin 300Nm. Ei ole ollut minkäänlaista tarvetta lisäväännölle. Ei se ole bensakoneen vika, jos joku valitsee ajotapaansa ja käyttötarpeisiinsa nähden liian pienen bensamoottorin. Enhän minäkään osta urheiluautoa ja sitten valita, ettei siihen mahdu neljää kakaraa!

Ja jos vääntö on kerran hyvä siksi, ettei joudu vaihtamaan pienemmälle vaihteelle, niin miksi ette osta automaattivaihteista autoa jos kerran vaihdekeppiin kajoaminen tuottaa tuollaisia vaikeuksia?

Olisikin parasta, jos lainsäätäjä kieltäisi dieselrottelot kokonaan. Ne ovat teknisesti vanhanaikaisia, niissä on huonot käyttöominaisuudet ja ne kylvävät kuolemaa. Matkalla vetyautoihin eräs hyvä vaihtoehto on bensahybridi. Lisäksi pitäisi laittaa stoppi autojen koon jatkuvalle kasvulle ja taipumukselle kerätä turhia kiloja. Esimerkiksi Mazda 2 on hieno esimerkki siitä, että pienessäkin autossa on voitu keventää painossa turvallisuudesta tinkimättä. Mazda on kokonaista 200 kiloa keveämpi kuin saman kokoluokan Pösö 206!

HYVÄSTI, SYÖPÄROTTELO!

  
  • Lisää aiheesta:
    http://www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=7490

    Toki uudet hiukkassuodattimilla varustetut dieselit ovat hiukan eri juttu.

      
  • [quote title="12.11.2007 klo 15:23 Anders-Simo kirjoitti"]

    Syynä ovat syöpää aiheuttavat pienhiukkaset, joita diesel tupruttelee ilman sakeaksi. Toki joissakin malleissa on hiukkassuodattimet, mutta pakollisia sellaiset eivät ole ja ne yleistyvätkin vasta joskus ensi vuosikymmenen puolella, jolloin saasterajat tiukkenevat niin, ettei diesel enää olisi luvallinen ajopeli ilman hiukkassuodatinta.

    Hiukkassuodatin olisi kyllä kannattanut laittaa pakolliseksi verouudistuksen myötä. Samoin ESC-järjestelmät. Mutta käyttömaksulla voidaan asiaa ohjailla 2010 alkaen.

    Merkittävä hiukkaspäästöjen lähde ei ole Suomessa kuitenkaan diesel-henkilöautot vaan bussit ja raskas liikenne. Eikä kannata unohtaa, että 30% kaikista (ml. teollisuus, energiantuotanto, lentoliikenne ym) hiukkaspäästöistä tulee puun pienpoltosta, jota ollaan koko ajan lisäämässä omakotialueilla. Nastoista ja hiekotuksesta johtuvaa katupölyäkään ei kannata väheksyä.

    Jatkossa dieselautoihin saa jälkiasennettavia hiukkassuotimia, käsittääkseni tällaisia on Saksassa jo nyt myynnissä. Myöskin dieselpolttoainetta tullaan kehittämään eteenpäin aivan samoin kuin bensiiniäkin. Iso osa liikenteen päästövähennyksistähän on tullut nimenomaan polttoaineiden kehityksestä.

    Kun Suomessa sadat tuhannet ihmiset ajavat 20 vuotta vanhoilla autoilla,

    Katalysaattoritkin kattoivat jo joitakin vuosia sitten periaatteessa kaikki bensa-autot, joilla ajettiin mitenkään merkittäviä määriä. Siitä huolimatta, että lama-aikana myytiin todella vähän autoja. Nyt kun vuosina -89 jne ostetut autot tulevat romutusikään (tuolloin ostettiin yli 170.000 menopeliä vuodessa), autokanta uusiutuu merkittävästi.

    Aivan samoin se on dieseleiden suhteen. Ne jotka ajavat enemmän, ajavat tulevaisuudessakin uudemmilla autoilla. Hiukkaspäästöillä ei ole paljon väliäkään syrjäseuduilla, joissa se vanhin autokalusto on.

    Saamme siis liki 30 vuotta nauttia syöpärotteloiden ilmavaivoista ja saatella syövän runtelemia omaisiamme ennenaikaisiin hautoihin!

    Ehkä tuolloin tiedämme, johtuiko tuo bensasta vai dieselistä. Siitä bensan "turvallisuudesta" kun on monenlaista tietoa. Typenoksidipäästöt ovat toki dieselissä merkittävät.

    Ruotsissa on tutkittu etanolin terveysvaikutuksia - kävi ilmi että kylmällä kelillä bensa-etanoli sekoituksen polttaminen auton koneessa tuottaa merkittäviä määriä formaldehydiä, joka ei sekään kovin terveellistä ole.

    Lisäksi pitäisi laittaa stoppi autojen koon jatkuvalle kasvulle

    Tämä on hyvä ajatus. Mutta miten sen toteuttaisit?

      
  • Naulan kantaan !!!

    Kyllä on todella ihme että nyt kyylätään vain CO2-päästöjä ja on kokonaan unohdettu kaksi aivan yhtä pahaa: NOX ja hiukkaset. Noi kaksi unohdettua ovat ainakin minusta ne jotka vaikuttavat kaikkein eniten terveyteen ja ympäristöön.

    Mutta näinhän se on aina valitettavasti menny ettei huomioida kokonaisuutta.

      
  • Vuonna 2009 voimaan tulevat Euro 5 päästörajat hoitavat dieselin hiukkaset kuntoon. Euro 5 diesel vaatii käytönnössä hiukkassuodattimen. Samalla typen oksidit laskevat 25 mg:sta 18 mg/km. Bensan raja on 8 mg/km. Typen oksidit eivät tuon jälkeen ole enää mikään ongelma. Kuten eivät ole nytkään. Dieselin nykyiset typen oksidien päästöt ovat vain kolminkertaiset bensaan nähden. Bensa häkä- ja hiilivetypäästöt ovat puolestaan kaksinkertaiset dieseliin nähden. Suo siellä, vetelä täällä. Bensakaan ei ole mikään puhdas pulminen.

    Euro 6 rajat laskevat typen oksidit lopulta bensan tasolle.

      
  • Miten on niiden bensakoneiden vielä pienempien hiukkasten kanssa, jotka menee keuhkoista suoraan verenkiertoon? Ainakin Kuopion yliopiston lähteistä löytyy tuota tietoa!

      
  • Vähän on vanhaa tietoa, mutta jonkinlaista suuntaa kait noistakin tilastoista saa.

    http://www.autoalantieto.fi/paastot.asp

      
  • Vain lisänä tähän.
    En jaksa ymmärtää mikä niissä dieselautoissa on, että niitä on pidettävä lyhyen tai pitemmän tauon aikana aina käynnissä.
    Olipa auto sitten pysäköitynä mihin paikkaan tahansa.
    Eikä ole väliä saavatko nokiannoksesta osansa lapset tai aikuiset.

    [mhj muokkasi tätä viestiä 13.11.2007 klo 08:23]
      
  • Lainaus:
    12.11.2007 klo 22:22 Opelixi kirjoitti


    Liian vanhaa tietoa. Tuon tutkimuksen aikana uudet autot täyttivät vain Euro 3 rajat. Dieselin typen oksidien raja oli tuolloin 50 mg/km (korkea). Nyt jo usean vuoden voimassa ollut Euro 4 puolitti ne 25 milligrammaan. Vajaan kahden vuoden päästä voimaan tuleva Euro 5 laskee ne 18 mg:aan ja Euro 6 lopulta bensan tasolle 8 mg:aan.

    Dieselin päästöistä ei kannata enää elämöidä. Jo nyt Euro 4:n myötä ne ovat hyvällä mallilla. Euro 5 laittaa ne viimeistään kuntoon (hiukkaset ja NOx:t). Euro 6 on enää pientä viilausta.

    [Kitkakalle muokkasi tätä viestiä 13.11.2007 klo 09:43]
      
  • Ajelen uudella dieselillä, Citroen C4 1.6 HDi FAP, jossa on vakiona hiukkassuodatin, joten tämä parjaus ei minua koske. Vääntö kohdallaan, kulutus pieni, mukavaa ja toistaiseksi huoletonta menoa. Ei ole ollut bensavehjettä ikävä, tosin kakkosautona sellainen löytyy: -pieni ja kipakka Mitsun Colt CZ3 95 Invite Cool -05.

      
  • Lainaus:
    13.11.2007 klo 09:37 Kitkakalle kirjoitti
    Vajaan kahden vuoden päästä voimaan tuleva Euro 5 laskee ne 18 mg:aan ja Euro 6 lopulta bensan tasolle 8 mg:aan.

    Dieselin päästöistä ei kannata enää elämöidä. Jo nyt Euro 4:n myötä ne ovat hyvällä mallilla. Euro 5 laittaa ne viimeistään kuntoon (hiukkaset ja NOx:t). Euro 6 on enää pientä viilausta.


    No en ole uusien autojen päästömittauksia seurannut, mutta olettaa sopii, että myös bensapuolella on tapahtunut kehitystä ja mielestäni on aika turhaa mainostaa sellaisilla luvuilla minkä rajat astuu vasta parin vuoden päästä voimaan ja nämäkin koskee vain uusia autoja, jopa saksan autokannan keski-ikä taisi olla 7-8 vuoden luokkaa...

      
  • Syy nyt voimaantulevan autoveromallin CO2-perustaisuudelle on aika selkeä: poliittinen etu. Nyt vain sattuu olemaan poliittisesti muodikasta puhua hiilidioksidista kaikkine potentiaalisine seurausvaikutuksineen. Kiitti vain, Al...

    Toinen juttu on vallassa oleva Keskustapuolue. Tämätapaisilla ratkaisuilla on selkeää taloudellista etua Kepun "syville riveille" ja niitähän Peruukki-Pekkarisen kumppaneineen on kuunneltava. Puun pienpolttoa, metsien ja peltojen tuotot etanolina tankkiin, jne. Kaikki kilisee maajussin kukkaroon. Kilisköön vain, mutta ei siinä ympäristön kannalta juurikaan etua ole. Poliittinen etu on aina tärkeämpi.

    Kolmas juttu on sitten se, että nyt ympäristön edun synonyymiksi äärikeskustalaisessa kielenkäytössä on saatu CO2-päästöjen pienentäminen. Oleellista tällä haavaa ei ole ihmisten terveyden edistäminen. Sama koskee sitä toista vihertävää puoluetta, jonka mielestä Connexin 10 vuotta vanha nokitruutta on hyvä juttu.

    Taas ensi vaaleissa kannattaa muistaa: Keskusta pettää aina. Ihan aina.

    [PropJock muokkasi tätä viestiä 13.11.2007 klo 19:27]
      
  • Lainaus:
    12.11.2007 klo 15:23 Anders-Simo kirjoitti
    Diesel tärisee, kolisee, ronklottaa, vapisee, vavahtelee, korisee, nakuttaa ja huutaa säälittävästi mutta äänekkäästi armoa kiihdytettäessä.


    Mutta noista ominaisuuksistahan on pelkästään etua, kun pitää ajella meikäläisiä talvirajoitettuja valtateitä. Ei tule vahingossa ajettua ylinopeutta ja muutenkin ajaminen on paljon mukavampaa, kun tuntuma vauhtiin säilyy paremmin kuin jossain tunnottomaksi eristetyssä äänettömässä autossa. Kuka nyt pientä ronklotusta pelkää?


      
  • Lainaus:
    13.11.2007 klo 19:26 PropJock kirjoitti
    Syy nyt voimaantulevan autoveromallin CO2-perustaisuudelle on aika selkeä: poliittinen etu. Nyt vain sattuu olemaan poliittisesti muodikasta puhua hiilidioksidista kaikkine potentiaalisine seurausvaikutuksineen.

    Toinen juttu on vallassa oleva Keskustapuolue.

    Taas ensi vaaleissa kannattaa muistaa: Keskusta pettää aina. Ihan aina.


    Meinaatko, että demareiden ratkaisu olisi ollut jotenkin erilainen kuin nykyinen? No joo, eipä tehnyt Lipposen hallitus asialle mitään, vaikka vuosikaudet tarve oli tiedossa.

    Miten se keskusta nyt meidät on veropäätöksellään pettänyt? Tuloshan oli varmaan parempi kuin kukaan osasi odottaa.


    [Herbert muokkasi tätä viestiä 13.11.2007 klo 21:42]
      
  • Diesel on alfaurosten auto, bensa on homostelua.

    Diesel-autot on miehekkäitä. Väkevää eleetöntä maskuliinista alkuvoimaa ja luolamiehen härkämäistä vetokykyä matalilla kierroksilla. Moottorin G-piste 1600-2000. Äänimaisema matala tuskin kuultava basso. Ja kun konetta käskee, se murahtaa lyhyesti kuin karhu tai leijona ja syöksähtää oitis tekemään mitä miehen on tehtävä. Ajo on samalla rentoa ja letkeää ja kone jaksaa aamusta iltaan ilman taukoja ja pysähdyksiä.

    Kysymykseen vastus. Alfaurokset pitävät dieselinsä käynnissä. Tämä on perinne ja kunnianosoitus talvisodan veteraaneja kohtaan. Talvisodassa oli muutamia diesel-moottoreita, ja koska niiden käynnistäminen oli vaikeaa, armeija määräsi, että koneiden pitää aina käydä. Samalla perinteiden kunnioituksen lisäksi nykypäivän moderni alfauros viestii lähiympäristölleen korkeaa valmiustilaansa ja vireyttään alinomaa käynnissä olevalla diesel-koneella.

    Bensa-autot on kireitä ja hermoherkkiä. Jos autoa käskee, pitää konetta ensin vinguttaa hermostuneesti ylärekisteriin ja vatkata keppiä (stick, dick, rod) eestaas. Käynti ja veto muistuttaa järven rannassa ylösalas liikkuvan hyttysparven ininää heinäkuun illassa auringonlaskun aikaan juuri kun rantapusikko vaipuu varjoon. Ilman Kimeitä (!) yläkierroksia mitään ei tapahdu. Pitkään ei jaksa, matka alkaa väsyttää ja autoa joutuu tankkaamaan muutaman tunnin välein.

    Diesel sopii lihaa syövälle heteromiehelle ja etenkin alfaurokselle. Bensa-autot on naisten ja homoseksuaalien suosiossa. Pieni bensa-auto saattaa sopia myös urbaanille puoliheterolle, pienelle miehelle, nuorekkaalle Beckham-tyypin metroseksuaalille, jolla on edessä ylössojottavat hiukset, mutta isot bensa-autot on puhdasta homostelua.

      
  • Nyt Nunchaku puhuu kyllä täyttä asiaa! :grin:

    #&%£$!*, en käytä dieseliäni turhaan tyhjäkäynnillä, mutta lupaan korjata tapani ja näin osoittaa kunniaa Talvisodan veteraaneille. G-piste tosiaan löytyy mainitsemastasi kohdasta, arvonsa tunteva dieselisti EI KOSKAAN kierrätä yli 3000 kierrosta, sehän on homojen hommaa :wink:

      
  • Juurikin näin. Nunchaku kirjoitti sanoiksi sen, jonka kaikki dieselillä ajaneet ovat aina tienneet :grin:

      
  • Tänäkin aamuna piti muutama savuruutta ohittaa, kun olivat niin alfa-uroksia, että vähän alle nopeusrajoitusten täytyi körötellä kuivalla tiellä. :sunglasses:

      
  • Tosimiehellä on kanttia ajaa sääntöjen mukaan.

      
  • Nuchakulle täydet pointsit!! Piti lukea oikein kahteen kertaan ja nauraa täysillä :)

    Itse olen toistaiseksi vielä tuommosella hintahtavalla bensalirpukalla ajelia, mutta eiköhän se tuossa vuodenvaihteen jälkeen korjaannu!

    Ja muuten tosimies ajaa sitten automaatilla. Homppelit vain sitä keppiä haluaa hivellä vähän väliä. Sitä joko ajetaan tai ollaan pysähdykissä, ei vatvota! Paras A-ryhmä!

      
  • Lainaus:
    14.11.2007 klo 08:17 Herbert kirjoitti
    Tosimiehellä on kanttia ajaa sääntöjen mukaan.


    Minäkin ajaisin hyvällä kelillä suurinta sallittua, en kymmenen kilometriä alle sallitun, kuten syöpärottelokuskit. :innocent:

    [TC05 muokkasi tätä viestiä 14.11.2007 klo 14:14]
      
  • Lainaus:
    14.11.2007 klo 14:13 TC05 kirjoitti

    Minäkin ajaisin hyvällä kelillä suurinta sallittua, en kymmenen kilometriä alle sallitun, kuten syöpärottelokuskit. :innocent:


    Ehkä ne noudattivat nollatoleranssia. Tuo 10 km/h, jonka muuten onnistuneesti määrittelit vähäiseksi, on sopiva pelivara siihen, ettei nopeus lipsahda jossain vaiheessa yli suurimman sallitun.

    Harvoin muuten edes on mahdollista ajaa 10 km/h alle sallitun. Vai oletko sitä mieltä, että nopeusrajoitus on pienin sallittu nopeus..? Moni tuntuu olevan.

      
  • Nyt anders-simo meni varmaan kiikkuun. nauroin tätä lukiessa koko ajan. nyt a-simppa uutta argumenttia sieltä sanaisesta arkustasi, jos olet hengissä :tongue:

      

  • Voitaisiiko olla aikuisia
    Tämänkin tai olla 12v. alfauroksien palsta

      
  • Mutta: onko mikään komeampaa kuin jättää se iso kutosdiesel siihen nakkikioskin pihalle lotkottamaan toimituksen ajaksi? :sunglasses: itsekin vielä toistaiseksi päästelen väärällä polttoaineella, bensahan on pensseleitten pesua varten :innocent:

      
  • Hyvä Nunchaku! Dieselillä ei tarvii pitää kiirettä, että kerkeää! Meno on eleetöntä, ekä tarvitse revitellä! Kaikki tarvittava tapahtuu ilman kierroksia! Kyllä se kuulostaa ihan heterolta!

      
  • Nunchaku on varmaan jo huomannut, että sarkasmi on vaikea laji, tai sitten diesel Alfauroksilla on kiero huumorin taju…

      
  • Vaikuttaa nuo "Alfaurokset" vanhoilta "hompsuleilta", ainoa mitä "kovaa" enää saa, on tiisseli, hidas vauhtikin jo riittää? :innocent:

      
  • Lainaus:
    15.11.2007 klo 22:12 juster kirjoitti
    Nunchaku on varmaan jo huomannut, että sarkasmi on vaikea laji, tai sitten diesel Alfauroksilla on kiero huumorin taju…


    Ja sarkastiseen kirjoitukseen on vaikea vastata sarkastisesti...varsinkin heille. joilla jo ensimmäisen kirjoituksen sarkastisuus meni ohi ymmärryksen.

      
  • Toi dieselin morkkaaminen ei oikein kuulosta hyvältä, riippuupi paljon merkistä ja mallista miten kulkee, mitä kuluttaa ja miten vaikkapa "ääntelee". Vaihdoin juuri alleni uuden BMW 320d mallin sedanin. Eipä käy valitteleminen; ajo-ominaisuudethan kaikki uudessa bemussa tietää mutta se kone... 177 hv ja 350 nm. Käy tasaisesti ja veto ei ihan heti lopu. Kulutus maantiellä normaaliajossa 4,5-5,0 litraa ja kaupungissakin vain 6-7 litraa. Tehoreservit ovat huimat dieseliksi. Olen ajanut monella bensamallilla 2.0-3.5 l aivan näihin päiviin saakka ja olin hieman skeptinen dieseliin. Nyt ajettuani ko. mallia en enää koskaan aja muilla kuin nykyaikaisilla dieselautoilla. Tämä on tosi !

      
  • Vaikka Euroopassa kärsitäänkin älyllisestä dieselkoomasta, USA:ssa sentään ollaan hereillä. Siellä saatiin vastikään tutkimustietoa, jonka mukaan dieselin päästöt paksuntavat ihmisen verta ja täten aiheuttavat sydäninfarkteja, aivohalvauksia ja veritulppia. Auttaako näihin edes hiukkassuodatin, siitä ei ole tällä hetkellä tietoa. Mutta pahalta näyttää. Kieltoon vain koko diesel.



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit