Tutkimus: Mikä luksusauto?

12 kommenttia

Teen tutkimusta miten luksusta tuodaan tai yritetään tuoda tavallisten kuluttajien ulottuville. Tutkimus on osa opintojani. Tutkiessani luksusta käytän esimerkkinä mm. autoja niiden hintaluokan sekä statuksen vuoksi.



Tässä muutamia asioita jotka on helposti liitettävissä autoihin, auton hankintaan ja tällä palstallakin paljon käsiteltyihin/kiisteltyihin asioihin:

- Tavoitteena on selvittää mitä luksus tavallisen kuluttajan mielestä on, mikä siitä tekee luksusta ja mitä siltä odotetaan?

- Mikä siis lopulta on tärkeää luksuksessa kuluttajan kannalta?

- Onko se liikkeessä saatava palvelu, itse tuote vai korkeampi hinta?

- Täytyykö luksuksen olla ainutlaatuista vai voiko se olla yleisempää?

- Vaikuttavatko muut käyttäjät ja se miten he toimivat luksuksen haluttavuuteen?

- Tavoitellaanko luksuksella erottautumista muista vai halutaanko sen avulla kuulua joukkoon?



- Luksusta yritetään monesti tuoda kuluttajille laina-/vuokraluksuksena. Pätevätkö luksuksen kriteerit "vuokra"luksukseen?



Kiitos mielipiteistä!!

  
  • Luksus on käsitteenä mielestäni täysin henkilökohtainen asia. Tämä on koko homman pointti. Jokaisella on mielipide mitä luksus on, ja todennäköisesti se vaihtelee henkilön sukupuolen, iän, ammatin, asuinpaikan, perheen ja vähän vaikka minkä myötä.



    Toiselle se on pehmeä istuin, toiselle keskuslukitus ja kolmas taas tykkää että liikkeessä "Nuoleskellaan" ja annetaan tuntea olevansa keskivetokansan yläpuolella.



    Minulle luksusta on:



    - Laatu, odotan saavani korkealle ostohinnalle korkealuokkaista vastinetta. Niin tuotteen (eli auton) kuin huollon ja muunkin palvelun osalta.

    - Mieluusti haluan hieman erottua joukosta. Tykkään, että naapurustosta ei löydy juuri samanlaista. Eli tunnistaa heti omansa kun se on liikkeellä tässä lähiympyröissä.

    - Vuokra-auto voi nimenomaan olla luksusta. Eli siinämielessä, että auto ei ole oma eikä siitä näinollen teoriassa tarvitse kantaa samanlaista huolta ja vastuuta. Luksusta siis, että saa ottaa hieman rennommin.

      
  • Odotat luksukselta siis:

    -korkealuokkaista palvelua

    -erottua joukosta

    -helppoutta



    Entä mitä luksuksesta on oltava valmis maksamaan?

      
  • Luksusta on kun pelittää joka päivä sekä on lämmin ja turvallinen ajettava talvella? :xmas:

      
  • Hyviä kommentteja



    Täydennetään vähän kysymystä 7P:n keinoin:

    - Mitä odotat luksustuotteelta?

    - Mitä luksus saa maksaa?

    - Luksuksen jakelu, vuokraaminen (anttilasta vai erikoisliikkeist&#228:wink:?

    - Luksukseen liittyvä mainonta/viestintä (kaikille vai sisäpiirille)?

    - Palvelun merkitys luksuksen ostamisessa/vuokraamisessa?

    - Luksukseen liittyvät myynti-/palvelutilat (varasto vai pramee liiketila keskustassa)



    Kiitos kaikista kommenteista



    -M

      
  • Mielenkiintoisia kommentteja!



    Tähän mennessä on tullut mielipiteitäja arkumentteja siitä:

    - mitä luksukselta odotetaan

    - mitä luksuksesta kannattaa maksaa

    - muiden asiakkaiden/käyttäjien vaikutus (julkkikset?)

    - palvelun merkitys





    Kahta kysymystä ollaan sivuttu mutta ilman suoraa vastausta:

    1. Markkinointi/viestintä? Mistä kuluttajana olet valmis etsimään tietoa luksuksesta (esim. luksusautoista ja niiden vuokraamisesta?) Millaisia asioita markkinoinnissa kuluttajana arvostaisit tai päinvatoin (esim. faktatieto / mielikuvat)?



    Sisältää:

    - henkilökohtainen myyntityö

    - mainonta

    - menekinedistäminen

    - suhde- ja tiedotustoiminta



    2. Jakelu? Miten luksusta tulisi jaella kuluttajille? Suoraan ovelle vai supermarketissa?



    Kiitos jälleen

    -M

      
  • Kuten joku jo osuvasti totesikin, luksus on hyvin henkilökohtainen asia ja kokemus. Mielestäni autojen kohdalla niihin kuuluu seuraavaa:



    - tietyt automerkit (kohdallani lähinnä tietyt Audi-, BMW-, MB-, Jaguar- jne. mallit) ja niihin liittyvät arvot, fiksaatiot(kin) ja tunteet

    - laatuvaikutelma

    - sisätilojen viimeistely ja käytetyt materiaalit

    - nahantuoksu

    - tunne siitä, että kuljettajana minä kontrolloin autoa

    - tietynasteinen hillitty urheilullisuus

    - korkealaatuinen, korkealaatuiselle paperille painettu, tyylikäs asiakaslehti

    - ensiluokkaiset huolto- yms. palvelut

    - ei saa olla täysin massa-auto, joita tulee vastaan vähintään 3 korttelissa

    - tyylikkäät myymälätilat

    - automerkin yleinen imago (esim. sponsoroi tiettyjä lajeja / taiteen osa-alueita)



    Kuten huomaat, osa on täysin "touchy-feely" tyyppisiä asioita.



    AWD

      
  • AWD: "Kuten joku jo osuvasti totesikin, luksus on hyvin henkilökohtainen asia ja kokemus."



    Todellakin, koska oma käsitykseni poikkeaa aika tavalla mainitsemistasi. Itse en kumarra brändeille tai korostuneesti mielikuviin vetoaville asioille kuten golfin, purjehduksen tai vastaavan tason taiteen sponsorointi. Myöskään asiakaslehden tai esitteen hienous ei paljon lämmitä. Ei vaikka olisi englanninkielinen, kuten bemarilla ainakin jokunen vuosi sitten oli. Tai kuultopaperisilla välilehdillä oleva esite, kuten Jaguarilla. Kyllähän niistä huokuu selvästi tietynlainen tunnelma, mutta ei mitään sellaista, mikä minuun vetoaisi.



    "Kuten huomaat, osa on täysin "touchy-feely" tyyppisiä asioita."



    Taidan olla maanläheisempi tyyppi, koska itselleni luksusta tarjoaa käytännöllisyys, joka myös mahdollisesti miellyttää omaa silmää sen verran kuin käytännöllisyyteen sellaista voi yhdistää. Esimerkiksi metsätöihin mennessä ihan oikea, mutta perinteinen japanilainen maasturi olisi paljon ylellisempi minulle kuin ns. hieno ja kallis katumaasturi. Kunhan on hyvässä kunnossa, luotettava ja riittävän mukava muuten käyttää. Tietääkseni kaikki maasturit ovat olleet ainakin 15 vuotta riitttävän hyviä tässä suhteessa. Eli se, että laite toimii ja antaa minulle mahdollisuuksia toteuttaa tekemisiäni, tarjoaa ylellisyyttä. Siinä ei muut hienoudet enää tuo mitään lisäarvoa mihinkään, mielummin päinvastoin.



    Perheautona en edes haaveile tavallista perhefarkkua erikoisemmasta laitteesta. Nykyinen massa-autoni on tilava, luotettava ja taloudellinen, joten kalliimmalla ja muka hienommalla en saisi mitään lisäarvoa autooni. Korkeintaan rahanmeno harmittaisi, joten eipä siinä aavistuksen vähemmän muovinen kojelauta paljon mieltä lämmittäisi. Nykyisessä arjesta poikkeavaa ylellisyyttä tarjoaa silmää miellyttävä ulkonäkö ja vaalea sisustus (vaikka ei erityisen kallista vaikutelmaa annakaan).



    Huolto tietysti ylellisyyteen liittyen saisi olla kunnollista ja henkilökunnan käytös kohteliasta. Ei nykyisten autojeni kanssa kovin suurta valittamista ole ollut, vaikka varmaan kaikkea luvattua ei olekaan aina tehty. Mutta esimerkiksi ilmainen sijaisauto oli kerran kiva yllätys. Se helpotti arjen rutiineja ja siten tarjosi ylellisyyttä.

      
  • Herbert, mielestäni kirjoituksessasi luksuksen tilalla voisi paremminkin käyttää sanaa laatu. Minun mielestäni luksus on jotain laadun tuolla puolen, eli ne, joille "pelkkä" laatu ei riitä ovat valmiita maksamaan luksuksesta lisähintaa, jota tavallinen tallaaja pitää järjettömänä.

      
  • slowgear:

    Herbert, mielestäni kirjoituksessasi luksuksen tilalla voisi paremminkin käyttää sanaa laatu. Minun mielestäni luksus on jotain laadun tuolla puolen, eli ne, joille "pelkkä" laatu ei riitä ovat valmiita maksamaan luksuksesta lisähintaa, jota tavallinen tallaaja pitää järjettömänä.




    Tartuit tärkeään asiaan. Minä en osaa yksiselitteisesti vetää rajaa laadun ja luksuksen välille.



    Ehkä tavanomaisen hyvän laatutason ylittävä taso on luksusta. Mutta edellytys sille ei mielestäni tarvitse olla korkea hinta. Laatua voi olla niin monenlaista, koska laatuhan on sitä, että tuote vastaa kuluttajan tarpeisiin. Sinulle Smart voi olla luksusta, koska esimerkiksi saa ajaa hienolla urheiluautolla, mutta pienillä kustannuksilla. Ei siihen tarvita kallista nahkaverhoilua ja kullattua mittariston kehystä. Joku toinen saattaa pitää ylellisempänä noita jälkimmäisiä asioita eikä nyky-Smart tarjoaisi mitään ylellistä.



    Jos minä vaikka ajelisin metsähommiin jollain huippuhienolla maasturilla, ei se olisi minusta ylellistä. Eihän sellaisella autolla voisi edes kuskata sahaa, saattaa tulla vaikka öljytahra tai pohjakosketus pahalla tiellä. Sääliksi kävisi autoa eli on negatiivinen asia, ei siis ylellistä. Ylellistä minulle on se, että pääsee huolettomasti, tarkoituksenmukaisesti ja riittävän edullisesti perille. Ei kaikki pääse tekemään ollenkaan niitä juttuja, mitä haluaa. Joku helsinkiläinen ehkä vain haaveilee tällaisista asioista. Matkaakin tulisi 50 km/suunta.



    Itse en siis näe ylellisyytenä perinteistä pintakiiltoa, vaan paljon arkisempia asioita. Jos autoaiheesta poiketaan sivuun, ymmärtää kuvion ehkä paremmin. Meillä vesijohtovesi on juomakelpoista sellaisenaan ja laadultaan yleensä erinomaista. Ei sitä moni ylellisenä pidä. Silti ei kovin kauas tarvitse mennä, kun tällaisesta tilanteesta vain haaveillaan. Varmaan jollain venäläisellä uusrikkaalla on takapihallaan ylellisyytenä sellainen kaivo tai puhdistamo, että vesi on yhtä hyvää, mutta tavallinen kansa keittää kaiken juomavetensä. Sama Saksassa ainakin Reinin alajuoksulla.



    Katsotaan vielä, mitä sanakirja sanoo aiheesta.



    Luksus: Ylellisyys, loisto, yhdyssanojen alkuosa toinen auto olisi pelkkää luksusta



    Laatu:



    - Jollekin ominaista, luonne, olemus mielenlaatu, elämänlaatu...(tulkintani: jotain määrittelyä kaipaavaa)



    - Laji, luokka ainoa, ensimmäinen laatuaan...



    - Kelvata, sopia, menetellä käydä laatuun, ei käy laatuun, laatuun käypä

      
  • Luksusta on se jonka haluaa. vaikka "huonommallakin" pärjäisi. Luxus on korvien väliin mielihyvää tuova huume. Samaa mielihyvää ei voi tuoda esimerkiksi pelkkää turvallisuuden tunnetta tuova laatu.

    Ja jos on varaa ja halua hankkia luksusta, voi tinkiä hieman laadustakin.



    Esimerkkinä käytän aikoinaan omistamaani Rover 75:sta. Edelleenkin se on luxusauto parhaimmasta päästä omassa päässäni. Hieno muotoilu, loistava ajaa. Auto oli myöskin tunnettu lukemattomista vioistaan, joista itsekin maksoin pitkän pennin. Silti.... voisi joskus sellaisen hankkia. :heart:

      
  • Täällä palstalla on revitty pelihousuja ja hiuksia päästä useaan otteeseen kun aletaan väittelemään minkä merkin autot ja mallit ovat luksusta.. Jokaiselle kun LUKSUS tarkoittaa hieman eri asioita.. Tälläkin palstalla on huomattu että joillekin luksus tarkoittaa vain sitä ettei autolla tarvitse huolloissa käydä muulloin kuin vain öljyt vaihtamassa.. Sitten täällä on joitain joille luksus tarkoittaa kirjain yhdistelmää BMW, muulla ei ole väliä. Toisille luksusta taas tuo se kuinka monta vetävää pyörää autossa on..



    Itselleni luksusautosta puhuttaessa tulee ensin milikuva isosta mersusta.. Anteeksi vain mutta bemaria en ole koskaan mieltänyt hääviksi autoksi. Jos puhutaan kuitenkin sellaisesta luksuksesta johon itse kuitenkin pääsisi käsiksi.. puhutaan autosta joka on mahdollisimman luotettava. Nykymittapuun mukaan lähes kaikissa automerkeissä alkaa varustelutaso olemaan jo sitä luokkaa ettei 10 vuotta sitten olisi osattu kuvitellakaan.. Itse ajan vuosittain autolla 30-40 tkm.. joten auton täytyy myös olla hyvä ajaa. Tällä palstalla aina ylistetään tiettyjä merkkejä jotka mukamas ovat muita ylempänä ajetavuudessa.. Tiettyjä eroja kyllä on mutta kuka määrittelee sen mistä kannattaa maksaa ja kuinka paljon? Jos suht´saman kokoisen ja samoin varustein japanilaisen auton saa vaikkapa 30000 euroon, kannattaako saksalaisesta maksaa alkaen 60000 euroa.. Tuohon hintaan kun japanilaisissa on jo kattavampi lähtövarustelu. Ja nykyään halusipa joku uskoa tai ei, saksalaisissa ja japanilaisissa ajettavuudessa ei paljon eroa ole..



    Tämä nyt varsinaisesti ei ollut vastaus mihinkään.. Luksus vaan on jokaiselle jotain erilaista, mistä joku haluaa maksaa tai toisella on vaikkei ole ylimääräistä edes maksanut..

      
  • Minulle olisi luksusta saada sellainen harrasteauto, josta olen haaveillut "pienen" ikäni. Niitä on useampi vaihtoehto, mutta edes yksi niistä olisi kiva, nyt kun kesäkin on tuloillaan.



    Ne ovat vanhemmasta päästä, tietysti.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit